We zijn bijna zover. De door de massa gekielhaalde Dick Advocaat krijgt een opvolger. Twee opvolgers zelfs. Marco van Basten en John van 't Schip nemen 't roer over, en krijgen naar verluidt de zwaarste baan van Nederland.
Henkie Kesler, de Tukker-kapitein aan 't roer in Zeist heeft zich weer 'ns blindelings een oor aan laten naaien door Johan C. Wat Johan zegt, is altijd waar. Een poutpourri van woorden waar altijd wel een waarheid uit te halen is. In dit geval ben in bang dat Johan en Henk de plank (weer) misslaan.
Marco van Basten, geslaagde 1. Groentje in trainersland. Heeft er alleen een paar stages opzitten, en is mede-trainer geweest van Ajax 2, without a doubt, a hell of a job. Naast een rugzak aan onervarenheid, is Marco van Basten, als we Daniel de Ridder mogen geloven, allerminst een dominante persoonlijkheid (bron: Villa BVD). Type zonder stemverheffing met zijden handschoentjes die tijdens zijn Ajax 2 tijd, vaker het woord overliet aan collega-trainer John van 't Schip. De dus matig gebekte Marco van Basten mag dan een naam zijn van behoorlijk kaliber, maar ik ben bang dat die naam slinkt, naar mate de dominante persoonlijkheden binnen groep langzamerhand weer 't heft in handen nemen. Precies zoals dat dus onder het tijdperk Advocaat werkte.
Iemand verafgoden, onsterfelijk maken, zoals de Milanisti dat bij San Marco doen, kennen wij in Nederland niet echt. Alleen zij vinden Marco's wil, wet. Zou Marco zo'n tactisch wonder zijn? Laten we dat dan maar hopen. Ik ben alleen bang dat zijn absolute onervarenheid inzake tactisch vernuft, leiderschap en didactiek we wel weer eens tegen 't volgende fiasco aan kunnen lopen. Maar Marco heeft hulp, van een ander talent in trainersland; John van 't Schip.
Schip heeft al een tijdje zelfstandig op 't hoogste Nederlandse niveau gewerkt. Hij heeft namelijk FC Twente een tijdje mogen leiden. Ik weet niet precies hoe lang (lees: kort) ie 't heeft gedaan, maar wel dat ie 't erg slecht heeft gedaan.
Waarom Henk, heb je deze 2 groene padvinders aangesteld als verse KNVB-bondscoaches. Waarom je zo achter de grote woorden van Cruijff verschuilen. Die snap ik dan weer wel, je hebt zelf geen flikker verstand van voetbal, dus verschuilt je je liever achter iemand, die dat wel heeft. Opinie-peilingen wezen uit (o.a. bij de Villa BVD enquete), dat 't Nederlandse volk 't liefst Co Adriaanse op de stoel van de bondscoach zagen zitten. Maar Co bracht jou in ernstige verlegenheid, door jouw functioneren en bovenal je kennis en capaciteiten ter discussie te brengen. Co sprak een waar woord, en ik ben bang dat we dat de komende jaren weer heel duidelijk gaan zien.
The gum you like, is coming back in style.