abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20627730
Vandaag was er weer zo'n bericht in het journaal waar mijn tenen van krom gaan staan. Verstandelijk gehandycapten dreigen het slachtoffer te worden van bezuinigingen in de zorg:
quote:
Honderden gehandicapten door zorgsector geweigerd

Honderden gehandicapten worden niet geholpen door zorginstellingen, omdat er niet voldoende geld voor wordt vrijgemaakt door het ministerie van Volksgezondheid. Dat meldt het NOS Journaal woensdag. De Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) betaalt voor de zorg, maar het gebruik daarvan is door staatssecretaris van Volksgezondheid Clemence Ross-Van Dorp ingeperkt.

Zorginstellingen stellen van te voren een jaarbudget op. Voorheen was het mogelijk om later in het jaar extra kosten te declareren, dat was zelfs de norm. Ross heeft echter aangegeven dat het vooraf gemaakte budget bindend is en dat daar niet van mag worden afgeweken. Daardoor zitten zorginstellingen nu met een te laag beraamde begroting.

Volgens het NOS Journaal zijn gehandicapten de dupe. Zij kunnen niet meer worden opgenomen in de zorginstellingen, die niet genoeg geld hebben voor de zorg. De kleine instellingen zouden in april al honderden patiënten hebben geweigerd, de grote waarschuwen dat zij dat ook moeten doen, wanneer zij door hun financiële reserves heen zijn.
Al eerder zijn er zulk soort berichten in de media, zoals pas nog bejaarden die een wekelijkse verplichte pyamadag hebben en nog maar eens per week gewassen zouden worden vanwegen bezuinigingen. Ja, het gaat slecht met de economie en we moeten de broekriem stevig aantrekken.

Maar... aan de andere kant wordt er flink geld over de balk gesmeten. Op gemeentelijk niveau (als ik alleen al in mijn eigen gemeente kijk naar wat voor projecten worden gefinancierd waar geen directe noodzaak voor is) maar ook op landelijk niveau. Zo schenken we 100 miljoen euro aan Afghanistan voor de wederopbouw. En dan alleen nog de eerste drie jaar. Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar hoe wil je dat aan die bejaarden en verstandelijk gehandycapten uitleggen? Waarom geef je niet een paar miljoen minder zodat de mensen die het écht nodig hebben geholpen worden?

Met andere woorden: zolang we de meest zwakke deelnemers van onze samenleving geen volwaardig bestaan kunnen geven moeten de aandacht eerst daar heen gaan voordat we projecten in het buitenland financieren met datzelfde doel.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  woensdag 14 juli 2004 @ 21:48:44 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20627945
Buitenlandse projecten als ontwikkelingshulp en een gift aan Afghanistan zijn veel belangrijker dan een goede verzorging van een paar bejaarden en gehandicapten hier.

Het klinkt hard, maar als we het vergelijken dat hebben we hier luxe-problemen. Ook een recessie doet daar niets aan af.

Maar natuurlijk moeten we die luxe-problemen wel zien op te lossen. Maar ontwikkelingshulp is zeker niet het enige waarop bezuinigd kan worden. Er zijn nog wel meer opties.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_20628006
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 21:48 schreef Sidekick het volgende:
Buitenlandse projecten als ontwikkelingshulp en een gift aan Afghanistan zijn veel belangrijker dan een goede verzorging van een paar bejaarden en gehandicapten hier.

Het klinkt hard, maar als we het vergelijken dat hebben we hier luxe-problemen. Ook een recessie doet daar niets aan af.

Maar natuurlijk moeten we die luxe-problemen wel zien op te lossen. Maar ontwikkelingshulp is zeker niet het enige waarop bezuinigd kan worden. Er zijn nog wel meer opties.
Zoals?
Scholing?
Zorg?
Asielzoekers?
defensie?
  woensdag 14 juli 2004 @ 21:56:57 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20628185
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 21:50 schreef domolanglekker het volgende:

[..]

Zoals?
Scholing?
Zorg?
Asielzoekers?
defensie?
Ja. Kan.
Maar misschien ook wel de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Of <insert iets>.

Maar doet weinig terzake. Als de keuze alleen tussen verzorging van bejaarden en ontwikkelingshulp gaat, dan kies ik voor ontwikkelingshulp.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_20628270
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 21:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ja. Kan.
Maar misschien ook wel de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Of <insert iets>.

Maar doet weinig terzake. Als de keuze alleen tussen verzorging van bejaarden en ontwikkelingshulp gaat, dan kies ik voor ontwikkelingshulp.
Denk dat de TS niet alleen de bejaarden bedoelt maar meer de gehele zorg sector.
pi_20630845
Als we ons hart collectief verloren hebben mogen we er over nadenken.

Maar zolang we een van de rijkste landen in de wereld zijn niet.

Ben zels voor een verhoging van het budget , laat Nederland eindelijk weer eens een gidsland zijn!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_20631504
de ontwikkelingshulp wordt toch al minder als de economie krimpt, iets van 0,8 procent vh BNP wordt gestreefd in Nederland, doet dit kabinet dat niet?

aan beide dingen moeten we niet teveel aan tornen, vind ik, dan liever een accijnsverhoging oid, het collegegeld wat omhoog etc.
pi_20631807
Terugbrengen naar het niveau dat anderen landen gemiddeld uitgeven lijkt mij wel een goed idee. Dus zeg maar halveren. Het is inderdaad te gek dat bejaarden en gehandicapten hier niet verzorgd kunnen worden maar dat er vervolgens wel miljoenen Nederlands belastinggeld vloeien naar de Palestijnen duizenden kilometers verderop terwijl Arafat een prive vermogen heeft van enkele miljarden.
pi_20632012
ik denk dat je voor het geld naar de Palestijnse gebieden in Brussel (de EU dan) moet zijn, niet hier, ik dacht dat onze regering met dat gebied geen partnerschap had, oa omdat de transparantie vd regering daar ontbreekt

[ Bericht 2% gewijzigd door zakjapannertje op 15-07-2004 00:14:25 ]
pi_20632042
Nou zo overdreven goed doen we het niet hoor .

België 0,36
Denemarken 1,06
Duitsland 0,27
Finland 0,31
Frankrijk 0,33
Griekenland 0,19
Ierland 0,30
Italië 0,13
Luxemburg 0,70
Nederland 0,82
Oostenrijk 0,25
Portugal 0,26
Spanje 0,24
Groot-Brittannië 0,31
Zweden 0,81

Dit moeten we toch minimaal handhaven maar aanpassen aan Denemarken lijkt me wenselijker.
pi_20632323
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:10 schreef du_ke het volgende:
Nou zo overdreven goed doen we het niet hoor
Ik zie anders maar 1 land dat meer uitgeeft dan Nederland. Komt ook nog eens bij dat Nederland jaarlijks vele miljarden meer kwijt is aan de opvang van vluchtelingen in de Nederlandse samenleving zelf dan Denemarken.
pi_20632420
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:19 schreef Tikorev-2 het volgende:

[..]

Ik zie anders maar 1 land dat meer uitgeeft dan Nederland. Komt ook nog eens bij dat Nederland jaarlijks vele miljarden meer kwijt is aan de opvang van vluchtelingen in de Nederlandse samenleving zelf dan Denemarken.
Miljarden tuurlijk .

We hebben na Denemarken het strengste beleid .
pi_20632467
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:10 schreef du_ke het volgende:
[...]

Ruim zes !! keer zo veel als Italië, drie keer zoveel als Duitsland en tweeëneenhalf keer zoveel als Frankrijk!! Gemiddeld wordt er 0,39 uitgegeven. We geven dus meer dan twee keer het gemiddelde uit???
pi_20632524
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Miljarden tuurlijk .
Dus als we op het gemiddelde gaan zitten (DAT lijkt me pas wenselijk) dan zouden we daarmee 430.000.000 euro besparen? Per jaar?
pi_20632533
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:24 schreef sizzler het volgende:

[..]

Ruim zes !! keer zo veel als Italië, drie keer zoveel als Duitsland en tweeëneenhalf keer zoveel als Frankrijk!! Gemiddeld wordt er 0,39 uitgegeven. We geven dus meer dan twee keer het gemiddelde uit???
Japan zit nog wat hoger geloof ik.

Kom op Nederland kan en moet dit makkelijk missen.

Vind je niet dat we een (grote) verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de derde wereld die we vakkundig uitgebuit hebben ten bate van onze welvaart?
pi_20632537
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

We hebben na Denemarken het strengste beleid .
Ook pas sinds kort. Nederland heeft de afgelopen jaren honderdduizenden meer vluchtelingen opgenomen dan Denemarken. En dat kost ook miljarden per jaar. Dat zie ik ook als een vorm van ontwikkelingshulp.
pi_20632580
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

En vervolgens zeker wel als een gek klagen over de bezuinigingen...
pi_20632595
Overigens wordt een groot deel van het budget momenteel gebruikt voor 'vredesmissies'in Irak en Afghanistan .
pi_20632626
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:28 schreef Tikorev-2 het volgende:

[..]

En vervolgens zeker wel als een gek klagen over de bezuinigingen...
Tja je moet prioriteiten stellen en ontwikkelingssamenwerking verdient gewoon prioriteit. Dat steeds meer personen hun medemensen liever in de put laten zitten is helaas een lastig te keren tendens .
pi_20632633
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Frankrijk en Duitsland niet? Dit zijn absolute cijfers? Dus in een percentage van het BNP geven we verhoudingsgewijs nog meer uit dan een veelvoud??
quote:
Vind je niet dat we een (grote) verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de derde wereld die we vakkundig uitgebuit hebben ten bate van onze welvaart?
Welk derdewereldland buiten "we" uit? Juist door onze welvaart kunnen derdewereldlanden nu in welvaart stijgen doordat we er handel mee drijven.
pi_20632699
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:30 schreef sizzler het volgende:

[..]

Frankrijk en Duitsland niet? Dit zijn absolute cijfers? Dus in een percentage van het BNP geven we verhoudingsgewijs nog meer uit dan een veelvoud??
Nee is percentage. Duitsland en frankrijk geven dus meer uit.
quote:
Welk derdewereldland buiten "we" uit? Juist door onze welvaart kunnen derdewereldlanden nu in welvaart stijgen doordat we er handel mee drijven.
Ehm je bent vergeten waar een groot deel van de Nederlandse welvaart op is gebasseerd ?
pi_20632705
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja je moet prioriteiten stellen en ontwikkelingssamenwerking verdient gewoon prioriteit. Dat steeds meer personen hun medemensen liever in de put laten zitten is helaas een lastig te keren tendens .
Ik vind juist dat ontwikkelingssamenwerking een taak van de burger is. Er zijn talloze organisaties die door particulier initiatief derdewereldlanden helpen. Daar is de overheid niet voor nodig. Waarom zou je mensen daartoe verplichten door belastinggeld "weg te geven"? Het zou niet een taak van onze overheid moeten zijn om mensen die onder een andere overheid vallen zo te helpen. Dat kunnen individuen in de "Eerste wereld" prima zelf.
pi_20632733
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

dus jij hebt liever dat de medemens hier op de hoek in de put zit dan een paar medemensen hier duizenden kilometers vandaan in de put zitten

ik ben ervoor dat we eens dat ontwikkelingsgeld eens in onze eigen ontwikkeling steken. eerst alle zaken hier op orde en daarna kijken we wel weer of we sinterklaas voor andere landen gaan spelen. ik betaal belasting zodat ik de mensen in mijn eigen land aan zorg kan helpen, en niet een paar mensen in een totaal ander land waar ik nog nooit ben geweest en waar ik totaal geen band mee heb...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_20632779
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee is percentage. Duitsland en frankrijk geven dus meer uit.
Ok (dacht ik ook wel maar omdat je over "miljarden" sprak twijfelde ik )
quote:
Ehm je bent vergeten waar een groot deel van de Nederlandse welvaart op is gebasseerd ?
XTC?

Serieus: tulpen, heineken, Ahold, Shell, Unilever, kenniseconomie etc.
pi_20632808
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 00:37 schreef sizzler het volgende:

[..]

Ok
[..]

XTC?

Serieus: tulpen, heineken, Ahold, Shell, Unilever, kenniseconomie etc.
En hoe komen die bedrijven aan hun grondstoffen?

We hebben eeuwenlang landen als Indonesië ne Suriname als wingewesten gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')