abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:09:10 #1
3542 Gia
User under construction
pi_20617648
Van de frontpage:

Haags restaurant weert hoofddoek

Aan de ene kant vind ik dit echt te ver gaan, maar aan de andere kant is het natuurlijk maar hoe de moslima haar hoofddoek ziet.
Is het een kledingstuk, dan heeft het restaurant gelijk.
Is het een geloofsplicht, dan heeft het restaurant ongelijk.

En daar komt dus nooit duidelijkheid over. De ene zegt dit, de ander beweert dat.

Als in een rechtbank een griffier geen hoofddoek op mag, omdat het geen neutraliteit uitstraalt, dan is het slechts een kledingstuk. En waarom zou je een kledingstuk verbieden! Je verbiedt toch ook geen zwarte rok.

Maar als het ergens als kledingstuk niet is toegestaan, bijvoorbeeld in dit restaurant, dan is het ineens weer een geloofsuiting!

Als kledingstuk mag de eigenaar het weren. Op veel plaatsen is een stropdas verplicht of mag je niet met gymschoenen binnen. Een hoed of pet moet ook af op veel plekken.

Moeilijke kwestie, maar IK vind dit eigenlijk te ver gaan!
Werkneemsters? Okay! Maar klanten het verbieden! Nee, dat kun je niet maken. Toch?
pi_20617794
Ik vind het wel grappig dat juist de Commissie gelijke behandeling zich hiermee gaat bemoeien. Wat is er nou ongelijk aan 'geen hoofddeksels'? da's juist pure gelijkheid.
pi_20617863
De Haagse Lounge is gewoon een hippe tent, die het imago 'hippe tent' graag hoog wil houden. En je bent geen echte hippe tent zonder huisregels. Geen gympen, geen hoofddeksels, geen lonsdale, weet ik veel. Als je het er niet mee eens bent, waarom wil je dat überhaupt in die tent komen?
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:18:48 #4
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_20617867
Ik vindt het zeker niet te ver gaan. Zowiezo is het rare discussie want in veel moslimlanden is het dragen van een hoofddoekje in openbare gebouwen 'gewoon' verboden. Aan de andere kant denk ik ook, sjonge jonge waar maken we ons druk om en laat die mensen hun hoofddoekje dragen. Wat een heksenjacht.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_20617911
Een horeca gelegenheid mag een dresscode of kledingvoorschrift voeren. Dat is hun goed recht. Net als jij niet iedereen je huis hoeft in te laten, hoeven zij dat ook niet. Zolang ze niet discrimineren op grond van ras, geslacht, enz, enz, is er niks aan de hand.

Persoonlijk kan ik het wel begrijpen, klinkt als een restaurant waar ik wel eens iets zou willen gaan eten.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_20617978
Bovendien: Niemand DWINGT ze daar iets te gaan eten, of wel dan? Hun eigen moskee mogen ze niet eens bidden van de mannen, maar daar hoor je ze dan weet niet over. En moet je eens zien wat er gebeurt als ik mn schoenen aan hou in hun moskee???
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:25:47 #7
70125 X-Phantom-X
work in Progress
pi_20617988
Ik vind dat een prive onderneming zelf mag bepalen voor wie of wat ze zaken willen doen.

Mag je er overigens je bomgordel wel omhouden?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy...
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:26:04 #8
48951 GeitO_o
Would-be hero
pi_20617993
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:15 schreef Toeps het volgende:
Ik vind het wel grappig dat juist de Commissie gelijke behandeling zich hiermee gaat bemoeien. Wat is er nou ongelijk aan 'geen hoofddeksels'? da's juist pure gelijkheid.
Inderdaad. Als een dresscode alleen Nederlanders treft is er geen vuiltje aan de lucht, maar zodra het Moslims treft is er gelijk heibel. Als een restaurant ervoor kiest een dresscode in te voeren dan geldt die dresscode voor iedereen en niet alleen voor Nederlanders, dat is echte gelijke behandeling...
Bovendien is het hoofddoekje een uiting van cultuur (evenals het petje en andere hoofddeksels) en geen uiting van religie. (Het staat niet in de koran dat het verplicht is) Immers, Moslima's zonder hoofddoekje zijn nog altijd Moslima's...
Leef in vrede
pi_20618041
niets te ver aan
in de meeste tenten mag je ook niet met gympies of petjes aankomen
in de Haagsche Lounge mag dat ook niet
dat gefrustreerde moslimas weer wat te zeiken denken te hebben zegt meer over hun
de Haagsche Lounge wil gewoon een ultra-hippe tent zijn. rouwkleding hoort daar niet bij (en het feit dat het ze steeds meer klanten begon te kosten natuurlijk. al die hoofddoeken zijn meisjes van 15 die na school in de lounge gaan zitten, geen druppel drinken of eten maar de hele dag op 1 glas thee blijven zitten en zo de plaatsen innemen van de wel betalende gasten... plus dat niemand zin heeft in een tent die vol zit met gezellig in geheel zwarte rouwkleding gestoken brabbelaars)
'Silvie Meijs is de hoer van Amsterdam'.
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:34:32 #10
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20618170
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:15 schreef Toeps het volgende:
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:36:15 #12
31273 Cobra_Lup
Heb je even ? NU EVEN NIET !!!
pi_20618215
Het feit dat de commisie gelijke behandeling het onderzoekt is al voor mij genoeg. Als er namelijk echt sprake was van discriminatie dan was er wel een advocaat ingeschakeld en was de zaak al lang aanhandig gemaakt bij de rechter. De commissie kan alleen een advies doen of een verzoek, maar niks bindends.

Wanneer houd het gezeik eens een keer op over die doekjes. Als wij nou niet erover zeiken dat zei ze op hebben en zei niet lopen te zeiken als er plaatsen zijn waar ze niet op mogen (uitgaansgelegenheden / scholen / werk / lol ) dan is het probleem opgelost en zijn we allen gelijk.

Oh ja en over gelijkheid gesproken, moeten Nederlanders gelijk zijn aan moslims of moeten de inwonende moslims gelijk zijn aan ons ? I'll rest my case.
kom maar kom maar kom maar kom maar kom maar kom maar !!!
pi_20618216
De oplossing is simpel en voor de hand liggend:

Als er staat: "Islamitische hoofddoeken verboden!" dan lijkt me dat discriminatie, maar staat er (zoals het geval is) "Geen hoofddeksels toegestaan" dan geld dat voor iedereen en dus is het geen discriminatie.

Of nog letterlijker: Gelijke monikken, gelijke kappen! (of.... geen kappen eigenlijk dan....)
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:36:37 #14
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_20618222
Of je krijgt, naast rookvrije zones, hoofddoekvrije zones.....

Apartheid, here we come wordt het dan.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:37:04 #15
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20618237
Wat is nou het probleem? je moet ook vaak een stropdas om hebben.
Een pet moet ook veelal gewoon af.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_20618252
Ik vind het een goeie zaak , ik vind het maar onsmakelijk zon theedoek:{
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:40:25 #17
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_20618295
Het zijn gewoon huisregels.
Des te meer reden voor mij om daar te eten.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:41:10 #18
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_20618314
Ik vind het onzin. Het hele pet/gympen/colbertje gebeuren heeft te maken met de netheid van een persoon, een dame met een hoofdoekje kan heel modieus, netjes en trendy gekleed gaan. Waarom zou je het in godsnaam verbieden? Bovendien is een hoofddoekje iets met meer geestelijke inhoud dan een petje, of je er nu voor of tegen bent.

Vraag me af of een kudde nonnen ook geweigerd worden ivm hun kap?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_20618326
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:36 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Of je krijgt, naast rookvrije zones, hoofddoekvrije zones.....

Apartheid, here we come wordt het dan.
Het wordt niet, het is dan bij deze. Een moslima kan niet haar hoofddoek op en af doen. Het nut van een hoofddoek is dan weg. Net zoals een neger zijn huidskleur niet kan veranderen, kan een moslima met hoofddoek haar hoofddoek niet zomaar afdoen. Ze heeft deze namelijk niet voor zichzelf op, maar voor God. Dat is voor haar belangrijker dan het toegelaten worden tot een of andere cafe. Dat weet de eigenaar ook en daarmee is hij op de makkelijke manier van die mensen af die hij niet in zijn cafe wil.
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:41:51 #20
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20618330
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:40 schreef Sharkdoggie het volgende:
Het zijn gewoon huisregels.
Des te meer reden voor mij om daar te eten.
Sterk staaltje marketing.
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:42:52 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_20618344
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:28 schreef Matamoros het volgende:
niets te ver aan
in de meeste tenten mag je ook niet met gympies of petjes aankomen
in de Haagsche Lounge mag dat ook niet
dat gefrustreerde moslimas weer wat te zeiken denken te hebben zegt meer over hun
de Haagsche Lounge wil gewoon een ultra-hippe tent zijn. rouwkleding hoort daar niet bij (en het feit dat het ze steeds meer klanten begon te kosten natuurlijk. al die hoofddoeken zijn meisjes van 15 die na school in de lounge gaan zitten, geen druppel drinken of eten maar de hele dag op 1 glas thee blijven zitten en zo de plaatsen innemen van de wel betalende gasten... plus dat niemand zin heeft in een tent die vol zit met gezellig in geheel zwarte rouwkleding gestoken brabbelaars)
mooi voorbeeldje generalisatie, maar ik had toch al het idee dat jij verloren ben voor de maatschappij
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † woensdag 14 juli 2004 @ 13:43:00 #22
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_20618347
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:38 schreef Joene het volgende:
Ik vind het een goeie zaak , ik vind het maar onsmakelijk zon theedoek:{
Mag toch hopen dat de koks aldaar wél met hoofddeksel in de keuken mogen werken, haren in het eten zijn gewoon niet fijn.
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:43:23 #23
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20618350
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:41 schreef Ripley het volgende:
Ik vind het onzin. Het hele pet/gympen/colbertje gebeuren heeft te maken met de netheid van een persoon, een dame met een hoofdoekje kan heel modieus, netjes en trendy gekleed gaan. Waarom zou je het in godsnaam verbieden? Bovendien is een hoofddoekje iets met meer geestelijke inhoud dan een petje, of je er nu voor of tegen bent.

Vraag me af of een kudde nonnen ook geweigerd worden ivm hun kap?
Spijker op de kop.
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:43:40 #24
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20618355
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Het wordt niet, het is dan bij deze. Een moslima kan niet haar hoofddoek op en af doen. Het nut van een hoofddoek is dan weg. Net zoals een neger zijn huidskleur niet kan veranderen, kan een moslima met hoofddoek haar hoofddoek niet zomaar afdoen. Ze heeft deze namelijk niet voor zichzelf op, maar voor God. Dat is voor haar belangrijker dan het toegelaten worden tot een of andere cafe. Dat weet de eigenaar ook en daarmee is hij op de makkelijke manier van die mensen af die hij niet in zijn cafe wil.
Bull, als het in Turkije in uni's af kan dan kan dat ook in Den Haag.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_20618380
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 13:41 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Sterk staaltje marketing.
Dat is het zeker. Op deze manier bereikt hij zijn beoogde doelgroep zeer nauwkeurig en het is gratis reclame, die ook nog eens zeer aanlokkelijk is in de huidige trend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')