Ik weet niet hoe jouw kamer er uitziet maar het regime in de strafgevangenis in Scheveningen is voor de klantjes van het Tribunaal niet bepaald losjes of comfortabel. Security bij het tribunaal is overigens op Amerikaanse leest geschoeid en minder losjes dan we hier in Nederland gewend zijn.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:05 schreef Smilie het volgende:
Mee eens 100% procent. Alleen vind ik jammer dat ze in Den Haag zitten. Kweet niet alle details, maar volgens mij hebben ze meer comfort daarin dat ik hier in mijn kamer heb![]()
Hopelijk krijgen ze hem niet te pakken.quote:'Karadzic is ziek en wil zich mogelijk overgeven'
Uitgegeven: 10 juli 2004 13:21
Laatst gewijzigd: 10 juli 2004 13:42
BANJA LUKA - De wegens oorlogsmisdaden gezochte Bosnische Serviër Radovan Karadzic heeft gezondheidsproblemen die hem mogelijk dwingen om zich over te geven. Dat heeft SFOR-commandant Virgil Packett gezegd tegen een Bosnische krant.
"Er zijn aanwijzingen dat Karadzic bepaalde gezondheidsproblemen heeft en dat hij behoefte heeft aan behandeling", aldus de Amerikaanse generaal in de zaterdaguitgave van het blad Nezavisne Novine. De bevelhebber wilde niet uitweiden over de ziekte. Op een vraag daarover reageerde hij: "Karadzic is niet jong meer, hij nadert het einde".
Karadzic is sinds 1995 voortvluchtig. Hij is door het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag aangeklaagd wegens genocide, misdaden tegen de mensheid en oorlogsmisdaden, onder meer in Srebrenica en Sarajevo.
Ja, met zijn lap-top, telefoon, andere 'collega's' daar met wie hij mag dagelijks praten, gratis maaltijden, goede medische verzorging.... Tja, dat zou ie ook hebben als ie in een verzorgingsflat terecht komt! Sorry, maar dat vind ik niet echt een passende straf. Voor alles wat hij aan burgers van ex-yugoslavie gedaan heeft, zou hij (volgens mij) elke dag zwaar arbeid mogen verrichten, 12 uur per dag, daarna mag ie e.e.a. arbeid (minder lichamelijk zwaar) verrichten voor nog een 4 uur. Dan, eventueel mag ie gaan uitrusten. Dat zou ik pas een passende straf vinden. Waarom krijgt ie nu alles eerlijk terwijl hij dat niet was? Ik zou het best wel begrijpen als ie eenmalig iets fout gedaan heeft, niet express ofzo, dat ie zo een behandeling krijgt zoals nu... Maar dit, dit is gewoon niet eerlijk tegen 10 miljoen mensen dat nog steeds lijden in servie.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:12 schreef Scrutinizer het volgende:
Milosevic mag dan volgens jou de touwtjes in handen hebben, hij zit echter wel voor de rest van zijn leven achter de tralies.
Bron o.a. radio station B92 (www.b92.net), kennisen van de mensen die waren toen in de pand, mensen die tegenover de pand wonen en hebben het zelf gezien, verlaggevers van de CNN, BBC en andere stations die dat hebben gezien...quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:16 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Volgens mij heet het meer propaganda dat jij de islamofiele praatjes vd westerse media slikt.
[..]
Bron?
Nou, over security gesproken: Milosevic heeft uit de gevangenis (ik heb zo een beeld in hoofd, dat ie ergens in de hang, naast de payphone staat) gebeld in de live uitzending van de radio station in Belgrado en heeft namens zijn politiek partijd 15 minuten gesproken!quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:17 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jouw kamer er uitziet maar het regime in de strafgevangenis in Scheveningen is voor de klantjes van het Tribunaal niet bepaald losjes of comfortabel. Security bij het tribunaal is overigens op Amerikaanse leest geschoeid en minder losjes dan we hier in Nederland gewend zijn.
Ja hij wordt in staat gesteld z'n verdediging voor te bereidenquote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:21 schreef Smilie het volgende:
Ja, met zijn lap-top,
Daarvan mag hij niet onbeperkt gebruik maken.quote:telefoon,
Volgens mij nietquote:andere 'collega's' daar met wie hij mag dagelijks praten,
Hij kan natuurlijk niet zelf even naar de supermarktquote:gratis maaltijden,
Volgens hem nietquote:goede medische verzorging....
Omdat 'wij' niet tot dat niveau willen afdalen. Beschaving heet dat.quote:Waarom krijgt ie nu alles eerlijk terwijl hij dat niet was?
Met die redenatie verzand je in 'oog om oog, tand om tand'. En dat lost niets op. Dat levert weer nieuwe daders en slachtoffers op.quote:Maar dit, dit is gewoon niet eerlijk tegen 10 miljoen mensen dat nog steeds lijden in servie.
Ik lees er vijf. En nu een betrouwbare bron svp.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:24 schreef Smilie het volgende:
[..]
Bron o.a. radio station B92 (www.b92.net), kennisen van de mensen die waren toen in de pand, mensen die tegenover de pand wonen en hebben het zelf gezien, verlaggevers van de CNN, BBC en andere stations die dat hebben gezien...
En ik probeer altijd zo objectief mogelijk te kijken, nooit 1 krant lezen, maar 2, nooit 1 radio luisteren maar 2. En daarvan bouw ik vervolgens mening...
Hij is wel aardig, alleen niet voor die nep-rechters van dat 'tribunaal'.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:47 schreef ExTec het volgende:
En last but not least; Slobo is geen hitler (ok, hij's misschien niet aardig, but that's not the point)
Sorry, maar in dit geval vind ik dat wel passend. En trouwens, waarom moeten dan andere mensen over zijn lot beslissen?! Hij heeft misdaden in ex-yu gemaakt. Dan moeten juist die mensen hem veroordelen, want alleen zij (in mijn mening) kunnen beste daarover beslissen. Zou nog even kunnen begrijpen dat het onder de toezicht van e.e.a. onpartijdige comissie word gedaan, maar nu hebben mensen in servie geen enkele mogelijkheid om wat dan ook hierin te betekenenquote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:29 schreef Scrutinizer het volgende:
Met die redenatie verzand je in 'oog om oog, tand om tand'. En dat lost niets op. Dat levert weer nieuwe daders en slachtoffers op.
B92 heeft dat op hun site gehad, maar kan het echter niet meer terug vinden (is ook 5 jaar geleden gebeurd). Ik zal nog even rond internet zoeken.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:42 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Ik lees er vijf. En nu een betrouwbare bron svp.
Het waren extreme groeperingen dat hebben echte misdaden gedaan. Zoals Arkan's tijgers etc. Doodgewone mensen (dat in dit geval ook meerderheid maken) hebben niks daarmee te maken. Dus het is erg kort door de bocht om een hele volk te beschuldigen voor de misdaden van weinig. Op deze manier kunnen wij alle 10 miljoen serviers ook voor de rechter slepen...quote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:47 schreef ExTec het volgende:
Het Joegoslavie tribunaal is een overwinnaars tribunaal.
Terwijl Slobo idd daar zit, werden z'n kroatische en moslim counterparts geen stroo breed in de weg gelegd.
De Serviers waren immers de bonafide bad-guys.
Waren ze ook, zeker, maar niet minder dan de rest.
Voorts is het feit dat de democratisch gekozen premier die laatst vermoord is, direct te linken aan dat overwinnaars gerecht.
Een setje boeven werd immers de handen boven het hoofd gehouden, als mevrouw del ponte maar kreeg te horen wat ze wilde.
En last but not least; Slobo is geen hitler (ok, hij's misschien niet aardig, but that's not the point). Een ander politicus had in zijn plaats waarschijnlijk hetzelfde gedaan.
UCK.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:00 schreef Smilie het volgende:
[..]
Het waren extreme groeperingen dat hebben echte misdaden gedaan. Zoals Arkan's tijgers etc.
http://www.vreme.com/arhiva_html/529/11.htmlquote:Op zaterdag 10 juli 2004 16:42 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Ik lees er vijf. En nu een betrouwbare bron svp.
UCK is zo een extreem groepering van Albanese leger. Arkan was van servishe kant... Maar die zijn de echte bad-guys...quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:02 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
UCK.
Milosevic was niet een schoenenpoetser in Yoegoslavie.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 15:30 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..].
Niet Milosevic, maar de eerbiedenswaardige Karadzic was politiek leider van Mladic. En het NIOD-rapport pleit zowel Milosevic en Karadzic vrij [voor Srebrenica], dus tenzij jij meer onderzocht hebt dan de mensen vh NIOD, baseer je jezelf op drijfzand.
Milosevic was eindverantwoordelijk.quote:Als je iemand levenslang geeft voor het niet voorkomen van etnische zuiveringen, kun je iedereen wel levenslang geven.
Mee eens, maar stel voor:quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:19 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Milosevic was niet een schoenenpoetser in Yoegoslavie.Hij had de macht om het te voorkomen en de verantwoordelijkheid. Het NIOD-rapport pleit Milosevic in zoverre vrij dat niet kan worden bewezen dat hij het daadwerkelijke bevel heeft gegeven voor de genocide, zoals ik al zei.
[..]
Milosevic was eindverantwoordelijk.
Terecht dat hij (hoogstwaarschijnlijk) levenslang gaat krijgen.
Erg betrouwbaar vind ik het toch niet overkomen. Niet voor niets zijn Europese NAVO-leiders (o.a. Van Aartsen en Kok) aangeklaagd door nabestaanden vd slachtoffers.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:10 schreef Smilie het volgende:
[..]
http://www.vreme.com/arhiva_html/529/11.html
en
http://www.vreme.com/arhiva_html/529/12.html
Het is wel in servisch, dus ik vertaal alleen de eerste paraaf van 11.html, misschien kan Google de rest zelf afmaken?!
--------
Drie dagen voor de bombardement, CNN en NBC team hebben verhuisd uit de RTS gebouw. Andere TV ploegen en zijn managers waren gewaarschuwed om niet naar binnen te gaan 's nacht en tijdends alarm (TS: alarm sirene voor bombardement). "Wij hebben alle onze vrienden van RTS gewaarschuwed voor de dreigeement, maar toen ze hebben gezien dat wij aan het inpakken waren, hoef je geen genie te zijn om te concluderen wat er aan de hand is" zegt Alesio Vinci, CNN verslaggever. Natasa Tasic, medewerker van RTS zegt dat ze heeft op die dag met meerdere schoonmakers gesproken met tranen in ogen, maar niemand van de directie heeft stappen ondergenomen.
---------
Nou, ik ga het ff alles in engels vertalen... Zal vast 1 uur duren, maar het komt.... Trouwens, dit is uit het archief van de weekblad Vreme uit Belgrado. Het was en is nog steeds en van grotere bladen dat vrijwel objectief is gebleven. Vreme betekend tijd btw
Tuurlijk ontkent Wesley Clark dat het zijn schuld is. Dat maakt het geen waarheid.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:14 schreef Smilie het volgende:
hier alvast nog een stuk, alleen dat alvast in engels van een andere dagblad uit Belgrado:
http://www.blic.co.yu/arhiva/2004-01-29/E-Index.htm
De vorige die heb ik gegeven heeft meer details, dus blijf ik ff vertalen...
quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:50 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Niet voor niets zijn Europese NAVO-leiders (o.a. Van Aartsen en Kok) aangeklaagd door nabestaanden vd slachtoffers.
Idd.quote:Dat maakt het geen waarheid
Milosevic beweert dat hij en Karadzic niets wisten van Srebrenica, dat hij na de massamoord Karadzic gebeld heeft en dat die hem vertelde dat hij er niets van af wist.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:19 schreef Sidekick het volgende:
Milosevic was niet een schoenenpoetser in Yoegoslavie.Hij had de macht om het te voorkomen en de verantwoordelijkheid. Het NIOD-rapport pleit Milosevic in zoverre vrij dat niet kan worden bewezen dat hij het daadwerkelijke bevel heeft gegeven voor de genocide, zoals ik al zei.
quote:Milosevic was eindverantwoordelijk.
Smerig. Zullen we de internationale leiders in de jaren 90 ook maar aanklagen omdat ze niets gedaan hebben aan de geocide, terwijl ze er wel toe in staat waren?quote:Terecht dat hij (hoogstwaarschijnlijk) levenslang gaat krijgen.
ben nog bezig met de hele stuk. Daar is meer info te vinden. Hen nog ~20 min nodig.... En tja, ze waren aangelaakgd, maar dat was meer denk ik uit boosheid dan om iets te bereiken.... Alleen politici hier kunnen zulke 'lastige' dingen niet zo makelijk ontwijken als dat servische politici kunnen....quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:50 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Erg betrouwbaar vind ik het toch niet overkomen. Niet voor niets zijn Europese NAVO-leiders (o.a. Van Aartsen en Kok) aangeklaagd door nabestaanden vd slachtoffers.
Als de slachtoffers het zeggen vind ik het toch betrouwbaarder dan wanneer 1 vd vermeende daders het zegt.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 17:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
[..]
Idd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |