abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20492849
Dat me oma op sterven ligt heb ik in principe niet zoveel problemen mee, een mens moet een keer doodgaan, ze is al 84 jaar.
Maar, ze ligt in het ziekenhuis met heel veel pijn, ze houd zich wel groot maar ze verteld ons dat ze erge pijn heeft en dat is ook duidelijk te zien. Ze heeft oa. kiesten op de lever en op andere plekken, maar nu geven ze haar in het ziekenhuis alleen aspirines.
De dag ervoor kreeg ze nog 2 spuiten morfine per uur per dag en nu ineens helemaal niks meer, behalve een aspirine.
Haar enige wens is nu nog om zonder pijn te kunnen liggen en zo van iedereen afscheid kan nemen, in volle bewustzijn en zeggen wat ze wil zeggen.

We hebben een aardige grote familie en iedereen is zon beetje al wezen klagen dat dit niet kan, en ze gewoon iets moet hebben tegen de pijn.
Maar ze willen het niet geven omdat ze bang zijn dat ze er verslaafd aan raakt (ze ligt op sterven ) verschillende keren is er al hun al goed de waarheid verteld (waar ze nu mee bezig zijn) maar ze blijven eigenwijs, en ze noemen me oma een aansteller (ze heeft 9 kinderen, dus ze weet echt wel wat pijn is, ze is gewoon een erg sterke vrouw).

Nu kregen wij dus te horen: "Als jullie niet mee eens zijn, dan neem je haar maar mee naar huis". Misschien is dat ook wel goed, dat ze in een eigen omgeving kan sterven, maar dan heeft ze alsnog zoveel pijn en kan ze geen afscheid nemen van haar kleinkinderen onder andere 5 in de leeftijdscategorie 3 t/m 7. Die het allemaal niet goed snappen maar wel zien dat ze ongeloofelijk veel pijn heeft, en ze er niet helemaal bij is.

Wat vinden jullie hier nu van loop ik nu te zeuren omdat ik niet echt objectief ben, of is dit gewoon belachelijk?
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:05:28 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_20492886
Klinkt inderdaad belachelijk.

Iemand van 84 die op sterven ligt zou verslaafd raken aan pijnstillers?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:11:18 #3
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_20493035
Begin niet te zeiken over de avatar dat slaat nergens op, is gewoon een keuze!!
Maar het is verdomme belachelijk hoe jouw oma behandeld word in het ziekenhuis.. ze ligt op sterven en dat is gewoon al erg genoeg, laat haar dan op een waardige manier sterven zonder pijn. Probeer er het beste van te maken, probeer redelijk te zijn tegen het ziekenhuis personeel.

Succes!!!!
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
pi_20493180
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:14 schreef Nouk het volgende:

[..]

in je kont.
Vrouwen die zo praten zijn niet ok.

lees dikke potten
pi_20493223
Maar ik ga maar eens op ziekenbezoek aangezien, zelfs mensen van 19 jaar niet serieus reageren.

Plus dat vrouwen 2 jaar geestelijk ouders zijn
pi_20493239
Sterkte.
PE#1
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:21:53 #7
34335 radiating
kapitein bromsnor :)
pi_20493265
ok, minder leuk als ik dacht

[ Bericht 49% gewijzigd door radiating op 08-07-2004 17:24:32 (toch niet zooo leuk) ]
Is op weg naar sint juttemes
pi_20493327
faya voor je man
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_20493343
welk ziekenhuis is dat ?
en hoezo ligt ze op sterven?
toch niet vanwege die cysten
of wel ?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20493480
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:04 schreef Nouk het volgende:
Kutavatar.
Nee, dat is lekker belangrijk.
Dit is het ONZ forum niet hoor.

Ontopic:
Als iemand veel pijn heeft, dan moeten ze daar gewoon wat voor gegeven. (buiten alleen asperines.)
Ookal is het maar een verminderde vorm van morfine. Denk dat je er alleen wel weinig tegen kan doen. (het personeel.)

Een officiele klacht indienen anders??
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:36:37 #11
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_20493525
Wat een achterlijke opmerkingen worden er hier gemaakt op dit toch serieuze topic.

Pimpin, kun je niet proberen of ze een andere arts kan krijgen?
Ik vind het heel erg raar dat er angst is voor verslaving bij iemand die op sterven ligt.
Geef het niet op, raadpleeg desnoods een ander ziekenhuis, en probeer overplaatsing te regelen.
Veel sterkte, en gewoon niet reageren op de puberale opmerkingen, hou de eer aan jezelf
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_20493578
Raar, waarom zou je een verslaving vrezen bij iemand die toch bijna helemaal zeker weten het hoekje omgaat?
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_20493582
Dat je met zulke asociale mensen zo'n forum moet delen!
Reactie's worden vast wel verwijderd.
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:41:00 #14
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_20493623
Probeer het anders eens met de huisarts van je oma te bespreken. Hij/zij weet van de medische historie van je oma en kan misschien wat meer bereiken dan jullie als familie.

Niet geschoten is altijd mis en dan kan je oma op een haar waardige manier afscheid nemen van haar dierbaren.

Verder heel veel sterkte gewenst voor de komende (zware) tijd.
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
pi_20493646
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:41 schreef gnoompje het volgende:
Probeer het anders eens met de huisarts van je oma te bespreken. Hij/zij weet van de medische historie van je oma en kan misschien wat meer bereiken dan jullie als familie.

Niet geschoten is altijd mis en dan kan je oma op een haar waardige manier afscheid nemen van haar dierbaren.

Verder heel veel sterkte gewenst voor de komende (zware) tijd.
Denk ook dat de huisarts meer kan bereiken. Heel veel sterkte verder.
Some say in ice
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:43:29 #16
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_20493664
Dit is te belachelijk voor woorden. Iemand die morfine gebruikt waar het voor bedoeld is, als pijnstiller dus, zal er hoogst zelden verslaafd aan raken. En aangezien ze terminaal is, is het al helemaal irrelevant. Ik stel voor dat je het volgende doet: klacht indienen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. Zowel wat betreft de behandeling van oma, als wbt de bejegening van jullie. Tevens klacht indienen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Overleg met de huisarts of hij recepten uit wil schrijven en neem oma fijn mee naar huis, zodat ze in haar eigen bed kan sterven. (Mits oma geen verdere zorg behoeft die alleen in een ziekenhuis gegeven kan worden)
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_20493695
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:38 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Raar, waarom zou je een verslaving vrezen bij iemand die toch bijna helemaal zeker weten het hoekje omgaat?
Dat heet geld uitsparen
pi_20493742
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:45 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat heet geld uitsparen
Dat kwam ook al in me op.
Some say in ice
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:47:52 #19
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_20493756
oke gaarne normaal reageren vanaf nu
pi_20493771
Toen mijn moeder erg ziek was (ze is inmiddels overleden). Kreeg ze morfine in de vorm van tabletten/pillen whatever. Die hielpen wel bij haar. Ze heeft het nooit mogen meemaken dat ze spuiten kreeg.
De dokter zei dat verslaving aan deze pillen vrijwel onmogelijk was.

Morfine in de vorm van pillen is wel het minste wat ze voor haar kunnen doen.
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:51:27 #21
68065 DJ-Mousey
K0mt Ie Dan Heh? Ow..
pi_20493824
sjonge jonge kijk zo'n belachelijke reacties man..
als jou oma op sterve zou liggen zou je het ook niet leuk vinden als er zo gereageerd zou worde
sjonge jonge..ik word daar zo pissig om...
heb respect voor andere mensen man kom op zeg...
stelletje gekke... (de gene die dom reageren en niet serieus zijn..)
:( R.I.P Lil'Spot :(
pi_20494874
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:45 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat heet geld uitsparen
Klopt, hier exact hetzelfde geval. Mijn opa kreeg enkele dagen geleden te horen dat hij slokdarmkanker had, met veel uitzaaiingen, dat er toch niets meer aan te doen was en dat hij er goed aan gedaan had alvast wat spullen in te pakken, omdat hij meteen naar huis kon vertrekken. Letterlijk, op een manier die Margareth Thatcher niet misstaan zou hebben....

Ik heb al van meerdere personen die in een ziekenhuis werken gehoord dat er momenteel zeer strikte en in sommige gevallen ronduit inhumane bezuinigingsrichtlijnen uitgeschreven zijn. Bepaalde benodigde behandelingen worden simpelweg niet meer uitgevoerd vanwege de kosten.... Resultaat is dat honderden patiënten die directe zorg nodig hebben gewoon thuis liggen te verdorren... Niet iets om trots op te zijn als zorgsector en land als geheel....
  donderdag 8 juli 2004 @ 18:45:54 #23
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_20494914
ben benieuwd wat voor ziekenhuis dat mag zijn

TWEE spuiten morfine per uur per dag??? das dus 48 morfinespuiten per dag? of je hebt het verkeerd opgevat of je oma was inmiddels al overleden aan een overdosis opiaten....
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_20494952
Ik lees dit allemaal zo en opzich niet vreemd dat een arts niet happig de morfine wil gebruiken. Wanneer er morfine gebruikt wordt dan heeft de patient niet lang te leven meer, het heeft nog al een lichamelijk impact op die leeftijd.
Vraag me niet het hoe en wat maar bij mij in de buurt zitten veel verzorgings huizen en zodra bij oudere mensen er problemen zijn en er komt morfine om de hoek dan is het gauw gebeurd.

Sterkte ts
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
  donderdag 8 juli 2004 @ 18:52:34 #25
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_20495046
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 18:44 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Ik heb al van meerdere personen die in een ziekenhuis werken gehoord dat er momenteel zeer strikte en in sommige gevallen ronduit inhumane bezuinigingsrichtlijnen uitgeschreven zijn. Bepaalde benodigde behandelingen worden simpelweg niet meer uitgevoerd vanwege de kosten.... Resultaat is dat honderden patiënten die directe zorg nodig hebben gewoon thuis liggen te verdorren... Niet iets om trots op te zijn als zorgsector en land als geheel....
nou die mensen liggen over het algemeen niet thuis te verdorren hoor... er is ook nog zoiets als terminale thuiszorg.. dit kan de familie in overleg met de arts regelen...
zo kan je oma of opa gewoon in zijn of haar eigen omgeving overlijden, wat ook zo zijn voordelen heeft....
pi_20495114
Elk ziekenhuis heeft een klachtencommissie. Kan je altidj terecht. Ook kan je een second opinion vragen. Ik zou in ieder geval contact opnemen met de huisarts.
pi_20495130
quote:
Haar enige wens is nu nog om zonder pijn te kunnen liggen en zo van iedereen afscheid kan nemen, in volle bewustzijn en zeggen wat ze wil zeggen.
zonder pijn te kunnen liggen en in volle bewustzijn zeggen wat ze wil. volgens mij is het toch in zekere mate het één of het ander.

sterkte
Nine for the mortal men, doomed to die.
  donderdag 8 juli 2004 @ 19:01:29 #28
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_20495203
Ik zou een klacht indienen bij het ziekenhuis... Veel sterkte trouwens =(
pi_20495277
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 18:52 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

nou die mensen liggen over het algemeen niet thuis te verdorren hoor... er is ook nog zoiets als terminale thuiszorg.. dit kan de familie in overleg met de arts regelen...
zo kan je oma of opa gewoon in zijn of haar eigen omgeving overlijden, wat ook zo zijn voordelen heeft....
Ja, precies, het bed van de Thuiszorg zou er 4 dagen geleden al staan. We hebben nog niks gezien, ondanks meermaals bellen...
  donderdag 8 juli 2004 @ 20:24:32 #30
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_20496435
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 19:06 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Ja, precies, het bed van de Thuiszorg zou er 4 dagen geleden al staan. We hebben nog niks gezien, ondanks meermaals bellen...
ja en dat is dus wel heel erg slecht geregeld door thuiszorg...
pi_20496625
"Van morfine wordt je verslaafd ..”
Fout! Indien gebruikt voor pijnbestrijding, op voorschrift van de arts, leidt morfine nooit tot verslaving."

Lees ik net toevallig op een site, denk ik plaats het even..... Sterkte met je oma
pi_20496675
Ik denk dat jullie je oma idd maar beter mee naar huis kunnen nemen, want veel slechter kan het daar niet zijn.
Contact opnemen met de huisarts, die haar natuurlijk veel beter kent, en dan met hem/haar overleggen wat de beste pijnbestrijding is.
Te schandalig voor woorden dat mensen op zo'n onwaardige manier behandeld worden.

Verzorg haar maar goed, en maak haar laatste dagen zo mooi mogelijk.
Sterkte.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_20497281
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:25 schreef milagro het volgende:
welk ziekenhuis is dat ?
en hoezo ligt ze op sterven?
toch niet vanwege die cysten
of wel ?
Nee tuurlijk niet het zijn een heleboel dingen, maar daar heeft ze hele erge pijn van. Tenminste dat zegt ze.

Ze heeft hele erge pijn, kan ook totaal niet slapen e.d en heeft al 2 weken niet gegeten.
pi_20497312
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 18:45 schreef Beessie-Jen het volgende:
ben benieuwd wat voor ziekenhuis dat mag zijn

TWEE spuiten morfine per uur per dag??? das dus 48 morfinespuiten per dag? of je hebt het verkeerd opgevat of je oma was inmiddels al overleden aan een overdosis opiaten....
Ik bedoel 2 spuiten per uur
pi_20497390
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 21:15 schreef pimpin het volgende:

[..]

Nee tuurlijk niet het zijn een heleboel dingen, maar daar heeft ze hele erge pijn van. Tenminste dat zegt ze.

Ze heeft hele erge pijn, kan ook totaal niet slapen e.d en heeft al 2 weken niet gegeten.
2 weken niet gegeten op die leeftijd en ze leeft nog
wat mankeert ze dan of is dat te privé?
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:02:25 #36
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_20498315
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 21:17 schreef pimpin het volgende:

[..]

Ik bedoel 2 spuiten per uur
ja das dus 48 op een dag of ben ik nou gek?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 03:31:18 #37
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_20504085
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:41 schreef gnoompje het volgende:
Dit is inderdaad de beste optie, als 't ziekenhuis (helaas) niet mee wel werken dan kunnen julie haar inderdaad beter mee naar huis nemen, en in overleg met haar huisarts, die uiteraard haar geschiedenis wel kent, zorgen voor 'n goeie medactie (bijv. morfine pleisters).

Sterkte ermee in iedergeval.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_20504092
-ow, ik had even moeten lezen-
pi_20504470
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 21:21 schreef milagro het volgende:

[..]

2 weken niet gegeten op die leeftijd en ze leeft nog
wat mankeert ze dan of is dat te privé?
Een mens kan heel lang zonder voedsel en ze zal wel aan een infuus liggen.
// Je bent zo mooi Anders
Niet meer of minder Anders
Maar zo mooi Anders.//
  vrijdag 9 juli 2004 @ 10:26:56 #40
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_20506028
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 07:53 schreef La-Fosca het volgende:

[..]

ja of sondevoeding.... (en infuus) of tpv... ze laten mensen in het ziekenhuis niet zomaar uithongeren hoor.....wordt altijd wel een alternatief bedacht
pi_20506860
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 07:53 schreef La-Fosca het volgende:

[..]

een mens van die leeftijd met een lage weerstand want ernstig ziek, kan dat niet, lijkt me

en ja als je sonde voeding krijgt dan eet je dus wel.
in die zin dat je voldoende binnen krijgt.

ik vraag me gewoon af wat Oma precies mankeert, en welk ziekenhuis dat is.
Ik heb echt nog nooit gehoord dat ze geen pijnstillende medicatie toedienen, juist niet bij terminale patienten.
Kan me niet voorstellen dat ze gezegd hebben dat ze zich aanstelt of dat ze dat doen om te bezuinigen.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 11:26:29 #42
16239 herpe025
sex is an issue
pi_20507114
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 11:12 schreef milagro het volgende:

[..]

een mens van die leeftijd met een lage weerstand want ernstig ziek, kan dat niet, lijkt me

Ik heb echt nog nooit gehoord dat ze geen pijnstillende medicatie toedienen, juist niet bij terminale patienten.
Kan me niet voorstellen dat ze gezegd hebben dat ze zich aanstelt of dat ze dat doen om te bezuinigen.
Misschien is dit niet het moment om aan de TS te twijfelen...denk dat hij nu gewoon wat steun en meelevende berichtjes kan gebruiken...
Dus om de TS tevreden te houden : Wat een kutziekenhuis is dat dan! Maar dan rest me de vraag...is het niet mogelijk om je oma mee naar huis te nemen en dan via je huisarts pijnstillende medicatie te regelen??
"Een man zonder principes is als een vrouw zonder borsten, leeg en nutteloos!"
pi_20507173
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 11:26 schreef herpe025 het volgende:

[..]

Misschien is dit niet het moment om aan de TS te twijfelen...denk dat hij nu gewoon wat steun en meelevende berichtjes kan gebruiken...
Dus om de TS tevreden te houden : Wat een kutziekenhuis is dat dan! Maar dan rest me de vraag...is het niet mogelijk om je oma mee naar huis te nemen en dan via je huisarts pijnstillende medicatie te regelen??
Ik vraag gewoon wat meer informatie.
Ik twijfel niet aan hem maar ms wel aan de info die hem gegeven wordt door familie (of Oma )

Dat zou toch kunnen?
EN gezien zijn reacties hier, is hij nu niet iemand die bij het minste of geringste gekwetst zal zijn, en dat is ook niet nodig, ik stel gewoon een vraag, aan hem dus, niet aan jou
  vrijdag 9 juli 2004 @ 11:30:39 #44
16239 herpe025
sex is an issue
pi_20507195
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 11:29 schreef milagro het volgende:

[..]

aan hem dus, niet aan jou
Nou sorry hoor
"Een man zonder principes is als een vrouw zonder borsten, leeg en nutteloos!"
pi_20509224
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 11:26 schreef herpe025 het volgende:

[..]

Dat hoeft echt niet hoor, daar heb ik allang vrede mee dat ze doodgaat, ze is inmiddels al 84 jaar en ze vind het zelf ook een mooie leeftijd plus dat ze genoeg dingen voor ons gedaan heeft dan vind ik het egoistich om aan me zelf te gaan denken, terwijl zij er juist blij mee is.
Ik leef natuurlijk wel mee met me familie die er wel moeite mee heeft, en probeer ze te steunen.

Over die spuiten, ik zei het 2 keer verkeerd: ze kreeg 1 spuit in de 2 uur, dat is ook al veel maar de ene dokter vond het nodig, maar de dokter die er nu is dus niet.
pi_20509389
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 11:12 schreef milagro het volgende:

[..]

Ondertussen is er een klacht ingediend, en is de huisarts er zich mee gaan bemoeien, waarschijnlijk komt het dus toch nog in orde.
pi_20509422
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:09 schreef pimpin het volgende:

[..]

Ondertussen is er een klacht ingediend, en is de huisarts er zich mee gaan bemoeien, waarschijnlijk komt het dus toch nog in orde.
Dat is okay dan
Sterkte met Oma, en met jullie zelf natuurlijk.
pi_20509447
als iemand platgespoten is van de morfine, komt er echt geen logisch woord uit, en ik denk dat ze dan ook niet echt bij bewustzijn is.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:14:22 #49
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_20515720
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 18:47 schreef Sportguy het volgende:
Ik lees dit allemaal zo en opzich niet vreemd dat een arts niet happig de morfine wil gebruiken. Wanneer er morfine gebruikt wordt dan heeft de patient niet lang te leven meer, het heeft nog al een lichamelijk impact op die leeftijd.
Vraag me niet het hoe en wat maar bij mij in de buurt zitten veel verzorgings huizen en zodra bij oudere mensen er problemen zijn en er komt morfine om de hoek dan is het gauw gebeurd.
Sorry, maar dit is echt grote bullshit.
Morfine is een buitengewoon veilig geneesmiddel.
Dat het vaak in terminale situaties gegeven wordt wil nog niet zeggen dat mensen DOOR de morfine doodgaan. Drogredenering van het type post hoc, ergo propter hoc.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_20527340
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:11 schreef Salvad0R het volgende:
als iemand platgespoten is van de morfine, komt er echt geen logisch woord uit, en ik denk dat ze dan ook niet echt bij bewustzijn is.
De dag dat ze 1 spuit in de 2 uren kreeg, kon ze nog wel goed communiceren.

Inmiddels heeft ze ook nog een maagzweer, wat ook voor veel pijn zorgt, door het maagzuur.
pi_20528079
zoals je het vertelt is het idd niet goed wat ze daar in dat ziekenhuis doen, maar we zijn hier geen dokters die een diagnose kunnen stellen of die kunnen zien wat de voor- en nadelen zijn voor je oma van morfine (en andere pijnstillers). dus wat dat betreft is het voor ons heel moeilijk om te oordelen. ik wens je wel veel sterkte (en je oma natuurlijk ook) en hoop dat de hele situatie wel goed opgelost wordt.
O+ 11-06-2009 O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')