OK, ik doe een poging, op basis van de nu bekende gegevens
1. Ajax
De ploeg speelde wel eens bizar slecht voetbal en werd ook wel eens kampioen. Nog nooit deden ze dat in één en hetzelfde seizoen, TOT afgelopen seizoen. Ik verwacht eigenlijk een herhaling van dit tafereel. Met matig voetbal toch kampioen worden.
2. PSV
Zal opnieuw beter voetbal laten zien dan Ajax, maar vist ook nu weer achter het net. De ploeg mist nu Kezman als doelpuntenmaker en dat is een forse aderlating.
3. AZ
Adriaanse heeft inmiddels een goed team neergezet, dat barst van het zelfvertrouwen. AZ heeft zich flink versterkt en zal tot op het bot toe gemotiveerd zijn om zich in de Top 3 te nestelen. Het spelen van Europees voetbal zou een negatief effect kunnen hebben op de competitieresultaten, maar ik denk dat dat zal meevallen.
4. Feyenoord
Vorig jaar dankzij een goede slotfase en onnodige misstappen van AZ toch nog derde geworden, waar het lange tijd niet naar uitzag. De ploeg is denk ik niet veel sterker of zwakker geworden.
5. RKC Waalwijk
Gewoon... een gokje. De ploeg zat al vaker dicht bij Europees voetbal. Wellicht lukt het nu, onder leiding van Erwin Koeman? Ik gun het ze eigenlijk wel.
6. Willem II
Van kleurloze middenmoter terug in de subtop, dankzij een gedreven trainer (Maaskant) die de ploeg weer aan het voetballen krijgt.
7. Heerenveen
Boet wat in aan kwaliteit en zal in een nek-aan-nek-race met RKC en Willem II net het onderspit delven, gok ik.
8. Roda JC
Gaat net als vorig seizoen prima wedstrijden en heel matige potjes met elkaar afwisselen.
9. FC Twente
Verdienstelijke middenmoter. Weinig nieuws onder de zon.
10. FC Utrecht
Richt zich vast weer op de Amstel Cup en vergeet dan dat er ook nog een competitie bestaat, inclusief de daarbij horende sportieve verplichtingen in de slotfase.
11. RBC Roosendaal
Ik las mijn eigen bericht na en zag dat ik een nummer 11 miste...
![]()
Dat zal er dan wel op duiden dat ze een kleurloze middenmoter worden; de Willem II van dit jaar.
12. FC Groningen
Voetbalt verre van goed, maar einidigt toch in de staart van de middenmoot, omdat andere ploegen zwakker zijn geworden.
13. NAC
Ik heb de indruk dat de bezieling een beetje weg is in Breda...
14. NEC
Idem, eigenlijk... Behalve dat ze dan in Nijmegen voetballen...
15. ADO Den Haag
Handhaaft zich opnieuw in de Eredivisie, op redelijke afstand van de laatste drie.
16. FC Den Bosch
Komt kwaliteit tekort om ADO in ademnood te brengen, helaas. Ik dicht ze wel kansen toe om zich via de nacompetitie toch nog te handhaven.
17. De Graafschap
Op gepaste afstand van Den Bosch, in een spannende strijd met de nummer 18. Ik verwacht dat ze simpelweg tekort komen om nacompetitie te ontlopen en daarin gaan ze het erg moeilijk krijgen.
18. Vitesse
De afgelopen twee jaren is duidelijk een dalende lijn ingezet (nipt 15e in 2003), met het aantrekken van amateurvoetballer Peter van Vossen als ultieme teken van wanhoop. Afgelopen seizoen was Utrecht nog te beroerd om in de slotwedstrijd z'n sportieve plicht te doen, waardoor Vitesse aan rechtstreekse degradatie ontsnapte. Na enkele jaren met de hakken over de sloot, valt dit jaar echt het doek dankzij het wanbeleid van de laatste jaren.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2004 15:18:22 ]