(Ik heb het daar ook al gevraagd maar het lijkt alsof ze het recept niet prijs willen geven want er klopt niets van.)
De ingredienten zijn: 1 komkommer, Chinese suiker, gewone suiker en normale azijn.
Als je dit juist mengt, krijgt de komkommer een overheerlijke niet Nederlandse smaak , echter het lukt me niet
, wie helpt?
(ook niet Surinamers die het weten graag reageren)
quote:Okeeee en weet je ook hoe je dat moet maken?
Op zondag 19 augustus 2001 19:13 schreef MiSS_TiquE het volgende:
ik weet wat je bedoelt hmmmmmmmmmm die vind ik ook heel lekker.
De meneer die er ook bij stond, gaf me hetzelfde recept alleen hij noemde de gewone suiker niet.
Volgens mij is de juist verhouding heel belangrijk, ik ben al een week aan het oefenen
(vandaag: te bitter)
Aantal personen 12
keuken Surinaams
Techniek Inmaken
Smaak Zoetzuur
Bereidingstijd 10-20 minuten
Ingredienten 2 komkommers - 1 liter witte natuurazijn - 3 teentjes knoflook - 4 rode uien - sambal naar smaak - 700 gram suiker (niet schrikken dit klopt echt ! )
Hulpmiddelen 1 grote weckfles
Voorbereiding komkommers wassen en met schil in dunne plakjes snijden (gaat heel goed met een kaasschaaf) - teentjes knoflook heel fijn snijden (niet persen ) - uien in dunne ringen snijden
Bereidingswijze in weckfles de azijn gieten - komkommerplakjes erbij doen - de uiringen - knoflook - sambal en de hoeveelheid suiker - goed mengen -
Serveertips het lijkt veel suiker wat erbij moet , maar het is echt lekker , want de azijn op zich is vrij zuur - heerlijk bij de warme maaltijd (surinaams, chinees , maar ook bij steengrillen / gourmetten )
Nogmaals, i kweet niet of dit klopt, ik heb het om eerlijk te zijn ook nog nooit gegetern. Er tsaat 12 personen ofzo, maar ik neem aan dta je zelf wel de verhoudingen weet aan te passen zodat je niet zo verschrikkelijk veel Surimnaamse komkommer ineens naar binnen hoeft te werken.
Hopelij kheb je er wat an. Succes.
quote:Ziet er lekker uit, zal het eens proberen.
Op zondag 19 augustus 2001 20:02 schreef Vork het volgende:
Deze heb ik eventjes bij smulweb vandaan geplukt. Ik weet niet of het wat is, of het klopt enzo (copypast wat)Aantal personen 12
keuken Surinaams
Techniek Inmaken
Smaak Zoetzuur
Bereidingstijd 10-20 minutenIngredienten 2 komkommers - 1 liter witte natuurazijn - 3 teentjes knoflook - 4 rode uien - sambal naar smaak - 700 gram suiker (niet schrikken dit klopt echt ! )
Hulpmiddelen 1 grote weckfles
Voorbereiding komkommers wassen en met schil in dunne plakjes snijden (gaat heel goed met een kaasschaaf) - teentjes knoflook heel fijn snijden (niet persen ) - uien in dunne ringen snijden
Bereidingswijze in weckfles de azijn gieten - komkommerplakjes erbij doen - de uiringen - knoflook - sambal en de hoeveelheid suiker - goed mengen -Serveertips het lijkt veel suiker wat erbij moet , maar het is echt lekker , want de azijn op zich is vrij zuur - heerlijk bij de warme maaltijd (surinaams, chinees , maar ook bij steengrillen / gourmetten )
Nogmaals, i kweet niet of dit klopt, ik heb het om eerlijk te zijn ook nog nooit gegetern. Er tsaat 12 personen ofzo, maar ik neem aan dta je zelf wel de verhoudingen weet aan te passen zodat je niet zo verschrikkelijk veel Surimnaamse komkommer ineens naar binnen hoeft te werken.Hopelij kheb je er wat an. Succes.
Niemand een recept waarin ook Chinese suiker in verwerkt wordt?
quote:Deze dan?
Op zondag 19 augustus 2001 20:09 schreef Kimmie het volgende:
Niemand een recept waarin ook Chinese suiker in verwerkt wordt?
quote:Hee dat ziet ook ook heel goed uit, wat is een Madam Jeanette peper?
Op zondag 19 augustus 2001 20:14 schreef Vork het volgende:[..]
quote:Ga Even Rap Naar Onzin Poephoofd...
Op zondag 19 augustus 2001 20:10 schreef ZineGeneZidane het volgende:
Saoto Soep!!!!!!!!!!
quote:Jeee jij weet veel, ik zal eens kijken bij AH, ik hou wel van een beetje heet.
Op zondag 19 augustus 2001 20:31 schreef Vork het volgende:
Madam Jeanette zijn die gele pepers. Het is van oorsprong de heetje pepersoort ide er bestaat (vernoemd naar de aller heetste hoer van Suriname, jah die mensen hebben echt humor). De Originele variant die alleen in Suriname zelf te krijgen is, is zo heet, dat een heeel erg klein druppetje sap al veelste heet kan zijn. Sterker nog, Er is mogelijk om er flinke 'brandwonden' aan over te houden. In Nederland izjn die dingen sopeciaal voor de nedelranders gekweekt en lang niet zo heet las het Originele exemplaar. Voor zover ik weet is Albert heijn de neige die deze pepers verkoopt. Maar pas op, ondanks de vermilding, blijft het een zeer hete pepert
quote:Is ook maar toeval da'k dat weet
Op zondag 19 augustus 2001 20:33 schreef Kimmie het volgende:
Jeee jij weet veel, ik zal eens kijken bij AH, ik hou wel van een beetje heet.
quote:hier in Amsterdam kun je overal madam jeanette halen. Moeder haalt ze altijd op de albert cuyp. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit naar welke markt je ze gaat ze zijn helemaal ingeburgerd.
Op zondag 19 augustus 2001 20:31 schreef Vork het volgende:
Madam Jeanette zijn die gele pepers. Het is van oorsprong de heetje pepersoort ide er bestaat (vernoemd naar de aller heetste hoer van Suriname, jah die mensen hebben echt humor). De Originele variant die alleen in Suriname zelf te krijgen is, is zo heet, dat een heeel erg klein druppetje sap al veelste heet kan zijn. Sterker nog, Er is mogelijk om er flinke 'brandwonden' aan over te houden. In Nederland izjn die dingen sopeciaal voor de nedelranders gekweekt en lang niet zo heet las het Originele exemplaar. Voor zover ik weet is Albert heijn de neige die deze pepers verkoopt. Maar pas op, ondanks de vermilding, blijft het een zeer hete pepert
(ik ga die andere wel ff proberen hoor maar het moet eenvoudiger kunnen)
quote:Da's waar natuurlijk, alleen woon ik niet in A'dam, maar in Hoorn.. een te kleine stad voor dat soort winkels (hoewel er wel ene paar Turkse supermarkten zijn die zoiets evt ook zouden kunnen verkopen, maar daar kom ik nooit, ben niet bekend met de turkse keuken). In Hoorn op de markt heb je ze niet overgens, is niet echt een multiculturele markt wat dat betreft, meer nog echt typisch Nedelrands, wel jammer wta dat betreft.
Op zondag 19 augustus 2001 20:38 schreef MiSS_TiquE het volgende:[..]
hier in Amsterdam kun je overal madam jeanette halen. Moeder haalt ze altijd op de albert cuyp. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit naar welke markt je ze gaat ze zijn helemaal ingeburgerd.
Ik raad je aan om de pitten uit de peper te verwijderen deze zijn het heetst. Na het handelen van deze pepers moet je goed je handen wassen want het hete blijft aan je vingers kleven. Geloof me ik heb het vaak genoeg als kind door mijn ogen gewreven.
Maareuh op de Albert Cuyp enzo hoe zijn die pepers daar.. zoals ze horen of toch weer niet helemaal echt? En handen wassen is wle een slimme tip eik.. wleke peper je ook klaarmaakt, daarna in je ogen wrijven is niet prettig nee
(ben je toevallig bestwel van Surinaamse afkomst?)
quote:Ja die is er, gewoon de knoflook, peper etc. weglaten
Op zondag 19 augustus 2001 20:39 schreef Kimmie het volgende:
En toch he, moet er een recept zijn zonder toevoegingen als peper, knof etc. Iemand?(ik ga die andere wel ff proberen hoor maar het moet eenvoudiger kunnen)
quote:
Op zondag 19 augustus 2001 20:43 schreef Vork het volgende:[..]
Ja die is er, gewoon de knoflook, peper etc. weglaten
quote:De meeste recepten hoef je niet per se peper in te stoppen zoals ik al eerder probeerde uit te leggen gerechten kun je naar eigen inzicht bereiden je kunt ingredienten toevoegen of weglaten.
Op zondag 19 augustus 2001 20:39 schreef Kimmie het volgende:
En toch he, moet er een recept zijn zonder toevoegingen als peper, knof etc. Iemand?(ik ga die andere wel ff proberen hoor maar het moet eenvoudiger kunnen)
Mijn moeder een broertjes houden ook niet van peper dus zij voegt ook weinig tot geen peper toe aan het eten.
Overigens zijn er ook gerechten zonder peper. Zoals bakabana of jamsi broodtaart e.d
quote:Open je eigen topic
Op zondag 19 augustus 2001 20:53 schreef Vork het volgende:
nou ga ik eventjes offtopic... maar t lbijft wel bij eten... Iemand enig idee hoe ik Falafel klaar kan maken zonder frituurpan (want ide heb ik namelijk niet)..
quote:Jaja ik snap het maar misschien dat de verhouding dan niet meer goed is.
Op zondag 19 augustus 2001 20:53 schreef MiSS_TiquE het volgende:[..]
De meeste recepten hoef je niet per se peper in te stoppen zoals ik al eerder probeerde uit te leggen gerechten kun je naar eigen inzicht bereiden je kunt ingredienten toevoegen of weglaten.
Mijn moeder een broertjes houden ook niet van peper dus zij voegt ook weinig tot geen peper toe aan het eten.
Overigens zijn er ook gerechten zonder peper. Zoals bakabana of jamsi broodtaart e.d
Trouwens ben jij van Surinaamse afkomst?
quote:Typisch nederlandse markt? Ik denk niet eens dat ik me daar wat bij voor kan stellen. In de bijlmer is het zelfs zo dat het hele assoritment is veranderd naar exotische produkten daar kan je je boerenkool volges mij alleen bij AH halen. Ik kijk me ogen uit als ik daar weer eens ben.
Op zondag 19 augustus 2001 20:43 schreef Vork het volgende:[..]
Da's waar natuurlijk, alleen woon ik niet in A'dam, maar in Hoorn.. een te kleine stad voor dat soort winkels (hoewel er wel ene paar Turkse supermarkten zijn die zoiets evt ook zouden kunnen verkopen, maar daar kom ik nooit, ben niet bekend met de turkse keuken). In Hoorn op de markt heb je ze niet overgens, is niet echt een multiculturele markt wat dat betreft, meer nog echt typisch Nedelrands, wel jammer wta dat betreft.
Maareuh op de Albert Cuyp enzo hoe zijn die pepers daar.. zoals ze horen of toch weer niet helemaal echt? En handen wassen is wle een slimme tip eik.. wleke peper je ook klaarmaakt, daarna in je ogen wrijven is niet prettig nee
(ben je toevallig bestwel van Surinaamse afkomst?)
En nee ik ben niet Suri.
quote:Noujah eeuh, Groente, fruit, drop, kaas, noten, vis, bloemen, stroopwafels etc. etc. en natuurlijk allerlei andere allerdaagse goederen die op de martk over t algemeen goedkoper izjn dan in de winkel (jaja, want daar gaan wij Nederlanders voor... hmzf.. pfft.)
Op zondag 19 augustus 2001 21:01 schreef MiSS_TiquE het volgende:
Typisch nederlandse markt? Ik denk niet eens dat ik me daar wat bij voor kan stellen. In de bijlmer is het zelfs zo dat het hele assoritment is veranderd naar exotische produkten daar kan je je boerenkool volges mij alleen bij AH halen. Ik kijk me ogen uit als ik daar weer eens ben.
Ik ken geen andere peper dan madam jeanette eik dus ik heb niet echt vergelijking materiaal. Maar ik vind ze prima en kan nu niet meer exotisch eten zonder dat er een flinke dosis peper in zit.En nee ik ben niet Suri.
Morgen Lappendag trouwens! ook weer markt, van oorsprong een stoffenmarkt waar heel huismoderend Westfriesland opaf komt stormen. Tegenwoordig de laatste dag van de Kermis, de markt is er nogwel maar da's bijzaak. Het is druk in de stad en van sogges zeer vroeg tot savonds zeer laat is het dus zuipen zuipen en nog es zuipen. Ja, ook de jaarlijkse markten passen zich aan aan de favoriete bezigheid van de hedenhaagse mens.
O en ik moet natuurlijk werken
quote:je kunt het in olie in de pan proberen maar daar wordt de smaak meestal wel anders (wat mij betreft minder) van.
Op zondag 19 augustus 2001 20:53 schreef Vork het volgende:
nou ga ik eventjes offtopic... maar t lbijft wel bij eten... Iemand enig idee hoe ik Falafel klaar kan maken zonder frituurpan (want ide heb ik namelijk niet)..
Ikke Wel...
quote:Zie het Falafel topic (daar hebbik het la over de 'wok').
Op zondag 19 augustus 2001 23:22 schreef IliasX het volgende:
Kun je geen wok met zonnebloemolie oid gebruiken? Werkt prima hier (en je gaat me niet zeggen dat je geen wok hebt).
en ZGZ, nee ik ben een Hollandert een echte (en zo trots ben ik daar nou ook weer niet op, Hollanders, eten ranzig)
Vraag me niet naar exacte hoeveelheden, want zoals iemand al zei, je moet gewoon mensen tot je de jusite combi hebt! gewoon met weinig suiker beginnen en dan steeds wat erbij.
Oh en de echte smaak komt niet meteen, je moet die komkommer wel minstens een weekje in azijn laten staan.
zo goed?
Ik ben trouwens wel surinaams
quote:Je Bent Best Wel Cool Dat Je Zoveel Van Surinaams Eten Weet,
Op maandag 20 augustus 2001 00:06 schreef Vork het volgende:[..]
Zie het Falafel topic (daar hebbik het la over de 'wok').
en ZGZ, nee ik ben een Hollandert een echte (en zo trots ben ik daar nou ook weer niet op, Hollanders, eten ranzig)
Je Hebt Tenminste Smaak Jonge!!!
quote:ik weet geen donder van Surinaams eten..
Op maandag 20 augustus 2001 00:17 schreef ZineGeneZidane het volgende:
Je Bent Best Wel Cool Dat Je Zoveel Van Surinaams Eten Weet,Je Hebt Tenminste Smaak Jonge!!!
quote:Maar Je Eet Het Tenminste Wel!!
Op maandag 20 augustus 2001 00:21 schreef Vork het volgende:[..]
ik weet geen donder van Surinaams eten..
Veel Bakras Lusten Het Niet Eens!!
Saoto Soep Roellllllllllssssssss!
quote:Ook dat heb ik nooit gezegd
Op maandag 20 augustus 2001 00:23 schreef ZineGeneZidane het volgende:
Maar Je Eet Het Tenminste Wel!!Veel Bakras Lusten Het Niet Eens!!
Saoto Soep Roellllllllllssssssss!
quote:Praat Geen Poep Dan!!
Op maandag 20 augustus 2001 00:24 schreef Vork het volgende:[..]
Ook dat heb ik nooit gezegd
ik eet het zelden overgens, ik eet meer Italiaans en de laatste tijd ook steeds vaker Mexicaans.
Sorry Kon Het Niet Laten!!
quote:doe ik ook niet, ik heb het over eten.. nou scheer je weg, het is net de bedoeling dat het hier ook al een grote slowchat wordt
Op maandag 20 augustus 2001 00:26 schreef ZineGeneZidane het volgende:[..]
Praat Geen Poep Dan!!
Sorry Kon Het Niet Laten!!
quote:Ok Doei Doei Vork,
Op maandag 20 augustus 2001 00:27 schreef Vork het volgende:[..]
doe ik ook niet, ik heb het over eten.. nou scheer je weg, het is net de bedoeling dat het hier ook al een grote slowchat wordt
Vergeet Niet Met Een Lepel Te Eten!!
quote:Tnx, alleen, komkommer een week in de azijn?
Op maandag 20 augustus 2001 00:07 schreef Aarti het volgende:
je hebt nodig:Oh en de echte smaak komt niet meteen, je moet die komkommer wel minstens een weekje in azijn laten staan.
zo goed?
Ik ben trouwens wel surinaams
Trouwens wat is Chinese suiker precies?
Ik kreeg het mee van de toko in een soort van reageerbuisje en deed me nou niet direct aan suiker denken.
quote:OK, ik zal vandaag de komkommer voor zondag in de azijn zetten, en ontzettend bedankt voor de uitleg en tips!
Op maandag 20 augustus 2001 14:42 schreef Aarti het volgende:
Kimmie, dat reageerbuisje klopt! Het is heel sterke suiker, je moet er echt maar een aantal korreltjes indoen!
en het moet inderdaad minstens een week erin, anders trekt de azijn er niet genoeg in!
Deze bakra is dol op Surinaams eten (maar ik ben dan ook in Paramaribo geboren!).
quote:Een Boeroe dus. Of zeg ik nou iets gemeens?
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:54 schreef Nimue het volgende:
Ik heb eens een recept gemaakt waarbij je het geheel even verwarmde in de magnetron. Ik kan me voorstellen dat het dan sneller in elkaar trekt en dat je het dan minder lang hoeft te laten staan. Ik zal eens kijken of ik het recept kan vinden voor je.Deze bakra is dol op Surinaams eten (maar ik ben dan ook in Paramaribo geboren!).
quote:Inmiddels is het allang zondag geweest. Laat ons niet langer in spanning! Hoe heeftie gesmaakt?
Op maandag 20 augustus 2001 15:19 schreef Kimmie het volgende:
OK, ik zal vandaag de komkommer voor zondag in de azijn zetten, en ontzettend bedankt voor de uitleg en tips!
(En voor wie het boeit, ik heb 3 jaar in suriname gewoond)
BTW, ik dacht dat saoto soep van oorsprong uit indonesie kwam?
[Dit bericht is gewijzigd door Gio op 29-08-2001 15:04]
1 Madam Jeanette peper
2-3 theelepels Exotimex Knoflook
250 gram Gele Split Erwten
500 gram zelfrijzend bakmeel
300 ml. water
2 theelepels gemalen komijnzaad
100 ml. olie
zout
Bereidingswijze:
Vulling:
De gele erwten wassen, daarna met zoveel water opzetten dat ze onder water staan en circa 30 minuten koken tot ze halfgaar zijn (zie foto 1, ze mogen niet te zacht of papperig worden); hierna die laten uitlekken en in de mixer fijnmalen (zie foto 2).
TIP: om de gele erwten sneller gaar te krijgen, kunnen ze één dag tevoren worden geweekt.
De fijngemalen erwten in een schaal overdoen en hieraan de komijnzaad, knoflook, peper en zout naar smaak toevoegen en vervolgens het geheel goed vermengen (zie foto 3).
Deeg:
Het water bij beetjes aan het bakmeel toevoegen en kneden tot er een stevig deeg is gevormd (zie foto 4).
Van het deeg balletjes vormen ter grootte van een grote ei (zie foto 5), vervolgens met de duim in elk balletje een grote kuil drukken en één volle eetlepel van de vulling erin doen (zie foto 6), de vulling met de eetlepel goed tegen de deeg aandrukken; hierna de beide randjes van de deeg tegen elkaar drukken (zie foto 7), de balletjes in een draaiende beweging dichtvouwen (zie foto 8) en op een met bakmeel bestoven folie omgekeerd leggen.
Na 5 minuten de balletjes met een deegroller uitrollen tot een mooie ronde pannenkoekvorm (zie foto 9).
De rotiplaat of koekenpan heet maken, de roti aan één zijde even hierop bakken tot het lichtbruin is geworden (zie foto 10), daarna deze zijde met olie besmeren (zie foto 11); vervolgens hetzelfde doen met de andere zijde (zie foto 12).
De roti aan beide zijden, met tussentijds enkele keren omdraaien, goudgeel bakken (zie foto 14); de roti is gaar als die even bol gaat staan (zie foto 13).
Dit heb ik van de site www.surinaamseten.nl gehaald.
Mijn eigen recept is iets anders, ik doe er bijv. geen komijnzaad in. Ook weet ik niet precies hoeveel ik er van elke ingredient indoe, want dat doe ik allemaal met de losse hand!
P.S.> saoto-soep komt inderdaad oorspronkelijk uit Indonesie, de Javanen hebben het meegenomen van Java naar Suriname, en er enkele veranderingen ingebracht!
quote:yes bedankt, ook handige site btw
Op woensdag 29 augustus 2001 15:22 schreef Aarti het recept voor roti
quote:Goh daar viste ik laatst ookal iets vanaf.. is best een goeie site volgens mij.. heb er nog niets van geproeft maar ik denk dat ik maar eens een keer wat ga proberen.
Op woensdag 29 augustus 2001 15:22 schreef Aarti het volgende:
Dit heb ik van de site www.surinaamseten.nl gehaald.
Dat recept zag er overigens ook goed uit!
quote:
Op woensdag 29 augustus 2001 15:43 schreef Kimmie het volgende:
Ik zou wel eens een plaajte willen zien vanzo'n madame Jeanette peper.
quote:Whahaha die liniaal, zelf neergelegd vork?
Op woensdag 29 augustus 2001 15:49 schreef Vork het volgende:
quote:Nee joh, dat plaatje komt van een of andere australische Peper-site
Op woensdag 29 augustus 2001 16:13 schreef Kimmie het volgende:
Whahaha die liniaal, zelf neergelegd vork?
quote:Uhum, nee, tenminste ik dacht dat dat blanke Surinamers waren, die in principe al generaties in Suriname wonen. Ik ben Nederlandse en mijn ouders ook. Die woonden en werkten daar toen ik mij aankondigde. Vandaar. Ik heb er ook niet zo heel lang gewoond (ruim een jaar) en weet niets meer van die tijd, maar ik ben er nog wel teruggeweest en dat was heel bijzonder. Ik ga zeker nog eens binnen een paar jaar om aan het aan mijn vriend te laten zien!
Op dinsdag 21 augustus 2001 12:01 schreef MiSS_TiquE het volgende:[..]
Een Boeroe dus. Of zeg ik nou iets gemeens?
quote:Nee, dat klopt dan ben je geen boeroe. Een boeroe is inderdaad een blanke die al generaties lang op suriname woont.
Op woensdag 29 augustus 2001 17:18 schreef Nimue het volgende:[..]
Uhum, nee, tenminste ik dacht dat dat blanke Surinamers waren, die in principe al generaties in Suriname wonen. Ik ben Nederlandse en mijn ouders ook. Die woonden en werkten daar toen ik mij aankondigde. Vandaar. Ik heb er ook niet zo heel lang gewoond (ruim een jaar) en weet niets meer van die tijd, maar ik ben er nog wel teruggeweest en dat was heel bijzonder. Ik ga zeker nog eens binnen een paar jaar om aan het aan mijn vriend te laten zien!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |