nee hoor, er zijn echt tweebaansrotondesquote:Op woensdag 7 juli 2004 20:34 schreef Kralingen het volgende:
Jezus.. ik hoop jou nooit op Hofplein tegen te komen..die blauwe staat fout voor gesorteerd... die rode heeft voorrang.. ,de blauwe moet gas terug nemen en naar de rechterbaan *buitenkant van de rotonde*
je haalt hier even 2 dingen door elkaar.. rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang en de regel korte bocht voor lange bocht. . Maar dat geldt in dit geval duidelijk niét !quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:41 schreef calvobbes het volgende:
Ook al slaat de rode niet gelijk af, dan heeft die nog voorrang, verkeer dat op dezelfde weg rechtdoor gaat heeft voorrang boven verkeer dat afslaat. En de rotonde word gezien als weg, weliswaar een ronde weg
Dat is tenminste wat ik er van denk te weten
Maar die peilen kunnen toch nooit zo staan ? Dat staat dan in de rotonde aangegeven, nooit op die manier ervoor.quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:40 schreef bugeye het volgende:
ik zal ff duidelijker tekenen zo
volgens mij heb ik iets niet goed gedaan
rood gaat rechtdoor op dezelfde weg en blauw niet. calvobbes heeft gelijkquote:Op woensdag 7 juli 2004 20:43 schreef Kralingen het volgende:
[..]
je haalt hier even 2 dingen door elkaar.. rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang en de regel korte bocht voor lange bocht. . Maar dat geldt in dit geval duidelijk niét !
De rotonde is toch een apart weg? En als je van de rotonde af gaat, dan sla je toch af?quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:43 schreef Kralingen het volgende:
je haalt hier even 2 dingen door elkaar.. rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang
Dat is alleen bij kruispunten toch zo?quote:de regel korte bocht voor lange bocht. . Maar dat geldt in dit geval duidelijk niét !
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:44 schreef Kralingen het volgende:
[..]
Maar die peilen kunnen toch nooit zo staan ? Dat staat dan in de rotonde aangegeven, nooit op die manier ervoor.
Juist, zo is dat.quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:37 schreef duvelBE het volgende:
ja, die rode houdt zich niet aan de verkeersregels. Let op die pijltjes op het wegdek. Daardoor zou deze situatie NOOIT kunnen voorkomen. De rode zit verkeerd, dus de blauwe zal wel voorrang hebben.........
MIJN GOD !! vraag je nou wáárom ze verkeerd voorgesorteerd staan.. bekijk de situatie even zou ik zeggen.quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:56 schreef bugeye het volgende:
Oke, ik snap er nu geen reet meer van.
Waarom staat de rode auto daar verkeerd?
Waarom staat de blauwe auto daar verkeerd?
voor de duidelijkheid, het is een tweebaansrotonde, dus sommige bestuurders nemen wel eens de linkerbaan van de rotonde
Bij Joure is ook zo'n rotonde. En de buitenste baan is idd bedoeld voor afslaand verkeer.quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:56 schreef duvelBE het volgende:
Op de rotonde bij Harderwijk richting Lelystad(bij Zeewolde) is dit heel duidelijk aangegeven, weet geen anderen op te noemen.
God zijn we nou allemaal zo dom???quote:Op woensdag 7 juli 2004 20:46 schreef Quoi het volgende:
Ten eerste staan ze allebei verkeerd voorgesorteerd, maar laten we maar ervan uitgaan dat het niet de meest slimme automobilisten zijn.
De blauwe moet gewoon van baan wisselen om naar rechts te gaan, dit mag altijd op een rotonde (Hofplein, Joure). Dus van-baan-wisselend-verkeer laat rechtdoorgaand-verkeer (rood) voorgaan. Of rood is netjes opgevoed en laat blauw invoegen.
kan je ook even normaal reageren?quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:01 schreef Kralingen het volgende:
[..]
MIJN GOD !! vraag je nou wáárom ze verkeerd voorgesorteerd staan.. bekijk de situatie even zou ik zeggen.
ja sorry hoor.. je komt toch niet van een andere planeet. Lees de uitleg van Quoi.. die heeft het bij het juiste eind.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:05 schreef bugeye het volgende:
[..]
kan je ook even normaal reageren?Misschien moet jij de situatie beter bekijken en mijn post lezen
ja sorry hoor.. je komt toch niet van een andere planeet. Lees de uitleg van Quoi die heeft het bij het juiste eind.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:05 schreef bugeye het volgende:
[..]
kan je ook even normaal reageren?Misschien moet jij de situatie beter bekijken en mijn post lezen
dat zeg ik...quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:07 schreef Adfundum het volgende:
Het maakt helemaal niet uit of de rode verkeerd rijdt of niet. Hij gaat rechtdoor op de rotonde en de blauwe slaat af. Blauw moet dus wachten op rood.
Net als een auto die van rechts komt uit een eenrichtingsweg vanaf de verkeerde kant. Die heeft gewoon voorrang.
Dank.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:07 schreef Kralingen het volgende:
[..]
ja sorry hoor.. je komt toch niet van een andere planeet. Lees de uitleg van Qoit.. die heeft het bij het juiste eind.![]()
quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:09 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Zoals al meermalen gesteld: ze zijn alletwee verkeerd bezig.
Maar wie heeft er voorrang? Je kan een rotonde het beste zien als een kromgebogen rechte weg met alleen maar afslagen naar rechts. De blauwe auto moet van rijstrook veranderen om de getekende route te kunnen volgen; dit is een bijzondere verrichting waarbij hij alle overige verkeer moet laten voorgaan (de rode auto dus). Bovendien geldt de regel: rechtdoor op de zelfde weg gaat voor, daarom heeft de rode auto dus voorrang!
jesus, laat je niet zo opwinden door de meningen waarmee je niet mee eens bentquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:09 schreef Quoi het volgende:
[..]
Dank.
ooooooo ik word verschrikkelijk kriegelig van dit
Goed voorgesorteerd of niet (wel dus), dat maakt voor de voorrangskwestie OP de rotonde niks uit. Dus laat de goede heer/vrouw netjes invoegen, of niet.
blauw moet linksaf. Richting naar links bij het oprijden en aanhouden, zodra die bij (dus niet "voor") de 2e uitgang is, richting naar rechts geven en de rotonde via de 3e uitgang verlaten. Dit alles over de binnenste baan. Pas na de helft kan hij (schuin) over de buitenste baan rijden om de rotonde te verlaten.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:13 schreef bugeye het volgende:
oke, voor het volgende plaatje dan:
[afbeelding]
Nu zonder de aangegeven richtingen
Wat moet Rood en Blauw nu allemaal doen om de rotonde te verlaten? maakt niet uit waar ze heen gaan.
Ik heb graag gelijkquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:15 schreef bugeye het volgende:
[..]
jesus, laat je niet zo opwinden door de meningen waarmee je niet mee eens bent
waar slaat deze opmerking opquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:18 schreef Quoi het volgende:
[..]
Ik heb graag gelijk(vooral als ik zeker van m'n zaak ben)
Maarehh.....heb je een bijbaantje bij het CBR ofzo?
Als dat voertuig goed richting aangeeft, zal het wel goedkomen, dunkt me.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:19 schreef Willy84 het volgende:
Waar je voor gaat sorteren (links of rechts) heeft niet alleen te maken met welke afslag je eraf gaat. Maar ook met
Wat voor voertuig je rijd ( Groot, klein, snel, vrachtwagen)
Je kan lang niet altijd zien hoe druk het is (of er vanuit andere richtingen auto's de rotonde opgereden komen). En sinds wanneer moet je op de rechterbaan rijden als het niet druk is?quote:Hoe druk het is (als er niemand anders is moet je toch op de rechterbaan rijden)
ik rij op zulke rotondes meestal rechts als ik nog niet afwilquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:21 schreef MaGNeT het volgende:
heel simpel.... zolang je er niet af hoeft blijf je links rijden
Naja... als je een lijntje trekt zal je zien dat je dan vroeg of laat in het "vaarwater" rijdt van iemand die er wel af wil... terwijl als je links rijdt je gewoon met de stroom mee kan... en als je er af wil ga je alsnog naar rechts... wel weer goed uitkijken voor mensen die toch rechts blijvenquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:23 schreef bugeye het volgende:
[..]
ik rij op zulke rotondes meestal rechts als ik nog niet afwil
doe ik het dan fout?
de rode auto moet dus eerst van de rechterkant van de weg op de linkerkant van de rotonde en dan meteen weer naar rechts om rechts af te slaan...mja...bijnaquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:21 schreef MaGNeT het volgende:
heel simpel.... zolang je er niet af hoeft blijf je links rijden en pas als je er af wil ga je naar de rechterbaan (meestal ter hoogte van 1 kwart afstand van de afrit)... beetje opletten of je voorrang krijgt van verkeer van rechts... die snappen 't ook niet altijd...
kan niet misgaan.. behalve dat sommige mensen een hele rotonde rechts willen doen en die kom je dan tegen... dus beetje op spiegels letten en rechterschouder...
Naja... zo kan je het idd ook zeggenquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:29 schreef Captain_Chaos het volgende:
Wanneer .... .......blijven.
nou, das makkelijk, dan blijf ik gewoon op de rechterrijbaanquote:Op woensdag 7 juli 2004 21:39 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Pak de binnenkant van de rotonde en probeer er na een kwart (of 3/8 of 2/7, er zitten daar nogal wat wegen aan vast) er weer af te komen!
quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:41 schreef FlowDesign het volgende:
rood want die wisselt niet van baan
maar als je zo voorsorteerd (beiden) dan ben je gewoon een niet zo handige weggebruiker
whahahaquote:Op woensdag 7 juli 2004 22:01 schreef Biancavia het volgende:
Zo moet het en niet anders:
[afbeelding]
Vrouwquote:Op woensdag 7 juli 2004 22:01 schreef Biancavia het volgende:
[afbeelding]
Voordat dat stukje tegen het verkeer inrijden maakt 'm afquote:Op woensdag 7 juli 2004 22:01 schreef Biancavia het volgende:
[afbeelding]
Volgens mij niet hoor... Das echt niet veilig!quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:01 schreef Biancavia het volgende:
[afbeelding]
Geen wonder dat die kinderen vandaag zo onstuimig waren bij jou in de auto...quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:01 schreef Biancavia het volgende:
[afbeelding]
Je kunt er niet vanuit gaan, dat blauw niks fout doet zolang de voorsorteerborden er niet bij staan getekend. Rood staat sowieso voor een tweebaans rotonde verkeerd voorgesorteerd.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:55 schreef Treinhomo het volgende:
Waarom houdt iedereen zo krampachtig vast aan het idee dat blauw verkeerd voorgesorteerd staat ?
Hier in Tilburg heb je ook een tweebaans rotonde (tussen ringbaan Noord en ringbaan West), waar duidelijk d.m.v. borden staat aangegeven hoe je dient voor te sorteren: Rechtsaf/rechtdoor -> rechterbaan, rechtdoor/linksaf -> linkerbaan.
Blauw doet hier dus niks fout i.m.o.
dus moeten we voortaan naar Bert en Ernie kijkenquote:Op woensdag 7 juli 2004 22:11 schreef ernie09 het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor... Das echt niet veilig!![]()
![]()
Ik heb mijn rijbewijs dan ook bij een pakje boter gekregen.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:12 schreef Murray het volgende:
[..]
Geen wonder dat die kinderen vandaag zo onstuimig waren bij jou in de auto...
Ik zou ook doodsangsten uitstaan.
![]()
Hoezo, voortaan?! Dat hóór je al te doen! Dit geheel terzijde uiteraard!quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:14 schreef bugeye het volgende:
[..]
dus moeten we voortaan naar Bert en Ernie kijken
volgens mij maken die haaientanden het al duidelijk.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:13 schreef tong_poh het volgende:
Dus TS, check eens voor ons welke voorsorteerborden bij die rotonde staan.
doek altijdquote:By the way, 1 ding dat ik nog moet zeggen voordat jullie ooit daarover beginnen. Zet je fucking linkerknipperlicht aan als je naar links gaat op een rotonde!
En zet hem vooral aan als je naar RECHTS gaat om de rotonde te verlaten, wel zo vriendelijk voor de mensen die anders voor jan l*l op je staan te wachten.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:13 schreef tong_poh het volgende:
[..]
By the way, 1 ding dat ik nog moet zeggen voordat jullie ooit daarover beginnen. Zet je fucking linkerknipperlicht aan als je naar links gaat op een rotonde!
quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:26 schreef ZwaaiHaai het volgende:
Als je dat visualiseert krijg je ff snel gekrast dit
[afbeelding]
dat is toch ook zo??toet toetquote:Op woensdag 7 juli 2004 22:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]Jij bent zeker ook zo iemand die gelooft dat het heelal de vorm van een trompet heeft...
[niet serieus mode]quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]Jij bent zeker ook zo iemand die gelooft dat het heelal de vorm van een trompet heeft...
Dat is gewoon 42 hoor.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:50 schreef Biancavia het volgende:Eindelijk!
De zin van het leven, de geheimen van het universum en het onstaat van de mensheid is mij nu in één klap compleet duidelijk!
Ik kan ook heeeeeeel goed tekenen eigenlijk hoorquote:Op woensdag 7 juli 2004 22:50 schreef Biancavia het volgende:Eindelijk!
De zin van het leven, de geheimen van het universum en het onstaat van de mensheid is mij nu in één klap compleet duidelijk!
Nee, alleen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde (of het wisselen van rijstrook, maar op een rotonde hoeft/mocht dat dan weer niet).quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:13 schreef tong_poh het volgende:
[..]
By the way, 1 ding dat ik nog moet zeggen voordat jullie ooit daarover beginnen. Zet je fucking linkerknipperlicht aan als je naar links gaat op een rotonde!
WTF?quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:52 schreef ZwaaiHaai het volgende:
Topic doet me denken aan die Engelse Magic roundabout overigens
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
http://www.gpsdrawing.com/gallery/land/magic_roundabout.htm
[afbeelding]
Schijnt erg mee te vallen als je die plattegrond neemt en je spiegelt em dan wordt het wel duidelijk hoor, er onstaat gewoon een goeie doorstroom en dan hoef je geen ongelukken te krijgen. Er schijnen er meerdere van te zijn in de UK.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:59 schreef Murray het volgende:
[..]
WTF?
Hoeveel ongelukken gebeuren daar dagelijks?
het was al duidelijk dat rood verkeerd stond. Blauw niet, want hij mag wel rechtdoor, maar moet op tijd richting aangeven en naar de andere rijbaan rijden,quote:Op woensdag 7 juli 2004 23:05 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Een rotonde is gewoon het verlengde van meestal een voorangs weg. Beide staan verkeerd opgesteld maar rood heeft voorrang. Slotje! klaar!
En zo hoort het. De tekening die naadloos aansluit op mijn omschrijving.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:39 schreef bugeye het volgende:
Oke kinders
even serieus, dit is een rotonde die ik in Amersfoort ben tegengekomen, De Stichtsche Rotonde.
toen ik daar laats was, waren de regels anders: Bestuurders die de rotonde naderen, krijgen voorrang en bij verlaten voorrang verlenen aan andere bestuurders die ook de rotonde naderen.
[afbeelding]
Geel wilt naar rechts
Rood wilt half rond
Blauw wilt driekwart rond
en Groen wilt helemaal rond
Doe ik het zo goed?
als jullie anders denken, kunnen jullie ook zelf tekenen
[afbeelding]
quote:Op woensdag 7 juli 2004 23:04 schreef ZwaaiHaai het volgende:
[..]
Schijnt erg mee te vallen als je die plattegrond neemt en je spiegelt em dan wordt het wel duidelijk hoor, er onstaat gewoon een goeie doorstroom en dan hoef je geen ongelukken te krijgen. Er schijnen er meerdere van te zijn in de UK.
Volgens de ANWB is het niet verplicht om links richting te geven als je een rotonde voor driekwart neemt. (ondanks dat ze laatst iets anders zeiden in de kampioen). De CBR verplicht het anders wel. Het wordt je tijdens de rijlessen geleerd en ik geloof, dat je er ook op zakt als je het niet doet.quote:Op woensdag 7 juli 2004 22:57 schreef Strijder het volgende:
[..]
Nee, alleen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde (of het wisselen van rijstrook, maar op een rotonde hoeft/mocht dat dan weer niet).
Het is mij bij de rijlessen aangeleerd alleen bij dubbelbaansrotondes richting naar links aan te geven. Dan is het belangrijk, omdat je moet aangeven in welke baan je gaat rijden, denk ik?quote:Op donderdag 8 juli 2004 21:04 schreef tong_poh het volgende:
Volgens de ANWB is het niet verplicht om links richting te geven als je een rotonde voor driekwart neemt. (ondanks dat ze laatst iets anders zeiden in de kampioen). De CBR verplicht het anders wel. Het wordt je tijdens de rijlessen geleerd en ik geloof, dat je er ook op zakt als je het niet doet.
Da's dan nieuw, want bij mijn rijbewijs (minder dan 10 jaar oud) werd dat niet geleerd. Juist niet.quote:Op donderdag 8 juli 2004 21:04 schreef tong_poh het volgende:
[..]
Volgens de ANWB is het niet verplicht om links richting te geven als je een rotonde voor driekwart neemt. (ondanks dat ze laatst iets anders zeiden in de kampioen). De CBR verplicht het anders wel. Het wordt je tijdens de rijlessen geleerd en ik geloof, dat je er ook op zakt als je het niet doet.
Maar het gaat trouwens niet eens om verplichtingen. Het gaat om veiligheid!
Dus voor de veiligheid:
1 kwart rond: ruim voor de rotonde rechts richting aangeven.
Half rond oftewel rechtdoor: geen richting voor de rotonde en bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts
Driekwart rond: voor de rotonde links richting aangeven en bij het verlaten van de rotonde rechts richting geven.
Het hangt er helemaal vanaf hoe de rotonde is ingedeeld. Die in Tilburg heeft afbuigende rijbanen. Het verkeer wordt als het ware van de rotonde afgestuurd. Als je op de rotonde wilt blijven moet je continue van rijstrook wisselen. Dat is bij de tekening van TS heel anders. Daar lopen de rijstroken helemaal om de rotonde heen. Blauw moet in dat geval van rijstrook wisselen als ie eraf wil, en dus ook voorrang verlenen.quote:Op woensdag 7 juli 2004 21:55 schreef Treinhomo het volgende:
Waarom houdt iedereen zo krampachtig vast aan het idee dat blauw verkeerd voorgesorteerd staat ?
Hier in Tilburg heb je ook een tweebaans rotonde (tussen ringbaan Noord en ringbaan West), waar duidelijk d.m.v. borden staat aangegeven hoe je dient voor te sorteren: Rechtsaf/rechtdoor -> rechterbaan, rechtdoor/linksaf -> linkerbaan.
Blauw doet hier dus niks fout i.m.o.
Ik heb mijn rijbewijs 9 jaar en bij mij werd het tijdens de rijlessen geleerd.quote:Op donderdag 8 juli 2004 21:30 schreef Strijder het volgende:
[..]
Da's dan nieuw, want bij mijn rijbewijs (minder dan 10 jaar oud) werd dat niet geleerd. Juist niet.
Het kan handig zijn (is het vaak ook), maar heb liever dat mensen eerst eens leren om de richtingaanwijzer überhaupt te gebruiken (daar is ie ook voor), dan komt dat met de rotondes vanzelf wel een keer goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |