Christenen oordelen dan ook niet, maar vermanen in liefde.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:31 schreef Akkersloot het volgende:
Als je inderdaad gelooft dat het God is die oordeelt dan is er maar één reaktie op mogelijk: "Hou je bek dan".
![]()
Als je had gezegd "ik denk niet dat God zich bekommert of dat wij mensen wel of niet in hem gelovig zijn" zou ik wel met je standpunt mee gaan.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:51 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk niet dat God zich bekommert over de Aarde. Hij heeft wel iets beter te doen, zeg.
Ik zie niet hoe je bovenstaande conclusie kunt trekken. Alleen als je ervan uitgaat, dat alles is voorbestemt (preadestinatie) dan is zo'n houding begrijpelijk edoch niet strikt noodzakelijk. Je kunt ondanks dat je bent voorbestemd toch discussieren over het geloof.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:31 schreef Akkersloot het volgende:
Als je inderdaad gelooft dat het God is die oordeelt dan is er maar één reaktie op mogelijk: "Hou je bek dan".
Zucht. Als je ergens niet in gelooft kan je daar moeilijk voor kiezen.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden.
Een cirkelredenatie is een bekend gegeven. "De Koran is waarheid". "Waarom is de koran dan waarheid?". "Nou dat staat in de Koran".quote:Op zondag 4 juli 2004 14:23 schreef Viola_Holt het volgende:
Akkersloot, bedoel je dat gelovigen aan cirkelredenatie doen ?
Mensen voelen onbewust aan alsof er regels zijn omdat ze huiverig zijn voor straf. Daarom is onze maatschappij ook in een dergelijke orde waarbij we niet zo snel elkaars hersenen inslaan.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden. Bij een evt overgang naar 'de hemel'kun je nog eens terugkijken en zien waar je de fout ingegaan mocht zijn.
Maar een oordeel? Neen, zeker niet.
Vantevoren bekende consequenties noem ik geen vrije keus.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden.
Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:26 schreef Oud_student het volgende:
["Maar het is God die oordeelt". "Nou, hou je bek dan".]
Ik zie niet hoe je bovenstaande conclusie kunt trekken.
Thanksquote:PS: Leuk dat je er weer bent :>)
Hoe wil je op die manier ooit vooruit komen? Is er ooit wel eens vooruitgang geboekt zonder het trial-and-error principe?quote:Op zondag 4 juli 2004 14:22 schreef dennisX het volgende:
Wat je ook kunt zeggen is dat er eigenlijk absolute vrijheid is. Je kiest voor het leven wat je wil en moet daar dan ook de consequenties van aanvaarden. Bij een evt overgang naar 'de hemel'kun je nog eens terugkijken en zien waar je de fout ingegaan mocht zijn.
Toch wel. Want het is aan jou om te zien of je kunt leven met deze consequenties. Kun je dat niet dan is het slim om een andere keuze te maken.quote:Viola Holt schreef:
Vantevoren bekende consequenties noem ik geen vrije keus.
Vrije keuze kan natuurlijk niet iets zijn als "Als je A kiest, krijg je een snoepje. Als je B kiest, schiet ik je dood". Vrije keuze is de mogelijkheid tot het kiezen, zonder dat hier bij voorbaat al consequenties aan vast zitten. Beschouw bijvoorbeeld het leven. Boordevol met keuzes. Je kunt bijvoorbeeld timmerman worden, maar ook kruidenier, of dierenarts. Het is vrije keuze, er is geen een van die 3 welke noodzakelijk negatieve gevolgen heeft, er is er geen een waar je een straf voor zult ontvangen. Ik geloof dat een God ook dat soort vrije keuze biedt. Dit leidt er alleen wel toe dat ik niet in een oordeel of hel(*) geloof.quote:Op zondag 4 juli 2004 15:20 schreef dennisX het volgende:
[..]
Toch wel. Want het is aan jou om te zien of je kunt leven met deze consequenties. Kun je dat niet dan is het slim om een andere keuze te maken.
Daarom is de opmerking "maar het is God die oordeelt" ook onzinnig. Het is in feite precies van het zelfde als "de Bijbel oordeelt" of "de Koran oordeelt". Als het uit de mond van een gelovige in de bijbel of de koran komt.quote:Op zondag 4 juli 2004 15:33 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[Als het toch God is die oordeelt dan moet je toch als mens je mond houden. Zou je immers weer naar die zogenaamde goddelijke boeken verwijzen dan ben je het immers zelf die wil oordelen. Want die zogenaamde goddelijke boeken zijn immers mensenwerk]
Tenzij je als echte gelovige erin gelooft dat de goddelijke boeken ook echt goddelijk zijn natuurlijk.
Het is wel een interessante vraag, waar ik eigenlijk ook nog nooit een antwoord op heb gekregen dat mij tevreden stelde..quote:Op zondag 4 juli 2004 17:34 schreef Natalie het volgende:
Waarom moet er überhaupt geoordeeld worden? Da's het enige wat ik eigenlijk onzinnig vind.
Niet mijn bedoeling om mensen voor 't hoofd te stoten btw.
Als er een God is en een hiernamaals hebben wij mensen daarover niets te zeggen. We kunnen alleen maar filosoferen wat wel en wat niet aannemelijk is.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:34 schreef Natalie het volgende:
Waarom moet er überhaupt geoordeeld worden? Da's het enige wat ik eigenlijk onzinnig vind.
Nee hoor.quote:"Het is God die oordeelt" daar moet iedereen (die in een God gelooft) het mee eens zijn.
inderdaad, het is Jezus die oordeelt, en niet God.quote:Op zondag 4 juli 2004 20:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor.
Was het niet God die oordeelt, maar dat Jezus dan een goed woordje voor je deed oid?quote:Op zondag 4 juli 2004 22:18 schreef Boomstam het volgende:
[..]
inderdaad, het is Jezus die oordeelt, en niet God.
Oh maar ik bedoel ook niet dat er een negatieve consequentie aan vast hoeft te zitten.quote:Alicey
Vrije keuze kan natuurlijk niet iets zijn als \"Als je A kiest, krijg je een snoepje. Als je B kiest, schiet ik je dood\". Vrije keuze is de mogelijkheid tot het kiezen, zonder dat hier bij voorbaat al consequenties aan vast zitten. Beschouw bijvoorbeeld het leven. Boordevol met keuzes. Je kunt bijvoorbeeld timmerman worden, maar ook kruidenier, of dierenarts. Het is vrije keuze, er is geen een van die 3 welke noodzakelijk negatieve gevolgen heeft, er is er geen een waar je een straf voor zult ontvangen.
OK, jij zegt "ik oordeel niet want God oordeelt". Blijft een feit dat wat volgens jou God is, volgens jou omschreven staat in den bijbel. Dus is dat oordeel van "God" wel degelijk jouw eigen oordeel.quote:Op dinsdag 17 augustus 2004 17:43 schreef lionsguy18 het volgende:
Akkersloot:
Net zo goed als ik me voor wat betreft het oordelen over de hel baseer op de Bijbel, zo geloof ik ook dat God bestaat. Hij was is en zal er altijd zijn.
Dus vanuit die overtuiging oordeel ik niet.
Het gaat er om of dat christenen (en moslims) wel of niet over een ander menen te kunnen oordelen.quote:Maar als er geen God bestaat, dan ben je toch dood als je je laatste adem uitblaast? Dus waar maak je je dan nog druk om.
Ah, we zijn weer bij de betere psychologie-van-de-koude-grond aangeland!quote:Op woensdag 18 augustus 2004 00:39 schreef FuifDuif het volgende:
De mens is van nature geneigd om alles te beoordelen en erger nog: te veroordelen. Dit is een directe uiting van de wens om als een god te willen leven. Dat is namelijk wat er speelt: wij mensen willen tot een god worden.
Net als elke diersoort zijn wij er fysiek en mentaal op toegerust om onze wereld en onze plaats daarin continue aan oordelen te onderwerpen. Het eenvoudige doel daarvan heet 'overleven': een dier dat niet oordeelt zou in de wilde natuur niet lang blijven bestaan. Een nadere beschouwing van de structuur van ons brein vertelt je dat dat brein voornamelijk is bedoelt om (voor)oordelen te toetsen en daarop te reageren. Ergo: we zijn bedoeld om te (ver)oordelen.quote:Wij denken te kunnen oordelen en te kunnen veroordelen.
Ik zie niet in wat er pathetisch aan is, noch wat er infantiel is. Beschouw bijvoorbeeld je eigen acties eens: je (ver)oordeelt aan de lopende band. Zo vaak zelfs dat je niet eens doorhebt wanneer je dat doet. Je doet het zelfs als je hier een bericht in tikt: niet alleen (ver)oordeel je je eigen woorden, maar toch vooral die van een ander. Dat mag, want dat noemen we 'een mening'. Wat is daar pathetisch of infantiel aan?quote:Wij denken de gang van zaken op deze wereld naar onze hand te kunnen zetten en wij denken te kunnen bepalen wie leeft en wie sterft.
[quote]
Wij denken dat niet alleen, wij kunnen dat ook. De vraag of dat goed is, is er eentje waarop geen generiek antwoord bestaat. Vaak is dat niet goed, en vaak ook wel. Om die twee zo goed en zo kwaad als het gaat uit elkaar te houden, hebben we het concept 'wet' bedacht.
[quote]
Het zijn pathetische en infantiele eigenschappen die onze drang naar de godswording vormgeven.
Ik heb eerder het gevoel dat frustratie daar vandaan komt waar men met vragen zit. Dat is dus bij iedereen, religieus of niet.quote:Uiteraard zullen wij nooit god worden en uit frustratie vanwege deze onbereikbaarheid negeren wij en ontkennen wij de Heer.
Dat zou resulteren in regelrechte apathie. In jouw geval misschien geen slecht idee (quote:De kracht schuilt er nu in om dit ten eerste te doorzien en ten tweede deze wetenschap te gebruiken om je te ontdoen van die negatieve eigenschappen.
En wie ben jij om te bepalen wat 'de gang van zaken is zoals die door het universum zelf geregeld wordt', als je niet mag oordelen?quote:Accepteer dat je niet kunt oordelen en niet kunt veroordelen. Accepteer ook dat je als mens mens moet blijven en je niet moet bemoeien met de gang van zaken zoals die door het universum zelf geregeld wordt. Dan pas kom je tot de Heer.
Als alleen jouw god zou oordelen, zou het een dooie boel zijn, hier beneden. Ik oordeel daarom ook graag zelf, en ik geef het grif toe. Het zou jou sieren als jij dat ook deed: bewust of onbewust, jouw uitspraak hierboven is 1 van de grootste redenen waarom velen het (voor?)oordeel van schijnheiligheid en hypocrisie jegens "de kerk" (in elke vorm) koesteren.quote:Met andere woorden: het is inderdaad God die oordeelt, je moet zelf je bek houden.
Je kan ook niet bewijzen dat kabouters niet bestaan. Het zou een mooie boel worden zeg: als iedereen zomaar uitspraken gaat doen en zegt: 'je kan toch niet bewijzen dat het niet zo is.'quote:Op woensdag 18 augustus 2004 03:21 schreef DionysuZ het volgende:
Je kunt nooit bewijzen dat God niet bestaat. Net als dat je niet kunt bewijzen dat hij wel bestaat. Het is dus voor beide kanten een geloof in het al dan niet bestaan van god.. en daar kies je voor.
Juist. De christelijke én islamitische doctrine bestaat er uit dat mensen die niet geloven "niet gekozen hebben voor God". Waar je niet in gelooft, daar kan je ook niet voor óf tegen kiezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2004 03:33 schreef Nietsje het volgende:
Trouwens: je kiest niet te geloven, het wordt je aangeleerd.
Matth. 7:21-23quote:Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
staat er precies zo ja, letterlijkquote:Op woensdag 18 augustus 2004 08:07 schreef Henk-Jan het volgende:
Jezus zegt hier, in Mattheüs 7 tot de godsdienstige mensen:
[..]
Matth. 7:21-23
Ok, dus je hoeft niet te geloven. Gewoon "goed" leven. Beetje de barmhartige samaritaan uithangenquote:Op woensdag 18 augustus 2004 08:07 schreef Henk-Jan het volgende:
Jezus zegt hier, in Mattheüs 7 tot de godsdienstige mensen:
[..]
Matth. 7:21-23
Waarom moeten moslims ALTIJD over joden beginnen?quote:Op woensdag 18 augustus 2004 14:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Maar Akkerslootje, je hebt het altijd over de moslims en de christenen, maar nooit horen we je over de joden. Terwijl zij in dezelfde God geloven als christenen en moslims.
Waarom is dat toch dat je de joden altijd buiten beschouwing laat? Of is het zo dat joden hun geloof niet aan jou 'oprdingen' en dat ze je beeld dus niet verstoren?
Niet bepaald. Weet u wel wat de wil van God is?quote:Op woensdag 18 augustus 2004 14:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Ok, dus je hoeft niet te geloven. Gewoon "goed" leven. Beetje de barmhartige samaritaan uithangen
Me zwager is heel zijn leven goddeloos geweest. tot zijn 23stejaar toe.quote:Op woensdag 18 augustus 2004 03:33 schreef Nietsje het volgende:
Trouwens: je kiest niet te geloven, het wordt je aangeleerd.
Wanneer zou iemand zeggen, het is god die oordeelt!quote:Op woensdag 18 augustus 2004 03:21 schreef DionysuZ het volgende:
Iemand die zegt: het is god die oordeelt, dat is zijn mening, dat respecteer ik dan. Dan hoef ik het er nog niet mee eens te zijn, hij doet me geen kwaad met z'n mening. In welke versie van God hij ook gelooft, een eigen versie, die van de koran of die van de bijbel. De koran en de bijbel zijn dan wel door me mens geschreven, maar omdat ik niet geloof dat God in de vorm van visioenen tot iemand komt, dan hoeft dat nog geen waarheid te zijn. Voor hetzelfde geld had mohammed een kankergezwel in zijn kop en kreeg hij daar zijn beelden door, die misschien wel gewoon onzin zijn, of misschien heeft ene God die kanker dan wel in z'n kop geduwd zodat hij vatbaarder was voor zijn woord..
Jaja, "vermaning in liefde" volgels de reli-fundo's. Ondertussen vinden ze het zelf ook, maar verschuilen zich achter hun godje. Daar zijn woorden voor: hypocriet en laf.quote:Op woensdag 18 augustus 2004 16:20 schreef Boomstam het volgende:
BV: Ik kom een homo tegen, en ik zeg tegen hem, volgens de bijbel is homo zijn slecht. Ik wil je niet veroordelen maar God doet dat wel!
Dan merk je hieruit tog dat ik die andere persoon al veroordeelt heb?
Ook doet het feit zich voor dat een ander niet hoeft te geloven in god. Oftewel, er is niemand die het veroordeelt, maar toch staat er een mens met een wijzend vingertje..quote:Op woensdag 18 augustus 2004 17:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jaja, "vermaning in liefde" volgels de reli-fundo's. Ondertussen vinden ze het zelf ook, maar verschuilen zich achter hun godje. Daar zijn woorden voor: hypocriet en laf.
Ach, nog altijd 10 keer beter dan beweren dat iemand bezeten is van satan, een perverse ziekte heeft waar je van "genezen" kunt worden, of zich maar iets inbeeldt.quote:Op woensdag 18 augustus 2004 17:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jaja, "vermaning in liefde" volgels de reli-fundo's. Ondertussen vinden ze het zelf ook, maar verschuilen zich achter hun godje. Daar zijn woorden voor: hypocriet en laf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |