quote:
Op donderdag 17 maart 2005 20:35 schreef -Jay-20- het volgende:Hallo Libris en andere Singaporeanen (?)!
Ik doe momenteel de studie
Top IBMS. Dit is een volledig Engelstalige business opleiding die zich vooral op internationale handel en management richt. Ongeveer 40% van mijn klas bestaat uit Nederlanders en de andere 60% komt vanuit Cananda, China, Polen, Rusland, Afrika, etc. Een zeer interculturele klas dus, erg gezellig allemaal!
![]()
Mijn opleiding verwacht van mij dat ik gedurende mijn opleiding een half jaar naar het buitenland ga om daar aan een andere Hogeschool/Universiteit te gaan studeren. Ook moet ik een een half jaar voor een stage naar het buitenland.
Nou zit ik er al een aantal jaren over te denken om een vakantie naar Singapore te boeken, maar door omstandigheden is dit er nooit van gekomen. Nu ik de mogelijkheid krijg om voor mijn studie een half jaar, of misschien zelfs een heel jaar naar het buitenland te vertrekken valt mijn blik dus uiteraard ook meteen weer op Singapore!
![]()
Singapore lijkt mij een ontzettend mooie plaats om een (half) jaar te gaan studeren/ stage lopen om de volgende redenen:
- Interculturele karakter van de stad
- Relatieve economische welvaart (vooral i.v.m. de aard van mijn studie)
- Hoog niveau van de studies (van horen en zeggen)
- Engels als voertaal
- Klimaat
- Landschap/Omgeving
Dingen die mij op dit moment nog lichtelijk afschrikken zijn de verhalen over mensen die per direct worden opgehangen wanneer ze met een minieme hoeveelheid drugs oid gepakt worden. Nou is het natuurlijk niet zo dat ik zelf van plan ben om iets dergelijks te gaan doen, maar het idee is toch wel wat beangstigend moet ik zeggen...
Verder ben ik me op het moment even aan het orienteren over wat mijn opties zijn. Ik heb tot nu toe twee mogelijke Universiteiten/Hogescholen gevonden die aan mijn eisen voldoen en een interessant programma aanbieden. Namelijk de
National University of Singapore (NUS) en de
Singapore Management University (SMU).
De laatste van deze twee is volgens mij een privaat, maar wel door de overheid gefinacierde Universiteit. Tuition fees en andere kosten voor huisvesting e.d. heb ik nog niks over kunnen vinden, maar ik ga er vanuit deze voor de SMU iets hoger zullen zijn.
Nou las ik hier op Fok! Dat jij (Libris) zelf al weer een aantal jaar op een hogeschool in Singapore lesgeeft en ik ben benieuwd of jij mij misschien nog tips, info, of whatever voor mij hebt? Kan je mij misschien wat over de bovengenoemde instellingen vertellen? Weet jij toevallig iets van de kosten af? Hoe zit het met de huisvesting voor (buitenlandse) studenten in Singapore? En moet ik verder nog speciaal op bepaalde dingen gaan letten?
Any information zou ik erg blij mee zijn!
Hey Jay,
Zoals ik denk ik al eerder zei, een vakantie naar puur Singapore is geldverspilling.. Singapore is leuk, maar niet om 2 weken te zitten zonder doel, daar is het te klein voor..
![]()
en er is zoveel anders moois te zien in de omgeving... Maar om stage te lopen / werken is het (voor mij althans) ideaal. Zeker in het onderwijs, er is zoveel mogelijk en zoveel geld om dingen te doen.. Niet vergelijkbaar met wat ik uit Nederland ken.
Ok, NUS is een heel goede universiteit (volgens mij top 20 ter wereld), en wat lokale studenten betalen is iets hoger dan het collegegeld in Nederland (sommige studies zijn duurder dan anderen). Ik weet niet wat buitenlandse studenten betalen..
Voor zover ik je iets over die punten kan vertellen:
(-) Intercultureel is het zeker, ook al is het merendeel Chinees en het aantal westerse expats de afgelopen jaren is afgenomen
(-) Economisch is het zeker aan het bijtrekken van de economische crisis en de Sars crisis, en het lijkt erop dat alles weer lekker draait (als je de 'gecencureerde' media moet geloven
![]()
)
(-) NUS is een goede uni, SMU ook volgens mij. De derde uni van Singapore NTU (technologisch) is ook zeker niet slecht. Onderwijs is echt een van de speerpunten hier. Nederland kan er nog wat van leren.
(-) Engels, nou ja, Singlish, iets anders dan Engels, maar met Engels red je je goed
![]()
(-) Klimaat.. tja.. hmmz.. warm, vochtig en geen afwisseling. Soms baal ik er erg van, altijd dat warme klamme weer, 's nachts nooit kouder dan 24 graden, overdag altijd boven de 30.. Maar overal aircon
(-) Ik weet niet of je singapore zelf bedoeld met landschap en omgeving, maar dan moet ik je een beetje teleurstellen. Grootste deel is gebouwen.. Wel veel groen ertussen.. Met 16 keer de bevolkingsdichtheid van Nederland is het vrij druk..
Er is nog een andere Fokker die in Singapoer heeft gezeten, Lithion heeft een tijd (meer dan half jaar dacht ik) aan NUS gestudeerd en kan je misschien meer vertellen over het studiegedeelte..
Oh ja, als je er voor kiest om stage te lopen in Singapore, de kans is er dat je op een manier blijft hangen. Ik zou hier ook voor een half jaar heen gaan, maar inmiddels zit ik hier 2 jaar en ben ik aan het tekenen voor nog 2 jaar...
Als je meer vragen hebt.... schroom niet
Wat Erasmusch zegt over huisvesting, tja, ik weet dat mijn appartement iets duurder is. Maar Singapore heeft verschillende centra. Orchard is het winkel-centrum (niet een winkelcentrum..), CDB is het Central Business District, Chinatown is een apart gedeelte, net zoals Little India.