Koken = zuurstof uit het water laten komen?quote:Op zondag 4 juli 2004 03:15 schreef martax het volgende:
doordat er geen druk is kan de zuurstof makkelijker uit het water komen ?
In principe wel een beetjequote:Op zondag 4 juli 2004 03:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Koken = zuurstof uit het water laten komen?.
duidelijkquote:Op zondag 4 juli 2004 03:31 schreef T1andonly het volgende:
Die treinen rijden gewoon snel
als water kookt borrelt het en het water borrelt omdat ..............quote:Op zondag 4 juli 2004 03:17 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Koken = zuurstof uit het water laten komen?.
De trein zou exploderen in een theoretisch vacuum.quote:Op zondag 4 juli 2004 03:33 schreef Xlarge het volgende:
[..]
maar zou het theoretisch mogelijk zijn , in een vacuum ?
is daar geen zuurstof voor nodig ?quote:Op zondag 4 juli 2004 03:37 schreef gelly het volgende:
[..]
De trein zou exploderen
... de moleculen gaan trillen en uiteindelijk vrijkomen. Heeft weinig met zuurstof van doen.quote:Op zondag 4 juli 2004 03:33 schreef martax het volgende:
[..]
als water kookt borrelt het en het water borrelt omdat ..............
Een explosie gaat niet altijd samen met vuur...quote:Op zondag 4 juli 2004 03:38 schreef Xlarge het volgende:
[..]
is daar geen zuurstof voor nodig ?
waar staat er "ijs" in de openingspostquote:Op zondag 4 juli 2004 03:38 schreef Steijn het volgende:
Kennelijk vervalt de vloeitstoffase en gaat het ijs sublimeren.
Ik wist niet dat ijs kon koken.quote:Op zondag 4 juli 2004 03:41 schreef Steijn het volgende:
Kennelijk gaat het van de vaste fase direct over in gas. Dat heet sublimatie en kan dus alleen bij ijs plaatsvinden.
Je kunt die trein niet in het vacuum brengen terwijl het vaccum aanwezig is. Wil je een vacuum creeëren met de trein in de tunnel dan zal de trein exploderen. Wil je de trein een vacuum tunnel inrijden dan zal het vacuum verdwijnen.quote:
toch hadden ze het op Discovery over die theoriequote:Op zondag 4 juli 2004 03:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kunt die trein niet in het vacuum brengen terwijl het vaccum aanwezig is. Wil je een vacuum creeëren met de trein in de tunnel dan zal de trein exploderen. Wil je de trein een vacuum tunnel inrijden dan zal het vacuum verdwijnen.
zal het niet een typfout zijndan?quote:Op zondag 4 juli 2004 03:03 schreef TC03 het volgende:
Bij Triviant was er een vraag wat het kookpunt van water in een vacuum was. 0ºC was het antwoord. Kan iemand dit verklaren?
Omdat er geen luchtweerstand zal zijn en aangezien er geen rolweerstand is (aangezien deze snelheid nooit op wielen, maar alleen met een maglev gehaald kan worden), is de snelheid in principe onbeperkt.quote:Op zondag 4 juli 2004 03:30 schreef Xlarge het volgende:
offtopicik zag op Discovery in een progamma "what if "er een tunnel in de zee van oost Amerika naar Londen zou gemaakt worden in een vacuum, de treinen daarin 8000 km per uur konden reizen , hoe zit dat dan ?
In een vacuum is de kooktemperatuur een stuk lager, maar niet 0. Dat is althans wat ik met google gevonden heb.quote:Op zondag 4 juli 2004 04:02 schreef Boomstam het volgende:
[..]
zal het niet een typfout zijndan?
want volgens mij moet een stof onderheven zijn aan een bepaalde energie in dit geval teperatuur om te kunnen koken. Das dus bij water 100 graden.
Wa ? Je hebt sowieso de bovengrens van de lichtsnelheid en daarbij de traagheid van massa waardoor je niet onbeperkt met maximale versnelling kan afschieten omdat een mens maar zoveel G kan hebben. Dan hebben we nog de remweg waardoor je een deel traject van versnelling verliest aan je remweg.quote:Op zondag 4 juli 2004 04:02 schreef pAin het volgende:
is de snelheid in principe onbeperkt.
Maar waarom exact op 273,15 K?quote:Op zondag 4 juli 2004 04:33 schreef beautyjennifer het volgende:
Het is eigenlijk niet zo moeilijk.
Hoe hoger de druk, des te hoger is het kookpunt. (bij een snelkookpan is de druk hoger en dan kookt het water bij 120oC)
Hoe lager de drus, des te lager is het kookpunt.
Sublimatie.quote:Op zondag 4 juli 2004 04:39 schreef Schorpioen het volgende:
Ik geloof er geen ruk van dat het kookpunt van water in een vacuum 0 graden is. Het is allemaal afhankelijk of het smeltpunt van ijs in een vacuum ook 0 graden is. En bewijs dat maar eens!!
http://www.natutech.nl/fo(...)3&cn=&-session=NTses:574C60689CF21273775666F8303BD826quote:Op zondag 4 juli 2004 04:47 schreef FritsVanEgters het volgende:
Kan op google niks vinden.
Jij, als Moeder der Deskundigen, zou dat toch moeten weten.quote:Op zondag 4 juli 2004 04:47 schreef FritsVanEgters het volgende:
Kan op google niks vinden.
Ik weet wel wat sublimatie is maar ik wist niet onder welke omstandigheden het zich voordoet.
Is het dan zo dat alle stoffen in vacuüm de vloeibare fase overslaan?
Ehm...quote:Op zondag 4 juli 2004 04:48 schreef gelly het volgende:
http://www.natutech.nl/fo(...)3&cn=&-session=NTses:574C60689CF21273775666F8303BD826
Dat heeft betrekking op voetbalquote:Op zondag 4 juli 2004 04:48 schreef Steijn het volgende:
Jij, als Moeder der Deskundigen, zou dat toch moeten weten.![]()
En dat op de vroege zondagmorgenquote:A more specific definition of boiling point is the temperature at which the vapor pressure of a liquid is equal to the external pressure
Klopt. Google maar 's op "triple point". In vacuum komt water niet als vloeibaar voor. Net als bv koolstofdioxide gaat het direct over van vast naar damp. Toevallig ligt dat punt bij 0 graden celcius.quote:Op zondag 4 juli 2004 03:03 schreef TC03 het volgende:
Bij Triviant was er een vraag wat het kookpunt van water in een vacuum was. 0ºC was het antwoord. Kan iemand dit verklaren?
Maar dat is dan wel in Kelvin. -273,15 graden C dus. En dan kan het niet koken omdat de moleculen stil staan.quote:Op zondag 4 juli 2004 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb nog geen enkele formule gezien hiero....P*V=N*K*T, en P=0. Dus T ook. Google anders es op Clausius Cleyperon. En je hebt je antwoord. ( het is een tijd geleden dat ik statistische fysica heb gehad, en heb zo gauw geen boek bij de hand. Dus doe ik net alsof ik het zo uit mn hoofd weet)
Bij een vacuum zullen de watermolekulen nog steeds in het kristalrooster blijven zitten, dus zal het smeltpunt niet veranderen bij drukverlaging.quote:Op zondag 4 juli 2004 04:39 schreef Schorpioen het volgende:
Is dit het WFL baggertopic van vannacht?
Ik geloof er geen ruk van dat het kookpunt van water in een vacuum 0 graden is. Het is allemaal afhankelijk of het smeltpunt van ijs in een vacuum ook 0 graden is. En bewijs dat maar eens!!
Verschillende ijs-fases. De druk is hier zo gigantisch dat de structuur van het kristal verandert.quote:Op zondag 4 juli 2004 21:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
FMI : Wat moet het bovenste blauwe voorstellen?
Waarom?quote:Op zondag 4 juli 2004 03:47 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kunt die trein niet in het vacuum brengen terwijl het vaccum aanwezig is. Wil je een vacuum creeëren met de trein in de tunnel dan zal de trein exploderen. Wil je de trein een vacuum tunnel inrijden dan zal het vacuum verdwijnen.
Mooie infoquote:Op zondag 4 juli 2004 21:32 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Verschillende ijs-fases. De druk is hier zo gigantisch dat de structuur van het kristal verandert.
(vgl koolstof, hexagonaal dat bij zeer hoge druk diamant wordt). Lichter blauw is amorf ijs, donkerder blauw is een soort ijs waarbij de H-atomen precies tussen de O-atomen zitten, en niet meer in een driehoeksvorm. X en XI zijn nog experimenteel moeilijk te bewijzen: men is er mee bezig.
Omdat er geen tegendruk is op de trein. Omdat er buiten de trein geen luchtdruk is, en in de trein wel, zal de tijn uit elkaar gedrukt worden...quote:Op zondag 4 juli 2004 23:38 schreef Modwire het volgende:
[..]
Waarom?
Zolang de trein de druk op kan vangen zie ik het probleem niet. Een vliegtuig heeft ook een groot deel van zijn romp-sterkte te danken aan de drukverschil, net als een spuitbus. Dat laatste is ook maar dun materiaal maar je moet toch behoorlijk hard knijpen om dat in te drukken....quote:Op dinsdag 6 juli 2004 00:33 schreef TC03 het volgende:
[..]
Omdat er geen tegendruk is op de trein. Omdat er buiten de trein geen luchtdruk is, en in de trein wel, zal de tijn uit elkaar gedrukt worden...
Maar dat Mars-mannetje heeft ook een punt.
Het ISS zou dan ook een probleem hebben.quote:Op dinsdag 6 juli 2004 00:45 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Zolang de trein de druk op kan vangen zie ik het probleem niet. Een vliegtuig heeft ook een groot deel van zijn romp-sterkte te danken aan de drukverschil, net als een spuitbus. Dat laatste is ook maar dun materiaal maar je moet toch behoorlijk hard knijpen om dat in te drukken....
Dus ik zie geen probleem bij een trein...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |