abonnement Unibet Coolblue
pi_1438819
ROTTERDAM (ANP) - De politie heeft vorig jaar ten onrechte geweigerd een klacht over discriminatie door het woordenboek Van Dale serieus te onderzoeken. De 25-jarige Turk C.S. moet alsnog aangifte kunnen doen, zo heeft de Nationale Ombudsman beslist.

S. probeerde in oktober aangifte te doen bij de politie in Krimpen aan den IJssel. Hij had zich geërgerd aan uitdrukkingen in de Dikke Van Dale waarin het woord 'Turk' wordt gebruikt als synoniem voor bijvoorbeeld 'vuil', 'slecht' of 'dom'.

Na overleg met het Openbaar Ministerie besloot de politie destijds de aangifte niet op te nemen. Een politiewoordvoerder zei zaterdagochtend dat dit na het besluit van de Ombudsman alsnog zal gebeuren

bron:ANP
-----------------------------------------------------------

Ik ben niet in het bezit van de Van Dale, maar indien het woord "Turk" daarin nog steeds als negatief wordt uitgelegd dan is dat schandalig, moet dit verandert en desnoods de Van Dale's die nog op voorraad zijn uit de schappen worden genomen.
Heel terecht dat deze man aangifte heeft gedaan.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 18:53:54 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_1438831
Het moet niet gekker worden ook!
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 18:54:35 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_1438837
Ach je moet je taal niet verloochenen, als Turk inderdaad vuil of smerig betekent, moet je daar niets tegen doen. Ik heb alleen nog nooit iemand serieus Turk op die manier horen gebruiken. En ik vind dat je overal een rechtzaak over moet kunnen beginnen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 18:56:27 #4
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_1438842
Laatst schold een Turk mij uit voor Nederlander, echt waar. Moet dat woord ook maar uit het Van Dale
pi_1438875
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 18:56 schreef Myster_E het volgende:
Laatst schold een Turk mij uit voor Nederlander, echt waar. Moet dat woord ook maar uit het Van Dale
Wordt in de Van Dale het woord "Nederlander" dan ook als synoniem voor vuil, slecht of wat dan ook gebruikt?
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 19:04:37 #6
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_1438891
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 19:01 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Wordt in de Van Dale het woord "Nederlander" dan ook als synoniem voor vuil, slecht of wat dan ook gebruikt?


Wel als scheldwoord
pi_1438901
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 18:54 schreef speknek het volgende:
Ach je moet je taal niet verloochenen, als Turk inderdaad vuil of smerig betekent, moet je daar niets tegen doen. Ik heb alleen nog nooit iemand serieus Turk op die manier horen gebruiken. En ik vind dat je overal een rechtzaak over moet kunnen beginnen.
Het is niet onze taal die verloochent wordt, maar het woord "Turk".

Ik heb gelukkig ook nog nooit iemand het woord "Turk" als zodanig horen gebruiken, des te vreemder dat de Van Dale dat wel doet.

Die rechtzaak komt er wel, en zal wel gewonnen worden ook door meneer S., en terecht.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1438906
Turk is een heel ouderwets scheldwoord (van voor de hele immigratie/asielzoekers kwestie) Zou dus ook best een negatieve betekenis kunnen hebben in de van Dale.
Laten wij als Nederlanders ook maar de Engelse woordenboeken gaan aanklagen, want alle spreekwoorden die er bij Dutch staan zijn ook niet echt vleiend voor de Nederlanders.
pi_1438909
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 19:07 schreef Cheese het volgende:
Turk is een heel ouderwets scheldwoord (van voor de hele immigratie/asielzoekers kwestie) Zou dus ook best een negatieve betekenis kunnen hebben in de van Dale.
Laten wij als Nederlanders ook maar de Engelse woordenboeken gaan aanklagen, want alle spreekwoorden die er bij Dutch staan zijn ook niet echt vleiend voor de Nederlanders.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:03:21 #10
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1439168
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 18:51 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik ben niet in het bezit van de Van Dale, maar indien het woord "Turk" daarin nog steeds als negatief wordt uitgelegd dan is dat schandalig, moet dit verandert en desnoods de Van Dale's die nog op voorraad zijn uit de schappen worden genomen.
Heel terecht dat deze man aangifte heeft gedaan.
Ach, zegt de uitgever waarschijnlijk dat ze het zullen aanpassen in de nieuwe versie.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1439194
Naar mijn weten heeft deze man die aangifte vanuit de gevangenis gedaan,waar hij vastzit voor één of ander vergrijp,maar dit terzijde,

De uitdrukking is in plat Amsterdamse kringen wel degelijk bekend,en dateert al van lang geleden,idd voor de immigratie van Turken.

Ik vind het een kwetsende term,dus van mij mag-ie uit het woordenboek geschrapt worden.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:19:43 #12
272 R@b
No-nonsens
pi_1439263
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 18:51 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik ben niet in het bezit van de Van Dale, maar indien het woord "Turk" daarin nog steeds als negatief wordt uitgelegd dan is dat schandalig,
Waarom? Het gaat om een heel ander woord dan Turk als inwoner van Turkije. Het komt van het werkwoord Turken.

Turken: (turkte, geturkt) geweldig plagen, mishandelen.

Kennelijk vind jij het schandalig dat onze voorvaderen daar deze betekenis aan hebben gegeven?? Het woord heeft een dubbele betekenis, net als het woord ''meter'' wat voor afstand kan staan, maar ook voor iemand die een kind ten doop houdt.

quote:
moet dit verandert en desnoods de Van Dale's die nog op voorraad zijn uit de schappen worden genomen.
Heel terecht dat deze man aangifte heeft gedaan.
Welk een bezopen reactie zeg

Zodirect moet ook ieder boek en geschrift uit de handel worden genomen waarin de volgende spreekwoorden of gezegdes voorkomen:

Aan de Turken overgeleverd zijn (slecht behandeld worden, bedrogen worden)
Aangaan als een Turk (heftig aangaan)

(De Turken hebben kennelijk een raar beeld van zichzelf gecreeërd bij onze voorouders in vroegere tijden.)

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1439274
Ik ben het voor deze keer eens met R@b eens. Bij wijze van experiment, kijken hoe het bevalt.
Wittgenstein
pi_1439318
Hoewel ik me distantieer van taal- en spelfouten.
Wittgenstein
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:29:37 #15
272 R@b
No-nonsens
pi_1439320
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 20:07 schreef shmoopy het volgende:
Ik vind het een kwetsende term,dus van mij mag-ie uit het woordenboek geschrapt worden.
En wat doen we met het woord Negeren???? (doen alsof iemand niet bestaat) Waar zou dat woord van afkomstig zijn denk je

De tweede betekenis van negeren is nog ''erger'': mishandelen. (Genegerd zijn = mishandeld zijn)

En wat denk je van de tweede betekenis van Negerij?
1. Inlands dorpje, kampong

2. saai afgelegen dorp.

En het spreekwoord Zo zwart als een neger??

Het woord Dutch komt er in de Engelse woordenboeken trouwens ook niet al te best van af.
Spreekwoorden als: ''Like a dutch uncle'', of, ''I'm a Dutch'' zouden verboden moeten worden

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1439329
'Double dutch'...
Wittgenstein
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:31:55 #17
272 R@b
No-nonsens
pi_1439333
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 20:21 schreef Koekepan het volgende:
. Bij wijze van experiment, kijken hoe het bevalt.
Spannend
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1439357
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 20:29 schreef R@b het volgende:

[..]

En wat doen we met het woord Negeren???? (doen alsof iemand niet bestaat) Waar zou dat woord van afkomstig zijn denk je

De tweede betekenis van negeren is nog ''erger'': mishandelen. (Genegerd zijn = mishandeld zijn)

En wat denk je van de tweede betekenis van Negerij?
1. Inlands dorpje, kampong

2. saai afgelegen dorp.

En het spreekwoord Zo zwart als een neger??

Het woord Dutch komt er in de Engelse woordenboeken trouwens ook niet al te best van af.
Spreekwoorden als: ''Like a dutch uncle'', of, ''I'm a Dutch'' zouden verboden moeten worden


Negeren heeft er weinig mee te maken denk ik.
  • ik negeer
  • jij negeert
  • hij negeert
  • En de twee engelse spreekwoorden die jij geeft ken ik niet, ik ken wel de engelse uitdrukking 'double Dutch', en die is ook niet zo positief.

      zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:41:18 #19
    572 Sniper
    Gull Catcher
    pi_1439375
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 20:07 schreef shmoopy het volgende:
    Naar mijn weten heeft deze man die aangifte vanuit de gevangenis gedaan,waar hij vastzit voor één of ander vergrijp,maar dit terzijde,
    hehe
      zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:47:15 #20
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_1439390
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 20:19 schreef R@b het volgende:
    Waarom? Het gaat om een heel ander woord dan Turk als inwoner van Turkije. Het komt van het werkwoord Turken.

    Turken: (turkte, geturkt) geweldig plagen, mishandelen.


    Als dat zo is, wat ik best aannemelijk vind, waarom wordt het zelfstandig naamwoord 'Turk' in dit geval dan met een hoofdletter geschreven? Dat zou taalkundig fout zijn. En ja, tegen taalfouten moet natuurlijk altijd worden opgetreden .

    En inderdaad, het Engelse spreekwoordenboek staat vol met dingen die Dutch zijn en daar zijn heel weinig positieve bij.

      zaterdag 18 augustus 2001 @ 20:50:40 #21
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_1439400
    Het ging volgens mij niet direct om het woord Turk, maar om uitdrukkingen waarin het woord Turk voorkomt. Er staat bv ook in de Van Dale Zo zat als een Maleier . Dat kunnen alle mensen uit Maleisie wel gaan klagen dat ze geen zuiplappen zijn en een rechtzaak beginnen maar zo zijn die zegswijzen nu eenmaal.

    * I.R.Baboon heeft overigens ook nog nooit zoiets met Turk gehoord, maar de meeste dingen uit de Van Dale hoor je in het dagelijks leven nooit.

    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      zaterdag 18 augustus 2001 @ 21:19:44 #22
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1439509
    Overigens ben ik het wel met de ombudsman eens. De man heeft het recht om dat te doen.

    Of de rechter hem gelijk zal geven wens ik te betwijfelen.

    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
      zaterdag 18 augustus 2001 @ 21:22:04 #23
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1439519
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 21:19 schreef links234 het volgende:
    wens ik te betwijfelen.
    Niet waag ik te betwijfelen???

    Verder mee eens. Hij moet het recht hebben om er een klacht over in te dienen die serieus onderzocht wordt. Kost weer een klap belastinggeld, maar je moet wat over hebben voor een democratie.

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      zaterdag 18 augustus 2001 @ 21:34:51 #24
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1439589
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 21:22 schreef R@b het volgende:

    [..]

    Niet waag ik te betwijfelen???


    Inderdaad, ik heb nu geen zin meer om het te wijzigen. Ik stuur morgen wel een mailtje.

    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
    pi_1439945
    Echt complete onzin. Niks veranderen aan de betekenis van het woord. De Engelsen hebben ook talloze woorden die ons negatief afschilderen.En wereldwijd zal het niet veel anders zijn.


    Hoe meer je als Nederlandse samenleving(hypertolerant) toegeeft aan dit soort dingen des te sneller en gemakkelijker kunnen "bepaalde groepen" uit onze samenleving de boel naar hun hand zetten en domineren met alle gevolgen van dien, de balans kan(en zal op termijn zeer waarschijnlijk) door slaan naar de andere kant.... Eenmaal gegeven rechten/wetten kun je namelijk niet meer terugdraaien.


    Voor de rechter maakt ie misschien nog een goede kans omdat er nogal veel "linkse" mensen werken bij justitie die totaal geen reeel beeld hebben van de nederlandse samenleving.


    Volgens mij is Nederland ook het enige land ter wereld dat zo snel en zo makkelijk alles maar toelaat en laat gebeuren...We vinden echt alles goed. Moet je eens in het midden oosten, azie, afrika, oost europa, veel west europese landen proberen. Die kijken daar totaal anders tegenaan.

      zaterdag 18 augustus 2001 @ 22:53:50 #26
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_1440062
    Het doet mij een beetje denken aan het oude gezegde van de Sociale Dienst 'U kunt alles aanvragen wat u wilt, maar dat betekent nog niet dat u het ook krijgt'.
    pi_1440152
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 22:53 schreef HiZ het volgende:
    Het doet mij een beetje denken aan het oude gezegde van de Sociale Dienst 'U kunt alles aanvragen wat u wilt, maar dat betekent nog niet dat u het ook krijgt'.
    Wel bij de sociale dienst van Amsterdam hoor. Onbeperkt uitkeringen verstrekken, zelfs aan mensen waarvan ze weten dat die daarnaast ook werken(stond gewoon in hundatabase) en meer van dit soort praktijken.

    De minister heeft niet voor niks de sociale dienst van Amsterdam onder curatele gesteld.

    Bij Rotterdam en andere grote steden is het niet minder treurig gesteld.

    pi_1440202
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 22:39 schreef zeddie het volgende:

    Volgens mij is Nederland ook het enige land ter wereld dat zo snel en zo makkelijk alles maar toelaat en laat gebeuren...We vinden echt alles goed. Moet je eens in het midden oosten, azie, afrika, oost europa, veel west europese landen proberen. Die kijken daar totaal anders tegenaan.


    Inderdaad, het beste voorbeeld vind ik nog altijd de nieuwe zwarte Sinterklaas met de Witte Pieten die in sommige steden rondlopen, omdat anders "zwarten-worden-afsgeschilderd-als-slaafjes" bah bah bah. We moeten in Nederland alles respecteren, behalve ons eigen cultuurgoed. Get real, Nederland!
      zondag 19 augustus 2001 @ 00:22:39 #29
    11839 DemonRage
    [ Eindhoven ]
    pi_1440660
    Turk betekent 'sterk' in het Turks, geloof ik
      zondag 19 augustus 2001 @ 00:38:45 #30
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_1440745
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 00:22 schreef DemonRage het volgende:
    Turk betekent 'sterk' in het Turks, geloof ik
    Heb het even nagekeken in mijn woordenboek, en dat klopt dus niet. Terwijl ik het zat te zoeken herinnerde ik me wel dat gedurende het Ottomaanse rijk, het woord Turk in het algemeen stond voor 'ongeciviliseerde boer'. Het was dus ook in het land van herkomst geen positief woord voordat Atatürk de republiek stichtte en het woord een heel andere inhoud begon te geven. Zeg maar zoiets als flikker bij homo's of 'geus' in de Tachtigjarige oorlog.

    Eigenlijk is dus het aanklagen van van Dale een stap terug in het bewustwordingsproces.

      zondag 19 augustus 2001 @ 02:16:57 #31
    3542 Gia
    User under construction
    pi_1441460
    Wat doen we dan met de Pool?

    carpool=een pool die een auto kan betalen
    voetbalpool=een pool die bij Ajax werkt
    wapenpool=handelaar
    poolexpeditie=op zoek naar een vermiste pool
    poolshoogte=hoe hoog is een pool
    poolspanning=hoeveel werkdruk kan een pool verdragen
    poolster=een beroemde pool
    poollicht=een pool op dieet
    poolgebied=waar veel polen wonen
    poolen=met polen omgaan

    pi_1441820
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 20:19 schreef R@b het volgende:

    [..]

    Waarom? Het gaat om een heel ander woord dan Turk als inwoner van Turkije. Het komt van het werkwoord Turken.

    Turken: (turkte, geturkt) geweldig plagen, mishandelen.


    Hm in het artikel heeft men het over vuil, slecht en dom, kennelijk heeft het woord bij onze voorvaderen nogal wat betekenissen gehad (zelfs een werkwoord als ik het goed begrijp) waar ik, naar ik eerlijk moet bekennen nog nooit van gehoord heb.

    Hoe dan ook, aangezien het klaarblijkelijk geen gangbaar woord meer is in die zin, en het onnodig kwetsend kan zijn, blijf ik vooralsnog bij mijn mening.


    Het argument dat ook het woord "Dutch" her en der negatief gebruikt wordt vind ik overigens geen reden om het dan ook maar vanzelfsprekend te vinden dat wij het woord "Turken"(met als betekenis mishandelen etc.) dan ook maar moeten laten staan.

    quote:
    Welk een bezopen reactie zeg
    Geloof me ik was niet onder invloed toen ik dit typte
    quote:
    Zodirect moet ook ieder boek en geschrift uit de handel worden genomen waarin de volgende spreekwoorden of gezegdes voorkomen:

    Aan de Turken overgeleverd zijn (slecht behandeld worden, bedrogen worden)
    Aangaan als een Turk (heftig aangaan)


    Ja stel je voor zeg, zulk een prachtige gezegdes en spreekwoorden willen wij immers niet kwijt.
    quote:
    (De Turken hebben kennelijk een raar beeld van zichzelf gecreeërd bij onze voorouders in vroegere tijden.)
    Je zegt het zelf al "in vroegere tijden", dat beeld is inmiddels achterhaald, de woorden worden niet meer op deze wijze gebezigd en het kan door sommigen als kwetsend worden ervaren, weg ermee dus.....

    [Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 19-08-2001 04:14]

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      zondag 19 augustus 2001 @ 09:17:21 #33
    12762 IllOgical
    Not yet defenestrated
    pi_1441897
    IllOgical vindt "political correctness" een trieste zaak. Het is erg dat de gehele cultuur hierdoor wordt aangetast: laten we vooral niets doen en zeggen wat iemand anders ook maar kan krenken. Geef jezelf maar helemaal op als mens, groep en maatschappij.

    Fuck you, bekeer je dan allemaal maar tot de Islam (of is dat weer een belediging op zich, omdat de Islam niet het enige geloof is*). IllOgical doet hier niet aan mee, en wil in een volgende editie van VanDale een uitdrukking toevoegen: "tegen-Turk". Betekenis: 'Gevangen zittende medemens met Turks aandoend voorkomen die ten onrechte procedeert tegen een volgens hem/haar politiek incorrect scheldwoord.'

    Dit nieuwe woord wordt in de Nederlandse taal niet gebruikt als racistische opmerking tegen een specifieke bevolkingsgroep, maar als scheldswoord in het algemeen voor een persoon die aan iets uitermate belachelijks begint of al heeft gedaan!

    Enkele voorbeelden:
    * Pa tegen zijn zoon van 18 die net zijn rijbewijs heeft en al gelijk de auto van pa aan gruzelementen heeft gereden: "Wat ben jij een tegen-Turk"
    * Invalide persoon over een gebouw zonder een invalide parkeerplaats dat bijzonder moeilijk te bereiken is: "Wat een tegenTurks gebouw."

    IllOgical pleit ervoor om via dit forum en de frontpage het gebruik ervan te verspreiden

    * Voordat dit een offtopic discussie over geloof wordt: de Islam heb ik gebruikt als voorbeeld, had ook de Hare Krishna of bv het Zen-Boedisme kunnen zijn

    What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
    pi_1442205
    Wat ik me afvraag is waarom alleen bij het woord "Jood", wel het commentaar staat dat het woord voortkomt uit oude vooroordelen.
    Door dat commentaar neemt Van Dale afstand van de betekenis.

    Waarom gebeurt dit niet als andere bevolkingsgroepen met een beledigende term geassocieerd worden?

    -------Practice Mindfulness-------
      zondag 19 augustus 2001 @ 12:13:05 #35
    3542 Gia
    User under construction
    pi_1442268
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 09:17 schreef IllOgical het volgende:

    IllOgical doet hier niet aan mee, en wil in een volgende editie van VanDale een uitdrukking toevoegen: "tegen-Turk". Betekenis: 'Gevangen zittende medemens met Turks aandoend voorkomen die ten onrechte procedeert tegen een volgens hem/haar politiek incorrect scheldwoord.'


    Ja waarom niet? Tegen-pool bestaat ook al.
    Was ik vergeten.

    Tegenpool=een protesterende Pool

    pi_1442398
    quote:
    Turk is een heel ouderwets scheldwoord (van voor de hele immigratie/asielzoekers kwestie
    Turken hebben niets te maken met de asielzoekerskwestie... deze man in ieder geval niet. Hij weet zelfs de wg te vinden naar de ombudsman.


    Ik ben ook erg bang dat bepaalde groepen in de maatschappij teveel hun zin krijgen en de boel naar hun hand gaan zitten.
    De rechtse rakkers bedoel ik!!

    God put a smile upon your face
    pi_1442935
    smerige landverrraaier

    als deze uitspraak in het voordeel van deze turk zal zijn, dan moeten we collectief de engelse/amerikaanse partijen ook maar eens aanklagen ja... want das precies hetzelfde. Overigens wil ik dan wel even weten welke rechter die uitspraak heeft gedaan.

    pi_1442962
    overigens: als ik OOIT een zwarte sinterklaas met witte pieten tegenkom dan zal ik geen seconde aarselen om ze voor hun flikker te rijden. Middeleeuws gedrag vraagt om middeleeuwse maatregelen. Overgieten met benzine en in de fink steken valt daar ook onder natuurlijk
    pi_1442965
    -n
      zondag 19 augustus 2001 @ 14:55:03 #40
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1442977
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 14:51 schreef HartSlag het volgende:
    overigens: als ik OOIT een zwarte sinterklaas met witte pieten tegenkom dan zal ik geen seconde aarselen om ze voor hun flikker te rijden.
    Dan moet je maar niet rond 5 december gaan autorijden want de kans is toch wel aanwezig dat je die hier en daar tegenkomt. En dan verdwijn jij voor lange tijd achter de tralies. Maar beter ook lijkt me....
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 augustus 2001 @ 14:59:17 #41
    1012 Doc
    Loves C, M & R
    pi_1443006
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 14:51 schreef HartSlag het volgende:
    overigens: als ik OOIT een zwarte sinterklaas met witte pieten tegenkom dan zal ik geen seconde aarselen om ze voor hun flikker te rijden. Middeleeuws gedrag vraagt om middeleeuwse maatregelen. Overgieten met benzine en in de fink steken valt daar ook onder natuurlijk
    [mode mode on]
    Foute spelling, onlogisch (auto <-> middeleeuws?), en suf dreigement tot aanslag. Niet bepaald een post met veel inhoud... Liever wat inhoudelijker posts volgende keer...

    Zie voor de rest R@b's reply...
    [mode mode off]

    OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
    Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
    pi_1443082
    denk het niet...
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 augustus 2001 @ 15:15:34 #43
    1012 Doc
    Loves C, M & R
    pi_1443089
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 15:14 schreef HartSlag het volgende:
    denk het niet...
    Wat denk je niet?
    OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
    Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
    pi_1443166
    dat ik daarvoor de bak in zou draaien
    maareh... jij keurt het dus goed dat het kleine beetje traditie en cultuur dat nederland rijk is vergald wordt door een stelletje domme apen die zich aangesproken voelen? Lekker figuur ben jij dan zeg....
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 augustus 2001 @ 15:44:41 #45
    1012 Doc
    Loves C, M & R
    pi_1443220
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 15:32 schreef HartSlag het volgende:
    dat ik daarvoor de bak in zou draaien
    maareh... jij keurt het dus goed dat het kleine beetje traditie en cultuur dat nederland rijk is vergald wordt door een stelletje domme apen die zich aangesproken voelen? Lekker figuur ben jij dan zeg....
    Nee, ik vind dat Sinterklaas wit is en Zwarte Pieten horen te zijn. Cultuur en traditie inderdaad. Ik vind echter ook dat mensen die iets anders vinden en dat ook ten uitvoer brengen niet overreden hoeven te worden of dat ze voor "stelletje domme apen" uitgemaakt moeten worden. Als ik een andere mening heb probeer ik met argumenten in plaats van dreigementen de ander te overtuigen. Ook dat is meer volgens de Nederlandse traditie en cultuur.
    OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
    Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
    pi_1443235
    das nie helemaal waar
    pi_1443249
    laat ik het kort houden:

    dit is nederlandse traditie en dat moet zo blijven.

      zondag 19 augustus 2001 @ 16:38:28 #48
    12123 HighPriority
    *wiebel*wiebel*
    pi_1443490
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 15:53 schreef HartSlag het volgende:
    laat ik het kort houden:

    dit is nederlandse traditie en dat moet zo blijven.


    Tja, zwarte Sinterklaas hoeft van mij niet, om eerlijk te zijn maakt 't mij niet zoveel uit, maar de opmerking "dit is nederlandse traditie en dat moet zo blijven" vind ik toch wel heel simpel.

    Stel je eens voor, als traditie elk jaar ik noem maar wat: "sukkeltje schoppen", of "bepaald persoon voor schut zetten", of baby zo hoog mogelijk in de lucht gooien, etc.

    Moet dit dan persé zo blijven omdat het traditie is?

    Wat is er mis met een discussie? Iedereen heeft toch recht op een mening? MOET IEDEREEN het persé ergens mee eens zijn alleen omdat iets traditie is?

    Wat is er mis met een discussie over het goed/slecht zijn van bepaalde zaken? Ik vind je wel heel kinderachtig bezig om de "tegenpartij" uit te gaan schelden en/of bedreigen alleen omdat jij ergens anders over denkt.

    Doe je dat bij alles en iedereen waar jij het niet mee eens bent of speelt hier eerder de gedachte:
    "ze komen hier, we geven ze al onderdak en dan komen ze onze tradities ook nog eens veranderen....de schoften!" ?

    pi_1443558
    wat denk je zelf?
    pi_1443621
    je wil niet weten wat mijn achternaam in het duits betekent..... Ik ga duitsland aanklagen. En al die duizenden mensen die de zelfde achternaam dragen als ik doen denk ik mee, want die denken er net zo over.

    Wat een onzin zeg......

    Sprakeloos.......
    pi_1443653
    precies...:P
      zondag 19 augustus 2001 @ 17:12:49 #52
    12123 HighPriority
    *wiebel*wiebel*
    pi_1443696
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 16:48 schreef HartSlag het volgende:
    wat denk je zelf?
    Zover ik weet zitten we hier niet in een of andere quiz.

    Maargoed, ik denk zelf dat laatst genoemde opmerking bij jou wel een rol zal spelen maar weet het uiteraard niet zeker. Vandaar ook mijn vraag.
    Is mijn gedachte correct of niet?

    Om maar even in jou vage stijl te blijven:

    Stel dat mijn gedachte over jouw gedachte correct is...
    Voor het grootste deel van de zeurende Sinterklaas mensen gaat het "ze komen hier, we geven ze al onderdak etc" niet eens op, aangezien een groot deel van deze mensen al veel langer (deels ongevraagd) deel uitmaakte van dit land.
    Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ze zich daarom alles maar zouden kunnen veroorloven ofzo, nee, 't enige wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet kan praten in termen van "ze komen hier, we geven ze al onderdak en dan komen ze onze tradities ook nog eens veranderen..." aangezien het ook HUN tradities zijn.

    pi_1443713
    je lult lekker, maar je verhaaltje klopt toch niet helemaal... en buiten dat ga ik mijn tijd nu even wat nuttiger besteden dan iemand zoals jij proberen iets bij te brengen.
    Droom fijn verder
      zondag 19 augustus 2001 @ 17:26:36 #54
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1443761
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 04:07 schreef Cosma-Shiva het volgende:

    Hoe dan ook, aangezien het klaarblijkelijk geen gangbaar woord meer is in die zin, en het onnodig kwetsend kan zijn, blijf ik vooralsnog bij mijn mening.


    Dat is natuurlijk onzin.

    Straks zit ik een tekst te lezen in een oud boek waar de zin: Men turkte mij behoorlijk invoorkomt.
    En dan kan ik dankzij jouw politiekcorrecte woordenboek niet eens meer de oorspronkelijke betekenis opzoeken?

    quote:
    Het argument dat ook het woord "Dutch" her en der negatief gebruikt wordt vind ik overigens geen reden om het dan ook maar vanzelfsprekend te vinden dat wij het woord "Turken"(met als betekenis mishandelen etc.) dan ook maar moeten laten staan.
    Er is nogal een verschil tussen laten staan en gebruiken. Dat is een jodenstreek wat je me flikte, is ook een uitdrukking die je met goed fatsoen niet kan gebruiken.
    quote:
    Ja stel je voor zeg, zulk een prachtige gezegdes en spreekwoorden willen wij immers niet kwijt.
    Daar gaat het niet om. Jij wilt zelf zover gaan dat alle woordenboeken waar die betekenis invoorkomt uit de handel worden gehaald. En wat wil je doen met alle woordenboeken die je bij tweedehandszaken kunt kopen. Ook gaan vernietigen?? Een echte boekverbranding ??

    Kom nou, zie je zelf niet in hoe bezopen je standpunt is.

    quote:
    Je zegt het zelf al "in vroegere tijden", dat beeld is inmiddels achterhaald, de woorden worden niet meer op deze wijze gebezigd en het kan door sommigen als kwetsend worden ervaren, weg ermee dus.....
    Dat het als kwetsend kan worden ervaren, oké, maar wegermee, wat een nonsens.

    Jouw politiekcorrecte standpunt ter verdediging van de allochtone Turk die zich beledigt voelt, zet eerder meer kwaad bloed bij sommige Nederlanders, dan dat het goed zou doen voor de beledigde Turk.

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      † In Memoriam † zondag 19 augustus 2001 @ 17:50:38 #55
    1221 otaku-san
    Fok!memberu
    pi_1443856
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 19:06 schreef Cosma-Shiva het volgende:

    [..]

    Het is niet onze taal die verloochent wordt, maar het woord "Turk".

    Ik heb gelukkig ook nog nooit iemand het woord "Turk" als zodanig horen gebruiken, des te vreemder dat de Van Dale dat wel doet.

    Die rechtzaak komt er wel, en zal wel gewonnen worden ook door meneer S., en terecht.


    Stomme Turk .
    Veel gebruikte uitdrukking.

    van Dale probeert een wetenschappelijk onderbouwd verslag te geven van het gebruik van de Nederlandse taal.
    Daarom zijn ze niet zo snel met het verwijderen van verouderde uitdrukkingen en al helemaal met het opnemen van hype woorden.

    Die Turk heeft dus geen schin van kans, maar gezien jouw goedbedoelde adviezen zou jij eigenlijk zijn proces kosten moeten vergoeden.

    The future is after you
    pi_1443877
    zowaar...... de wonderen zijn de wereld nog niet uit.......
    ik ben het met rob eens ()
      zondag 19 augustus 2001 @ 18:01:00 #57
    12123 HighPriority
    *wiebel*wiebel*
    pi_1443897
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 17:17 schreef HartSlag het volgende:
    je lult lekker, maar je verhaaltje klopt toch niet helemaal... en buiten dat ga ik mijn tijd nu even wat nuttiger besteden dan iemand zoals jij proberen iets bij te brengen.
    Droom fijn verder
    Goh wat jammer nou, een iemand als ik had veel gehad aan uw kennis, o grote alwetende HartSlag.

    En dat alles terwijl ik zelf niet eens tegen een witte Sinterklaas ben.
    Wel vind ik, dat niet alleen de autochtone Nederlanders recht hebben op een mening hierover.

    En voor 't geval je me verkeerd begreep:
    Met "aangezien het ook HUN tradities zijn" doelde ik niet op het onstaan van het hele Sinterklaas gebeuren zoals jij misschien dacht, maar op het feit dat veel allochtonen uit de (voormalige) koloniën ook met Sinterklaas zijn opgevoed.
    Dit door de ongevraagde invloed van de bezetters die veel grotere schade heeft toegebracht dan de gemiddelde Nederlander misschien denkt.
    Zowieso heeft iedereen recht op een mening maar als er één groep in bijzonder is, waarvan je absoluut niet moet klagen dat ze meepraten over de Nederlandse tradities, dan is het deze groep wel.

    Ik denk dat jij wat dit onderwerp betreft absoluut geen idee hebt waar je over praat en het waarschijnlijk ook niet eens WIL weten. De makkelijke weg.

    Maar dat is je goed recht natuurlijk.

      zondag 19 augustus 2001 @ 18:05:55 #58
    12123 HighPriority
    *wiebel*wiebel*
    pi_1443912
    Zelf vind ik het trouwens ook zonde om dit soort uitdrukkingen en woorden aan te passen. Ze geven juist zo een mooi beeld van de onderlinge strijd en geschiedenis van volkeren en landen.
    Eigenlijk zou juist veel meer aandacht moeten worden geschonken aan de achterliggende gedachte van dit soort woorden.
    pi_1443920
    Kunnen we die Turk geen woordenboek geven waar Turk niet in voorkomt? Als hij er zo veel last van heeft, dan wil ik het wel wegtipexen. Zo kan hij rustig verder en heeft de rest van Nederland een correct woordenboek.

    Het is een betekenis van een woord dus moet het in het woordenboek...

    Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
    pi_1444023
    op zich is het voor mij allemaal gelijk en verschilt jouw mening niet veel van de mijne. Alleen zijn het niet "hun" tradities. Het is onze traditie. Dat mensen die hier zijn komen wonen ook sinterklaas vieren is prima. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Maar laat sinterklaas sinterklaas en ga niet lopen kutten omdat je je aangesproken voelt omdat zwarte piet zwart is. Van mijn part is ie blauw, maar ja... dan gaan de smurfen weer lopen zeiken natuurlijk.

    En dan nu weer -> on topic.....

    pi_1444585
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 17:26 schreef R@b het volgende:


    Straks zit ik een tekst te lezen in een oud boek waar de zin: Men turkte mij behoorlijk invoorkomt.
    En dan kan ik dankzij jouw politiekcorrecte woordenboek niet eens meer de oorspronkelijke betekenis opzoeken?


    Indien het artikel waarmee ik dit topic opende volledig is, zul je de juiste betekenis van dit gezegde daar niet treffen, maar volgens mij hebben we het niet over hetzelfde.
    Door de jaren heen zijn er veel gezegdes ontstaan, zoals bv "Wat een toestand in Marokko" (de geschiedkundige gebeurtenis hieraan voorafgaand zijn je neem ik aan bekend), men gebruikt dit gezegde wanneer er bv sprake is van chaos of bv een verwarrende of drukke situatie.
    Ik vind dit spreekwoord dan ook niet kwetsend, maar wanneer er in een woordenboek het woord "Marokko" zonder verdere uitleg als synoniem wordt gebruikt voor chaos of bv verwarring dan vind ik dat niet juist.
    quote:
    Daar gaat het niet om. Jij wilt zelf zover gaan dat alle woordenboeken waar die betekenis invoorkomt uit de handel worden gehaald. En wat wil je doen met alle woordenboeken die je bij tweedehandszaken kunt kopen. Ook gaan vernietigen?? Een echte boekverbranding ??
    Ik heb het artikel gelezen R@B, en duidelijk aangegeven dat ik niet in het bezit ben van de Van Dale, maar indien de gezegdes daar staan met daarbij de herkomst, dan wordt het een ander verhaal.
    Indien in de Van Dale het woord "Turk" wordt gebruikt als synoniem voor vuil,slecht of dom, ontgaat me toch echt de parallel met jouw voorbeeld van het werkwoord "Turken".
    quote:
    Kom nou, zie je zelf niet in hoe bezopen je standpunt is.
    Ik hoop mijn standpunt duidelijk genoeg te hebben weergegeven middels deze reply.

    [Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 20-08-2001 04:49]

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 augustus 2001 @ 20:39:12 #62
    1012 Doc
    Loves C, M & R
    pi_1444651
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 18:42 schreef HartSlag het volgende:
    op zich is het voor mij allemaal gelijk en verschilt jouw mening niet veel van de mijne. Alleen zijn het niet "hun" tradities. Het is onze traditie. Dat mensen die hier zijn komen wonen ook sinterklaas vieren is prima. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Maar laat sinterklaas sinterklaas en ga niet lopen kutten omdat je je aangesproken voelt omdat zwarte piet zwart is. Van mijn part is ie blauw, maar ja... dan gaan de smurfen weer lopen zeiken natuurlijk.

    En dan nu weer -> on topic.....


    Precies. En zou jij het nodig vinden om een smurfensinterklaas met je auto te overrijden omdat het geen traditie is? Een zwarte Sinterklaas brengt blijkbaar bij jou die gevoelens op en daar had ik dus commentaar op.

    Je hoeft het met een zwarte StKlaas niet eens te zijn -ik vind het ook flauwekul-, maar dat houdt niet in dat je daar zo agressief op moet reageren...

    OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
    Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
    pi_1444703
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 17:50 schreef otaku-san het volgende:

    [..]

    Stomme Turk .
    Veel gebruikte uitdrukking.


    Ik neem aan dat dit een van de voorbeelden in de Van Dale is waar meneer S. in het artikel op doelt.

    Niemand vindt dit dus blijkbaar kwetsend?

    quote:
    Die Turk heeft dus geen schin van kans, maar gezien jouw goedbedoelde adviezen zou jij eigenlijk zijn proces kosten moeten vergoeden.
    Het zou bizar zijn indien ik alle processen waarin ik me kan vinden zou moeten vergoeden, hetgeen jouw negatief bedoelde advies vrij onzinnig maakt.

    Of hij geen schijn van kans maakt hangt dus af van hetgeen ik eveneens tegen R@b in mijn post heb gezegd, wanneer er spreekwoorden in staan, met een verklarende historische betekenis, die weliswaar niet meer gebruikt worden, maar die sommige verwoede lezers van oude literatuur nog weleens tegenkomen zijn er geen bezwaren.
    Indien er dingen in terug te vinden zijn, zoals jij in je post opent dan geef ik meneer S. een goede kans.

    [Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 19-08-2001 20:55]

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
    pi_1444891
    klopt... soms word ik echt heel pissed om dit soort dingen. Met een auto overrijden gaat te ver ja, maar wat dan als het structureel voor gaat komen? Die mensen die dat doen vervolgen? hoe? wat voor maatregelen? kan het wel? Moet het wel? Ik vrees dat het inderdaad structureel voor zal gaan komen en dat de sinterklaas traditie daar onder te lijden zal krijgen en eigenlijk is dat al zo natuurlijk... Kan/moet je daar dan tegen optreden? ik vind van wel, maar hoe? Mijn hele punt is dat tolerant zijn prima is, maar tot op zekere hoogte. Uiteindelijk graaf je je eigen graf als je geen grensen stelt, en daar zijn we hard naar op weg. We zijn nu afgedwaald naar sinterklaas, maar dit geld natuurlijk ook voor dit woordenboek issue.
    pi_1445151
    jeetje, wat een ophef om niks..

    pak een turkse woordenboek en zie hoeveel volken worden uitgemaakt voor wat Van Dale doet met Turk..

    een redelijk persoon die goed draait in de maatschappij heeft naar mijn mening geen woordenboek nodig..tenzij deze indruk wil kweken op de medemens door moeilijke woorden te gebruiken

    zo dit moest ik ff kwijt

      zondag 19 augustus 2001 @ 23:19:57 #66
    3719 risk one
    Hypothecaire zekerheid.
    pi_1445964
    Een woordenboek is in deze zin een representatie van de werkelijkheid. Als een uitspraak als deze ingeburgerd is dan staat dat in het woordenboek. Als de overheid er problemen mee heeft dat het woord Turk op een denigrerende manier gebruikt wordt (en dat hebben ze als de rechtbank de meneer in het gelijk stelt), dan moeten ze iets aan de werkelijkheid doen en niet aan de representatie doen.

    Het haalt natuurlijk geen flikker uit als ze het uit de Van Dale halen, maar even qua principe. Als het gebeurt, dan betekent dat dat de overheid in feite de macht heeft onze taal aan te passen. Ik denk dat ik met al deze belezen hier mensen niet hoef uit te leggen waar deze verwijzing heen gaat...

      zondag 19 augustus 2001 @ 23:31:06 #67
    3719 risk one
    Hypothecaire zekerheid.
    pi_1446032
    Overigens moet ik toegeven dat, als ik kijk naar wat wel en niet in de DvD staat, dit mi niet een voldoende ingeburgerde uitdrukking vind. Zeker niet omdat de DvD met dit soort dingen volgens mij toch wel een beetje op moet passen.
    Maar goed, dat is geen interresant standpunt.
    pi_1446407
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 23:31 schreef risk one het volgende:
    Overigens moet ik toegeven dat, als ik kijk naar wat wel en niet in de DvD staat, dit mi niet een voldoende ingeburgerde uitdrukking vind. Zeker niet omdat de DvD met dit soort dingen volgens mij toch wel een beetje op moet passen.
    Maar goed, dat is geen interresant standpunt.
    Risk one, aangezien jij klaarblijkelijk over de Van Dale beschikt zou ik het erg op prijs stellen indien je hetgeen geschreven hierin mbt het woord "Turk" in dit topic zou willen plaatsen.
    Ik ben zolangzamerhand nl wel benieuwd of het hier gezegdes betreft of beledigingen zoals Otaku San in haar post opende.
    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
    pi_1446419
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 21:19 schreef HartSlag het volgende:
    klopt... soms word ik echt heel pissed om dit soort dingen. Met een auto overrijden gaat te ver ja, maar wat dan als het structureel voor gaat komen? Die mensen die dat doen vervolgen? hoe? wat voor maatregelen? kan het wel? Moet het wel? Ik vrees dat het inderdaad structureel voor zal gaan komen en dat de sinterklaas traditie daar onder te lijden zal krijgen en eigenlijk is dat al zo natuurlijk... Kan/moet je daar dan tegen optreden? ik vind van wel, maar hoe? Mijn hele punt is dat tolerant zijn prima is, maar tot op zekere hoogte. Uiteindelijk graaf je je eigen graf als je geen grensen stelt, en daar zijn we hard naar op weg. We zijn nu afgedwaald naar sinterklaas, maar dit geld natuurlijk ook voor dit woordenboek issue.
    Dat is mijn mening ook. Het lijkt erop alsof we in Nederland zo gastvrij zijn, dat juig ik toe. Maar we zijn met z'n alle zo gefixeerd om kleur te bekennen. En nog meer van die loze kreten. Ik heb er moeite mee gehad om te zeggen dat ik een donker meisje uit de klas niet mocht. Met de rest van de donkere klasgenoten heb ik totaal geen last. Maar ik dacht racistisch te zijn als ik haar niet mocht. Dat is het hele idee ook achter dit bericht. Oh mijn god, het woord Turk is niet altijd goed!!!! laten we stennis gaan schoppen.

    Dat lijkt me niet goed.

    Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
    pi_1446525
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 22:02 schreef SYCO het volgende:

    een redelijk persoon die goed draait in de maatschappij heeft naar mijn mening geen woordenboek nodig..tenzij deze indruk wil kweken op de medemens door moeilijke woorden te gebruiken


    Wat een onzin zeg
    Voor ¤ 50,-- per jaar (fiscaal aftrekbaar) kunt u Vriend van CIDI worden.
      maandag 20 augustus 2001 @ 00:48:10 #71
    4613 Roache_
    Troika hier, Troika daar
    pi_1446683
    quote:
    Op zondag 19 augustus 2001 17:00 schreef Squartaq het volgende:
    je wil niet weten wat mijn achternaam in het duits betekent..... Ik ga duitsland aanklagen. En al die duizenden mensen die de zelfde achternaam dragen als ik doen denk ik mee, want die denken er net zo over.

    Wat een onzin zeg......


    Oh gelukkig, binnen 24 uur!
    edit dus...

    Maar nu ben ik wel heel benieuwd!
    Ficken?
    van der Vots?

    [Dit bericht is gewijzigd door Roache_ op 20-08-2001 00:51]

    Ben te zaai voor een signature
      maandag 20 augustus 2001 @ 00:50:23 #72
    3719 risk one
    Hypothecaire zekerheid.
    pi_1446698
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2001 00:18 schreef Cosma-Shiva het volgende:

    [..]

    Risk one, aangezien jij klaarblijkelijk over de Van Dale beschikt zou ik het erg op prijs stellen indien je hetgeen geschreven hierin mbt het woord "Turk" in dit topic zou willen plaatsen.
    Ik ben zolangzamerhand nl wel benieuwd of het hier gezegdes betreft of beledigingen zoals Otaku San in haar post opende.


    In de '91-editie staat "Aan de turken overgeleverd zijn Slecht behandeld worden". Ik vind zelf dat dit nog wel door de beugel kan, maar ik kan me herinneren uit het nieuwsbericht op fok! dat de uitspraak in kwestie erger was... (even kijken of ik dat nieuwsbericht nog kan vinden).
      maandag 20 augustus 2001 @ 02:12:29 #73
    5981 Ettepet
    Schrijft veelzeggend weinig
    pi_1447171
    In de meest recente driedelige Van Dale is het 'euvel' al verholpen en staat er reeds een kanttekening bij de bewuste betekenis van "Turk". Net zoals bij "Jood".

    Afgezien daarvan lijkt het mij ongepast om zoveel aandacht en moeite te steken in dit soort pietluttigheden zonder praktische betekenis.

    Er zijn genoeg uiterst reëele misstanden tussen bevolkingsgroepen in Nederland, en daarvan zijn niet in de laatste plaats de nederlanders zelf momenteel de dupe. Positieve discriminatie, taboes, een gebrek aan mogelijkheden en lef om misbruik en verkeerd gebruik van overheidsmiddelen ten bate van minderheidsgroepen aan te pakken, enz..

    Naar het zich aan laat zien mondt bovenstaand geneuzel/"verstop-gedrag van de intelligentia" over een paar jaar uit in een 'onverwachts' grote rechtsradicale beweging. Kijk maar naar de opbouw van frustraties en het gebrek aan vertrouwen in de politiek op (o.a. ) dit gebied.

    Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
    pi_1447254
    Indien het "euvel" al verholpen is bevreemd het me dat alsnog besloten is de aangifte van discriminatie op te nemen.

    [Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 20-08-2001 04:56]

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      maandag 20 augustus 2001 @ 11:03:15 #75
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1448158
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 18:51 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    Ik ben niet in het bezit van de Van Dale, maar indien het woord "Turk" daarin nog steeds als negatief wordt uitgelegd dan is dat schandalig, moet dit verandert en desnoods de Van Dale's die nog op voorraad zijn uit de schappen worden genomen.
    Heel terecht dat deze man aangifte heeft gedaan.
    Heel terecht dat deze stakker keihard wordt uitgelachen. Zielige aanstellerij.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      maandag 20 augustus 2001 @ 11:32:37 #76
    5981 Ettepet
    Schrijft veelzeggend weinig
    pi_1448316
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2001 02:40 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    Indien het "euvel" al verholpen is bevreemd het me dat alsnog besloten is de aangifte van discriminatie op te nemen.
    Er is meen ik ook nog een ééndelige versie van de Van Dale, met minder plek voor uitleg. De betreffende gevangenis zal zowiezo naar alle waarschijnlijkheid niet de nieuwste editie hebben gehad.

    Ik heb geen idee waarom er dan toch zo'n ophef over is ontstaan, afgezien van het voor de kranten o zo belangrijke sensatie-gehalte. Opruiende sensatie, in dit geval.

    Deze zin loopt dood. Deze gaat door...
      maandag 20 augustus 2001 @ 12:28:04 #77
    3542 Gia
    User under construction
    pi_1448692
    De oudere generatie zei vroeger al: Ga je eens wassen, je bent zo zwart als een Turk.

    Er werd dan niet bedoelt dat Turken vies of vuil zijn, maar zwart van huidskleur.
    Er woonden toen vrijwel geen Turken in Nederland, dus konden de mensen ook niet weten dat Turken niet zwart zijn, maar gewoon blank/getint.
    Ik denk dus ook dat de mensen dachten dat Turken, net als negers, zwart waren.

    Als moeders nu zeggen: "je bent zo zwart als een Turk", krijgen ze als antwoord van de kids dat Turken helemaal niet zwart zijn.

      maandag 20 augustus 2001 @ 12:42:02 #78
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1448818
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2001 12:28 schreef Gia het volgende:
    Als moeders nu zeggen: "je bent zo zwart als een Turk", krijgen ze als antwoord van de kids dat Turken helemaal niet zwart zijn.
    Mijn moeder zei dan ook altijd: "je bent zo zwart als een roetmop, ga je eens wassen, je bent niet van poep gemaakt."

    edit: overigens kan ik mij nog goed het scheldwoord "turkenburg" herinneren, iets dat mijn moeder vaak zei als we iets onnozels deden.

    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_1448951
    Turkenburg is/was toch ook een textiel groothandel of transportbedrijf of zoiets? Ook meteen aanklagen dan maar?
      maandag 20 augustus 2001 @ 13:01:11 #80
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1448990
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2001 12:57 schreef HartSlag het volgende:
    Turkenburg is/was toch ook een textiel groothandel of transportbedrijf of zoiets? Ook meteen aanklagen dan maar?
    De brand erin.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_1449049
      maandag 20 augustus 2001 @ 19:31:03 #82
    15025 F1-2001
    SCHUMACHER RULES F1
    pi_1452261
    Ik vind het terecht dat iemand die zich beledigd voelt er een zaak van mag maken. Als ik me niet vergis heeft van dahle ook de betekenis van JOOD aangepast nadat er werd geklaagd.

    greetings in the name of

    Sharon is ook een oorlogsmisdadiger die voor het gerecht moet
      donderdag 23 augustus 2001 @ 13:18:29 #83
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1473144
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
    pi_1473277
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2001 19:31 schreef F1-2001 het volgende:
    Ik vind het terecht dat iemand die zich beledigd voelt er een zaak van mag maken. Als ik me niet vergis heeft van dahle ook de betekenis van JOOD aangepast nadat er werd geklaagd.
    De betekenis aangepast??

    Van Dale verzint zelf maar een nieuwe betekenis zeker

    Er is volgens mij alleen bijgezet dat die uitdrukking niet meer gangbaar is. [en dan zal het wel om jood in de betekenis van woekeraar,oplichter,afzetter zijn, heb even geen Van Dale bij de hand]

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 13:49:50 #85
    15140 OptimusPrime
    Geen gezeik; iedereen rijk!
    pi_1481052
    Ik heb niet alle posts gelezen.

    Ik dacht zelf ook dat voor de tijd van de machtige Osmaanse Rijk, het woord Turk een negatieve betekenis had. Zeker weet ik het alleen niet.

    Maar ik vind het wel terecht dat er stappen worden ondernomen om het uit de Van Dale te halen. Niet alleen om de reden dat we niet leven in de geschiedenis, maar vooral om de omgansvormen met elkaar respectvol te houden.

    En wat betreft dat er in de Engelse woordenboek negatieve betekenissen over "Dutch" zou zijn en dat jij ook geen acties onderneemt. Dat moet jij weten!

    Het gaat er gewoon om dat nog altijd er recht geschied.

    It's not where you're from; it's where you're at!
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 15:48:25 #86
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1482156
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 13:49 schreef OptimusPrime het volgende:
    Ik heb niet alle posts gelezen.

    Maar ik vind het wel terecht dat er stappen worden ondernomen om het uit de Van Dale te halen. Niet alleen om de reden dat we niet leven in de geschiedenis, maar vooral om de omgansvormen met elkaar respectvol te houden.


    Lees eerst alle posts nu maar eens door dan vind je vanzelf de reden waarom jou stelling te belachelijk voor woorden is.
    quote:
    En wat betreft dat er in de Engelse woordenboek negatieve betekenissen over "Dutch" zou zijn en dat jij ook geen acties onderneemt. Dat moet jij weten!
    Nee, dat moeten de Engelsen of Amerikanen weten
    quote:
    Het gaat er gewoon om dat nog altijd er recht geschied.
    Recht geschiedt niet door een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:05:52 #87
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1482342
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 15:48 schreef R@b het volgende:
    een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?
    Nou, als ze bij de van dale nou eens een begin zouden maken met het maken van een fatsoenlijk, normaal, actueel en correct woordenboek zou het in ieder geval een hoop gezeur schelen.
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:06:54 #88
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_1482348
    geschiedenis vervalsing dat is het

    en is vieze Turk nu een pleonasme?

    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:11:42 #89
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1482400
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:06 schreef Re het volgende:

    en is vieze Turk nu een pleonasme?


    Nee, want je gebruikt hier het woord Turk met een hoofdletter, dus doel je op de bevolkingsgroep.
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:13:35 #90
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1482416
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:05 schreef links234 het volgende:

    [..]

    Nou, als ze bij de van dale nou eens een begin zouden maken met het maken van een fatsoenlijk, normaal, actueel en correct woordenboek zou het in ieder geval een hoop gezeur schelen.


    Dat moet dan dmv geschiedvervalsing gebeuren??

    [Dit bericht is gewijzigd door R@b op 24-08-2001 16:14]

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:14:35 #91
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_1482430
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 15:48 schreef R@b het volgende:


    Recht geschiedt niet door een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?


    jij schrijft het ook met hoofdletter ... maar de vraag blijft
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:18:11 #92
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1482472
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:13 schreef R@b het volgende:

    [..]

    Dat moet dan dmv geschiedvervalsing gebeuren??


    Voor mijn part. Het is een woordenboek, geen Winkler Prins!
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:30:05 #93
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1482571
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:14 schreef Re het volgende:

    [..]

    jij schrijft het ook met hoofdletter ... maar de vraag blijft


    In de Van Dale die ik hier nu voor mijn neus hebt komt de betekenis van vies helemaal niet voor???

    Turk bewoner van Turkije etc. bla bla bla ... zegswijze; Aan de Turken overgeleverd zijn: slecht behandeld, mishandeld, bedrogen worden.

    turken geweldig plagen, mishandelen

    Turks --
    I) 1. van, uit Turkije; van de Turken etc... 2. Mohammedaans. zegswijze; Liever Turks dan paaps

    II) taal ter Turken

    (Let trouwens op de hoofdletters waarmee Turk of turken geschreven wordt.)

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:34:14 #94
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_1482599
    ohhh dus waar is dan die heisa over en wie kwam er met die vieze uitdrukking dan?
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:40:17 #95
    15145 Raaf
    Enjoy life!
    pi_1482661
    Wat een overdreven gedoe zeg!
    Als er daadwerkelijk sprake was van discriminatie zou de aanklacht terecht zijn geweest maar in dit geval gaat het om uitspraken die al oer-oud zijn en nog dateren uit het "gastarbeiders"-verleden van holland.
    Zou je de uitspraak "geen werk voor een blanke" ook kunnen schrappen uit het woordenboek-vocabulair.

    Als de rechter er ook maar om kan lachen vind ik het allemaal prima.

      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:41:23 #96
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1482675
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:34 schreef Re het volgende:
    ohhh dus waar is dan die heisa over en wie kwam er met die vieze uitdrukking dan?
    Misschien bestaat er ook nog een Dikke dikkere van Dale?? (mijn exemplaar heeft ruim 1000 bladzijden, weet niet of dat de dikste is?)
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:43:02 #97
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1482689
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:40 schreef Raaf het volgende:
    maar in dit geval gaat het om uitspraken die al oer-oud zijn en nog dateren uit het "gastarbeiders"-verleden van holland.
    ????? De uitspraken dateren van ver vóór het gastarbeiders-verleden hoor
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:44:31 #98
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1482710
    www.vandale.nl
    code:
    U hebt gezocht op: turk 

    RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

    Turk (de ~ (m.)) 

    1 staatsburger van Turkije
    2 [arch.] mohammedaan, moor
    3 Turks restaurant
    Tur·´kije (het ~) 

    1 staat die gedeeltelijk tot Azië en gedeeltelijk tot Europa behoort
    Turk·´me·ni·stan (het ~) 

    1 staat in het Aziatische deel van de Sovjet-Unie
    tur·´koois 

    I {de ~ (m.)}
    1 ondoorzichtige blauwgroene of hemelsblauwe steen
    II {het ~}
    1 ondoorzichtig blauwgroen of hemelsblauw gesteente
    tur·´kooi·zen (bn., alleen attr.) 

    1 de kleur van turkoois hebbend
    2 van turkoois
    Turks1 (het ~) 

    1 de taal van de Turken
    Turks2 (bn.) 

    1 van, uit Turkije


    Grappig dat ze het nog over de sovjet unie hebben, btw.
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 16:58:47 #99
    15145 Raaf
    Enjoy life!
    pi_1482817
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 16:43 schreef R@b het volgende:

    [..]

    ????? De uitspraken dateren van ver vóór het gastarbeiders-verleden hoor


    Maakt ook verder niet uit of ze al dan niet uit het gastarbeidersverleden komen.
    Fijt blijft i.i.g dat dit helemaal noppe met discriminatie te maken heeft maar met gezeur.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 17:07:11 #100
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_1482851
    Op deze discussie aansluitend, vond ik de collum van Raoul Heertje gisteren in Het Parool wel vermakelijk:
    quote:
    Ik vraag me af waar de Dikke van Dale-medewerkers hun research doen. Ze beweren dat zij niet verantwoordelijk zijn voor bepaalde uitdrukkingen. Ze noteren ze slechts en houden daarmee ook hun woordenboek op gewicht. Hierbij een selectie van uitdrukkingen die ik voor hen verzamelde:

    Zich gegümüst voelen. Je belazerd voelen. Ten onrechte denken dat je de uitzondering op de regel bent.

    Een Zlatan voor de dorst. Je geld op de bank zetten.

    Vooroordelen als een Van Dam. Bij een kettingbotsing één
    automerk de schuld geven.

    Kakken als een jood. Altijd proberen een euro te draaien.

    In een Paultje zitten. Balen dat iemand ziek is.

    Volledig gerosemuld zijn. Balen dat iemand nog leeft.

    Een Cootje flikken. Vlak voor je crematie zelf de vlam uitblazen.

    Even een Westbroekie leggen. Alles afzeiken en zelf geen enkel realistisch alternatief hebben. Zie ook: een paar zetels bij elkaar gümüsen.

    Een Surinamer in de pot vinden. Ontdekken dat je vriendin biseksueel is.

    In De Boer gelogeerd zijn. Alle rechtszaken winnen behalve die tegen je hamstring.

    Marokkanenstreek. Streek waar veel Marokkanen wonen.

    Het grappige is dat in alle consternatie het woord politiek correct het ergste scheldwoord is geworden. Op vuile Surinamer, moslim, Turk, Marokkaan, jood of homo wordt nauwelijks nog gereageerd. Maar als je publiekelijk voor politiek correct wordt uitgemaakt, kun je het behoorlijk schudden.

    Dat hebben die tering Surinamers/joden/Marokkanen/moslims/homo's weer slim geregeld.


    Nu zal er wel weer iemand een Raoul Heertje-topic, a la YvtH, gaan openen?

    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_1483022
    quote:
    Op maandag 20 augustus 2001 00:30 schreef Intel-lekt het volgende:

    [..]

    Wat een onzin zeg


    wat onzin?? hoeveel mensen zie je met een woordenboek rondlopen en deze tijdens een gesprek met iemand ook raadplegen??
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 18:23:35 #102
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1483320
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 17:07 schreef golfer het volgende:
    Op deze discussie aansluitend, vond ik de collum van Raoul Heertje gisteren in Het Parool wel vermakelijk:

    Volledig gerosemuld zijn. Balen dat iemand nog leeft.


    Hi hi, die is wel leuk
    quote:
    Het grappige is dat in alle consternatie het woord politiek correct het ergste scheldwoord is geworden. Op vuile Surinamer, moslim, Turk, Marokkaan, jood of homo wordt nauwelijks nog gereageerd. Maar als je publiekelijk voor politiek correct wordt uitgemaakt, kun je het behoorlijk schudden.

    Dat hebben die tering Surinamers/joden/Marokkanen/moslims/homo's weer slim geregeld.

    --------------------------------------------------------------------------------

    Nu zal er wel weer iemand een Raoul Heertje-topic, a la YvtH, gaan openen?


    Nee, want Heertje is zelf Joods, dus dan kun je tering Surinamers/joden/Marokkanen/moslims/homo's jezelf rustig permiteren.

    Ik ken er ook nog een: In het Heertje gelogeerd zijn. Te maken hebben met iemand die denkt dat hij grappig is.
    (alhoewel ik deze column van hem wel grappig vond)

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 18:36:43 #103
    15140 OptimusPrime
    Geen gezeik; iedereen rijk!
    pi_1483419
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 15:48 schreef R@b het volgende:

    [..]

    Lees eerst alle posts nu maar eens door dan vind je vanzelf de reden waarom jou stelling te belachelijk voor woorden is.
    [..]
    Waarom het volgens jou te belachelijk voor woorden is.

    [..]
    Nee, dat moeten de Engelsen of Amerikanen weten
    [..]
    Nee, dat moet hij weten wanneer hij geen acties onderneemt om de negatieve betekenis van het woord Dutch uit de engelse woordenboeken te halen.

    Recht geschiedt niet door een deel van de betekenis van het woord Turk uit het woordenboek te schrappen!! Ben je nou helemaal besodemieterd?


    Jawel, daar hebben wij een rechterlijke macht voor die recht laat geschieden.
    Een rechterlijke uitspraak maakt het officieel dat het verkeerd is om turk in een negatieve betekenis te gebruiken.

    Een rechterlijke uitspraak in deze zal misschien niet ervoor zorgen dat het ook nooit zo zal worden gebruikt.

    M.a.w. moorden is bij wet verboden, maar toch gebeurt het.

    It's not where you're from; it's where you're at!
    pi_1484000
    Ehm ,een paar dagen geleden stond naar ik meen in NRC (!!) dat de Van Dale wel degelijk discriminerend bezig was, en dat een expert die zich hierover gebogen heeft meent dat meneer S. dus goede kans had de rechtzaak te winnen.
    Ook hetgeen als discriminerend werd gezien stond in dit artikel, de reden waarom ik dit artikel niet als update niet gequote heb alhier was omdat ik ander wellicht ervan betiteld zou worden mijn gelijk te willen bewijzen oid, of wederom te horen te kwijgen hoe belachelijk mijn redenatie was.

    By the way voor R@B, het betrof inderdaad gezegdes en spreekwoorden, en geen synoniem voor zoals in het artikel gesteld werd (dat vond ik namelijk echt niet kunnen), dus, mijn mening op dit punt is gewijzigd omdat het nu een ander verhaal is, en is gebleken dat het oorspronkelijke artikel niet volledig en zelfs niet correct was, desondanks schreef dus deze krant dat het weer wel discriminerend was, ik heb even geen zin het op te zoeken, mits men dat graag wil ga ik ff zoeken en plaats ik het alsnog.

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 21:21:43 #105
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1484444
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 18:36 schreef OptimusPrime het volgende:

    Een rechterlijke uitspraak maakt het officieel dat het verkeerd is om turk in een negatieve betekenis te gebruiken.

    Een rechterlijke uitspraak in deze zal misschien niet ervoor zorgen dat het ook nooit zo zal worden gebruikt.

    M.a.w. moorden is bij wet verboden, maar toch gebeurt het.


    En wat moet er dan precies uit het woordenboek verdwijnen??? De omschrijving van Turk staat een paar postings hiervoor.

    Discriminatie is sowieso bij wet verboden, evenals racistische beledigingen. Zie niet in wat voor aanvulling een verbod op een betekenis, zou kunnen zijn.

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
    pi_1484450
    Zelfs in de Groene Amsterdammer zei men: niet aanpassen.

    Slotje, me dunkt.


    .

    Wittgenstein
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 21:23:39 #107
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1484456
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 19:58 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    Ehm ,een paar dagen geleden stond naar ik meen in NRC (!!) dat de Van Dale wel degelijk discriminerend bezig was, en dat een expert die zich hierover gebogen heeft meent dat meneer S. dus goede kans had de rechtzaak te winnen.
    Ben wel benieuwd naar dat artikel eigenlijk.
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
    pi_1484471
    Is een bergturk nou eigenlijk net zo iets als een berggeit? ik weet nog steeds niet waarom ik het niet in de vandale kan vinden.....
    pi_1484479
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 21:26 schreef HartSlag het volgende:
    Is een bergturk nou eigenlijk net zo iets als een berggeit? ik weet nog steeds niet waarom ik het niet in de vandale kan vinden.....
    Ja, je wilt natuurlijk wel weten waarvoor je iemand uitscheldt.
    Wittgenstein
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 21:37:28 #110
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1484555
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 21:22 schreef Koekepan het volgende:
    Zelfs in de Groene Amsterdammer zei men: niet aanpassen.

    Slotje, me dunkt.


    .


    Ja, straks gaan de boeren in Nederland ook klagen over alle uitdrukkingen en betekenissen die er aan het woord boer zitten.

    boer (de ~ (m.))

    1 iem. wiens bedrijf bestaat uit landbouw en/of veeteelt => agrariër
    2 bewoner van het platteland => provinciaal
    3 lomperd [pej.]
    4 hoorbare oprisping van gassen uit de maag
    5 [sp.] speelkaart die in rang staat tussen de vrouw en de tien

    boe·ren (onov.ww.)

    1 landbouw en/of veeteelt bedrijven
    2 enig beroep of bedrijf uitoefenen met het genoemde resultaat
    3 gassen uit de maag oprispen => een boer laten

    boe·ren·´huf·ter (de ~ (m.)) [pej.]

    1 lomperd

    boers (bn.)

    1 als van een boer => dorps, provinciaal
    2 lomp, ongemanierd

    Zegswijzen: Lachen als een boer met kiespijn, Een boer op klompen, Wat de boer niet kent dat vreet hij niet,

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
    pi_1484556
    Hoezo uitschelden? Een berggeit is een berggeit en een bergturk is een bergturk. Waarom nou weer uitschelden?
    Wil alleen weten of mijn definitie correct is.
    pi_1484561
    Hehe, wist jij, R@b, dat er bij boer dus inderdaad zoiets vermeld staat als bel(edigend) of pej(oratief)? Wat vroeger een boer heette is nu een agrarisch ondernemer. Beetje idioot, maar het is de tijd van eufemismen blijkbaar.

    [Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 24-08-2001 21:42]

    Wittgenstein
    pi_1484576
    dus moet turk ook ongewijzigd blijven dan?
    pi_1484578
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 21:38 schreef HartSlag het volgende:
    Hoezo uitschelden? Een berggeit is een berggeit en een bergturk is een bergturk. Waarom nou weer uitschelden?
    Wil alleen weten of mijn definitie correct is.
    Grapje. In de zin van: .
    Wittgenstein
    pi_1484582
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 21:41 schreef HartSlag het volgende:
    dus moet turk ook ongewijzigd blijven dan?
    Ja, want er staat geloof ik al bel. bij.
    Wittgenstein
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 21:42:56 #116
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1484590
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 21:39 schreef Koekepan het volgende:
    Hehe, wist jij, R@b, dat er bij boer dus inderdaad zoiets vermeld staat als bel(edigend) of pej(oratief)? Wat vroeger een boer heet is nu een agrarisch ondernemer. Beetje idioot, maar het is de tijd van eufemismen blijkbaar.
    Ach daarom. In de nieuwe editie voegt Van Dale gewoon toe dat dit soort uitdrukkingen heden ten dage beledigend kunnen zijn voor allochtone Nederlanders van Turkse afkomst, en weg probleem. Stukken beter dan een betekenis elimineren uit politieke correctheid.
    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
    pi_1484617
    juistem
      vrijdag 24 augustus 2001 @ 22:44:24 #118
    15140 OptimusPrime
    Geen gezeik; iedereen rijk!
    pi_1484931
    Nou, wat ik als beledigend ervaar is de betekenis van het werkwoord "turken". Er wordt gezegd dat dat mishandelen of pesten betekent.

    Turken zijn geen mishandelaars of pesters. Er gebeuren wel mishandelingen in Turkije, maar dat is weer een ander verhaal.

    Maar ook wat er in de woordenboek van Wolters' Koenen staat, is erg beledigend.
    Daar staat: er uitzien als een Turk. Het zou betekenen dat je er erg vies uitziet.

    It's not where you're from; it's where you're at!
    pi_1485075
    naja, ik moet eerlijk zeggen dat ze er vaak niet echt fris uitzien hier in amsterdam west.... maar dat kan ook gewoon aan het type mens liggen wat ik zie natuurlijk
      zaterdag 25 augustus 2001 @ 01:35:56 #120
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1486077
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 22:44 schreef OptimusPrime het volgende:
    Nou, wat ik als beledigend ervaar is de betekenis van het werkwoord "turken". Er wordt gezegd dat dat mishandelen of pesten betekent.
    Je zegt het zelf al: werkwoord turken, met een kleine letter t.
    quote:

    Turken zijn geen mishandelaars of pesters. Er gebeuren wel mishandelingen in Turkije, maar dat is weer een ander verhaal.
    Het kan natuurlijk heel goed zijn (zal wel zo zijn) dat het werkwoord turken betrekking had op de toenmalige Turken, althans op de visie die men indertijd op de Turken had. De bevolking van Turkije was in vroegere tijden nou eenmaal niet erg geliefd in Europa. Gezien in het licht van de Kruistochten(1096-1270), door het christelijke Westen ondernomen om het Heilige Land op de Turken te veroveren. En van recentere datum zijn de gevechten in Europa bij het huidige Oostenrijk, alwaar de Habsburgers erin slaagden om de Turken naar het zuidoosten te verdrijven. Later gevolgd door de wrede toestanden met de Turken in het huidige Servië, en In 1877 togen de Russen, in een reactie op anti-Turkse opstanden in Herzegovina en Bulgarije tegen de Turken ten strijde. De Russen dreven de Turken tenslotte definitief terug tot de poorten van Constantinopel (Istanbul).
    quote:
    Maar ook wat er in de woordenboek van Wolters' Koenen staat, is erg beledigend.
    Daar staat: er uitzien als een Turk. Het zou betekenen dat je er erg vies uitziet.
    Oh? Was mij niet bekend, dank voor de tip Maar ik meende dat de klacht tegen Van Dale was gericht?????

    [Dit bericht is gewijzigd door R@b op 25-08-2001 01:57]

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
      zaterdag 25 augustus 2001 @ 01:55:33 #121
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_1486146
    een turkenactie - een volstrekt onzinnig verzoek

    of zoiets?

    wat moet ik hier nu neerzetten?
    pi_1486344
    vandaar ook de kreet:

    "Vuile turk."

    Beetje dubbelop dan he

    Ik denk dat ik het wel eens eerder vergeten ben.
      zondag 26 augustus 2001 @ 16:38:57 #123
    1234 HiZ
    Istanbullu
    pi_1494442
    Oh, wat ik tot nu toe overal gemist heb is dat die klager in de bak zit. Zeker tijd teveel.
    pi_1494913
    quote:
    Op zondag 26 augustus 2001 16:38 schreef HiZ het volgende:
    Oh, wat ik tot nu toe overal gemist heb is dat die klager in de bak zit. Zeker tijd teveel.
    Staat op pagina 1 van dit topic.
    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
    pi_1502057
    R@b, bij deze:
    quote:
    Van Dale woordenboek discrimineert wel degelijk

    Een Turkse Nederlander doet aangifte bij de politie omdat hij vindt dat Turken worden gediscrimineerd door bepaalde uitdrukkingen in de Grote Van Dale. Hoe absurd deze kwestie ook is, de man maakt zeker een kans voor de rechter, meent Ewoud Sanders.

    Krap een jaar geleden deed de Turkse Nederlander C. Sofuoglu aangifte bij de politie in Krimpen aan den IJssel van beledigende uitdrukkingen over Turken in de Grote Van Dale. Hij vindt dat de Turken worden gediscrimineerd door uitdrukkingen als aangaan als een Turk (`heftig uitvaren, razen, tieren'), hij is aan de Turken overgeleverd (`hij heeft het ergste te verwachten'), eruitzien als een Turk (`er erg vuil uitzien') en rijden als een Turk (`slecht rijden').

    Na overleg met het openbaar ministerie besloot de politie indertijd de aangifte niet op te nemen, maar dat was geen juiste beslissing, zo oordeelde de Nationale Ombudsman deze week. Sofuoglu moet alsnog aangifte kunnen doen van discriminatie in het meest gezaghebbende Nederlandse woordenboek.

    Sofuoglu had destijds ook contact opgenomen met Ton den Boon, een van de hoofdredacteuren van de Grote Van Dale, en van hem kreeg hij het volgende te horen: ,,Ik heb hem per brief uitgelegd'', zo vertelde Den Boon oktober vorig jaar aan De Telegraaf, ,,wat onze opnamecriteria voor dit soort uitdrukkingen zijn. Kennelijk was hij met die uitleg niet tevreden [...]. In een beschrijvend woordenboek dienen zulke algemeen bekende uitdrukkingen echter gewoon vermeld te worden. Bovendien staat er duidelijk aangegeven dat de termen `beledigend' zijn.''

    Nu kun je je afvragen of bijvoorbeeld aangaan als een Turk een ,,algemeen bekende uitdrukking'' is. Het gaat hier om een 19de-eeuwse uitdrukking die in 1904 in de Grote Van Dale is opgenomen. Ik denk dat er inmiddels nog maar weinig mensen te vinden zijn die weten dat aangaan `tekeergaan' betekent, laat staan dat ze aangaan als een Turk kennen.

    Maar dat is het punt niet. De Grote Van Dale presenteert zich nadrukkelijk als een historisch woordenboek. Het wil de taal van de afgelopen honderdvijftig jaar beschrijven en in die taal zijn nu eenmaal dit soort uitdrukkingen te vinden. En niet alleen over Turken! De mens zet zich van nature tegen anderen af en dat komt tot uitdrukking in ons taalgebruik. Zo is er in het Nederlands ook veel beledigends te vinden over onder meer Arabieren, Duitsers, Engelsen, Maleiers, Mongolen, boeren, joden, jezuïeten, negers, boekhouders, politici, vrouwen, zieken, gehandicapten, schelen, blinden, kleine, dikke, dunne en lange mensen en ga zo maar door.

    Je kunt dat wel allemaal uit het woordenboek willen schrappen, maar daarmee verdwijnt het nog niet uit de taal. Door alleen de verouderde woorden en uitdrukkingen te schrappen maak je de oude literatuur en historische bronnen ontoegankelijk en vervals je je eigen geschiedenis en dan ben je natuurlijk nog veel verder van huis. Van Dale kan glashard aantonen dat de Turken in Europa eeuwenlang een slechte reputatie hebben gehad en dat dit veel sporen in de taal heeft nagelaten, of de Turken dat nou leuk vinden of niet.

    Zo op het eerste gezicht lijkt het dus dat Sofuoglu geen schijn van kans maakt om Van Dale aan te klagen, maar toch is dat niet zo. Dat komt doordat Van Dale de afgelopen decennia tegen haar eigen uitgangspunten heeft gezondigd. Van Dale is al eens voor de rechter gedaagd vanwege de vele beledigende samenstellingen in het woordenboek met het woord jood. De aanklager verloor die zaak je kunt immers makkelijk aantonen dat christenen eeuwenlang negatief hebben gedacht over joden maar bij iedere nieuwe editie van de Grote Van Dale werd deze kwestie weer opgerakeld. Een en ander heeft geleid tot felle en lange polemieken in de vakbladen en op de opiniepagina's van kranten.

    Van Dale had zich telkens op het vertrouwde standpunt kunnen stellen (`wij beschrijven slechts de taal van de afgelopen honderdvijftig jaar, we geven geen oordeel'), maar in plaats daarvan deed de uitgever twee dingen: bij veel beledigende woorden en uitdrukkingen (zij het lang niet bij alle) werd een zogenoemd label toegevoegd met de waarschuwing `beledigend'.

    De tweede maatregel ging heimelijk: om commerciële redenen en om van het `gezeur' af te zijn, voerde Van Dale stilletjes, via de achterdeur, verscheidene voor de joodse gemeenschap beledigende woorden af. Zo vervielen in de voorlaatste editie woorden als jodenbet (`onbevallige vrouw'), jodenlawaai (`grote drukte om niets'), jodenmes (`mes door joden gebruikt om hostieschennis te plegen') en het werkwoord joden (`sjacheren, handelen, beknibbelen').

    Historisch-taalkundig was daar natuurlijk geen enkele reden toe, integendeel zelfs. Die woorden behoren tot de Nederlandse woordenschat van de afgelopen anderhalve eeuw (ze leren ons bovendien het een en ander over de houding van christenen ten opzichte van joden), en dus zouden ze in de Grote Van Dale moeten staan. Nu kun je aanvoeren dat er sinds de holocaust wel emotionele redenen zijn om voor joden beledigende woorden en betekenissen te schrappen. Maar Sofuoglu heeft ook emotionele redenen, en negers, vrouwen, Mongolen, zieken en gehandicapten kunnen die eveneens aanvoeren. De discussie komt dan uiteindelijk neer op welke emoties het zwaarst wegen, en dat heeft helemaal niets meer met het objectief beschrijven van een taal te maken.

    Door het werkwoord joden (`sjacheren') te schrappen, maar turken (`treiteren') te laten staan, heeft Van Dale de deur opengezet voor belangengroepen om eisen te stellen over het opnemen, schrappen en beschrijven van Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Tot nu toe is dat onopgemerkt gebleven, maar een en ander betekent dat Sofuoglu voor de rechter wel degelijk een kansje maakt, hoe absurd deze kwestie ook is.


    Ewoud Sanders is taalhistoricus en medewerker van NRC Handelsblad.


    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      maandag 27 augustus 2001 @ 21:54:28 #126
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1503190
    quote:
    Op maandag 27 augustus 2001 19:46 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    hoe absurd deze kwestie ook is.
    En daar ben ik het zeker mee eens.
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
    pi_1509908
    quote:
    Op vrijdag 24 augustus 2001 21:39 schreef Koekepan het volgende:
    Hehe, wist jij, R@b, dat er bij boer dus inderdaad zoiets vermeld staat als bel(edigend) of pej(oratief)? Wat vroeger een boer heette is nu een agrarisch ondernemer. Beetje idioot, maar het is de tijd van eufemismen blijkbaar.
    Hmm, als ik het goed begrijp, heette een boer vroeger boer en nu agrarisch ondernemer, zodat hij zich niet beledigd hoeft te voelen? Dan noemen we een Turk toch ook gewoon anders?

    Als tie echt in´t gevang zit, kan die Turk zich beter om andere dingen druk maken.

    In het land der blinden is éénoog koning.
    pi_1511637
    Wrom? Die teringlijer heeft toch niets anders te doen, dus dan gaat ie gallen. En of ie dat nou binnen of buiten de bak doet, dat maakt hem niets uit. Creatieve mensen hoor
      donderdag 30 augustus 2001 @ 03:12:32 #129
    272 R@b
    No-nonsens
    pi_1521182
    quote:
    Op maandag 27 augustus 2001 19:46 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    Van Dale woordenboek discrimineert wel degelijk
    Volgens Ewoud Sanders, taalhistoricus en medewerker van NRC Handelsblad, maar die is geen jurist.
    quote:
    Krap een jaar geleden deed de Turkse Nederlander C. Sofuoglu aangifte bij de politie in Krimpen aan den IJssel van beledigende uitdrukkingen over Turken in de Grote Van Dale. Hij vindt dat de Turken worden gediscrimineerd door uitdrukkingen als aangaan als een Turk (`heftig uitvaren, razen, tieren'), hij is aan de Turken overgeleverd (`hij heeft het ergste te verwachten'), eruitzien als een Turk (`er erg vuil uitzien') en rijden als een Turk (`slecht rijden').
    Uitdrukkingen die dus gewoon voorkomen/kwamen in Nederland. Uitdrukkingen die ook gewoon verklaard dienen te worden in een woordenboek, want dat is de functie van zo'n boek namelijk.
    quote:
    Sofuoglu had destijds ook contact opgenomen met Ton den Boon, een van de hoofdredacteuren van de Grote Van Dale, en van hem kreeg hij het volgende te horen: Bovendien staat er duidelijk aangegeven dat de termen `beledigend' zijn.''[quote]De Grote Van Dale presenteert zich nadrukkelijk als een historisch woordenboek. Het wil de taal van de afgelopen honderdvijftig jaar beschrijven en in die taal zijn nu eenmaal dit soort uitdrukkingen te vinden. En niet alleen over Turken! De mens zet zich van nature tegen anderen af en dat komt tot uitdrukking in ons taalgebruik. Zo is er in het Nederlands ook veel beledigends te vinden over onder meer Arabieren, Duitsers, Engelsen, Maleiers, Mongolen, boeren, joden, jezuïeten, negers, boekhouders, politici, vrouwen, zieken, gehandicapten, schelen, blinden, kleine, dikke, dunne en lange mensen en ga zo maar door.
    Nou dat verklaart meteen waarom deze uitdrukkingen over Turken er instaan.
    quote:
    Door het werkwoord joden (`sjacheren') te schrappen, maar turken (`treiteren') te laten staan, heeft Van Dale de deur opengezet voor belangengroepen om eisen te stellen over het opnemen, schrappen en beschrijven van Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Tot nu toe is dat onopgemerkt gebleven, maar een en ander betekent dat Sofuoglu voor de rechter wel degelijk een kansje maakt, hoe absurd deze kwestie ook is.
    Zolang het werkwoord turken niet met een hoofdletter wordt geschreven lijkt mij een verzoek om schrappen zinloos.

    Maar hij maakt wel degelijk een punt met zijn betoog over het schrappen van het werkwoord joden. Alleen heeft joden betrekking op een bevolkingsgroep en turken kan slaan op een land (natie).

    De kop van zijn artikel Van Dale woordenboek discrimineert wel degelijk lijkt me A voorbarig en B niet bewijsbaar en C onwaar (Van Dale zelf discrimineert niemand, die constateert slechts betekenissen)

    R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
    pi_1521238
    quote:
    Op donderdag 40 augustus 03:12 schreef R@b het volgende:

    Op maandag 27 augustus 2001 19:46 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    Van Dale woordenboek discrimineert wel degelijk


    Nee dat schreef Cosma-Shiva niet, dat schreef het NRC.


    Wel schreef C.S.op 24 augustus:

    quote:
    By the way voor R@B, het betrof inderdaad gezegdes en spreekwoorden, en geen synoniem voor zoals in het artikel gesteld werd (dat vond ik namelijk echt niet kunnen), dus, mijn mening op dit punt is gewijzigd omdat het nu een ander verhaal is, en is gebleken dat het oorspronkelijke artikel niet volledig en zelfs niet correct was, desondanks schreef dus deze krant dat het weer wel discriminerend was, ik heb even geen zin het op te zoeken, mits men dat graag wil ga ik ff zoeken en plaats ik het alsnog

    [Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 04:27]

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      donderdag 30 augustus 2001 @ 09:47:58 #131
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1521836
    Heeft de man eigenlijk wel een aanklacht ingediend? Hij zal dat toch opnieuw moeten doen. Voor zover ik het begrepen heb is dat nog niet gebeurd.
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
    pi_1521856
    quote:
    Op zaterdag 18 augustus 2001 18:51 schreef Cosma-Shiva het volgende:
    Ik ben niet in het bezit van de Van Dale, maar indien het woord "Turk" daarin nog steeds als negatief wordt uitgelegd dan is dat schandalig, moet dit verandert en desnoods de Van Dale's die nog op voorraad zijn uit de schappen worden genomen.
    Heel terecht dat deze man aangifte heeft gedaan.
    Van Dale:
    Turk
    de Turk (mannelijk); de Turken

    1staatsburger van Turkije
    2 <archaïsch> mohammedaan, moor
    voorbeeld
    + werkwoord
    aan de Turken overgeleverd zijn
    slecht behandeld worden
    3Turks restaurant

    Ik word een beetje moe van de combinatie Turk+discriminatie+aanklagen

    Gewoon een beetje moe

    pi_1522212
    Ja maar jij bent ook echt gewoon moe vandaag.

    Vannacht weer opnames gehad met Ron's Porn Adventures Part 7 zeker.

    "When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
    pi_1522272
    quote:
    Op donderdag 30 augustus 2001 10:50 schreef michelos het volgende:
    Ja maar jij bent ook echt gewoon moe vandaag.

    Vannacht weer opnames gehad met Ron's Porn Adventures Part 7 zeker.


    Eigenlijk deel 8

    pi_1522329
    het is gewoon zo raar dat de wind steeds uit dezelfde hoek komt waaien. Waarom dan? Leg me dat nou eens uit... Deze gast verveelt zich gewoon en ziet een kans om te gallen, that's it.
    pi_1548686
    quote:
    Op donderdag 30 augustus 2001 11:02 schreef HartSlag het volgende:
    het is gewoon zo raar dat de wind steeds uit dezelfde hoek komt waaien. Waarom dan? Leg me dat nou eens uit... Deze gast verveelt zich gewoon en ziet een kans om te gallen, that's it.
    Het is heel fout om zo'n gast op dit vlak gelijk te geven.
    Er volgen zo steeds meer van die idiote rechtzaken.
    Soms lijken ze net mensen, maar het blijven toch echt vrouwen ..
    pi_1548704
    quote:
    Op maandag 03 september 2001 08:56 schreef Jazper het volgende:

    [..]

    Het is heel fout om zo'n gast op dit vlak gelijk te geven.
    Er volgen zo steeds meer van die idiote rechtzaken.


    Het wachten is nu op aan aanklacht van:

    Mongolen

    Mon´gool
    de Mongool (mannelijk); de Mongolen

    1lid van het gele mensenras
    2staatsburger van Mongolië
    3 spreektaal voor Down-syndroom

    Italianen

    Itali´aans2
    bijvoeglijk naamwoord

    1van, uit, als in Italië
    voorbeeld
    + zelfstandig naamwoord
    het Italiaanse boekhouden
    boekhouding waarbij alle posten dubbel
    geboekt worden

    Frans2
    bijvoeglijk naamwoord

    1van, uit Frankrijk, van de Fransen
    voorbeeld
    + zelfstandig naamwoord
    ¶idioom
    voorbeeld
    + zelfstandig naamwoord

    <in België> Franse complimenten
    mooie woorden waar men niets aan heeft
    met de Franse slag
    nonchalant, haastig

    Chi´nees1 [*ines]
    zelfstandig naamwoord

    Ide Chinees (mannelijk); de Chinezen

    1staatsburger van China
    2iemand van het Chinese ras
    ¶idioom
    voorbeeld
    + bijvoeglijk naamwoord
    een rare Chinees
    een wonderlijk mens


    En zo kan ik nog wel even doorgaan...

    pi_1549561

    Wat een eikel die Turk.

    Soms lijken ze net mensen, maar het blijven toch echt vrouwen ..
      maandag 3 september 2001 @ 12:35:53 #139
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1549576
    quote:
    Op donderdag 30 augustus 2001 09:47 schreef links234 het volgende:
    Heeft de man eigenlijk wel een aanklacht ingediend? Hij zal dat toch opnieuw moeten doen. Voor zover ik het begrepen heb is dat nog niet gebeurd.
    Weet iemand nou of die vent dat al gedaan heeft, of zit iedereen maar een heibel te maken over het recht om iemand aan te klagen?
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
    pi_1550017
    quote:
    Op maandag 03 september 2001 12:35 schreef links234 het volgende:

    [..]

    Weet iemand nou of die vent dat al gedaan heeft, of zit iedereen maar een heibel te maken over het recht om iemand aan te klagen?


    De aangifte is opgenomen door de politie in Krimpen a.d. Ijssel (nav het besluit van de ombudsman).

    Zie ook openingspost van dit topic.

    Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
      maandag 3 september 2001 @ 13:56:30 #141
    10188 links234
    Bill Cooper dude from hell
    pi_1550040
    Die had ik gelezen, maar afgelopen week las ik een stukje in het NRC dat het nog niet duidelijk was. Anyway, boeiuh. Vandale heeft het zichzelf moeilijk gemaakt door beledigingen over joden wel weg te halen, dus wat dat betreft geef ik de man een kansje. Verder zit ik met smart te wachten op echt nieuws, het wordt weer tijd voor een lekkere ramp.
    Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')