quote:
LEVE DE PLAYBOY!
Machomannen in Milaan
MILAAN - Glimmende, geschoren en gespierde bovenlijven, strak achterover gekamd haar met zijscheiding en heupbroeken die billen en benen omklemmen als een tweede huid. De ontwerpers in Milaan lieten de veelbesproken metroseksuelen (heteromannen die er geen geheim van maken van mooie kleren en cosmetica te houden) vallen voor ijdele glamourboys.
Er zijn ontwerpers die trends neerzetten die vervolgens door de massa oneindig gekopieerd worden en er zijn ontwerpers die volgen. En het wordt een beetje monotoon, maar tijdens de mannenmodeweek in Milaan bleken Dolce & Gabbana, Dsquared en Burberry weer de toon te zetten. Samen met Alexander Mcqueen die zijn eerste mannencollectie showde, Antonio Marras en Missoni waren het tot dusver (de shows duren nog tot en met morgen) de meest verfrissende collecties.
Welkom bij de Dsquareds Big Brother realityshow, stond er op het begeleidende persbericht. Het decor, een dwarsdoorsnede van een huis, waaruit de modellen in openhangende shirts en laag uitgesneden broeken met eronder een tailleslip, zwembroekjes met palmbomen en bermuda's het podium opliepen, deed daar ook sterk aan denken. Het ging bij Dan en Dean Caten, de ontwerpers van het merk, om de mix. Van coole dudes tot supersterren en van de Beastie Boys tot en met Christina Aguilera. Zij (jaja, de echte) gaf aan het eind van de show een lapdance-optreden op de muziek van haar nummer Dirty.
De Herb Rits-achtige playboys van Dolce & Gabbana showden de nauwe pakken (broeken zaten zo strak dat het er soms even op leek dat de naden spontaan zouden openspringen), shirts die tot aan het middenrif openhingen en gehavende jeans, rondom een zwembad van een denkbeeldig penthouse. Naast een babytijgertje, passend bij de tijgerslip van het model dat het beestje droeg, liepen er ook vrouwelijke modellen mee onder wie Naomi die deze keer geen glimp van haar borsten liet zien, en bikini's en avondjurken showden.
"Met deze collectie eren we wijlen fotograaf Herb Rits", vertelde een olijke Domenico Dolce tijdens de afterparty in de winkel aan de Corso Venezia. Daar werd heel toepasselijk de expositie Nude Look geopend met erotische foto's van Angelo Frontoni. "Herb liet zijn modellen altijd in hun waarde. Dat doen wij ook. Dat opgelegde gedoe is toch niets voor mannen, die willen gewoon lekker zichzelf zijn."
Naast gelikte types waren er ontwerpers die kozen voor sportieve invloeden (Dirk Bikkembergs doopte zijn collectie voetbalcouture, terwijl Antonio Marras de boksring indook) en tribal sferen. Ennio Capasa, ontwerper van Costume National mixte tribal met legerinvloeden wat kettingen van hout en slagtanden en groene overalls opleverde.
Alexander Mcqueen dook in het Britse koloniale verleden en kwam terecht in India. Zijn breedgeschouderde modellen droegen jassen met Madrasruiten, Nehru-petten en nauwsluitende shirts met hennaprints. Mooi, maar overdadig en dus niet draagbaar waren de broeken, helmen, shirts en capes met geborduurde spiegeltjes. De hoofden van enkele modellen waren passend in het thema Shiva-blauw en vermiljoenrood beschilderd.
Ook veel felle kleuren bij Burberry. Ontwerper Christopher Bailey had het werk van kunstnaar David Hockney op zijn netvlies toen hij achter de ontwerptafel kroop. En dat leverde kleurcombinaties op als roze en oranje en appelgroen en geel.
Donatella Versace kwam alleen even de catwalk op om het matige applaus in ontvangst te nemen voor haar collectie, die zoals vanouds lekker hysterisch was met spijkerjasjes over driedelige pakken.
Voordat Versus, de hippere lijn van Versace, de gestreepte shirts en drukke prints showde, zette Prodigy-zanger Keith Flint de tent op stelten. Hij bestormde de menigte waarbij hij een spoor van zweetdruppels op de peperdure (voornamelijk Prada) setjes van het modepubliek achterliet. Die waren dan ook not amused. Maar ach. Wie deze keer niets in de collectie vindt, kan altijd nog een Versace Barbie-setje aanschaffen. Deze maand zijn ze in de winkel. De opbrengst gaat ook nog naar het goede doel, de Elton John Aids Foundation.
Overigens zijn grote tassen en hoeden dé accessoires van volgend jaar. Bij elk merk, van Prada en Roberto Cavalli tot en met Missoni en Pringle, de hoed is het. En met Boris en Justin Timberlake als fans, moet het wel goed komen met de hoed.
bronDolce&Gabanna Spring/Summer 2005 menswear:
![]()
Ziet er goed uit vind ik, wat gladjes ook. Daar hou ik wel van
![]()
.
meer collecties volgen[ Bericht 0% gewijzigd door Mylene op 02-07-2004 17:26:50 ]