Ook was er even sprake van dat we niet naar de citadel konden omdat daar ook gedemonstreerd werd. Later was dat opgelost en konden we er naar toe. Wel werd ons geadviseerd om vooral met grote groepen de stad in te gaan en niet met z'n tweeen.
In de taxi was het wel een beetje freaky omdat de chauffeur een mes tevoorschijn haalde om te demonstreren was ie met Bush en Blair zou doen. Wij hebben maar heel dom met hem meezitten lachen en waren het helemaal met hem eens. Maar was wel even eng.
Verder vooral veel politie op straat en was rumour.
Ben je met een organisatie geweest? Zo ja, welke?
quote:We hebben de citadel wel gezien, maar we hebben de bazaar overgeslagen en een of twee moskeeen die hij ons wilde laten zien. Erg jammer vond ik dat. Wij zijn ook niet op eigen gelegenheid nog ergens heen geweest, alleen met de bus van het gezelschap.
Op zaterdag 12 juli 2003 12:50 schreef Kyara het volgende:
Wij hadden voor die laatste dag de Rode Piramide en de knik piramide op het programma staan. En dat kon gewoon doorgaan. Wel was het daar drukker dan normaal omdat veel toeristen ergens anders heen moesten omdat ze niet bij het museum terecht konden.Ook was er even sprake van dat we niet naar de citadel konden omdat daar ook gedemonstreerd werd. Later was dat opgelost en konden we er naar toe. Wel werd ons geadviseerd om vooral met grote groepen de stad in te gaan en niet met z'n tweeen.
In de taxi was het wel een beetje freaky omdat de chauffeur een mes tevoorschijn haalde om te demonstreren was ie met Bush en Blair zou doen. Wij hebben maar heel dom met hem meezitten lachen en waren het helemaal met hem eens. Maar was wel even eng.
Verder vooral veel politie op straat en was rumour.Ben je met een organisatie geweest? Zo ja, welke?
Wij zijn met Holland International geweest, Nijlcruise, 2/3 dagen Cairo en daarna nog Hurghada om uit te rusten ![]()
En jullie?
We zijn op zondag 23 maart weer teruggevlogen (heel vroeg).
quote:Wij hadden heel bewust voor een Nijlcruise gekozen, omdat we daar hele goede dingen over hadden gehoord. Het is echt een geweldige manier om je verplaatsen, want op zo'n boot heb je voldoende ruimte, je kunt lekker op het zonnedek een boekje lezen en kijken naar het prachtige Egyptische landschap dat voorbijkomt. Schitterende oevers hebben we gezien. Bovendien wilden we Hurghada echt aan het einde van de vakantie, om een paar dagen bij te komen. Al die dagen dat je excursies maakt, sta je echt erg vroeg op. De nachttreinreis van Luxor naar Cairo was erg leuk om mee te maken, maar niet echt goed om te slapen. Aan het einde van de vakantie wilden we dus echt een paar dagen niets doen en relaxen: dat is erg goed gelukt moet ik zeggen
Op zaterdag 12 juli 2003 17:20 schreef Kyara het volgende:
Wij zijn met Djoser geweest.
Eerst Cairo (dag of 2) en daarna met de trein naar Aswan (duurde echt een uur of 10), daar een dag of 3 gebleven en vervolgens naar Luxor, daar zaten we 4 dagen. En toen 2 dagen Hurghada (heb je nog gesnorkeld?) en weer terug naar Cairo.We zijn op zondag 23 maart weer teruggevlogen (heel vroeg).
We hebben niet gesnorkeld. We hadden wel een tocht geboekt op een boot om de Rode Zee op te gaanen op verschillende mooie plaatsen te gaan snorkelen, maar op de dag dat we dat wilden doen, waaide de chamsin (als ik me de naam goed herinner
) en mochten de boten de zee niet op. De volgende dag hebben we wel een introductieduik gemaakt!
Wij vertrokken op 13 maart en kwamen 28 maart ipv 27 maart thuis, omdat ons vliegtuig panne had en we een nacht langer moesten blijven...wat vervelend nou
quote:*jaloers is*
Op maandag 14 juli 2003 13:45 schreef Paperclipjes het volgende:
Over 24 uurtjes is deze kerel te vinden in Cairo... hmz kheb er zin in... lekker bakken in het zand... Yammie...
hoewel het er nu wel bloedheet is!
Have fun
Het boeken van de Nijlcruise is zo moeilijk niet. Blijven er nog een aantal andere vragen over:
Wat is de mooiste plek om te duiken in Egypte? Voor zover ik ben 'ingelezen' is Sharm El Sheik echt the place to be, maar klopt dit ook echt? Dit zeiden ze een aantal jaren geleden namelijk ook over Hurghada en dat schijnt echt enorm tegen te vallen (het koraal dan).
In januari duiken, is dat te doen? Ik bedoel ivm temperatuur op dat moment (dat je je niet in zo'n heel dicht pak moet hijsen) en openingen van duikscholen? Ik heb echt geen idee of het daar dan druk is... En is het raadzaam je van tevoren aan te melden voor een padi-cursus, of kan je die op het moment zelf nog boeken?
Hoe is het zelf rondreizen in Egypte? Zoals het er nu naar uitziet zullen we met de trein/bus vanuit Cairo naar Luxor moeten reizen, vanaf daar weer naar de duikplaats en weer terug (in welke volgorde weet ik nog niet). Makkelijk te regelen? In Nederland al boeken? Betrouwbare vertrektijden?
Zo, dat waren de vragen voor dit moment wel even
Bedankt voor de info alvast...
quote:Ik weet niet wat er tegenvalt, maar ze mogen me het aanwijzen. Ja, de druk bezochte riffen, maar dat lijk me overal het gevaar. Marsa Alam is mooier, maar dan moet je wat ervaring hebben, dus die valt al af.
Wat is de mooiste plek om te duiken in Egypte? Voor zover ik ben 'ingelezen' is Sharm El Sheik echt the place to be, maar klopt dit ook echt? Dit zeiden ze een aantal jaren geleden namelijk ook over Hurghada en dat schijnt echt enorm tegen te vallen (het koraal dan).
quote:Watertemp zal rond de 20 hangen, maar ik zou dus echt niet in kort pak duiken met die temperatuur. Een droogpak ga je in kapot met die temperatuur, dus een lang tropisch pak is wel voldoende (5mm). Een kap is altijd aan te bevelen, daar je de meeste warmte toch daar verliest. (en je het meeste last van kou zou hebben).
In januari duiken, is dat te doen? Ik bedoel ivm temperatuur op dat moment (dat je je niet in zo'n heel dicht pak moet hijsen) en openingen van duikscholen? Ik heb echt geen idee of het daar dan druk is... En is het raadzaam je van tevoren aan te melden voor een padi-cursus, of kan je die op het moment zelf nog boeken?
quote:Makkelijk te regelen? Ja, zie vakantiegidsen, of als je in Cairo bent de daar aanwezige bureaus.
Hoe is het zelf rondreizen in Egypte? Zoals het er nu naar uitziet zullen we met de trein/bus vanuit Cairo naar Luxor moeten reizen, vanaf daar weer naar de duikplaats en weer terug (in welke volgorde weet ik nog niet). Makkelijk te regelen? In Nederland al boeken? Betrouwbare vertrektijden?
Hoeveel weken wil je gaan?
Ieder voor zich moet natuurlijk bepalen hoe men wil reizen. Voor ons was het onze eerste echte reis, dus wij hebben een complete reis geboekt, en dat is ons erg goed bevallen. Als je een padi-cursus wil doen, is het misschien toch handig om dat al hier bij het reisbureau te boeken: er bleek een behoorlijk prijsverschil in te zitten als je het ter plaatse boekt. Een reisgenoot had 5 dagen duiken bijgeboekt en dat bleek toch iets van 60 euro ofzo goedkoper te zijn dan wanneer hij dat daar geboekt zou hebben. Hetzelfde geldt voor de cursus: in de brochure waaruit wij hebben geboekt stond de padi-cursus voor 190 euro p.p. en ter plaatse kostte het 250 euro!
Nijlreis willen we zoiezo al van tevoren boeken, lijkt mij ook verstandiger.
Over die duikpakken heb ik denk ik zelf niet zoveel te zeggen. Als je een cursus doet bij een duikschool, zorgen zij voor de pakken e.d. en zullen dus ook zij de keuze maken wat voor pak je aanmoet. Ik wilde er alleen even zeker van zijn dat ik niet in zo'n maanmannetjespak moet duiken ![]()
Ok, de cursus zal waarschijnlijk ook van tevoren geboekt worden, te horen aan 't verhaal van Miss Sly. Wil eerst in NL een introductieduik maken, omdat ik niet daar in Egypte kant-en-klaar wil staan om er vervolgens achter te komen dat ik niet durf ![]()
Hoe lang we gaan? Tsja, dat weet ik niet precies. Nijlreis is 7 dagen, PADIcursus 4/5 dagen (plus nog wat dagen relaxen). Hangt er vanaf hoe lang je erover doet om zelf rond te reizen, van waar de vlucht vertrekt, en wat we allemaal nog in Cairo willen gaan doen. Tips?
quote:Ikkes
Op dinsdag 9 december 2003 15:37 schreef jeoren het volgende:
Is één van jullie wel eens iemand meegeweest met een georganiseerde rondreis door Egypte...?
quote:Ikkem :-)
Is één van jullie wel eens iemand meegeweest met een georganiseerde rondreis door Egypte...?
Eigenlijk ben ik 2 x in Egypte geweest. Eerste keer zelfstandige rondreis van 5 weken met trein en lokale bussen.
In maart dit jaar heb ik een lastminute een cruise reis gemaakt. Vanwege Iran invasie waren er bar weinig toeristen, dat resulteerde dat het ipv 4 boot 3 dagen Luxor 7 dagen boot werd, volledig verzorgd.
Het voordeel van zo'n korte cruise reis is dat je geleidelijk aan de Egyptische cultuur wordt gewend. Het nadeel weinig bezoek aan theehuizen en absoluut geen lokale eettenten.
Ander voordeel van cruise is dat je vrij snel een aantal historische hoogtepunten van Egypte ziet. Iets wat je als individuele reiziger nooit zou halen op een dag. We hadden 2 geweldige gidsen uit Egypte.
Nadeel is wel dat je met zo'n rondreis dus niet een middag kunt gaan zitten mijmeren bij een beeld van Thutmosis de III.
Kortom zo'n cruise moet je vooral als een mega museum bezoek zien met een vleugje van lands locale huidige cultuur (Egyptenaren zijn meester lolbroeken, die graag de draak met van alles en nog wat steken).
Hurghada is vooral een stomme plaats om met een boog te mijden. Dat was het al in de jaren '80 van de vorige eeuw. Het enige positieve is het turqoise blauwe zeewater.
quote:Zekers wel, en dat beviel mij prima! Maar zo'n georganiseerde rondreis valt of staat met de sfeer in de groep. Ik had een mooie groep, en kon dan ook prima genieten. Zowel de samenwerking als de tolerantie in die groep waren uitstekend.
Een vriendin van mij had een saaie groep, en dat vermindert het plezier merkbaar. Maar in elk geval zul je geinteresseerd publiek aantreffen, dat het Salou-stadium allang ontgroeid is.
quote:Ja hoor ! Heb een 10-daagse rondreis door Egypte gemaakt met Bex Reizen. Was ideaal, eerst 3 dagen Cairo, dan 4 dagen een nijlcruise en daarna nog 3 dagen lekker uitrusten aan het strand van Hurghada.
Nijlcruise was heerlijk ! Ben alleen goed verbrand maar dat is te verwachten met mijn huidstype
En ook een mooie zeiltocht gemaakt per felucca. Zou er zo weer naar terug willen ! Maar op het moment zit er voor mij even geen vakantie in.
Voor foto's kan je terrecht op http://home.planet.nl/~terweijden/egypte.htm
en voor vragen mail je maar. Gr. Edwin
Mocht je meer willen weten mail me dan.
quote:Hurghada is heel toeristisch, en je kan 'r wel leuk snorkelen en duiken (maar niet zo mooi als in Sharm).
Op dinsdag 9 december 2003 23:28 schreef Dual.Flipflop het volgende:Hurghada is vooral een stomme plaats om met een boog te mijden. Dat was het al in de jaren '80 van de vorige eeuw. Het enige positieve is het turqoise blauwe zeewater.
Verder zijn inderdaad luxor en aswan een echte aanrader, uiteraard nadat je cairo en alex. heb bezocht.
Wil je 't land goed zijn moet je d'r eigenlijk minstens 4 weken voor uittrekken.
Als je verder nog vragen enzo heb dan zeg je 't maar, ben in Alexandrië geboren, heb 'r (en in cairo) jaren gewoond en ga nog steeds 2-3 x per jaar terug.
quote:Ik niet in elk geval
quote:En Sharm is weer niet zo mooi als Dahab (zegt men). Ik ben in ieder geval net weer terug uit Dahab en dat was fantastisch. Zeer relaxede sfeer in het dorp, geen grote resorts en super om te duiken. En ook zeer betaalbaar allemaal.
Op woensdag 31 december 2003 01:47 schreef Farao het volgende:[..]
Hurghada is heel toeristisch, en je kan 'r wel leuk snorkelen en duiken (maar niet zo mooi als in Sharm).
quote:Ik vind Sharm en Ras Mohammed (bereikbaar per boot vanuit sharm) de mooiste koralen hebben en ik heb heel wat afgeduikt in Egypte.
Op vrijdag 2 januari 2004 00:27 schreef Shivo het volgende:[..]
En Sharm is weer niet zo mooi als Dahab (zegt men). Ik ben in ieder geval net weer terug uit Dahab en dat was fantastisch. Zeer relaxede sfeer in het dorp, geen grote resorts en super om te duiken. En ook zeer betaalbaar allemaal.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 18:56 schreef zero-fuel het volgende:
hallo
30 oktober ga ik voor 2 weken op vakantie naar Egypte en wil graag weten of ik vanuit Nederland Egyptisch geld moet meenemen (of US dollars) en of men daar gemakkelijk kan 'pinnen'.
Als er nog wetenswaardigheden zijn die ik moet weten zijn ze van harte welkom.bvd Z-F.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:00 schreef DaRealMac het volgende:
Ik ben net terug uit egypte, en ben er daar achter gekomen dat je in Egypte zelf een betere wisselkoers ten opzichte van de euro kan krijgen. Ik zou dus niet te veel, of helemaal nix (zoals ik) meenemen, en lekker daar in een hotel/bank ofzo euro`s wisselen.
Verder ligt het eraan waar je heen gaat hoe het met het pinnen gesteld is.
Oh ja, en het water niet drinken he!
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:05 schreef MrTux het volgende:
Je moet iig US Dollars meenemen, aangezien je daar een visum moet kopen. Was vorig jaar iets van $25,00. Verders wat al gezegd is, lokaal is de koers beter, dus daar ff pinnen (kan in elk hotel).Waar ga je trouwens heen? Ik ga 28 Okt namelijk ook die kant weer op, Sharm el Sheik is het dit jaar geworden, ff een weekje duiken daar.
En als je van die tourtochtjes gaat maken, is het verstandig om je van te voren ff in te laten enten bij de GG&GD. Misschien ook verstandig om anti-diarree tabletten mee te nemen in geval van die tochtjes!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |