abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20326685
Wie kent nog meer (of liever, wie kent niét ) het ultieme studentengerecht? Gaat nooit vervelen, is in nog geen tien minuten klaar, kost minder dan 2,50 (voor 2 pers) en heeft maar 2 pannetjes nodig?

Ik neem het liefst penne of wan die wokkelpasta (hoe die dingen dan ook heten )
in 7 minuten al dente koken, ondertussen de spekkies uitbakken, pasta afgieten, in de magnetron opgewarmde spinazie erdoor (afgegoten!), de spekkies erdoor en tenslotte nog een kuipje kruidenkaas zoals Miree of Paturain.

Alles flink door elkaar scheppen, serveren in diepe borden met een lepel

Wie heeft er nog meer van dit soort heel simpele maar erg lekkere recepten, en waar ken je die van? Het recept hierboven heb ik van mijn ex, die in Groningen studeert; zij had het van een huisgenoot.

Het idee achter dit topic is zoveel mogelijk recepten te verzamelen die wel goed vullen maar weinig tijd & geld kosten om klaar te maken, weinig afwas opleveren en dus zeer geschikt zijn voor als je moe thuis komt en geen zin meer hebt om een 4-sterren diner te bereiden
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  donderdag 1 juli 2004 @ 08:43:52 #2
42661 DrFonk
Dealer of Funky Music
pi_20328479
Men neme genoeg Tagliatelle voor 2 personen. Spekjes uitbakken en apart leggen. Bourcin kuipje kopen en in de pan. berg trostomaten erbij (bij voorkeur Tasty Toms) en even laten koken. dan de spekjes erbij en over de tagliatelle. Toppertje!
They say you jive and game but can't be changed. On the positive side, you are my piece of the rock and I love you CC
  donderdag 1 juli 2004 @ 08:48:15 #3
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_20328517
Ik ken wel van dit soort gerechten, maar het zijn eigenlijk allemaal variaties op het gerecht van TS.
Ik gebruik bijv. wel eens broccoli ipv spinazie en gooi er nog een uitje en paprika door. Of kip ipv spekjes. Boursin is mijn favo kruidenkaas
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_20329005
Nog zo een paar snelle gerechtjes (toevallig allebei met pasta)

Rode macaroni
- macaroni koken en afgieten
- uitje fruiten en als het uitje gefruit is een klein blikje tomatenpuree erbij, aanlengen met water, kruiden met peper, zout en basilicum en beetje laten inkoken...
- tomatensausje bij de macaroni gooien, eventueel kaas erover et voila

Macaroni met zalm
- macaroni koken en afgieten, afspoelen onder koud water
- blikje zalm opendoen, eventueel graatjes nog verwijderen, zalm fijnprakken of in kleine stukjes breken
- zalm, macaroni en mayo (of kruidenkaas (miree, boursin, ...) mengen
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
pi_20331057
Ik ken een ander versie, gisteren nog gemaakt: diepvriesspinazie, paturain, champignons en ham! MMMMMMMMMMMMM
pi_20331094
Sorry, vergat ik nog de ui en de knoflook te noemen, die zijn zelfs wel redelijk essentieel!
pi_20331100
Gooi er eens een keer rooie zalm (blikje) door heen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_20339128
Klinkt heerlijk, ga het overmorgen maken....
pi_20339792
.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_20340249
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  vrijdag 2 juli 2004 @ 12:23:33 #11
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_20358455
Potje zooi..

maken mijn huisgenoot en ik regelmatig als er weer zo'n bbq pakket is afgeprijst..

Al het vlees uit het pakket in kleine stukje snijden en aanbraden, tegelijk bak je ff wat aardappelschijfjes/krieltjes/partjes bruin. Vervolgens gooi je het allemaal bij elkaar en doe je er nog een zak macarono/nasi groenten bij in, ff meebakken en klaar..

of

Macaroni bouwen.. laatste 2 minuten stukjes mozzarella meebakken heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk
pi_20358539
Weet iemand of er veel vet zit in die kruidenkazen? Of is dat allemaal redelijk mager?
pi_20358624
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 01:20 schreef SadKingBilly het volgende:
in 7 minuten al dente koken, ondertussen de spekkies uitbakken, pasta afgieten, in de magnetron opgewarmde spinazie erdoor (afgegoten!), de spekkies erdoor en tenslotte nog een kuipje kruidenkaas zoals Miree of Paturain.
Het is ook lekker als je er nog wat (groene) pesto bij doet.

Een andere tip, voor als je goedkoop een flinke bak maaltijdsalade wil maken: neem verse spinazie (te koop in grote zakken bij oa de AH). Alleen wassen, niet koken. Daar kun je ook goed spekjes, stukjes gebakken kipflet, of feta kaas door heen doen, en tomaten, komkommer. Gebakken champignons etc etc. Dressing erbij maken van een schepje mayonaise, beetje olijfolie, witte wijnazijn en wat gembersap. Vooral in de zomer lekker, bijvoorbeeld met turks brood erbij.

Een ander makkelijk pastagerechtje, heb ik laatst uitgeprobeerd:
Dit heb je nodig:
- suikerpeultjes
- tagliatelle
-1 rode grapefruit
- 200 gr zachte geitenkaas (Bettine Blanc heeft mijn voorkeur)
- 2 el zure room
- rucola, grof gesneden

Oké, de suikerpeultjes moet je even kort (= paar minuten) koken. Grapefruit dik schillen, en partjes tussen de vliesjes uitsnijden (kan lastig zijn, maar je hebt het snel onder de knie). Helft van de geitenkaas achterhouden en de andere helft in een pan met de zure room laten smelten. Wat zout en peper erbij doen. Saus roer je door de (gekookte) tagliatelle, de peultjes, grapefruit en de rucola schep je erdoor. Rest van de geitenkaas strooi je erover. Witte wijn bij drinken!

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_20366426
quote:
- suikerpeultjes
Zijn dat wat in de meeste winkels "suger snaps" heten? Die zijn behoorlijk duur, of niet?!
Klinkt verder wel lekker inderdaad, maar eens proberen vandeweek
-
-
pi_20366603
quote:
Wie kent nog meer (of liever, wie kent niét ) het ultieme studentengerecht? Gaat nooit vervelen, is in nog geen tien minuten klaar, kost minder dan 2,50 (voor 2 pers) en heeft maar 2 pannetjes nodig?

Wie heeft er nog meer van dit soort heel simpele maar erg lekkere recepten, en waar ken je die van? Het recept hierboven heb ik van mijn ex, die in Groningen studeert; zij had het van een huisgenoot.

Het idee achter dit topic is zoveel mogelijk recepten te verzamelen die wel goed vullen maar weinig tijd & geld kosten om klaar te maken, weinig afwas opleveren en dus zeer geschikt zijn voor als je moe thuis komt en geen zin meer hebt om een 4-sterren diner te bereiden
AAAAAAAAAhhhhhhhhh, dat is zo lekker!
Toevallig eergister gegeten! MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
  Moderator / Miss SHO vrijdag 2 juli 2004 @ 16:59:59 #16
22592 crew  Ole
pi_20366691
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 12:27 schreef Elitefucker het volgende:
Weet iemand of er veel vet zit in die kruidenkazen? Of is dat allemaal redelijk mager?
Je hebt tegenwoordig wel light versie. Van paturain geloof ik. (5%)
Anders ff verpakking checken!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  vrijdag 2 juli 2004 @ 18:20:31 #17
93474 Sasandra
Mary Poppins
pi_20368622
Ik vind spekkies zo verschrikkelijk overheersen in een gerecht, dat het niet meer lekker is. Ook een typisch studentengerecht: Pasta met spinazie (a la creme, natuurlijk), gefruit uitje en cashewnoten. Zo vaak gegeten dat ik het niet meer kan zien.
A spoonful of sugar...
pi_20368807
Men neme een wok. Wok op het vuur, wokolie erin. Gesneden kipfilet of grote garnalen in de wok. Wokken maar. Zak voorgesneden groenten erbij. Blijven wokken. Ondertussen in een steelpannetje water koken. Blokje mie (van Conimex, één zo'n blokje is genoeg voor één persoon) in het kokende water, met een vork na een minuutje de mie uit elkaar trekken. Na nog een minuutje de mie van het vuur, afgieten en ook in de wok. Beetje woksaus erbij. Nog heel effekes wokken. Daarna hele prut in een diepe kom. Evt. voorgebakken uitjes erover. Heeeeeeeeeeeeeel snel klaar. Eenvoudig doch voedzaam.
pi_20369277
Wil je nu zelf een woksaus maken ipv van die voorgemaakt dingen? Optie 1:

1 deel gembersap, 1 deel jus d'orange en 1 deel chili saus. Is echt super, liefst het vlees van te voren marineren in wat teriyaki/soya/oestersaus etc...

Optie 2: 1 deel vissaus (heel zout, pas op), 5 deel oestersaus en 5 deel water.

En wokolie? Elke olie doet 't prima...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 2 juli 2004 @ 19:28:08 #20
11682 Moonah
Jolie femme
pi_20369980
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 09:26 schreef rvrb_ke het volgende:
Macaroni met zalm
- macaroni koken en afgieten, afspoelen onder koud water
- blikje zalm opendoen, eventueel graatjes nog verwijderen, zalm fijnprakken of in kleine stukjes breken
- zalm, macaroni en mayo (of kruidenkaas (miree, boursin, ...) mengen
Nah, dat lijkt me dus echt níet lekker. Heel saai.
Doet me denken aan het favogerecht van een van mijn vroegere huisgenoten (ik schreef me altijd uit als hij kookte):
Blik witte bonen met een gefruite gesnipperde ui erdoor. Lekker joh!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 2 juli 2004 @ 19:29:46 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_20370016
Wat ik zelf indertijd wel vaak maakte (voor 9 personen):
Uitje met knoflook fruiten, zoet/zure paprika uit een potje, spekjes uitbakken, blik jonge kapucijners erbij.
Evt met sla en gebakken aardappeltjes.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_20374746
Ik dacht bij het openen van dit topic serieus aan

Maar nu ik dit lees, mmm wat ook lekker is: spercieboontjes met spekjes, zodra je dat hebt opgeschept (stukjes) zilverui of augurk erdoor
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
  zaterdag 3 juli 2004 @ 21:39:29 #23
85882 Wolfjesfan
Morgen ga ik de ramen lappen.
pi_20393267
In een braadpan ui en knoflook fruiten, gehakt erin rullen, wittenbonen in tomatensuas erdoor, op smaak brengen met sambal en ketjap. En als je er van houd een scheutje wijnazijn erdoor
In een diep bord kwakken en met een leper naar binnen werken. Je kan er brood bij eten.
pi_20398129
Een simpele macaroni met ham en kaas is ook smullen
pi_20399461
quote:
Op zondag 4 juli 2004 01:16 schreef kissa het volgende:
Een simpele macaroni met ham en kaas is ook smullen
Neej!
Maar gooi behalve de standaard groente, kruiden en tomatensaus eens een blikje ananas stukjes en 100 gram in ringen gesneden olijven door je macaroni, nog wat oregano en basilicum..

Dan kunnen we praten
-
-
pi_20399552
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 22:49 schreef Allan24 het volgende:
Ik dacht bij het openen van dit topic serieus aan

[afbeelding]
Ik ook
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  dinsdag 6 juli 2004 @ 21:24:25 #27
63900 xelzix
Get on with it!
pi_20448699
ik heb de prei variant nog niet gezien...

spekjes uitbakken, in dezelfde pan (evt. vet afgieten) de gesneden en gewassen prei er bij doen, zacht laten worden, cashewnoten erbij, als die warm zijn creme fraiche toevoegen (of slagroom als je voor veel mensen kookt) + flinke scheut yoghurt. pasta erbij, klaar.
I can resist everything but temptation.
  woensdag 7 juli 2004 @ 18:46:10 #28
81996 Bond
License to kill
pi_20470657
*tvp, is altijd handig dit soort dingen.
Geen commentaar
  donderdag 8 juli 2004 @ 10:48:20 #29
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_20483956
Variant op dit gerecht:

In een pan wat pasta (Tagiatelli oid) koken. In een wok eerst wat knofook en sjalotjes bakken (2min ongeveer), daarna gefaseerd verse spinazie erbij gooien. Als alle spinazie erbij zit wat hamreepjes erbij gooien. Daarna in blokjes gesneden morzarella en een paar scheppen pesto er doorheen roeren. Daarna de Tagiatelli er bij doen en ff roeren. Klaar binnen 10min. Gezond, lekker en simpel

tevens ook tvp
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_20496422
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 21:24 schreef xelzix het volgende:
+ flinke scheut yoghurt.
Yoghurt erbij? In de pan op het vuur?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 00:58:44 #31
17573 Magics
Ergens ver weg....
pi_20502356
Toevallig, ik heb dit gerecht ook van een huisgenoot geleerd, maar dan een iets vollere variatie. Buiten de spekjes, boursin en spinazi, ook wat geruld gehakt, gesneden uien en champignons erdoorheen. Een zeeeeeeeeer smaakvol en erg vullend gerecht !! Jammie !
....in de donkere nacht.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:47:48 #32
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_20511680
quote:
blabla
Wij maken het met de jaarclub vaak met broccoli en gerookte zalm (uiteraard van de Euroshopper), ook heel lekker... Beetje citroensap erbij en het wordt nog culinair verantwoord ook..
Nulla verba sed acta
  vrijdag 9 juli 2004 @ 14:52:26 #33
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_20511812
Mijn zusje maakt regelmatig lauwwarme pastasalade:

Knoflook kneuzen en in olijfolie laten trekken.
Penne koken.
Pijnboompitten roosteren zonder boter en olie in de pan.
Penne mixen met rucola, zongedroogde tomaatjes, mozarrelle en pijnboompitten, olijfolie er overheen gieten (de gekneusde knoflook blijft achter).

Beetje parmezaanse kaas erover
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 9 juli 2004 @ 14:53:39 #34
22592 crew  Ole
pi_20511841
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 14:52 schreef Ripley het volgende:
Mijn zusje maakt regelmatig lauwwarme pastasalade:

Knoflook kneuzen en in olijfolie laten trekken.
Penne koken.
Pijnboompitten roosteren zonder boter en olie in de pan.
Penne mixen met rucola, zongedroogde tomaatjes, mozarrelle en pijnboompitten, olijfolie er overheen gieten (de gekneusde knoflook blijft achter).

Beetje parmezaanse kaas erover
Lekker ..
maar pst dit nog wel binnen het studentenbudget
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:15:31 #35
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20512408
quote:
Dit is nog steeds één van mijn favorieten
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:23:48 #36
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20512592
Roerbakmie en Roerbak Spirelli zijn twee pasta’s voor de wok. U hoeft ze niet vooraf te koken. Voeg ze samen met groenten, vlees of vis in een hoge pan of wok en voeg water toe. In enkele minuten heeft u een eenpansgerecht klaar. Snel en gemakkelijk, maar ook licht en gezond. Bij het roerbakken (al roerend bakken) heb je weinig olie of vet, maar ook weinig baktijd nodig, zodat smaak en vitaminen optimaal bewaard blijven.

Hierbij soepgroenten uit de diepvriezer (is veel goedkoeper dan "echte" wokgroenten)
Met spekjes of kippeblokjes
En Calvé saus

Lekker
Deviantart
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:23:24 #37
17573 Magics
Ergens ver weg....
pi_20515903
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:23 schreef thomas26 het volgende:
Roerbakmie en Roerbak Spirelli zijn twee pasta’s voor de wok. U hoeft ze niet vooraf te koken. Voeg ze samen met groenten, vlees of vis in een hoge pan of wok en voeg water toe. In enkele minuten heeft u een eenpansgerecht klaar. Snel en gemakkelijk, maar ook licht en gezond. Bij het roerbakken (al roerend bakken) heb je weinig olie of vet, maar ook weinig baktijd nodig, zodat smaak en vitaminen optimaal bewaard blijven.

[afbeelding]

Hierbij soepgroenten uit de diepvriezer (is veel goedkoeper dan "echte" wokgroenten)
Met spekjes of kippeblokjes
En Calvé saus
[afbeelding]

Lekker
mmm lijkt me ook lekker
....in de donkere nacht.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:27:19 #38
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_20515968
Gadverdamme!!
Weer een bewijs dat studenten ab-so-luut niet kunnen koken
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_20527618
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:27 schreef kamagurka het volgende:
Gadverdamme!!
Koks zijn toch ooit ook student geweest?
pi_20530858
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 12:08 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Koks zijn toch ooit ook student geweest?
Horeca-opleiding is klaarblijkelijk nog wel wat anders als rechten of economie oid...

Goed koken is sowieso iets wat in je vingers (en hoofd) zit of niet... slechts weinigen snappen dat.
pi_20531007
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 15:05 schreef kamagurka het volgende:
Horeca-opleiding is klaarblijkelijk nog wel wat anders als rechten of economie oid...

Goed koken is sowieso iets wat in je vingers (en hoofd) zit of niet... slechts weinigen snappen dat.
Humor snappen ook niet zoveel mensen...

Niet alle koks kunnen super koken, en niet alle studenten koken super slecht.
Daarbij komt dat het vaak goedkoop moet zijn voor de studenten...

Maar ontopic, wel eens geprobeerd met een blikje tonijn?
  zondag 11 juli 2004 @ 15:30:22 #42
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_20551686
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 15:13 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Humor snappen ook niet zoveel mensen...

Niet alle koks kunnen super koken, en niet alle studenten koken super slecht.
Daarbij komt dat het vaak goedkoop moet zijn voor de studenten...

Maar ontopic, wel eens geprobeerd met een blikje tonijn?
Maar de meeste koks kunnen aanzienlijk beter koken dan de meeste studenten

Pasta met tonijn is wel okee, alleen vind ik het dan koud lekkerder. Met kappertjes en een lekker bernadaise/mosterd sausje
  zondag 11 juli 2004 @ 19:35:46 #43
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20556606
Meer lekkere eenvoudige gerechten: studentenkeuken
Deviantart
  donderdag 15 juli 2004 @ 20:21:34 #44
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20649394
tvp voor deze student
OJAAJOH?
pi_20649417
quote:

Simpel maar lekker. Dit ga ik zeker ook eens proberen
#geen
pi_20661644
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:27 schreef kamagurka het volgende:
Gadverdamme!!
pi_20661679
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 20:22 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Simpel maar lekker. Dit ga ik zeker ook eens proberen
Ik zou er echt wat meer door gooien hoor.
Met name champignons. Maar ook ui of stukjes bloemkool/brocollie kan.
pi_20672502
Pasta met spinaziesaus: Lekker! Kan ook goed met blauwe kaas door de spinazie. Zonder spekjes ook lekker, met champions en/of kipfilet en/of geroosterde pijnboompitten.

Ander makkelijk snel gerecht:
Diepvries zak rosti of ander diepvries-aardappelgerecht (griekse aardappelschotel bijvoorbeeld).
Bakken in pan, eventueel met wat groenten zoals paprika, uitje, knoflook etc.
Rookworst in kleine stukjes snijen, erbij in, doorwarmen, klaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_20674694
Pizza van het huismerk
pi_20682368
quote:
Op zondag 11 juli 2004 15:30 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Maar de meeste koks kunnen aanzienlijk beter koken dan de meeste studenten

Pasta met tonijn is wel okee, alleen vind ik het dan koud lekkerder. Met kappertjes en een lekker bernadaise/mosterd sausje
Bedoel je béarnaise? Want bernadaise heb ik nog nooit van gehoord hoor...

(en dat van iemand die commentaar geeft op de culinaire mogelijkheden van de student )
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')