So who gives a flying fuck? Ik geloof helemaal niet in god, het ging erom waar het principe van kinderdoop vandaan kwam.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 00:32 schreef lionsguy18 het volgende:
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendom
open er een topic over !quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 10:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Gelukkig zijn er bijna geen mohammedanen op aarde. Kijk eens wat kramers zegt over moslims. In tegenstelling tot veel christenen vereren wij mensen niet als (bijna) God. Er is namelijk maar 1 God.
En hoezo verzieken? Ik ben oprecht benieuwd naar het hoe en waarom.
Ik denk dat het meer als symbolisch is, God vraagt of wij ons laten dopen, dat doet ie niet voor niets natuurlijk. Maar het is geen absolute must om in de hemel oid te komen. Stel nou dat je christen wordt en je ovemorgen wil laten dopen maar je sterft morgen. Zou onlogisch zijn dat je dan niet *toegelaten* wordt. Bovendien zou dat erop wijzen dat we ons zelf in de hemel kunnen werken wat natuurlijk totaal niet uitgaat van de christelijkeleer.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 11:30 schreef Bensel het volgende:
nah, de doop heeft een symbolische waarde.. en ik snap dus niet dat je dat niet gewoon achterwege kunt laten.. Water dat al je zonden reinigt? lijkt me nogal sterk.. vooral als je op latere leeftijd 'ineens' gelovig word.. kun je nog mooi al die zonden van je afwassen..
Dat is ook weer zo'n misverstand. Zonde wordt volgens de christelijke theologie gereinigt door het geloof in het bloed van Jezus dat werdt vergoten tijdens zijn kruisiging.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:10 schreef Bensel het volgende:
ik zeg dat het symbolisch is, omdat je je zonden reinigt met water.. niet omdat het god het wil ofzo..
Waar zou dat in de bijbel staan dat zonde Gods wil is?quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 11:30 schreef Bensel het volgende:
nah, de doop heeft een symbolische waarde.. en ik snap dus niet dat je dat niet gewoon achterwege kunt laten.. Water dat al je zonden reinigt? lijkt me nogal sterk.. vooral als je op latere leeftijd 'ineens' gelovig word.. kun je nog mooi al die zonden van je afwassen..
vind uberhaupt het hele zonden gedoe in geloof een beetje erg overtrokken.. vooral als men ook nog eens zegt dat de zonden 'gods wil' was. Zo kun je moord en doodlag wel gaan toekennen aan God's wil'. Wie kan zegen dat het niet zo is? Daarom ben ik er ook voor om de gerechtelijke macht altijd gescheiden te houden van geloof (en liefst ook politieke macht)
Sjonge, had dominee moeten wordenquote:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade des te overvloediger worde?
2 Dat zij verre! Hoe zouden wij nog in de zonde willen leven, welke wij afgestorven zijn?
3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Jezus Christus gedoopt zijn, in zijnen dood gedoopt zijn?
4 Zo zijn wij immers met hem begraven door den doop in den dood, opdat, gelijk Christus is opgewekt van de doden door de heerlijkheid des Vaders, wij ook alzo in een nieuw leven zouden wandelen.
5 Want indien wij met hem ééne plant geworden zijn in de gelijkheid zijns doods, zo zullen wij hem ook in de opstanding gelijk zijn,
6 wetende, dat onze oude mens met hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, en wij voortaan de zonde niet meer dienen;
7 want wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Zijn wij nu met Christus gestorven, zo geloven wij, dat wij ook met hem leven zullen,
9 wetende, dat Christus, uit de doden opgewekt, niet meer sterft: de dood zal niet meer over hem heersen.
10 Want wat hij gestorven is, dat is hij der zonde gestorven eenmaal; maar wat hij leeft, dat leeft hij Gode.
11 Alzo ook gij, houdt het daarvoor, dat gij der zonde gestorven zijt, en Gode leeft, in Christus Jezus, onzen Heer.
12 Zo laat nu de zonde niet heersen in uw sterfelijk lichaam, om aan zijne lusten gehoorzaam te zijn;
Ja jonge, dit is ook geen islam maar christendomquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Vader, Zoon en Heilige Geest? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat God de Vader is en Jezus zijn Zoon? Typerend weer dat God hier als mens wordt neergezet. Betekent dat zoiets als dat Jezus de erfgenaam van God zou zijn, want Hij is immers zijn Zoon? Jezus was gewoon een profeet die als doel had de boodschap van God te verspreiden. Om hem dus als een goddelijk wezen te zien gaat mij wat ver. Wie is de Heilige Geest dan?
En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te makenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:52 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja jonge, dit is ook geen islam maar christendom
dat die de waarheid weer net even anders interpreteren als jij dat doetquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te maken
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:08 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat die de waarheid weer net even anders interpreteren als jij dat doet
je maakt helemaal geen denkfout. Je gelooft gewoon de inhoud van een boek. Zij geloven de inhoud van een ander boek. Niks aan het handje !quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.
Weet ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen interesse heb in hun denkwijze.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:13 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
je maakt helemaal geen denkfout. Je gelooft gewoon de inhoud van een boek. Zij geloven de inhoud van een ander boek. Niks aan het handje !
ach, daar is nog een discussie over he. iedereen interpreteert een boek op z'n eigen manier. zie je wel vaker.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Weet ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen interesse heb in hun denkwijze.
Volgens mij is het anders een wijdverspreid geaccepteerde stelling onder christenen hoor. Heeft weinig meer met individuen te maken. Maar misschien handig als een echte christen hierop reageert. Ik hoor het liever van de eerste hand. No offense hoor.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ach, daar is nog een discussie over he. iedereen interpreteert een boek op z'n eigen manier. zie je wel vaker.
een echte christen ? zo één die nog in de bijbel gelooft zoals de moslims hem accepterenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Volgens mij is het anders een wijdverspreid geaccepteerde stelling onder christenen hoor. Heeft weinig meer met individuen te maken. Maar misschien handig als een echte christen hierop reageert. Ik hoor het liever van de eerste hand. No offense hoor.
Neu, hoeft niet perse. Ik neem ook genoegen met een 'christen'.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
een echte christen ? zo één die nog in de bijbel gelooft zoals de moslims hem accepteren
hier vind je er meer info overquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Neu, hoeft niet perse. Ik neem ook genoegen met een 'christen'.
Jezus is de zoon van God, en tevens gelijk God zelf. We (christenen) geloven dat God vlees is geworden zodat we alsnog behouden mogen worden. De Heilige Geest is ook God. en dus ook Jezus. Want we geloven dat na de hemelvaart van Jezus de heilige Geest voor ons is terug gekomen. Zoals ik geloof ik ook in een ander topic zei, christenen geloven dat we nooti behouden kunnen worden door onze eigen daden. Alleen door het bloed van de Christus. En daar staat de doop dus voor, onder andere, het symboliseert dat onze zonden worden weggespoelt door het bloed van de Christus. Euhmz en dit was zo'n beetje het christendom in hele hele korte lijnenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.
Het is maar wat je wil leren.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het christendom houdt volgens jou dus in principe in dat je gewoon kunt doen wat je wilt, want je wordt toch niet afgerekend op je eigen daden? Alleen het bloed van Christus wordt afgerekend? Wat je dus eigelijk zegt is dat een mens als zondaar wordt geboren en dat de enige manier is om je te laten dopen? Apart. En als ik nou weet dat ik morgen dood ga en ik wil niet naar de hel en ik besluit christen te worden, de gedachte alleen al, dan word ik dus gezuiverd van al mijn zonden? Wat lief.
Nou, in ieder geval bedankt voor deze info. Zo leer ik elke dag maar weer bij waarom ik geen christen ben, maar een moslim.
God afbeelden is zondig, dat zijn denk weer andere soort christenen of geen christenenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Brrrrrr. Jezus is God zelf. Ik hoop wel dat je goed beseft wat je zegt. God is vlees geworden? Dat verklaart waarom veel 'christenen' God als mens afbeelden. En ook de Heilige Geest is Jezus en is dus God? Hoe kon Jezus zich dan tot God wenden als hij het zelf blijkbaar was
Nee dat is dan weer niet zo, onze zonde worden ons vergeven en we ontvangen de liefde van God en dus Jezus. Als we deze liefde gebruiken voor aardse zaken, zoals geld voetbal u name it, dan doen we God tekort. Daarmee accepteren we niet dat onze zonde vergeven zijn, en dus is onze zonde niet vergeven. En ook dit verhaal is nog niet compleet.quote:Het christendom houdt volgens jou dus in principe in dat je gewoon kunt doen wat je wilt, want je wordt toch niet afgerekend op je eigen daden? Alleen het bloed van Christus wordt afgerekend? Wat je dus eigelijk zegt is dat een mens als zondaar wordt geboren en dat de enige manier is om je te laten dopen? Apart. En als ik nou weet dat ik morgen dood ga en ik wil niet naar de hel en ik besluit christen te worden, de gedachte alleen al, dan word ik dus gezuiverd van al mijn zonden? Wat lief.
Inderdaad. Een gespleten maan door Mohammed en Mohammed op een vliegend paard is veeeeel geloofwaardigerquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nou, in ieder geval bedankt voor deze info. Zo leer ik elke dag maar weer bij waarom ik geen christen ben, maar een moslim.
Ik zal het eens aan 1 van mijn 2 armeense buren vragen. Zij zijn immers ook christelijk, dus zou het best kunnen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:03 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het is maar wat je wil leren.
Vraag het anders eens aan een Armenier, die weet het vast wel goed uit te leggen.
Reactie op een reactie van iemandquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te maken
Erfzonde!quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
De Doop (volgens christelijke traditie).
Van Dale: doop (de ~ (m.), dopen)
rituele besprenkeling van het hoofd met water of gehele onderdompeling als symbolisering van de intrede in een geloofsgemeenschap en als zinnebeeld van de afwassing van de zonde.
Ik heb hier toch enige moeite mee. Hoe kan je nu 'intrede' doen in een geloofsgemeenschap als je als baby wordt gedoopt? Waar is je keuze voor een religie of geloofsgemeenschap?
Nog erger, hoe kan men je 'zonden afwassen' als je als baby nog amper iets hebt kunnen doen?
In mijn ogen kan je pas een keuze maken voor een religie of geloofsgemeenschap op het moment dat je je daar met hart en ziel voor kan geven en ook weet wat deze religie of geloofsgemeenschap inhoudt. Je keuze neem je dan bewust en is niet voor jou bepaald door je ouders of omgeving.
Want wat heeft het voor zin om gedoopt te zijn als je meer voelt voor de Joodse leer, Islam of helemaal niets wilt?
graag serieuze reacties
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |