abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 augustus 2004 @ 12:57:46 #51
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21483287
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 12:38 schreef MacMeester het volgende:
maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen. Zo was het mogelijk om je door de doop (dus een soort herboren worden) je even hebt kunnen verbinden met het hiernamaals, waardoor je dus niet alleen anders tegen het leven aan kon kijken, maar ook de angst voor de dood helemaal kwijt zou zijn.
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  maandag 23 augustus 2004 @ 12:59:31 #52
60090 Akkersloot
pi_21483329
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
En er vaak ook nooddopen werden uitgevoerd.

Tot vlak voor WO II werden doodgeboren en dus ongedoopte kinderen op ongewijde aarde begraven
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  maandag 23 augustus 2004 @ 13:50:28 #53
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21484722
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?
Schei toch uit.

Enorm veel mensen hebben een bijna dood ervaring gehad, maar de bekenste zijn die men krijgt in het ziekenhuis. Dus een bijna dood ervaring is niet per sé gelinkt aan het ziekenhuis.
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:08:10 #54
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_21485187
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

70+ op het internet
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:28:41 #55
60090 Akkersloot
pi_21485683
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 13:50 schreef MacMeester het volgende:

[maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen]
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?
Schei toch uit.

Enorm veel mensen hebben een bijna dood ervaring gehad, maar de bekenste zijn die men krijgt in het ziekenhuis. Dus een bijna dood ervaring is niet per sé gelinkt aan het ziekenhuis.
Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring. Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50 En stond dan een compleet reanimatie team klaar ?

Ergo. Men zou toen ineens niet het verschil gekend hebben tussen een nabije doodservaring en een "visioen" a la Paulus en Johannes (de schrijver van Openbaringen en het Evangelie volgens Johannes, dus niet Johannes de doper).

Verder krijg je nabijdoodservaringen als je weer terug geholpen wordt. Een "nabije doodservaring" is dus ook een verkeerd woord. Het dus eigenlijk een "herkansings ervaring".
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:40:58 #56
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21485948
quote:
Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring.
Dat mag jij vinden.
quote:
Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50 En stond dan een compleet reanimatie team klaar ?
Als ik erbij was geweest in die tijden, dan had ik je dat kunnen vertellen... Voor zover ik het weet na te vertellen is het zo dat de doper wist hoe lang je iemand moest 'verdrinken' voor een dergelijke ervaring. Misschien kan je middels google daar meer over vinden.
quote:
Ergo. Men zou toen ineens niet het verschil gekend hebben tussen een nabije doodservaring en een "visioen" a la Paulus en Johannes (de schrijver van Openbaringen en het Evangelie volgens Johannes, dus niet Johannes de doper).
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:47:47 #57
60090 Akkersloot
pi_21486087
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 14:40 schreef MacMeester het volgende:
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen "visioenen" en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
En dat wist men vroeger. Zoiets als "een nabije doodservaring is het door zuurstofgebrek electrische kortsluitingen krijgen in bepaalde hersendelen".
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:55:34 #58
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21486279
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 14:47 schreef Akkersloot het volgende:
En dat wist men vroeger. Zoiets als "een nabije bijna doodervaring is het door zuurstofgebrek electrische kortsluitingen krijgen in bepaalde hersendelen".
Ik wist wel dat je dat zou aanhalen

meer esotherisch
pi_21486643
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:

[..]

De zondeval is een typisch probleem wat door de Katholieke leer is opgedrongen.
Door deze onzin krijg je inderdaad het idee dat kinderen zondig geboren worden. En dus door de priester/pastoor een plons water met krijgen wat woordjes zorgt ervoor dat ze ineens niet meer 'zondig' zijn...
Das meer bijgeloof.... dan geloof....
Het officiele geloof is, dat er in de bijbel staat: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn die zal het koninkrijk gods beerven.. Daar komt dan het katholieke idee vandaan van kinderen zo snel mogelijk dopen vandaan, idd ivm met de hoge kindersterfte en het letterlijk nemen van deze tekst. Verder stamt de traditie van de kinderdoop voort uit de gedachte dat de doop een vervanging is van de besnijdenis die bij kinderen wordt uitgevoerd en een teken is van het horen bij Gods volk en dat God jou tot zijn volk wil rekenen, meer dan dat het wijst naar dat jij een persoonlijke keuze maakt voor God. Dit is niet zoals het veelal in de bijbel staat, waar verwezen wordt naar een doop na een keuze om voor God te leven en dus is kinderdoop eigenlijk achterhaald.. Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..
Are you gonna bark all day little doggy, or are you gonna bite??
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:27:35 #60
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21486938
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 15:11 schreef Persy het volgende:
.... Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..
Is imho ook logischer... Je kiest er dan bewust voor.
meer esotherisch
pi_21489156
Kleine bijdrage: Het griekse woord voor 'dopen' is 'baptizo'. Dat woord betekent letterlijk: onderdompeling. Hier meer over.
All about a God who is all about people
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:13:42 #62
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21489314
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:07 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Kleine bijdrage: Het griekse woord voor 'dopen' is 'baptizo'. Dat woord betekent letterlijk: onderdompeling. Hier meer over.
Ik heb je profiel zitten bespioneren en zag dat je hobby Jezus was.
Heel mooi natuurlijk maar bij welke kerkgemeenschap zit je? Waarom heb jij gekozen voor de doop?
en wat is je achtergrond? Met achtergrond bedoel ik of je een christelijke opvoeding hebt genoten e.d.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:31:05 #63
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21489720
Wel een vage theorie van dat zuurstofgebrek in de hersenen opwekken bij een doop. Je hebt ook een of andere gast die beweerdt dat Jezus schijndood was aan het kruis door middel van allerlei hallicunerende middelen. Je moet er maar opkomen.

Annyway, ik heb ooit eens een of ander apocrief bijbelboek gelezen waarin instructies stonden van de apostelen voor de eerste kerken. Die waren best wel streng.
Men moest een aantal dagen vasten voor men zich liet dopen en besprenkeling was echt de laatste optie. Bijvoorbeeld bij droogte.
Ik moet effe kijken of ik dat document nog ergens kan vinden.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_21489741
Nee, ik heb geen christelijke opvoeding gehad, ik ben bijna 3 jaar geleden tot bekering gekomen, toen ik 9 maanden eerder in contact kwam met een jongen die wel gelovig was opgevoed. Ik ben opgevoed in een atheistisch gezin, en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.

Ik ga naar Fountain of Joy Bible Church (naam zegt het al ). Ik heb gekozen voor de doop omdat ik graag Jezus gehoorzaam en in de bijbel staat dat Jezus de opdracht heeft gegeven om wanneer je bekeerd bent, je te laten dopen. Maar ook om aan mijn omgeving te laten zien dat ik echt voor Jezus heb gekozen.

Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord
pi_21489789
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Nee, ik heb geen christelijke opvoeding gehad, ik ben bijna 3 jaar geleden tot bekering gekomen, toen ik 9 maanden eerder in contact kwam met een jongen die wel gelovig was opgevoed. Ik ben opgevoed in een atheistisch gezin, en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.

Ik ga naar Fountain of Joy Bible Church (naam zegt het al ). Ik heb gekozen voor de doop omdat ik graag Jezus gehoorzaam en in de bijbel staat dat Jezus de opdracht heeft gegeven om wanneer je bekeerd bent, je te laten dopen. Maar ook om aan mijn omgeving te laten zien dat ik echt voor Jezus heb gekozen.

Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord
Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:39:31 #66
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21489881
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:34 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.
Daarben ik ook altijd benieuwt na, ik zelf heb ook een christelijke opvoeding gehad. maar heb tot op heden nooit me kinderdoop beleden. Nu weet ik wel dat bekering een proces is (afkomstig van de ing die slaat op een proces) En dat de ene plotselingen omezwaai krijg en de andere een geleidelijke. maar toch is het intressant te horen hoe dat bij andere mensen gaat.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:42:24 #67
60090 Akkersloot
pi_21489933
edit- dubbele post
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:43:08 #68
60090 Akkersloot
pi_21489952
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.
Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.
pi_21490022
Tja, tis moeilijk te zeggen wat me uiteindelijk over de streep getrokken heeft. Ik denk die onvoorwaadelijke liefde van Jezus. Ik vroeg die jongen ooit eens: waarom gaat Jezus nou al die mensen genezen? Dat dóe je toch niet? Kan je aan de gang blijven... Maar hij zei: Jezus houdt gewoon heel veel van mensen. 'Oh...' dacht ik toen
pi_21490047
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:43 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.
Ja, mijn moeder heeft ook meer die interesses in yoga, astrologie e.d. Mijn vader is meer het nuchtere type: ik geloof wel dat er iets is, maar...
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:48:39 #71
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21490050
Voor wie er in geintereseert is:
Dat 'apocrieve boek' (kweet niet of het tot de apocrieven gerekent wordt, zoveel verstand van theologie heb ik ook niet) waar ik het net over had heet de Didache; Leer van de 12 apostelen
check hier: http://www.earlychristianwritings.com/text/didache-lake.html

Over dopen staat het volgende:
quote:
CHAPTER 7
Baptism

1 Concerning baptism, baptise thus: Having first rehearsed all these things, "baptise, in the Name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit," in running water;
2 but if thou hast no running water, baptise in other water, and if thou canst not in cold, then in warm.
3 But if thou hast neither, pour water three times on the head "in the Name of the Father, Son and Holy Spirit."
4 And before the baptism let the baptiser and him who is to be baptised fast, and any others who are able. And thou shalt bid him who is to be baptised to fast one or two days before.
Hier ook nog een inleiding tot de Didache

en zo ziet het er uit. Ze hadden toen nog geen typemachines enzo (ik dacht dat ik een erg handschrift had)
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:52:03 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_21490104
Heeft wel wat Hindoestaans, waar ze het in de Ganges doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:54:42 #73
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21490155
Deze regel maakt alweer korte metten met de bijna-dood-doop theorie:
quote:
but if thou hast neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit
Hier zie je al dat het in de eerste eeuwen puur om de symboliek ging die het beste door onderdompeling tot z'n recht kwam, maar bij gebrek aan middelen ook met besprenkeling uitgevoerd kon worden.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:55:42 #74
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21490171
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:52 schreef speknek het volgende:
Heeft wel wat Hindoestaans, waar ze het in de Ganges doen.
Is Grieks zo ver ik het kan herkennen. Kon het vroeger een beetje, maar ben het wat verleert.

[ Bericht 37% gewijzigd door Karzeuler op 23-08-2004 18:01:37 ]
  maandag 23 augustus 2004 @ 18:05:31 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_21490394
Haha ik bedoel niet de tekst maar het ritueel van in een stromende rivier staan en helemaal ondergedompeld worden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_21490785
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
Heb je de klok horen luiden?
Waar baseer je dat op?
Bronnetje?
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_21490929
Leuk om al die reacties over de doop te lezen van afgedwaalde christenen.
De ene post is nog fantastischer als de andere.
pi_21491243
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
De ene post is nog fantastischer als de andere.
meester, kunt u het ons leren ?
pi_21491349
Onderzoekt alle dingen
  maandag 23 augustus 2004 @ 19:54:25 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_21493040
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 18:22 schreef lionsguy18 het volgende:
Heb je de klok horen luiden?
Waar baseer je dat op?
Bronnetje?
http://www.newadvent.org/cathen/02258b.htm

En let dan vooral op het gedeelte over de kinderdoop: http://www.newadvent.org/cathen/02258b.htm#XI
quote:
The fate of infants who die without baptism must be briefly considered here. The Catholic teaching is uncompromising on this point, that all who depart this life without baptism, be it of water, or blood, or desire, are perpetually excluded from the vision of God. This teaching is grounded, as we have seen, on Scripture and tradition, and the decrees of the Church. Moreover, that those who die in original sin, without ever having contracted any actual sin, are deprived of the happiness of heaven is stated explicitly in the Confession of Faith of the Eastern Emperor Michael Palæologus, which had been proposed to him by Pope Clement IV in 1267, and which he accepted in the presence of Gregory X at the Second Council of Lyons in 1274.
  maandag 23 augustus 2004 @ 20:01:48 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_21493212
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 00:46 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat ongedoopte kinderen naar Limbo gingen, het voorportaal van de hel.
Overigens had ik hier uiteraard ook volledig gelijk: http://www.newadvent.org/cathen/09256a.htm
quote:
Limbo

(Late Lat. limbus) a word of Teutonic derivation, meaning literally "hem" or "border," as of a garment, or anything joined on (cf. Italian lembo or English limb).

In theological usage the name is applied to (a) the temporary place or state of the souls of the just who, although purified from sin, were excluded from the beatific vision until Christ's triumphant ascension into Heaven (the "limbus patrum"); or (b) to the permanent place or state of those unbaptized children and others who, dying without grievous personal sin, are excluded from the beatific vision on account of original sin alone (the "limbus infantium" or "puerorum").
pi_21493717
En voel je je nu interessant Speknek.
Een paar wazige engelse teksten neerpleuren?
Kon je niks hollands vinden?
pi_21494188
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:

lim·bo (de ~ (m.), ~'s)
1 acrobatische dans waarbij de danser met naar achteren gericht bovenlijf onder een steeds lager gestelde dwarslat moet dansen
2 [scherts.] Limburger

pi_21495353
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:47 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Tja, tis moeilijk te zeggen wat me uiteindelijk over de streep getrokken heeft. Ik denk die onvoorwaadelijke liefde van Jezus. Ik vroeg die jongen ooit eens: waarom gaat Jezus nou al die mensen genezen? Dat dóe je toch niet? Kan je aan de gang blijven... Maar hij zei: Jezus houdt gewoon heel veel van mensen. 'Oh...' dacht ik toen
pi_21496178
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:20 schreef rooierooie het volgende:

[..]

pi_21496348
quote:
Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron.
En omdat jij dit nog niet gehoord hebt, of het er niet mee eens bent, wil dat niet zeggen dat het niet zo zou kunnen zijn in de beleving van sommige katholieken. In andere topics hier heb ik er ook over gelezen, maar hier heb je een nederlandstalige 'bron' als dat dan meer zegt:

http://www.rnw.nl/kids/Nederland/Feestdagen/Oranjebaby/doop.html

en deze tekst:
Zo heeft men in de rooms-katholieke kerk een kinderdoopritueel, waarin de bevrijding uit satans slavernij en inwoning duidelijk tot uitdrukking komt. Het rooms-katholieke 'Liturgisch Woordenboek' schrijft bij 'Duivelbezwering': 'De ritus van de kinderdoop weerspiegelt door zijn herhaalde exorcismen nog duidelijk de stadia van de scrutinia', dat is onderzoek door ondervraging bij de doop van volwassenen. Het woordenboek vervolgt dan: 'Niet alleen in gebeden, maar ook door handelingen (beademen, blazen, handoplegging, bekruisiging) heeft de duivelbezwering plaats. In het oosten zijn de uitingen nog drastischer (wegstoten, spuwen)'.

komt van deze site: http://www.life4all.net/n(...).Overigeteksten.html
waar men heftig bezig is een ander standpunt in te nemen dan dat de erfzonde iets met de kinderdoop te maken heeft, hetgeen men niet zou hoeven doen als dat niet een wijdverbeid 'misverstand' (volgens de schrijvers van deze site) zou zijn.

toevoeging:
nog een stukje historie, de kinderdoop werd ingevoerd door Keizer Augustinus:
Kinderdoop

Rond 400 legde kerkvader Augustinus de basis voor de kinderdoop binnen het christendom. Volgens hem worden mensen geboren met een neiging tot zondigen en delen ze, als afstammelingen van Adam en Eva, in de schuld van de erfzonde. Augustinus benadrukte het belang van de kinderdoop, een ceremonie waarbij het kinderhoofd wordt besprenkeld met water om de ziel te reinigen en het kind voor te bereiden op een leven in Christus. Op deze houtsnede is een priester te zien die een kind doopt.

en dit kwam van deze site:
http://www.iselinge.nl/sc(...)derkemp/algemene.htm

[ Bericht 17% gewijzigd door miss_sly op 23-08-2004 22:16:23 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:12:30 #87
60090 Akkersloot
pi_21496502
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
De duivel heeft heel wat overwerk.
pi_21498168
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron etc. etc.
Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.
De doop met water is een opdracht van Jezus zoals beschreven staat in het evangelie van Mattheus 28: 19 dus in de driemaal heilige naam Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waar mee redding van erfzonde mogelijk is.

De katholieke visie op de doop wijkt af van de protestantse.

Kinderdoop is wel algemeen gebruik, behoudens uitzonderingen in enkele protestantse groeperingen zoals b.v. de Doopsgezinden en naar ik meen nog wat Pinkstergroeperingen.

Naast de doop met water kent men ook de doop met vuur.
Een overblijfsel hiervan kent de katholieke kerk nog als het Vormsel.
pi_21498798
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 23:24 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.
De doop met water is een opdracht van Jezus zoals beschreven staat in het evangelie van Mattheus 28: 19 dus in de driemaal heilige naam Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waar mee redding van erfzonde mogelijk is.

De katholieke visie op de doop wijkt af van de protestantse.

Kinderdoop is wel algemeen gebruik, behoudens uitzonderingen in enkele protestantse groeperingen zoals b.v. de Doopsgezinden en naar ik meen nog wat Pinkstergroeperingen.

Naast de doop met water kent men ook de doop met vuur.
Een overblijfsel hiervan kent de katholieke kerk nog als het Vormsel.
dat laatste had ik maar overgeslagen
het is trouens altijd loik om te zien dat hoe geloofiger sommige mensen die ik ken vroeger waren (misdienaartjes enz) dat die juis enkele jaren later het meest de andre kant opgaan
en andersom ook eigenlijk
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 00:25:42 #90
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21499851
Doop met vuur. Pinkstergroeperingen leggen dat uit als doop in de heilige Geest. Ben benieuwt wat andere (katholieke) groeperingen daar van vinden.

Jezus heeft het ergens ook nog over de doop in zijn lijden. Weet iemand of daar ook al een leer omheen is gebrouwen?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 00:29:05 #91
8369 speknek
Another day another slay
pi_21499935
quote:
Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.

En dat de Katholieke uitleg anders is dan de Protestantse weet ik ook wel, maar zoals ik al eerder zei, een paar honderd jaar geleden was de Katholieke kerk de enige kerk.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 00:30:32 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_21499967
(Jaja schisma, orthodox, deze uitleg is in ieder geval de grondslag van de kinderdoop)
pi_21499993
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 00:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.

En dat de Katholieke uitleg anders is dan de Protestantse weet ik ook wel, maar zoals ik al eerder zei, een paar honderd jaar geleden was de Katholieke kerk de enige kerk.
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendom
pi_21502188
Vader, Zoon en Heilige Geest? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat God de Vader is en Jezus zijn Zoon? Typerend weer dat God hier als mens wordt neergezet. Betekent dat zoiets als dat Jezus de erfgenaam van God zou zijn, want Hij is immers zijn Zoon? Jezus was gewoon een profeet die als doel had de boodschap van God te verspreiden. Om hem dus als een goddelijk wezen te zien gaat mij wat ver. Wie is de Heilige Geest dan?

En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?

pi_21502556
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?

Lees de Bijbel maar, Johannes 1 vers 1.
Van dit soort dingen hebben mohammedanen geen verstand.
Discussie daarom gesloten.
pi_21502769
Moslims kennen niet enkel de Koran als heilig boek. Ook de Thora en de Bijbel zijn heilige boeken voor moslims. Dat moslims daar geen verstand van kunnen hebben is dus een loze stelling. Ik kan me voorstellen dat voor jou de discussie gesloten is, gezien de hoek waar je je nu in bevindt.

Overigens is een mohammedaan geen goede term voor een moslim, maar dat weet je zelf ook. Niet waar, jezuïet?
pi_21503751
kramers woordenboek: mohammedanen zijn aanhangers van de leer van de arabische profeet mohammed.
Maar ik zie dat je dit topic al weer aardig aan het verzieken bent, want het gaat hier over de doop.
pi_21503815
Gelukkig zijn er bijna geen mohammedanen op aarde. Kijk eens wat kramers zegt over moslims. In tegenstelling tot veel christenen vereren wij mensen niet als (bijna) God. Er is namelijk maar 1 God.

En hoezo verzieken? Ik ben oprecht benieuwd naar het hoe en waarom.
pi_21504050
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')