Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?quote:Op donderdag 1 juli 2004 12:38 schreef MacMeester het volgende:
maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen. Zo was het mogelijk om je door de doop (dus een soort herboren worden) je even hebt kunnen verbinden met het hiernamaals, waardoor je dus niet alleen anders tegen het leven aan kon kijken, maar ook de angst voor de dood helemaal kwijt zou zijn.
En er vaak ook nooddopen werden uitgevoerd.quote:Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring. Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50quote:Op maandag 23 augustus 2004 13:50 schreef MacMeester het volgende:
[maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen]
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?
Schei toch uit.
Enorm veel mensen hebben een bijna dood ervaring gehad, maar de bekenste zijn die men krijgt in het ziekenhuis. Dus een bijna dood ervaring is niet per sé gelinkt aan het ziekenhuis.
Dat mag jij vinden.quote:Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring.
Als ik erbij was geweest in die tijden, dan had ik je dat kunnen vertellen... Voor zover ik het weet na te vertellen is het zo dat de doper wist hoe lang je iemand moest 'verdrinken' voor een dergelijke ervaring. Misschien kan je middels google daar meer over vinden.quote:Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50En stond dan een compleet reanimatie team klaar ?
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.quote:Ergo. Men zou toen ineens niet het verschil gekend hebben tussen een nabije doodservaring en een "visioen" a la Paulus en Johannes (de schrijver van Openbaringen en het Evangelie volgens Johannes, dus niet Johannes de doper).
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen "visioenen" en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.quote:Op maandag 23 augustus 2004 14:40 schreef MacMeester het volgende:
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
Ik wist wel dat je dat zou aanhalenquote:Op maandag 23 augustus 2004 14:47 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
En dat wist men vroeger. Zoiets als "een nabije bijna doodervaring is het door zuurstofgebrek electrische kortsluitingen krijgen in bepaalde hersendelen".
Het officiele geloof is, dat er in de bijbel staat: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn die zal het koninkrijk gods beerven.. Daar komt dan het katholieke idee vandaan van kinderen zo snel mogelijk dopen vandaan, idd ivm met de hoge kindersterfte en het letterlijk nemen van deze tekst. Verder stamt de traditie van de kinderdoop voort uit de gedachte dat de doop een vervanging is van de besnijdenis die bij kinderen wordt uitgevoerd en een teken is van het horen bij Gods volk en dat God jou tot zijn volk wil rekenen, meer dan dat het wijst naar dat jij een persoonlijke keuze maakt voor God. Dit is niet zoals het veelal in de bijbel staat, waar verwezen wordt naar een doop na een keuze om voor God te leven en dus is kinderdoop eigenlijk achterhaald.. Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
[..]
De zondeval is een typisch probleem wat door de Katholieke leer is opgedrongen.
Door deze onzin krijg je inderdaad het idee dat kinderen zondig geboren worden. En dus door de priester/pastoor een plons water met krijgen wat woordjes zorgt ervoor dat ze ineens niet meer 'zondig' zijn...
Das meer bijgeloof.... dan geloof....
Is imho ook logischer... Je kiest er dan bewust voor.quote:Op maandag 23 augustus 2004 15:11 schreef Persy het volgende:
.... Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..
Ik heb je profiel zitten bespioneren en zag dat je hobby Jezus was.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:07 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Kleine bijdrage: Het griekse woord voor 'dopen' is 'baptizo'. Dat woord betekent letterlijk: onderdompeling. Hier meer over.
Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Nee, ik heb geen christelijke opvoeding gehad, ik ben bijna 3 jaar geleden tot bekering gekomen, toen ik 9 maanden eerder in contact kwam met een jongen die wel gelovig was opgevoed. Ik ben opgevoed in een atheistisch gezin, en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.
Ik ga naar Fountain of Joy Bible Church (naam zegt het al). Ik heb gekozen voor de doop omdat ik graag Jezus gehoorzaam en in de bijbel staat dat Jezus de opdracht heeft gegeven om wanneer je bekeerd bent, je te laten dopen. Maar ook om aan mijn omgeving te laten zien dat ik echt voor Jezus heb gekozen.
Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord
Daarben ik ook altijd benieuwt na, ik zelf heb ook een christelijke opvoeding gehad. maar heb tot op heden nooit me kinderdoop beleden. Nu weet ik wel dat bekering een proces is (afkomstig van de ing die slaat op een proces) En dat de ene plotselingen omezwaai krijg en de andere een geleidelijke. maar toch is het intressant te horen hoe dat bij andere mensen gaat.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:34 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.
Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.
Ja, mijn moeder heeft ook meer die interesses in yoga, astrologie e.d. Mijn vader is meer het nuchtere type: ik geloof wel dat er iets is, maar...quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:43 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.
Hier ook nog een inleiding tot de Didachequote:CHAPTER 7
Baptism
1 Concerning baptism, baptise thus: Having first rehearsed all these things, "baptise, in the Name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit," in running water;
2 but if thou hast no running water, baptise in other water, and if thou canst not in cold, then in warm.
3 But if thou hast neither, pour water three times on the head "in the Name of the Father, Son and Holy Spirit."
4 And before the baptism let the baptiser and him who is to be baptised fast, and any others who are able. And thou shalt bid him who is to be baptised to fast one or two days before.
Hier zie je al dat het in de eerste eeuwen puur om de symboliek ging die het beste door onderdompeling tot z'n recht kwam, maar bij gebrek aan middelen ook met besprenkeling uitgevoerd kon worden.quote:but if thou hast neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit
Is Grieks zo ver ik het kan herkennen. Kon het vroeger een beetje, maar ben het wat verleert.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:52 schreef speknek het volgende:
Heeft wel wat Hindoestaans, waar ze het in de Ganges doen.
Heb je de klok horen luiden?quote:Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
meester, kunt u het ons leren ?quote:Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Leuk om al die reacties over de doop te lezen van afgedwaalde christenen.
De ene post is nog fantastischer als de andere.
http://www.newadvent.org/cathen/02258b.htmquote:Op maandag 23 augustus 2004 18:22 schreef lionsguy18 het volgende:
Heb je de klok horen luiden?
Waar baseer je dat op?
Bronnetje?
quote:The fate of infants who die without baptism must be briefly considered here. The Catholic teaching is uncompromising on this point, that all who depart this life without baptism, be it of water, or blood, or desire, are perpetually excluded from the vision of God. This teaching is grounded, as we have seen, on Scripture and tradition, and the decrees of the Church. Moreover, that those who die in original sin, without ever having contracted any actual sin, are deprived of the happiness of heaven is stated explicitly in the Confession of Faith of the Eastern Emperor Michael Palæologus, which had been proposed to him by Pope Clement IV in 1267, and which he accepted in the presence of Gregory X at the Second Council of Lyons in 1274.
Overigens had ik hier uiteraard ook volledig gelijk: http://www.newadvent.org/cathen/09256a.htmquote:Op maandag 23 augustus 2004 00:46 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat ongedoopte kinderen naar Limbo gingen, het voorportaal van de hel.
quote:Limbo
(Late Lat. limbus) a word of Teutonic derivation, meaning literally "hem" or "border," as of a garment, or anything joined on (cf. Italian lembo or English limb).
In theological usage the name is applied to (a) the temporary place or state of the souls of the just who, although purified from sin, were excluded from the beatific vision until Christ's triumphant ascension into Heaven (the "limbus patrum"); or (b) to the permanent place or state of those unbaptized children and others who, dying without grievous personal sin, are excluded from the beatific vision on account of original sin alone (the "limbus infantium" or "puerorum").
lim·bo (de ~ (m.), ~'s)quote:Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:
Kon je niks hollands vinden?
quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:47 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Tja, tis moeilijk te zeggen wat me uiteindelijk over de streep getrokken heeft. Ik denk die onvoorwaadelijke liefde van Jezus. Ik vroeg die jongen ooit eens: waarom gaat Jezus nou al die mensen genezen? Dat dóe je toch niet? Kan je aan de gang blijven... Maar hij zei: Jezus houdt gewoon heel veel van mensen. 'Oh...' dacht ik toen
quote:Op maandag 23 augustus 2004 21:20 schreef rooierooie het volgende:
[..]
![]()
Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron.quote:Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:
En voel je je nu interessant Speknek.
Een paar wazige engelse teksten neerpleuren?
De duivel heeft heel wat overwerk.quote:Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Leuk om al die reacties over de doop te lezen van afgedwaalde christenen.
Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.quote:Op maandag 23 augustus 2004 22:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron etc. etc.
dat laatste had ik maar overgeslagenquote:Op maandag 23 augustus 2004 23:24 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.
De doop met water is een opdracht van Jezus zoals beschreven staat in het evangelie van Mattheus 28: 19 dus in de driemaal heilige naam Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waar mee redding van erfzonde mogelijk is.
De katholieke visie op de doop wijkt af van de protestantse.
Kinderdoop is wel algemeen gebruik, behoudens uitzonderingen in enkele protestantse groeperingen zoals b.v. de Doopsgezinden en naar ik meen nog wat Pinkstergroeperingen.
Naast de doop met water kent men ook de doop met vuur.
Een overblijfsel hiervan kent de katholieke kerk nog als het Vormsel.
Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.quote:Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:
En voel je je nu interessant Speknek.
Een paar wazige engelse teksten neerpleuren?
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendomquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 00:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.
En dat de Katholieke uitleg anders is dan de Protestantse weet ik ook wel, maar zoals ik al eerder zei, een paar honderd jaar geleden was de Katholieke kerk de enige kerk.
Lees de Bijbel maar, Johannes 1 vers 1.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |