voor t geval je t nog niet wist: dit is niet t forum 'Onzin' maar 'R&P'quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:00 schreef BaggerUser het volgende:
zelf zeker puberteit overgeslagen ?
de Bijbel??quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:18 schreef Maeghan het volgende:
En ja, dat je er niet van gehoord hebt zegt niet zoveel. Wat wij aan informatie krijgen is vaak vertekend, omdat de meeste informatie die opgeschreven is gaat over de bovenlagen van de bevolking. Kunst is nog niet zo lang iets van het volk, het is heel lang elitair gebleven. Als je hier info over wilt dan kun je boeken proberen te lezen van auteurs die zich bezighielden met de gewone mensen, maar die zijn vaak ook weer bevooroordeeld en schrijven toch van buiten af. Misschien kun je de Bijbel eens proberen of zo?
Bovendien, wat versta je precies onder puberteit? Wanneer gedraag je je als een puber?
De bekende quote van Socrates, vijfde eeuw voor Christus, dan maar weer eens:quote:Op maandag 28 juni 2004 23:43 schreef Viking84 het volgende:
Hoewel ik me er nooit in verdiept heb, vind ik het een aannemelijke these dat de puberteit pas vanaf de jaren '60 is ontstaan toen de jeugd zich als gevolg van allerlei (inter)nationale ontwikkelingen ging afzetten van maatschappij en oudere generaties. Is het dus een ziekte van de moderne tijd? Of bestonden er 100 jaar geleden wel 'pubers' en lieten die hun afkeer van alles om hen heen op een andere manier blijken?
Van alle tijden, dus, dat klagen over het wangedrag van kinderen.quote:'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe. Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect en praat, als ze zou moet werken. Jongeren spreken hun ouders tegen, kletsen in gezelschap, schrokken aan tafel, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'
Lekker bekrompen om de bijbel niet als historische bron te willen gebruiken... je mag er dan misschien niet in geloven, maar het beschrijft wel genoeg en ik meen me ook een beschrijving van een opstandige bui van jezus te herinneren... ik heb alleen geen idee waar ie staat en agz jij meer wil weten over recalcitrant gedrag in de puberteit en ik niet, lijkt het me een goed idee als jij het gaat opzoeken en niet ik. Maar het hoeft niet hoor.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
de Bijbel??in andere topics kun je wel zien dat ik niet zoveel van de Bijbel moet hebben.
quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:10 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Lekker bekrompen om de bijbel niet als historische bron te willen gebruiken... je mag er dan misschien niet in geloven, maar het beschrijft wel genoeg en ik meen me ook een beschrijving van een opstandige bui van jezus te herinneren... ik heb alleen geen idee waar ie staat en agz jij meer wil weten over recalcitrant gedrag in de puberteit en ik niet, lijkt het me een goed idee als jij het gaat opzoeken en niet ik. Maar het hoeft niet hoor.
Lijkt er wel op ja. Lijkt me dus dat discussie gesloten is en dat het iets van alle tijden is. Maar waarom zanikt iedereen dan dat het nu veel erger is?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:16 schreef Copycat het volgende:
OllieA heeft uitsluitsel gegeven.
Ook in de Griekse Oudheid waren pubers blagen.
Ook van alle tijden.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:17 schreef Viking84 het volgende:
Maar waarom zanikt iedereen dan dat het nu veel erger is?
Bedoel je hier niet puberteit?quote:Op maandag 28 juni 2004 23:43 schreef Viking84 het volgende:
Ik las in een boek (ton anbeek - het donkere hart) dat de romantiek een uitvinding is van de moderne tijd.
Ik denk dat de fase die we aanduiden met puberteit in ieder geval wel voorkomt onder ieder ontwikkeld volk en misschien zelfs nog daarvoor. Wel is de uiting van die fase afhankelijk van de omgeving waarin de puber zich in bevindt. Het is dus niet de fout van de pubers, maar van de veranderende omgeving. (Ik denk dat deze opvatting ook wel een romanticistische opvatting is.)quote:De these luidt dat opgroeiende jongeren geen kuren hadden. Dat lijkt me best aannemelijk. Tegenwoordig wordt elk ruzietje tussen ouders en 'puber' afgedaan als gevolg van de puberteit ("gaat wel weer over") en we praten erover alsof het in onze genen zit om op een bepaald moment in onze ontwikkeling tegen alles om ons heen aan te schoppen. Maar is het begrip 'puberteit' wel zo vanzelf sprekend? Hoewel ik me er nooit in verdiept heb, vind ik het een aannemelijke these dat de puberteit pas vanaf de jaren '60 is ontstaan toen de jeugd zich als gevolg van allerlei (inter)nationale ontwikkelingen ging afzetten van maatschappij en oudere generaties. Is het dus een ziekte van de moderne tijd? Of bestonden er 100 jaar geleden wel 'pubers' en lieten die hun afkeer van alles om hen heen op een andere manier blijken?
quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:35 schreef convinced het volgende:
[..]
Bedoel je hier niet puberteit?
Ja, dat dacht ik al.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]foutje (komt omdat t boek over de romantiek gaat)
Ja, maar dat is ook geen typisch pubergerdrag. Viking84 doelde volgens mij meer op het echt willen losmaken van de ouders. En het is door psychologen vastgesteld dat kinderen in die puberale fase onafhankelijkheid willen winnen. Als ze die krijgen nemen ze geen genoegen, ze willen er regels voor breken.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:37 schreef Maeghan het volgende:
Iedereen zanikt dat het erger is ja. De jeugd heeft geen respect voor ouderen, maar hoe vaak ik al niet respectloos behandeld ben door opoe die haar looprek tussen mijn benen stak om zelf sneller de trein in te kunnen of iets dergelijks... Het is gewoon niet zo dat de jeugd zich erger misdraagt. De jeugd gedraagt zich net zo als volwassenen. Als ik op m'n werk tegen een volwassene zeg dat iets niet mag krijg ik ook een grote mond en dingen naar m'n hoofd gegooid, en er wordt ook gestolen door volwassenen, en voetbalvandalen zijn ook vaak genoeg mannen van 30 of 40, etc. etc. Dat gezeik over de jeugd komt me m'n neus uit.
Grappig is dat deze quote nog steeds geldt!quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:33 schreef OllieA het volgende:
De bekende quote van Socrates, vijfde eeuw voor Christus, dan maar weer eens:
[..]
Viking894 bedoelde meer de geestelijke veranderingen.quote:Op woensdag 30 juni 2004 08:51 schreef hanskamp het volgende:
Viking,
Ik was ook niet erg bewust van mijn puberteit, toen ik een jaar of 14 was... Maar puberteit is niet uitgevonden. Dat is er altijd geweest. Het is gewoon een lichamelijk verschijnsel dat doorgaans optreedt tussen 10 en 16 jaar.
Ik weet niet of ie nog steeds geldt. Het gold toen en het geldt nu (volgens velen), maar of het in de tussentijd ook zo was?quote:Op woensdag 30 juni 2004 08:53 schreef hanskamp het volgende:
[..]
Grappig is dat deze quote nog steeds geldt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |