abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20243890
Motorrijders zijn aso's in het verkeer, dat is het algemene beeld onderhand dat de meeste automobilisten hebben van motorrijders. Ze rijden allemaal te hard en doen of de weg van hun is en alsof ze God zijn.

Dit is nogal een vertekenend beeld omdat juist vaak de automobilisten er niet bij zijn in het verkeer. Uit betrouwbare bron (thx pep ) heb ik vernomen dat 3 van de 5 ongelukken tussen een motor en auto veroorzaakt zijn door de onoplettendheid van die auto.

Alle motorrijders letten meer dan normaal op in het verkeer, simpelweg omdat de meeste automobilisten slapen in het verkeer. Als motorrijders dit niet zouden doen dan zouden er veel meer ongelukken gebeuren.

Dat de meeste motorrijders te hard rijden, valt niet te ontkennen. Maar de meeste doen dit ook verantwoord, dat is ook een feit. Motorrijders hebben nu eenmaal een veel beter inzicht dat automobilisten omdat ze veel verder vooruit moeten kunnen kijken en voorspellen (vanwege die kwestbaarheid).

Dus om te zeggen dat alle motorrijders aso te hard rijden is onzin. Tuurlijk is er een kleine groep die het beeld van de rest verziekt maar dat geldt voor automobilisten ook, de bekende sjonnies in golfjes etc.

Maar juist omdat de meeste automobilisten zitten te slapen lijkt het alsof motorrijders erg aso rijden.

Voorbeeld: motorrijder rijdt achter een auto op de snelweg op de rechterbaan. Automobilist kijkt geen moment in zijn binnenspiegel. Motorrijder wilt auto inhalen en gaat naar links en accelereert. Automobilist wilt ook gaan inhalen en heeft geen idee dat er een motorrijder achter hem zat.

Gevolg: auto gaat naar links en drukt motor bijna van de weg af. Automobilist ervaart dat er plotseling een motorrijder naast hem zit en vind dat aso. Logisch want hij heeft hem niet eerder gezien in zijn binnenspiegel.

Dus bij deze zou ik alle automobilisten willen vragen om wat vaker in de (binnen)spiegel te kijken dan zullen wij de snelheden binnen de perken de houden
  maandag 28 juni 2004 @ 09:44:34 #2
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_20243935
Ghe ghe nu snap ik een edit ergens anders weer..
Beetje geprikkeld door een opmerking over saaie posts ..OPM.

Niet dat je verhaal gewoon 100 % waar is.
pi_20243966
daar hebben automobilsten ook last van, mensen die niet in hun spiegel kijken, maar voor motorrijders is dat idd nog irritanter en gevaarlijker..
  maandag 28 juni 2004 @ 09:48:59 #4
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_20243988
Helemaal mee eens,

Gebeurd bijna dagelijk dat een automobilist van rijbaan verwisselt zonder even in zijn spiegels te kijken, (wat wel geleerd word door rijscholen e.d.) en passant even motor van de weg drukt,
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
  maandag 28 juni 2004 @ 09:55:29 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_20244075
ik heb laatst ook bijna een motorrijder aangereden. Hij zat in de stromende regen naast me en bleef naast me rijden ofzo.. ging bijna fout iig.

De combinatie van regen met de vroege ochtend was de reden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 28 juni 2004 @ 09:56:11 #6
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_20244089
Je geeft aan dat motorrijders vaak te hard rijden, maar wel verantwoord te hard... Dat blijkt idd als ze weer eens onder de voorbanden van een auto liggen. Wat een slap geleuter in je openingspost. Je kunt ook niet jouw mening als feit profileren. Dat maakt je betoog zeker niet overtuigend.
  maandag 28 juni 2004 @ 09:58:52 #7
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_20244131
quote:
Op maandag 28 juni 2004 09:55 schreef Catch22- het volgende:
ik heb laatst ook bijna een motorrijder aangereden. Hij zat in de stromende regen naast me en bleef naast me rijden ofzo.. ging bijna fout iig.

De combinatie van regen met de vroege ochtend was de reden
Naast je kan hij zien waar de droge lijn ligt, achter ziet hij niets meer door het opspattende water van je banden. Daarom blijft hij naast je rijden .. nog beter was ver achter je natuurlijk.
Als dat had gekund met het overige verkeer..
pi_20244171
quote:
Op maandag 28 juni 2004 09:56 schreef ShaoliN het volgende:
Je geeft aan dat motorrijders vaak te hard rijden, maar wel verantwoord te hard... Dat blijkt idd als ze weer eens onder de voorbanden van een auto liggen.
De conclusie die je hier uit trekt raakt schip noch wal. Er is wel degelijk een verschil tussen verantwoord en onverantwoord te hard rijden. (als ik je dat moet uitleggen… )
quote:
Wat een slap geleuter in je openingspost. Je kunt ook niet jouw mening als feit profileren. Dat maakt je betoog zeker niet overtuigend.
Mijn mening is gebaseerd op ervaringen, en dat in de korte periode dat ik motorrijd (vanaf jan 2004).
pi_20244214
En dat post je na het TT-weekend? Het weekend waar je als automobilist in Noord-Nederland links en rechts ingehaald wordt door grote groepen motorrijders die en passant een wheelee maken, zonder handen aan het stuur rijden en met hele groepen tegelijk op de vluchtstrook staan te ouwehoeren?
  maandag 28 juni 2004 @ 10:05:07 #10
50446 Ingrate
www.vedette.tk
pi_20244229
zelf let ik al extra goed op motoren als ik in de auto zit, wil weten wat voor fiets er voorbij komt
good boobs bounce
pi_20244259
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:04 schreef Scrutinizer het volgende:
En dat post je na het TT-weekend? Het weekend waar je als automobilist in Noord-Nederland links en rechts ingehaald wordt door grote groepen motorrijders die en passant een wheelee maken, zonder handen aan het stuur rijden en met hele groepen tegelijk op de vluchtstrook staan te ouwehoeren?
quote:
Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Tuurlijk is er een kleine groep die het beeld van de rest verziekt maar dat geldt voor automobilisten ook, de bekende sjonnies in golfjes etc.
hoe gedragen die sjonnies zich na zo'n tuning evenement in Rosmalen bijv?
pi_20244294
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:06 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

[..]

hoe gedragen die sjonnies zich na zo'n tuning evenement in Rosmalen bijv?
Geen idee, ik kom zelden onder de grote riolen....
pi_20244383
quote:
Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Dat de meeste motorrijders te hard rijden, valt niet te ontkennen. Maar de meeste doen dit ook verantwoord, dat is ook een feit. Motorrijders hebben nu eenmaal een veel beter inzicht dat automobilisten omdat ze veel verder vooruit moeten kunnen kijken en voorspellen (vanwege die kwestbaarheid).
Okay, dus jij denkt dat motorrijders een beter inzicht hebben omdat ze kwetsbaarder zijn? Dat is een beetje de feiten omdraaien, vindt je niet? Het feit dat ik geen motorrijder ben wil niet zeggen dat mottorrijders daarom een beter inzicht hebben......
quote:
Voorbeeld: motorrijder rijdt achter een auto op de snelweg op de rechterbaan. Automobilist kijkt geen moment in zijn binnenspiegel. Motorrijder wilt auto inhalen en gaat naar links en accelereert. Automobilist wilt ook gaan inhalen en heeft geen idee dat er een motorrijder achter hem zat.

Gevolg: auto gaat naar links en drukt motor bijna van de weg af. Automobilist ervaart dat er plotseling een motorrijder naast hem zit en vind dat aso. Logisch want hij heeft hem niet eerder gezien in zijn binnenspiegel.
Als je in dit voorbeeld de motor vervangt door een auto, blijft de situatie hetzelfde. Nog sterken: De situatie wordt gevaarlijker aangezien de motor ten eerste smaller is dus verder kan uitwijken voordat het fout gaat, en ten tweede harder kan accelereren of afremmen om een eventuele botsing te voorkomen. Je voorbeeld zegt dus niets over je stelling.....
  Moderator maandag 28 juni 2004 @ 10:13:37 #14
5428 crew  miss_sly
pi_20244392
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens.
Echter, wat ik erg aso vind en wat ik steeds vaker zie, is dat motorrijders met een behoorlijke snelheid tussen de file doorrijden of zelfs als de file niet stilstaat, nog steeds zich overal tussenfriemelen links en rechts om vooral sneller te zijn dan de automobilisten.

Natuurlijk, als motorrijder maak je gebruik van je mogelijkheden en probeer je bij een file in een rustig tempo toch tussen de auto's door te rijden. Ten eerste dient dit toch echt in een gematigd tempo te gebeuren en ten tweede moet je, zo gauw de auto's beginnen te rijden, ook gewoon op een rijstrook invoegen en met het verkeer meerijden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_20244442
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef miss_sly het volgende:
ten tweede moet je, zo gauw de auto's beginnen te rijden, ook gewoon op een rijstrook invoegen en met het verkeer meerijden.
Dat ligt helemaal aan de snelheid van de autos.... In principe mag een motorrijder er tussendoor rijden zolang de snelheid van de autos onder de 50km/h zit. De regel is dat de motorrijder 20km/h sneller mag rijden dan de autos met een maximum van 50km/h (voor de motorrijder).....

Daar komt bij dat "tolerantie" in deze ook heel veel doet..... Zolang het niet gevaarlijk is voor de rest van de weggebruikers ga ik gewoon netjes aan de kant als er een motor tussendoor wil, ook al rijden we allemaal al 50....
  Moderator maandag 28 juni 2004 @ 10:20:37 #16
5428 crew  miss_sly
pi_20244501
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:16 schreef Croga het volgende:

[..]

Dat ligt helemaal aan de snelheid van de autos.... In principe mag een motorrijder er tussendoor rijden zolang de snelheid van de autos onder de 50km/h zit. De regel is dat de motorrijder 20km/h sneller mag rijden dan de autos met een maximum van 50km/h (voor de motorrijder).....

Daar komt bij dat "tolerantie" in deze ook heel veel doet..... Zolang het niet gevaarlijk is voor de rest van de weggebruikers ga ik gewoon netjes aan de kant als er een motor tussendoor wil, ook al rijden we allemaal al 50....
ow, ik ga ook altijd aan de kant, dat is het probleem niet. Ik vind het alleen niet kunnen dat ze met zulke snelheden er tussendoor rijden. Bovendien zeg je dat een motorrijder dit zou mogen, maar volgens mij wordt het gedoogd, maar is het eigelijk gewoon verboden!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_20244508
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef Croga het volgende:

Als je in dit voorbeeld de motor vervangt door een auto, blijft de situatie hetzelfde. Nog sterken: De situatie wordt gevaarlijker aangezien de motor ten eerste smaller is dus verder kan uitwijken voordat het fout gaat, en ten tweede harder kan accelereren of afremmen om een eventuele botsing te voorkomen. Je voorbeeld zegt dus niets over je stelling.....
Wat je vergeet is dit: een motorrijder zit achter een auto. Op de linkerbaan rijden ook auto's en hij moet dus even wachten met opschuiven. Maar zodra er gelegenheid is, gaat hij naar links en DRAAIT HET GAS OPEN. De meeste automobilisten hebben geen flauw idee van het acceleratievermogen van een tweewieler, denken dat de weg naast ze misschien wel vrij is en schuiven op. En daar gaat het fout. Je moet niet denken, maar KIJKEN.
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
  maandag 28 juni 2004 @ 10:21:22 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_20244511
waarom zal een auto minder opvallen in je buitenspiegel dan een motorrijder??
als ik naar links wil om in te halen kijk ik altijd in me spiegel en als er een auto of motorrijder mij eerst in wil halen dan zie ik dat en wacht ik ff
ik denk dat er zoveel ongelukken gebeuren omdat sommige motorrijders associaal gedrag vertonen
je weet wel die sjonnies met een motor
ps: in files kan ik me voorstellen dat er wat meer ongelukken gebeuren
gewoon omdat je niet kan inschatten hoe snel een motorrijder tussen de auto`s door rijden
pies on joe toe
  maandag 28 juni 2004 @ 10:22:26 #19
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_20244529
quote:
[b]Dat de meeste motorrijders te hard rijden, valt niet te ontkennen. Maar de meeste doen dit ook verantwoord, dat is ook een feit.
verantwoord de snelheid overtreden?

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_20244531
quote:
Okay, dus jij denkt dat motorrijders een beter inzicht hebben omdat ze kwetsbaarder zijn? Dat is een beetje de feiten omdraaien, vindt je niet? Het feit dat ik geen motorrijder ben wil niet zeggen dat mottorrijders daarom een beter inzicht hebben......
Als motorrijder moet je gewoon veel meer rekening houden met de fouten van anderen in het verkeer. En dat is omdat je nu eenmaal kwetsbaarder bent. Als je geen motorrijder bent dan heb je geen idee waar je over praat want dat is van buitenaf oordelen.
quote:
jouw ten 1e: klopt, als motorrijder kun je makkelijker en sneller uitwijken, maar alleen als een auto normaal naar links gaat. Als hij echt heel snel ff wilt inhalen en vlot verander van rijbaan is het een ander verhaal.

jouw ten 2e: is eigenlijk hetzelfde als je 1e argument, uitwijken of reageren…het komt op hetzelfde neer. maar dat het gevaarlijker is zo’n situatie als er een auto rijdt ipv een motor is natuurlijk onzin want als het misgaat met een motor dat gaat het echt mis en in een auto is dat risico gewoon minder aanwezig.
  maandag 28 juni 2004 @ 10:22:54 #21
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_20244536
quote:

[..]

[..]

1) Dat is dus iets wat geleerd wordt tijdens het lessen.
2) Als je net naast een auto zit dan kan je meestal niet meer uitwijken ..
2) Auto's worden minder vaak over het hoofd gezien dan motoren. Daarom is dit voorbeeld dus zo sterk.. Het valt overigens pas op als je zelf motor gaat rijden hoe vaak je over het hoofd gezien wordt.
pi_20244567
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

ow, ik ga ook altijd aan de kant, dat is het probleem niet. Ik vind het alleen niet kunnen dat ze met zulke snelheden er tussendoor rijden. Bovendien zeg je dat een motorrijder dit zou mogen, maar volgens mij wordt het gedoogd, maar is het eigelijk gewoon verboden!
Tot 2001 was het verboden om je met meer dan 1 voertuig op een rijstrook te bevinden, met als directe conclusie dat tussen de files rijden niet mocht.
Die regel is echter geschrapt, waardoor motoren zich legaal door een file kunnen verplaatsen.
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
  maandag 28 juni 2004 @ 10:25:28 #23
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_20244582
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:21 schreef staaltje het volgende:

[..]

Wat je vergeet is dit: een motorrijder zit achter een auto. Op de linkerbaan rijden ook auto's en hij moet dus even wachten met opschuiven. Maar zodra er gelegenheid is, gaat hij naar links en DRAAIT HET GAS OPEN. De meeste automobilisten hebben geen flauw idee van het acceleratievermogen van een tweewieler, denken dat de weg naast ze misschien wel vrij is en schuiven op. En daar gaat het fout. Je moet niet denken, maar KIJKEN.
Gebeurt ook vaak, maar ik had het net zo goed met mijn motorscooter waar ik een half jaar mee gereden heb. En dat ding had na de 80 km/u totaal geen fut meer .. kon er wel 100 constant mee rijden en heel even 120 .. werd dus echt iedere dag over het hoofd gezien .. 1 keer per week zelfs gevaarlijk ..
pi_20244592
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:21 schreef bonke het volgende:
waarom zal een auto minder opvallen in je buitenspiegel dan een motorrijder??
nee, het is net andersom
quote:
als ik naar links wil om in te halen kijk ik altijd in me spiegel en als er een auto of motorrijder mij eerst in wil halen dan zie ik dat en wacht ik ff
klasse zo hoort het!
  maandag 28 juni 2004 @ 10:27:13 #25
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_20244610
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:22 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

verantwoord de snelheid overtreden?

Lachwekkend inderdaad. Maar als automobilist moet je rekening houden met verantwoorde motorrijders die de 250 kmpu halen MM.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')