Dat kan niet zonder meer hoor. Als de kleur je alsnog niet aanstaat is het puur goodwill van de winkelier.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 10:50 schreef bonke het volgende:
als je bv een paar schoenen koopt , kan je ze achteraf terugbrengen en je geld terugvragen ( binnen een bepaalde tijd )
dat is vrij normaal vinden we
Dat hangt er vanaf wat ermee is. Als hij stuk is moeten ze hem repareren of een andere, vergelijkbaar exemplaar, geven.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 10:50 schreef bonke het volgende:
maar als je nu een computer koopt en die functioneert niet zoals jij het zou willen
kan je dan ook binnen die bepaalde tijd dat ding terugbrengen en je geld terugvragen ?
ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je een computer koopt en na het instaleren van dat ding blijkt dat er een boel dingen niet kloppen dat je dan denkt bij jezelf " ik wil er een die wel werkt dus ik breng deze terug en ga bij een andere winkel kijken"
hoever kan je gaan bij het terugeisen van je geld ??
Je gaat toch niet schoenen kopen waarvan je de kleur niet mooi vindtquote:Op zaterdag 26 juni 2004 10:55 schreef 700MB het volgende:
[..]
Als de kleur je alsnog niet aanstaat is het puur goodwill van de winkelier.[..]
Je zou eens moeten weten, sommige mensen presteren het om een wielerbroek te gebruiken en dan krijg je het verzoek of je een broek met zweetplekken en al wil ruilen voor een maatje groter.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:03 schreef okkie-man het volgende:
[..]
Je gaat toch niet schoenen kopen waarvan je de kleur niet mooi vindt![]()
wettelijk gezien mag de winkelier binnen een redelijke termijn het probleem oplossen. meestal krijg je echter geld terug als je moeilijk gaat doen in dat soort situaties, omdat het een winkel veel klanten kan kosten (iemand die een slechte ervaring heeft met een winkel zal dit ook aan anderen vertellen, en het staat ook voor een winkel slecht als iemand stennis schopt omdat-ie geen geld terug krijgt bij een defect product)quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:18 schreef bonke het volgende:
ik mag aannemen dat een winkelier : niet goed geld terug garantie geeft
kan me voorstellen dat bij sommige dingen als onderghoed ed de winkelier gelijk heeft dat ie niks teruggeeft
maar je hoort vaak genoeg dat mensen bv een tv kopen , dat ding aansluiten en dat dan ( ik noem maar wat ) het beeld op ze kop staat )
dan breng je de tv terug en bij de winkel zegge ze "die repareren we ff en u bent em 3 weken kwijt "
daar zal ik het dan totaal niet mee eens zijn en mijn geld terug eisen
tis toch vrij normaal dat je dan je geld terug krijgt of zie ik dat verkeerd ??
wettelijk gezien is het zo dat je een overeenkomst hebt, en dat je de winkelier in de gelegenheid moet stellen om alsnog aan de overeenkomst te voldoen, bijvoorbeeld door het defecte apparaat te vervangen of binnen een redelijke termijn te reparerenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
wanneer de winkelier niet binnen een redelijke termijn het probleem kan oplossen, kun je de koop ontbinden. in dat geval hoef je inderdaad geen genoegen te nemen met een tegoedbonquote:Ook al staat er op de bon, geen geld terug maar een tegoedbon
dat hebben ze dus wel wanneer je hen niet in de gelegenheid stelt alsnog te leveren. wanneer je in dat geval naar de rechter gaat zul je bot vangen. maar zoals ik al eerder stelde, een winkelier verliest klanten als hij zo met zijn klanten omgaat, dus lukt het vrijwel altijd om geld terug te krijgen. een ontevreden klant is geen klantquote:Geeft meestal wel een probleem als de winkelier dat niet wel, maar gewoon
doorzetten. Ze hebben geen poot om op de staan.
Je bedoelt 'vragen staat vrij'.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
He, Bonkiebabe, je gaat nu toch niet aan me twijffelen hequote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:56 schreef bonke het volgende:
sja nu weet ik et nie meer hoor
alicey zegt dit en kajalevi zegt dat
wie heeft er nu gelijk ?? hehehe
ps: modderbadje alvast klaarzetten dames ?? :-)
wat je zegt klinkt allemaal heel aannemelijk hoorquote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:00 schreef Kajalevi het volgende:
[..]
He, Bonkiebabe, je gaat nu toch niet aan me twijffelen he![]()
Kaja heeft toch altijd gelijk......![]()
Dat is nonsens.. In Nederland bestaat dat recht niet. Alleen als er sprake is van non-conformiteit kun je, nadat de winkelier de gelegenheid heeft gehad de problemen te verhelpen, schadevergoeding vragen of de koop ontbinden.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 12:04 schreef bonke het volgende:
[..]
wat je zegt klinkt allemaal heel aannemelijk hoor
dus ongeacht wat er onderaan et bonnetje staat kun je altijd je geld terugeisen , mits het aperaat niet beschadigt is en in de originele verpakking zit en het binnen een bepaalde periode gebeurt
ps: kusje kajababe :-)
Onzin. Wijs maar aan waar het staat. Of kijk eens op staiksterk of waar dan ook.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:59 schreef Kajalevi het volgende:
Wat ik al zei, ongeacht wat er op de bon staat, er is nu in de wet een soort 'bedenktijdclausule' toegevoegd. Voor elke soort verkoop.
mits de bon daar iets over zegt. in het andere geval is de verkoper niet verplicht om direct geld terug te gevenquote:Op zaterdag 26 juni 2004 11:53 schreef Kajalevi het volgende:
Hij verliest inderdaad klanten, maar ze hebben geen gewoon geen poot om op te staan, als jij
iets niet goed vind, dan hoef je geen genoegen te nemen met een vervangend iets, je hoeft
zelfs geen reden op te geven. Zolang alles er nog net zo uit ziet als bij aankoop, verpakking
in takt, bonnen erbij. Kun je gewoon je geld terug vragen binnen de gestelde termijn op de bon.
de wet komt pas in zicht wanneer de overeenkomst niet wordt nagekomen. wanneer er niet is overeengekomen dat de koper geld terug kan krijgen, is de verkoper in geval van een winkel niets verplicht. wanneer het artikel niet deugt (dus niet of je het niet mooi vindt, maar als het defecten vertoont) heeft de winkelier niet geleverd, en moet hij alsnog leveren binnen een redelijke termijn. pas wanneer dat niet gaat lukken, kun je de overeenkomst ontbinden, en pas dan is de winkelier verplicht tot het teruggeven van geldquote:Een winkelier moet ten alle tijden geld terug geven als jij dat wenst en je voldoet aan
alle voorwaarden. Dat is de wet.
"de wet" wordt voortdurend aangepast. misschien kun je even aangeven over welke artikelen je het nu hebt? ik ben wel benieuwd wat er dan precies veranderd is, en ik leer graag bijquote:p.s.; de wet is vorig jaar aangepast, win je altijd bij de rechter
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |