abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 juni 2004 @ 10:50:01 #1
64781 bonke
pipo koeie
pi_20199097
als je bv een paar schoenen koopt , kan je ze achteraf terugbrengen en je geld terugvragen ( binnen een bepaalde tijd )
dat is vrij normaal vinden we

maar als je nu een computer koopt en die functioneert niet zoals jij het zou willen
kan je dan ook binnen die bepaalde tijd dat ding terugbrengen en je geld terugvragen ?

ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je een computer koopt en na het instaleren van dat ding blijkt dat er een boel dingen niet kloppen dat je dan denkt bij jezelf " ik wil er een die wel werkt dus ik breng deze terug en ga bij een andere winkel kijken"
hoever kan je gaan bij het terugeisen van je geld ??
pies on joe toe
pi_20199195
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 10:50 schreef bonke het volgende:
als je bv een paar schoenen koopt , kan je ze achteraf terugbrengen en je geld terugvragen ( binnen een bepaalde tijd )
dat is vrij normaal vinden we
Dat kan niet zonder meer hoor. Als de kleur je alsnog niet aanstaat is het puur goodwill van de winkelier. En als ze stuk zijn, kan je een ander, vergelijkbaar paar krijgen, maar geld terug is niet verplicht.
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 10:50 schreef bonke het volgende:
maar als je nu een computer koopt en die functioneert niet zoals jij het zou willen
kan je dan ook binnen die bepaalde tijd dat ding terugbrengen en je geld terugvragen ?

ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je een computer koopt en na het instaleren van dat ding blijkt dat er een boel dingen niet kloppen dat je dan denkt bij jezelf " ik wil er een die wel werkt dus ik breng deze terug en ga bij een andere winkel kijken"
hoever kan je gaan bij het terugeisen van je geld ??
Dat hangt er vanaf wat ermee is. Als hij stuk is moeten ze hem repareren of een andere, vergelijkbaar exemplaar, geven.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_20199304
Waarom zou je schoenen terugbrengen. Je past ze toch eerst in de winkel en je loopt er toch een stukje op om te kijken of ze lekker zitten. .
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_20199336
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 10:55 schreef 700MB het volgende:

[..]

Als de kleur je alsnog niet aanstaat is het puur goodwill van de winkelier.[..]
Je gaat toch niet schoenen kopen waarvan je de kleur niet mooi vindt
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:04:47 #5
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_20199351
raise up !!
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:09:17 #6
26928 Aequitas
Boondock Saint
pi_20199423
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:03 schreef okkie-man het volgende:

[..]

Je gaat toch niet schoenen kopen waarvan je de kleur niet mooi vindt
Je zou eens moeten weten, sommige mensen presteren het om een wielerbroek te gebruiken en dan krijg je het verzoek of je een broek met zweetplekken en al wil ruilen voor een maatje groter.

WTF je hebt hem gebruikt.... ja maar dan kan je aps echt goed zien of de maat goed is krijg je dan naar je hoofd.

idem met schoenen, rijden ze er eerst een etappe van de tour de france mee, en willen ze hem daarna ruilen omdat hij toch knelt of niet bij de fiets past
Catch You On The Flip Side
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:09:30 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20199428
het ligt er aan. als er duidelijk sprake is van een defect, dan kan ik het hoog spelen. in jouw geval, een computer, ligt het echter wat complexer. eventuele problemen hoeven niet aan het apparaat zelf te liggen, maar kunnen het gevolg zijn van software- en firmware-instellingen. wel mag je natuurlijk als leek verwachten dat wanneer je een computer compleet koopt, de winkel zorgt dat alles correct staat ingesteld
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:18:00 #8
64781 bonke
pipo koeie
pi_20199542
ik mag aannemen dat een winkelier : niet goed geld terug garantie geeft
kan me voorstellen dat bij sommige dingen als onderghoed ed de winkelier gelijk heeft dat ie niks teruggeeft
maar je hoort vaak genoeg dat mensen bv een tv kopen , dat ding aansluiten en dat dan ( ik noem maar wat ) het beeld op ze kop staat )
dan breng je de tv terug en bij de winkel zegge ze "die repareren we ff en u bent em 3 weken kwijt "
daar zal ik het dan totaal niet mee eens zijn en mijn geld terug eisen
tis toch vrij normaal dat je dan je geld terug krijgt of zie ik dat verkeerd ??
pies on joe toe
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:20:20 #9
26928 Aequitas
Boondock Saint
pi_20199581
je hebt altijd het recht om de zaak te herstellen wanneer het in eerste instantie niet goed is. Behoudens enkele situaties waarin dit eigenlijk onmogelijk is, levering van bruidstraat oid. 2 dagen later heb je er niks aan. Of bloemen op een begravenis.
Catch You On The Flip Side
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:21:42 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20199609
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:18 schreef bonke het volgende:
ik mag aannemen dat een winkelier : niet goed geld terug garantie geeft
kan me voorstellen dat bij sommige dingen als onderghoed ed de winkelier gelijk heeft dat ie niks teruggeeft
maar je hoort vaak genoeg dat mensen bv een tv kopen , dat ding aansluiten en dat dan ( ik noem maar wat ) het beeld op ze kop staat )
dan breng je de tv terug en bij de winkel zegge ze "die repareren we ff en u bent em 3 weken kwijt "
daar zal ik het dan totaal niet mee eens zijn en mijn geld terug eisen
tis toch vrij normaal dat je dan je geld terug krijgt of zie ik dat verkeerd ??
wettelijk gezien mag de winkelier binnen een redelijke termijn het probleem oplossen. meestal krijg je echter geld terug als je moeilijk gaat doen in dat soort situaties, omdat het een winkel veel klanten kan kosten (iemand die een slechte ervaring heeft met een winkel zal dit ook aan anderen vertellen, en het staat ook voor een winkel slecht als iemand stennis schopt omdat-ie geen geld terug krijgt bij een defect product)
pi_20199653
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
Ook al staat er op de bon, geen geld terug maar een tegoedbon.
Wel binnen de gestelde termijn natuurlijk.
En wel met de bonnen, orignele verpakking en ongedragen dus.

Geeft meestal wel een probleem als de winkelier dat niet wel, maar gewoon
doorzetten. Ze hebben geen poot om op de staan. Als jij je geld terug wil
moeten ze dat terug geven.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:30:34 #12
64781 bonke
pipo koeie
pi_20199762
mag aan nemen dat kajalevi het juiste zegt en alicey het ook juist heeft maar dat het dan buiten de "niet goed geld terug garantie valt " ( dus na die 7/8 dagen word het reparen )
pies on joe toe
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:31:12 #13
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_20199771
Als een winkelier niet mee wil werken, moet je op de drukste dag in die winkel ruzie gaan schoppen (met een luide, hele luide stem!). Krijg je meestal wel wat je wil

Verder heb ik dat met een pc gedaan, maar dat was bij MyCom (8 dagen niet goed geld terug garantie, no questions asked)
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:36:48 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_20199860
ik heb zoiets maar 1 keer meegemaakt en dat was met een video
ik kocht em maar ik kwam thuis en probeerde dat ding te late werken en hij deed niks
dus ik weer terug en vroeg me geld terug
wilde ze eerst niet en ze boden me een andere aan
maarja ik eiste me geld terug en op slot kreeg ik et dus wel
ps: was bij flandria en dan weet je et wel he :-)
pies on joe toe
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:44:32 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20199999
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
wettelijk gezien is het zo dat je een overeenkomst hebt, en dat je de winkelier in de gelegenheid moet stellen om alsnog aan de overeenkomst te voldoen, bijvoorbeeld door het defecte apparaat te vervangen of binnen een redelijke termijn te repareren
quote:
Ook al staat er op de bon, geen geld terug maar een tegoedbon
wanneer de winkelier niet binnen een redelijke termijn het probleem kan oplossen, kun je de koop ontbinden. in dat geval hoef je inderdaad geen genoegen te nemen met een tegoedbon
.
quote:
Geeft meestal wel een probleem als de winkelier dat niet wel, maar gewoon
doorzetten. Ze hebben geen poot om op de staan.
dat hebben ze dus wel wanneer je hen niet in de gelegenheid stelt alsnog te leveren. wanneer je in dat geval naar de rechter gaat zul je bot vangen. maar zoals ik al eerder stelde, een winkelier verliest klanten als hij zo met zijn klanten omgaat, dus lukt het vrijwel altijd om geld terug te krijgen. een ontevreden klant is geen klant
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:46:53 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20200047
Ik heb vreselijk veel ellende gehad met een Apple laptop, die deed na drie maanden niets meer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20200179
Hij verliest inderdaad klanten, maar ze hebben geen gewoon geen poot om op te staan, als jij
iets niet goed vind, dan hoef je geen genoegen te nemen met een vervangend iets, je hoeft
zelfs geen reden op te geven. Zolang alles er nog net zo uit ziet als bij aankoop, verpakking
in takt, bonnen erbij. Kun je gewoon je geld terug vragen binnen de gestelde termijn op de bon.

Het bevalt je niet, produkt is niet goed, punt uit, geld terug. Niets geen gezeur over repareren, niets geen vervangend artikel. Het vertrouwen in dat artikel is toch al weg.

Een winkelier moet ten alle tijden geld terug geven als jij dat wenst en je voldoet aan
alle voorwaarden. Dat is de wet.

p.s.; de wet is vorig jaar aangepast, win je altijd bij de rechter
  zaterdag 26 juni 2004 @ 11:56:35 #18
64781 bonke
pipo koeie
pi_20200254
sja nu weet ik et nie meer hoor
alicey zegt dit en kajalevi zegt dat
wie heeft er nu gelijk ?? hehehe

ps: modderbadje alvast klaarzetten dames ?? :-)
pies on joe toe
pi_20200257
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:24 schreef Kajalevi het volgende:
Wettelijk gezien is het zo dat men altijd geld terug mag vragen.
Je bedoelt 'vragen staat vrij'.

Je hebt alleen het recht geld terug te vragen als dit zo afgesproken is (staat meestal op de kassabon), of in specifieke situaties (colportage, koop op afstand, onroerend goed)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_20200309
Wat ik al zei, ongeacht wat er op de bon staat, er is nu in de wet een soort 'bedenktijdclausule' toegevoegd. Voor elke soort verkoop.
pi_20200342
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:56 schreef bonke het volgende:
sja nu weet ik et nie meer hoor
alicey zegt dit en kajalevi zegt dat
wie heeft er nu gelijk ?? hehehe

ps: modderbadje alvast klaarzetten dames ?? :-)
He, Bonkiebabe, je gaat nu toch niet aan me twijffelen he
Kaja heeft toch altijd gelijk......
  zaterdag 26 juni 2004 @ 12:04:05 #22
64781 bonke
pipo koeie
pi_20200413
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 12:00 schreef Kajalevi het volgende:

[..]

He, Bonkiebabe, je gaat nu toch niet aan me twijffelen he
Kaja heeft toch altijd gelijk......
wat je zegt klinkt allemaal heel aannemelijk hoor
dus ongeacht wat er onderaan et bonnetje staat kun je altijd je geld terugeisen , mits het aperaat niet beschadigt is en in de originele verpakking zit en het binnen een bepaalde periode gebeurt
ps: kusje kajababe :-)
pies on joe toe
pi_20200525
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 12:04 schreef bonke het volgende:

[..]

wat je zegt klinkt allemaal heel aannemelijk hoor
dus ongeacht wat er onderaan et bonnetje staat kun je altijd je geld terugeisen , mits het aperaat niet beschadigt is en in de originele verpakking zit en het binnen een bepaalde periode gebeurt
ps: kusje kajababe :-)
Dat is nonsens.. In Nederland bestaat dat recht niet. Alleen als er sprake is van non-conformiteit kun je, nadat de winkelier de gelegenheid heeft gehad de problemen te verhelpen, schadevergoeding vragen of de koop ontbinden.

Enige uitzonderingen zijn, zoals gezegd koop op afstand, colportage en nog een paar, maar voor gewone winkelverkoop bestaat dat recht niet.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_20200540
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:59 schreef Kajalevi het volgende:
Wat ik al zei, ongeacht wat er op de bon staat, er is nu in de wet een soort 'bedenktijdclausule' toegevoegd. Voor elke soort verkoop.
Onzin. Wijs maar aan waar het staat. Of kijk eens op staiksterk of waar dan ook.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zaterdag 26 juni 2004 @ 12:10:59 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20200547
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 11:53 schreef Kajalevi het volgende:
Hij verliest inderdaad klanten, maar ze hebben geen gewoon geen poot om op te staan, als jij
iets niet goed vind, dan hoef je geen genoegen te nemen met een vervangend iets, je hoeft
zelfs geen reden op te geven. Zolang alles er nog net zo uit ziet als bij aankoop, verpakking
in takt, bonnen erbij. Kun je gewoon je geld terug vragen binnen de gestelde termijn op de bon.
mits de bon daar iets over zegt. in het andere geval is de verkoper niet verplicht om direct geld terug te geven
quote:
Een winkelier moet ten alle tijden geld terug geven als jij dat wenst en je voldoet aan
alle voorwaarden. Dat is de wet.
de wet komt pas in zicht wanneer de overeenkomst niet wordt nagekomen. wanneer er niet is overeengekomen dat de koper geld terug kan krijgen, is de verkoper in geval van een winkel niets verplicht. wanneer het artikel niet deugt (dus niet of je het niet mooi vindt, maar als het defecten vertoont) heeft de winkelier niet geleverd, en moet hij alsnog leveren binnen een redelijke termijn. pas wanneer dat niet gaat lukken, kun je de overeenkomst ontbinden, en pas dan is de winkelier verplicht tot het teruggeven van geld

jouw uitgangspunt is dat er een voorwaarde overeengekomen wordt dat wanneer een artikel niet naar de zin van de koper is, de winkelier terstond geld terug geeft. het is echter niet duidelijk of er in dit geval sprake is van een dergelijke voorwaarde. ik ben weinig computerwinkels tegengekomen die dergelijke voorwaarden hanteren, dus zal ts het op garantie moeten gooien
quote:
p.s.; de wet is vorig jaar aangepast, win je altijd bij de rechter
"de wet" wordt voortdurend aangepast. misschien kun je even aangeven over welke artikelen je het nu hebt? ik ben wel benieuwd wat er dan precies veranderd is, en ik leer graag bij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')