Van hoeveel mensen uit je eigen omgeving kun je zeggen dat ze werkelijk vrij zijn?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 04:34 schreef BaajGuardian het volgende:
waarom mag een kind dan niet zichzelf zijn==>worden?
Dat zal ook niemand je tegenspreken.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 08:04 schreef Muizig het volgende:
Ik ben eigenlijk alleen maar blij dat mijn moeder me vroeger verbood om op de autoweg te gaan spelen ondanks dat ik dat zelf wel wilde.. Een doodgereden kind is voor niemand leuk
Ik kon in groep 1 al een beetje lezen en schrijven.. Daarom mocht ik in groep 2 ook al meedoen met de derde groeppers uit de middenbouwquote:Op vrijdag 25 juni 2004 08:06 schreef Toeps het volgende:
[..]
Dat zal ook niemand je tegenspreken.
Maar soms zijn er dingen waarin je kinderen beter niet al te veel kunt sturen. Ik mocht bijvoorbeeld in groep 1 nog niet schrijven, want dat 'hoorde' pas in groep 3.
Iemand die zijn kind op de weg laat spelen laat zijn kind dan ook niet vrij.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 08:04 schreef Muizig het volgende:
Ik ben eigenlijk alleen maar blij dat mijn moeder me vroeger verbood om op de autoweg te gaan spelen ondanks dat ik dat zelf wel wilde.. Een doodgereden kind is voor niemand leuk
Een kind wordt gevormd door zijn omgeving. Dus ergens wordt een kind altijd zichzelf. Daarnaast is die structuur nodig omdat als je kinderen teveel vrij laat ze puur gaan doen waar ze zelf zin in hebben. (Zie dikke kinderen bv. Zelf ontwikkeling is eten waar je trek in hebt?). Ik ben met je eens dat bepaalde denkbeelden (zoals het geloof) vaak teveel invloed hebben op de opvoeding maar voor de rest is school en dergelijke een noodzaak.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 04:34 schreef BaajGuardian het volgende:
het kind mag niet doen wat het zelf wil , wij beschermen het tegen zichzelf is de reden...
maar wat is dit nu voor reden? , is het doel van het leven niet creeeren...tot nu toe?
is het niet ervaren? , nieuwe dingen ontdekken? open staan voor verandering?
waarom mag een kind dan niet zichzelf zijn==>worden?
Mooie uitspraakquote:Op vrijdag 25 juni 2004 08:22 schreef NorthernStar het volgende:
Vrijheid is niet dat je alles mag doen wat je wilt, vrijheid is alles mogen doen wat goed voor je is.
Ik denk niet dat dikke kinderen veroorzaakt worden doordat ze vrij zijn in wat ze eten.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 10:40 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Een kind wordt gevormd door zijn omgeving. Dus ergens wordt een kind altijd zichzelf. Daarnaast is die structuur nodig omdat als je kinderen teveel vrij laat ze puur gaan doen waar ze zelf zin in hebben. (Zie dikke kinderen bv. Zelf ontwikkeling is eten waar je trek in hebt?). Ik ben met je eens dat bepaalde denkbeelden (zoals het geloof) vaak teveel invloed hebben op de opvoeding maar voor de rest is school en dergelijke een noodzaak.
Dat je daardoor het kind verbiedt om vrij te zijn is niet erg. Zolang de wereld tussen verschillende mensen gedeeld moet worden zal je nooit vrij zijn. Kinderen vrijlaten is ok maar ze verplichtingen bijbrengen (en ze bv sociaal vormen) is zeker een pre.
edit:
[..]
Mooie uitspraak
Kun je uitleggen waarom je dit denkt?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 10:41 schreef Toeps het volgende:
Ik denk niet dat dikke kinderen veroorzaakt worden doordat ze vrij zijn in wat ze eten.
Al verschilt de mening over wat goed is, een streng christelijke ouders zullen hier bijvoorbeeld onder verstaan dat het kind wel elke zondag naar kerk moet en niet buiten mag spelen, zich moet houden aan christelijke regels, maar verder vrij is in het doen en laten.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 08:22 schreef NorthernStar het volgende:
Vrijheid is niet dat je alles mag doen wat je wilt, vrijheid is alles mogen doen wat goed voor je is.
Sorry Live , maar hier moet ik even tergenin gaan , je zegt het zelf al , een kind word GEVORMD door zijn\haar OMGEVING , dus is een kind altijd ZICHZELF (?????)quote:Op vrijdag 25 juni 2004 10:40 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Een kind wordt gevormd door zijn omgeving. Dus ergens wordt een kind altijd zichzelf. Daarnaast is die structuur nodig omdat als je kinderen teveel vrij laat ze puur gaan doen waar ze zelf zin in hebben. (Zie dikke kinderen bv. Zelf ontwikkeling is eten waar je trek in hebt?). Ik ben met je eens dat bepaalde denkbeelden (zoals het geloof) vaak teveel invloed hebben op de opvoeding maar voor de rest is school en dergelijke een noodzaak.
Dat je daardoor het kind verbiedt om vrij te zijn is niet erg. Zolang de wereld tussen verschillende mensen gedeeld moet worden zal je nooit vrij zijn. Kinderen vrijlaten is ok maar ze verplichtingen bijbrengen (en ze bv sociaal vormen) is zeker een pre.
edit:
[..]
Mooie uitspraak
opvoeden is niks mismee , het woord opvoeden hou niet simpeltjes in : aanleren , maar samenleving bijbrengenquote:Op vrijdag 25 juni 2004 12:37 schreef Morwen het volgende:
Mooi stuk, Baaj Guardian!
Mijn mening hierover is dat je nooit je kinderen alleen opvoed. Mijn ouders (opa en oma dus) zijn veel strenger dan ik bijv., maar mijn schoonouders (andere opa en oma) zijn weer te makkelijk in mijn ogen (daar krijgen ze de hele dag door snoep bijv.).
Ik denk dat een kind of individu zijn hele leven door te maken krijgt met diverse persoonlijkheden en dat begint al heel jong. Ik zie niet in wat daar mis mee is. We zijn tenslotte allemaal verschillend en geen geprogrammeerde robotten die enkel handelen en/of denken vanuit liefde. Iedereen heeft een rugzak vol met ervaringen die je naar je beste vermogen gebruikt en ik ga er nog steeds van uit dat iedereen het beste met zichzelf en anderen voor heeft. En dat is misschien niet hoe jij of ik zou handelen, maar daar zijn we mensen voor.
Juist door iedereen in zijn waarde te laten heb je respect. Dat bereik je niet door bepaalde zienswijzen op te dringen als de enige juiste. Je kan natuurlijk wel laten zien wie jij bent en hoe jij denkt dat het beter kan, maar uit ervaring weet ik dat mensen dan juist de kont tegen de kribbe gooien (zeker als je dat op een dwingende manier doet).
Ik pleit voor een "betere" wereld, maar vanuit respect voor alles en iedereen. Ik denk dat ik daar meer mee bereik, ook via mijn kinderen (en dat merk ik vrijwel dagelijks), dan dat ik als een betweter mensen ga zitten wijzen op hun gebrek aan respect. Goed voorbeeld doet goed volgen, denk ik.
Voordat ik helemaal van het onderwerp afdrijf, wil ik nog even zeggen dat mijn spiritualiteit juist meer ontwikkeld is doordat ik kinderen heb. Zij laten je zien hoe het anders kan en reageren over het algemeen veel puurder en dat kan wat mij betreft ook makkelijk binnen bepaalde grenzen. Daar hebben ze nu eenmaal hun verdere leven ook mee te maken.(<ik was bijna vergeten een smiley toe te voegen
).
Ja waarom is kennis noodzakelijk.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:16 schreef BaajGuardian het volgende:
maar school een noodzaak ... waarom? ,
Hier verschillen wij 100% van mening ben ik bang (afgezien van het feit dat ik de bijbel een goed boek vind en meer niet). Alles is terug te voeren op egoisme en hier doet een opvoeding niks aan behalve te leren dat sociaal zijn een goed iets is. Een kind in laten zien dat je het niet kan maken om anderen pijn te doen. etc. "Je zou ook niet willen dat anderen jou zouden pesten" etc.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:43 schreef BaajGuardian het volgende:
en de angst dat het (genoemd door iemand anders) allemaal eigenwijze egoisten zouden worden is *ONZIN*
een kind is niet volgens de bijbel slecht en zondig geboren.
een kind is puur en spontaan , deze wereld maakt mens namelijk egoistisch
dat word altijd te snel vergeten
nogmaals , je hebt niks begrepen waar ik het over heb.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:54 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Hier verschillen wij 100% van mening ben ik bang (afgezien van het feit dat ik de bijbel een goed boek vind en meer niet). Alles is terug te voeren op egoisme en hier doet een opvoeding niks aan behalve te leren dat sociaal zijn een goed iets is. Een kind in laten zien dat je het niet kan maken om anderen pijn te doen. etc. "Je zou ook niet willen dat anderen jou zouden pesten" etc.
Natuurlijk is school belangrijk. Maar de manier waarop de meeste scholen werken vind ik niet goed. Kinderen zijn van nature leergierig. Ze willen alles leren, maar wel op het moment dat het hén uitkomt. Probeer een moe of boos kind maar eens iets te laten doen, het gaat je niet lukken. Op school worden kinderen in bepaalde opzichten geremd, en in andere opzichten gepusht. Dit is erg onefficiënt, en het belemmert ook de motivatie.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:47 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja waarom is kennis noodzakelijk.![]()
Je maakt de indruk dat je iets tegen het schoolsysteem hebt. Iedereen heeft een bepaalde basis nodig om een beroep uit te oefenen. Iedereen kan niet zomaar doen/worden wat ie wil want er moet ook nog een maatschappij draaiende worden gehouden. Zonder kennis bv geen goede gezondheidszorg. Dus moet je leren om af en toe dingen te doen die je minder leuk vind.
Ik zie ook niet hoe je zonder een gestructureerde opvoeding niet vrij kan zijn? Er is genoeg vrijheid over hoor. Je mag zeggen wat je wilt. Kan bij tig verenigingen gaan etc. Zolang je ook maar je maatschappelijke functie vervult. Niks mis mee lijkt me.
Hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij is een kind van nature goed. Ik ben vaak genoeg verbaasd geweest door een kind die iets ontzettend liefs deed voor een mede-kind of een dier. Dit is echt niet aangeleerd. Een kind zal gauw genoeg merken dat egoïsme niet werkt als je in een groep samen moet leven. Dit kun je een kind eventueel ook uitleggen.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:54 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Hier verschillen wij 100% van mening ben ik bang (afgezien van het feit dat ik de bijbel een goed boek vind en meer niet). Alles is terug te voeren op egoisme en hier doet een opvoeding niks aan behalve te leren dat sociaal zijn een goed iets is. Een kind in laten zien dat je het niet kan maken om anderen pijn te doen. etc. "Je zou ook niet willen dat anderen jou zouden pesten" etc.
quote:Op zaterdag 26 juni 2004 02:38 schreef YoriZ het volgende:
Leuk verhaal maar ik denk niet dat hier de oplossing ligt.
Namelijk, als je alle kinderen wil laten zijn wie ze zijn, dan heb je een omgeving nodig die dat accepteert. Een omgeving die puur is, anders zullen er altijd kinderen zijn die beïnvloed worden door een niet pure omgeving. De oplossing is dus dat iedereen puur word. Dat iedereen zich bewust gaat worden van wie ze echt zijn. Wanneer iedereen zich daar bewust van is, dan zullen de kinderen ook kunnen zijn wie ze echt zijn. De oplossing ligt dus niet bij kinderen, de oplossing ligt in ieder mens zelf... dat is mijn visie![]()
En dan hebben we hemel op aarde (hoe je het ook wil noemen je kan het ook eden noemen zoals jij baaj) als iedereen is wie hij werkelijk is![]()
Het zou zeker kunnen dat ik je niet begrijp. Maar leg het dan hier uit zodat de rest het ook kan lezen.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 16:06 schreef BaajGuardian het volgende:
nogmaals , je hebt niks begrepen waar ik het over heb.
ikspreek je wel op irc.
Ik denk een hele mooie...quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:55 schreef BaajGuardian het volgende:
...kijk dan wat voor wereld je krijgt.
Denk ik ook, volgens mij heeft de TS een ideale perfecte wereld voor ogen. Op zich heel mooi streven, maar probleem alleen is dat dit in de praktijk niet werkt, zelfs niet als mensen elkaar volledige vrijheid geven oid.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 16:55 schreef livEliveD het volgende:
Ik denk dan dat je dezelfde wereld als nu krijgt maar dan minder ontwikkeld. Ik denk dat de wereld er erger aan toe zou zijn als nu (of erger zou worden). Teveel vrijheden voor baby's/kids zie ik eerder als nadeel dan als voordeel. Kijken wat kinderen ervan maken is voor mij hetzelfde zeggen als "kijken wat de minder ervaren mensen ervan maken". Daarnaast zal denk ik veel meer het recht van de sterkste gaan gelden.
Ik heb het idee dat de TS het een positieve ontwikkeling zou vinden. Ik zie niet in wat de voordelen zijn eigenlijk
We begrijpen je wel, zijn het alleen niet met je eensquote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:20 schreef BaajGuardian het volgende:
niet in deze wereld zn view zei ik.
en inderdaad , vanuit deze wereld uit is het een niet werkend iets.
wat is de muur eigenlijk dat dit niet begrepen laat worden?
tis zo simpel......
Gelukkig is de mens veel meer dan alleen egoistisch, egoisme is slechts een van de vele aspecten van menszijn, net als delen.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:25 schreef livEliveD het volgende:
Dus al bouw je vanaf de grond op dan nog heb je de natuur van de mens die het op zal breken. Ik geloof dus niet in dat positieve van de mens. Egoisme is waaraan het "kapot" zal gaan ook in een nieuwe wereldview bepaald door kinderen.
Heb je helemaal gelijk aan. Zou ook in het ouders-forum kunnen staan. Maar gezien het publiek daar denk ik dat het daar weinig kans maakt. WFL dusquote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:45 schreef livEliveD het volgende:
Waarom staat het topic niet in wfl eigenlijk? Is toch weinig truth en veel levensvisie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |