abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 juni 2004 @ 04:34:06 #1
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_20171032
VOOR-AF :
dit topic gaat over kinderren , en hoe ze de oplossing zouden zijn voor de zogenaamde maatschappij , van baby tot puber.
lees.ze

babies , je bent er vast wel een geweest...
als je herinneringen hebt van je baby tijd is het vaak zo , zo weet ik uit gesprekken met vele anderren en eigen ervaring...dat je dat op een magischer en bewusterre manier heb meegemaakt dan aangenomen word door de *zogenaamde* doorsnee wetenschap.
persoonlijk kon ik vroeger met mijn vingers in het donker tekenen , met licht dus
en zag ik gitaar spelende leeuwen op het balkon , dit klinkt mischien als een illusie die bestempeld word als het noch niet kunnen onderscheiden van werkelijkheid en fantasie , maar wat is werkelijkheid nu?
hoe men de werkelijkheid ziet is zowieso al een vorm van mens fantasie , denk er maar eens over na.
als babie ben je *spontaan* en *creatiever* meer *god van eigen leven*
bij het zogenaamd leren komt de domper , je *moet* opeens dingen , en word aangeleerd wat *wel* kan en wat *niet* kan , nu heb ik het niet over logische dingen zoals dat je niet een vork in het stopcontakt mag stoppen , maar dingen als , je mag niet alleen lopen , je mag niet met vreemden omgaan en ook minder praktische dingen als , dat je word aangeleerd wat waar is en wat niet , bij gelovige gezinnen is dat wel *het* voorbeeld , maar ook non gelovers doen het
het kind mag niet doen wat het zelf wil , wij beschermen het tegen zichzelf is de reden...
maar wat is dit nu voor reden? , is het doel van het leven niet creeeren...tot nu toe?
is het niet ervaren? , nieuwe dingen ontdekken? open staan voor verandering?
waarom mag een kind dan niet zichzelf zijn==>worden?
waarom moet een kind van babie naar kleuter naar puber aan toe geleid worden door het leven
vast aan een systeem ingesteld...voor gelijke kansen? , onzin , want als zon vorm van zogenaamde *opvoeding* er niet zou zijn was de mens ook niet ingesteld op het overheersen van elkaar , want deze overheersing komt juist voort uit *kansen*
als elk kind nu zelf mocht groeien , in al zn of haar waarde , met complete vrijheid , en niet de ouder beslist de *beste* toekomst.
is het kind de oplossing , zoals wel eens gezegd word..., ja
maar niet gevormt door ons.
een nieuwe generatie is een nieuwe generatie
dit behoort geen CLOON te zijn.
het clonen is juist de boosdoener van al wat nu fout gegaan is qua zelfontplooing...
dus vrijgelaten , en zichzelf , ieder kind zijn\haar eigen wereld....

hoe zou de wereld zijn met al die kleurijke verschillen?

en reageerders , wees niet negatief en begin met een vergelijking met deze put-wereld , dat het een chaos zou worden , want die chaos komt voort uit het systeem (niet lezen als een schuld gever-tje het systeem van hoe wij het hebben ingericht is wat er bedoeld word , zo'n leeg woord is het systeem dus niet) dat we nu hebben en zn zonen (situaties dat het creeerd)
niet uit de puur heid van het kind.

[ Bericht 3% gewijzigd door BaajGuardian op 25-06-2004 04:41:01 ]
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_20171048
Wat zijn... kinderren?

Verder ben ik het wel aardig met je eens
  vrijdag 25 juni 2004 @ 05:47:30 #3
18834 Bridell
and then what..
pi_20171077
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 04:34 schreef BaajGuardian het volgende:

Van hoeveel mensen uit je eigen omgeving kun je zeggen dat ze werkelijk vrij zijn?

Of zelfs maar bewust zijn van hoe onvrij ze zijn?

En je kunt moeilijk verwachten dat mensen iets doorgeven wat ze zelf niet hebben...

What are you but a blossoming, withering flower?
  vrijdag 25 juni 2004 @ 06:15:36 #4
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_20171095
juist , mischien dat daar dan eens verandering in moet komen Bridell

en P-Style...ik ben slecht in spelling , als je dat bedoelt , ik heb iig geen idee hoe je wat dan ook tiept
maar het is leesbaar want je hebt het begrepen

ik ga nu maar eens slapen , alweer de nacht doorgehaalt
ik hoopt dat ik morgen weer wat replys te beantwoorden heb ala discussie.
pi_20171176
Ik wens alle kinderen van de voorlaatste generatie veel succes...

Ik doe wel zonder.
pi_20171254
Ken je iederwijs? Da's een school die aansluit bij wat je zegt. Lijkt mij erg cool.
pi_20171265
Ik denk dat als je kinderen een veilige omgeving biedt, zij inderdaad zichzelf ontwikkelen. Kinderen zijn geen fotorolletjes, zij ontwikkelen zichzelf. Er bestaat toch ook geen looples of kruiples? Dat leren kinderen zichzelf aan, mits zij daartoe de gelegenheid krijgen. Die veilige omgeving dus. En als ouder is het je plicht daarvoor te zorgen.
Iederwijs is hierop gebaseerd. Er wordt een velige omgeving gemaakt, waarbinnen de kinderen zelf kunnen ontdekken wat zij willen leren en op welke manier zij dit willen leren. En ook wanneer. niet één kind is gelijk, dus ieder kind zal zich op zijn eigen manier, naar zijn eigen behoeftes ontwikkelen. Als je ze maar de kans geeft.
Out of my mind, back in five minutes
  vrijdag 25 juni 2004 @ 08:04:36 #8
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_20171365
Ik ben eigenlijk alleen maar blij dat mijn moeder me vroeger verbood om op de autoweg te gaan spelen ondanks dat ik dat zelf wel wilde.. Een doodgereden kind is voor niemand leuk
De hele grote gemene wereld in!
pi_20171374
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 08:04 schreef Muizig het volgende:
Ik ben eigenlijk alleen maar blij dat mijn moeder me vroeger verbood om op de autoweg te gaan spelen ondanks dat ik dat zelf wel wilde.. Een doodgereden kind is voor niemand leuk
Dat zal ook niemand je tegenspreken.
Maar soms zijn er dingen waarin je kinderen beter niet al te veel kunt sturen. Ik mocht bijvoorbeeld in groep 1 nog niet schrijven, want dat 'hoorde' pas in groep 3.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 08:16:52 #10
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_20171427
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 08:06 schreef Toeps het volgende:

[..]

Dat zal ook niemand je tegenspreken.
Maar soms zijn er dingen waarin je kinderen beter niet al te veel kunt sturen. Ik mocht bijvoorbeeld in groep 1 nog niet schrijven, want dat 'hoorde' pas in groep 3.
Ik kon in groep 1 al een beetje lezen en schrijven.. Daarom mocht ik in groep 2 ook al meedoen met de derde groeppers uit de middenbouw

Als het goed is hoort je school te kunnen beoordelen op welk niveau je al zit en je daarvoor lesstof aan te kunnen bieden. Anders zou ik de schuld eerder leggen bij de school dan bij de maatschappij
De hele grote gemene wereld in!
  † In Memoriam † vrijdag 25 juni 2004 @ 08:22:52 #11
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_20171445
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 08:04 schreef Muizig het volgende:
Iemand die zijn kind op de weg laat spelen laat zijn kind dan ook niet vrij.
Die is gewoon onverantwoordelijk bezig.

Vrijheid is niet dat je alles mag doen wat je wilt, vrijheid is alles mogen doen wat goed voor je is.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 10:40:02 #12
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_20173406
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 04:34 schreef BaajGuardian het volgende:
het kind mag niet doen wat het zelf wil , wij beschermen het tegen zichzelf is de reden...
maar wat is dit nu voor reden? , is het doel van het leven niet creeeren...tot nu toe?
is het niet ervaren? , nieuwe dingen ontdekken? open staan voor verandering?
Een kind wordt gevormd door zijn omgeving. Dus ergens wordt een kind altijd zichzelf. Daarnaast is die structuur nodig omdat als je kinderen teveel vrij laat ze puur gaan doen waar ze zelf zin in hebben. (Zie dikke kinderen bv. Zelf ontwikkeling is eten waar je trek in hebt?). Ik ben met je eens dat bepaalde denkbeelden (zoals het geloof) vaak teveel invloed hebben op de opvoeding maar voor de rest is school en dergelijke een noodzaak.

Dat je daardoor het kind verbiedt om vrij te zijn is niet erg. Zolang de wereld tussen verschillende mensen gedeeld moet worden zal je nooit vrij zijn. Kinderen vrijlaten is ok maar ze verplichtingen bijbrengen (en ze bv sociaal vormen) is zeker een pre.

edit:
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 08:22 schreef NorthernStar het volgende:
Vrijheid is niet dat je alles mag doen wat je wilt, vrijheid is alles mogen doen wat goed voor je is.
Mooie uitspraak
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_20173446
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 10:40 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Een kind wordt gevormd door zijn omgeving. Dus ergens wordt een kind altijd zichzelf. Daarnaast is die structuur nodig omdat als je kinderen teveel vrij laat ze puur gaan doen waar ze zelf zin in hebben. (Zie dikke kinderen bv. Zelf ontwikkeling is eten waar je trek in hebt?). Ik ben met je eens dat bepaalde denkbeelden (zoals het geloof) vaak teveel invloed hebben op de opvoeding maar voor de rest is school en dergelijke een noodzaak.

Dat je daardoor het kind verbiedt om vrij te zijn is niet erg. Zolang de wereld tussen verschillende mensen gedeeld moet worden zal je nooit vrij zijn. Kinderen vrijlaten is ok maar ze verplichtingen bijbrengen (en ze bv sociaal vormen) is zeker een pre.

edit:
[..]

Mooie uitspraak
Ik denk niet dat dikke kinderen veroorzaakt worden doordat ze vrij zijn in wat ze eten.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 10:50:48 #14
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_20173640
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 10:41 schreef Toeps het volgende:
Ik denk niet dat dikke kinderen veroorzaakt worden doordat ze vrij zijn in wat ze eten.
Kun je uitleggen waarom je dit denkt?
Ik kan me nog herinneren dat ik als klein kind nooit maat kon houden (bv met eten). Achteraf was ik heel blij dat me ouders ingegrepen dan. Als klein kind heb je nog niet de ervaring die ouderen hebben (Je kijkt ook nog niet zo ver vooruit) en dus is het goed dat ouders bepalen waar jouw vrijheden ophouden. Dit doen ze juist omdat ze het beste met je voor hebben.

ps. Wordt een deel van me quoten niet een stuk overzichtelijker dan als je het geheel quote?
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 11:43:06 #15
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_20175059
mooi stukje BG ... en dat om 4:30 ..
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
pi_20175383
Een kind, kind laten zijn........... het begeleiden bij zijn/haar groei en hier en daar wat bijsturen omdat het nodig is i.v.m. waarden en normen die vanuit een "goddelijk" besef komen........... Tja, dat bijsturen is wel nodig omdat we anders kinderen krijgen die geen rekening houden met gevoelens van anderen, die kwetsen wanneer ze dat willen, ofwel egoistisch denkende en handelende mensjes.
Dus helemaal vrij ?? Nee, dat kan toch niet

Maar wel in zoverre dat ze zich kunnen ontplooien tot een "waardig" voelend/denkend mens. En natuurlijk doet iedere ouder dat op zijn eigen manier, er is niet echt een bepaalde "richtlijn" voor, tenminste in mijn beleving dan. Slechts vanuit mijn eigen levenservaringen en zelfbewustzijn kan ik mijn kinderen "voeden".
  vrijdag 25 juni 2004 @ 11:56:34 #17
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_20175444
Opvoeden is vrijheid ontnemen...so what ?!?! Of denk je dat we in een vrije maatschappij leven...
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:01:48 #18
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_20175605
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 08:22 schreef NorthernStar het volgende:
Al verschilt de mening over wat goed is, een streng christelijke ouders zullen hier bijvoorbeeld onder verstaan dat het kind wel elke zondag naar kerk moet en niet buiten mag spelen, zich moet houden aan christelijke regels, maar verder vrij is in het doen en laten.
Voor ons komt zoiets streng en strikt over, voor hun is het simpelweg behoeden voor slechte gevolgen (naar de hel gaan) net zoals het verbieden van op weg spelen.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:16:18 #19
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_20176042
BG ben het niet met je eens. Als je een kind alles mag doen en laten zonder regels krijg je een verwend ongeremd en sociaal onaangepast persoon. Iemand die al snel gefrustreerd raakt als het niet gaat zoals hij/zij wil. Regels zijn nodig om de grenzen aan te geven van wat wel en niet kan.

Wel vind ik verder dat er niet teveel regels moeten zijn. Alleen de nodige om het kind te beschermen en op te voeden naar waardes zoals dat je een ander niet moet kwetsen ed. Ook moeten ze redelijk en consequent gehanteerd worden. Daarbinnen hoort het kind vrij te zijn te doen wat het wilt en zich te ontwikkelen zoals het wilt, te verkennen. Dus niet van een authoritaire ouder te horen krijgen dat het later hetzelfde beroep moet gaan doen en zich daar op hoort voor te bereiden.
En om het kind positief te stimuleren is het belangrijk deze zekerheid te geven dat het niet later gestraft zal worden, de liefde van de ouders zal houden. Oftewel een warme omgeving.

Overigens heb ik dit overgenomen in eigen woorden van wat ik me herinner van een psychologie vak.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:37:42 #20
84524 Morwen
I got life
pi_20176613
Mooi stuk, Baaj Guardian!

Mijn mening hierover is dat je nooit je kinderen alleen opvoed. Mijn ouders (opa en oma dus) zijn veel strenger dan ik bijv., maar mijn schoonouders (andere opa en oma) zijn weer te makkelijk in mijn ogen (daar krijgen ze de hele dag door snoep bijv.).

Ik denk dat een kind of individu zijn hele leven door te maken krijgt met diverse persoonlijkheden en dat begint al heel jong. Ik zie niet in wat daar mis mee is. We zijn tenslotte allemaal verschillend en geen geprogrammeerde robotten die enkel handelen en/of denken vanuit liefde. Iedereen heeft een rugzak vol met ervaringen die je naar je beste vermogen gebruikt en ik ga er nog steeds van uit dat iedereen het beste met zichzelf en anderen voor heeft. En dat is misschien niet hoe jij of ik zou handelen, maar daar zijn we mensen voor.

Juist door iedereen in zijn waarde te laten heb je respect. Dat bereik je niet door bepaalde zienswijzen op te dringen als de enige juiste. Je kan natuurlijk wel laten zien wie jij bent en hoe jij denkt dat het beter kan, maar uit ervaring weet ik dat mensen dan juist de kont tegen de kribbe gooien (zeker als je dat op een dwingende manier doet).

Ik pleit voor een "betere" wereld, maar vanuit respect voor alles en iedereen. Ik denk dat ik daar meer mee bereik, ook via mijn kinderen (en dat merk ik vrijwel dagelijks), dan dat ik als een betweter mensen ga zitten wijzen op hun gebrek aan respect. Goed voorbeeld doet goed volgen, denk ik.

Voordat ik helemaal van het onderwerp afdrijf, wil ik nog even zeggen dat mijn spiritualiteit juist meer ontwikkeld is doordat ik kinderen heb. Zij laten je zien hoe het anders kan en reageren over het algemeen veel puurder en dat kan wat mij betreft ook makkelijk binnen bepaalde grenzen. Daar hebben ze nu eenmaal hun verdere leven ook mee te maken. (<ik was bijna vergeten een smiley toe te voegen ).
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  vrijdag 25 juni 2004 @ 13:36:51 #21
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_20178208
Een kind, zo vrij als het is, word minder vrij naarmate het word opgevoed.
En dan is de uitdaging om weer vrij te zijn.

Kijk bij kinderen die worden opgevoed in het oosten, bij Shaolin/boedhisten/monnikken. Des te meer spiritualiteit in de opvoeding van het kind zit, des te vrijer het zal leven.

Maar dan nog; wat is vrij? Vrij is slechts een ervaring, een interpretatie.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 15:16:49 #22
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_20180823
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 10:40 schreef livEliveD het volgende:

[..]

edit:
[..]

Mooie uitspraak
Sorry Live , maar hier moet ik even tergenin gaan , je zegt het zelf al , een kind word GEVORMD door zijn\haar OMGEVING , dus is een kind altijd ZICHZELF (?????)

structuur is nodig ala veiligheid ja
dat bijvoorbeeld een kind inderdaad de snelweg niet op rent.

maar school een noodzaak ... waarom? ,
mag een kind niet afwijken van het model?
mag het geen artiest worden zonder dat model
of een werker of wat het dan wil zijn., zonder het model.
ik weet nog goed hoe mijn school was , en wat mijn reactie op school was.
en godszijdank ben ik er eerder af gegaan.
nu heb ik dan een wat moeilijkheid met spelling , maar ik spreek vaak uit ervaring in de letterlijke zin van het woord.

een scholing trouwens , is niet verkeerd , maar het is zo maatschappij gericht
nee , zo economisch gericht
je word geleerd dat je moet gaan werken...
oke , maar waarvoor moet je werken , ze zeggen je met oge scholing word je een rijke en sucsessvol persoon.
en tegelijkertijd zijn er werkers nodig om de boel draaiende te houden...
is school dan niet meer een selectie daarvoor ipv een medium om men te laten *leren*?
daar zou ik niks mis in zien (mits het ook leren is en niet een verhaaltje vertellen)\onder leren valt omgaan met de natuur en met elkaar , niet hoeveel auto's miep verkoopt als ze er zoveel heeft en het afhankelijk is van dit en dat...rekeningetjes...
we hebbe het hier over een OPLOSSING voor al de onzin in deze wereld
een beterre wereld creeeren , niet het systeem groter maken.
dit is nu precies wat ik bedoelde met clonen...
school is tegenwoordig het fijnste cloonmiddel.
maak iedereen als basis hetzelfde .

die school die genoemd werd...
iedergewijs vind ik dan ook geweldig.
zo bedoel ik het , vrijlaten. en tegelijkertijd veilig.
fantastisch!.

maar live , je kent me wel op irc , ik bedoel dit niet als aanval op je...
je hebt alleen niet echt begrepen wat ik bedoelde blijkt.
ik neem aan , nu wel.
pi_20180960
Een kind heeft geen structuur nodig, een kind heeft veiligheid en zekerheid nodig. Structuur kan een middel zijn om dat te bewerkstelligen. Maar structuur zelf, dus structuur om de structuur, is geen doel.
pi_20181083
Kan niet meer zeggen dan dat ik het razend met je eens ben. Laat mensen op de vrije loop opgroeien, dan ben ik eens benieuwd naar die zelfontplooiing.
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
  vrijdag 25 juni 2004 @ 15:33:36 #25
54434 Oscar-Wilde
lost in my head
pi_20181284
Het klinkt nogal zwart/wit wat je verteld. Elke mens is een idividuee en zelfs regels veranderen dat niet. Wees niet te pessimitisch en geniet van elke fase in je leven.
I can resist everything except temptation.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')