abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 juni 2004 @ 13:30:11 #1
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_20151232
Ik heb 2 cavias gekregen van een kennis, 2 jonkies van 5 weken.
Nou heb ik ze 3 dagen, en dat waterflesje is nog helemaal vol. Ze hebben dat ding nog een 1 keer aangeraakt, terwijl ze bij de vorige eigenaar naar hem zeggen dat wel deden. Ik heb die beesten al met hun bek tegen dat ijzertje aangezet en in dat flesje geknepen, maar echt drinken doen ze niet.
Ze eten wel wortels en tomaat en gras enzo

Maar kan het kwaad? moet ik die beesten aldoor water gaan voeren?
Of hebben ze het niet echt nodig omdat ze tomaten enzo vreten?
Of zou het beter zijn om een schaaltje met water neer te zetten?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_20151531
een schaaltje wateer neerzetten kan natuurlijk geen kwaad, wel dagelijks verversen natuurlijk.
Voor de rest weet ik t ook niet.
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_20151954
ik heb 2 cavias gehad, en nu heb ik er weer 2.. en de cavias die ik nu heb leerde pas drinken na hun 2e jaar ofzo en eigenlijk drinken ze nog nauwelijks, heel soms maar, terwijl die 2 andere die ik eerst had echt een flesje per 2 dagen naar binnen gooide.
als je bang bent dat ze niet genoeg vocht binnenkrijgen moet je de andijvie of witlof nat maken voor je het ze geeft.

Ik heb het wel eens opgezocht en het ene boekje raad wel een drinkensflesje of bakje aan en het andere boekje zegt dat niet het nodig is omdat ze toch wel vocht binnenkrijgen. De meningen zijn verdeelt dus
-
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:04:37 #4
93965 Leffe48
pi_20152138
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 13:58 schreef splendor het volgende:
ik heb 2 cavias gehad, en nu heb ik er weer 2.. en de cavias die ik nu heb leerde pas drinken na hun 2e jaar ofzo en eigenlijk drinken ze nog nauwelijks, heel soms maar, terwijl die 2 andere die ik eerst had echt een flesje per 2 dagen naar binnen gooide.
als je bang bent dat ze niet genoeg vocht binnenkrijgen moet je de andijvie of witlof nat maken voor je het ze geeft.

Ik heb het wel eens opgezocht en het ene boekje raad wel een drinkensflesje of bakje aan en het andere boekje zegt dat niet het nodig is omdat ze toch wel vocht binnenkrijgen. De meningen zijn verdeelt dus
Mja die cavias die ik een paar jaar geleden had die zat continu aan dat ding te lurken geloof ik
Die van een maat van me ook
Maar ik zal voortaan wel groenvoer nat maken ja
pi_20152238
ik heb 4 cavias en die zuipen als idioten(1/2 liter per dag met zun 2en).
Je moet gewoon ff geduld oefenen, ze zijn wellicht nog een beetje schuw/bang en durven dus niet.
Als je een bakje water neerzet loop je de kans dat ze er met hun poten in gaan staan of ondersteboven wroeten.
Gewoon flesje laten hangen, ze vinden em vanzelf wel.
Als je meer vragen hebt, mail maar ff.
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:16:51 #6
93965 Leffe48
pi_20152441
Ik geef ze de komende tijd wel veel komkommer:)
Vreten ze zich nu ook vol aan
pi_20153061
niet te veel van geven, raken de nieren van beschadigd. mag je er mee naar de dierenarts
zijn ze ook al in geent tegen schurft?? gezien de leeftijd(5 weken) niet, wel doen scheelt je een bak ellende, ze vinden het niet bepaald leuk en je mag 2 keer(herhaalspuit na 2 weken), maar het is wel het beste IMO
pi_20171998
Doet het drinkflesje het wel? Een van de grotere niet-natuurlijke doodsoorzaken bij cavia's in gevangenschap is uitdroging omdat het balletje van het drinkflesje vast zit door kalkaanslag. In principe moet je elke dag controleren of het flesje nog werkt.
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_20172695
cavia's zijn leuk!

wat betreft drinken........
mijn ervaring..... eerst snappen ze dr gewoon geen bal van hoe en wat dat flesje voor nut heeft.
ze zijn niet heel erg snugger wat dat betreft.
ik duwde ze min of meer dat flesje in hun bek en/of zelf met je vinger tegen 't balletje van 't flesje en dan je vinger bij de cavia houden - gaan ze likken en dan leggen ze de link misschien?
't is 'n hypothese, maar meestal daarna gingen ze wel drinken.
en geduld.

@ hanomag:
inenten tegen schurft?
kan dat?
hoe duur is het dan ongeveer?
en helpt t ook nog als ie al schurftplekjes heeft? Ik spray elke keer, maar ......'t gaat maar niet weg.
doe 's niet
pi_20174471
als ie al schurft heeft moet je linea recta naar de dierenarts gaan, die geeft een injectie met antibiotica, het is een virusachtig dingetje. Wel met de hele meute(vooral eventuele hokgenoten), kost een euro of 8 per cavia, na 2 weken herhaalinjectie(zelfde kosten). kom je met meerdere beestjes krijg je vaak wel kwantumkorting
heb je er als het goed is nooit weer last van. cavia's die je bij de dierenwinkel koopt hebben 99% kans dat ze het hebben.
spray is onzin(advies dierenwinkel??, die willen alleen maar verkopen), alleen antibiotica helpt. doordat het de afweer van de cavia verzwakt kunnen ze aan een longontsteking dood gaan en dat zou jammer zijn.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:27:32 #11
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_20176354
Zou op een bakje overgaan,je hebt ze van beton die gooien ze echt niet om.
Wat me ook opvalt is dat lauw/warm water meer gewaardeert wordt dan koud,hier lopen ze net zo lang te zeiken tot ze vers lauw krijgen) en dan zuipen ze zich helemaal lam.
Bij koud water gaan ze inderdaad met hun voorpoten erin slaan.
Klaar?
Ik niet!
pi_20176514
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 11:22 schreef hanomag het volgende:
als ie al schurft heeft moet je linea recta naar de dierenarts gaan, die geeft een injectie met antibiotica, het is een virusachtig dingetje. Wel met de hele meute(vooral eventuele hokgenoten), kost een euro of 8 per cavia, na 2 weken herhaalinjectie(zelfde kosten). kom je met meerdere beestjes krijg je vaak wel kwantumkorting
heb je er als het goed is nooit weer last van. cavia's die je bij de dierenwinkel koopt hebben 99% kans dat ze het hebben.
spray is onzin(advies dierenwinkel??, die willen alleen maar verkopen), alleen antibiotica helpt. doordat het de afweer van de cavia verzwakt kunnen ze aan een longontsteking dood gaan en dat zou jammer zijn.
Antibiotica werkt tegen (bepaalde) bacterieen, niet tegen virussen.

Schurft wordt veroorzaakt door een mijt. Bij de cavia te herkennen aan subversievelijk krabben, (zilvergrijze)schilfers, haaruitval en kale rode plekken. Ze kunnen er inderdaad aan dood gaan. Op het internet is wel veel te vinden hierover. (Tegen de longontsteking heb je idd wel antibiotica nodig).

De spray geeft soms goede resultaten, soms ook niet. (Er was een spray in de handel die nu niet meer verkocht mag worden, die heel goed helpt, maar daar heb je nu weinig aan). Dierenarts biedt uitkomst, maar kan duur uitvallen. Bij lichte verschijnselen zou spray ook een uitkomst bieden, mocht dat niet helpen kan je altijd nog naar de dierenarts gaan. (Het dier wel goed monitoren en geen onnodige risico's nemen).
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_20177007
je hebt helemaal gelijk Mobious, et zijn idd mijten.
et is weer een tijd geleden dat de mijne er last van hadden. Ik vond de kosten wel mevallen want onze dierenarts heeft ze gelijk ff volledig nagekeken. voor 16 euro per keer(2 cavia's ) kun je IMHO geen gedonder hebben.
De mate van schurft viel bij ons wel mee, maar omdat het ook overdraagbaar is naar bijvoorbeeld mensen heb ik gewoon geen risico genomen en de spuit in laten zetten. Sinds dien nooit weer problemen.
pi_20210235
huh.....
overdraagbaar naar mensen? wist ik niet. ik dacht dat 't een ander soort schurft was dan bij mensen. mmmm.....

ff checken: het caviabeest heeft kleine korstjes - alsof 't schilfers zijn, alleen dan wat groffer. en als ik 'm bij z'n haren pak, dan kan je die eruit trekken in 'bosjes'vorm met onderaan zo'n schilferstukje.
duidelijk? herkenbaar?
dierenarts is wel handig op den duur idd.
doe 's niet
pi_20230880
zeer herkenbaar, gewoon maandag er ff heen gaan met de beestje(s)
pi_20234175
cafia's drinken leffe
  zondag 27 juni 2004 @ 20:33:12 #17
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_20234378
Mijn cavia was keilief, maar hij is nu dood Tis beter zo.

Ontopic: al die groente die je je cavia's geeft zit veel vocht in. dus als je dat blijft geven zullen ze niet zo snel uitdrogen.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_20234618
quote:
Op zondag 27 juni 2004 20:25 schreef idiotforaliving het volgende:
cafia's drinken leffe
ik ken ook cavia's die koffie drinken of wijn. mariakaakjes gaan er ook wel in of croissants(die van mij iig wel)
  zondag 27 juni 2004 @ 21:23:04 #19
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_20235473
Ik gooi er weer een stukje dit is wat ze mij altijd geleerd hebben tegenaan:

Wat veel mensen niet weten is dat cavia's, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hamsters en konijnen 'zuigen' om te drinken, ipv likken. Als zij zo'n drinkfles met een balletje in het tuutje krijgen, kunnen ze dus zuigen wat ze willen, maar er komt geen water uit.

De meeste cavia's leren uit pure wanhoop/uitdroging uiteindelijk wel dat ze moeten likken ( ), maar het kan echt een hele tijd duren voordat ze dat doorhebben, dus je kan er het beste gewoon een bakje met water bijzetten. Het zijn wel enorme knoeiers, en ze spugen het water ook vaak uit/terug

Je zegt dat ze bij de vorige eigenaar wél dronken. Hadden ze daar niet een drinkfles zonder balletje erin?

(je hebt ze nog maar een paar dagen, dus het kan ook gewoon stress zijn hoor)
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_20368589
quote:
Op zondag 27 juni 2004 20:42 schreef hanomag het volgende:

[..]

ik ken ook cavia's die koffie drinken of wijn. mariakaakjes gaan er ook wel in of croissants(die van mij iig wel)
Cavia's zijn net prullenbakjes
Mijn cavia drinkt yakult...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_20377069
Voor veel _nuttige_ info over cavia's kun je deze site eens bekijken. Heb ik in 't begin met m'
n eerste cavia's erg veel aan gehad en van geleerd.
The future belongs to those who believe in de beauty of their dreams.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')