abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20125725
quote:
AMSTERDAM - Het gerechtshof in Amsterdam heeft woensdag besloten dat de rechter-commissaris nader onderzoek moet doen naar het doodschieten van Driss Arbib door een politieagent. De Marokkaan werd op 6 augustus vorig jaar doodgeschoten in een eethuis op het Mercatorplein in Amsterdam-West.

Het Openbaar Ministerie besloot eerder de agent niet te vervolgen omdat hij zou hebben gehandeld uit noodweer. De familie diende hierop een klacht in bij het gerechtshof in Amsterdam.

Reconstructie

Het hof oordeelt nu dat er een reconstructie van het incident moet plaatsvinden. Zo kan het beste worden beoordeeld of voor de agent andere mogelijkheden openstonden dan te schieten op het slachtoffer.

De dood van Arbib leidde tot veel onrust in Amsterdam-West, in het bijzonder onder de Marokkaanse gemeenschap. Na het incident werd een druk bezochte demonstratie gehouden tegen 'zinloos politiegeweld'.

Mes

De agenten werden op 6 augustus vorig jaar bij een ruzie geroepen in het eethuis. Arbib was niet meer aanwezig toen de politie kwam, maar hij keerde kort daarop terug naar het eethuis met een mes en bedreigde daarmee de agent.

Hoofdofficier van justitie L. de Wit zei in oktober vorig jaar bij de toelichting op het besluit om de agent niet te vervolgen dat sprake was van een "acuut levensbedreigende situatie" en dat de politieman geen andere mogelijkheid had om zich te verdedigen.

Kritiek

Volgens het hof kan dit nog niet met zekerheid worden gesteld. Het hof uit kritiek op het begin van het onderzoek. Zo zijn de eerste getuigenverklaringen opgenomen door directe collega's van de schietende agent. Volgens het hof voldoet een dergelijk onderzoek niet aan de eisen van onafhankelijkheid en objectiviteit.

Het hof laakt ook de uitlatingen van korpschef J. Kuiper van de politie Amsterdam-Amstelland. Hij zei kort na het schietincident dat de agent in kwestie niets te verwijten viel en dat hij had gedaan wat hij moest doen.

Conclusies

"Deze uitlatingen behelsden conclusies die in hoge mate vooruit liepen op de mogelijke resultaten van het justitieel onderzoek dat op dat moment nog volop gaande was", stelt het hof.

Dat dit argwaan wekte bij de nabestaanden onderkent het hof. "Deze uitlatingen deden bij klagers begrijpelijkerwijze de gedachte postvatten dat van enig objectief, effectief en onafhankelijk onderzoek naar de omstandigheden van het overlijden van hun zoon en broer geen sprake zou zijn."

Link : Nu.nl http://www.nu.nl/news.jsp?n=346561&c=15
we zullen deze Onderzoek moeten gaan afwachten
De Agent moest niet in zijn Buik schieten - hij moest helemaal niet schieten
Pas als er een Bedreiging was dan pas moest ie schieten maar dan in zijn voet ofzo
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_20125849
Als je echt bedreigd wordt, dan schiet je, en niet in een voet, maar gewoon in de borst, dit is nl het grootste, en dus het makkelijkst te raken als je snel moet schieten. Een been is makkelijk te missen. Bij een serieuse dreiging moet je gewoon je aanvaller uitschakelen.
Of er een serieuse dreiging was, dat is nu dus om uit te zoeken.
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:11:09 #3
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_20126053
gutgut, zijn ze daar nog over bezig, wat een bureaucratie. Je bekend trouwens weer kleur Meki.

Die vent werd bedreigd door een mes, moest snel handelen en schoot dus impulsief op de borstkas. En aangezien agenten ook mensen zijn is dat begrijpelijk.
Zo klaar als een klontje, die agent deed het niet express en kan dus gewoon met rust worden gelaten. Ik vertrouw erop dat dit onderzoek dat ook gewoon zal uitwijzen.

Vervolgens is het afwachten of Amsterdam-west zich hier bij gaat neerleggen dan of dat ze vooroordelen nogmaals bevestigen.
I mean no harm
pi_20126055
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:04 schreef Repeat het volgende:
Als je echt bedreigd wordt, dan schiet je, en niet in een voet, maar gewoon in de borst, dit is nl het grootste, en dus het makkelijkst te raken als je snel moet schieten. Een been is makkelijk te missen. Bij een serieuse dreiging moet je gewoon je aanvaller uitschakelen.
Of er een serieuse dreiging was, dat is nu dus om uit te zoeken.
Een been is makkelijk te missen!!!!!!! dacht het niet ,die sukkels moeten toch goed getraind zijn .
En je hoeft hem niet per se neer te maaien met 50 kogels door zn borst .Volkert van der graaf
heeft toch ook de pim fortyn door de kop geschoten.
Word lid van mn forum http://papa.messageboard.nl/7744
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:12:27 #5
35602 NatasTriplesix
Do You Believe ?!
pi_20126096
quote:
Pas als er een Bedreiging was dan pas moest ie schieten maar dan in zijn voet ofzo
Of de agent andere mogelijkheden had dan schieten wordt in dit onderzoek vast wel duidelijk.
Als iemand met een mes verhaal komt halen na een ruzie is dat best wel bedreigend.
Als men je niet opmerkt kun je net zo goed niet bestaan.
  Moderator woensdag 23 juni 2004 @ 16:14:57 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20126181
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:01 schreef Meki het volgende:

[..]

deze onderzoek is niet nodig in mijn ogen
De Marokkaan moest niet met wapens zwaaien naar agenten - hij moest helemaal geen wapens bij zich hebben
pas alstie naar de martial arts school gaat en dan enkel met een kunststof beschermlaag

en er wordt niet op voeten, handen, benen, armen en liefst ook niet op hoofden geschoten ... doelen zijn te klein en bewegen te snel waardoor de mogelijkheid dat de kogels in onschuldige omstanders terecht komen ipv relmarokkanen met slagersmessen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:15:46 #7
60908 G1ml1
Keep falling......
pi_20126216

ehm ik heb niks tegen marokkanen.....maar leer alsjeblieft Nederlands.....dan begrijpen we elkaar ook wat beter he;)
Gravitation cannot be held responsible for people falling in love
It is better to keep a friend from falling than to help him up
pi_20126227
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:11 schreef meki2 het volgende:

[..]

Een been is makkelijk te missen!!!!!!! dacht het niet ,die sukkels moeten toch goed getraind zijn .
En je hoeft hem niet per se neer te maaien met 50 kogels door zn borst .Volkert van der graaf
heeft toch ook de pim fortyn door de kop geschoten.
Lekker te vergelijken

Om andere ook te beschermen kan je beter zeker van zijn dat je raak schiet, en dus niet op een been/voet mikken. Mocht ie net wegstappen en je raakt een omstander... Dat is nog veel erger !
pi_20126266
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:11 schreef pomtiedom het volgende:
gutgut, zijn ze daar nog over bezig, wat een bureaucratie. Je bekend trouwens weer kleur Meki.

Die vent werd bedreigd door een mes, moest snel handelen en schoot dus impulsief op de borstkas. En aangezien agenten ook mensen zijn is dat begrijpelijk.
Zo klaar als een klontje, die agent deed het niet express en kan dus gewoon met rust worden gelaten. Ik vertrouw erop dat dit onderzoek dat ook gewoon zal uitwijzen.

Vervolgens is het afwachten of Amsterdam-west zich hier bij gaat neerleggen dan of dat ze vooroordelen nogmaals bevestigen.

hij kon Makkelijk onderaan schieten
Maar jah
het is al geweest , de onderzoek gaat toch weer hetzelfde kant op
pi_20126302
Als je in nood bent en echt bedreigd wordt en snel moet reageren is het logisch om op het grootste oppervlak te mikken. Stel je voor dat je dat been mist en er daar een slachting onstaat. dan hoor je iedereen "waarom schoot hij hem niet neer?" Ik vind dat hij goed gehandelt heeft als hij serieus in gevaar was (en natuurlijk ook om de omstanders mischien wel te beschermen)
Je leert volgens mij ook om gewoon op de borst te mikken, het grootste oppervlak. Behalve als er niet echt gevaar is, dan voor de benen gaan.
pi_20126338
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

deze onderzoek is niet nodig in mijn ogen
De Marokkaan moest niet met wapens zwaaien naar agenten - hij moest helemaal geen wapens bij zich hebben
pas alstie naar de martial arts school gaat en dan enkel met een kunststof beschermlaag

en er wordt niet op voeten, handen, benen, armen en liefst ook niet op hoofden geschoten ... doelen zijn te klein en bewegen te snel waardoor de mogelijkheid dat de kogels in onschuldige omstanders terecht komen ipv relmarokkanen met slagersmessen.
De Marokkaan had geen wapens op zak , hij ging een Botermes halen -
De Marokkaan was dom hij moest maar geen mes bij zich hebben
Maar de dood verdient hij niet , de dood verdient niemand
pi_20126358
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:19 schreef Meki het volgende:

[..]

dat verdient die agent ook niet. Daarom verdedigt hij zichzelf. IMO zijn goedrecht.
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:21:13 #13
60908 G1ml1
Keep falling......
pi_20126402
de onderzoek gaat toch weer hetzelfde kant op ......zucht t blijft moeilijk he
Gravitation cannot be held responsible for people falling in love
It is better to keep a friend from falling than to help him up
pi_20126506
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:11 schreef meki2 het volgende:
Ah ja, jij bent dus blijkbaar wel goed getraind en kan zonder te richten iemand in zijn been raken zonder dat hij er iets aan overhoudt. Is jouw naam Lucky Luke ofzo?

Heb jij ZELF wel eens met een pistool geschoten? Nee, dat zal wel niet, gezien je reply. Jij denkt kennelijk nog dat een pistool op zich al machtig genoeg is om iemand tegen te houden. Daarnaast denk je dat een politieagent een robot is die het leven van een ander boven dat van zichzelf moet stellen.

Well, welcome to the real world, waar politieagenten ook van hun leven houden en pistolen afgeschoten moeten worden om iemand tegen te houden.

Stop met Amerikaanse films kijken en besef de werkelijkheid, toekomstige looser.

Een arm of een been missen is makkelijk. Als je iemand in zijn hoofd schiet is hij zo zeker als dood. Als je iemand in zijn torso schiet, schakel je hem zo snel mogelijk uit. Als hij dan dodelijk geraakt wordt, tja, dat is het risico van het vak. Moet je maar niet met een mes lopen zwaaien.

Welke looser gaat er nu met een mes lopen zwaaien naar iemand die een pistool heeft? Wat dacht die Driss Arbib wel niet? "Hij is een politieagent, hij mag toch niet schieten"? Net als in die films waar op het laatst alleen nog de goede politieagent en de kwade slechterik overblijven en de goede politieagent de slechterik *bijna* overhoop schiet, maar het toch maar niet doet uit naam van 'justice'?

Sjonge. Wat leer je hier nu van? Dat de werkelijkheid toch wel wat anders is dan een film. Ga bij jezelf op onderzoek uit hoe erg jouw werkelijkheidszin beinvloedt is door het kijken van films. Dat had Arbib ook moeten doen, dan had hij nu nog geleefd.

[ Bericht 33% gewijzigd door RetepV op 23-06-2004 16:31:50 ]
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:27:16 #15
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_20126618
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:17 schreef Meki het volgende:

[..]

hij kon Makkelijk onderaan schieten
Maar jah
het is al geweest , de onderzoek gaat toch weer hetzelfde kant op
De binnenkant van de doofpot. Dat houdt dus in dat hij wordt vrijgesproken van de aanklacht en dat over een jaar we alles zijn vergeten.
I mean no harm
pi_20126929
Nou haal ik in dat eethuis vaak roti. Het is nogal bizar ingericht: De horizontale streep naar het 'afhaalgedeelte' is een gesloten muur.

Volgens mij is er bij het rode kruis geschoten. Dat gedeelte is ongeveer 1 meter breed. Dus het was lekker benauwd allemaal. Ik weet iet precies hoeveel mensen er waren tijdens de schiet partij maar je kan begrijpen dat de situatie zo verwarrend kan zijn dat je besluit te schieten. En veel tijd om te mikken is er noet in zo'n kleine ruimte...

Ik wil hiermee niet de schutter vrij pleiten. Maar voor je oordeeld moet je wel zo veel mogelik van de situatie afweten natuurlijk!
Aldus.
pi_20126963
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:19 schreef Meki het volgende:
*Iedereen* gaat dood. Ook jij. Niks verdienen, gewoon krijgen, het is een feit. Maar je bent wel dom als je dingen gaat doen die je dood versnellen.

Als jij een wapen bij je draagt, ga je die ooit gebruiken. Misschien dat je je mes trekt uit bluf, maar als je dat doet tegenover iemand die niet bluft, dan ben je gewoon dood. Dan kun je als laatste woorden nog wel roepen 'waarom deed je dat nou, ik blufte!', maar dood ben je. En het is dan je eigen schuld.

Ik zou je bijvoorbeeld aanraden om tegenover mij niet met een mes te gaan lopen bluffen. Ik ben absoluut niet gewelddadig, maar voor je het weet kunnen je ouders een kist gaan bestellen. En er zijn wel meer mensen die zo denken hoor. Je moet wel een enorme sukkel zijn als je denkt dat je je hele leven overal en altijd ergens uit kan bluffen. Het leven is geen computerspelletje of een film...

En wou je trouwens zeggen dat je met een botermes niet iemand kan doodmaken?

Volgens mij leef jij in een droomwereld. Doe eens een reality-check.
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2004 @ 16:40:05 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_20127014
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:24 schreef RetepV het volgende:

Ah ja, jij bent dus blijkbaar wel goed getraind en kan zonder te richten iemand in zijn been raken zonder dat hij er iets aan overhoudt. Is jouw naam Lucky Luke ofzo?
Nee meki2, overheen lezen is dan een goede keuze
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:43:19 #19
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_20127124
quote:

[..]

Je lijkt jezelf een beetje tegen te spreken hier. Je zegt eerst dat we het onderzoek moeten gaan afwachten maar hebt direkt daarna je oordeel over desbetreffende agent al klaarstaan ?

Gewoon afwachten maar dus
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 23 juni 2004 @ 16:44:31 #20
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_20127168
Ik heb in het buitenland eens met een pistool mogen schieten (op een schietbaan) dit was absoluut niet makkelijk. Werd geschoten op silout van een mens op 15 meter ofzo.. nou ik raakte maar niet waar ik wilde. Het is gewoon erg moeilijk. En dat is dan een stilstaand iets.
mai pen rai
pi_20127278
Agenten zijn getraind. Meki zegt het zelf al. Dus die agent heeft gedaan wat hij op zijn training heeft geleerd. Driss Arbib zal ook wel weten dat die agent getraind was, het is algemeen bekend dat agenten getraind zijn. Dus de conclusie is dat Driss Arbib niet snapte HOE agenten getraind zijn. De meest voor de hand liggende conclusie is dat Driss Arbib op TV heeft gezien hoe agenten getraind zijn. Net als Meki dat blijkbaar op TV heeft gezien.

Dus de beste conclusie hier is: 'doe eens een reality-check'.
pi_20127337
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 16:44 schreef niet_links het volgende:
Ik heb in het buitenland eens met een pistool mogen schieten (op een schietbaan) dit was absoluut niet makkelijk. Werd geschoten op silout van een mens op 15 meter ofzo.. nou ik raakte maar niet waar ik wilde. Het is gewoon erg moeilijk. En dat is dan een stilstaand iets.
Een pistool heeft een hele korte loop. Je hartslag is al voldoende om op 15 meter afstand een halve meter naast je doel te schieten. Ik denk niet dat Driss Arbib's benen een halve meter in doorsnee waren.
pi_20127378
quote:

[..]

En wanneer is het een bedreiging? Als hij met een vliegdekschip op je afkomt?

Als iemand met een 20 cm mes op me afkomt, dan leeg ik gerust mijn magazijn op hem. Liever hij dan mij. Dan ga je niet eerst proberen te richten op kleine pinky teen.
pi_20127905
Jammer dat ze die agent nu eens niet met rust laten.

Een persoon ( ongeacht kleur, geloof of wat dan ook) die met een mes op een agent af komt rennen, vraagt er om neergeschoten te worden.

Het probleem is dat men geen respect meer heeft voor gezag. Het is tegenwoordig doodnormaal om een agent met een mes aan te vallen of een leraar dood te schieten of een minister aan te rijden.

Er zal wel flink gelobbyd zijn door de slachtoffer rol figuren om dit weer opnieuw op te rakelen.

Er was door dit gebeuren een flinke ophef onder de Marokkaanse gemeenschap. Nou onder de rest van Nederland heerst grote ophef over het agressieve gedrag van mensjes met messen, knuppels etc.

Die agent verdient een lintje.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_20128069
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 17:07 schreef Balthar het volgende:
Jammer dat ze die agent nu eens niet met rust laten.
...
Er zal wel flink gelobbyd zijn door de slachtoffer rol figuren om dit weer opnieuw op te rakelen.
..
Die agent verdient een lintje.
Schuld of onschuld moet bewezen worden. Dus het is maar goed dat de agent niet met rust gelaten wordt.

Wie zijn in hemelschnaam de "slachtoffer rol figuren"?

En een lintje voor het al dan niet terrecht neerschieten van mensen lijkt me nou niet echt een goed idee hè.
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')