abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 juni 2004 @ 13:10:16 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20224306
quote:
Op zondag 27 juni 2004 13:04 schreef Pokkehontas het volgende:
Zonder kinderen heeft samenleving met toekomst.
Euh?
quote:
Iedereen heeft op termijn profijt van die kinderen, dus is het niet meer dan redelijk dat ook iedereen daar iets in investeert.
Nee, de wereld is overbevolkt, en mensen plegen roofbouw. Door kinderen te krijgen blijft dit voortbestaan.
Het is dus ook niet redelijk dat je dit als overheid bevordert.
Maar dan nog. Zelfs als wil je bevolkingsgroei, dan is Kinderbijslag niet het middel daartoe. Duitsland en Italie zijn landen met de hoogste kinderbijslag, maar de laagste geboorteaantallen. Mensen kiezen voor kinderen als het economisch goed gaat, niet omdat er kinderbijslag is. Dit is een Nice to have, maar zeker geen beslissingsthema.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20224949
quote:
Op zondag 27 juni 2004 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

Nee, de wereld is overbevolkt, en mensen plegen roofbouw. Door kinderen te krijgen blijft dit voortbestaan.
Het is dus ook niet redelijk dat je dit als overheid bevordert.
Maar dan nog. Zelfs als wil je bevolkingsgroei, dan is Kinderbijslag niet het middel daartoe. Duitsland en Italie zijn landen met de hoogste kinderbijslag, maar de laagste geboorteaantallen. Mensen kiezen voor kinderen als het economisch goed gaat, niet omdat er kinderbijslag is. Dit is een Nice to have, maar zeker geen beslissingsthema.
Die analogie die je plaatst is niet juist. Je weet niet of Duitsland en Italie niet nog minder geboortes zal kennen wanneer je de kinderbijslag afschaft. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat een hoger inkomen leidt tot een hoger geboortecijfer. Het lijkt over de hele wereld genomen eerder andersom.

Ik zie het gewoon als een steuntje voor mensen die reeds een kind hebben. De meeste mensen hebben een kindwens en voor de mensen die het wellicht wel kunnen onderhouden maar niet dat kleine beetje extra kunnen geven door gebrek aan geld kan een kleine bijdrage veel goed doen. Als je op 95% zit dan is 5% geweldig. Ik vind alleen niet dat het voor ieder kind weggelegd moet zijn. Als de ouders 2x modaal verdienen dan moet je het zelf kunnen oplossen.
pi_20225331
quote:

[..]

Euh?
[..]
Zeg dat wel

Ik heb de zin inmiddels aangepast.
Kortom, the usual.
  zondag 27 juni 2004 @ 14:12:11 #154
3542 Gia
User under construction
pi_20225578
quote:
Op zondag 27 juni 2004 13:41 schreef sampoo het volgende:

Ik zie het gewoon als een steuntje voor mensen die reeds een kind hebben. De meeste mensen hebben een kindwens en voor de mensen die het wellicht wel kunnen onderhouden maar niet dat kleine beetje extra kunnen geven door gebrek aan geld kan een kleine bijdrage veel goed doen. Als je op 95% zit dan is 5% geweldig. Ik vind alleen niet dat het voor ieder kind weggelegd moet zijn. Als de ouders 2x modaal verdienen dan moet je het zelf kunnen oplossen.
Heel veel mensen die beweren niet zonder de kinderbijslag te kunnen, roken als ketters. Die blazen elke week meer geld de lucht in dan ze per maand aan kinderbijslag ontvangen. Ik vind niet dat daar kinderbijslag naartoe moet. Ze kunnen hun kinderen zonder die kinderbijslag ook prima onderhouden, als ze stoppen met roken. Ze moeten eerst maar eens bepalen waar hun prioriteiten liggen.

Dus ik zie liever een belastingvoordeel voor de allerarmsten, of een financiele tegemoetkoming voor de kinderen rechtstreeks aan de school of sportclub. Want zelfs met kinderbijslag hebben ze geen geld voor een club of schoolreisje, boekengeld of ouderbijdrage.
pi_20232531
quote:
Op zondag 27 juni 2004 09:45 schreef zoalshetis het volgende:
ik wil niet betalen voor doorfokkers, thats all, maar dat staat eigenlijk in elk bericht dat ik hier heb gepost omdat ik nou eenmaal graag ontopic blijf. weg met knuffelsubsidies, mensen moeten maar eens inzien dat je verantwoordelijk bent voor je eigen wensen/acties. er zijn tegenwoordig goede voorbehoedsmiddelen op de markt.
Net zoals al die kinderen van die "doorfokkers" niet voor jouw AOW willen gaan betalen, maar daar hoor ik je ook niet over klagen
pi_20232659
quote:

Mhoa, valt wel mee, het probleem is alleen dat mensen niet netjes met de voorraden van de planeet omgaan. In sommige gebieden is er een gigantisch overschot en in andere gebieden een gigantisch tekort aan van alles, daarnaast denkt de mens niet aan de toekomst, maar de oplossing hiervoor is niet minder kinderen, maar beter wereldwijd beleid.
quote:
Mensen kiezen voor kinderen als het economisch goed gaat, niet omdat er kinderbijslag is. Dit is een Nice to have, maar zeker geen beslissingsthema.
De meeste kinderen worden juist geboren in landen waar het economisch slecht gaat. Hoe beter de welvaart en economie, hoe minder kinderen er juist komen...
  zondag 27 juni 2004 @ 21:07:01 #157
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20235138
quote:
Op zondag 27 juni 2004 13:04 schreef Pokkehontas het volgende:
Zonder kinderen heeft een samenleving geen toekomst.
Onzin. Er zijn genoeg samenlevingen die het prima doen zonder kinderen. Florida en andere vakantie- of pensioen-samenlevingen.
quote:
Iedereen heeft op termijn profijt van die kinderen
Ik geloof je niet. Wat zijn je argumenten daartoe?
quote:
, dus is het niet meer dan redelijk dat ook iedereen daar iets in investeert.
Je moet eerst je stelling beargumenteren, zie boven.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  zondag 27 juni 2004 @ 22:03:09 #158
45206 Pietverdriet
pi_20236533
quote:
Op zondag 27 juni 2004 19:14 schreef Vhiper het volgende:
Mhoa, valt wel mee, het probleem is alleen dat mensen niet netjes met de voorraden van de planeet omgaan. In sommige gebieden is er een gigantisch overschot en in andere gebieden een gigantisch tekort aan van alles, daarnaast denkt de mens niet aan de toekomst, maar de oplossing hiervoor is niet minder kinderen, maar beter wereldwijd beleid.
Oplossing is wel degelijk minder kinderen. Een wereld met maar half zo veel mensen is echt veeeel beter voor het milieu
quote:
De meeste kinderen worden juist geboren in landen waar het economisch slecht gaat. Hoe beter de welvaart en economie, hoe minder kinderen er juist komen...
DIe mensen krijgen ook geen kinderbijslag, we hadden het over kinderbijslag hier, en over kinderen krijgen hier.
  maandag 28 juni 2004 @ 10:13:22 #159
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_20244388
quote:
Op zondag 27 juni 2004 12:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, en dus ook weg met de belastingaftrek voor de eigen woning. Mensen moeten maar inzien dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen wensen/acties.
Lijkt me geen goed plan. Kunnen we voortaan met 3 gezinnen in een huurhuisje gaan zitten, omdat lagere inkomens simpelweg geen huizen meer kunnen kopen. En ook niet in hun eentje kunnen huren, omdat de huurprijzen ook de pan uit rijzen en er bovendien gewoon niet genoeg huurhuizen zijn.

Ben met je eens dat voor de hogere inkomens hypotheekrenteaftrek mag verdwijnen, maar je kunt niet alles en iedereen over een kam scheren.
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_20246275
quote:
Op zondag 27 juni 2004 21:07 schreef hace_x het volgende:

[..]

Onzin. Er zijn genoeg samenlevingen die het prima doen zonder kinderen. Florida en andere vakantie- of pensioen-samenlevingen.
Die hebben een vaste stroom oude mensen die elders jong zijn geworden. Waar denk je dat al die oude mensen vandaan komen? Als er geen kinderen zijn zullen er na een tijd geen diensten voor de gepensioeneerden zijn en op den duur geen gepensioeneerden.
quote:
Ik geloof je niet. Wat zijn je argumenten daartoe?
Het feit dat ons Bruto Nationaal Product door de jaren heen is gegroeid terwijl we steeds minder zijn gaan werken bijvoorbeeld. De vooruitgang die we hebben geboekt.
pi_20246377
quote:
Op zondag 27 juni 2004 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oplossing is wel degelijk minder kinderen. Een wereld met maar half zo veel mensen is echt veeeel beter voor het milieu
Fuck het millieu als de mens niet deel uit maakt van het milieu. Een beter milieu noem ik geen oplossing maar los daarvan is het beste voor het milieu en de mens dat er meer kinderen op gebieden waar ze ook kansen hebben voor ontwikkeling.
  maandag 28 juni 2004 @ 12:24:31 #162
3542 Gia
User under construction
pi_20247474
quote:
Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef kleinmeiske het volgende:

Ben met je eens dat voor de hogere inkomens hypotheekrenteaftrek mag verdwijnen, maar je kunt niet alles en iedereen over een kam scheren.
En dat kan dus met kinderbijslag ook niet. Want dan kunnen lagere inkomens moeilijker hun kinderen onderhouden! Zelfde als wat jij zegt: omdat lagere inkomens simpelweg geen huizen meer kunnen kopen, als hypotheekaftrek verdwijnt.
  maandag 15 november 2004 @ 18:31:55 #163
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23333924
Kinderbijslag? Een sigaar uit eigen doos zal je bedoelen, want waar wordt die kinderbijslag van betaalt? Precies, van de belastingen. En wie betaalt die belastingen? Precies, de ouders.
Je krijgt het gewoon voor je kiezen in de vorm van een belastingverhoging en uiteindelijk ben je per saldo niks op geschoten.

Hulde aan de bureaucratie.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  maandag 15 november 2004 @ 18:35:53 #164
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_23334005
quote:
Op maandag 15 november 2004 18:17 schreef Gallo het volgende:
Ik vind die grens van 2 zo willekeurig. Dan zie ik liever dat het per kind gelijkmatig steeds minder wordt.
2 is een mooi getal, als iedereen 2 kinderen krijgt blijft de bevolking redelijk in evenwicht. En met de huidige bevolking is het geen slecht idee als die wat afneemt. Er is dan wel de vergrijzing, maar dat duurt ook niet eeuwig.

En idd een sigaar uit eigen doos, behalve voor mensen die op het minimum loon zitten, en dat zijn er ook wel een aantal.
I'm nobody's sheep
  maandag 15 november 2004 @ 18:39:50 #165
45206 Pietverdriet
pi_23334076
quote:
Op maandag 28 juni 2004 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]

En dat kan dus met kinderbijslag ook niet. Want dan kunnen lagere inkomens moeilijker hun kinderen onderhouden! Zelfde als wat jij zegt: omdat lagere inkomens simpelweg geen huizen meer kunnen kopen, als hypotheekaftrek verdwijnt.
Moet je eens zien hoe je de belastingen kan verlagen als je de hypotheekrente, de kinderbijslag en de huursubsidie zou afschaffen.
Als je dit zou gebruiken om de grenzen van de belastingschalen te verschuiven naar boven (een hogere belastingvrije voet, en de percentage/inkomen grenzen naar boven) dan verdeel je het eerlijk.
Wat je vervolgens bespaard zijn de overheadkosten aan amtenaren bij bv de belastingdienst, dit kan je vervolgens ook weer teruggeven aan de belastingbetaler, en de vrijgekomen amtenaren, die gaan maar echt werk zoeken. Je zou ze ook een andere amtenarenbaan kunnen geven, fraudebestrijding. Nog meer mogelijkheden om eerlijke belastingbetalers te ontzien met wat dat opleverd.
  maandag 15 november 2004 @ 18:46:45 #166
106056 Landmass
pi_23334232
quote:
Moet je eens zien hoe je de belastingen kan verlagen als je de hypotheekrente, de kinderbijslag en de huursubsidie zou afschaffen.
Vergeet vooral niet de subsidie aan de zielige-mensen-hulpverlenings-industrie, landbouwbeleid, publieke omroepen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een of andere stichting had een raport uitgebracht en we konden zo'n 20 miljard besparen op allerlei onzinnige subsidies.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  maandag 15 november 2004 @ 18:55:22 #167
106056 Landmass
pi_23334417
quote:
Op maandag 15 november 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je dit zou gebruiken om de grenzen van de belastingschalen te verschuiven naar boven (een hogere belastingvrije voet, en de percentage/inkomen grenzen naar boven) dan verdeel je het eerlijk.
Wat je vervolgens bespaard zijn de overheadkosten aan amtenaren bij bv de belastingdienst, dit kan je vervolgens ook weer teruggeven aan de belastingbetaler, en de vrijgekomen amtenaren, die gaan maar echt werk zoeken. Je zou ze ook een andere amtenarenbaan kunnen geven, fraudebestrijding. Nog meer mogelijkheden om eerlijke belastingbetalers te ontzien met wat dat opleverd.
De overheid gaat zichzelf natuurlijk nooit werkloos maken. Zal dus niet zo snel gebeuren.

Maar er is hoop: landen binnen de EU zijn met elkaar aan het concureren en dat gaat dus onder andere met belastingtarieven. Landen met de laagste belastingtarieven kunnen rekenen op een grote belangstelling van de investeerders. Landen met hoge tarieven lopen dus investeringen mis en daarmee werkgelegenheid en welvaartsgroei.

Dit zint Chirac totaal niet. Zijn landje kan namelijk nooit concureren op belastingtarieven. Hij wil namelijk een groot Frankrijk dat meetettert in de wereld, "sociaal zijn", lage werkloosheid, nationale kampioenen kweken en veel welvaart. Dit kost allemaal een aardige duit die door de bevolking op gebracht moet worden: dus hoge belastingtarieven voor de werkende Fransman.
Hij wil dus andere landen verplichten de belastingdruk op haar bevolking te verhogen. Het gaat hem waarschijnlijk niet lukken om dat er door te drukken.

Chirac is dus het haasje en bovendien botsen al zijn idealen met elkaar.

Een prachtig voorbeeld van een land dat concureerd is Estland. Flattax van 26% voor iedereen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  maandag 15 november 2004 @ 19:09:27 #168
45206 Pietverdriet
pi_23334778
In estland betalen bedrijven trouwens helemaal geen belasting, dus dan wordt het ook intressant je gezin als bedrijf te gaan runnen.
Piet Verdriet BV
  maandag 15 november 2004 @ 23:55:36 #169
99433 Tup
Tupperwaar
pi_23343451
Nut: de menselijke soort in NL in stand houden. Voorzieningen in stand houden over ca. 18 jaar (als kinderen de belastingbetaler zijn geworden.)
Credo is steeds "waarom betalen voor de keuze van een ander"? In de kern een terechte vraag, maar in de praktijk is het onmogelijk om iedereen een "eigen keuze" te geven, dit omdat we een samenleving zijn.
Wasserwunderland
  dinsdag 16 november 2004 @ 00:08:02 #170
106056 Landmass
pi_23343830
quote:
Op maandag 15 november 2004 23:55 schreef Tup het volgende:
Nut: de menselijke soort in NL in stand houden. Voorzieningen in stand houden over ca. 18 jaar (als kinderen de belastingbetaler zijn geworden.)
Bleef het maar bij een paar basisvoorzieningen!
Het is echter doorgeslagen met als gevolg de grote belastingdruk.
quote:
Credo is steeds "waarom betalen voor de keuze van een ander"? In de kern een terechte vraag, maar in de praktijk is het onmogelijk om iedereen een "eigen keuze" te geven, dit omdat we een samenleving zijn.
Kan de redenatie totaal niet volgen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 16 november 2004 @ 00:20:52 #171
45206 Pietverdriet
pi_23344198
quote:
Op maandag 15 november 2004 23:55 schreef Tup het volgende:
Bewijs jij dan maar eens dat er een relatie is tussen kinderbijslag en het nemen van kinderen.
PAH
Die is er niet, sterker nog, hoe hoger de kinderbijslag, hoe minder kinderen.
pi_23345825
quote:
Op maandag 15 november 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat hypotheekrente, huursubsidie en kinderbijslag ooit zijn verzonnen? Omdat men graag de burger wilde uitknijpen?

Nee, die zijn verzonnen om de volgende redenen:

Hypotheekrenteaftrek: Het eigen woningbezit stimuleren
Huursubsidie: Het mogelijk maken dat iedereen een dak boven z'n hoofd kan betalen
Kinderbijslag: Een tegemoedkoming in de kosten van de nieuwe generatie

Dat gooi je zo ff de deur uit, waarvoor? Voor lagere belastingen? De effecten daarvan:

Zware inkomensdaling voor gezinnen in koopwoningen, zowel lage, midden als hoge inkomens.
Zware inkomensdaling voor de lage inkomens in huurwoningen.
Sterke inkomensstijging voor de twee verdieners in goedkope huurwoningen.

Het effect? catastrofaal als je alles in 1 keer dus gaat afschaffen. Koopwoningen zullen gigantisch in prijs dalen, vanwege de hogere maandlasten, velen zullen hierdoor noodgedwongen hun huizen moeten verkopen. De huurwoningmarkt gaat hierdoor nog meer op zijn gat, immers, men moet ergens wonen. Lagere inkomens zullen moeite hebben de huur nog op te kunnen brengen, in het ergste geval belanden dus ook hier gezinnen op straat.

En ga je het geleidelijk afschaffen of afschaffen met compensatie ergens anders? Dan lijkt me het effect nihil en kunnen we ons de moeite beter besparen.

Ik zou me dan alleen nog kunnen vinden aan het stellen aan een bovengrens aan de hypotheekrente, zoals door de oppositie voorgesteld.
  dinsdag 16 november 2004 @ 09:07:43 #173
106056 Landmass
pi_23346563
Vhiper: Jij doet net of alleen de 2 verdieners er op voor uit gaan. Maar betalen 1 verdieners dan geen belasting? Ook die gaan er bij een afschaffing van een hoop subsidies op vooruit.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23347799
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 09:07 schreef Landmass het volgende:
Vhiper: Jij doet net of alleen de 2 verdieners er op voor uit gaan. Maar betalen 1 verdieners dan geen belasting? Ook die gaan er bij een afschaffing van een hoop subsidies op vooruit.
Wilde het ff simpel houden door de uitersten te noemen, maar je hebt gelijk, ook 1 verdieners in huurwoningen gaan er dan flink op vooruit.

Mijn punt is dat deze aanpassingen in 1 keer een te grote schok in het inkomen van miljoenen mensen gaat veroorzaken. Dit komt het vertrouwen van de burger niet ten goede en dus de economie niet.

Afschaffen van deze zaken kan dus alleen met een zeer grote overgangsregeling en dan nog met compensatiemaatregelen, het effect ervan is dus nihil. Ik pleit dan ook alleen de hypotheekrenteaftrek voor hogere inkomens te beperken, zodat daar de kers eens van de taart wordt afgehaald, verder aanpassen is een nutteloze verspilling van tijd en geld om de regelgeving aan te passen.
  dinsdag 16 november 2004 @ 10:50:28 #175
45206 Pietverdriet
pi_23347965
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 06:55 schreef Vhiper het volgende:

[..]

:')

Waarom denk jij dat hypotheekrente, huursubsidie en kinderbijslag ooit zijn verzonnen? Omdat men graag de burger wilde uitknijpen?

Nee, die zijn verzonnen om de volgende redenen:

Hypotheekrenteaftrek: Het eigen woningbezit stimuleren
Huursubsidie: Het mogelijk maken dat iedereen een dak boven z'n hoofd kan betalen
Kinderbijslag: Een tegemoedkoming in de kosten van de nieuwe generatie
Ja, dus je neemt mensen met de ene hand belastinggeld weg, om ze dat met de andere weer terug te geven. Een gezin met kinderen en een top inkomen en een duur huis 100% gefinancierd profiteert optimaal. Mensen zonder kinderen net boven de huursubsidie grens betalen maximaal.
Dat is oneerlijk in een belastingsysteem.
quote:
Dat gooi je zo ff de deur uit, waarvoor? Voor lagere belastingen? De effecten daarvan:
Ja, lagere belastingen zijn beter dan subsidies en hoge belastingen
quote:
Zware inkomensdaling voor gezinnen in koopwoningen, zowel lage, midden als hoge inkomens.
Zware inkomensdaling voor de lage inkomens in huurwoningen.
Sterke inkomensstijging voor de twee verdieners in goedkope huurwoningen.
1) Is onzin, dat wat ze niet meer aan aftrek krijgen word gecompenseerd door belasting verlaging
2) Is onzin, dat wat ze niet meer aan aftrek krijgen word gecompenseerd door belasting verlaging en de stijging van de belastingvrije voet.
3) Is onzin, deze mensen betalen niet meer voor 1 & 2 en dat is gerechtvaardigt.
quote:
Het effect? catastrofaal als je alles in 1 keer dus gaat afschaffen. Koopwoningen zullen gigantisch in prijs dalen, vanwege de hogere maandlasten, velen zullen hierdoor noodgedwongen hun huizen moeten verkopen. De huurwoningmarkt gaat hierdoor nog meer op zijn gat, immers, men moet ergens wonen. Lagere inkomens zullen moeite hebben de huur nog op te kunnen brengen, in het ergste geval belanden dus ook hier gezinnen op straat.
Dat is dus humbug, zie boven.en je kan het ook geleidelijk uitfaseren. Feit is nu dat er topinkomens met de duurste huizen het meest profiteren. Door de verdeling van de verlaging uit te voeren in de belastingvrije voet en de belastingschaal verschuiving ontzie je de lagere en midden inkomens verhoudings gewijs meer. Enige mensen die er op achteruit gaan zijn de mensen met een topinkomen.
quote:
En ga je het geleidelijk afschaffen of afschaffen met compensatie ergens anders? Dan lijkt me het effect nihil en kunnen we ons de moeite beter besparen.
Het effect is niet Nihil, het effect is dat belastingen gerechtvaardig worden geheven, en je burocratie afbouwt, wat weer gebruikt kan worden voor lastenverlaging.
quote:
Ik zou me dan alleen nog kunnen vinden aan het stellen aan een bovengrens aan de hypotheekrente, zoals door de oppositie voorgesteld.
Joepie, nog meer burocratie, dat is altijd het antwoord van Links Nederland. Blijkt dat een woud van regelgeving averrechts werkt, dan zetten we daar nog meer regelgeving boven op om dat te regulieren.
  dinsdag 16 november 2004 @ 10:57:19 #176
45206 Pietverdriet
pi_23348071
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 10:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wilde het ff simpel houden door de uitersten te noemen, maar je hebt gelijk, ook 1 verdieners in huurwoningen gaan er dan flink op vooruit.

Mijn punt is dat deze aanpassingen in 1 keer een te grote schok in het inkomen van miljoenen mensen gaat veroorzaken. Dit komt het vertrouwen van de burger niet ten goede en dus de economie niet.
Mensen die goed verdienen en in een huurwoning wonen betalen dus nu onrechtvaardig veel belastingen, starters die de dupe zijn van de door de overheid krap gehouden huizenmarkt.
Voor de meeste mensen zal afschaffing vrijwel neutraal zijn, alleen deze mensen betalen eindelijk een eerlijke hoeveelheid.
pi_23348238
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, dus je neemt mensen met de ene hand belastinggeld weg, om ze dat met de andere weer terug te geven. Een gezin met kinderen en een top inkomen en een duur huis 100% gefinancierd profiteert optimaal. Mensen zonder kinderen net boven de huursubsidie grens betalen maximaal.
Dat is oneerlijk in een belastingsysteem.
Denk dat dat gezin met kinderen en een top inkomen en een duur huis 100% gefinancierd wel meer betalen aan de kinderen, aan belasting en aan hypotheekrente (netto), dan mensen zonder kinderen met een huur net boven de huursubsidiegrens.

Dus wat is hier zo oneerlijk aan?

Jij ziet liever de sociale huurwoning bezethoudende tweeverdieners met topinkomens er flink op vooruit gaan?
quote:
Ja, lagere belastingen zijn beter dan subsidies en hoge belastingen
Onderbouw het ff als je wat roept, zeker als het de kern van je betoog schijnt te zijn...
quote:
1) Is onzin, dat wat ze niet meer aan aftrek krijgen word gecompenseerd door belasting verlaging
Is geen onzin, immers, de belastingverlaging zal nooit de volledige aftrek kunnen compenseren.
quote:
2) Is onzin, dat wat ze niet meer aan aftrek krijgen word gecompenseerd door belasting verlaging en de stijging van de belastingvrije voet.
Zie 1
quote:
3) Is onzin, deze mensen betalen niet meer voor 1 & 2 en dat is gerechtvaardigt.
Is geen onzin. De kinderen van 1 & 2 mogen ook de AOWtjes van 3 gaan ophoesten, vandaar dat 3 daar best aan mag bijdragen in de kinderbijslag. Verder dienen veelverdieners op de woningmarkt door te stromen en niet in goedkopere woningen te blijven zitten. De woningmarkt zit zowel qua koop als qua huur al op slot, daar hoef je geen extra slot bij te hangen.

Dan nog niet eens gehad over de mensen die gedwongen op straat komen te staan door verplicht met verlies hun huis te moeten verkopen of als ze de huur niet meer kunnen opbrengen.
quote:
Dat is dus humbug, zie boven.en je kan het ook geleidelijk uitfaseren. Feit is nu dat er topinkomens met de duurste huizen het meest profiteren. Door de verdeling van de verlaging uit te voeren in de belastingvrije voet en de belastingschaal verschuiving ontzie je de lagere en midden inkomens verhoudings gewijs meer. Enige mensen die er op achteruit gaan zijn de mensen met een topinkomen.
Dan kan je dus beter gewoon de hypotheekrenteaftrek aan een maximum verbinden, ben je sneller klaar met hetzelfde effect. Geen onnodige regelgeving, alsjeblieft!
quote:
Joepie, nog meer burocratie, dat is altijd het antwoord van Links Nederland. Blijkt dat een woud van regelgeving averrechts werkt, dan zetten we daar nog meer regelgeving boven op om dat te regulieren.
Pardon? Een bovengrensje is eenvoudiger dan jouw ideetje om van alles af te schaffen en dan moeilijk te gaan zitten doen met verschuivingen in stelsels e.d.
pi_23348308
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 10:57 schreef Pietverdriet het volgende:

Voor de meeste mensen zal afschaffing vrijwel neutraal zijn, alleen deze mensen betalen eindelijk een eerlijke hoeveelheid.
En daar verschillen wij duidelijk van mening. Ik denk juist dat de afschaffing voor de meesten zeker niet neutraal zal verlopen en zeker de aftrek en afschaffingen van subsidie/bijslag niet zal compenseren, sterker nog, de overheid zal ook wel van de gelegenheid gebruik maken om in die ondoorzichtige brei van herberekeningen van tarieven zijn graantje mee te pikken, wat tot lastenverzwaringen zal leiden.
  dinsdag 16 november 2004 @ 11:57:18 #179
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_23349169
Ik wil later drie vrouwen en minstens 10 kinderen, dus in geen geval. Dan ga ik de straat op.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  dinsdag 16 november 2004 @ 15:55:10 #180
106056 Landmass
pi_23354209
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 10:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Je bedoelt dat mensen in 1 keer een klap meer geld te besteden hebben. Dat kan toch alleen maar het vertrouwen van consumenten ten goede komen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:00:06 #181
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23354358
laat die kutkinderen maar werken voor hun geld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_23354725
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 15:55 schreef Landmass het volgende:

[..]

Je bedoelt dat mensen in 1 keer een klap meer geld te besteden hebben. Dat kan toch alleen maar het vertrouwen van consumenten ten goede komen.
Heb jij alles wel gelezen? De meerderheid zal er flink op achteruit gaan
  dinsdag 16 november 2004 @ 16:19:44 #183
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23354840
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:14 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Het is evident dat de samenleving als geheel er op vooruit gaat. Een gedeelte van de mensen die zich bezig houd met het innen en verdelen van geld kan zich richten op activiteiten die wel waarde toevoegen aan een samenleving. De negatieve effecten van (extra) belasting, bijvoorbeeld deadweight-losses, nog niet eens meegerekend.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 16 november 2004 @ 19:05:16 #184
106056 Landmass
pi_23358615
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:14 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Als afschaffing doorberekent word in lagere belastignen hoe kan dan de meerderheid er op achteruit gaan?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23360622
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:19 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Het is evident dat de samenleving als geheel er op vooruit gaat. Een gedeelte van de mensen die zich bezig houd met het innen en verdelen van geld kan zich richten op activiteiten die wel waarde toevoegen aan een samenleving.
Da's weer eens makkelijk lullen, alsof er voor iedereen werk te wachten ligt als ze er bij de overheid uitgeschopt worden.
quote:
De negatieve effecten van (extra) belasting, bijvoorbeeld deadweight-losses, nog niet eens meegerekend.
Ja, ja, Belastingen zijn zo slecht, elke verhoging is een ramp he? Waarom gewoon niet meteen helemaal afschaffen...Koopt iedereen maar zelf z'n prive legertje om z'n huisje te verdedigen, ieder een prive ziekenhuis, een prive politiedienst, iedereen zelf tegen elke vorm van sociale zekerheid verzekeren, etc etc etc...Dat kan er dan toch makkelijk vanaf he?
  dinsdag 16 november 2004 @ 20:26:11 #186
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23360765
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 20:20 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Da's weer eens makkelijk lullen, alsof er voor iedereen werk te wachten ligt als ze er bij de overheid uitgeschopt worden.
Op het moment dat niet iedereen verzadigd is in zijn/haar behoefte ligt er in principe werk te wachten ..
pi_23360867
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 19:05 schreef Landmass het volgende:

[..]

Als afschaffing doorberekent word in lagere belastignen hoe kan dan de meerderheid er op achteruit gaan?
Nogmaals, heb jij wel alles gelezen?

Afschaffing houdt in dat gezinnen, huizenbezitters en huurders die "voordeeltjes" kwijtraken, daar staat dan een algemene belastingverlaging tegenover, voornamelijk in het voordeel van de rijken (Die zullen dus gewoon hun huizen zelf gaan financieren als ze geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen), tweeverdieners in goedkope huurwoningen, etc.

Huursubsidie en in mindere mate kinderbijslag en hypotheekrenteaftrek zijn juist bedoelt om de minder bedeelden een hogere mate van welvaart te geven, daarmee het gehele welvaartniveau van het land opkrikkend. Als men het wil afschaffen omdat de regelingen te veel in het voordeel van de rijken is, lijkt het me beter om juist limieten te stellen aan de hypotheekrenteaftrek en een inkomensgrens aan de kinderbijslag. Zo hou je de zekerheid voor de lage en middeninkomens erin, maar pak je toch de problematiek aan.

Juist in deze tijden is zekerheid een belangrijk goed. De economie draait op vertrouwen, zonder dat, staat het land zo weer stil. Maar weer ff het hele belastingstelsel op z'n kop gooien lijkt me dus niet de slimste oplossing en heeft ook geen invloed op de werkgelegenheid bij de overheid. Zo'n aanpassing in het stelsel zou betekenen dat je iedereen bij de SVB en VROM kan gaan overhevelen naar de belastingdienst om al die nieuwe regeltjes en berekeningen door te gaan voeren.
pi_23361419
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 20:29 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Afschaffing houdt in dat gezinnen, huizenbezitters en huurders die "voordeeltjes" kwijtraken, daar staat dan een algemene belastingverlaging tegenover, voornamelijk in het voordeel van de rijken (Die zullen dus gewoon hun huizen zelf gaan financieren als ze geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen), tweeverdieners in goedkope huurwoningen, etc.
Simpel opgelost.
Maak die belastingverlagingen inkomsten-gebonden. Hoe rijker, hoe minder belastingverlaging, tot op een bepaald punt waarboven je totaal geen aanspraak meer maakt op belastingverlaging.
Zo hebben de meest arme mensen het meeste baat bij deze regel... simpel.

Of geef maximaal kinderbijslag voor 2 (twee) kinderen en maak dit ook inkomsten-gebonden. Hoe rijker, hoe minder kinderbijslag je ontvangt, tot een bepaalde grens en als je daarboven zit heb je gewoon helemaal geen recht op kinderbijslag. Eerlijker kan et niet!!!
Het geld dat zo vrijkomt kan direct aan onderwijs en zorg worden uitgegeven.

(En waarom zouden tweeverdieners niet in goedkope huurwoningen mogen wonen? Simpelweg omdat ze meer geld hebben MOETEN ze ook meer geld uitgeven aan huur/koopwoningen?)
pi_23361614
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 20:52 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Simpel opgelost.
Maak die belastingverlagingen inkomsten-gebonden. Hoe rijker, hoe minder belastingverlaging, tot op een bepaald punt waarboven je totaal geen aanspraak meer maakt op belastingverlaging.
Zo hebben de meest arme mensen het meeste baat bij deze regel... simpel.
Een acceptabele optie, maar hoe wil jij een belastingvoordeel aan lagere inkomens geven, die je dan niet aan hogere inkomens geeft?
quote:
Of geef maximaal kinderbijslag voor 2 (twee) kinderen en maak dit ook inkomsten-gebonden. Hoe rijker, hoe minder kinderbijslag je ontvangt, tot een bepaalde grens en als je daarboven zit heb je gewoon helemaal geen recht op kinderbijslag. Eerlijker kan et niet!!!
Het geld dat zo vrijkomt kan direct aan onderwijs en zorg worden uitgegeven.
Dat stelde ik toch ook al voor? Een inkomensafhankelijke kinderbijslag?
quote:
(En waarom zouden tweeverdieners niet in goedkope huurwoningen mogen wonen? Simpelweg omdat ze meer geld hebben MOETEN ze ook meer geld uitgeven aan huur/koopwoningen?)
Omdat er niet genoeg van die goedkope huurwoningen zijn en daardoor de doorstroming compleet vastloopt? Wat stel je dan voor? Veelverdienende tweeverdieners in een sociale huurwoning, terwijl je een bijstandsgezin zwaar gesubsidieert in een luxe eensgezinswoning laat zitten?

We hebben nu eenmaal te maken met een krappe woningmarkt, dus moeten de veelverdieners doorstromen om iedereen onderdak te kunnen geven.
pi_23361795
en natuurlijk alleen voor kinderen die in Nederland verblijven.. maar dat is logisch denk ik..

(afschaffen blijft keuze no. 1 ... net zoals de hypotheek aftrek)
  dinsdag 16 november 2004 @ 21:23:18 #191
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_23362191
Als de kinderbijslag weg moet dan ook de hypotheekaftrek. Ik heb geen eigen huis en toch moet ik voor heel veel mensen belasting betalen zodat zij in (veel te dure) eigen woningen zitten op mijn kosten
:-(
  dinsdag 16 november 2004 @ 21:40:45 #192
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_23362696
Nog beter zou het zijn als kinderen hun ouders aan kunnen klagen als ze een slechte opvoeding hebben genoten.
  dinsdag 16 november 2004 @ 22:39:31 #193
106056 Landmass
pi_23364627
quote:
Ik vind dat zo'n slecht argument. De overheid is in 1e instantie niet een banenfabriek.

edit: Vindt jij verder die paar ambtenaren zo belangrijk dat de rest van de samenleving daarvoor moet wijken. Ben je zelf misschien een ambtenaar?

[ Bericht 22% gewijzigd door Landmass op 16-11-2004 22:49:15 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 16 november 2004 @ 22:46:52 #194
106056 Landmass
pi_23364866
quote:
Huursubsidie en in mindere mate kinderbijslag en hypotheekrenteaftrek zijn juist bedoelt om de minder bedeelden een hogere mate van welvaart te geven,
Ze betalen er toch zelf aan mee. De rijken die we hebben kunnen echt niet iedereen onderhouden hoor.
quote:
daarmee het gehele welvaartniveau van het land opkrikkend.
Definieer gehele welvaartniveau
quote:
Juist in deze tijden is zekerheid een belangrijk goed.
De overheid kan geen zekerheid garanderen en is dus een slechte verzekeraar. Zie de pensioenkwestie.
Verzekeren kan ze beter aan de Nationale Nederlanden en Achmeas van deze wereld overlaten.
quote:
De economie draait op vertrouwen, zonder dat, staat het land zo weer stil.
De economie draait in iedere geval niet op een overheid die alles belast.
quote:
Maar weer ff het hele belastingstelsel op z'n kop gooien lijkt me dus niet de slimste oplossing en heeft ook geen invloed op de werkgelegenheid bij de overheid.
Moet dat dan?
quote:
Zo'n aanpassing in het stelsel zou betekenen dat je iedereen bij de SVB en VROM kan gaan overhevelen naar de belastingdienst om al die nieuwe regeltjes en berekeningen door te gaan voeren.
Minder regels en minder belastingen. Daar hadden we het over.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 16 november 2004 @ 22:53:47 #195
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23365090
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 20:20 schreef Vhiper het volgende:
Voor mensen die productief genoeg zijn, is er altijd werk. Geen probleem.
quote:
Ja, ja, Belastingen zijn zo slecht, elke verhoging is een ramp he? Waarom gewoon niet meteen helemaal afschaffen...Koopt iedereen maar zelf z'n prive legertje om z'n huisje te verdedigen, ieder een prive ziekenhuis, een prive politiedienst, iedereen zelf tegen elke vorm van sociale zekerheid verzekeren, etc etc etc...Dat kan er dan toch makkelijk vanaf he?
Vind je het heel erg als ik niet serieus in ga op dit geheel. Ik heb het idee dat je een beetje aan het radicaliseren bent.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 16 november 2004 @ 22:58:42 #196
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23365246
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 20:29 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Huursubsidie en in mindere mate kinderbijslag en hypotheekrenteaftrek zijn juist bedoelt om de minder bedeelden een hogere mate van welvaart te geven, daarmee het gehele welvaartniveau van het land opkrikkend. Als men het wil afschaffen omdat de regelingen te veel in het voordeel van de rijken is, lijkt het me beter om juist limieten te stellen aan de hypotheekrenteaftrek en een inkomensgrens aan de kinderbijslag. Zo hou je de zekerheid voor de lage en middeninkomens erin, maar pak je toch de problematiek aan.

Juist in deze tijden is zekerheid een belangrijk goed. De economie draait op vertrouwen, zonder dat, staat het land zo weer stil. Maar weer ff het hele belastingstelsel op z'n kop gooien lijkt me dus niet de slimste oplossing en heeft ook geen invloed op de werkgelegenheid bij de overheid. Zo'n aanpassing in het stelsel zou betekenen dat je iedereen bij de SVB en VROM kan gaan overhevelen naar de belastingdienst om al die nieuwe regeltjes en berekeningen door te gaan voeren.
Het is efficienter, moreler en transparanter om nivellering gewoon in een keer uit te voeren en niet op elk deelgebiedje apart te doen. Regel de hele zooi in een keer met een gegarandeerd bestaansminimum oid, en schaf alle kleine koninkrijkjes af. Regeling A bevoordeelt subgroep A (bv. landbouwsubsidie), regeling B bevoordeelt subgroep B (bv. huursubsidie), regeling C bevoordeelt subgroep C+D (bv. HR-aftrek). Het rent-seeking van alle afzonderljike groepen zorgt voor een mindere situatie voor iedereen. Er wordt maar geld rondgepomt zonder enig doel. Het probleem is echter dat je als groep niet niet kan meedoen, dan ben je de lul. Het komt allemaal weer uit op het klassieke prisoners dilemma.
pi_23370617
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 22:39 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ik vind dat zo'n slecht argument. De overheid is in 1e instantie niet een banenfabriek.
Behalve dat de overheid de grootste werkgever van Nederland is, komt ook elke werkloze voor rekening van de overheid. De overheid heeft er dus alle belang bij om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen, lukt dat niet in de private sector, dan zie ik ze liever in de publieke sector aan het werk, dan dat ze achter de geraniums een uitkering zitten op te vreten.
quote:
edit: Vindt jij verder die paar ambtenaren zo belangrijk dat de rest van de samenleving daarvoor moet wijken. Ben je zelf misschien een ambtenaar?
Nope, ben geen ambtenaar.
pi_23370786
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 22:46 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ze betalen er toch zelf aan mee. De rijken die we hebben kunnen echt niet iedereen onderhouden hoor.
Zeg ik toch niet? Bijdragen is iets anders dan volledig onderhouden.
quote:
Definieer gehele welvaartniveau
Het niveau van de welvaart in een land gemeten op diverse criteria en over alle burgers, zoals die leuke lijstjes die je vaak ziet. Momenteel staan we hierop 4e van de wereld. Kan dus slechter.
quote:
De overheid kan geen zekerheid garanderen en is dus een slechte verzekeraar. Zie de pensioenkwestie.
Verzekeren kan ze beter aan de Nationale Nederlanden en Achmeas van deze wereld overlaten.

Ja, NN en Achmea garanderen echt zekerheid he? Die zeiken nooit bij uitkeringen, kunnen niet failliet, kunnen verzekeringen niet zomaar opzeggen, etc etc?

Sorry hoor, maar ik heb iets meer vertrouwen in de overheid dan in NN en Achmea (Alhoewel het huidige kabinet er alles aan doet om mijn mening bij te stellen)
quote:
De economie draait in iedere geval niet op een overheid die alles belast.
Wie heeft het hier over alles belasten?
quote:
Moet dat dan?
Dat zijn de voorstellen die in dit topic op tafel worden gegooid. Van mij hoeft het inderdaad niet, het systeem zoals we het hebben, bevalt mij prima. Gooi alleen een grens op de hypotheekrenteaftrek en een inkomensgrens op de kinderbijslag en klaar ben je.
quote:
Minder regels en minder belastingen. Daar hadden we het over.
En minder regels krijg je dus niet als je het hele stelsel weer om gat gooien. Verder hebben we het hier over het afschaffen van de kinderbijslag. Ik heb verder helemaal geen probleem met de regelgeving op het gebied van huursbsidie, hypotheekrenteaftrek en belastingen. Die zijn duidelijk genoeg.

Minder belastingen, leuk, maar als dat inhoud dat ook m'n netto koopkracht daalt, heb ik er nog niets aan.
pi_23370854
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 22:53 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Voor mensen die productief genoeg zijn, is er altijd werk. Geen probleem.
Ik denk dat er zo'n half miljoen mensen in dit land het niet met je eens zijn...

Dat zijn allemaal niets producerende minkukels?
quote:
Vind je het heel erg als ik niet serieus in ga op dit geheel. Ik heb het idee dat je een beetje aan het radicaliseren bent.
radicaliseren? Nah, ging gewoon door op de onzinweg die jij had ingeslagen, om je de onzin ervan aan te tonen. Ben blij dat je er niet serieus op in gegaan bent, dat betekent dat je het dus door hebt
  woensdag 17 november 2004 @ 09:11:36 #200
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23370895
quote:
Op woensdag 17 november 2004 09:07 schreef Vhiper het volgende:
Ik denk dat er zo'n half miljoen mensen in dit land het niet met je eens zijn...

Dat zijn allemaal niets producerende minkukels?
Structurele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat mensen minder productief zijn dan het minimumloon. Uiteraard gaan mensen die marginaal meer, of zelf minder, gaan inkomsten krijgen dan ze hebben in hun bijstand ook niet werken. CAO's ed doen de rest van het werk.
quote:
radicaliseren? Nah, ging gewoon door op de onzinweg die jij had ingeslagen, om je de onzin ervan aan te tonen. Ben blij dat je er niet serieus op in gegaan bent, dat betekent dat je het dus door hebt
De argumenten die ik gaf waren correct, maar je hysterische reactie wees blijkbaar op een gebrek aan inhoudelijke repliek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')