abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:39:41 #1
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20098615
Heb net een renault clio, en heb de lichten aan laten staan. 2 uurtjes maar, maar de accu is leeg. Zelfs de startmotor doet het niet meer.
Goed. Even bij de buren (een fietsenwinkel) gevraagd of ze startkabels hebben; die hebben ze niet, maar als ik de accu even uit mijn auto schroef kunnen zij 'm wel opladen.

Goed. Waar zit mijn accu? Ja, onder de motorkap allicht, maar welk ding is de accu? Is het raadzaam de accu eruit te schroeven?
Alternatief: met startkabels werken. Maar dan moet ik wel weten waar de plus- en de minpooldinges zitten.

Heeft er iemand meer info of het liefst een afbeelding?

Volgorde van akku herladen met kabels zoals gevonden op internet:

1. Beide motors uit
2. Rode kabel op pluspool van lege accu
3. Ander uiteinde rode kabel op pluspool volle accu
4. Zwarte kabel op minpool volle accu
5. ander uiteinde zwarte kabel op minpool lege accu
6. Hulpauto starten
7. even wachten
8. Andere auto starten
9. kabels losmaken (zwart eerst)
10. Halfuurtje rijden om akku goed op te laden

Klopt dit schema? zo niet: correcties hoor ik graag...
pi_20098651
je bent een vrouw of niet?
Er kan er maar 1 de beste zijn.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:43:28 #3
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20098718

nee... en nog hetero ook...
Wel ben ik niet heel technisch. Ik heb net een week mijn eerste auto en nooit een brommer gehad, en was juist van plan mijzelf op korte termijn de ins en outs van mijn prachtige mobiel eigen te maken, maar zover was ik nog niet gekomen.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:43:33 #4
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_20098721
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
pi_20098775
Je hebt nooit van je leven een accu gezien???
Je wilt met startkabels gaan werken terwijl je niet eens weet hoe een accu er uitziet??

Ehm, tja
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:46:09 #6
93916 quattro
What the FOK!
pi_20098808
HI-LA-RISCH
pi_20098826
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:

nee... en nog hetero ook...
Volgens mij moet je nog uit de kast komen.

On-topic: welk model/jaar.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:46:42 #8
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_20098828
Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit



good luck
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_20098829
hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
Er kan er maar 1 de beste zijn.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:47:10 #10
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_20098850
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:48:33 #11
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20098897
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...

Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is? Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
  † In Memoriam † dinsdag 22 juni 2004 @ 17:51:21 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_20098968
Branden je controlelampjes ? Heb je een automaat (automaat = niet aan te duwen/slepen).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:51:55 #13
67333 Kaboutertje_X
Kleine opneuker..
pi_20098983
Zijn 2 penlites onder je stoel.

Moet je ff je mat er uit halen en je stoel er uit dan zie je m wel!
pi_20098991
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anders laten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.

Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:52:35 #15
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_20099003
Aanduwen moet wel lukken hoor, uit welk jaar komt de auto?
pi_20099025
Duw ja auto aan (portier open, en duw gewoon), zo hard mogelijk duwen he!, en stap in, schakel naar 2 (koppeling ingedrukt), en daarna gelijk je koppeling laten LOSLATEN, dus niet rustig aan doen, maar haal GELIJK je voet van de koppeling, zodra de auto gestart is, koppeling indrukken, en beetje gasgeven. Rij een beetje rond (laat hem niet afslaan, was een keer gebeurt bij ons, mochten we weer lekker opnieuw aanduwen ) zodat de accu oplaad.

Edit= tijdens dit alles sleutel in de on stand (dus gewoon de stand die je laat als je rijd met de auto).
pi_20099028
aanduwen en proberen te starten, bij onze bak thuis (geen clio) moet dat in zijn 2
onder
pi_20099040
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.

En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging. -edit- eigenlijk bedoel ik natuurlijk de hele motor, maar die heeft de bewegingsenergie wel nodig voor een vonk en dus de ontsteking van de motor
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_20099045
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:48 schreef doedelzak13 het volgende:
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...

Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is?
Je duwt je motor aan, niet je accu.
quote:
Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
Gek he!!! je accu is leeg.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:53:56 #20
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20099053
quote:
Volgens mij moet je nog uit de kast komen.
Ik zal mijn vriendin informeren dat ze er rekening mee moet houden.
quote:
On-topic: welk model/jaar.
Clio RN 1.2, 1992, 89 duizend op de teller (!), voor 1200 euri. Heb ook een afbeelding: maakt kennis met de berrymobiel!
quote:
Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit
Ha, jij hebt gegoogled op 'accu'. Heb ik ook gedaan, maar ik wist niet of dit er ook zo eentje was die in auto's zit. Tnx.
quote:
hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
communicatiewetenschap.
quote:
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
Goed he? En da's niet gecopypaste maar van verschillende sites bij elkaar gegoogled.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:54:53 #21
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_20099080


zet die roestbak in zn 2.
ff aan duwen.
zodra die rolt koppeling los.
klaar is kees.
ff rondjes scheuren. uitzetten.
als die het nog niet doet moet je n nieuwe accu.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_20099085
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..
Maar een auto met katalysator moet je niet aanduwen...
De manier om je katalysator te mollen.
- iedereen heeft recht op mijn mening -
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:55:18 #23
67333 Kaboutertje_X
Kleine opneuker..
pi_20099094
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:52 schreef ooops het volgende:
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anders laten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.

Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
Werkt NIET gegarandeerd

Probeer t maar eens als je accu 100% leeg is.
Veel plezier er dan mee.
pi_20099109
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:53 schreef SadKingBilly het volgende:
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.

En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging.
In de eerste gaat de auto gelijk stoppen slimpie.

En je moet de koppeling GELIJK loslaten, niks rustig aan. Zo slaat ie het beste aan, heb het zelf meegemaakt in verschillende auto's.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:56:51 #25
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_20099147
Boekje van de auto erbij gehad, daar staat dit namelijk altijd in uitgelegd.
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')