Zaterdag 12 juni 2004 - Christophe Haddad is in november verschenen in Goede tijden, slechte tijden als de onberekenbare Nick. De twee miljoen kijkers naar de soap kennen zijn gezicht, maar informatie is er nauwelijks over hem te vinden.
http://www.bndestem.nl/gf(...)s/2195454-243671.jpg[img/]
Christophe Haddad is een echte familieman.
(Foto Roland Reinders)
In zijn geboorteland België kan Christophe Haddad (25) – ondanks vele rollen in musicals - rustig over straat lopen. „In Vlaanderen zit RTL 4 niet op de kabel. En als je in musicals speelt, word je niet zo snel bekend. Daarvoor moet je een ster zijn en dan nog gebeurt het pas als je jaren bezig bent.” In Nederland, waar hij in dezelfde musicals te zien is geweest, herkennen miljoenen mensen hem, zonder te weten wie de Vlaamse acteur eigenlijk is. Christophe is in Goede tijden, slechte tijden te zien als Nick van der Heyde, het onberekenbare vriendje van Charlie. De absolute tegenpool van wie hij zelf is. „Ik behoor nu tot de vaste bezetting, heerlijk. Ik leer ontzettend veel”, zegt hij enthousiast. „Mijn vader is Libanees. Hij kwam dertig jaar geleden voor zijn werk naar België, ontmoette mijn moeder en is hier blijven hangen. De passie voor het leven heb ik van mijn vader, het creatieve van mijn moeder, die in Antwerpen in het theater heeft gestaan.”
Christophe heeft van zijn vierde tot zijn achttiende jaar onderwijs gevolgd gebaseerd op de antroposofische levensleer van Rudolf Steiner. „Op mijn dertiende ben ik gaan zingen en heb ik vooral zangles genomen. Ik heb aan amateurtoneel gedaan, maar op den duur had ik daar te weinig tijd voor in verband met school”, vertelt hij. „Tijdens familiebezoek in Libanon hoorde ik dat de commerciële zender VTM had gebeld voor een auditie voor een musical van Studio 100. Ik ben terug naar België gegaan en heb een bekend nummer gezongen op de auditie. Voor de dansronde heb ik twee balletlessen gevolgd. Ik had nooit professioneel gedanst, maar altijd veel gesport, atletiek op hoog niveau gedaan. Ik had een goede conditie en dankzij mijn Arabische wortels veel soepelheid. Ik ben dus aangenomen en kwam toen ik 18 was in Sneeuwwitje terecht. Wow. Tijdens de eerste musicals waarin ik heb gespeeld heb ik de buitenschoolse theateropleiding ICVA in Gent gevolgd.” Daarnaast heeft Christophe Haddad nog musical- en acteerworkshops gedaan. „Toen is de bal beginnen rollen”, zegt hij - bij wijze van uitzondering - op z'n Vlaams. „Via het Ballet van Vlaanderen kreeg ik mijn eerste contact met Nederland en wat me daar vooral opviel was dat de theaters er zo netjes zijn. In België kun je soms geen spiegel vinden als je je wilt opmaken.”
„De schakel naar Nederland was Titanic. In de verlenging, de musical zou aanvankelijk eerder stoppen, speelde ik de bandleider en had ik mijn eigen solo. Ragtime. Dat voelde goed. Ik was toen ook al aangenomen voor een rol in het ensemble van De drie musketiers. Daarin was ik bovendien vervanger voor de rol van Aramis, een van de musketiers. Tot begin januari heb ik dat samen gedaan met GTST”, zegt Christophe op zijn praatstoel in het studiocomplex in Aalsmeer. „Ik had veel van GTST gehoord. Ik was vorig jaar juni in New York om naar musicals en andere theaterstukken te kijken. Ik ben al ver gekomen zonder echte opleiding, maar ik zoek toch steeds naar nieuwe uitdagingen. Ik wil mijn horizon verbreden. Ik hoorde bij terugkomst dat er een auditie zou zijn voor GTST. Ik belde Harry Klooster op om me bij zijn castingbureau in te schrijven. Er gebeurde niets, tot mijn foto doorkwam. Toen kon ik komen. Ik was dus kennelijk het goede type.” „Op maandag heb ik bij Harry Klooster auditie gedaan, op vrijdag in Aalsmeer. Dezelfde avond wist ik dat ik de rol van Nick had. Ik ben heel blij met Nick. Hij is qua karakter het tegenovergestelde van Christophe. Hij is heel egocentrisch, doet alles om te krijgen wat hij wil hebben. Hij heeft nooit zijn echte ouders en ook geen liefde gekend. Die leegte wordt opgevuld met geld. Ik daarentegen heb een fantastische jeugd gehad. Allez, ik ben mijn ouders dankbaar. Ik heb vier zusjes en ben een echte familieman. Hij niet, maar toch is Nick niet de slechterik die zijn wapen klaarheeft, hij doet alles uit onwetendheid, is op zoek naar bevestiging, een arm om hem heen.”
„Echt, met de rol van Nick kan ik alle kanten op. Omdat je zo intensief met die rol bezig bent, vijf dagen per week en voorbereidingen in het weekeinde, wordt het een soort tweede leven, leid ik twee levens. Daarom scheid ik mijn werk en mijn privéleven strikt”, zegt Christophe, die er 's avonds van kan genieten heerlijk te eten met zijn vriendin. „En als ik echt privé wil, rijd ik in anderhalf uur naar Gent, waar ik samen ben met mijn familie.”
Christophe Haddad vindt acteren heel belangrijk. „Het gaat mij er niet om erdoor bekend te worden, het creëren is het belangrijkst. Ik wil niet geleefd worden, ik wil zelf in een bepaalde richting koersen. Je moet constant werken aan jezelf, aan je evolutie. Ik wil graag televisie blijven doen, of een mooie rol in een film spelen en ik wil ook terug het podium op. Ik sta open voor alles.”