abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juni 2004 @ 19:01:01 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20046164
Mijn ouders zijn nog steeds extreem gelovig, maar hoe meer ze proberen om mij bij de kerk te houden (of eigenlijk 'terug krijgen' aangezien ik al 2 jaar niet meer ga), hoe meer ze weerstand bij mij oproepen. Ze uiten om de haverklap dreigementen ("wie God verlaat heeft kwaad na kwaad te vrezen") en mijn atheïstische opvattingen (gebaseerd op de Sade, het satanisme, existentialisme e.d.) vallen hier niet bepaald in goede aarde. Ik besef nu pas echt goed hoe ik mijn hele leven lang geïndoctrineerd ben, hoe men mij altijd angst inboezemde voor een hogere macht en hoe dat mijn leven verpest heeft. Ik wil dat juk van me afgooien. Raar dat ik er een topic over open, want het geloof is mijn minst geliefde gespreksonderwerp (meest GEHATE gespreksonderwerp zelfs), maar ik wil toch weten of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen. Mijn ouders zijn trouwens zelf ook van jongs af aan geïndoctrineerd door het geloof, maar dat zien ze op één of andere manier niet
Laatst hield mijn tante een feestje en naar aanleiding van dat feestje is er een flinke familieruzie ontstaan. Net als ik was mijn tante het vrijgevochten type binnen het gezin ("Ik maak zelf uit wat ik doe", "Ik bepaal zelf wel waar ik aan geloof") en dat bereikte op dat feestje dus een hoogtepunt. M'n ouders waren al heel vroeg weer thuis, want ze vonden het een 'heidens' feest. Iedereen liep te springen, je kon nergens zitten en je kon niet met elkaar praten. Dat was niks voor hun. En mijn moeder zei dat mijn tante zich moest schamen, want 'dat past niet bij onze familie'.
"Ho, wacht eens even", zeiden mijn zus en ik toen, "je kunt hoogstens zeggen dat je zo niet opgevoed bent, maar jullie (mijn ouders dus) hebben niet het recht om te bepalen wat wel en niet bij de familie past. Jullie hebben de waarheid niet in pacht ". Later belde mijn moeder erover met m'n tante en toen zei ze: "Het leek wel Sodom en Gomorra". M'n tante zocht in de Bijbel op waar dat voor stond en dat nam ze m'n moeder heel erg kwalijk. Na dat telefoongesprek was m'n moeder buiten aan het werk en toen barstte ze ineens in huilen uit: "Dat is allemaal het werk van de duivel! Hij probeert alles kapot te maken!!". Ik: ":{ nee dat is juist de indoctrinatie, het geloof heeft jullie zoveel angst ingebezoemd...". En nu worden de discussies alleen maar erger thuis Per 1 augustus ga ik op kamers, maar daarmee ontvlucht je het probleem niet. Ik heb verschrikkelijk de pest gekregen aan alle christenen, die met hun schaapachtige smoeltjes met boekjes staan te zwaaien op straat. Ze verpesten mijn leven. Ik wil in mijn leven ZELF bepalen wat ik doe, ik wil me losmaken van een god. Ik wil me te buiten kunnen gaan aan alle zeven zonden, zonder een schuldgevoel te krijgen. Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen?

Serieuze reacties graag. Ik stel pogingen om mij terug te praten naar God niet op prijs, dus bespaar je de moeite
Niet meer actief op Fok!
pi_20046257
Wat een verhaal zeg
Ik heb hetzelfde zien gebeuren bij een meisje van Urk. Haar ouders waren precies zo; en uiteindelijk is het er op neer gekomen dat ze helemaal geen contact meer heeft met haar ouders. Die mensen waren simpelweg te ver vastgeroest in hun overtuigingen. Het ging dus zo ver dat ze hun dochter niet meer wilden zien, want zij wou studeren en uit huis, etc. Dat konden ze niet accepteren en nu is het meisje verstoten uit de familie en uit de kerk.

Ik hoop dat je met je ouders ooit toch nog een normale verstandhouding kunt hebben, dat ze niet zo vastgeroest zijn dat het zover moet komen als bij dat meisje.

Sterkte!
pi_20046362
Wat heeft het concept G'd nou met zulke achterlijken te maken
  zondag 20 juni 2004 @ 19:16:54 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_20046477
Ik kan me bij je verhaal wel wat voorstellen maar gelukkig is mijn ma nooit zò erg geweest. En ze is van het ene geloof naar het andere gerend, dat maakte het in ieder geval wat interresanter !
Je hebt groot gelijk als je er niet aan mee wilt doen, dat heb ik op een gegeven moment òòk geweigerd en dat is me toen niet in dank afgenomen. Mij werden gruwelijke dingen voorspeld "je gaat naar de verdoemenis " enzo maar ik hoefde er niet het huis voor uit zò erg was 't niet. En om mijn ma te pesten heb ik me toen katholiek laten dopen en kreeg prompt mijn doopbijbel naar 't hoofd gegooid. Zeldzaam mooi moment..... ik heb er erg van genoten.
Ik hoop dat jij er later ook ooit grapjes over kunt maken maar jouw ouders klinken wel een stuk erger als de mijne vrees ik.
Sterkte ermee joh.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_20046566
En hoe is dat proces verlopen waarbij je je loswrikte van het geloof van je ouders, als ik vragen mag. Wanneer ontstond dat? En denk je dat nu je op kamers gaat de verhouding tussen jou en je ouders verandert?
I´m back.
pi_20046600
Geloof maakt meer kapot dan je lief is.
  zondag 20 juni 2004 @ 19:26:31 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20046709
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:20 schreef Ryan3 het volgende:
En hoe is dat proces verlopen waarbij je je loswrikte van het geloof van je ouders, als ik vragen mag. Wanneer ontstond dat? En denk je dat nu je op kamers gaat de verhouding tussen jou en je ouders verandert?
Ik heb al eerder op kamers gewoond en toen was voor mij ook het moment aangebroken om niet meer mee te gaan naar de kerk. Eerst vroegen ze nog wel of ik nog mee ging, maar na een tijdje niet meer. Soms moet m'n moeder alleen, omdat m'n vader ergens anders heen moet, en dan gaat ze wel zeuren of ik om harentwil niet toch mee wil, maar ik houd voet bij stuk. Ik ga absoluut niet meer naar de kerk, alleen met kerst en pasen eigenlijk. Dan voel ik me wel prettig in de kerk, maar meer om de sfeer en de nostalgie. Mijn ouders worden kwaad als ik niet over het geloof wil praten, maar zij willen ook niets over mijn filosofie horen, dus in feite betaal ik hen met gelijke munt terug.
Ik weet niet of de verhouding tussen mij en mijn ouders verandert. In ieder geval heb ik wel minder de gelegenheid om me aan hen te ergeren, dus dat scheelt
Niet meer actief op Fok!
pi_20046775
Goed zo, viking84!
Een geloof is iets voor mensen die zelf niet kunnen of willen nadenken.
?
  zondag 20 juni 2004 @ 19:29:48 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20046809
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:28 schreef korenwolf het volgende:
Goed zo, viking84!
Een geloof is iets voor mensen die zelf niet kunnen of willen nadenken.
?
m/v?
Niet meer actief op Fok!
  zondag 20 juni 2004 @ 19:30:33 #10
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_20046825
wat een achterlijke ouders heb jij zeg.
ik zou me er niks van aantrekken en gewoon doen wat je leuk vind en goed lijkt. Dan heb je ook nog eens veel meer plezier in het leven.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_20046830
M
  zondag 20 juni 2004 @ 19:31:41 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20046864
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:30 schreef korenwolf het volgende:
M
jammer
Niet meer actief op Fok!
  zondag 20 juni 2004 @ 19:33:09 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20046896
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:30 schreef yvette1982 het volgende:
wat een achterlijke ouders heb jij zeg.
ik zou me er niks van aantrekken en gewoon doen wat je leuk vind en goed lijkt. Dan heb je ook nog eens veel meer plezier in het leven.
makkelijker gezegd dan gedaan ik ben wel vanaf m'n eerste levensjaar meegesleept t zit helemaal ingebakken
Niet meer actief op Fok!
  zondag 20 juni 2004 @ 19:33:28 #14
57573 Mr-Mackey
Libertariër
pi_20046904
Religie is een hoop kul, rijkelijk voorzien van dogmatische onzin en is doodsoorzaak nummer 1.
De meest intelligente mensen worden volslagen onredelijk wanneer ze discussieren over geloof.
En het ergste: religie brengt religieuze partijen voort, die hun kijk op de wereld door de strot van ieder ander (willen) duwen. Waar religie begint, eindigt vrijheid.
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
pi_20046909
V-V ?
  zondag 20 juni 2004 @ 19:34:08 #16
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_20046922
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:26 schreef Viking84 het volgende:

maar zij willen ook niets over mijn filosofie horen, dus in feite betaal ik hen met gelijke munt terug.
Dat is fout. Jij hebt helemaal gelijk. Het is alleen moeilijk om ze in te laten zien dat ze geïndoctrineerd zijn, daar zullen ze toch echt zelf achter moeten komen.

Kutsituatie voor je.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  zondag 20 juni 2004 @ 19:35:17 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_20046950
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:33 schreef korenwolf het volgende:
V-V ?
sorry
Niet meer actief op Fok!
pi_20046954
Jij hebt het recht om zelf te bepalen wat je wel of niet gelooft.

Helaas zijn jouw ouders te bang gemaakt door de kerk, om dat te begrijpen.
Neem het ze niet teveel kwalijk. Het is de schuld van de indoctrinatie van de kerk.

Wees jezelf, vrijheid van geest is het hoogste goed. Maak je ouders duidelijk dat je van hun houdt en dat je contact houdt met hun, maar niet met de kerk.

Het is jouw beslissing!!!!

Sterkte in de strijd om je vrijheid.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_20046972
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:26 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb al eerder op kamers gewoond en toen was voor mij ook het moment aangebroken om niet meer mee te gaan naar de kerk. Eerst vroegen ze nog wel of ik nog mee ging, maar na een tijdje niet meer. Soms moet m'n moeder alleen, omdat m'n vader ergens anders heen moet, en dan gaat ze wel zeuren of ik om harentwil niet toch mee wil, maar ik houd voet bij stuk. Ik ga absoluut niet meer naar de kerk, alleen met kerst en pasen eigenlijk. Dan voel ik me wel prettig in de kerk, maar meer om de sfeer en de nostalgie. Mijn ouders worden kwaad als ik niet over het geloof wil praten, maar zij willen ook niets over mijn filosofie horen, dus in feite betaal ik hen met gelijke munt terug.
Ik weet niet of de verhouding tussen mij en mijn ouders verandert. In ieder geval heb ik wel minder de gelegenheid om me aan hen te ergeren, dus dat scheelt
Maar toen je jong was, ging je uiteraard (omdat je niets anders gewend was) mee in hun geloof. Echter op een zeker moment ben je gaan twijfelen. Je las andere dingen die hun verhaal weersprak en je begon je te ergeren aan hun opdringerigheid? Op welk moment ontstond de twijfel dan? Waardoor? En wanneer besefte je dat zij een geheel andere werkelijkheidsbeleving hadden dan jij?

Sorry dat ik er zo over doorga, maar het is ook interessant wat betreft een andere discussie. Nl. over de zogenaamde "linkse kerk". Het verwijt dat de linkse kerk wordt gemaakt is dat zij de werkelijkheid monopoliseren en zelfs manipuleren. Sommige mensen zeggen dat zij dat doorzien op één of andere manier. Hoe dat gebeurt is me niet geheel duidelijk, daarom is het interessant om een naar iets dergelijks te kijken, maar dan vanuit een ander perspectief.
I´m back.
  zondag 20 juni 2004 @ 19:36:19 #20
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_20046974
Sterkte topicstarter, ik weet hoe vermoeiend het is om met gelovigen in discussie te moeten gaan - ik kan maar 1 ding bedenken wat even frustrerend en zinloos is, en dat is het proberen te overtuigen van een schizofreen iemand dat hij schizofreen is. (Helaas heb ik in die positie gezeten ooit..)

Iemand zit helemaal klem in zn denkwereldje, en gelooft in fantasieen en fabels - en vaak dusdanig dat ze compleet niet beseffen in wat voor armoedzalige toestand ze zichzelf gewerkt hebben...ze zijn het slachtoffer van hun opvoeding en stelselmatig geintdoctrineerde geloofs/fantasiewereld.

Het doet me ook soms zeer om intelligente mensen op deze manier te zien stakkeren met de realiteit, en ik kan me alleen maar voorstellen dat het uiterst onplezierig is om je ouders, mensen die je lief hebt, niet volledig recht kan aan kijken om zo iets als dit.

Ik ben ook bang dat mensen die eenmaal op die leeftijd nog zich zo aan geloof vastklampen ook niet meer zullen veranderen - Hun cognitieve dissonatie zal er voor zorgen dat ze altijd alles wat er gebeurd - incl. zaken die voor de neutrale buitenstaander juist het tegendeel bewijzen - zullen aangrijpen om hun overtuigheid in het geloof, geloven te sterken.
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_20046981
Och. Genoeg gelovigen die wél openminded zijn en kunnen relativeren.

Iets met een kam en scheren enzo.
  zondag 20 juni 2004 @ 19:36:51 #22
93619 Guitarmaistro1
Love my Gibby LP
pi_20046987
Zijn jou ouders gewoon katholiek of hebben ze een ander geloof??
  zondag 20 juni 2004 @ 19:40:45 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20047072
heeft weinig met geloof te maken, maar eerder met xenofobie en conservatisme. geloof wordt hier slechts gebruikt als projectie om alles wat anders is te kunnen veroordelen. zo wordt een feestje wat ze niet leuk vinden een heidens feest, en krijgt de duivel de schuld van alles (zonder dat er gevraagd wordt wie de duivel gemaakt heeft). dit los je niet op, hooguit kun je stellen dat het tijd is om ze te verlaten, en na verloop van tijd kun je het vast wel weer met ze vinden
  zondag 20 juni 2004 @ 19:43:05 #24
57573 Mr-Mackey
Libertariër
pi_20047130
Vaderdagtip:

De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
  zondag 20 juni 2004 @ 19:44:46 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_20047172
dat het je leven heeft verpest is overigens dramatisering. je begint net met leven, en je hebt zelf in de hand hoe je leeft en of je het toelaat dat iets je leven verpest
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')