 
		 
			 
			
			
			Wat boeit dat nou, het gaat erom wie het beste eindproduct aflevert, en als Fokker dat kon dan waren ze niet failliet gegaan.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 13:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
Fokker kan Nederlandse banen scheppen, kunnen andere bedrijfen niet
Daar noem je dan ook wel twee vliegtuigen zeg.quote:[..]
onzin, kijk bv naar de Zweedse Grippen, die is lange tijd zelfs kandidaat geweest voor vervanging van de F16 en wordt nu ook steeds vaker overzees verkozen boven de eurofighter en de Rafale.
Hoi, welkom in 2004, vertel eens, hoe was Nirvana live?quote:als Nederland 10 jaar geleden de F16 moest vervangen vlogen we nu met Grippens, nu is het toestel helaas wat verouderd (is inmiddels al 7 jaar lang de enige straaljager van de vierde generatie in operationele dienst).
Het gaat over Fokker en vliegtuigen, en Fokker maakt geen boten.quote:En stealth is niet enkel voorbehouden aan vliegtuigen, het gaat vooral om het materiaal zelf en wat de radar er mee doet en wat dat betreft zijn de Amerikanen niet de enigen die ermee kunnen werken (zie de 7 provincien klasse van de marine)
 
			 
			
			
			Fokker heeft altijd het beste eindproduct afgelevert, ze zijn failliet gegaan vanwege het vaderlandse exportbeleid en de weigering om mee te betalen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 13:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Wat boeit dat nou, het gaat erom wie het beste eindproduct aflevert, en als Fokker dat kon dan waren ze niet failliet gegaan.
excuse me?quote:[..]
Daar noem je dan ook wel twee vliegtuigen zeg.
Nee het gaat erom of Fokker wel of niet een competetief toestel zou kunnen fabricerenquote:[..]
Hoi, welkom in 2004, vertel eens, hoe was Nirvana live?
Wat we tien jaar geleden mogelijk konden doen is geen factor, het gaat om hier en nu en over de komende paar jaar.
duh, dat zeg ik al jaren ... maar dat was not the pointquote:[..]
Het gaat over Fokker en vliegtuigen, en Fokker maakt geen boten.
Op dit moment heeft de VS een monopoly op stealthvliegtuigen en binnenkort ook het eerste en voorlopig enige vliegtuig dat efficieent van thrust vectoring gebruik kan maken. En dat maakt ze op dit moment de kandidaat voor de KLu.
 
			 
			
			
			Ik dacht dat een van SU's dat ook kon. Of bedoel je het helemaal omlaag richten van de straal? Dat kan inderdaad alleen JSF (V-stolquote:binnenkort ook het eerste en voorlopig enige vliegtuig dat efficieent van thrust vectoring gebruik kan maken
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Zo zie ik Cubaans en Sovjet spul nou eenmaal graagquote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:05 schreef sp3c het volgende:
maar het is allemaal stuk!
 
			 
			
			
			Thrust vectoring is het veranderen van de richting van de stuwkracht die wordt gegenereerd door de turbine.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 13:48 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Ik dacht dat een van SU's dat ook kon. Of bedoel je het helemaal omlaag richten van de straal? Dat kan inderdaad alleen JSF (V-stol). (Harriėrs zijn een verhaal apart)
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Harrier is stoerquote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:13 schreef Piro het volgende:
[..]
Thrust vectoring is het veranderen van de richting van de stuwkracht die wordt gegenereerd door de turbine.
VSTOL ja, hij doet het volgens een harrier principe maar heeft een veel hogere kruissnelheid en wendbaarheid dan een harrier.
 
			 
			
			
			Welk exportbeleid?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 13:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
Fokker heeft altijd het beste eindproduct afgelevert, ze zijn failliet gegaan vanwege het vaderlandse exportbeleid en de weigering om mee te betalen.
en in de vraag of Fokker wel of niet weer vliegtuigen zou moeten gaan bouwen boeien de opbrengsten wel het 1 en ander, werkgelegenheid hoort hier ook bij
Dat het twee kutkisten zijn, leuk voor een budget maar echt niet toereikend voor een zichzelf respecterende luchtmacht die nog wil functioneren.quote:[..]
excuse me?
Als ze dat konden dan hadden ze het gedaan ookquote:[..]
Nee het gaat erom of Fokker wel of niet een competetief toestel zou kunnen fabriceren
Sukhoi fabriceert ook vliegtuigen onder een bijzonder strak budget, zelfs zij zijn er nog niet aan onderdoor gegaan. Waarom Fokker wel dan?quote:[..]
duh, dat zeg ik al jaren ... maar dat was not the point
Zou Fokker wel of niet (met voldoende centjes) een competetief toestel kunnen bouwen?
ik zeg van wel maar ja die voldoende centjes hebben ze (en we) er niet voor
 
			 
			
			
			Het design is echt geen slecht spul, het probleem is de technologie die nogal verouderd is.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:09 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Zo zie ik Cubaans en Sovjet spul nou eenmaal graag![]()
 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:20 schreef Piro het volgende:
[..]
Welk exportbeleid?
omdat Sukhoi met de russische luchtmacht een stuk meer toestellen verkoopt als Fokker met de kluquote:Sukhoi fabriceert ook vliegtuigen onder een bijzonder strak budget, zelfs zij zijn er nog niet aan onderdoor gegaan. Waarom Fokker wel dan?
ze zijn doorgegaan ... alleen niet met jachtvliegtuigen want dat is niet rendabelquote:[...]
Als Fokker zo goed was als jij zei dan hadden ze hun expertises heel snel voortgezet of een doorstart gemaakt.
[..]
Als ze dat konden dan hadden ze het gedaan ook
[..]
Als ze zo goed zijn als je claimt dan zouden ze of doorgegaan zijn of helemaal niet failliet gegaan zijn.
Zo zie ik het.
 
			 
			
			
			Strijder zei het al. Ik vind dit ook een beetje subjectief geschreven en verder is het allemaal logisch wat er staat. Tuurlijk gaat het CCP ooit vervangen worden door democratie, tis alleen wanneer..quote:Op maandag 21 juni 2004 19:18 schreef CeeJee het volgende:
Knip/Plak dan maar
[..]
 
			 
			
			
			de Grippen is geen kutbak, momenteel 1 van de beste jachtvliegtuigen ter wereldquote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat van Nederland
Dat het twee kutkisten zijn, leuk voor een budget maar echt niet toereikend voor een zichzelf respecterende luchtmacht die nog wil functioneren.
 
			 
			
			
			How bout never?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:34 schreef Wuder het volgende:
Een paar paginas terug
[..]
Strijder zei het al. Ik vind dit ook een beetje subjectief geschreven en verder is het allemaal logisch wat er staat. Tuurlijk gaat het CCP ooit vervangen worden door democratie, tis alleen wanneer..
 
			 
			
			
			Sukhoi kan het zich veroorloven om voor een appel en een ei te werken en hun toestellen voor die prijs aan te bieden omdat ze zowieso wel verzekerd zijn van een behoorlijke russische bestelling.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:40 schreef Piro het volgende:
Ik heb het over de Rafale en Typhoon.
Dat Sukhoi meer toestellen verkoopt gaat het niet om, het gaat om het budget waar ze op opereren.
Als Sukhoi hele mooie jachtvliegtuigjes bouwt die voor een appel en een ei worden verkocht dan kan Fokker dat ook, zeker als ze ook nog eens competatief meedoen, je hebt een leuk vliegtuig met technologisch up to date systemen, daar zijn meer landen dan alleen Nederland in geinteresseerd.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Zit wat in. Maar zo klein was Fokker niet toch? Of verkijk ik me daarop?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
Sukhoi kan het zich veroorloven om voor een appel en een ei te werken en hun toestellen voor die prijs aan te bieden omdat ze zowieso wel verzekerd zijn van een behoorlijke russische bestelling.
Fokker is dat niet en het toestel zal zich dus in de lucht moeten bewijzen, dus zal fokker het toestel in zijn eentje moeten ontwikkelen en om die kosten eruit te krijgen zonder bankroet te gaan zullen de eerste toestellen een vermogen gaan kosten
het is gewoon niet rendabel voor een klein bedrijf om zonder steun van de overheid vliegtuigen te ontwikkelen, er is kennis in Nederland genoeg om te garanderen dat het ding competetief wordt maar hij zal wel betaald moeten worden en daar wringt de schoen
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat krijg je als links tuig zich gaat bemoeien met lucratieve markten.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:50 schreef HarigeKerel het volgende:
Fokker kon ook niks kwijt aan derde wereld landen, die willen het risico niet lopen dat als ze wat inboorlingen plat bombarderen Groenlinks etc de aanvoer van onderdelen kan blokkeren.
 
			 
			
			
			Thales Nederland, voormalig Signaal maakt echt militaire systemen, voor de rest hebben we bedrijven die aan de militairen leveren maar niet noodzakelijk als wapenfabrikant worden beschouwd geloof ik.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 14:54 schreef SHERMAN het volgende:
Wat hebben we eigenlijk aan bedrijfen dat militair maakt?
Het enigste wat zo in me komt is;
Werf voor marine schepen
En dat snel vuur kanon....de Goalkeeper ??? Ook voor schepen

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |