Zoals een deel van jullie wel weet ben ik op dit moment druk bezig met een overzicht te maken van alle vrachtwagenmerken die er ooit hebben bestaan. Op het moment dat ik dit schrijf, 29 november 2004, heb ik ondertussen al 1594 merken ontdekt. Tegen de tijd dat ik dit post zal ik de 1600 hoogstwaarschijnlijk al voorbij zijn. Als ik de 3000 merken heb ontdekt ben ik volgens mij een heel end op weg, maar ik vermoed dat er minstens 10.000 vrachtwagenmerken bestaan hebben in totaal. Enkele duizenden daarvan zullen nog geen 10 trucks hebben geproduceerd.
Het leek me leuk om wat opvallende dingetjes waar ik tijdens mijn bronnenonderzoek tegen aan ben gelopen nu al te publiceren. Zoals een overzichtje waar de merken vandaan komt. Waarbij ik moet zeggen dat de gegevens enigszins vertekend zijn. Omdat ik een Nederlander ben, heb ik het gemakkelijkst toegang tot Nederlandse bronnen, waardoor ik een heel aantal Nederlandse merken heb ontdekt. Verder zijn er onevenredig veel Amerikaanse merken in de lijst. De USA is ongetwijfeld het land wat de meeste vrachtwagenmerken voort heeft gebracht, maar ik heb er extra veel in mijn lijst staan, omdat een van mijn bronnen een encyclopedie van Amerikaanse bedrijfsvoertuigen is… Even geen gezeur verder, maar een lijstje met landen waar de merken vandaan komen.
025 onbekend
002 Algerije
001 Argentinië
012 Australië
032 België
011 Brazilië
003 BRD
002 Bulgarije
033 Canada
033 China
010 DDR
001 Denemarken
180 Duitsland
003 Egypte
011 Finland
111 Frankrijk
001 Georgië
001 Griekenland
172 Groot-Brittannië
004 Hongarije
003 Ierland
006 India
003 Indonesië
001 Iran
001 Israël
051 Italië
036 Japan
006 Joegoslavië
003 Laos
002 Letland
003 Maleisië
011 Mexico
069 Nederland
001 Noorwegen
004 Oekraïne
017 Oostenrijk
005 Oostenrijk-Hongarije
017 Polen
002 Portugal
008 Roemenië
013 Rusland
001 Slovenië
017 Spanje
002 Taiwan
009 Tsjechië
003 Tsjecho-Slowakije
015 Turkije
564 USA
003 USSR
004 Wit-Rusland
003 Zimbabwe
005 Zuid-Afrika
008 Zuid-Korea
016 Zweden
034 Zwitserland
Het is trouwens niet altijd even gemakkelijk om merken uit elkaar te houden. Zo zijn er maar liefst 7 verschillende fabrikanten geweest die trucks onder de naam ‘American’ op de markt hebben gebracht, en nog eens 9 gebruikten American als voorvoegsel, de bekendste is American LaFrance. Maar er zijn bijvoorbeeld ook 5 merken met de naam Atlas, 5 keer Bell, 4 keer Bergmann, 4 keer Buffalo, 6 keer Chicago, 4 keer Daimler, 4 keer Detroit, 6 keer Dodge, 9 keer Ford, 5 keer Gramm, 4 keer Hercules, 4 keer Mercedes, 5 keer Saurer, 9 keer Standard, 4 keer Sterling, 4 keer Titan en 4 keer Victor
Nog wat volkomen overbodige feitjes, die wel leuk zijn om te weten: De stad met de meeste fabrieken is natuurlijk Detroit geweest. Op dit moment heb ik 42 merken ontdekt die hun eerste hoofdzetel in die stad hadden… Ter vergelijking: voor Amersfoort ligt dit getal op 2, Amsterdam 8, Barcelona 5, Berlijn 12, Birmingham 6, Brussel 8, Buffalo 12, Chicago 37, Cincinnati 12, Cleveland 14, Coventry 4, Den Haag 1, Dordrecht 3, Eindhoven 3, Gaggenau 6, Istanbul 3, Kawasaki 3, Le Mans 2, Londen 11, Madrid 5, Milwaukee 15, Mlada Boleslav 4, Moskou 4, New York 15, Parijs 13, Peking 3, Rotterdam 3, Schiedam 2, Stuttgart 5, Tokyo 9, Turijn 9, Utrecht 2 en in Wenen 6.
In 1910 werden minstens 51 merken opgericht. Dat aantal is daarna niet meer geëvenaard. De laatste tijd worden er sowieso vrij weinig nieuwe merken opgericht. In 1999 geen, in 2000 waren het er 2, 2001 had er 4, 2002 en 2003 elk maar 1, en 2004 tot nu toe 2, Bobcat en Yarovit. Ik verwacht niet dat het er dit jaar nog meer worden.
In 2004 zijn er ook twee merken ten gronde gegaan, te weten Praga (faillissement) en Mitsubishi (naamswijziging van de zware bedrijfswagens naar Mitsubishi Fuso). Het kan erger. In 1913 moesten 39 fabrieken de truckproductie staken.
Van de merken die ik heb achterhaald ben ik van 266 vrij zeker dat ze op dit moment nog steeds vrachtwagens bouwen.
Benjamin A. Gramm heeft maar liefst 6 merken (mee) opgericht. Vijf daarvan droegen zijn naam, nummer 6, Condor, werd niet in zijn thuisland, de USA verkocht.
Behalve Scania en Scania-Vabis, is er nog en merk dat met Scania begint, namelijk Scania-KIA. Zo heten de in Zuid-Korea gebouwde Scania’s. Oorspronkelijk alleen bedoeld voor de regio van Zuid-Korea, maar ook in Europa zijn er enkele verkocht. Opvallend is wel dat dan de KIA emblemen erg snel verdwijnen…
De letter V is erg populair bij Nederlandse vrachtwagenbouwers. Maar liefst 6 Nederlandse merknamen beginnen met deze letter.
Eind zestiger jaren was een hemel voor Nederlandse vrachtwagenliefhebbers, maar de hel voor landgenoten die inkoper zijn bij een grondverzetbedrijf en moeilijk keuzes kunnen maken. In deze jaren zijn FTF, Terberg, Spierings, Ginaf, RAM, en uit het buitenland Terex, Moxy en Liebherr begonnen met de productie van vrachtwagens, alle voor grondverzet, en meestal 6*6 trucks…
Omdat de mensen die een hekel hebben aan lijstjes hebben nu toch allang afgehaakt (en waarschijnlijk gemeld dat dit een stom topic is, enkel en alleen omdat het over iets gaat wat hun niet boeit.. open het dan niet
![]()
). Maar het leukste lijstje heb ik tot het eind bewaard, namelijk het lijstje van de fabrikanten die bekend zijn van andere producten, maar ook vrachtwagens hebben gebouwd. En in dat lijstje staan een aantal verrassende namen kan ik melden.
Alfa Romeo, Audi, Autobianchi, Bianchi, Bobcat, Braun, Buick, Cadillac, Chrysler, Daewoo, Deutz, DKW, Eysink, FN, FSO, Gazelle, Harley Davidson, Hoek, Isotta-Fraschini, Jensen, John Deere, Kässbohrer, Kia, Lancia, LandRover, Laurin & Klement, Linde, Lohner-Porsche, Mega, Mercury, Nash, Paus, Puch, Rover, Sbarro, Simplex, Singer, Skoda, Spyker, Still, Studebaker, Ursus, Van Hool, VDL, Veenhuis, Wartburg, Willys(-Overland).
Doe met deze informatie wat je wilt. Zolang je het maar niet copypaste , bijvoorbeeld naar een andere site, zonder eerst contact met me op te nemen, want er rusten auteursrechten op deze tekst. Mocht je aan deze informatie niet genoeg hebben, kun je vragen stellen.