Ik zie het Satanisme vanuit keltisch oogpunt, ik was enige tijd zeer geintereseerd in het Keltische geloof tot ik erachter kwam dat een paar eeuwen na christus het keltische geloof werd bestempeld door christenen als Heidens en Satanistisch. Ook zie ik grote overeenkomstig heden tussen de keltische half god Cernunos (hij schijnt meerdere namen te bevatten). Cernunos in dit geval draagt een masker met een herten gewei, volgens andere boeken is zijn dit bokke hoorntjes. Hij zou de godheid van vruchtbaarheid zijn, iig kwam het er op neer dat volgens een bepaald boek hij ergens in de lente met een aantal maagden de heide weide bossen introk en deze dames ontmaagde. Op zich erg erhmm vermakelijk...
Monikken verklaarde dit heidens en hij werd satan (even kort samengevat, en er zullen meerdere versies van verhaal zijn)
Ik bedacht me dus dat het satanisme een goede fundering had als dit waar is, alleen hedendaags verkeerd word uitgevoerd. Dit was mijn motivatie om het geloof satanisme niet als zonde maar als religie te zien.
quote:Maar waar staat satanisme voor? Ik heb geen flauw idee, wat het nou eik inhoudt.
Op woensdag 15 augustus 2001 17:29 schreef Aneurism het volgende:
Mijn vraag aan jullie is hoe zien jullie het Satanisme, is dit iets wat puur het kwaad laat zien, of is het een religie met zijn eigen kenmerken en opvattingen?
Ik zie het Satanisme vanuit keltisch oogpunt, ik was enige tijd zeer geintereseerd in het Keltische geloof tot ik erachter kwam dat een paar eeuwen na christus het keltische geloof werd bestempeld door christenen als Heidens en Satanistisch. Ook zie ik grote overeenkomstig heden tussen de keltische half god Cernunos (hij schijnt meerdere namen te bevatten). Cernunos in dit geval draagt een masker met een herten gewei, volgens andere boeken is zijn dit bokke hoorntjes. Hij zou de godheid van vruchtbaarheid zijn, iig kwam het er op neer dat volgens een bepaald boek hij ergens in de lente met een aantal maagden de heide weide bossen introk en deze dames ontmaagde. Op zich erg erhmmvermakelijk...
Monikken verklaarde dit heidens en hij werd satan (even kort samengevat, en er zullen meerdere versies van verhaal zijn)
Ik bedacht me dus dat het satanisme een goede fundering had als dit waar is, alleen hedendaags verkeerd word uitgevoerd. Dit was mijn motivatie om het geloof satanisme niet als zonde maar als religie te zien.
quote:Dus alle zeden kunnen de deur uit? anarchie?
Op woensdag 15 augustus 2001 18:03 schreef Aneurism het volgende:
kort samengevat volgens het christendom is het gewoon anti christ, de tegenpool van christendom.
quote:ik ging dinsdag naar de sneak preview in de citybios in amsterdam. daar zag ik dus die film. ik weet niet meer hoe die heet, maar iets met een meisje die de nieuwe jezus was ofzo (geen she-male nee
Mijn vraag aan jullie is hoe zien jullie het Satanisme, is dit iets wat puur het kwaad laat zien, of is het een religie met zijn eigen kenmerken en opvattingen?
Ik zie het Satanisme vanuit keltisch oogpunt, ik was enige tijd zeer geintereseerd in het Keltische geloof tot ik erachter kwam dat een paar eeuwen na christus het keltische geloof werd bestempeld door christenen als Heidens en Satanistisch. Ook zie ik grote overeenkomstig heden tussen de keltische half god Cernunos (hij schijnt meerdere namen te bevatten). Cernunos in dit geval draagt een masker met een herten gewei, volgens andere boeken is zijn dit bokke hoorntjes. Hij zou de godheid van vruchtbaarheid zijn, iig kwam het er op neer dat volgens een bepaald boek hij ergens in de lente met een aantal maagden de heide weide bossen introk en deze dames ontmaagde. Op zich erg erhmmvermakelijk...
Maar satanisme is niet echt een geloof denk ik.. Het is meer het afzetten tegen de rest. Immers als je niet in god gelooft waarom dan wel in de duivel?
quote:Ik vind het jammer wanneer een authentiek en oorspronkelijk geloof ten onrechte met het christendom in verband wordt gebracht. In feite hadden de kelten een eigen geloofsysteem gebaseerd op mythen, verhalen en natuurgoden. Het is typerend voor het christendom in de ME dat zij dit zagen als satanisme en heidens en het daarom afkeurden. Het is dan meer een etiket dat achteraf aan het Keltisch geloof wordt gegeven door de christenen en door in dit oordeel van de christenen mee te gaan, lijkt het alsof je de christene gelijk geeft. Het geloofsysteem van de Kelten heeft in oorprong niets te maken met het zich afzetten tegen het christendom. Door het de naam satanisme te geven doe je hun geloof dan ook geen recht.
Monikken verklaarde dit heidens en hij werd satan (even kort samengevat, en er zullen meerdere versies van verhaal zijn)Ik bedacht me dus dat het satanisme een goede fundering had als dit waar is, alleen hedendaags verkeerd word uitgevoerd. Dit was mijn motivatie om het geloof satanisme niet als zonde maar als religie te zien.
quote:weet het niet, maar dogma is ook zo'n film en die is ook heel stoer
Op woensdag 15 augustus 2001 18:58 schreef dezekip het volgende:[..]
ik ging dinsdag naar de sneak preview in de citybios in amsterdam. daar zag ik dus die film. ik weet niet meer hoe die heet, maar iets met een meisje die de nieuwe jezus was ofzo (geen she-male nee
gwoon een profeet) en daar kwam het satanisme heel sterk in naar vore in die film... als iemand me kan vertellen hoe ie heet, leef je uit!
quote:ow nee, ik ben geen overtuigd satanist, ben het wel eens met het keltische geloof, en als het satanisme daar als enige een hedendaagse overblijfsel van is dan vind ik dat een godsdienst van mij. Ik ga niet in mezelf snijden om te offeren en dat soort dingen, altans niet meer...
Op woensdag 15 augustus 2001 20:26 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Ik vind het jammer wanneer een authentiek en oorspronkelijk geloof ten onrechte met het christendom in verband wordt gebracht. In feite hadden de kelten een eigen geloofsysteem gebaseerd op mythen, verhalen en natuurgoden. Het is typerend voor het christendom in de ME dat zij dit zagen als satanisme en heidens en het daarom afkeurden. Het is dan meer een etiket dat achteraf aan het Keltisch geloof wordt gegeven door de christenen en door in dit oordeel van de christenen mee te gaan, lijkt het alsof je de christene gelijk geeft. Het geloofsysteem van de Kelten heeft in oorprong niets te maken met het zich afzetten tegen het christendom. Door het de naam satanisme te geven doe je hun geloof dan ook geen recht.
quote:Als ik één groep collectief stakkers vind, dan zijn het wel Satanisten.
Op woensdag 15 augustus 2001 17:29 schreef Aneurism het volgende:Mijn vraag aan jullie is hoe zien jullie het Satanisme, is dit iets wat puur het kwaad laat zien, of is het een religie met zijn eigen kenmerken en opvattingen?
Persoonlijk zie ik de aanbidding van Satan niet iets slechts, omdat ik niet geloof dat de gevallen aartsengel Lucifer slecht kan zijn. Als hij namelijk slecht kan zijn, moeten Gabriel en Michael kan namelijk ook zijn.
quote:Dat waren er in totaal maar een handje vol mensen, maar het is door alle (noorse) kranten erg gehyped en men sprak zelfs van een Satanische-cirkel die er niet was. Het waren eigenlijk gewoon rebelse tieners, inderdaad nogal gestoord met die moorden en branden, maar nu wel voorbij in ieder geval. (je hebt natuurlijk altijd figuren die het na gaan doen in andere landen, meestal rond de 16 jaar oud)
In Noorwegen heb je echter een stroming die zich Satanisten noemen en die kerken platbranden en elkaar vermoorden, maar dat zijn gewoon gestoorde lieden, zoals je die in het midden-oosten ook ziet.
LaVey's satanskerk is IMO gewoon een slimme organisatie. Je moet eenmalig een bedrag betalen (tja) en dan hoor je er ook bij. Het heeft niks te maken met het geloven in een satan-figuur, maar het zijn meer idealen waar je naar leeft. Het meeste is het tegenovergesteld van wat er in de bijbel staat. LaVey's laatste actie was om Marilyn Manson hoge priester te maken... Goed voor de publiciteit, maar niet echt een slimme keuze volgens mij... wie neemt hem nou serieus? LaVey heeft in ieder geval lekker wat centjes verdiend hieraan (en is nu dood).
quote:Leg uit?
Op donderdag 16 augustus 2001 03:52 schreef R@b het volgende:[..]
Als ik één groep collectief stakkers vind, dan zijn het wel Satanisten.
Weet jij genoeg van het Satanisme om ze te benoemen tot stakkers dan?
mijn vraag is eigenlijk wie heeft Satan gecreeerd want daaar had ik elders nog geen tevreden antwoord op gekregen
als je alle vooroordelen laat varen, en even afziet van het woord 'satan' in satanisme, en met open ogen de geschiedenis bekijkt, zul je toch moeten concluderen dat de christelijke kerkelijke organisatie een stuk minder vriendelijk is, en heel wat meer slachtoffers heeft geeist, dan het satanisme.
quote:ô Hedonia...
Op donderdag 16 augustus 2001 19:12 schreef iteejer het volgende:
satanisten zijn inderdaad een soort reactie op de strengheid van het christendom. het doel van de satanist is hij of zij zelf. genieten van wat je kunt en bent, zonder overigens te vervallen in bv het uitmoorden van anderen.
wraak is inderdaad wel toegestaan, maar dan strikt als reactie op iets wat jouzelf is aangedaan. jij bent je eigen god, je eigen tempel.
hoewel het soms omgekeerd voorgesteld wordt, is satanisme in wezen een afsplitsing van het wicca-dom. de term wicca is vrij recent, maar het achterliggende is al zeer oud.als je alle vooroordelen laat varen, en even afziet van het woord 'satan' in satanisme, en met open ogen de geschiedenis bekijkt, zul je toch moeten concluderen dat de christelijke kerkelijke organisatie een stuk minder vriendelijk is, en heel wat meer slachtoffers heeft geeist, dan het satanisme.
quote:En misschien meer geloven respecteerd naast eigen geloof...
Op donderdag 16 augustus 2001 19:20 schreef Ryan3 het volgende:[..]
ô Hedonia...
quote:Even een Nederlandse vertaling...
Op vrijdag 17 augustus 2001 00:51 schreef Vintersorg het volgende:
The nine Satanic statements: These form the core of the Church of Satan beliefs. They were written by Anton LaVey. In abridged form, they state that Satan represents:
- Indulgence, not abstinence.
- Vital existence, not spiritual pipe dreams.
-Undefiled wisdom, not hypocritical self-deceit.
-Kindness to those deserving of it, not love wasted on ingrates.
-Vengeance, not turning the other cheek.
-Responsibility to the responsible, instead of concern for psychic vampires.
-Man as just another animal - the most vicious of all.
-Gratification of all ones desires.
-The best friend that the Christian Church has had as he has kept it in business for centuries.
2) Satan staat voor een vitaal en krachtig bestaan, in plaats van spirituele dromen!
3) Satan staat voor onbesmette wijsheid, in plaats van schijnheilig zelfbedrog!
4) Satan staat voor goedheid jegens hen die dit verdienen, in plaats van liefde te verspillen aan ondankbaren!
5) Satan staat voor wraak, in plaats van de andere wang toe te keren!
6) Satan staat voor verantwoordelijkheid voor de verantwoordelijken, in plaats van aandacht voor psychische vampiers!
7) Satan staat voor de mens als gewoon een dier, soms beter, vaker slechter dan degenen op vier poten, want door onze "spirituele en intellectuele vooruitgang" zijn wij het meest gebrekkige en wreedste beest van allen geworden!
8) Satan staat voor alle zogenaamde zonden, als deze lijden tot lichamelijke, mentale of emotionele bevrediging!
9) Satan staat voor de beste vriend die de kerk ooit had, want hij heeft het in werking gehouden voor al deze jaren
!
Als je deze punten zo op een rijtje bekijkt staat er feitelijk 9 keer hetzelfde. Het valt allemaal terug te voeren naar het eerste punt, de bevrediging.
Evenals bij het Christendom vraag ik mezelf in hoeverre de voorgestelde bevrediging die wordt gesuggeerd, zich ontplooit in DAADWERKELIJKE bevrediging.
Wat ik ook maar vaag vind aan het hele satanisme is dat er binnen de stromingen allemaal vaagheden en onenigheden bestaan over wat de stroming nou in feite inhoudt. De een zegt dat het "Satanisme" grote overeenkomsten bezit met het hele wicca-gebeuren en de paganistische stromingen. Je maakt je als satanist sterk door de kracht te halen uit jezelf, innerlijk geloof in plaats van universeel geloof(Christendom).
Een andere stroming binnen het satanisme zijn de echte zieken(in mijn ogen). Dit zijn degenen die je ook in de Exorcist-films ziet en die zich expliciet op het kwade richten, duivelaanbidding en dergelijke. Alleen worden dit soort mensen eerder aangeduidt met "SATANEN".
Als je deze stromingen zo ziet, waarbij de eerste de wat meer filosofische, atheistische stromingen is dan zou ik mezelf een satanist noemen. Echter, ik ben van mening dat "de tweede stroming" ook in de eerste stroming zijn sporen nalaat en dat het overbekende negatieve imago dat deze stroming heeft helemaal niet onterecht is.
Waarom noem je jezelf anders satanist? Je kan mij niet wijs maken dat je jezelf alleen maar zo noemt omdat je gelooft in jezelf en daar ook je kracht uitput. Waarom kies je dan voor het satanisme en waarom beschouw je jezelf dan niet gewoon als "atheist". Het Satanisme heeft gewoon met het kwade te maken en al die lekkermakende punten die in de Satanic Bible worden genoemd is in mijn optiek allemaal schijnvertoon...
quote:Als je satanist ben dan geloof je niet in een god een ook niet in een satan... Het is geloof in jezelf...Jij maakt je eigen keuzes... Het is elkaar respecteren wat voor geloof je ook heb... Gewoon een andere manier van denken... Veel makkelijker dan het Christendom of wat dan ook... Het heeft nog niet eens wat met Satan (lees: het kwaad) te maken... Kijk eens op truesatanisthorde.com... Daar staat alles netjes uitgelegd...
Op woensdag 15 augustus 2001 19:25 schreef Brupje het volgende:
Van mij mag iedereen geloven wat ie wil, al vereer je de plaatselijke hiroinehoer tot godin van de liefde, t zal me aan me kont roesteMaar satanisme is niet echt een geloof denk ik.. Het is meer het afzetten tegen de rest. Immers als je niet in god gelooft waarom dan wel in de duivel?
Mensen die graven overhoop halen en kinderen offeren zijn geen satanisten... Maar duivels aanbidders... dat is weer heel wat anders...
Frustrerend dit soort dingen...
quote:Je gaat me niet vertellen dat je dat soort gezeik ook in mijn topics maar ook durft te proberen...
Op dinsdag 16 oktober 2001 03:27 schreef YRRAB het volgende:
nee.
quote:Beter zou ik het zelf niet gezegd kunnen hebben
Op zaterdag 18 augustus 2001 17:46 schreef FallenAngel het volgende:Als je satanist ben dan geloof je niet in een god een ook niet in een satan... Het is geloof in jezelf...Jij maakt je eigen keuzes... Het is elkaar respecteren wat voor geloof je ook heb... Gewoon een andere manier van denken... Veel makkelijker dan het Christendom of wat dan ook... Het heeft nog niet eens wat met Satan (lees: het kwaad) te maken... Kijk eens op truesatanisthorde.com... Daar staat alles netjes uitgelegd...
Mensen die graven overhoop halen en kinderen offeren zijn geen satanisten... Maar duivels aanbidders... dat is weer heel wat anders...
Frustrerend dit soort dingen...
* Kyori is dus ook ongeveer 2 tot 3 jaar Satanist geweest en kreeg ook allerlei opmerkingen te horen van mensen die niet wisten waar ze het over hadden
Het zou beter zijn als mensen zichzelf eens wat beter zouden laten informeren, voordat ze hun mening geven! Dan is het ook een stuk interessanter om een discussie te voeren .
by Aleister Crowley 33°
Ware, nor of good nor ill, what aim hath act?
Without its climax, death, what savour hath
Life? an impeccable machine, exact
He paces an inane and pointless path
To glut brute appetites, his sole content
How tedious were he fit to comprehend
Himself! More, this our noble element
Of fire in nature, love in spirit, unkenned
Life hath no spring, no axle, and no end.
His body a blood-ruby radiant
With noble passion, sun-souled Lucifer
Swept through the dawn colossal, swift aslant
On Eden's imbecile perimeter.
He blessed nonentity with every curse
And spiced with sorrow the dull soul of sense,
Breath life into the sterile universe,
With Love and Knowledge drove out innocence
The Key of Joy is disobedience.
Ik denk dat de definitie van het Satanisme hoe die nu geformuleerd is de lading niet helemaal dekt.
Er zijn namelijk verschillende "overtuigingen of religies" die de noemer Satanisme krijgen.
Het al genoemde voortvloeisel uit de celtische ideologie, Het aanhangen van de gevallen Engel Lucifer, en de meelopers (vaak) die offeren en bloedige dingen uithalen.
persoonlijk denk ik dat de laatste stroming een belediging is voor beide anderen. Het lijkt mij namelijk dat de gevallen Engel Lucifer niet slecht is, en ook niet over een hel heerst zoals die beschreven word in sommige boeken (inferno bv). De hel is nl volgens de Bijbel een plek buiten het zicht van de Hemel geloof ik. Lucifer is noch goed noch zou hij slecht zijn, hij is er gewoon. Aartsengel Micheal was de engel des doods als ik me niet vergis, en die word toch ook niet afgeschilderd als een Demoon, terwijl hij toch aardig wat gedood heeft in de verhalen.
Satanisme zoals die uit de Celtische mythologie is voortgekomen gaat inderdaad meer over de aardse zaken ipv verlichting in het afterlife te zoeken, dus wraak, terugvechten en eigen genot bv staan daar hoger in de ranglijst dan een geestelijke verlichting.
Ik denk dat daarom Satanisme als noemer niet klopt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |