Op donderdag 25 november 2004 05:13 schreef Schaduw00 het volgende:[..]
er zijn grote verschillen.
en er is geen bujinkan dojo in den haag
![]()
....... wel in zoetermeer. en in leiden.. maar aangezien ik me rijbewijs niet heb is dat toch echt een beetje te ver.
Die in Zoetermeer is erg goed ( Kayaku dojo) en is meen ik gelieerd aan Mikodojo, als je echt wilt trainen is er altijd wel iemand waar je mee mee kunt rijden!
maar vertel is wat over bujinkan.... hoe gaat dat nou? is er een vast curriculum, een bepaald leerprogramma, of gaat alles een beetje kris kras...
er zijn lesboeken zoals TenChiJin Ryaku no Maki die gebruikt worden. Teveel vaste patronen creeeren helaas gewoonten, en zoals Hatsumi zegt: Habbits can get you killed. Dus soms is er vaste basis en soms laat men het volledig los.
oefen je en hak je op bepaalde basis technieken o.i.d. of is heb je elke les weer totaal andere technieken.
ik vraag dit omdat ninjutsu onwiijjjs veel technieken heeft en het bij jiu jisu (ook teveel technieken)ook nogal eens fout ging...... je had alles wel een keer gedaan maar weinig kon je daadwerkelijk toepassen(van vrienden, heb zelf niet aan jiu jitsu gedaan)
er zijn niet veel technieken: wel in de basis, maar je leert bewegen en voelen zodat je kunt anticiperen. Indien je op straat dient te knokken kun je niet vertouwen op het te binnen schieten van een techniek.
en focussen jullie nou ook nog een beetje op real life applicatie, want als ik zo naar wat van hatsumi's video's kijk.... zit er ook nogal wat, tsjah minder praktische technieken bij... lees fantasie
ik geloof gelijk dat zo een serie van reverse handstand/salto's en andere acrobaten gein om een stoot of zwaardslag te ontwijken heel goed kan werken (ok ik geloof het eigenlijk totaal niet) maar of dat nou praktisch is......
je kunt niet leren van video's : die geven een idee. En salto's zijn wellicht overdreven maar in japan lopen er een paar rond die uit iedere klem flikflakken en zo. Daarbij is ninjutsu meer dan alleen vechten en leer je ook andere zaken. Lichaamsconditionering hoort daar ook bij.
ik zat laatst een video te kijken en daar lieten ze zien hoe nuttig het was om te ontwijken door te rollen en achterwaardse flik flak capriolen uit te halen.... nou ik heb nog nooit zo hard gelachen, en die gozer raakte hem steeds bijna tijdens zijn flik flak gebeuren en dan vertraagde hij op het laatste stuk zijn slag maar of hield ie optijd op. prachtig
en maar zeggen hoe nuttig het is
![]()
. verder vond ik het ook heel zwak dat ze soms de opnamen versnelde om indrukwekkender over te komen en denken dat je het niet merkt (of was dat weer ee nander filmpje)
verder wel een leuke video....
en meer is het ook niet: een video! als iedereen zoiets zou kunnen leren van het kijken naar de tv zou iedereen al grootmeester zijn.
Daarbij weet je pas wat Soke Hatsumi doet als je hem echt gezien en gevoeld hebt, soms lijkt hij niets te doen, maar ik heb zelf meegmaakt dat hij mij volledig uit balans kreeg door een bepaalde blik in zijn ogen...eng....
geen flame naar ninjutsu hoor, ik vind ninjutsu onwijs cool (wie wou vroeger nou niet een ninja zijn)
shadow