Dag mensen, geheel onverwacht ben ik in Porto geweest, dus even onverwacht wil ik toch wat zaken kwijt over de organisatie:
De KNVB-bobo's zullen zeer waarschijnlijk geen kwaad woord willen spreken over de organisatie. Zij kwamen namelijk per auto in hun luxueuze skybox. De gewone fan moest echter de normale ingangen nemen.
Het Dragao stadion is simpelweg nog niet af. Ja, de tribunes, de loges, maar logistiek is er nog helemaal niets. Zonder enig probleem had hier een 2e Heizeldrama kunnen afspelen. Geen verdeelhekken, ingangen waarover niet is nagedacht. Ik heb me op 2 momenten toen het stadion volliep niet echt op m'n gemak gevoeld.
Dat bij onze ingang de stewards onderaan de trap begonnen te fouilleren toen ik aan kwam, en ze na veel geduw en wat paniekreacties halverwege de trap pas de controle over de massa kregen zegt al genoeg over de onervarenheid van de locale organisatie. Als je controlepoortjes er nog niet staan (vandaar dat er een kleine bestorming kon plaatsvinden) los dat dan goed met hekken op! En laat niet bepaalde mensen voor, want je weet dat de menigte die als sardientjes in blik staan te wachten de stewards de trap op zullen dwingen na wat hachelijke momenten.
Ook de verkeerspolitie snapt bepaalde dingen niet helemaal. Een bus vol Nederlanders tegenhouden bij het plein van de Duitsers is ook ronduit dom te noemen. Pas toen de bus genoeg was bekogeld en ME-ers met grote moeite een Duitse bestorming tegen konden houden vond de verkeersagent dat deze bus weer mocht doorrijden.
Verder niets dan lof over de opzet van het NL'se en Duitse plein. Bier 1 euro, vriendelijke lokale mensen. Maar het stadion van Porto bezoek ik voortaan alleen als ik uren van te voren naar binnenkan en geen mensenmassa's om me heen heb.