abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 juni 2004 @ 15:00:21 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19966129
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:54 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar veel van die Nobelprijswinnaars stamden niet uit de elite.
Vaak wel ja. Die waren dan weer zo bovenmatig intelligent dat ze of autodidact waren, of via een of andere studiebeurs naar een universiteit konden. Maar in beide gevallen kwamen ze uiteindelijk toch wel bij een universiteit terecht (ik kan me niet indenken dat je snel een Nobelprijs wint voor onderzoek gedaan buiten een universiteit om), omdat die in hun eigen land stond. In ontwikkelingslanden staan er wat weinig van zo'n hoge kwaliteit.
pi_19966130
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:58 schreef uberbadeend het volgende:
En als je nou helemaal geen geloof hebt zoals ik,
tot welke categorie behoor ik dan?
Tot dezelfde categorie als enkele van die Joodse Nobelprijswinnaars.
  donderdag 17 juni 2004 @ 15:00:40 #28
97579 uberbadeend
Live Life: Do Your Wife!
pi_19966138
BETER
Beffen is uit! Spugen is in!
pi_19966238
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:58 schreef _onderhond_ het volgende:
Ow ja, om mijn vorige post en dit hele topic in context te zetten. Ons schrift en cijfer stelsel zijn gebaseerd op uitvindingen gedaan door de moslims. Aan hun hebben wij onze basis voor de wetenschap en samenleving te danken.
Het cijferstelsel komt uit India. De moslims hebben het alleen overgebracht.
  donderdag 17 juni 2004 @ 15:05:08 #30
97579 uberbadeend
pi_19966262
In india wonen toch ook over het algemeen alleen moslims of zie ik dat verkeerd? Of zal dat ook weer met pelgrims tochten enz te maken hebben.

Ja sorry ik ben nooit zo bezig met geloven.
pi_19966265
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:55 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Dat doen Arabische landen minstens net zo lang. De grote Middeleeuwse Aranische filosofen vervolgden o.a. Plato en Aristoteles.
Die kennismaatschappij is gestagneerd en zelfs grotendeels ingestord ten tijde van de afbraak van het Osmaanse rijk.
edit: En met de reconquista op de Moren.
PE#1
pi_19966367
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 15:05 schreef uberbadeend het volgende:
In india wonen toch ook over het algemeen alleen moslims of zie ik dat verkeerd? Of zal dat ook weer met pelgrims tochten enz te maken hebben.

Nee, in India wonen vooral hindoes. In het huidige India wonen ongeveer 82% hindoes en 14% moslims. Vroeger strekte India zich nog verder uit.
pi_19966387
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 15:05 schreef uberbadeend het volgende:

Nu, nee. En zeker niet in de tijd dat daar het getallenstelsel werd uitgevonden.
  donderdag 17 juni 2004 @ 15:26:10 #34
97579 uberbadeend
pi_19966903
Ok dan, Nou toch bedankt voor de info,
Heb ik weer een voorsprong als ik deze vraag bij triviant krijg

tnx
  donderdag 17 juni 2004 @ 18:07:33 #35
92803 Bela
homo ludens
pi_19971421
quote:
Ow ja, om mijn vorige post en dit hele topic in context te zetten. Ons schrift en cijfer stelsel zijn gebaseerd op uitvindingen gedaan door de moslims. Aan hun hebben wij onze basis voor de wetenschap en samenleving te danken.
De vraag is of die wijsheid van de veroveraars of van overwonnen volken kwam, gezien de huidige deplorabele staat van vrijheid van meningsuiting in diverse arabische staten.
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
  donderdag 17 juni 2004 @ 19:49:57 #36
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_19973399
quote:
Ons schrift en cijfer stelsel zijn gebaseerd op uitvindingen gedaan door de moslims. Aan hun hebben wij onze basis voor de wetenschap en samenleving te danken.
Correctie: Arabieren.
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 15:04 schreef VAK het volgende:

[..]

Het cijferstelsel komt uit India. De moslims hebben het alleen overgebracht.
Correctie, de Arabieren hebben verschrikkelijk grote en essentiele aanpassingen gemaakt en hebben vanuit het zeer onhandig hanteerbare sexagesimale getallenstelsel, het veel efficientere tientallige getallenstelsel gecreeert.
Krekker is de bom!
  donderdag 17 juni 2004 @ 19:54:47 #37
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_19973514
Ik vraag me af of Noord-Afrika en het Midden-Oosten beter af waren geweest als ze niet geïslamiseerd waren...
Democracy is like a trolleybus. You get in, and once you have reached your destination you get out
христианский солдат
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:14:33 #38
17061 mvt
blame Canada
pi_19973946
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:24 schreef Posdnous het volgende:
Joden houden zich dus al eeuwenlang bezig met Westerse wetenschappen, literatuur etc. Dat scheelt wel een slok op een borrel.
De arabische wereld hield zich al met de wijsheid uit de oudheid bezig nog voordat het westen dat deed. Zonder de Arabische wereld zou zelfs zo goed als alle kennis van de oude grieken verloren zijn
We were to understand there would be pie and punch?
pi_19974009
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:34 schreef convinced het volgende:
Arabieren en joden zijn praktisch hetzelfde, dus de redenering is dom.
Hun cultuur niet.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_19974293
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 19:49 schreef KreKkeR het volgende:
Correctie, de Arabieren hebben verschrikkelijk grote en essentiele aanpassingen gemaakt en hebben vanuit het zeer onhandig hanteerbare sexagesimale getallenstelsel, het veel efficientere tientallige getallenstelsel gecreeert.
Nee hoor, het decimale stelsel komt uit India. Eventueel kan ik wel een bron opzoeken, maar ik zou wel eens willen zien wat het tegenovergestelde beweert.
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:37:28 #41
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_19974541
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:29 schreef VAK het volgende:

[..]

Nee hoor, het decimale stelsel komt uit India. Eventueel kan ik wel een bron opzoeken, maar ik zou wel eens willen zien wat het tegenovergestelde beweert.
Mijn fout, het sexagesimale stelsel komt van de Sumeriers. Mijn excuses.
Krekker is de bom!
  donderdag 17 juni 2004 @ 20:39:29 #42
92711 hasse8
Semper ad meliora
pi_19974598
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:05 schreef freako het volgende:

[..]

In de westerse landen behoren/behoorden joodse mensen tot de elite.
Wat zullen de joodse medemensen je dankbaar zijn dat zij tot de elite behoren

De reden dat joden vaker nobelprijzen hebben gewonnen ligt niet aan het feit dat zij tot de elite behoorden, want (helaas voor jou) was dat (en is dat) niet zo. Omdat Joden in een heleboel landen in Europa geen land mochten bezitten, werden zij uit nood vooral handelaren. Ook assimileren lukte niet omdat zij altijd met wantrouwen werden bekeken. Daardoor keerde de Joodse samenlevingen zich van deze wereld af en werden zaken als het goed kennen van de Torah en Talmoed verschrikkelijk belangrijk en zeer gestimuleerd. Zelfs de armste man van een dorp kon zijn (mannelijke) kinderen onderwijs laten volgen op de talmoedscholen. Hier vloeit uit voort dat kennis en kennis overdragen als de belangrijkste eigenschap werd gezien. Geen wonder dus dat er meer Joden een Nobelprijs hebben gekregen, toen zij eenmaal de kans kregen om op universiteiten hun kunnen te laten zien. Een scherp en geoefend verstand doet dan wonderen he? De Arabieren hebben zich in de loop van de geschiedenis (met uitzondering van de vroege middeleeuwen) meer bezig gehouden met aardse zaken, en zij hadden nou niet bepaald hun eigen sultans en moefti's mee. Die vonden het handiger om hun eigen volk er onder te houden, de verdeel en heers techniek. Als de Joden nooit in de diaspora waren terechtgekomen, zouden er waarschijnlijk ook minder Joodse nobelprijswinnaars zijn.
Overigens zijn de Arabieren en Joden van hetzelfde ras. Het zijn beiden Semieten. Dus ja, Sharon mag zich omdraaien in zijn (toekomstig) graf, maar feiten zijn feiten
pi_19975159
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Hun cultuur niet.
Nee, maar intelligentie is niet cultuurgebonden, ontwikkeling ervan wel.
PE#1
pi_19975320
Ik denk dat de islamitische landen weinig stimulans is tot ontwikkeling van het individu, dit mede door het geloof veroorzaakt. Een geloof houdt zijn gelovige liever dom dan dat ze zich ontwikkelen en zich gaan afzetten tegen het geloof.

Joodse mensen maken deel uit van de westerse wereld en in het westen wordt het individu meer gestimuleerd. Zodoende krijg je een hogere ontwikkeling in het westen dan in de islamtische wereld. Daarom is het niet verbazingwekkend dat er meer joodse mensen nobelprijzen hebben gewonnen dan moslims.
pi_19975330
In Nederland is het al helemaal zo:
Arme Turken uit het binnenland gingen naar Nederland om daar geld te verdienen als gastarbieder. Zonder enige opleiding voeden ze hier hun kinderen op, maar leren de kinderen weinig over westerse gewoonten en denkbeelden.. Daarom worden Islamieten hier in Nederland nogal dom gevonden.
En er komt bij dat het Middenoosten geregeert wordt door Sjeiks, die alleen maar op geld en macht uitzijn.. En dit is een kleine elite groep, die niks deelt met de arme bevolking.
Zo blijven de arm onopgeleid (dom) en het kleine elite-groepje, dat wel een opleiding kan betalen, is heel wat slimmer..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_19975859
Mjah, ben bang dat je gelijk hebt...

heb daar laatst trouwens een interessant artikel over gelezen. Pakweg 500 jaar geleden toen wij in een berevel rondliepen waren arabieren een hoogstaande cultuur en hebben zij hele interessante vondsten gedaan.

Inmiddels zijn wij (westerlingen) ze op alle vlakken voorbijgestreefd en andere aziatische landen ook. Waarom? vermoedeljik omdat wij het kapitalisme omarmd hebben en gezien hebben dat democratien de way to go zijn. Ik wil hier ook de verlichting bij zetten.

Over het algemeen zijn arabische landen nou niet echt democratische landen (behalve het baken Israel). Ipv dat de gasten zeggen: holy shit, we moeten eens werk van onszelf gaan maken ondergaan ze alles gelaten, storten ze zich in de Islam en vinden het wel best. en wat zegt de Islam, joh: dat jij arm bent is niet erg, Allah heeft het zo gewild en je kunt maar beter doen wat allah zegt (dus mensen opblazen etc.). Ze berusten zich dus in hun situatie (net zoals vroeger bij feodale heren, wij zijn arm, maar god wil dit). En ja, dan krijg je dit.

erg sneu natuurljik en dit is typisch voor het midden-oosten vermoed ik.

Laat ik er wel aan toegeven dat bovenstaande tekst zeer kort door de bocht is, maar vermoedeljik wel een grote kern van waarheid bevat. 'Veel' Moslims voelen zich alsnog verheven boven westerlingen dankzij hun geloof. Terwijl dat niet echt klopt.
pi_19975895
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 20:14 schreef mvt het volgende:

[..]

De arabische wereld hield zich al met de wijsheid uit de oudheid bezig nog voordat het westen dat deed. Zonder de Arabische wereld zou zelfs zo goed als alle kennis van de oude grieken verloren zijn
precies. En dat is ook knap. Maar sinds die jaren is er niet veel meer van terecht gekomen en is men blijven verwijzen naar het verleden ipv verder te ontwikkelen.
  donderdag 17 juni 2004 @ 21:33:40 #48
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_19976139
Het grote verschil tussen Christendom en islam is dat wij (Christenen) de Verlichting hebben meegemaakt. Jodendom is min of meer een verhaal apart omdat het niet alleen een religie is maar ook een bevolkingsgroep.
Democracy is like a trolleybus. You get in, and once you have reached your destination you get out
христианский солдат
pi_19976254
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:33 schreef N_I_ het volgende:
Het grote verschil tussen Christendom en islam is dat wij (Christenen) de Verlichting hebben meegemaakt.
Dat maakt jullie religie nog niet beter. De Verlichting was trouwens zo atheistisch als de pest, Voltaire bijvoorbeeld was een enorm grote antichrist. Een quote van hem: "De theologie amuseert mij, zij is het hoogtepunt van menselijke krankzinnigheid". En gelijk dat hij had.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  donderdag 17 juni 2004 @ 21:42:35 #50
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_19976364
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:37 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Dat maakt jullie religie nog niet beter. De Verlichting was trouwens zo atheistisch als de pest, Voltaire bijvoorbeeld was een enorm grote antichrist. Een quote van hem: "De theologie amuseert mij, zij is het hoogtepunt van menselijke krankzinnigheid". En gelijk dat hij had.
Nogmaals, onze hele maatschappij is gebaseerd om Christelijke normen en waarden. Het Wetboek is er ook op gebaseerd. Het feit dat je iemand niet berooft op straat is omdat het je is aangeleerd door de (helaas ervan onbewuste) Christelijke maatschappij. Het verschil tussen nu en vroeger is dat men zich aan de (technologische) vooruitgang aanpast en zich dus niet vastbijt in de Bijbel.
христианский солдат
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')