Vaak wel ja. Die waren dan weer zo bovenmatig intelligent dat ze of autodidact waren, of via een of andere studiebeurs naar een universiteit konden. Maar in beide gevallen kwamen ze uiteindelijk toch wel bij een universiteit terecht (ik kan me niet indenken dat je snel een Nobelprijs wint voor onderzoek gedaan buiten een universiteit om), omdat die in hun eigen land stond. In ontwikkelingslanden staan er wat weinig van zo'n hoge kwaliteit.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:54 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar veel van die Nobelprijswinnaars stamden niet uit de elite.
Tot dezelfde categorie als enkele van die Joodse Nobelprijswinnaars.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:58 schreef uberbadeend het volgende:
En als je nou helemaal geen geloof hebt zoals ik,
tot welke categorie behoor ik dan?
Het cijferstelsel komt uit India. De moslims hebben het alleen overgebracht.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:58 schreef _onderhond_ het volgende:
Ow ja, om mijn vorige post en dit hele topic in context te zetten. Ons schrift en cijfer stelsel zijn gebaseerd op uitvindingen gedaan door de moslims. Aan hun hebben wij onze basis voor de wetenschap en samenleving te danken.
Die kennismaatschappij is gestagneerd en zelfs grotendeels ingestord ten tijde van de afbraak van het Osmaanse rijk.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat doen Arabische landen minstens net zo lang. De grote Middeleeuwse Aranische filosofen vervolgden o.a. Plato en Aristoteles.
quote:Op donderdag 17 juni 2004 15:05 schreef uberbadeend het volgende:
In india wonen toch ook over het algemeen alleen moslims of zie ik dat verkeerd? Of zal dat ook weer met pelgrims tochten enz te maken hebben.
Ja sorry ik ben nooit zo bezig met geloven.
Nu, nee. En zeker niet in de tijd dat daar het getallenstelsel werd uitgevonden.quote:Op donderdag 17 juni 2004 15:05 schreef uberbadeend het volgende:
In india wonen toch ook over het algemeen alleen moslims of zie ik dat verkeerd? Of zal dat ook weer met pelgrims tochten enz te maken hebben.
Ja sorry ik ben nooit zo bezig met geloven.
De vraag is of die wijsheid van de veroveraars of van overwonnen volken kwam, gezien de huidige deplorabele staat van vrijheid van meningsuiting in diverse arabische staten.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:58 schreef _onderhond_ het volgende:
Ow ja, om mijn vorige post en dit hele topic in context te zetten. Ons schrift en cijfer stelsel zijn gebaseerd op uitvindingen gedaan door de moslims. Aan hun hebben wij onze basis voor de wetenschap en samenleving te danken.
Correctie: Arabieren.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:58 schreef _onderhond_ het volgende:
Ons schrift en cijfer stelsel zijn gebaseerd op uitvindingen gedaan door de moslims. Aan hun hebben wij onze basis voor de wetenschap en samenleving te danken.
Correctie, de Arabieren hebben verschrikkelijk grote en essentiele aanpassingen gemaakt en hebben vanuit het zeer onhandig hanteerbare sexagesimale getallenstelsel, het veel efficientere tientallige getallenstelsel gecreeert.quote:Op donderdag 17 juni 2004 15:04 schreef VAK het volgende:
[..]
Het cijferstelsel komt uit India. De moslims hebben het alleen overgebracht.
De arabische wereld hield zich al met de wijsheid uit de oudheid bezig nog voordat het westen dat deed. Zonder de Arabische wereld zou zelfs zo goed als alle kennis van de oude grieken verloren zijnquote:Op donderdag 17 juni 2004 14:24 schreef Posdnous het volgende:
Joden houden zich dus al eeuwenlang bezig met Westerse wetenschappen, literatuur etc. Dat scheelt wel een slok op een borrel.
Hun cultuur niet.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:34 schreef convinced het volgende:
Arabieren en joden zijn praktisch hetzelfde, dus de redenering is dom.
Nee hoor, het decimale stelsel komt uit India. Eventueel kan ik wel een bron opzoeken, maar ik zou wel eens willen zien wat het tegenovergestelde beweert.quote:Op donderdag 17 juni 2004 19:49 schreef KreKkeR het volgende:
Correctie, de Arabieren hebben verschrikkelijk grote en essentiele aanpassingen gemaakt en hebben vanuit het zeer onhandig hanteerbare sexagesimale getallenstelsel, het veel efficientere tientallige getallenstelsel gecreeert.
Mijn fout, het sexagesimale stelsel komt van de Sumeriers. Mijn excuses.quote:Op donderdag 17 juni 2004 20:29 schreef VAK het volgende:
[..]
Nee hoor, het decimale stelsel komt uit India. Eventueel kan ik wel een bron opzoeken, maar ik zou wel eens willen zien wat het tegenovergestelde beweert.
Wat zullen de joodse medemensen je dankbaar zijn dat zij tot de elite behorenquote:Op donderdag 17 juni 2004 14:05 schreef freako het volgende:
[..]
In de westerse landen behoren/behoorden joodse mensen tot de elite.
Nee, maar intelligentie is niet cultuurgebonden, ontwikkeling ervan wel.quote:Op donderdag 17 juni 2004 20:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Hun cultuur niet.
precies. En dat is ook knap. Maar sinds die jaren is er niet veel meer van terecht gekomen en is men blijven verwijzen naar het verleden ipv verder te ontwikkelen.quote:Op donderdag 17 juni 2004 20:14 schreef mvt het volgende:
[..]
De arabische wereld hield zich al met de wijsheid uit de oudheid bezig nog voordat het westen dat deed. Zonder de Arabische wereld zou zelfs zo goed als alle kennis van de oude grieken verloren zijn
Dat maakt jullie religie nog niet beter. De Verlichting was trouwens zo atheistisch als de pest, Voltaire bijvoorbeeld was een enorm grote antichrist. Een quote van hem: "De theologie amuseert mij, zij is het hoogtepunt van menselijke krankzinnigheid". En gelijk dat hij had.quote:Op donderdag 17 juni 2004 21:33 schreef N_I_ het volgende:
Het grote verschil tussen Christendom en islam is dat wij (Christenen) de Verlichting hebben meegemaakt.
Nogmaals, onze hele maatschappij is gebaseerd om Christelijke normen en waarden. Het Wetboek is er ook op gebaseerd. Het feit dat je iemand niet berooft op straat is omdat het je is aangeleerd door de (helaas ervan onbewuste) Christelijke maatschappij. Het verschil tussen nu en vroeger is dat men zich aan de (technologische) vooruitgang aanpast en zich dus niet vastbijt in de Bijbel.quote:Op donderdag 17 juni 2004 21:37 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Dat maakt jullie religie nog niet beter. De Verlichting was trouwens zo atheistisch als de pest, Voltaire bijvoorbeeld was een enorm grote antichrist. Een quote van hem: "De theologie amuseert mij, zij is het hoogtepunt van menselijke krankzinnigheid". En gelijk dat hij had.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |