Het is Stel en niet Sel, luie klootzakquote:Op donderdag 17 juni 2004 11:14 schreef Dagonet het volgende:
Sel luie klootzakken die het daar zijn, leer je taal eens goed te spreken en te schrijven.
Het is niet "doe het raam is dicht" maar "doe het raam eens dicht".
is is een werkwoord stelletje eikels
quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:14 schreef Dagonet het volgende:
Stel luie klootzakken die het daar zijn, leer je taal eens goed te spreken en te schrijven.
Is is een werkwoord stelletje eikels
Ja, een werkwoordsvervoeging, jij je zin.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:16 schreef Xtreem het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:20 schreef Karboenkeltje het volgende:
"Ach, wat maakt het uit? Zolang je het maar begrijpt."
"Ik weiger het te begrijpen, jammer voor jou."quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:20 schreef Karboenkeltje het volgende:
"Ach, wat maakt het uit? Zolang je het maar begrijpt."
Ik erger me ook altijd kapot aan mensen die schrijven "me huis, me hond, me auto". Is het nou zoveel moeite om het - eveneens lelijke- "m'n" te gebruiken?! Het scheelt 1 lettertje en je hoeft niet eens het ultiem lange woord "mijn" te tikken.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:18 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Die mensen zijn gewoon lui; ze willen niet 4 letters typen.
Dus doen ze er maar 2, met een woord dat fonetisch klopt. (Snel uitgesproken.)
Slechte zaak.
"Je weet tog, das stoer, vink zowizo"quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:22 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik erger me ook altijd kapot aan mensen die schrijven "me huis, me hond, me auto". Is het nou zoveel moeite om het - eveneens lelijke- "m'n" te gebruiken?! Het scheelt 1 lettertje en je hoeft niet eens het ultiem lange woord "mijn" te tikken.
![]()
Hier niet.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:23 schreef Karboenkeltje het volgende:
Basisschoollerares:
Van mij krijgen ze die regels niet meer te leren. Ze moeten het op gevoel doen.
Echt waar!
Binnen de regeltjes.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:22 schreef Karboenkeltje het volgende:
Al die regeltjes onderdrukken de creativiteit. Je moet schrijven zoals je zelf wil.
Ik krijg echt jeuk van dergelijk misbruik van de Nederlandse taal.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:24 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
"Je weet tog, das stoer, vink zowizo"
Of iets in die richting.
Ik krijg op dat soort momenten een enorme zin om iemand even op zijn kop te hameren.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:25 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik krijg echt jeuk van dergelijk misbruik van de Nederlandse taal.![]()
Tegen de muur dat mens, subiet.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:23 schreef Karboenkeltje het volgende:
Basisschoollerares:
Van mij krijgen ze die regels niet meer te leren. Ze moeten het op gevoel doen.
Echt waar!
'sjeezus man...nerd...doe is normaal ofzo!'quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:29 schreef Dagonet het volgende:
En dan wijs je ze op hun fout, dan leg je uit hoe het wel moet en dan worden ze boos
Gewoon vragen of ze zo ook willen gaan schrijven bij de brief die ze naar hun toekomstige werkgever sturen.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:29 schreef Dagonet het volgende:
En dan wijs je ze op hun fout, dan leg je uit hoe het wel moet en dan worden ze boos
Ik wens deze taalmisbruikers heel veel succes met het schrijven van sollicitatiebrieven laterquote:Op donderdag 17 juni 2004 11:29 schreef Dagonet het volgende:
GMTAquote:Op donderdag 17 juni 2004 11:32 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Gewoon vragen of ze zo ook willen gaan schrijven bij de brief die ze naar hun toekomstige werkgever sturen.
Same as I do.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:34 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik wens deze taalmisbruikers heel veel succes met het schrijven van sollicitatiebrieven later.
quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:35 schreef Jordy-B het volgende:
Doet 't raam es effe weer los, tis haske warrum.
Hulde. Hulde voor het feit dat uw onderwijs instituut zich nog met onderwijs bezig houdt.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:25 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Hier niet.
Ik denk dat mijn broer het me kwalijk zal nemen als ik de ceremoniemeesteres van zijn huwelijk drie weken voor de grote dag omleg.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Tegen de muur dat mens, subiet.
quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:37 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Hulde. Hulde voor het feit dat uw onderwijs instituut zich nog met onderwijs bezig houdt.
[..]
Ik denk dat mijn broer het me kwalijk zal nemen als ik de ceremoniemeesteres van zijn huwelijk drie weken voor de grote dag omleg.
daar ben ik het helemaal mee is.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:14 schreef Dagonet het volgende:
Stel luie klootzakken die het daar zijn, leer je taal eens goed te spreken en te schrijven.
quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:45 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
daar ben ik het helemaal mee is.
Ah, hier is vast zo iemand die dagelijks z'n taal verkracht.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:58 schreef Nicket het volgende:
Jankert.. zit niet te zeiken man....
Jepquote:Op donderdag 17 juni 2004 12:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ah, hier is vast zo iemand die dagelijks z'n taal verkracht.
Heeft er iemand een vertaling voor mij?quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:02 schreef The_Yellowman het volgende:
woar maak je jij zorge om?.... zeikerdt! dadt juh ben
"Hallo, ik ben klootjesvolk. Beschimp me terwijl ik mijn werk doe waarin ik voornamelijk zware dingen verplaats."quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heeft er iemand een vertaling voor mij?.
Uit een gesprek, 20 minuten geleden gevoerd.quote:(S)(*)Salama: stur mij is een nummer plz
"Waar maak jij je zorgen om? Zeikert(d?) die je bent" ?quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heeft er iemand een vertaling voor mij?.
Omdat hij daarvoor gesolliciteerd (spelling?) heeft, toevallig.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:13 schreef Nicket het volgende:
Hoe komt die "ik voel me beter dan de rest" aan zijn mod status
quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:13 schreef Nicket het volgende:
Hoe komt die "ik voel me beter dan de rest" aan zijn mod status
Hahaha!quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:57 schreef corr het volgende:
Toen ik de topictitel las dacht ik dat je 't over pijpen had....
De paradox van internetfora: "90% van de gebruikers van een geschreven medium zijn dyslectisch".quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:27 schreef Nicket het volgende:
Ey dagobert.. dat zullen alle mensen ook met opzet doen. Niet iedereen is goed in spelling !
En wat denk je met al die msn afkortingen, daar wordt het ook slechter door.
Dat zéggen ze. In feite is 80% gewoon te beroerd om fatsoenlijk Nederlands te gebruiken.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:36 schreef Litpho het volgende:
[..]
De paradox van internetfora: "90% van de gebruikers van een geschreven medium zijn dyslectisch".
Zou je denken?quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:42 schreef XcUZ_Me het volgende:
Dat zéggen ze. In feite is 80% gewoon te beroerd om fatsoenlijk Nederlands te gebruiken.
Verkeerde dago.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:27 schreef Nicket het volgende:
Ey dagobert.. dat zullen alle mensen ook met opzet doen. Niet iedereen is goed in spelling !
En wat denk je met al die msn afkortingen, daar wordt het ook slechter door.
Ja. Je maakt mij niet wijs dat 90% van de actieve gebruikers van internetfora dyslectisch is. Het is gewoonweg erg gemakkelijk om het er even achteraan te roepen, als excuus voor de beroerde spelling.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:44 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zou je denken?.
Op MSN is het 90 %.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:42 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dat zéggen ze. In feite is 80% gewoon te beroerd om fatsoenlijk Nederlands te gebruiken.
Dan heb jij de verkeerde mensen in je lijst staanquote:Op donderdag 17 juni 2004 12:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Op MSN is het 90 %.
Klasgenoten, teamgenoten van korfbal, verder nog een paar vrienden die niet in mijn klas zitten, en 2 leden van Fok!.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:50 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dan heb jij de verkeerde mensen in je lijst staan.
Nee hoor, klopt. Bij mij valt het mee, omdat ik een zeer selecte lijst heb, maar mijn nichtje en neefje maken zich ook regelmatig schuldig aan tenenkrommend taalgebruik.
Au.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:53 schreef MartinusMagnus het volgende:
Ik irriteer me daar ook zo aan
Je ergert je aan iets of iets irriteert je.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:53 schreef MartinusMagnus het volgende:
Ik irriteer me daar ook zo aan
op msn doet iedereen dyslectisch..quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Op MSN is het 90 %.
Je geloofd toch niet dat ik alteid zo schrijf?quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:53 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Au.
nouja, de ij vervangen voor een ei is een interessante ingreep ..quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:55 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Je geloofd toch niet dat ik alteid zo schrijf?
quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:54 schreef Dagonet het volgende:
en ja, ik zag je
Je bedoeld toch niet de je de fout niet ziet?quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:56 schreef godard_k het volgende:
[..]
nouja, de ij vervangen voor een ei is een interessante ingreep ..![]()
Ja, ik had dus door dat je het expres deed.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:56 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
de door mij genoemde vind ik stukken idioterquote:Op donderdag 17 juni 2004 12:57 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Je bedoeld toch niet de je de fout niet ziet?
Ik heb het over dat op MSN 90 % te beroerd is om goed Nederlands te gebruiken.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:55 schreef godard_k het volgende:
[..]
op msn doet iedereen dyslectisch..![]()
In de tegenwoordige tijd: altijd stam (en mogelijk +t, bij jij, als het werkwoord achter jij staat, hij/zij/het.)quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:59 schreef godard_k het volgende:
[..]
de door mij genoemde vind ik stukken idioter
alsin: het is niet echt een goed voorbeeeld (of wat het ook moest uitbeelden), want als je een lange ij vervangt voor een korte ei, win je geen "letters" , en dat d/t gebeuren doet iedereen wel fout ..
Het veelgebruikte "duzzzzz" wint ook niet echt letters vergeleken met het correcte alternatief. Ik ga voor optie 3, Gaston.quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:59 schreef godard_k het volgende:
als je een lange ij vervangt voor een korte ei, win je geen "letters"
Dat is gewoon een hype/rage, hoe je het ook wilt noemen. (Dat hoop ik.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het veelgebruikte "duzzzzz" wint ook niet echt letters vergeleken met het correcte alternatief. Ik ga voor optie 3, Gaston.
Of de uitschuifkipquote:Op donderdag 17 juni 2004 13:04 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
zwakke werkwoorden moet je het kofschip/fokschaap bij toepassen.
Uitschuifkip.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:08 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Of de uitschuifkip
Maar het Fok!schaap vind ik in deze wel gepast![]()
't ex-fok!schaap dan wel, i.v.m. werkwoorden als faxenquote:Op donderdag 17 juni 2004 13:08 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Of de uitschuifkip
Maar het Fok!schaap vind ik in deze wel gepast![]()
Hup, plakken we er ex voor.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:11 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
't ex-fok!schaap dan wel, i.v.m. werkwoorden als faxen
Even een vraagje dan, dat is mij namelijk onduidelijk.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:12 schreef Aventura het volgende:
Ach ik heb het ook al zo vaak gezegd. Mijn top drie van de meest ergerlijke taalfouten: inderdaad 'is' gebruiken in plaats van 'eens', 'me' in plaats van 'mijn', en ook zeer storend, werkwoorden vervoegen in de derde person: 'mijn vriendin wilt niet op vakantie'. Ik ben alleen niet van mening dat dit luiheid is. Ik ga van het meest zwarte scenario uit: namelijk dat deze mensen geen idee hebben dat er een verschil bestaat tussen fonetische- en schrijftaal, en ook niet het verschil kennen tussen een wederkerig en een bezittelijk naamwoord (me vs. mijn) bijvoorbeeld.
Ach als ze 'n sollicitatiebrief moeten schrijven vallen ze wel door de mandtquote:Op donderdag 17 juni 2004 13:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
Klopt Aventura
Mijn haren gaan recht overeind staan bij zulke dingen. Laatst zag ik iemand in een topic het presteren om "ik vondt" te schrijven... Dan maak ik me serieus zorgen als ik zoiets zie! Ik bedoel, als je werkwoorden in de verleden tijd gaat lopen vervoegen, weet je volgens mij écht niet hoe het werkt.
quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:14 schreef Dagonet het volgende:
Stel luie klootzaken die het daro zijn, leer je taal is goet te spreeken en te schrijfen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar werkwoorden vervoegen is aan regels gebonden. Zo krijgt de derde persoon enkelvoud tt bijvoorbeeld meestal een 't' achter de stam. Dit heeft iedereen op school geleerd. 'Willen' vervoeg je bijvoorbeeld zo:quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:14 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Even een vraagje dan, dat is mij namelijk onduidelijk.
Als je het over het voorbeeld dat je aangaf hebt, wat is daar dan fout aan? Zijn daar regels voor? Of is dat werkwoordsgebonden? (Het "vriendin" voorbeeld.)
quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:12 schreef Aventura het volgende:
Ik ga van het meest zwarte scenario uit: namelijk dat deze mensen geen idee hebben dat er een verschil bestaat tussen fonetische- en schrijftaal
beter als jouwquote:Op donderdag 17 juni 2004 13:19 schreef MartinusMagnus het volgende:
'als' in plaats van 'dan' zeggen
Nog zieliger zijn mensen die het juist goed willen doen en 'dan' zeggen als het 'als' moet zijn :')
Ja, daarmee ben ik bekend, maar normaal is het bij hij/zij stam + t.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:22 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar werkwoorden vervoegen is aan regels gebonden. Zo krijgt de derde persoon enkelvoud tt bijvoorbeeld meestal een 't' achter de stam. Dit heeft iedereen op school geleerd. 'Willen' vervoeg je bijvoorbeeld zo:
ik wil
hij/zij wil
jij wilt
wij willen
etc.
De reden dat mensen toch 'hij wilt' schrijven, is eigenlijk 'hypercorrectie'. Men is bang een taalfout te maken, dus plakt men er voor de zekerheid maar een extra 't' aan vast. die zie je ook bij bovengenoemd voorbeeld gebeuren (post van Xcuz_me) , 'ik vondt'.
Kan jij Piet een klap verkopen? -->Vragen of iets voor jou mogelijk is.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:44 schreef godard_k het volgende:
[..]
beter als jouw
Er schijnen trouwens ook echt mensen te bestaan die het verschil tussen kunnen en kennen niet kannen
Als is bij gelijk, dan bij groter/kleiner.quote:Op donderdag 17 juni 2004 13:19 schreef MartinusMagnus het volgende:
'als' in plaats van 'dan' zeggen
Nog zieliger zijn mensen die het juist goed willen doen en 'dan' zeggen als het 'als' moet zijn![]()
Jup omdat het een onregelmatig ww is!quote:Op donderdag 17 juni 2004 17:21 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ja, daarmee ben ik bekend, maar normaal is het bij hij/zij stam + t.
Dit is dus een uitzondering, daar doelde ik eigenlijk op.
Weer wat geleerd.
Dank u, ik wist niet dat willen ook in dat rijtje kon worden gestopt.quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:11 schreef Aventura het volgende:
[..]
Jup omdat het een onregelmatig ww is!
net zoals bjvoorbeeld kunnen, zullen, mogen.
Zinnen beginnen met een hoofdletter.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:14 schreef Dagonet het volgende:
quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:12 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Dank u, ik wist niet dat willen ook in dat rijtje kon worden gestopt.
One never stops learning.
Maar je vindt het dan wel weer normaal dat we in de Nederlandse taal te pas en te onpas Engelse woorden in zinnen stoppen? Je had ook gewoon op z'n Nederlands "vereiste" neer kunnen zetten.quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:23 schreef Aventura het volgende:
Ik vind je eigen taal goed spreken een schrijven een must
Dit is maar internet "taal", je typt toch ook gewoon w8 i.p.v. wacht ?quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:23 schreef Aventura het volgende:
Ik vind je eigen taal goed spreken een schrijven een must, geen detail. Anders kunnen we net zo goed terug naar de oertijd, waar men communiceerde door middel van het uitstoten van kreten, vuistslagen en rooksignalen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Leenwoorden zijn dan weer een heel normaal element van elke taal.quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar je vindt het dan wel weer normaal dat we in de Nederlandse taal te pas en te onpas Engelse woorden in zinnen stoppen? Je had ook gewoon op z'n Nederlands "vereiste" neer kunnen zetten.
Waarom nou weer "must"? Zo help je het Nederlands natuurlijk wel naar z'n knoppen natuurlijk.....
"w8 jij 17. "quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:27 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Dit is maar internet "taal", je typt toch ook gewoon w8 i.p.v. wacht ?![]()
Maar waar leg je de grens? In het Nederlands worden ENORM veel woorden uit het Engels, (voornamelijk Amerikaans-Engels) geadopteerd, waar men in Duitsland en Frankrijk hier een term in de eigen taal voor bedenkt. We hebben natuurlijk in de 19e eeuw heel veel woorden uit het Frans gehaald omdat destijds Frans de "wereldheersende" taal was, maar het lijkt de afgelopen 20 jaar wel heel erg te worden met het Engels. Leenwoorden zijn natuurlijk vrij normaal, met name in het technische circuit.quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:29 schreef Karboenkeltje het volgende:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Leenwoorden zijn dan weer een heel normaal element van elke taal.
Hoewel er natuurlijk grenzen zijn.
Ik nietquote:Op donderdag 17 juni 2004 18:27 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Nee. Dat is op een normaal toetsenbord namelijk nauwelijks sneller, en wel stukken lelijker.quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:27 schreef Crazykill het volgende:
Ben het niet met je eens, een 'must' is een leenwoord dat inmiddels net zo is ingeburgerd als 'horloge', 'racen', 'floppy', 't-shirt', om maar wat voorbeelden te noemen. Je spreekt het ook op z'n Nederlands uit. Heel wat anders dan bijvoorbeeld 'in my humble opinion' of iets dergelijks.quote:Op donderdag 17 juni 2004 18:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar je vindt het dan wel weer normaal dat we in de Nederlandse taal te pas en te onpas Engelse woorden in zinnen stoppen? Je had ook gewoon op z'n Nederlands "vereiste" neer kunnen zetten.
Waarom nou weer "must"? Zo help je het Nederlands natuurlijk wel naar z'n knoppen natuurlijk.....
Is is eerste persoon enkelvoud, zijn is het hele werkwoord.quote:Op donderdag 17 juni 2004 11:14 schreef Dagonet het volgende:
Alleen de grammaticale fout zal ik er maar even uithalen, het is deze topic.quote:Op vrijdag 18 juni 2004 03:01 schreef Kindred_Spirits het volgende:
tis nix dit topc. beeje aant zeike over afk. tss wat n bullsh1t
Daarom ook "Deze" ipv. "Dit".quote:Op vrijdag 18 juni 2004 09:42 schreef Aventura het volgende:
Leenwoorden vanuit het Engels hebben als voorzetsel in de regel 'de'. Het is dus: 'de topic' in plaats van 'het topic'.
Briljant.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |