abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19957822
Hallo Fokkers

Ik ben nieuw hier , en ik ga even mijn verhaal vertellen:

Ik heb nu ongeveer 2 maanden met mijn vriendin, nadat ik haar ongeveer 2 maanden daarvoor had leren kennen op een feest. Eerst bezochten we elkaar om de week om elkaar te leren kennen en het klikte gewoon goed. Ik ben 16 en zij is 17, we wonen ongeveer 60km uit elkaar maar gelukkig allebei dichtbij een grote stad dus met trein is het makkelijk te bereiken.

Sinds een paar weken logeren we om de week bij elkaar, haar ouders vinden het geen probleem en mijn ouders ook niet zo. Ik kan het goed vinden bij haar thuis en ik voel me niet erg vreemd daar. Daarentegen heeft mijn vriendin hier veel meer last van.

Het zit namelijk zo, ze heeft verteld dat ze licht autistisch (schrijf ik het zo goed) is en zich moeilijk ergens thuis kan voelen. (haar zusje heeft tevens pdd.nos)
Ik heb er tot laatst nauwelijks iets van gemerkt terwijl ze thuis helemaal los is en blij enzo.

Sinds de laatste keer dat ze hier sliep, heeft ze alles verteld en ik schrok best wel. Ze zei dat ze zich hier bij mij thuis bang voelde, en er soms ziek van werd. Het meest angst had ze voor me ouders, terwijl ik juist dacht dat ze gewoon normaal deden. Mijn ouders willen natuurlijk graag weten wie hun zoon mee naar huis neemt, maar dat lukt nog niet echt aangezien mijn vriendin ieder mogelijk gesprek met mijn ouders afkapt. Vooral tijdens het eten.

Ik heb 1x ruzie gehad met me ouders , over dat ik en mijn vriendin alleen maar boven zitten en toen dreigde me ma, dat als het zo door zou gaan het logeren snel afgelopen zou zijn. Maar me ma schreeuwde dit zo hard dat me vriendin het ook gehoord moest hebben. Ik denk dat dit haar het meest heeft laten schrikken.

Dus ik heb wat mijn vriendin gepraat erover, en ze wil eigenlijk liever dat ik naar haar kom, maarja ik heb geen vermogen voor die treinkaartjes steeds, en wat moeten me ouders wel niet denken dat ik steeds naar haar toe moet gaan? Ik heb haar inmiddels toch weten te overtuigen dat ze wel naar me toe wil komen, maar voorlopig niet meer bij mij logeren. Ik vind dat best, maarja ik zal het ook mijn ouders moeten vertellen. Het klinkt stom, maar ik ben al een week bezig om te bedenken hoe ik het zal gaan brengen. Ik ben namelijk nooit zo open geweest t.o.v. mijn ouders en vertel ze nauwelijk iets.

Ik heb haar ook gevraagd of het aan mijn ouders ligt, en ze zei dat ze zich bang voelt als mijn ouders om ons heen hangen. Daarom zitten we ook steeds op mijn kamertje, en dat bevalt mijn ouders niet echt (ze willen dat ik ’s avonds ff koppie thee beneden kom drinken etc.)
Ik vind dat heel normaal maar mijn vriendin dat me ouders zich teveel met ons bemoeien

Ik hoop dat mijn vriendin zich hier snel thuis kan voelen, maar hoe bereik ik dat?
Hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal, misschien kan 1 van jullie er iets over zeggen of zijn eigen ervaringen posten!

b.v.d.
We shall not be moved!
  donderdag 17 juni 2004 @ 09:54:54 #2
19134 geursel
"Sailing Home"
pi_19957904
Probleem voorleggen aan je ouders. Een beetje fatsoenlijke ouders zullen daar goed mee om gaan. Echter, niet van 1 kant laten komen. ook tegen je vriendin zeggen dat ze niet zomaar een gesprek probeert af te kappen, aangezien dat ook niet bepaald motiverend voor je ouders is, om haar thuis te laten voelen in HUN huis.
Koude tosti's.... Brrrr....
  donderdag 17 juni 2004 @ 09:57:35 #3
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_19957955
Idd, praat gewoon met je ouders. Ongetwijfeld zullen ze begrip kunnen opbrengen voor jullie situatie.
pi_19958082
Praten , maar ik vind een normaal gesprek of een kopje niet eens kunnen drinken met je ouders ook wel debiel van je vriendin , sorry hoor.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:07:34 #5
30039 vinnie81
Italia Championi
pi_19958153
Gewoon tegen je ouders zeggen. Die begrijpen dat dan heus wel hoor. Maar dan moet je het wel zsm tegen je ouders zeggen zodat zij ook weten hoe ze het beste kunnen doen als ze bij jou is. Na verloop van tijd zal je vriendin zich heus wel op haar gemak gaan voelen dus.. Des te eerder je het verteld des te eerder je vriendin zich op haar gemak kan voelen.
pi_19958156
Dan ben je toch gewoon vaker bij haar.
Da's toch niet zo'n probleem.
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:13:23 #7
86305 Markman
Grappig hier.
pi_19958277
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 10:07 schreef HarryP het volgende:
quote:
maarja ik heb geen vermogen voor die treinkaartjes steeds
pi_19958291
Praat met je ouders en ga vaker naar haar... Deel de kosten maar, is niks vreemds aan.
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:18:51 #9
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_19958404
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 10:07 schreef HarryP het volgende:
Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als m'n vriendin zich prettig voelt bij m'n ouwe thuis....

ts:
kaart het op een rustig moment 'ns aan bij je ouders, leg het uit.... en stimuleer je vriendin om toch zo veel mogelijk te proberen een normaal koetjes/kalfjes gesprek met je ouders te voeren..... als beide partijen hun best doen lijkt dit probleem me zeker niet onoverkomelijk...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:20:59 #10
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_19958456
Je ouders zouden je ook gewoon eens met rust kunnen laten...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:21:41 #11
17067 Jutter
Subtilus nihilus
pi_19958478
De problemen tussen je ouders en je vriendin zijn problemen tussen je ouders en je vriendin en daar kun jij niets aan doen. Het 'zich niet thuis voelen' van je vriendin is het probleem van je vriendin en daar kun jij ook niets aan doen. Op één of andere manier ben jij nu de sjaak omdat iedereen vindt dat jij maar met de oplossingen moet komen en dat is niet terecht, want jij bent de enige van de vier die niet direct betrokken is bij die problemen. Uiteraard kun je ze altijd uitleggen wat hun problemen zijn, wat jouw problemen zijn en wat het verschil daartussen is.

Wat je zelf moet doen? Als jij beneden thee wilt drinken ga jij beneden thee drinken en als je vriendin boven wil blijven met een deken over haar hoofd dan moet ze dat maar doen. Als jij het daarentegen gezelliger hebt met je vriendin boven dan drinkt je moeder maar thee met je vader.
Mijn vader heeft me leren praten, maar daar heeft hij inmiddels spijt van.
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:32:56 #12
57623 Nicket
n i c k e t
pi_19958720
dat is wel vaker zo.. Ze zal gewoon moeten wennen. En misschien dat het bij haar wat langer duurt..

En iig ff aan je ouders uitleggen, en die zullen er dan ook wel rekening mee houden (neem ik aan)

-succes-
::| life isn't suppose to be easy, it's just suppose to be worth it |::
  donderdag 17 juni 2004 @ 10:35:08 #13
39446 303
(C) Roland
pi_19958771
Waarom sluiten jullie je dan zo op op die kamer boven? Je hebt je hele leven nog voor je en wellicht met haar samen. Ik snap dat gekliek niet zo, maar moet toegeven dat ik het op jouw leeftijd ook had (ik begrijp mijzelf in die periode ook niet echt).

Je ouders zijn duidelijk wat ze willen en je zal hieraan tegemoet moeten komen. Je vriendin moet zich wat socialer gaan gedragen, zich verschuilen achter haar handicap is niet de manier. Ze is ook erg jong, zit vast nog midden in de puberteit en doet daarom vast zo vreemd tijdens het eten enzo.

Dit gaat in iedergeval niet lang meer zo goed, je vriendin wil nu al niet meer komen, je ouders kopen tegen je te schreeuwen. Wat ik zou doen: 2 keer in de maand een weekeinde naar haar toe en de overige 2 weekeinden besteden aan jezelf en je ouders. Mocht ze er bij willen zijn, ok, maar dan wel socialer en alleen in de avond/nacht op de slaapkamer. Als ze 1 dagje in de week komt, ga dan ook een keer iets leuks met zijn 4en doen, bijv. naar de dierentuin ofzo. Dat soort uitstapjes zou ik 1 keer in de maand met zijn 4en doen zodat je de band aantrekt en je vriendin laat zien dat je ouders heel normaal zijn en dat ze er ook aan went om met hen te zijn.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_19958923
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 10:35 schreef 303 het volgende:

Je vriendin moet zich wat socialer gaan gedragen, zich verschuilen achter haar handicap is niet de manier.
Das natuurlijk weer de uitspraak van iemand die geen handicap heeft! Als het zo simpel zo zijn, zou niemand meer problemen hebben

Verder moet je er idd over gaan praten met je ouders. En je ouders ook weer met je schoonouders enzo. Veel praten met elkaar en proberen zo'n situatie te creeëren dat je vriendin zich ook bij jou thuis voelt.
Theories come and theories go. The frog remains
pi_19959055
bedankt voor alle reacties, Ik ga het zowiezo vertellen zsm tegen me ouders.
De reden dat we meestal boven zitten is dus dat zij bang is om bij mijn ouders te zijn, en ik zal het ook aan haar zelf voorleggen binnenkort.

Een paar hier zeggen dat mijn vriendin zich maar gewoon 'ff' sociaal moet gaan gedragen, maar dat is nou juist waar ze zoveel moeite mee heeft.

@ Jutter: ik denk niet dat het zo werkt, zij komt immers voor mij en vind het niet logisch dat zij alles maar met mijn ouders moet oplossen. En als ik boven met haar een film lig te kijken, ga ik niet fijn alleen naar beneden om ff iets te drinken en dan me vriendin maar achterlaten. Dat vind ik niet kunnen maargoed.

@ 303
Wat jij zegt doen we ook al, 2x in de maand logeer ik bij haar, en tot voor kort zij hier ook. Maar het is niet zo dat we ook echt de hele dag binnen hangen. We zijn al vaak zat naar bios geweest, wezen zwemmen, naar de stad, feyenoord etc.
Het is alleen zo dat als we hier thuis zijn , ze het moeilijk heeft. En misschien is het wel een goed idee om met zn 4en op stap te gaan! thnx
We shall not be moved!
pi_19959739
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 10:04 schreef Joene het volgende:
Praten , maar ik vind een normaal gesprek of een kopje niet eens kunnen drinken met je ouders ook wel debiel van je vriendin , sorry hoor.
Au-tis-tisch.. Zoek het eens op.
  donderdag 17 juni 2004 @ 11:35:15 #17
71022 velde046
General Failure
pi_19960349
Het is eigenlijk al gezegd, uitleggen aan je ouders wat er is en vragen of ze er rekening mee willen houden. Bovendien zal je vriendin wel bereid moeten zijn om ook haar best te doen om je ouders te leren kennen en aan ze te wennen. Wat dat betreft mag ze zich niet verschuilen achter haar handicap. Dat het tijd en moeite gaat kosten hierdoor is prima, maar mag geen reden zijn om je ouders te ontwijken.
Je zou kunnen proberen om de tijd die jullie met je ouders doorbrengen in eerste instantie kort te houden en na een tijdje iets meer. Net zolang tot ze gewend is.
Ben wel benieuwd in hoeverre haar handicap er de oorzaak van is. Heeft ze verder veel vrienden/ bekenden? Is ze daar ook angstig bij? Zo nee waarom dan niet?
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil.
pi_19960749
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 11:13 schreef zovty het volgende:

[..]

Au-tis-tisch.. Zoek het eens op.
Laat je dan BE-HA-ND-EL-EN , zoek is op.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_19961199
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 11:50 schreef Joene het volgende:

[..]

Laat je dan BE-HA-ND-EL-EN , zoek is op.
iq van een korrel rijst?
pi_19961223
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 12:06 schreef Ridcully het volgende:

[..]

iq van een korrel rijst?
neej pak Vla
pi_19961447
Sjonge joene, ga es niet zo kort door de bocht! Misschien laat ze zich allang behandelen, plus het feit dat het echt niet geneest ofzo...

Ze moet gewoon veel tijd (veel meer tijd dan "normaal) hebben om zich een beetje op haar gemak te voelen.. dat is het probleem met autisme. Ik ga ervanuit dat je ouders dat best kunnen begrijpen dat ze dat heeft en dat ze daar knap weinig aan kan doen.

Als iedereen hier nou es fatsoenlijk de posts leest en niet zo kort door de bocht gaat
  donderdag 17 juni 2004 @ 12:18:32 #22
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_19961514
Als je wat vaker naar haar toe gaat is toch niet zo'n probleem? Jullie kunnen de kosten toch gewoon delen....daar zal ze heus wel begrip voor hebben.
pi_19961552
Aan je ouders zeggen,die moeten daar dan maar wat rekening mee houden
  donderdag 17 juni 2004 @ 13:05:39 #24
17067 Jutter
Subtilus nihilus
pi_19962885
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 10:47 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:
@ Jutter: ik denk niet dat het zo werkt, zij komt immers voor mij en vind het niet logisch dat zij alles maar met mijn ouders moet oplossen. En als ik boven met haar een film lig te kijken, ga ik niet fijn alleen naar beneden om ff iets te drinken en dan me vriendin maar achterlaten. Dat vind ik niet kunnen maargoed.
Dan blijf je er gewoon lekker zelf bijzitten en mag je het maandag weer uitvechten met je moeder.

Maar goed, ik moest zelf ook door schade en schande wijs worden. Veel succes met het spelen van bemiddelaar, zelf heb ik het anderhalf jaar volgehouden Ik hoop dat jullie het oplossen.
Mijn vader heeft me leren praten, maar daar heeft hij inmiddels spijt van.
pi_19963161
Zullen we onze ogen even op de bal houden?! Er zijn geen "echte" problemen... Zij is licht autistisch... dat is het "probleem", daardoor voelt ze zich niet snel ergens thuis... Het is (iig wat ik eruit opmaak) geen kwade wil van haar om de ouders niet te spreken
pi_19963896
[offtopic] ik hoor trouwens net dat ze geslaagd is [/offtopic]

@ velde046
en ze heeft eigenlijk best wel veel vrienden

@ Joene
Ze is wel onder behandeling geweest maar ermee gestopt, weet niet precies waarom. Ze zei uit zichzelf dat ze wel weer een keer naar die therapeut toe wou gaan
We shall not be moved!
  donderdag 17 juni 2004 @ 13:49:40 #27
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19964077
heel moeilijk denk ik. het enige wat mogelijk helpt is als het van de kant van je ouders komt. zij moeten haar zien confortabel te krijgen, maar ik ben bang dat het niet lukt of in ieder geval erg moeilijk wordt. ik ben zelf niet autistisch, maar als ik eenmaal een slecht gevoel bij iemand krijg (wat ruim geinterpreteerd mag worden), blijf ik oppervlakkig, waardoor er ook moeilijk beter contact komt. ik weet niet hoe dat in haar geval is, maar je beschrijft wel dat ze ook probeert alles oppervlakkig te houden
pi_19964883
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 13:49 schreef Alicey het volgende:
heel moeilijk denk ik. het enige wat mogelijk helpt is als het van de kant van je ouders komt. zij moeten haar zien confortabel te krijgen, maar ik ben bang dat het niet lukt of in ieder geval erg moeilijk wordt. ik ben zelf niet autistisch, maar als ik eenmaal een slecht gevoel bij iemand krijg (wat ruim geinterpreteerd mag worden), blijf ik oppervlakkig, waardoor er ook moeilijk beter contact komt. ik weet niet hoe dat in haar geval is, maar je beschrijft wel dat ze ook probeert alles oppervlakkig te houden
ze PROBEERT het niet oppervlakkig te houden, ze KAN er juist weinig aan doen (in de zin van: het is niet haar schuld)
We shall not be moved!
  donderdag 17 juni 2004 @ 14:30:03 #29
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_19965183
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:18 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:

[..]

ze PROBEERT het niet oppervlakkig te houden, ze KAN er juist weinig aan doen (in de zin van: het is niet haar schuld)
ik beschuldig haar nergens van het enige wat ik deed was spiegelen met mijzelf, en tot de conclusie komen dat het gedrag kan zijn waar moeilijk een formule tegen te geven is
pi_19965203
Hoe is ze bij haar thuis? Zit ze daar ook de hele dag boven?
pi_19965276
Aneurism.. als je eerst goed leest, heb je je antwoord hierop al....
pi_19965289
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 13:43 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:

@ velde046

@ Joene
Ze is wel onder behandeling geweest maar ermee gestopt, weet niet precies waarom. Ze zei uit zichzelf dat ze wel weer een keer naar die therapeut toe wou gaan
Persoonlijk ben ik van mening dat als je niet gewoon , meegaat naar beneden om thee of koffie te drinken , dat je ook altijd bang zult blijven van mensen en je dus jezelf helemaal naar de klote helpt... maar goed dat is mijn misschien ietswat simplistische mening .
pi_19965368
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:33 schreef Joene het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik van mening dat als je niet gewoon , meegaat naar beneden om thee of koffie te drinken , dat je ook altijd bang zult blijven van mensen en je dus jezelf helemaal naar de klote helpt... maar goed dat is mijn misschien ietswat simplistische mening .
Joene.. snap je nou gewoon niet dat ze daar niks aan kan doen? Ze is autistisch... dan kun je je laten behandelen wat je wilt, ze heeft gewoon heel erg veel tijd nodig om zich ergens thuis te voelen. Ik ben ervan overtuigd dat dat op een gegeven moment wel komt, als die gewoonte er maar is van het daar zijn.... Autistische mensen houden heel erg vast aan gewoontes en vaste rituelen... en dat moet je langzaam opbouwen, dat kun je niet afdwingen...
  donderdag 17 juni 2004 @ 14:39:42 #34
64834 Miss_mini
Wee bis diech??
pi_19965455
oh wat gek allemaal maar lijkt me idd ook niet leuk.
Ik vind het wel eens leuk om samen met m,n vriend bij mijn ouders beneden wat te drinken of bij hem zijn ouders. Ik weet gewoon dat alle ouders dat leuk vinden,ik vind het zelf ook niks om de hele dag op m,n slaapkamer wat te hangen.
Zelf ben ik ook niet zo een prater,ik weet nooit goed zelf een gesprek te beginnen,soms ga ik dan ook stotteren b.v op m,n stage als ze me wat vragen en ik weet niet goed wat ik hierop moet zeggen,dan begin ik te stotteren,ja niet echt stotteren maar gewoon wartaal een beetje uit te slaan,ook bij mensen die ik nog niet zo goed ken,zal ik zeker niet meteen beginnen met vertellen....ik moet altijd eerst de kat uit de boom kijken en dan gaat t wel.
2 maanden is iig niet heel lang,mischien moet je vriendin nog een beetje aan alles wennen,aan jou ouders,aan de omgeving,ander huis,andere stad,al is het maar voor een nachtje,t kan soms toch heel vervelend zijn.
Welkom in Limburg....wat un geveul
  donderdag 17 juni 2004 @ 14:47:50 #35
59354 hobbs
Rule the planet!
pi_19965699
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:33 schreef Joene het volgende:

[..]

BINGO!

Het is niet normaal, snap dat toch. Je zegt toch ook niet tegen iemand die in een rolstoel zit: "hey, ga es lopen!", om maar een extreem voorbeeld te noemen.

Ze is autistisch, dat heeft tijd nodig en ik heb 't idee dat de TS haar die tijd wel wil geven, maar haar ouders niet. TS: blijf d'r steunen en leg 't je ouders uit. Als je dat doet verdien je niets dan respect.
pi_19965966
@ Aneurism
zoals in OP staat, thuis is ze gewoon los en open. Maar hier slaat ze dicht.

@ Joene
voor haar is dat dus niet 'normaal' dat is juist de hele essentie van het probleem

@ hobbs
ik wil haar die tijd absoluut geven, alleen jij denkt al dat mijn ouders dat niet willen. Maar zij weten juist nog van niets dus dat moet ik nog gaan vertellen (of je zin klopt niet?)
Verder bedankt voor je post
We shall not be moved!
  donderdag 17 juni 2004 @ 15:08:49 #37
59354 hobbs
Rule the planet!
pi_19966362
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:55 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:

@ hobbs
ik wil haar die tijd absoluut geven, alleen jij denkt al dat mijn ouders dat niet willen. Maar zij weten juist nog van niets dus dat moet ik nog gaan vertellen (of je zin klopt niet?)
Verder bedankt voor je post
Mijn zin klopt niet, ik had het verkeerd gelezen. Je ouders hebben alleen nog maar opgemerkt dat ze het apart/raar vinden dat jullie enkel boven zitten?

Vertellen. Meteen. En als je ouders er moeite mee hebben dan komt dat niet omdat ze 't slecht voor hebben met jouw vriendin, maar het beste voor hebben met jou. Ze zullen mischien bang zijn dat jij het er moeilijk mee krijgt, dat jij het niet aankan e.d.

Of ze hebben 't wel slecht voor met haar, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien jij hun zoon bent en jij niet zo in elkaar steekt. Dat komt niet vanzelf, dat heb je van je ouders

Dus: vertellen. En dan mag je van je ouders gewoon begrip verwachten. En ongelofelijk veel respect dat jij haar die tijd wilt geven.
pi_19966922
Thrillseeka_W1... ik zou in deze situatie mijn ouders willen vertrouwen. Zij zullen wel rekening moeten houden hiermee. Als jouw vriendinnetje weet dat jouw ouders haar accepteren is het probleem sneller opgelost lijkt me. En als ze haar niet accepteren, dan weet je dat de angst van vriendin terecht was en kun je misschien een regeling treffen om haar de helft van de kaartjes te laten betalen en dat jij elk weekend bij haar zit.
Doe eens wild ....
pi_19968248
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:33 schreef The_Lakini het volgende:
Aneurism.. als je eerst goed leest, heb je je antwoord hierop al....
Vertel maar eens waar je leest dat ze bij haar eigen thuis niet boven of wel boven blijft snuggere harrie, dan weet ik het ook.
pi_19968395
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:10 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Vertel maar eens waar je leest dat ze bij haar eigen thuis niet boven of wel boven blijft snuggere harrie, dan weet ik het ook.
quote:
Thrillseeker:
Het zit namelijk zo, ze heeft verteld dat ze licht autistisch (schrijf ik het zo goed) is en zich moeilijk ergens thuis kan voelen. (haar zusje heeft tevens pdd.nos)
Ik heb er tot laatst nauwelijks iets van gemerkt terwijl ze thuis helemaal los is en blij enzo.
Hieruit kun je toch opmaken dat ze daar niet de hele dag boven zit....
Sjonge.. het gaat toch niet letterlijk om dat boven zitten, dat is toch niet het punt?! Het gaat erom dat ze boven blijft omdat ze zich niet thuis voelt
pi_19968712
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:14 schreef The_Lakini het volgende:

[..]

[..]

Hieruit kun je toch opmaken dat ze daar niet de hele dag boven zit....
Sjonge.. het gaat toch niet letterlijk om dat boven zitten, dat is toch niet het punt?! Het gaat erom dat ze boven blijft omdat ze zich niet thuis voelt
Dat is JUIST wel het hele punt, thuis doet ze het niet. Dus zou ik haar vragen hoe haar ouders zouden reageren als ze zo deed, het zou haar misschien iets meer laten inzien in hoe en wat de ouders reageren.
pi_19968816
Hmm, volgens mij heb je het hele punt van autisme gemist. Ze kan er echt niks aan doen. Ze heeft niet angst voor die ouders omdat ze volgens haar niet aardig zijn. Ze heeft last van een natuurlijke angst die gewoon veroorzaakt wordt door die autisme. Haar en/of zijn ouders kunnen er helemaal niks aan veranderen. Het enige dat zijn ouders kunnen doen is begrip tonen, voor de rest moet zij gewoon tijd hebben.
pi_19968901
Ik zou me ook eens verdiepen in haar handicap. Misschien dat je haar dan wat meer begrijpt.
pi_19969065
Dachtetnie hé?

Hoe vaak ik wel niet geestelijke ziektes heb gehoord om bepaalde verlegenheden of kenmerkelijke character eigenschappen te verbloemen, ik kan ze niet eens meer op een paar handen tellen. Het probleem ligt bij haar, je schouders ophalen en maar niets aan de situatie veranderen en zeggen: Oh het is omdat ze licht autistisch is. Zal niemand helpen, de ouders niet van wie het huis is en waar een vreemde zomaar in komt tot aan haar niet doordat de ouders het op deze manier niet begrijpen.

Het feit dat dit meisje zo lachoniek doet over therapie, geeft al aan dat ZIJ wat moet doen aan dat.

Een gesprek over haar mentale toestand en de daaruit voorkomende gedragstekenen, een nieuwe afspraak die zij of haar ouders regelen bij een therapeut is wel het minste wat hierin gedaan kan worden. Onthou: De ouders van de jongen moeten helemaal niets, het is hun huis en een vreemde die zich raar gedraagd. Als ze niets weten, accepteren ze dit nooit.
pi_19969117
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:37 schreef Aneurism het volgende:
Dachtetnie hé?

Hoe vaak ik wel niet geestelijke ziektes heb gehoord om bepaalde verlegenheden of kenmerkelijke character eigenschappen te verbloemen, ik kan ze niet eens meer op een paar handen tellen. Het probleem ligt bij haar, je schouders ophalen en maar niets aan de situatie veranderen en zeggen: Oh het is omdat ze licht autistisch is. Zal niemand helpen, de ouders niet van wie het huis is en waar een vreemde zomaar in komt tot aan haar niet doordat de ouders het op deze manier niet begrijpen.

Het feit dat dit meisje zo lachoniek doet over therapie, geeft al aan dat ZIJ wat moet doen aan dat.

Een gesprek over haar mentale toestand en de daaruit voorkomende gedragstekenen, een nieuwe afspraak die zij of haar ouders regelen bij een therapeut is wel het minste wat hierin gedaan kan worden. Onthou: De ouders van de jongen moeten helemaal niets, het is hun huis en een vreemde die zich raar gedraagd. Als ze niets weten, accepteren ze dit nooit.
Dan liegt ze. Autisme is toch echt een serieuze aandoening.
pi_19969230
Ouders blijven op zich wel eng, zeker in de eerste 2 maanden van je relatie. Maar ze zal er toch echt aan moeten wennen lijkt mij. Hel begrijpelijk dat je ouders willen weten wie je mee naar huis neemt.

Vraag aan je ouders of ze minder...ondervragend/verhorend kunnen doen maar zeg óók tegen je vriendin dat ze vragen gewoon moet kunnen beantwoorden. Ze hoeft zich toch nergens voor te schamen en ze hoeft nergens bang voor te zijn, ze kan je hand vasthouden als steuntje in de rug
pi_19969247
komop zeg, het zit zelfs in hun familie. haar zusje heeft zoals gezegd pdd.nos wat een ernstige contact stoornis is. Die zit dus ook op speciaal onderwijs e.d.

En ze is eerder gedumpt doordat ze het vertelde aan haar toenmalige vriend.
We shall not be moved!
pi_19969583
en daarbij komt dat mijn ouders haar echt niet onaardig vinden, alleen niet blij zijn met de situatie zoals die nu is. En dat moet ik nog gaan vertellen.

Want ik heb al paar keer gehoord van me pa: aardige meid hoor, en me ma zoiets van: lief meisje maar wel erg verlegen. Dus het is niet zo dat ze haar niet mogen
We shall not be moved!
  donderdag 17 juni 2004 @ 17:04:11 #49
59354 hobbs
Rule the planet!
pi_19969837
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:55 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:
en daarbij komt dat mijn ouders haar echt niet onaardig vinden, alleen niet blij zijn met de situatie zoals die nu is. En dat moet ik nog gaan vertellen.

Want ik heb al paar keer gehoord van me pa: aardige meid hoor, en me ma zoiets van: lief meisje maar wel erg verlegen. Dus het is niet zo dat ze haar niet mogen
Dat is wat ik bedoelde met: laat je niet bang maken door de reactie van je ouders. Ze zijn wellicht huiverig omdat het jou problemen kan opleveren. Ik blijf erbij: gewoon vertellen.
pi_19969865
inderdaad, wel vertellen, dan begrijpen ze beter waarom ze zich anders gedraagd en kunnen er rekening mee houden en misschien zelfs iets doen om te zorgen dat je vriendin zich meer op haar gemakt voelt bij jullie
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_19969981
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:29 schreef The_Lakini het volgende:
Hmm, volgens mij heb je het hele punt van autisme gemist. Ze kan er echt niks aan doen. Ze heeft niet angst voor die ouders omdat ze volgens haar niet aardig zijn. Ze heeft last van een natuurlijke angst die gewoon veroorzaakt wordt door die autisme. Haar en/of zijn ouders kunnen er helemaal niks aan veranderen. Het enige dat zijn ouders kunnen doen is begrip tonen, voor de rest moet zij gewoon tijd hebben.
Sluit ik me bij aan. Als ze het zelf wil (!) zul je idd beter een open gesprek (met haar erbij?) kunnen hebben met je ouders. Zij past zich namelijk al enorm aan aan de buitenwereld. Dat merk jij bijna niet, maar dat doet ze wel. Als ze zich niet constant concentreert, dan is ze "nog raarder". Dat is iets waar zij én haar omgeving rekening mee moeten houden en leren leven.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_19972141
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:37 schreef Aneurism het volgende:
Dachtetnie hé?

De kortzichtigheid verbaast mij hier wederom... Hier wordt helemaal niks verbloemt.. het zit nota bene in de familie... kom op zeg...
Tuurlijk moet er hulp gezocht worden... maar dat lekker kort door de bocht: "hoevaak geestelijke ziektes karaktereigenschappen verbloemen" lijkt er niet meer op.... Ze is verdomme autistisch.. das echt een serieuze aandoening.. geen schreeuw om aandacht ofzo! Ze heeft er therapie voor gehad, dus het is dus vastgesteld!

Dus omdat jij "wel vaak" gehoord hebt dat die ziektes misbruikt worden, is dat hier ook het geval? Doe toch normaal... in eerste instantie moet je diegene al het vertrouwen geven. Lekker is dat als je je vriendin gelijk gaat wantrouwen en er maar vanuit gaat dat ze zich aanstelt. Lekkere instelling. Ik kan daar met men kop niet eens bij hoe kort door de bocht dat is....

Ik vind het zo'n belachelijke opmerking dat je je excuses wel bijna mag aanbieden aan de TS zeg.. niet te geloven.

[ Bericht 7% gewijzigd door The_Lakini op 17-06-2004 19:09:28 ]
pi_20074544
nou ik heb de eerste stap gezet

ben gewoon naar me ma gegaan en hebben uurtje gepraat.
Ik vertelde gewoon over de reden waarom de situatie zo is zoals is die nu is, over haar contact-stoornis, licht autisme etc etc. Over dat haar zusje het nog veel erger heeft en dat me vriendin moeite heeft om zich ergens thuis te voelen. Ze had er geen moeite mee en toonde begrip, en ze zei dat het vanzelf wel goed zal komen. Gewoon langzaam opbouwen.

Daarna hebben we nog gewoon gepraat over me vriendin, haar school vrienden ouders e.d. dus het was een leuk gesprek en gelukkig toonde me ma interesse in haar. Me pa kwam er ook bij zitten ook beetje gelult. En dat is echt uniek hoor iedereen beneden in de huiskamer praten

Nou dat is er in ieder geval uit, ben nu beetje opgelucht.
Dat moest ik ff kwijt
We shall not be moved!
pi_20074586
Wat goed Thrillseeka! Kan me goed voorstellen dat het lastig was er over te beginnen, maar ben echt blij dat het een normaal/leuk gesprek was en dat je ma begrip toonde!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 22 juni 2004 @ 12:27:40 #55
71022 velde046
General Failure
pi_20089418
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 13:43 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:

@ velde046
Dus blijkbaar heeft ze niet zoveel moeite met vreemden en contacten leggen en onderhouden....
Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze jouw ouders niet ziet zitten en in dit geval haar handicap als excuus gebruikt?
Ik ken haar niet dus ik zal niet zeggen dat het zo is, maar het bevreemdt me wel dat ze veel vrienden heeft en blijkbaar moeite ermee heeft om met jouw ouders te praten.
Ik zou er ook met haar nog eens uitgebreid over praten, en ik weet dat dit niet is wat je graag wilde horen, maar ik hoop dat je er wel over nadenkt. Je zou de eerste niet zijn namelijk.
Blijf ook opletten hoe ze omgaat met andere vreemde mensen.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil.
pi_20645847
kwam ff langs dus laat ik berichtje schrijven.

Het gaat allemaal wel goed, ze is inmiddels weer keer blijven slapen en ze voelde zich redelijk goed. Ben bewust niet meegegaan met de auto naar station, zodat ze eventjes alleen met mijn ma zou zijn. Bleek goed te gaan, ze hebben gewoon met elkaar gepraat etc. etc.
En me ouders feliciteerden haar omdat ze geslaagd was, en dat vond ze erg leuk.
Het "kopje-thee-drinken-beneden-met-ouders" moet nog komen maar het gaat allemaal goeie kant op
We shall not be moved!
pi_20646035
ik heb sterk de neiging dat je vriendin enighszins overdrijft, als ze wel gewoon vrienden heeft en thuis ook heel normaal is dan moet ze bij jou thuis ook normaal kunnen doen. Daar moet ze dan wel zelf aan werken en niet constant met een excuses komen over haar ziekte
٩๏̯͡๏)۶
pi_20646342
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 17:36 schreef Ronaldsen het volgende:
ik heb sterk de neiging dat je vriendin enighszins overdrijft, als ze wel gewoon vrienden heeft en thuis ook heel normaal is dan moet ze bij jou thuis ook normaal kunnen doen. Daar moet ze dan wel zelf aan werken en niet constant met een excuses komen over haar ziekte
Vrienden hebben kan ook langzaam opgebouwd zijn he... dat weet je niet... Zijn ouders zijn een nieuwe situatie, dat zijn die vrienden ook ooit geweest in het verleden.
  vrijdag 16 juli 2004 @ 10:07:42 #59
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_20659306
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 14:36 schreef The_Lakini het volgende:
Joene.. snap je nou gewoon niet dat ze daar niks aan kan doen?
Of ze al dan niet 'licht autistisch' (IMHO gooien ze er snel met dergelijke termen, je hebt meteen al iets ernstigs als je een beetje introvert bent) maar weinig uit, ze kan je ouders niet blijven ontlopen. Misschien is het een idee als je ouders eens met haar of haar ouders gaan praten? Ze zal d'r toch ooit eens achter moeten komen dat de ouders van de TS niet 'eng' zijn.

@TS: Waarom heb je het niet eerder aan je ouders verteld eigenlijk? Lijkt me toch doodnormaal?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_20664346
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 09:57 schreef Castor het volgende:
Idd, praat gewoon met je ouders. Ongetwijfeld zullen ze begrip kunnen opbrengen voor jullie situatie.
justement.
All good things must come to an end...
pi_20683262
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 14:54 schreef Praag het volgende:

[..]

justement.
weet niet of het je het hele topic al gelezen hebt, maar dat is dus al gebeurd
We shall not be moved!
pi_20683356
quote:
Op zaterdag 17 juli 2004 11:35 schreef Thrillseeka_W1 het volgende:

[..]

weet niet of het je het hele topic al gelezen hebt, maar dat is dus al gebeurd
justement.
All good things must come to an end...
  donderdag 22 juli 2004 @ 01:21:14 #63
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_20779479
Fijn dat je er met je ouders over hebt kunnen praten en dat ze begrip tonen voor de situatie.

Ik heb begrepen dat bij autistische stoornissen het niet ongebruikelijk is dat er in de behandeling ook ruimte is voor begeleiding van partners, ouders, kinderen etc van de betreffende autist. Gezien de problemen waar haar zusje mee kampt lijkt me dat haar ouders inmiddels ook absoluut ervaringsdeskundigen te noemen zijn. Misschien kunnen zij wat tips of leesvoer voor jouw ouders leveren, kennis vergroot begrip over het algemeen. Vaak kunnen autisten door soms erg eenvoudige dingen op hun gemak gesteld worden. Misschien heeft jouw vriendin er baat bij als je een keer met haar het theedrink ritueel doorspreekt, hoe is dat zo gegroeid, waar hebben jullie het dan meestal over tijdens het theedrinken, wordt er naar tv gekeken of wordt er echt een gesprek verwacht, hebben jullie een min of meer vaste zitplaats in de woonkamer, is het na een kopje thee genoeg geweest of wordt er verwacht dat jullie langer beneden blijven.
Klinkt misschien raar, maar dat zijn dingen waar autisten soms ontzettend tegenop kunnen zien, en als ze dat soort dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn al weet dan heeft ze een soort houvast.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_22224846
ben ik weer;

het gaat echt goed , met mijn ouders en de hele situatie hier heb ze weinig moeite meer mee en ze is vandaag zelfs meegeweest naar een familiefeest was wel even spannend voor haar maar het viel gelukkig allemaal erg mee!
We shall not be moved!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')