abonnement Unibet Coolblue
pi_19915551
scriptie schrijven....
Scriptie schrijven deel 2

Heej, topic vol... hier kan weer verder gepraat worden over alle frustraties, blijdschap, problemen, oplossingen en al het andere dat met het schrijven van een scriptie te maken heeft!!!

Enne, succes iedereen!
  dinsdag 15 juni 2004 @ 18:34:34 #2
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_19916034
Terugvindpost, ik moet over precies een jaar aan de scriptie, zie er nu al tegenop
Mijn casestudy nu in mijn stage is al zo'n ramp...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_19917615
Oe, ik heb vandaag ook weer veel minder gedaan gekregen dan de bedoeling was.... Dat wordt vanavond langer doorwerken vrees ik...
  Redactie Games woensdag 16 juni 2004 @ 01:30:29 #4
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_19927039
Hmm, gaat harder dan ik allemaal dacht... over 2 weekjes afstudeerverdediging en ik wil nog extra resultaat boeken met m'n afstudeeropdracht. Maar dat wordt nog flink door ploeter'n eik
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_19929974
Ik had een 5,5 het is niet veel, maar een voldoende is een voldoende (en het wordt toch afgerond naar een 6 )

Nu nog een eindgesprek aankomende maandag en dan ben ik klaar!!
pi_19931432
Koekepan, mooi gekozen woord, ik vermoed dat het werken aan mijn scriptie ongeveer zo lang gaat duren als een menhir meegaat
pi_19932081
Vnadaag is een historische dag: mijn conlcusie is getrokken!

Tis een beetje een flink verhaal, maar komt erop naar dat internet nieuwssites vooral bondige informatie moeten geven, een zakelijke stijl moeten hebben en dat het niet uitmaakt hoeveel randinformatie ze erbij stoppen.

Nog even opschrijven in genuanceerdere bewoordingen, beetje schaven aan de methoden nog, en mijn eerste versie is klaar!

Ik heb meteen koekjes gekocht om het te vieren.
pi_19968067




Zucht.
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  donderdag 17 juni 2004 @ 16:21:11 #9
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_19968584
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 16:04 schreef myxomatosekonijn het volgende:




Zucht.
pi_19971008
Die begeleider weer myxomatosekonijn? Of iets anders? Ik geloof dat na "je er niet toe kunnen zetten" een slechte begeleider de belangrijkste oorzaak is van scriptieleed.
Ik heb zelf altijd het liefst een begeleider die zich zo min mogelijk met mij bemoeit

Heb vandaag weer de geest gekregen. Kwam wat langzaam op gang, maar nu zit ik er weer helemaal in. Komt op zich goed uit, aangezien morgen de eerste afspraak is in ruim een jaar tijd. Met een nieuwe begeleider, omdat de vorige met emeritaat is
pi_19984921
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 17:50 schreef thaleia het volgende:
Die begeleider weer myxomatosekonijn? Of iets anders? Ik geloof dat na "je er niet toe kunnen zetten" een slechte begeleider de belangrijkste oorzaak is van scriptieleed.
Ik heb zelf altijd het liefst een begeleider die zich zo min mogelijk met mij bemoeit

Heb vandaag weer de geest gekregen. Kwam wat langzaam op gang, maar nu zit ik er weer helemaal in. Komt op zich goed uit, aangezien morgen de eerste afspraak is in ruim een jaar tijd. Met een nieuwe begeleider, omdat de vorige met emeritaat is


Fijn dat jij er alweer lekker in zit en succes
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_19986166
Hier stond een vraag, maar ik heb t antwoord al

[ Bericht 88% gewijzigd door myxomatosekonijn op 18-06-2004 10:50:41 ]
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  maandag 21 juni 2004 @ 13:02:22 #13
65363 Scriptieslavin
Mijn naam is geen haas.
pi_20062856
Wow deel 3 alweer!

Ik ben inmiddels een beetje bekomen van mijn scriptie-kater en ga weer hard aan het werk
Ik kan er wel een beetje inkomen, de opmerkingen van mijn begeleider, maar ik had graag eerder geweten dat ik dat ik niet op de goede weg zat (had veel tijd gescheeld). hier moet een scriptie oude stijl 25-40 pagina's zijn (14,3 EC) en een scriptie nieuwe stijl 15-30 pagina's (10 EC). Regelafstand anderhalf...mijne is nu ongeveer 45 pagina's en als het aan mijn begeleider ligt worden het er nog meer. Ik denk dat ik maar eens een paar mooie bijlagen maak! De begeleiding was bij ons, tot voor kort, ook minimaal...helaas niet per hoofdstuk inleveren en terugkrijgen met correcties, etc... -was het maar zo-


Weten jullie of er ook prof. hulp (buiten uni om) bestaat bij je scriptie?

Succes maar weer!!!
To be or not to be, is that the question?
pi_20063882
quote:
Op maandag 21 juni 2004 13:02 schreef Scriptieslavin het volgende:
Wow deel 3 alweer!

Weten jullie of er ook prof. hulp (buiten uni om) bestaat bij je scriptie?

Succes maar weer!!!
Ik weet dat er hier (universiteit Nijmegen) sinds dit jaar een schrijfcentrum is voor hulp bij allerlei soorten geschreven documenten, dus ook voor scripties. Ik ben er zelf 1 keer geweest omdat ik mijn scriptiebegeleider niet vertrouw in zijn toezeggingen en ik twijfel aan mijn schrijfkwaliteiten, maar het heeft me eerlijk gezegd niet echt geholpen... Er werd wel naar me geluisterd, maar er werden waarschijnlijk verkeerde conclusies getrokken en daardoor niet aansluitende tips gegeven (die ik zelf ook al had bedacht). Ik hoop dat anderen er meer aan hebben.

Instelling buiten de universiteit die zich met scripties bezighouden...geen idee....

Jij ook succes scriptieslavin (en de rest natuurlijk ook!)
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  maandag 21 juni 2004 @ 14:02:05 #15
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_20064460
Ik heb net aan de telefoon gehangen met de scriptiebegeleider. Inhoudelijk had hij niet echt wat aan te merken op mijn 1e hoofdstuk, maar ik ben bij sommige zaken blijkbaar doorgeschoten met het schrijven. Ik haal dus bij sommige onderdelen teveel bijzaken aan en ik zou me wat meer moeten toespitsen op het hoofdonderwerp zelf. Over 2 weken weer een gesprek om in ieder geval te zorgen dat ik dat in goede banen leid, voor de rest kan ik gewoon doorschrijven.
pi_20068255
Da's ook een ellende zeg, als je een langzame nakijker treft. Een vriendin van me heeft de scriptie helemaal af, maar de begeleider heeft zelfs de hoofdstukken die ze twee maanden terug heeft ingeleverd nog niet bekeken. Hij begeleidt nog meer studenten, en die zijn ook allemaal aan het wachten. Irritant!

(Maar dit even terzijde)
pi_20072326
Bah, het schiet echt voor geen meter op. Iedere keer loop ik weer vast op het statistiekgedeelte. En helaas heb ik ook geen ene hele dag om eraan te gaan zitten, steeds een uurtje of twee/drie en das echt niet fijn.
pi_20106714
Ik ben zelf ook bezig met een scriptie en ik word helemaal gek van de begeleidster die ik heb. Helaas kan je van te voren niet bepaald inschatten hoe een begeleider reageert en begeleidt, maar mijn ervaring is dat men probeert er steeds meer uit te halen. Ongeacht of het extra werk wat het kost ver boven de studielast uitsteekt. Vaak gaat het om perfectioneren van zinnen die de begeleider mooier en beter vindt staan. Woordkeuze is naar mijn mening grotendeels schrijfstijl en persoonlijke keuze.

Ook heb ik gemerkt dat begeleiders vaak geneigd zijn extra werk te verlangen zodat het nakijken voor hen een stuk makkelijker wordt. Zo gaf die van mij steeds stukken terug met steeds nieuwe aanmerkingen die ze de vorige keer niet had aangemerkt. Zinnen die anders moeten, zinnen die eruit moeten, onderwerpen waar het niet over mag gaan, extra artikelen zoeken, artikelen per alinea samenvatten zijn zomaar wat voorbeelden. Het is nogal frustrerend om erachter te komen dat een begeleider enkel bezig is met veel werk te genereren terwijl ze er zelf betrekkelijk slecht naar kijken. Zo krijg ik bv stukken terug waar bij staat "dit begrijp ik niet", maar als je dan vraagt wat er zo onbegrijpelijk aan is moeten ze het antwoord schuldig blijven. Of ze stellen dat er niet duidelijk is aangegeven wat men in de artikelen beweert en wat beschouwing is. Terwijl er zowat met grote letters "de onderzoekers" en "ik ben van mening" staat.

Of men verandert de opzet van de scriptie. Van betoog naar samenvatting van artikelen. Om vervolgens toch een beschouwing te willen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Scriptiebegeleiding is toch een verplichting die de meeste docenten niet zien zitten. Het hoort bij hun taak beschrijving, maar ze steken er het liefst weinig tijd in.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_20110569
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 22:31 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben zelf ook bezig met een scriptie en ik word helemaal gek van de begeleidster die ik heb. Helaas kan je van te voren niet bepaald inschatten hoe een begeleider reageert en begeleidt, maar mijn ervaring is dat men probeert er steeds meer uit te halen. Ongeacht of het extra werk wat het kost ver boven de studielast uitsteekt. Vaak gaat het om perfectioneren van zinnen die de begeleider mooier en beter vindt staan. Woordkeuze is naar mijn mening grotendeels schrijfstijl en persoonlijke keuze.

Ook heb ik gemerkt dat begeleiders vaak geneigd zijn extra werk te verlangen zodat het nakijken voor hen een stuk makkelijker wordt. Zo gaf die van mij steeds stukken terug met steeds nieuwe aanmerkingen die ze de vorige keer niet had aangemerkt. Zinnen die anders moeten, zinnen die eruit moeten, onderwerpen waar het niet over mag gaan, extra artikelen zoeken, artikelen per alinea samenvatten zijn zomaar wat voorbeelden. Het is nogal frustrerend om erachter te komen dat een begeleider enkel bezig is met veel werk te genereren terwijl ze er zelf betrekkelijk slecht naar kijken. Zo krijg ik bv stukken terug waar bij staat "dit begrijp ik niet", maar als je dan vraagt wat er zo onbegrijpelijk aan is moeten ze het antwoord schuldig blijven. Of ze stellen dat er niet duidelijk is aangegeven wat men in de artikelen beweert en wat beschouwing is. Terwijl er zowat met grote letters "de onderzoekers" en "ik ben van mening" staat.

Of men verandert de opzet van de scriptie. Van betoog naar samenvatting van artikelen. Om vervolgens toch een beschouwing te willen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Scriptiebegeleiding is toch een verplichting die de meeste docenten niet zien zitten. Het hoort bij hun taak beschrijving, maar ze steken er het liefst weinig tijd in.
*helemaal mee eens*

Voor veel begeleiders/onderzoekers is hun eigen onderzoek alleen belangrijk, de rest boeit hun niet veel. Er zijn uitzonderingen, maar toch....

En dan zeuren dat studenten zolang over hun studie doen.
pi_20111110
Ik ben dan nog iemand die best water bij de wijn wil doen wat betreft het onderwerp van de scriptie. Sommige begeleiders willen het liefst een bepaald onderwerp en een bepaalde stelling erin hebben omdat dat beter aansluit bij het onderzoek wat ze verrichten. Ik vind dat over het algemeen prima. Een scriptie is, evenals vele andere onderdelen, toch gewoon oefening in literatuuronderzoek. Geen hond die er later wat mee doet. Toch merk je gewoon een bepaalde tegenstand. Alsof ze de punten niet willen geven als een scriptie gewoon binnen de gestelde tijd af is. Een klein scriptie is in theorie in 10 weken af te ronden, maar men weet het tot in het extreme door te rekken tot minimaal een half jaar.

Dan praat ik nog alleen over de scripties die puur literatuuronderzoek zijn. Je hebt ook scripties waaraan een eigen onderzoek hangt. Daar begin ik echter niet aan. Ik probeer onderdelen zoveel mogelijk "los" te zien. Zodat je bij onenigheid met de begeleider niet een heel jaar aan werk verliest. Ik ken studenten die een scriptie + onderzoek combineren en daar een jaar mee bezig zijn. Ben je na het jaar nog niet klaar, dan moet je verder omdat je geen punten uitgekeerd krijgt als het geheel niet klaar is.

Dat vind ik erg. Zelfs als je het die lui naar de zin maakt zodat het voor hen ook nog eens interessant is inplaats van het standaard werk werken ze je ze tegen. Nu is het weer bijna zomervakantie. Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat men binnen nu en twee weken plotseling 2 maanden niet beschikbaar is. Tot volgend studiejaar... als ik weer collegegeld heb betaald.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_20122397
Ik ben vandaag weer langs geweest bij begeleider. Heeft de boel niet doorgelezen (zoals verwacht), maar daar zou hij vandaag tot 14 uur tijd voor hebben. Voor 14 uur zou hij nog even langskomen.

Niks gehoord, niemand gezien. En ik kan me er niet eens meer zo druk om maken na al het gezeik (heb ik al veel te veel gedaan, maar dit gevoel is ook niet goed...)...

Ik heb mijn twijfels over mijn begeleider en 'klacht' al bij een studie-adviseuse neergelegd. Zij kan er niks mee maar begrijpt me wel heel goed. Volgens haar moet ik eigenlijk naar een andere studieadviseur die over klachten gaat.

In principe wil ik dat wel, maar:

Probleem: ik ben bijna aan het einde van mijn scriptie. Als mijn begeleider over mijn klacht hoort zou hij wel eens vervelend kunnen worden en daardoor zou ik mijn eigen glazen ingooien.

Bovendien is de studie-adviseur misschien ook de tweede lezer van mijn scriptie....die volgens mij bovendien ook nog wel goed met mijn begeleider kan opschieten...

Dilemma! Wat zouden jullie doen?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_20123224
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 14:23 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Ik ben vandaag weer langs geweest bij begeleider. Heeft de boel niet doorgelezen (zoals verwacht), maar daar zou hij vandaag tot 14 uur tijd voor hebben. Voor 14 uur zou hij nog even langskomen.

Niks gehoord, niemand gezien. En ik kan me er niet eens meer zo druk om maken na al het gezeik (heb ik al veel te veel gedaan, maar dit gevoel is ook niet goed...)...

Ik heb mijn twijfels over mijn begeleider en 'klacht' al bij een studie-adviseuse neergelegd. Zij kan er niks mee maar begrijpt me wel heel goed. Volgens haar moet ik eigenlijk naar een andere studieadviseur die over klachten gaat.

In principe wil ik dat wel, maar:

Probleem: ik ben bijna aan het einde van mijn scriptie. Als mijn begeleider over mijn klacht hoort zou hij wel eens vervelend kunnen worden en daardoor zou ik mijn eigen glazen ingooien.

Bovendien is de studie-adviseur misschien ook de tweede lezer van mijn scriptie....die volgens mij bovendien ook nog wel goed met mijn begeleider kan opschieten...

Dilemma! Wat zouden jullie doen?
Inderdaad, collegas komen eerder voor elkaar op dan voor een student.

Ik heb verder weinig advies.
pi_20134604
Hiervoor is geen goed advies voor handen. Het hele probleem ligt in de macht die een begeleider over je heeft. Jij hebt werk verricht wat ontzettend veel tijd heeft gekost en je wilt niet het risico lopen de beloning voor het werk te verliezen. Begeleiders weten dondersgoed dat een student afhankelijk is.

Wat ik in elk geval niet (meer) doe is een klacht neerleggen bij wie dan ook. Het onderwijs is een bureaucratisch stelsel waarin iedereen naar boven likt en naar onderen schopt. Alles staat met elkaar in verbinding, dus klagen heeft geen zin. Zoals je zelf al zegt kan de begeleider wel eens vervelend gaan doen en geloof me: begeleiders kunnen het zo hard maken dat je scriptie afgekeurd kan worden wegens onvoldoende kwaliteit. Daarna kan je bijna nergens meer terecht, want begeleiders bespreken met elkaar wat voor studenten ze hebben en als je eenmaal bekend staat als "klager" of als student die een scriptie moet herkansen dan gaan de eisen zo extreem omhoog dat je nog wel een half jaar tot een jaar mag uittrekken.

Wat ik wel doe is gewoon doen alsof ik niet door heb dat ze me eigenlijk aan het naaien zijn en gewoon stug doorgaan. Moeten er zinnen weg? Prima. Moet het aangepast worden? Ook prima. Moet er nog meer gebeuren? Zeg maar hoe je het wil hebben. Steeds ervoor zorgen dat er om de zoveel dagen tot maximaal een week een (kleine) verbetering in hun richting is. Steeds mailen. Steeds langsgaan om de paar dagen. Al is het maar om te vragen of ze je mail hebben ontvangen. De aandacht moet niet verslappen, want voor je het weet hoor je weer een maand niks van ze, dan moet er weer over 2 weken een afspraak gemaakt worden en voordat je dan weer feedback hebt ben je al 3 maanden verder.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_20139863
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 21:01 schreef Neuralnet het volgende:
Hiervoor is geen goed advies voor handen. Het hele probleem ligt in de macht die een begeleider over je heeft. Jij hebt werk verricht wat ontzettend veel tijd heeft gekost en je wilt niet het risico lopen de beloning voor het werk te verliezen. Begeleiders weten dondersgoed dat een student afhankelijk is.

Wat ik in elk geval niet (meer) doe is een klacht neerleggen bij wie dan ook. Het onderwijs is een bureaucratisch stelsel waarin iedereen naar boven likt en naar onderen schopt. Alles staat met elkaar in verbinding, dus klagen heeft geen zin. Zoals je zelf al zegt kan de begeleider wel eens vervelend gaan doen en geloof me: begeleiders kunnen het zo hard maken dat je scriptie afgekeurd kan worden wegens onvoldoende kwaliteit. Daarna kan je bijna nergens meer terecht, want begeleiders bespreken met elkaar wat voor studenten ze hebben en als je eenmaal bekend staat als "klager" of als student die een scriptie moet herkansen dan gaan de eisen zo extreem omhoog dat je nog wel een half jaar tot een jaar mag uittrekken.

Wat ik wel doe is gewoon doen alsof ik niet door heb dat ze me eigenlijk aan het naaien zijn en gewoon stug doorgaan. Moeten er zinnen weg? Prima. Moet het aangepast worden? Ook prima. Moet er nog meer gebeuren? Zeg maar hoe je het wil hebben. Steeds ervoor zorgen dat er om de zoveel dagen tot maximaal een week een (kleine) verbetering in hun richting is. Steeds mailen. Steeds langsgaan om de paar dagen. Al is het maar om te vragen of ze je mail hebben ontvangen. De aandacht moet niet verslappen, want voor je het weet hoor je weer een maand niks van ze, dan moet er weer over 2 weken een afspraak gemaakt worden en voordat je dan weer feedback hebt ben je al 3 maanden verder.
Nieuwsgierig: wat studeer(de) je?
pi_20140311
Ik studeerde eerst Informatica (HBO) en studeer nu Psychologie (WO).
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')