abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19909676
Deel 1: Het Grote Linux-Guru's helpen Linux-Newbies Topic
quote:
Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren hier een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy
De Guru's:
Debian: Hiawatha, smoking2000
Gentoo: Hiawatha
RedHat: BarBaar, rihago
SuSE: rihago
Mandrake: BarBaar
Netwerken: Hiawatha, smoking2000, Barbaar, rihago
Beveiliging: Hiawatha

Free/OpenBSD: RichyRich,fOubie
HP-UX: BarBaar

Voor je je vraag post:
Lees eerst de Linux/BSD Faq van Lucille door.

[ Bericht 0% gewijzigd door devzero op 15-06-2004 15:10:38 ]
pi_19914762
pc1 = WERKDOOS = WIN-XP Home Edition
pc2 = MEELDOOS = Debian Unstable

Hangt in een netwerkje waarbij pc2 fungeert als server/router en daar komt ook m'n internetlijn binnen. Nu wil ik (uiteraard) vanaf pc1 via explorer ('bestandsbeheer') op oa mijn eigen home-directory op pc2 kunnen, zowel lezen als schrijven.

Relevant stukjes uit smb.conf:

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = HEKBOOT

[homes]
comment = Home Directories
browseable = no
writeable = yes
create mask = 0700
directory mask = 0700

# By default, the home directories are exported read-only. Change next
# parameter to 'yes' if you want to be able to write to them.
writable = yes

Als ik nu op pc1 in explorer vi Extra -> Netwerkverbinding maken -> Bladeren kijk, zie ik in werkgroep Hekboot (die ik op pc1 aan heb gemaakt via de Wizard Netwerk oid.) alleen MEELDOOS staan (= pc1). En da's niet genoeg!

Kortom, waar gaat het mis?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_19914902
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 17:36 schreef E.r.w.i.n het volgende:
[homes]
comment = Home Directories
browseable = no
writeable = yes
create mask = 0700
directory mask = 0700

Als ik nu op pc1 in explorer vi Extra -> Netwerkverbinding maken -> Bladeren kijk, zie ik in werkgroep Hekboot (die ik op pc1 aan heb gemaakt via de Wizard Netwerk oid.) alleen MEELDOOS staan (= pc1). En da's niet genoeg!

Kortom, waar gaat het mis?
browseable = no betekent dat de share niet browsable is (maar wel gewoon te mounten). Veranderen in yes dus.

Overigens heeft dat wel als bij-effect dat de homes van alle users te zien zijn (die in smbpasswd staan, geloof ik). Gezien de setup van je netwerk maakt dat weinig uit lijkt me.

[ Bericht 9% gewijzigd door devzero op 15-06-2004 17:49:50 (toevoeging) ]
pi_19915001
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 17:44 schreef devzero het volgende:

[..]

browseable = no betekent dat de share niet browsable is (maar wel gewoon te mounten). Veranderen in yes dus.
okee, snap ik.

maar dan zou je m'n linux computer alsnog wel moeten zien in de workgroup HEKBOOT, toch?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_19915155
  • samba draait?
  • nergens 'per ongeluk' een wins opgegeven
  • kun je met smbclient de workgroup bekijken (bv smbclient -L pc2)

propageren van machines/shares duurt overigens even dus als je samba start dan kan het even duren voor je de machine ziet.
  • pi_19915215
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 17:53 schreef devzero het volgende:
  • samba draait?
  • jep
    quote:
  • nergens 'per ongeluk' een wins opgegeven
  • # Windows Internet Name Serving Support Section:
    # WINS Support - Tells the NMBD component of Samba to enable its WINS Server
    ; wins support = no

denk van niet?
    quote:
  • kun je met smbclient de workgroup bekijken (bv smbclient -L pc2)
  • smbclient kent ie niet
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_19915812
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 17:56 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    jep
    testparm geeft geen fouten ?
    quote:
    smbclient kent ie niet
    bestaat die helemaal niet (/usr/local/bin/smbclient)
    pi_19916091
    wie zegt dat smbclient daar altijd moet staan?

[code]geert@Atlas:~$ whereis smbclient
    smbclient: /usr/bin/smbclient[/code]

pi_19916115
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 18:24 schreef devzero het volgende:
    bestaat die helemaal niet (/usr/local/bin/smbclient)

meeldoos:/etc# apt-get install smbclient
    Reading Package Lists... Done
    Building Dependency Tree... Done
    Suggested packages:
    smbfs
    The following NEW packages will be installed:
    smbclient
    0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
    Need to get 2383kB of archives.
    After unpacking 6058kB of additional disk space will be used.
    Get:1 ftp://ftp.nl.debian.org unstable/main smbclient 3.0.4-5 [2383kB]
    Fetched 2383kB in 11s (200kB/s)
    Selecting previously deselected package smbclient.
    (Reading database ... 32184 files and directories currently installed.)
    Unpacking smbclient (from .../smbclient_3.0.4-5_i386.deb) ...
    Setting up smbclient (3.0.4-5) ...

nu wel

*edit*

meeldoos:~# smbclient -L WERKDOOS
    params.c:Parameter() - Ignoring badly formed line in configuration file: guest o
    k - yes
    params.c:Parameter() - Ignoring badly formed line in configuration file: create
    mask - 0775
    Password:
    Domain=[WERKDOOS] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]

Sharename Type Comment
    --------- ---- -------
    IPC$ IPC Externe IPC
    SharedDocs Disk
    Domain=[WERKDOOS] OS=[Windows 5.1] Server=[Windows 2000 LAN Manager]

Server Comment
    --------- -------

Workgroup Master
    --------- -------
    meeldoos:~#
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_19916337
    Handig topic!

Dan heb ik ook maar meteen een Gentoo-vraag:

Waarom krijg ik altijd een "internal compiler error" als ik xorg-x11 probeer te emergen met GCC 3.4.0?

Ja, ik weet het, 3.4.0 zit standaard nog niet in ~x86, maar veel andere complexe zaken kan ik er al wel mee compileren. En ik kan er noch op google, noch op http://forums.gentoo.org , noch op http://bugs.gentoo.org iets over vinden.

Iemand?
    Ars longa, vita brevis
      dinsdag 15 juni 2004 @ 18:51:12 #11
    30106 Hiawatha
    Had ie nu maar een camera.....
    pi_19916471
    In een systeem (Gentoo in dit geval) waarbij je voor de stabiliteit afhankelijk bent van een bepaald programma (zoals GCC in dit geval), is het STERK aan te raden om de versie te gebruiken die door het systeem wordt aanbevolen (versie 3.3.3 dus). Emerge maar weer lekker terug naar 3.3.3 en probeer het alsnog.
    pi_19916735
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 18:51 schreef Hiawatha het volgende:
    In een systeem (Gentoo in dit geval) waarbij je voor de stabiliteit afhankelijk bent van een bepaald programma (zoals GCC in dit geval), is het STERK aan te raden om de versie te gebruiken die door het systeem wordt aanbevolen (versie 3.3.3 dus). Emerge maar weer lekker terug naar 3.3.3 en probeer het alsnog.
    Maar dan moet ik alle ebuilds met C++ dependencies weer recompilen! En bovendien is de performance van met 3.4.x gecompileerde binaries hoger!

Ik denk dat ik nog maar even wacht totdat er een update van de xorg-x11 ebuild is. Wat ik echter wilde weten is of ik de enige was met het probleem. Ik lees er namelijk nergens anders iets over.

Specifiek over die "internal compiler errors" met GCC 3.4.0 dus.
    Ars longa, vita brevis
    pi_19917607

meeldoos:/etc/samba# apt-get remove samba
    Reading Package Lists... Done
    Building Dependency Tree... Done
    Package samba is not installed, so not removed

had 'em eraf gemikt nadat een update wat problemen gaf en daarna niet meer geïnstalleerd

oh ja, ook nog

maar bedankt

HAHAHAHA! oeps!
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_19918232
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 17:53 schreef devzero het volgende:
  • samba draait?
  • quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 19:35 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    Package samba is not installed, so not removed

HAHAHAHA! oeps!
    pi_19918383
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
      woensdag 16 juni 2004 @ 10:01:07 #16
    30106 Hiawatha
    pi_19929632
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2004 19:01 schreef motown het volgende:
    Maar dan moet ik alle ebuilds met C++ dependencies weer recompilen! En bovendien is de performance van met 3.4.x gecompileerde binaries hoger!
    Je maakt mij niet wijs dat 3.4 zo revolutionair is, dat de performance merkbaar sneller is.
    quote:
    Ik denk dat ik nog maar even wacht totdat er een update van de xorg-x11 ebuild is. Wat ik echter wilde weten is of ik de enige was met het probleem. Ik lees er namelijk nergens anders iets over.

Specifiek over die "internal compiler errors" met GCC 3.4.0 dus.
    Al op het forum van gentoo.org gepost? De mensen daar zijn erg behulpzaam.

Maar tip voor de volgende keer: NOOIT gaat rotzooien met packages waar het systeem van afhankelijk is als je niet precies weet wat je doet.
      woensdag 16 juni 2004 @ 12:40:28 #17
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_19933919
    *tvp* .. ik wil straks eens aan de slag gaan met Samba. Dus dan kan ik vast wat hulp gebruiken.
    Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
      woensdag 16 juni 2004 @ 13:16:14 #18
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_19934904
    Niet nodig. Goede howto is het halve werk Half uurtje!
    pi_19995417
    Never underestimate the power of cron.d

Mijn 'probleem' van het instellen van 8 DNS-servers is opgelost door het kopieren van het goede bestand naar resolv.conf elke keer als het systeem start .
    pi_19998511
    quote:
    Op zaterdag 12 juni 2004 17:06 schreef DutchBlood het volgende:
    Dat heeft helaas geen nut, de NIC wordt door DHCP geconfigged, dus elke keer na het verkrijgen van een nieuw IP zijn die nameservers weer weg.
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 15:37 schreef DutchBlood het volgende:
    Mijn 'probleem' van het instellen van 8 DNS-servers is opgelost door het kopieren van het goede bestand naar resolv.conf elke keer als het systeem start .
    Maar ik begrijp nog steeds niet waarom dat niet op de DHCP server kan dmv option domain-name-servers (of kun je daar niet bijkomen) ?
    pi_19998794
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 17:28 schreef devzero het volgende:

[..]

[..]

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom dat niet op de DHCP server kan dmv option domain-name-servers (of kun je daar niet bijkomen) ?
    Dat kan wel, maar ik weet niet wat sneller is, dit of dat.

Toen ik nog winroute draaide was het op de server regelen het snelste.

Ik eens even die andere optie proberen.

-edit-
    Voila:
    quote:
    option domain-name-servers 212.142.28.66, 212.142.28.67, 195.144.67.168, 195.144.67.8, 195.64.65.25, 195.64.68.28, 195.241.48.33, 195.241.49.33;
    pi_19999431
    quote:
    smoking2000 - dinsdag 15 juni 2004 @ 12:24

De via HTTP (je PHP script) geuploade bestanden zijn eigendom van de user waaronder het apache process draait.

De FTP user is of de user waaronder de FTP server draait (bv user: ftp).

Deze users mogen elkaar bestanden niet lezen of schrijven als het betreffende bestand geen world-readable/world-writeble rechten heeft.

Voorbeeld:
    quote:-rw-rw-r--- apache apache some_file_uploaded_via_php_script.txt
    Deze file is eigendom van de apache user en van de apache group
    en zowel de user als de group hebben lees en schrijf rechten, en de rest van de users hebben allee lees rechten.

Als je deze file eigendom zou maken van de ftp GROUP en de apache user is lid van de group ftp dan kan deze file zowel door de apache user gelezen en geschreven worden als door de andere users lid van de ftp group. De apache user kan zelfs de file nog lezen en schrijven als owning user naar root gewijzigt zou worden, omdat de group mag lezen en schrijven.

Als je niet met groups wilt kloten, kan je je files voor iedereen readable/writeable maken, maar daar moet je mee uitkijken icm ftp

Mocht je niet helemaal bekent zijn met filepermissions en ownership: linkje

Zie verder mijn eerdere post. suc6
    Dus ik moet of, de directory vrijgeven, of extra rechten defenieren... ik zal dit even laten lezen aan de webmaster. tnx.
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_20000086
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 17:41 schreef DutchBlood het volgende:

[..]

Dat kan wel, maar ik weet niet wat sneller is, dit of dat.

Toen ik nog winroute draaide was het op de server regelen het snelste.

Ik eens even die andere optie proberen.

-edit-
    Voila:
    [..]
    Na enige tijd proberen lijkt het toch echt dat meerdere nameservers op de router sneller werkt dan meerdere nameservers op de clients...
    pi_20001920
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 18:31 schreef DutchBlood het volgende:
    Na enige tijd proberen lijkt het toch echt dat meerdere nameservers op de router sneller werkt dan meerdere nameservers op de clients...
    Een ander idee: kun je niet 1 centrale forwarding nameserver nemen ?
    pi_20002437
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 20:03 schreef devzero het volgende:

[..]

Een ander idee: kun je niet 1 centrale forwarding nameserver nemen ?
    Ehm, een DNS server draaien op mn router? Dus bijv. BIND?
    pi_20003664
    quote:
    Op woensdag 16 juni 2004 10:01 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

Je maakt mij niet wijs dat 3.4 zo revolutionair is, dat de performance merkbaar sneller is.
    [..]
    Schijnt toch aanzienlijk uit te maken, hoor. Het is dan ook een nieuwe major release, oftewel geen 3.3.4, maar 3.4.0.
    quote:
    Al op het forum van gentoo.org gepost? De mensen daar zijn erg behulpzaam.

Maar tip voor de volgende keer: NOOIT gaat rotzooien met packages waar het systeem van afhankelijk is als je niet precies weet wat je doet.
    Het is me inmiddels al gelukt. -funroll-loops uit mijn use-flags gehaald en twee parameters aan mjin use-flags toegevoegd die die spp en pie security enhancements uitschakelen. Vervolgens 3.4.0 opnieuw gecompiled vanaf 3.3.3. Het compilen van xorg-x11 met die nieuwe compiler ging daarop eindelijk goed.

We komen er wel...

W00t! OpenOffice 1.1.2 zit al in portage en ik zie nog nergens on-line een aankondiging dat die officieel uit is!
    Ars longa, vita brevis
      vrijdag 18 juni 2004 @ 22:35:13 #27
    30106 Hiawatha
    pi_20005199
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 21:31 schreef motown het volgende:
    Schijnt toch aanzienlijk uit te maken, hoor. Het is dan ook een nieuwe major release, oftewel geen 3.3.4, maar 3.4.0.
    Major release.... nou, niet echt. Van x.y.z naar x+1.y.z, da's een nieuwe major release. z is voor bugfixes, y is voor nieuwe features en x is voor grote (major) veranderingen.
    pi_20008061
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 20:30 schreef DutchBlood het volgende:
    Ehm, een DNS server draaien op mn router? Dus bijv. BIND?
    Of een dedicated machine. Zoveel hoeft die niet te doen: forwarden van de requests naar 1 van de 8 nameservers. Hoef je je ook niet meer druk te maken dat je met cron je resolv.conf moet aanpassen.

Maar het is slechts een idee.
    pi_20008225
    quote:
    Op zaterdag 19 juni 2004 00:15 schreef devzero het volgende:

[..]

Of een dedicated machine. Zoveel hoeft die niet te doen: forwarden van de requests naar 1 van de 8 nameservers. Hoef je je ook niet meer druk te maken dat je met cron je resolv.conf moet aanpassen.

Maar het is slechts een idee.
    je zou ook een proxy kunnen gaan opzetten, squid oid. Die cached ook dns-names (daar gaat het toch om?).. en uiteraard nog veel meer..
    I know I was born, And I know I will die.
    The inbetween is mine, I am mine
    We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
    pi_20008300
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2004 21:31 schreef motown het volgende:

Het is me inmiddels al gelukt. -funroll-loops uit mijn use-flags gehaald en twee parameters aan mjin use-flags toegevoegd die die spp en pie security enhancements uitschakelen.
    Nou ben ik toch wel benieuwd naar die "enorme" verbetering van minor release 3.4.0 tov 3.3.4. Bij de GCC 3.4 Release Series Changes lees ik dat Usability of the profile feedback and coverage testing has been improved. maar ik neem niet aan dat je je x-server lekker aan het profilen bent. Verder Better use of the profile feedback for optimization (loop unrolling and loop peeling), maar je zet loop-unrolling kennenlijk uit. Ik ben overigens benieuwd naar gcc's jit (wat ze unit-at-a-time compilation noemen); zou hier de "enorme" verbetering in zitten

Overigens lees ik ook dit
    quote:
    G++ is now much closer to full conformance to the ISO/ANSI C++ standard. This means, among other things, that a lot of invalid constructs which used to be accepted in previous versions will now be rejected. It is very likely that existing C++ code will need to be fixed
    Heb je al eens de intel compiler voor linux geprobeert; je kunt een gratis licentie krijgen voor prive gebruik.

Als ik morgen tijd heb dan probeer ik 3.4 eens
    pi_20008316
    quote:
    Op zaterdag 19 juni 2004 00:22 schreef BarBaar het volgende:
    je zou ook een proxy kunnen gaan opzetten, squid oid. Die cached ook dns-names (daar gaat het toch om?).. en uiteraard nog veel meer..
    squid voor het cachen van dns requests

Verder zit je dan nog steeds dat je die dns-servers (8) in je resolv.conf moet hebben en mijn hersenspinsel was juist om dat te voorkomen

edit: ok je kunt de dns-servers ook in squid.conf opgeven, maar squid cached alleen dns-names voor http requests en ik weet niet of dat de bedoeiling was
    pi_20008390
    quote:
    Op zaterdag 19 juni 2004 00:27 schreef devzero het volgende:

[..]

squid voor het cachen van dns requests

Verder zit je dan nog steeds dat je die dns-servers (8) in je resolv.conf moet hebben en mijn hersenspinsel was juist om dat te voorkomen
    Jeps.. http://www.squid-cache.org/

Squid supports:
    - caching of DNS lookups (laatste puntje)

Erg mooi progje, squid..

Edit: ik geloof dat ik een beetje gemist heb waarom de vraagsteller perse 8 dns-servers wil hebben..

Edit2: (kap es met editten ) Kunnen we de vraag nog een keer krijgen?
    pi_20008421
    quote:
    Op zaterdag 19 juni 2004 00:30 schreef BarBaar het volgende:

Squid supports:
    - caching of DNS lookups (laatste puntje)
    zie vorige post. squid cached alleen voor http requests en niet als zelfstandige nameserver. Ik weet niet of de vraagsteller dat wil
      maandag 21 juni 2004 @ 13:10:57 #34
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20063090
    Ik probeer Kopete te gebruiken als chat-client. (0.8.1 onder Suse 9.1). Als ik nu een gesprek met iemand open heb staan en er wordt even niets gechat, wordt het gesprek min of meer afgebroken met de mededeling:

.... heeft het gesprek verlaten (wachttijd verstreken) o.i.d.

Ligt dit aan instellingen aan mijn kant, of hoe kan ik dit voorkomen (behalven dan door te blijven typen)
    pi_20063573
    weet een van de guru's hier hoe je een ps aux kan doen van de kernel processen. probleem: er is een load van tien, geen enkel process in ps aux is hoger dan 0.0 maar natuurlijk zijn er wel scsi errors etc.... dus hoe zou je specifiek van stukjes kernel kunnen zien hoe veel het eet.
    Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
    Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
      dinsdag 22 juni 2004 @ 00:40:29 #36
    30106 Hiawatha
    pi_20082035
    De kernel is geen proces, daarom laat ps die ook niet zien. En gezien het feit dat de kernel een geheel is en niet uit losse onderdelen bestaat, kan je dus ook niet een deel aanwijzen dat de load veroorzaakt.
    pi_20082245
    "kernelprocessen"
    quote:
    root 2 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [keventd]
    root 3 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [kapmd]
    root 4 0.0 0.0 0 0 ? SWN Jun03 0:00 [ksoftirqd_CPU0]
    root 5 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:08 [kswapd]
    root 6 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [kscand/DMA]
    root 7 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:38 [kscand/Normal]
    root 8 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [kscand/HighMem]
    root 9 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [bdflush]
    root 10 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [kupdated]
    root 11 0.0 0.0 0 0 ? SW< Jun03 0:00 [mdrecoveryd]
    root 15 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [kjournald]
    root 83 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [khubd]
    root 179 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:00 [kjournald]
    root 180 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:11 [kjournald]
    root 181 0.0 0.0 0 0 ? SW Jun03 0:07 [kjournald]
    een load van 10 en geen van de processen bezet cpu-time kan oa wijzen op overdadig swappen (trashing). Wat geeft vmstat ?
    pi_20082397
    ik weet wat het probleem is... dat is een 3ware kaart (raid 1) met waarschijnlijk een brakke schijf (=>degraded array)... swap heb ik al uitgezet

Probleem wat er bij komt zijn de controller timeouts, resets en de lieve 'oops'-messages.
    Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
    pi_20085837
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 00:56 schreef Skinkie het volgende:
    ik weet wat het probleem is... dat is een 3ware kaart (raid 1) met waarschijnlijk een brakke schijf (=>degraded array)... swap heb ik al uitgezet
    als hij op raid 1 draait kun je gerust de "brakke" schijf eruit halen en kijken of dat idd het probleem is.
    pi_20105883
    Hoe kan ik eigenlijk bij mn cdrom drive komen in Red Hat, via de commandline dus.
      dinsdag 22 juni 2004 @ 22:09:03 #41
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20106060
    quote:
    Op maandag 21 juni 2004 13:10 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Ik probeer Kopete te gebruiken als chat-client. (0.8.1 onder Suse 9.1). Als ik nu een gesprek met iemand open heb staan en er wordt even niets gechat, wordt het gesprek min of meer afgebroken met de mededeling:

Ligt dit aan instellingen aan mijn kant, of hoe kan ik dit voorkomen (behalven dan door te blijven typen)
    pi_20106084
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 22:02 schreef DutchBlood het volgende:
    Hoe kan ik eigenlijk bij mn cdrom drive komen in Red Hat, via de commandline dus.
    mount /cdrom misschien

Kijk even in /etc/fstab of je daar iets ziet staan wat op cdrom lijkt. Het kan zijn dat je automount draait en dan hoef je niets te doen, een simpele cd is dan al voldoende
    pi_20106274
    quote:
    Op maandag 21 juni 2004 13:10 schreef LeisureSuitLarry het volgende:

Gebruik je nat? Dan kan het zijn dat je een statefull firewall hebt en de rules time-outten. Lees ff de man van iptables.
    pi_20106546
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 22:09 schreef devzero het volgende:

[..]

mount /cdrom misschien

Kijk even in /etc/fstab of je daar iets ziet staan wat op cdrom lijkt. Het kan zijn dat je automount draait en dan hoef je niets te doen, een simpele cd is dan al voldoende
    En hoe unmount ik vervolgens weer? Het laadje wil niet meer open namelijk.
    pi_20106814
    eject /cdrom

officiele weg:
    umount /cdrom
    pi_20107006
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 22:34 schreef Skinkie het volgende:
    eject /cdrom

officiele weg:
    umount /cdrom
    Hmm:

[root@venus cdrom]# umount /dev/cdrom/
    umount: /mnt/cdrom: device is busy
    [root@venus cdrom]#

Dan maar een paperclip
    pi_20107125
    dan staat iets of iemand nog in /mnt/cdrom

dat ben jij... dus ff cd / && umount /cdrom
    pi_20107183
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 22:41 schreef Skinkie het volgende:
    dan staat iets of iemand nog in /mnt/cdrom

dat ben jij... dus ff cd / && umount /cdrom
    Weer wat geleerd: &&, leuk.
    pi_20107427
    && betekend alleen uitvoeren als het commando geslaagd is ; is boeit niet wat er gebeurd is... gewoon uitvoeren
    pi_20110049
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 22:43 schreef DutchBlood het volgende:
    Weer wat geleerd: &&, leuk.
    /bin/false && echo hoi
    geeft geen uitvoer
    /bin/true && echo hoi
    geeft uitvoer hoi

Een leuk effect heeft ||
    /bin/false || echo hoi
    geeft uitvoer hoi
    /bin/true || echo hoi
    geeft geen uitvoer

omdat er lazy evaluatie plaats vindt zal bij false de echo wel worden uitgevoerd en bij true niet want de hele expressie wordt toch wel true (true or false=true en true or true=true)

(voor freebsd is het /usr/bin/{true,false})

Aangezien het hier niet uitmaakt kun je ook cd / ; umount /cdrom doen

[ Bericht 3% gewijzigd door devzero op 23-06-2004 00:19:09 ]
      woensdag 23 juni 2004 @ 00:33:04 #51
    30106 Hiawatha
    pi_20110545
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2004 00:50 schreef devzero het volgende:
    "kernelprocessen"
    [..]

een load van 10 en geen van de processen bezet cpu-time kan oa wijzen op overdadig swappen (trashing). Wat geeft vmstat ?
    Gezien het feit dat processen die tussen blokhaken staan naar disk geswapt zijn, zullen die geen load veroorzaken.
    pi_20114848
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2004 00:33 schreef Hiawatha het volgende:
    Gezien het feit dat processen die tussen blokhaken staan naar disk geswapt zijn, zullen die geen load veroorzaken.
    Die processen draaien in "kernelspace" en daarom ziet ps ze als geswapt, heb ik altijd begrepen. Bijvoorbeeld de kernel swap daemon (kswapd) staat er tussen en die zal niet zo snel naar disk geswapt worden
    pi_20127106
    Hoe kan je in linux eik batch(.bat) like bestanden maken?
    pi_20127749
    je bedoelt shell-scripts?
    quote:
    #!/bin/sh
    echo "hallo"
    idem voor bv perl-files
    quote:
    #!/usr/bin/perl
    print "hallo\n";
    desktop-calculator bc
    quote:
    #!/usr/bin/dc
    4 5 + p
    De eerste regel (vrnl de karakters #!) geeft aan de exec in de kernel aan dat het een script is en het programma "leest" de rest van de file alsof het stdin in is (klopt niet helemaal, maar dit is toch een duidelijke uitleg). "executable" maak je ze met chmod +x
    pi_20128426
    En hoe voor ik zon script vervolgens uit?
    pi_20129593
    alsof het een "executable" is
    quote:
    > ls -l calc
    -rwxr-x--- 1 paul wheel 23 Jun 23 18:02 calc
    > ./calc
    9
    > cat calc
    #!/usr/bin/dc
    4 5 + p
    Vaak gebruikt men wel ".sh" als extensie om aan te geven dat het een shell-script is, maar dat hoeft niet.
    pi_20182597
    Me again!

PHP doet niks op m'n Debianbak

Heb het geïnstalleerd met apt-get install php4

Heb dit in httpd.conf staan en apache gerestart

AddType application/x-httpd-php .php
    AddType application/x-httpd-php-source .phps

Dan zou het toch gewoon moeten werken?!\

Help!
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_20194056
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2004 16:18 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    PHP doet niks op m'n Debianbak
    ...
    Dan zou het toch gewoon moeten werken?!\
    Wat werkt er dan niet? Probeert hij de php paginaas te downloaden? Heb je naast de 2 regels die je noemt ook de volgende
    quote:
    LoadModule php4_module libexec/apache2/libphp4.so
    ? (Pad kan anders zijn, dit is op mijn freebsd machine. Vergelijk met de rest van je loadmodule regels of doe een find)

Kun je overigens (vanaf een shell prompt) php aanroepen (of wordt de standalone interpreter niet geinstalleerd met die apt-get) php -r 'echo "hallo\n";'
    pi_20303153
    Ik ben weer een beetje aan het 'knutselen' met RedHat en nu las ik ergens over het 'leave' command. Hiermee kan je op een bepaalde tijd een reminder als popup laten verschijnen.

Maar als ik het commando intik krijg ik:
    quote:
    bash: leave: command not found
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch het 'leave' commando kan gebruiken...!?
    pi_20309374
    Ben ook nog 'even' bezig met het compileren en draaien van een eigen kernel.

Het compileren is zonder problemen gegaan. Nu heb ik een bzImage gemaakt en deze in /boot geplaatst.

Maar hoe krijg ik nu deze image goed geconfigureerd in Grub.

Dit staat momenteel in mijn grub.conf:
    default=1
    timeout=10
    splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
    title Red Hat Linux (2.4.20-8)
    root (hd0,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/
    initrd /initrd-2.4.20-8.img

Moet ik gewoon de regels kopieren en aanpassen? Ik zie dat de bestanden "vmlinuz-2.4.20-8" en "initrd-2.4.20-8.img" in de folder boot staan, maar waar moet ik nu mijn eigen image invullen? Achter kernel of achter initrd? En wat moet ik dan bij die andere invullen, want ik heb maar 1 bestand gekopieerd....
    pi_20316478
    quote:
    Op woensdag 30 juni 2004 12:13 schreef Werewolf het volgende:
    Ik ben weer een beetje aan het 'knutselen' met RedHat en nu las ik ergens over het 'leave' command. Hiermee kan je op een bepaalde tijd een reminder als popup laten verschijnen.

Maar als ik het commando intik krijg ik:
    [..]

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch het 'leave' commando kan gebruiken...!?
    Commando ken ik ook niet. Maar het is duidelijk niet op je systeem geinstalleerd.

http://www.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=leave
      donderdag 1 juli 2004 @ 14:49:40 #62
    28498 smoking2000
    dpkg-reconfigure reality
    pi_20337054
    quote:
    Op woensdag 30 juni 2004 15:43 schreef Werewolf het volgende:
    Ben ook nog 'even' bezig met het compileren en draaien van een eigen kernel.

Het compileren is zonder problemen gegaan. Nu heb ik een bzImage gemaakt en deze in /boot geplaatst.

Maar hoe krijg ik nu deze image goed geconfigureerd in Grub.

Dit staat momenteel in mijn grub.conf:
    default=1
    timeout=10
    splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
    root (hd0,0)

Moet ik gewoon de regels kopieren en aanpassen? Ik zie dat de bestanden "vmlinuz-2.4.20-8" en "initrd-2.4.20-8.img" in de folder boot staan, maar waar moet ik nu mijn eigen image invullen? Achter kernel of achter initrd? En wat moet ik dan bij die andere invullen, want ik heb maar 1 bestand gekopieerd....
    Het makkelijkst is update-grub (Debian only?), wat update-grub die doet is alle kernel images in /boot zoeken en in de grub menu.lst te zetten.

Dit kan je natuurlijk ook zelf met de hand doen, als je de volgende regels kopieerd en boven alle andere kernels zet zal deze auto matische geboot worden bij de volgende reboot.
    quote:
    root (hd0,0)
    Stel je draait nu de kernel die hier boven staat (2.4.20-8) en je hebt net kernel 2.4.26 gecompileerd. Wat je dan als nieuwe boot parameters krijgt is het volgende:
    quote:
    title Red Hat Linux (2.4.26)
    root (hd0,0)
    kernel /boot/vmlinuz-2.4.26 ro root=LABEL=/
    initrd /boot/initrd-2.4.26

root (hd0,0)
    Hier ga ik ervan uit dat de bzImage naar /boot gecopieerd wordt, en gerenamed naar vmlinuz-2.4.26 en dat de initrd image ook naar /boot gecopieerd wordt en gerenamed naar initrd-2.4.26

Alles wat je nu nog hoeft te doen (mits de nieuwe kernel als bovenste in de lijst staat) is de 'default' parameter op 0 zetten, hiermee geef je aan dat de 1e image (positie 0 in de array van images) standaard geboot moet worden.
    Dit is erg makkelijk omdat je nu alleen nog maar de bootparameters van een nieuwe kernel boven de oude hoeft te zetten en zal de nieuwe kernel dus standaard geboot worden zonder verdere wijzigingen.

Heb je eenmaal alles aangepast, reboot en hoop dat je alle benodigde driver in je kernel gecompiled hebt
    pi_20343904
    Goed, ik probeer een BIND DNS server te draaien onder Red Hat 9.0.

Dat lukt niet. (joh.)
    Ik heb deze howto gevolgd: http://www.linux.com/howtos/DNS-HOWTO-3.shtml

De nameserver wil dus simpelweg niet starten.

Alles direct overgenomen van de howto.

Mijn named.conf:
    quote:
    // Config file for caching only name server
    //
    // The version of the HOWTO you read may contain leading spaces
    // (spaces in front of the characters on these lines ) in this and
    // other files. You must remove them for things to work.
    //
    // Note that the filenames and directory names may differ, the
    // ultimate contents of should be quite similar though.

options {
    directory "/var/named";

// Uncommenting this might help if you have to go through a
    // firewall and things are not working out. But you probably
    // need to talk to your firewall admin.

// query-source port 53;
    };

controls {
    inet 127.0.0.1 allow { localhost; } keys { rndc_key; };
    };

key "rndc_key" {
    algorithm hmac-md5;
    secret "c3Ryb25nIGVub3VnaCBmb3IgYSBtYW4gYnV0IG1hZGUgZm9yIGEgd29tYW4K";
    };

zone "." {
    type hint;
    file "root.hints";
    };

zone "0.0.127.in-addr.arpa" {
    type master;
    file "pz/127.0.0";
    };
    Mijn /var/named/root.hints
    quote:
    ;
    ; There might be opening comments here if you already have this file.
    ; If not don't worry.
    ;
    ; About any leading spaces in front of the lines here: remove them!
    ; Lines should start in a ;, . or character, not blanks.
    ;
    . 6D IN NS A.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS B.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS C.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS D.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS E.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS F.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS G.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS H.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS I.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS J.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS K.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS L.ROOT-SERVERS.NET.
    . 6D IN NS M.ROOT-SERVERS.NET.
    A.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 198.41.0.4
    B.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 128.9.0.107
    C.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 192.33.4.12
    D.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 128.8.10.90
    E.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 192.203.230.10
    F.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 192.5.5.241
    G.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 192.112.36.4
    H.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 128.63.2.53
    I.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 192.36.148.17
    J.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 198.41.0.10
    K.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 193.0.14.129
    L.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 198.32.64.12
    M.ROOT-SERVERS.NET. 6D IN A 202.12.27.33
    Mijn /var/named/pz/127.0.0
    quote:
    $TTL 3D
    @ IN SOA ns.linux.bogus. hostmaster.linux.bogus. (
    1 ; Serial
    8H ; Refresh
    2H ; Retry
    4W ; Expire
    1D) ; Minimum TTL
    NS ns.linux.bogus.
    1 PTR localhost.
    Goed, de logfile ziet er als volgt uit.:
    quote:
    [root@venus etc]# tail -f /var/log/messages
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: listening on IPv4 interface eth0, 62.195.11.116#53
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: could not listen on UDP socket: address in use
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: creating IPv4 interface eth0 failed; interface ignored
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: listening on IPv4 interface eth1, 192.168.0.1#53
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: could not listen on UDP socket: address in use
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: creating IPv4 interface eth1 failed; interface ignored
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: not listening on any interfaces
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: command channel listening on 127.0.0.1#953
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: couldn't open pid file '/var/run/named/named.pid': Permission denied
    Jul 1 19:54:16 venus named[2942]: exiting (due to early fatal error)

[ Bericht 1% gewijzigd door DutchBlood op 01-07-2004 20:07:29 ]
    pi_20346385
    quote:
    Op donderdag 1 juli 2004 20:00 schreef DutchBlood het volgende:

Dat lukt niet. (joh.)
    Ik heb deze howto gevolgd: http://www.linux.com/howtos/DNS-HOWTO-3.shtml

De nameserver wil dus simpelweg niet starten.

Mijn named.conf:
    [..]

Mijn /var/named/root.hints
    [..]

Mijn /var/named/pz/127.0.0
    [..]

Goed, de logfile ziet er als volgt uit.:
    [..]
    Goed, hij start inmiddels...

Maar als ik 127.0.0.1 instel in resolv.conf dan komt er t volgende in mn log:

Jul 1 21:35:37 venus dnsmasq[2070]: ignoring nameserver 127.0.0.1 - local interface
    -edit-
    Na het terminaten van het dnsmasq process werkt het.

Probleem is alleen dat dat vast wel ergens voor dient, is er een nettere oplossing?

[ Bericht 8% gewijzigd door DutchBlood op 01-07-2004 21:51:13 ]
    pi_20346693
    ik heb een probleem bij het updaten van KDE 3.1 naar 3.2, ik gebruik SuSE Professial 9.0 .
    Ik had de KDE 3.2 paketten van suse.nl gedownload en ik begon (vrolijk) met het installeren van de eerste .rpm met YAST2, ik kreeg een paar errors mbt dependencies maar ik dacht (met mn stomme kop) dat die wel goed zouden komen na het installeren van andere packages.. niet dus
    na het installeren van de eerste package deed YAST2 het niet meer en na het opstarten deed heel KDE 't nie meer; ik weet nu dus hoe het niet moet; hoe dan wel?

alvast bedankt
    pi_20346951
    quote:
    Op donderdag 1 juli 2004 14:49 schreef smoking2000 het volgende:

-uitleg-
    Bedankt, had geen goed initrd bestand. Deze aangemaakt en ingesteld in grub.conf
    Kernel Panic

Kon niet inloggen op root device. Deze maar aangepast naar mijn schijf /dev/hda2, waarna het wel werkte....

Nu nog mijn videokaart aan de praat krijgen, want ik heb nog geen grafische modus......

Morgen weer een dag!
    pi_20356409
    Is het mogelijk om in het hosts bestand op de server hosts vast te leggen die gebruikt dienen te worden door de clients?
    pi_20363505
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 10:59 schreef DutchBlood het volgende:
    Is het mogelijk om in het hosts bestand op de server hosts vast te leggen die gebruikt dienen te worden door de clients?
    Leg eens uit wat je precies wil?
      vrijdag 2 juli 2004 @ 16:15:58 #69
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20365281
    Hoi,

Ik probeer het cms Mambo op mn eigen webservertje te zetten, alleen geeft die aan dat ik geen mysql en zlib support heb. Ik draai Suse 9.1 en heb beide onderdelen wel geinstalleerd met Yast2. Ik kan ook phpMyAdmin draaien. Hoe kan ik Zlib en mysql aanzetten?
    pi_20373571
    niemand antwoord op mn vraag? lijkt me simpel
    pi_20377077
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 15:21 schreef BarBaar het volgende:

[..]

Leg eens uit wat je precies wil?
    Stel, ik stel fok in in /etc/, als alias van het IP van fok!. Op mn router kan ik dan als ik ping fok doe pingen naar fok!. Dat wil ik dus ook op mijn clients kunnen doen.

Ik gebruik Bind 9 als dns server, als dat terzake doet.
      zaterdag 3 juli 2004 @ 09:36:59 #72
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_20379660
    quote:
    Op donderdag 1 juli 2004 21:50 schreef Thomaash het volgende:
    ik heb een probleem bij het updaten van KDE 3.1 naar 3.2, ik gebruik SuSE Professial 9.0 .
    Ik had de KDE 3.2 paketten van suse.nl gedownload en ik begon (vrolijk) met het installeren van de eerste .rpm met YAST2, ik kreeg een paar errors mbt dependencies maar ik dacht (met mn stomme kop) dat die wel goed zouden komen na het installeren van andere packages.. niet dus
    na het installeren van de eerste package deed YAST2 het niet meer en na het opstarten deed heel KDE 't nie meer; ik weet nu dus hoe het niet moet; hoe dan wel?
    Vaak is het gewoon een kwestie van de dependencies oplossen. Die moet je dus ff opschrijven en apart installeren.
    pi_20380229
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 00:31 schreef DutchBlood het volgende:

[..]

Stel, ik stel fok in in /etc/, als alias van het IP van fok!. Op mn router kan ik dan als ik ping fok doe pingen naar fok!. Dat wil ik dus ook op mijn clients kunnen doen.

Ik gebruik Bind 9 als dns server, als dat terzake doet.
    Dat is toch gewoon NAT'en.. of begrijp ik het nog niet?
    pi_20380264
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 10:51 schreef BarBaar het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon NAT'en.. of begrijp ik het nog niet?
    ik denk meer aan DHCP
    pi_20380570
    is het mogelijk om (commandline) 1 bestand middels 1 commando naar verschillende directories te kopiëren?
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_20382274
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 10:56 schreef Skinkie het volgende:
    ik denk meer aan DHCP
    Zoals ik het lees wil DutchBlood meer een soort van alias. Als je forum.fok.nl aliased als fok in je /etc/hosts dan werkt dat "prima" voor je lokale machine, maar met bind gaat het net iets anders. Je dns-server is authoritive voor jouw "zone" (bv dutchblood.nl). Requests voor "fok" op de client worden (eventueel afhankelijk van resolv.conf omgezet naar een fqdn, bv fok.dutchblood.nl) en je dns-server resolved deze dan (of doet een trace of forwared als hij niet authoritive is). Om de "alias" truc te gebruiken moet je "fok.dutchblood.nl" gaan gebruiken, maar door resolv.conf hoef je dutchblood.nl niet toe te voegen en kun je gewoon ping fok doen. Met bind kun je in je zone file
    1. een cname RR aanmaken fok CNAME forum.fok.nl. (denk aan de afsluitende punt, anders zal bind je $ORIGIN er achter plakken) of
    2. een A RR aanmaken fok A 213.239.154.61
    Waarbij ik 2. afraad.
    pi_20382622
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 11:21 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    is het mogelijk om (commandline) 1 bestand middels 1 commando naar verschillende directories te kopiëren?
    Niet dat ik weet, maar het kan wel makkelijk in een scriptje:

#!/bin/sh

[ $# -lt 2 ] && echo "Usage: $0 orig-file dest-dir1 ...." && exit 1

orig=$1
    [ -d $orig ] && echo "$0: $orig: is a directory" && exit 1
    [ ! -f $orig ] && echo "$0: $orig: no such file" && exit 1

shift
    while [ $# -gt 0 ]; do
    if [ -d $1 ]; then
    cp $orig $1
    else
    echo "$0: $1: is not a directory"
    fi
    shift
    done
    exit 0

copieert 1 file naar 1 of meerdere directories. Is eenvoudig aan te passen om ook naar "andere" files te copieren of om parameters aan cp mee tegeven maar dat zoek je zelf maar uit
    pi_20383011
    quote:
    Op donderdag 1 juli 2004 20:00 schreef DutchBlood het volgende:

Direct overnemen is meestal niet de juiste weg
    quote:
    key "rndc_key" {
    algorithm hmac-md5;
    secret "c3Ryb25nIGVub3VnaCBmb3IgYSBtYW4gYnV0IG1hZGUgZm9yIGEgd29tYW4K";
    };
    Die key moet je zelf generen met rndc-confgen.
    quote:
    $TTL 3D
    @ IN SOA ns.linux.bogus. hostmaster.linux.bogus. (
    1 ; Serial
    8H ; Refresh
    2H ; Retry
    4W ; Expire
    1D) ; Minimum TTL
    NS ns.linux.bogus.
    1 PTR localhost.
    Simpelweg gezegd: je geeft hier aan dat voor je zone 127.0.0 (@) jij de authority bent (Start Of Authority) met nameserver ns.linux.bogus en administrator email hostmaster@linux.bogus. Het lijkt me sterk dat die laatste 2 kloppen.
    quote:
    Na het terminaten van het dnsmasq process werkt het.
    dnsmasq is een soort van light-weight dns server en zal dus conflicteren met bind (tenzij je ze 1 van 2 op een andere poort draait, maar wat is daar van het nut?). Als het alleen voor (simpel) lokaal/prive gebruik is, zou ik bij dnsmasq blijven.
    pi_20384871
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 13:59 schreef devzero het volgende:

[..]

Direct overnemen is meestal niet de juiste weg
    [..]

Die key moet je zelf generen met rndc-confgen.
    [..]

Simpelweg gezegd: je geeft hier aan dat voor je zone 127.0.0 (@) jij de authority bent (Start Of Authority) met nameserver ns.linux.bogus en administrator email hostmaster@linux.bogus. Het lijkt me sterk dat die laatste 2 kloppen.
    [..]

dnsmasq is een soort van light-weight dns server en zal dus conflicteren met bind (tenzij je ze 1 van 2 op een andere poort draait, maar wat is daar van het nut?). Als het alleen voor (simpel) lokaal/prive gebruik is, zou ik bij dnsmasq blijven.
    Ik heb intussen dit van gemaakt:
    quote:
    $TTL 3D
    @ IN SOA venus.matthijs.info. hostmaster.matthijs.info. (
    1 ; Serial
    8H ; Refresh
    2H ; Retry
    4W ; Expire
    1D) ; Minimum TTL
    NS venus.matthijs.info.
    1 PTR localhost.
    Ik heb dnsmasq al gedisabled zodat ie niet meer opgestart wordt. Nu werkt het.

De reden van ik BIND ben gaan gebruiken is de snelheid/betrouwbaarheid. Ik merk nu dat alle domeinen gewoon resolven etc.

Hoe moet ik nou zon key genereren? Het lukt me om, een random key te generen,. moet ik die gewoon gebruiken of is en nog zoeits als een woord wat ik kan 'encrypten'?

-edit-
    Ik doe iets fout met het genereren van die key:
    quote:
    [root@venus etc]# rndc reload
    rndc: decode base64 secret: bad base64 encoding
    [root@venus etc]#

[ Bericht 3% gewijzigd door DutchBlood op 03-07-2004 16:07:06 ]
    pi_20403062
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 15:50 schreef DutchBlood het volgende:
    rndc: decode base64 secret: bad base64 encoding
    [root@venus etc]#
    De key die je gegeneerd hebt moet in beide files (rndc.conf en named.conf) het zelfde zijn.
    pi_20403322
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 11:36 schreef devzero het volgende:

[..]

De key die je gegeneerd hebt moet in beide files (rndc.conf en named.conf) het zelfde zijn.
    Dat was ie ook, Control C + Control V gedaan....

Wat is er niet goed met een key als
    quote:
    1ye6RuLDaP/GbM5Nt3e+NQ==
    ?

[ Bericht 20% gewijzigd door DutchBlood op 04-07-2004 12:02:36 ]
    pi_20403464
    Die foutmelding krijg ik als de "secret" key in rndc.conf niet klopt. Copy & Paste eens beide relevantie stukjes uit je config files (dus 'key "rndc-key"' uit rndc.conf en named.conf).
    pi_20403515
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 11:53 schreef DutchBlood het volgende:
    Wat is er niet goed met een key als
    [..]

?
    Niets. Als ik die in mn rndc.conf en named.conf zet. Named met de hand restart (killall -HUP named) en dan met rndc de status opvraag (rndc status) dan werkt het prima. Die key is dus prima.
    pi_20403521
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 12:02 schreef devzero het volgende:
    Die foutmelding krijg ik als de "secret" key in rndc.conf niet klopt. Copy & Paste eens beide relevantie stukjes uit je config files (dus 'key "rndc-key"' uit rndc.conf en named.conf).
    Gedaan, nu krijg ik dit:

rndc: no key definition for name rndc_key
    [root@venus etc]#

Dit:
    quote:
    key "rndc-key" {
    algorithm hmac-md5;
    secret "O+VmHqsiTlfU/OA+c8SLog==";
    };
    Heb ik in mn rndc.conf en named.conf geplaatst.
    pi_20403579
    Tis gelukt, waarschijnlijk iets met t kopieeren ofzo fout gegaan.
    pi_20403635
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2004 13:15 schreef devzero het volgende:

[..]

Zoals ik het lees wil DutchBlood meer een soort van alias. Als je forum.fok.nl aliased als fok in je /etc/hosts dan werkt dat "prima" voor je lokale machine, maar met bind gaat het net iets anders. Je dns-server is authoritive voor jouw "zone" (bv dutchblood.nl). Requests voor "fok" op de client worden (eventueel afhankelijk van resolv.conf omgezet naar een fqdn, bv fok.dutchblood.nl) en je dns-server resolved deze dan (of doet een trace of forwared als hij niet authoritive is). Om de "alias" truc te gebruiken moet je "fok.dutchblood.nl" gaan gebruiken, maar door resolv.conf hoef je dutchblood.nl niet toe te voegen en kun je gewoon ping fok doen. Met bind kun je in je zone file
    1. een cname RR aanmaken fok CNAME forum.fok.nl. (denk aan de afsluitende punt, anders zal bind je $ORIGIN er achter plakken) of
    2. een A RR aanmaken fok A 213.239.154.61
    Waarbij ik 2. afraad.
    quote:
    fok.0.0.127.in-addr.arpa. IN CNAME forum.fok.nl.
    Dit staat in m'n /var/named/pz/127.0.0
    Maar het werkt niet...

Toegevoegd via webmin....
    quote:
    [root@venus pz]# ping fok
    PING fok.venus.matthijs.info (62.26.219.175) 56(84) bytes of data.
    64 bytes from 62.26.219.175: icmp_seq=1 ttl=52 time=21.2 ms
    64 bytes from 62.26.219.175: icmp_seq=2 ttl=52 time=27.5 ms
    64 bytes from 62.26.219.175: icmp_seq=3 ttl=52 time=22.3 ms
    pi_20403900
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 12:13 schreef DutchBlood het volgende:

fok.0.0.127.in-addr.arpa. IN CNAME forum.fok.nl.

Dit staat in m'n /var/named/pz/127.0.0
    die 127.0.0 is je reverse resolving. Daar worden nummertjes aan namen gekoppelt. Wat je nu probeert te doen is om 127.0.0.fok te definieren. Wat je wilt is een naam aan een nummer koppelen (eigenlijk een alias die daarna wordt geresolved), dus die cname moet in je zone file voor bv je lokale netwerkt.

Voorbeeld:
    file named.conf
    zone "net.local" { type master; file "net.local"; } ;

dan heb je in je pz/net.local (naast je SOA-RR) de volgende RR
    fok CNAME forum.fok.nl.

Een resolve naar fok.net.local zal dus forum.fok.nl opleveren. Als je op je client domain net.local hebt staan in /etc/resolv.conf is "fok" al voldoende.
    pi_20404007
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 12:13 schreef DutchBlood het volgende:
    [root@venus pz]# ping fok
    PING fok.venus.matthijs.info (62.26.Y.X) 56(84) bytes of data.
    64 bytes from 62.26.X.Y: icmp_seq=1 ttl=52 time=21.2 ms
    64 bytes from 62.26.X.Y: icmp_seq=2 ttl=52 time=27.5 ms
    64 bytes from 62.26.X.Y: icmp_seq=3 ttl=52 time=22.3 ms
    Venus is de server met bind? Gebruikt hij hier niet de /etc/hosts file? Aan het ipnummer te zien pakt hij kennelijk je eigen machine. (edit die er maar even uit )
    quote:
    > ping fok
    PING aphrodite.fok.nl (213.239.154.61): 56 data bytes
    64 bytes from 213.239.154.61: icmp_seq=0 ttl=58 time=13.799 ms
    64 bytes from 213.239.154.61: icmp_seq=1 ttl=58 time=12.945 ms
    pi_20404100
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 12:32 schreef devzero het volgende:

[..]

Venus is de server met bind? Gebruikt hij hier niet de /etc/hosts file? Aan het ipnummer te zien pakt hij kennelijk je eigen machine. (edit die er maar even uit )
    [..]
    Hij pakt niet m'n eigen machine. Maar m'n domeinnaam. Venus.matthijs.info redirect wel naar het IP m'n BIND server, maar fok.venus.matthijs.info gewoon naar de webspace waar mn domein gehost wordt.

Ping matthijs.info leverd t zelfde IP op, kan dus wel blijven staan.

Ik heb nog geen /var/named/pz/net.local, Wat moet ik daar neer zetten als SOA en RR dan?

-edit-

Het werkt
    net.local in /var/named gezet, dhcp server ingesteld zodat clients net.local krijgen, en het werkt, en snel .

[ Bericht 16% gewijzigd door DutchBlood op 04-07-2004 12:49:40 ]
    pi_20404531
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 12:37 schreef DutchBlood het volgende:
    Het werkt
    net.local in /var/named gezet, dhcp server ingesteld zodat clients net.local krijgen, en het werkt, en snel .
    net.local was natuurlijk maar een voorbeeld, ik wist niet dat "matthijs.info" 'echt' was
    pi_20404654
    quote:
    Op zondag 4 juli 2004 13:02 schreef devzero het volgende:

[..]

net.local was natuurlijk maar een voorbeeld, ik wist niet dat "matthijs.info" 'echt' was
    Thnx voor je hulp .
    Nog een vraagje:

Als ik aliassen wil maken voor lokale hosts, in welke zone moet ik dat doen?

Dus bijvoorbeeld NPIFB48XX is de Laserjet printer, deze heeft standaard vast IP 192.168.0.104.

Ik wil dat de host printer verwijst naar die printer, hoe doe ik dat?

-edit-
    printer A 192.168.0.104

Did the trick.

[ Bericht 8% gewijzigd door DutchBlood op 04-07-2004 13:41:48 ]
    pi_20434133
    welke virusscanners gebruiken jullie op jullie mailserver?
    en zijn er ook gratis virusscanners?
    In de ban van de mods.
    pi_20434331
    quote:
    Op dinsdag 6 juli 2004 10:08 schreef rihago het volgende:
    welke virusscanners gebruiken jullie op jullie mailserver?
    en zijn er ook gratis virusscanners?
    clamav is een gratis scanner
      dinsdag 6 juli 2004 @ 12:07:09 #94
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20436722
    quote:
    Op dinsdag 6 juli 2004 10:18 schreef Skinkie het volgende:

[..]

koekoek
    pi_20438411
    quote:
    Op dinsdag 6 juli 2004 10:18 schreef Skinkie het volgende:

[..]

die ga ik even testen....
    In de ban van de mods.
      dinsdag 6 juli 2004 @ 13:27:08 #96
    32106 FREAKY_ME
    Bastard Operator From Hell
    pi_20438860
    Ik wil graag thuis wat prutsen met interne dns. Nu ben ik niet echt bekend met dns opzich. Ik heb zelf geen domein om dns voor te draaien. Moet dat wat uitmaken voor intern?
    I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
    pi_20439206
    quote:
    Op dinsdag 6 juli 2004 13:27 schreef FREAKY_ME het volgende:
    Ik wil graag thuis wat prutsen met interne dns. Nu ben ik niet echt bekend met dns opzich. Ik heb zelf geen domein om dns voor te draaien. Moet dat wat uitmaken voor intern?
    als je die dns server gebruikt voor je netwerk kan je leuk faken alsof je een domein hebt :p

werkt alleen dan voor je interne netwerk
    In de ban van de mods.
    pi_20439267
    ik zou wel een niet bestaand TLD pakken, bijvoorbeeld \".local\" zodat je niet jezelf authoritive voor een bestaand domain verklaart
      dinsdag 6 juli 2004 @ 14:18:48 #99
    32106 FREAKY_ME
    Bastard Operator From Hell
    pi_20440227
    De server is verder ook niet bereikbaar via het internet
    I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
    pi_20441735
    naar aanleiding van mijn topic over het OS op mijn server:
    debian (de woody-i386-1.iso release) die ondersteunt geen NTFS..
    en om nou een nieuwe kernall te compilen..

dus doet ik toch maar windows 2000 server
    pi_20458785
    Ik had laatst de iso van mandrake gedownload, maar wanneer ik deze wil installeren geeft hij een fout... weten jullie misschien nog een andere goede beginners distro?
    pi_20458985
    quote:
    Op woensdag 7 juli 2004 10:51 schreef wegwerp2004 het volgende:
    Ik had laatst de iso van mandrake gedownload, maar wanneer ik deze wil installeren geeft hij een fout... weten jullie misschien nog een andere goede beginners distro?
    suse
    In de ban van de mods.
      woensdag 7 juli 2004 @ 12:18:26 #103
    28498 smoking2000
    dpkg-reconfigure reality
    pi_20461004
    quote:
    Op dinsdag 6 juli 2004 15:21 schreef mschol het volgende:
    naar aanleiding van mijn topic over het OS op mijn server:
    debian (de woody-i386-1.iso release) die ondersteunt geen NTFS..
    en om nou een nieuwe kernall te compilen..

dus doet ik toch maar windows 2000 server
    Als je de install cd boot met: bf24
    zou hij de 2.4.18-bf24 kernel moeten installeren waar NTFS support in zit, geen write support, maar dat is ook niet aan te raden!

Natuurlijk wel ff de module selecteren @ install, verder zou t geen probleem moeten zijn.

Standaard installeerd Woody de 2.2.20-idepci kernel, waar iid geen NTFS support in zit. De aangeraden installatie is met bf24 tegenwoordig
      donderdag 8 juli 2004 @ 09:24:20 #104
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20482565
    Ff een kort vraagje waar ik op dit moment ff echt niet uitkom (misschien is het te vroeg)...
    Hoe tar ik een directory structuur, maar niet de files in de directory's?
    koekoek
    pi_20483235
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 09:24 schreef RichyRich het volgende:
    Ff een kort vraagje waar ik op dit moment ff echt niet uitkom (misschien is het te vroeg)...
    Hoe tar ik een directory structuur, maar niet de files in de directory's?
    Het is nog vroeg en ik weet 123 of niet zo snel wat, maar even een opzet
  • om alleen de directory te pakken en niet de inhoud op te slaan geef je de n flag aan tar mee.
  • om alle directories te vinden gebruik je find . -type d -print (print is vaak niet meer nodig)

Probleem is dat directories spaties kunnen bevatten en dus
    tar ncf dirstruct.tar `find . -type d -print` niet gaat werken als er spaties in de dir names zitten
    find -type d -print | awk '{print "\""$0"\""}' > dirstruct.txt; tar ncf dirstruct.tar -I dirstruct.txt al helemaal niet werkt.

Een botte bijlmethode is natuurlijk met xargs en mkdir, je creert dan een lege dir-struct en die kun je gewoon tarren. Dus iets ala
    >find . -type d | awk '{print "\"/tmp/dirstruct/"$0"\""}' | xargs -n 1 mkdir -p
    > (cd /tmp/dirstruct; tar cf ~/dirstruct.tar .)
    > rm -rf /tmp/dirstruct
  •   donderdag 8 juli 2004 @ 10:56:10 #106
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20484138
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 10:13 schreef devzero het volgende:

[..]

Probleem is dat directories spaties kunnen bevatten en dus
    tar ncf dirstruct.tar `find . -type d -print` niet gaat werken als er spaties in de dir names zitten
    find -type d -print | awk '{print "\""$0"\""}' > dirstruct.txt; tar ncf dirstruct.tar -I dirstruct.txt al helemaal niet werkt.
    Dit is hem bijna, alleen ben ik me nog aan het afvragen hoe ik de "." eruit kan filteren met find. De n flag werkt trouwens niet (meer?) met tar, dus dat is het niet...

edit:
    ik heb btw geen spaties in de directories dus dat is het probleem niet
    koekoek
    pi_20484349
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 10:56 schreef RichyRich het volgende:
    Dit is hem bijna, alleen ben ik me nog aan het afvragen hoe ik de "." eruit kan filteren met find. De n flag werkt trouwens niet (meer?) met tar, dus dat is het niet...
    Onder freebsd wel
    quote:
    -n
    --norecurse Don't recurse into subdirectories when creating.
    Ik zie dat er inderdaad een aantal verschillende flags zijn tussen gnu-tar en bsd

Dan zul je toch die find + awk + xargs, tar moeten gebruiken. Om die "." eruit te halen kun je de zoek "diepte" aanpassen van find. Dus find . -mindepth 1 -type d

edit: of bedoel je de "./" voor de file namen?
    quote:
    ik heb btw geen spaties in de directories dus dat is het probleem niet
    Maar als je geen -n kunt gebruiken zal tar van al die directories toch de inhoud opslaan.
    pi_20484427
    Net FreeBSD 4.10 geïnstalleerd. Hoe zorg ik ervoor dat sendmail niet meer wordt gestart bij het booten? Ik heb sendmail_enable="NO" in mijn /etc/rc.conf staan, maar het wordt toch gestart.
    pi_20484693
    er zijn 2 sendmail daemons die starten (is iets nieuws van sendmail, niet specifiek voor freebsd)

sendmail_enable="NO"
    sendmail_submit_enable="NO"

edit: ik lees net dat je ook

sendmail_enable="NONE"

kunt doen.
      donderdag 8 juli 2004 @ 11:18:57 #110
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20484719
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 11:04 schreef devzero het volgende:
    Onder freebsd wel
    Ja i know, FreeBSD draai ik thuis...alleen op werk zitten we met Fedora...
    quote:
    edit: of bedoel je de "./" voor de file namen?
    Juist...ik ben nu een beetje aan het valsspelen:
    find . -type f > test.txt; tar -zcvf ../test.tar . -X test.txt; rm test.txt
    Nou krijg ik alleen nog dit in de tar file:
    ./
    ./test
    ./test/bla

Dit moet ik nog weg zien te krijgen
    koekoek
    pi_20484817
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 11:18 schreef RichyRich het volgende:
    find . -type f > test.txt; tar -zcvf ../test.tar . -X test.txt; rm test.txt
    Nou krijg ik alleen nog dit in de tar file:
    ./
    ./test
    ./test/bla
    find . -mindepth 1 -type f | cut -c 3- > test.txt
    pi_20484846
    quote:
    Wat voor een fout?
      donderdag 8 juli 2004 @ 11:33:39 #113
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20485107
    Thanks!

dit doet het hem:
    find . -mindepth 1 -type f | cut -c 3- > test.txt; tar -zcvf ../test.tar * -X test.txt; rm test.txt
    koekoek
    pi_20485696
    quote:
    caldera. je hoeft geen kont te doen, alles werkt namelijk meteen hiermee.
    Motto: Eens is ook dit voorbij...
    Red een boom - eet een bever!
    pi_20485946
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 11:33 schreef RichyRich het volgende:
    Thanks!

dit doet het hem:
    find . -mindepth 1 -type f | cut -c 3- > test.txt; tar -zcvf ../test.tar * -X test.txt; rm test.txt
    Je kunt eventuel nog "." gebruiken ipv "*" bij tar om hidden directories te pakken te krijgen.Dus
    tar -zcvf ../test.tar.gz . -X test.txt (het is niet nodig, maar wel makkelijk om ff gz er achter te plakken met compressie aan).
      vrijdag 9 juli 2004 @ 11:52:42 #116
    16625 robh
    Lucas & Gea Review Crew ©
    pi_20507612
    De user games, wat doettie standaard in debian?
    Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      vrijdag 9 juli 2004 @ 12:43:03 #117
    99195 _Chronic_
    Chronic Disorder
    pi_20508714
    Vraagje over smbmount. Ik wil een directory mounten en die wordt gesymlinkt voor mijn ftpusers.
    Dus smbmount //bla/files /serverdir/files, daarna ln -s /serverdir/files /home/ftpusers/naamuser/files
    Nu heeft de ftpuser geen permissies op het moment dat hij de files directory in wilt. Dit kan ik (volgens mij oplossen door de share te mounten met de uid en gid van de ftpusers. Dus probeer ik nu dit:
    smbmount //bla/files /serverdir/files -o uid=ftpuser gid=ftpusers (ik maak gebruik van virtual ftp users dus eigenlijk is elke ftp gebruiker ftpuser)
    Nu is het probleem dat elke 2e (en 3e etc) optie na de -o flag niet meegenomen wordt. Weet iemand hier een oplossing voor?
    pi_20509399
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 12:43 schreef _Chronic_ het volgende:
    Nu is het probleem dat elke 2e (en 3e etc) optie na de -o flag niet meegenomen wordt. Weet iemand hier een oplossing voor?
    Uit man mount (freebsd, maar principie is overal het zelfde)
    quote:
    -o Options are specified with a -o flag followed by a comma sepa-
    rated string of options. In case of conflicting options being
    specified, the rightmost option takes effect. The following
    options are available
    pi_20509471
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 11:52 schreef robh het volgende:
    De user games, wat doettie standaard in debian?
    Klinkt als een "standaard" ingebakken account. Als je find / -user games doet, vind je dan iets?
      vrijdag 9 juli 2004 @ 13:20:18 #120
    16625 robh
    pi_20509665
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 13:12 schreef devzero het volgende:

Klinkt als een "standaard" ingebakken account. Als je find / -user games doet, vind je dan iets?
    Nee, dat is ook de grap. Ik had al even find */* -user games geprobeerd maar niets gevonden.

Het is inderdaad een standaard ingebakken account en daarom zal het ook wel een doel dienen. Maar wat
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
    pi_20510522
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 13:20 schreef robh het volgende:
    Het is inderdaad een standaard ingebakken account en daarom zal het ook wel een doel dienen. Maar wat
    Voor het geval je ooit spelletjes wil installeren? Ik heb hem ook op mn freebsd box en daar zitten ook geen spelletjes op
      vrijdag 9 juli 2004 @ 14:00:03 #122
    99195 _Chronic_
    Chronic Disorder
    pi_20510659
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 13:10 schreef devzero het volgende:

[..]

Uit man mount (freebsd, maar principie is overal het zelfde)
    [..]
    Door dit nog een keer te lezen kwam ik erachter dat ik een comma + spatie deed, maar dat moet dus niet

thanks
      vrijdag 9 juli 2004 @ 14:01:21 #123
    16625 robh
    pi_20510694
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 13:54 schreef devzero het volgende:

Voor het geval je ooit spelletjes wil installeren? Ik heb hem ook op mn freebsd box en daar zitten ook geen spelletjes op
    Moest even doorzoeken,
    quote:
    Many games are sgid to games so they can write their high score files.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
    pi_20510961
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 14:01 schreef robh het volgende:
    Moest even doorzoeken,

Many games are sgid to games so they can write their high score files.

:')
    quote:
    > ls -ld /var/games/
    drwxrwxr-x 2 root games 512 Dec 11 2003 /var/games/
    Tsja.
      woensdag 14 juli 2004 @ 23:49:44 #125
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20631442
    Hoi,

Ik ben weer eens wat aan het proberen...

Ik heb Mozilla Thunderbird en Firefox en daarbij de extensie Calendar. Omdat ik mn agenda thuis en op mn werk wil bij kunnen houden, ben ik aan het proberen om de calender bestanden op mn servertje thuis te zetten. Volgens Mozilla moet ik dan een WebDav server installeren. Hier volgt het probleem:

Ik heb op mn Suse 9.1 systeem een Apache server geinstalleerd. Hier zou ik een WebDav server van moeten maken met Mod_dav. Dit pakket heb ik gedownload en volgens de handleiding zou ik het met ./configure --with-apache=/etc/apache2 moeten configureren. Hier geeft hij dus de volgende foutmelding:

configure: error: You need to point --with-apache at the base Apache source code directory

Ik begrijp dat ik moet verwijzen naar de source code directory. Waar kan ik die vinden, of doe ik iets helemaal fout?

Installatie FAQ van mod_dav http://www.webdav.org/mod_dav/install.html
    pi_20631512
    Suse heeft toch precompiled packages (apt-get oid)??

Gebruikt de om de mod te downen en installeren.. daarna hoef je alleen httpd2.conf nog aan te passen..
    pi_20631629
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 23:49 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Hoi,

Ik ben weer eens wat aan het proberen...

Ik heb Mozilla Thunderbird en Firefox en daarbij de extensie Calendar. Omdat ik mn agenda thuis en op mn werk wil bij kunnen houden, ben ik aan het proberen om de calender bestanden op mn servertje thuis te zetten. Volgens Mozilla moet ik dan een WebDav server installeren. Hier volgt het probleem:

Ik heb op mn Suse 9.1 systeem een Apache server geinstalleerd. Hier zou ik een WebDav server van moeten maken met Mod_dav. Dit pakket heb ik gedownload en volgens de handleiding zou ik het met ./configure --with-apache=/etc/apache2 moeten configureren. Hier geeft hij dus de volgende foutmelding:

configure: error: You need to point --with-apache at the base Apache source code directory

Ik begrijp dat ik moet verwijzen naar de source code directory. Waar kan ik die vinden, of doe ik iets helemaal fout?

Installatie FAQ van mod_dav http://www.webdav.org/mod_dav/install.html
    kijk eens of je met YAST webdav kan installeren
    In de ban van de mods.
    pi_20631634
    Ik had hier al een topic over geopend, maa rik vraag het hier nog maar eens:

Hoi, ik zit met een probleem.
    Ik heb de nieuwste versie van SUSE gedownload, en heb hem gebrand op cd.
    Nu probeer ik hem te installeren, hij boot goed, ik zie het 1e scherm, maar zodra ik installation doe, zie ik een nieuw scherm met press f2 for info (oid) en na een paar seconden krijg ik een nieuw scherm met een hoop tekst en onderaan deze error:

quote:
    Vfs: cannot open root device "NULL"or unknown block (8,5)
    Please append a correct "root="boot option.
    Kernel Panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Om hem wel goed te kunnen installeren?
    Bvd.
    pi_20631710
    watvoor HD? heb je een RAID controller?
    In de ban van de mods.
    pi_20632223
    De hd waar hij op moet komen is een hd van 10 gb met 1 partitie van 5 gb(C:) waar win xp op staat, en dan nog 5 gb niet ingedeelde ruimte.

Wat is een Raid controller?
    pi_20632259
    Heb je je master/slave settings goed staan?
    pi_20632518
    Primairy master = 10 gb hd (waar linux op moet komen te staan)
    Primairy Slave = 40 gb hd
    Secondairy Master = cd rw
    Secondairy slave = cd-rom
      donderdag 15 juli 2004 @ 09:02:59 #133
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20635338
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 23:56 schreef rihago het volgende:

[..]

kijk eens of je met YAST webdav kan installeren
    Yast geeft drie pakketten aan waar het woordje DAV in voorkomt. Dit zijn:

Cadaver (command-line WebDAV client voor UNIX)
    Perl-HTTP-dav (WebDAV client voor Perl5)
    Neon (HTTP en WebDAV client library)

Dit zijn dus allemaal clients, maar volgens mij moet ik die niet hebben, of wel?
      donderdag 15 juli 2004 @ 09:04:56 #134
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20635356
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 23:52 schreef BarBaar het volgende:
    Suse heeft toch precompiled packages (apt-get oid)??

Gebruikt de om de mod te downen en installeren.. daarna hoef je alleen httpd2.conf nog aan te passen..
    Ik ben nog een behoorlijke noob op dit gebied, maar bedoel je hiermee eigenlijk hetzelfde als wat Rihago zegt, dat ik met YAST WebDAV moet installeren?
    pi_20635663
    Ja, ik bedoelde hetzelfde als Rihago (ik heb verder geen ervaring met Suse, dus ken de naamgeving niet).

De 3 paketten die je noemt kunnen met de mod_dav te maken hebben (dependencies),maar geen van allen is de mod zelf. Ergens gaat er dus nog wat fout. Ik denk dat Rihago je wel verder kan helpen
      donderdag 15 juli 2004 @ 09:40:29 #136
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20635733
    Ik ben inmiddels iets verder: in Suse 9.0 zat eenn RPM mod_dav (degene die ik al wilde installeren) nu heb ik deze gedownload en geprobeerd te installeren met YAST. Helaas vraagt YAST ook nog om een ander pakket genaamd: apache_mmn_19990320_15. Deze kan YAST echter niet vinden.
    pi_20636578
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 23:56 schreef Drikkiej het volgende:
    Vfs: cannot open root device "NULL"or unknown block (8,5)
    block-device major 8 is voor scsi disks. Aangezien jij ide hebt kan dat een goede reden zijn dat de kernel daar niets vindt en een panic geeft. Waarschijnlijk heb je ergens de verkeerde disk opgegeven voor de root partitie en je zult iets als hda2 (of hda5 als het een logische partitie is) ipv sda5 moeten gebruiken.
    pi_20636738
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 09:40 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Helaas vraagt YAST ook nog om een ander pakket genaamd: apache_mmn_19990320_15. Deze kan YAST echter niet vinden.
    Een quick search op google gaf mij deze site: http://rpm.pbone.net/inde(...).28-74.i586.rpm.html
    Daar wordt beweerd dat apache_mmn_19990320_15 geleverd wordt door de apache rpm zelf. Heb jij apache-1.3 of gebruik je versie 2?

Ik moet beter lezen, ik zie dat je inderdaad versie 2 hebt. Probeer je nou niet de verkeerde versie van dav te installeren (heeft suse ook een versie voor apache2?)
    pi_20636981
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2004 23:49 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Volgens Mozilla moet ik dan een WebDav server installeren. Hier volgt het probleem:
    Tsja, toch te veel tijd om handen en even verder gezocht voor je:
    Re: [SLE] apache2-mod_dav rpm:
    quote:
    On Mon, Feb 09, 2004 at 08:12:02PM +0100, Zoltan Levardy wrote:
    > hi,
    >
    > does any of you know a place to get mod_dav apache 2 on suse 8.2?

mod_dav is now part of the apache base distribution, and you will find
    it in the apache2 rpm.

Thus, it is shipped with 8.2.

Peter
      donderdag 15 juli 2004 @ 11:00:07 #140
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20637016
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 10:46 schreef devzero het volgende:

[..]

Een quick search op google gaf mij deze site: http://rpm.pbone.net/inde(...).28-74.i586.rpm.html
    Daar wordt beweerd dat apache_mmn_19990320_15 geleverd wordt door de apache rpm zelf. Heb jij apache-1.3 of gebruik je versie 2?

Ik moet beter lezen, ik zie dat je inderdaad versie 2 hebt. Probeer je nou niet de verkeerde versie van dav te installeren (heeft suse ook een versie voor apache2?)
    Nou, Suse heeft in haar 9.1 versie de Apache2 zitten en geen mod_dav. Daarom heb ik die van 9.0 gebruikt. Ik weet dat die niet voor 9.1 is gemaakt, maar proberen kan altijd. Maar het lijkt er inderdaad op dat deze rpm niet werkt met Apache2. Als ik dan toch die mod_dav wil installeren, moet ik dus de eerste (handmatige) methode gebruiken. Maar daar liep ik ook vast omdat die vraagt om de source directory van Apache.
      donderdag 15 juli 2004 @ 11:06:07 #141
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20637154
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 10:58 schreef devzero het volgende:

[..]

Tsja, toch te veel tijd om handen en even verder gezocht voor je:
    Re: [SLE] apache2-mod_dav rpm:
    [..]
    Aha, na even bestanden zoeken op mijn systeem zie ik inderdaad het bestand mod_dav.so. Betekent dit dat mijn Apache2 server al een WebDAV server is, of moet ik die nog activeren?
    pi_20637533
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 11:06 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Aha, na even bestanden zoeken op mijn systeem zie ik inderdaad het bestand mod_dav.so. Betekent dit dat mijn Apache2 server al een WebDAV server is, of moet ik die nog activeren?
    Waarschijnlijk zul je die moeten activeren dmv van iets als
    LoadModule dav_module libexec/apache2/mod_dav.so in je httpd.conf te zetten (maar waarschijnlijk staat die regel er al als comment dmv #. Dan even # weghalen). Daarna apache herstarten bv apachectl -k graceful. Vergeet niet om het goede path te nemen, deze is van freebsd.

DAV zelf instellen moet je zelf maar uitzoeken, dat weet ik niet
      donderdag 15 juli 2004 @ 12:21:15 #143
    619 pierce
    We hebben een P.....
    pi_20639038
    Hoe kan je je linux/bsd firewall, of een ander linux pakket laten loggen naar een (linux/bsd) server die via de seriele/paralelle poort zit aangesloten?
    Of werkt dit alleen met software die het loggen naar een seriele poort ondersteund?
    En hoe krijg ik het op de logserver werkend?
    pi_20640860
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 12:21 schreef pierce het volgende:
    Hoe kan je je linux/bsd firewall, of een ander linux pakket laten loggen naar een (linux/bsd) server die via de seriele/paralelle poort zit aangesloten?
    Of werkt dit alleen met software die het loggen naar een seriele poort ondersteund?
    En hoe krijg ik het op de logserver werkend?
    FreeBSD verhaal.
    syslogd. ipfw en ip6fw loggen met 'security'-facility naar syslog en syslogd kan loggen naar de console en die kun je op de seriele poort hebben draaien. Of een regel als security.* /dev/cuaa1 in je syslog.conf ook werkt weet ik niet, probeer het eens.

Wat je ook kunt doen/zoeken is een progje wat invoer leest van de stdin en dit doorsluist naar de seriele poort. Je kunt dan de uitvoer van syslogd pipen naar dit programma (zie man syslog.conf).

De logserver: capturen met kermit of een ander terminal programma?

Een andere simpele oplossing is dat je een ppp of slip verbinding legt tussen beide hosts. Op dit stukje "netwerk" laat je dan alleen syslog verkeer toe (udp poort 514). De syslogd van de firewall-machine logt alles naar de syslogd van de logmachine.
      donderdag 15 juli 2004 @ 14:05:44 #145
    38651 yozd
    FR1908 Vakkie R
    pi_20641483
    [Debian, 'df' geeft negatieve waarde]

Ik heb dit probleem ook op GoT gepost, maar daar schijnt de post een beetje dood te bloeden.
    Het gaat om het volgende:

Hoe is dit:

$ df
    quote:
    Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
    /dev/hda2 -802259910193 1 0 34% /

in vredesnaam mogelijk?

Het is (denk ik) gebeurd na de installatie van firefox (+ benodigde libs etc.),
    toen heeft 'ie (mbv apt-get) een hele hoop bestanden ge-update.
    Maar een negatieve /dev/hda2 ???

fsck zegt:
    quote:
    fsck 1.27 (8-Mar-2002)
    e2fsck 1.27 (8-Mar-2002)
    /dev/hda2: clean, 61441/389376 files, 253218/778176 blocks
    df -h geeft:
    quote:
    Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
    /dev/hda2 -8022559910193k 1k 0.0k /
    cat /etc/mtab:
    quote:
    /dev/hda2 / ext2 rw,errors=remount-ro 0 0
    proc /proc proc rw 0 0
    $ cat /etc/partitions
    quote:
    major minor #blocks name

3 0 3177216 hda
    3 1 64480 hda1
    3 2 3112704 hda2
    3 64 600268 hdb
    Als ik het percentage reserved blocks met tune2fs -m 1 /dev/hda2 op 1% zet, heb ik nog negatieve waardes met df. Dit is het probleem waarschijnlijk ook niet, want de HD is maar 3 GB groot
    en zoveel staat er niet op (ik gloof dat die 34% in use dus wel gewoon klopt).

Alles werkt wel gewoon, dat is het vreemde.

Iemand?
    "On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
    pi_20641824
    geeeeeeeeen idee. misschien ligt het aan je harddick, of je bios.

ik wil trouwens een harddisk toevoegen aan mijn debian machine.
    de harddick is fat32, kan debian dat lezen?
    en hoe zorg ik ervoor dat dat ding automatisch gemount wordt?
    Motto: Eens is ook dit voorbij...
    Red een boom - eet een bever!
    pi_20643198
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 14:20 schreef mighty_myte het volgende:
    ik wil trouwens een harddisk toevoegen aan mijn debian machine.
    de harddick is fat32, kan debian dat lezen?
    en hoe zorg ik ervoor dat dat ding automatisch gemount wordt?
    Ik weet niet wat jij allemaal in je computer wil stoppen :')

debian en iedere linux distributie kan fat32 schijven lezen en schrijven. Zolang het maar in je kernel zit ingebakken/of als module is gecompileerd. Grote kans (maar dat weet ik niet zeker) dat dat al zo is in de standaard kernel.

Werkt mount -t vfat /dev/hdXY /mnt met X en Y je schijfnr en Y partitinummer? (als je XY niet weet, bekijk dan de boot messages met dmesg en zoek naar een regel als hda: hda1 hda2 hda3 hda4 < hda5 hda6 >).

Als je de disk kan mounten dan kun je het volgende toevoegen aan je /etc/fstab:
    /dev/hdXY /mnt vfat defaults 0 0 (zie man mount voor opties voor fat/vfat ipv defaults, bijvoorbeeld uid).
    pi_20643556
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 14:05 schreef yozd het volgende:

...
    Het is (denk ik) gebeurd na de installatie van firefox (+ benodigde libs etc.),
    toen heeft 'ie (mbv apt-get) een hele hoop bestanden ge-update.
    Maar een negatieve /dev/hda2 ???
    Ik heb het vermoeden dat er allerlei referenties naar library calls niet meer goed zijn. Als je FreeBSD had gehad zou ik zeggen, gooi /usr/obj helemaal weg en doe nog een keer make buildworld (bouwt je base-system). Heeft firefox soms belangrijke libraries zoals glibc geupdate? Misschien is het dan noodzakelijk dat je het package met df update en/of je kernel opnieuw compileert

Waar zijn onze Debian experts Hiawatha en Smoking2000?
      donderdag 15 juli 2004 @ 21:24:34 #149
    38651 yozd
    FR1908 Vakkie R
    pi_20650838
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 15:31 schreef devzero het volgende:

Ik heb het vermoeden dat er allerlei referenties naar library calls niet meer goed zijn. Als je FreeBSD had gehad zou ik zeggen, gooi /usr/obj helemaal weg en doe nog een keer make buildworld (bouwt je base-system). Heeft firefox soms belangrijke libraries zoals glibc geupdate? Misschien is het dan noodzakelijk dat je het package met df update en/of je kernel opnieuw compileert

Het klopt inderdaad dat firefox allerlei libs heeft geupdate (door het commando "apt-get install
    mozilla-firefox" te geven, kwamen er een hele hoop extra packages mee ).

Als dat er wat mee te maken heeft, WAT dan precies? (yozd is altijd nieuwsgierig ).
    En je hebt het over het opnieuw compileren van mijn kernel...daar heb ik echt heeeel
    weinig kaas van gegeten...(dan ben ik zeker ook al mijn data kwijt..).
    "On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
    pi_20651415
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 21:24 schreef yozd het volgende:
    Het klopt inderdaad dat firefox allerlei libs heeft geupdate (door het commando "apt-get install
    mozilla-firefox" te geven, kwamen er een hele hoop extra packages mee ).
    Als dat er wat mee te maken heeft, WAT dan precies? (yozd is altijd nieuwsgierig ).
    Het idee wat ik had is eigenlijk heel simpel. Als je een programma hebt wat uit meerdere source files bestaat en je veranderd bv een functie (bijvoorbeeld extra parameter) en die file compileer je weer, maar een andere source file waar die functie in wordt gebruikt compileer je niet opnieuw (bv je makefile is niet in orde). Dan kunnen er ook dingen fout gaan. Ik heb het vermoeden dat er zo iets fout is gegaan na installatie van firefox. Vooral ook omdat dat getal wat df aan totale diskruimte gaf eigenlijk te groot is voor een simpele unsigned long afgedrukt als signed. Maar ik heb geen debian dus ik weet niet precies hoe apt-get die dependencies regelt.
    quote:
    En je hebt het over het opnieuw compileren van mijn kernel...daar heb ik echt heeeel
    weinig kaas van gegeten...(dan ben ik zeker ook al mijn data kwijt..).
    Het was maar een gok, maar ik betwijfel of het nodig is. Maar je weet maar nooit, de waardes komen uit de kernel.

Kernel compileren: ff zoeken op google, bv Debian-Kernel-Compile-Howto
    Wat voor data ben je bang kwijt te raken?
      donderdag 15 juli 2004 @ 23:29:28 #151
    38651 yozd
    FR1908 Vakkie R
    pi_20654070
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 21:45 schreef devzero het volgende:

Het idee wat ik had is eigenlijk heel simpel. Als je een programma hebt wat uit meerdere source files bestaat en je veranderd bv een functie (bijvoorbeeld extra parameter) en die file compileer je weer, maar een andere source file waar die functie in wordt gebruikt compileer je niet opnieuw (bv je makefile is niet in orde). Dan kunnen er ook dingen fout gaan. Ik heb het vermoeden dat er zo iets fout is gegaan na installatie van firefox. Vooral ook omdat dat getal wat df aan totale diskruimte gaf eigenlijk te groot is voor een simpele unsigned long afgedrukt als signed. Maar ik heb geen debian dus ik weet niet precies hoe apt-get die dependencies regelt.

Het was maar een gok, maar ik betwijfel of het nodig is. Maar je weet maar nooit, de waardes komen uit de kernel.

Kernel compileren: ff zoeken op google, bv Debian-Kernel-Compile-Howto
    Wat voor data ben je bang kwijt te raken?
    Mwoah op zich maakt de data me eigenlijk niet zo heel veel uit, kan ik wel backuppen. Maar het
    is zo dat ik deze week eindelijk een beetje een lekker systeem heb...alles werkt wel zo ongeveer
    en nu moet ik weer overnieuw beginnen...

Ik heb overigens net ff wat packages ge-upgrade (met apt-get upgrade) en zelfs 'df' gedelete (d.m.v.
    apt-get remove fileutils) en daarna weer geinstalleerd door remove te vervangen door
    install, maar het probleem blijft .
    pi_20654916
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 23:29 schreef yozd het volgende:
    Mwoah op zich maakt de data me eigenlijk niet zo heel veel uit, kan ik wel backuppen.
    Je raakt geen data kwijt door een kernel te compileren.

Als alles verder prima werkt, dan is het toch geen probleem? Btw geeft bv top goede waardes?

Btw: ik heb hier nog een (wat oudere) versie van vmware liggen, misschien kan ik binnenkort de situatie herhalen. Hoe kreeg je het probleem? Installeren van debian en daarna firefox installeren?
      vrijdag 16 juli 2004 @ 10:34:48 #153
    28498 smoking2000
    dpkg-reconfigure reality
    pi_20659678
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 15:31 schreef devzero het volgende:

[..]

Sorry, was druk op t werk.
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 14:05 schreef yozd het volgende:
    [...]
    Welke Debian distro draai je yozd? Als je woody draait en firefox uit sarge/unstable hebt gehaald, dan is glibc geupdate, dit is de C libary waar alles C apps van afhankelijk zijn.

Sarge en Unstable hebben een nieuwe versie die niet 100% backwardscompatible is met Woody.

Downgraden van glibc is practisch onmogelijk. Als je niet per se Stable/Woody wilt draaien, zou ik zeggen edit je /etc/apt/sources.list en wijzig alle referenties van woody/stable naar sarge om zo hje hele systeem te upgraden.

Je sources.list zou dan ziets kunnen zijn en worden:
    quote:
    deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
    deb-src ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
    deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
    deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free
    wordt dan
    quote:
    deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
    deb-src ftp://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
    deb http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib non-free
    deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib non-free
    Door woody of stable te wijzigen naar sarge haalt apt zijn info en apps uit de repository voor sarge en krijg je dus een volledig sarge systeem.

Ik adviseer om de string sarge te gebruiken ipv testing, want zodra sarge stable wordt worden op de Debian mirrors de symlinks van stable -> woody gewijzigt naar stable -> sarge. Als je testing zou neer zetten in je sources.list wordt je systeem geupdate naar de nieuwe testing bij de upgrade en ik vermoed dat je toch gewoon de stable distro wilt draaien.
    pi_20660206
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2004 10:34 schreef smoking2000 het volgende:
    Welke Debian distro draai je yozd? Als je woody draait en firefox uit sarge/unstable hebt gehaald, dan is glibc geupdate, dit is de C libary waar alles C apps van afhankelijk zijn.
    Nou ik zat in de buurt
      vrijdag 16 juli 2004 @ 11:36:35 #155
    38651 yozd
    FR1908 Vakkie R
    pi_20660838
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2004 10:34 schreef smoking2000 het volgende:

Sarge en Unstable hebben een nieuwe versie die niet 100% backwardscompatible is met Woody.

Downgraden van glibc is practisch onmogelijk. Als je niet per se Stable/Woody wilt draaien, zou ik zeggen edit je /etc/apt/sources.list en wijzig alle referenties van woody/stable naar sarge om zo hje hele systeem te upgraden.

Door woody of stable te wijzigen naar sarge haalt apt zijn info en apps uit de repository voor sarge en krijg je dus een volledig sarge systeem.

Ik adviseer om de string sarge te gebruiken ipv testing, want zodra sarge stable wordt worden op de Debian mirrors de symlinks van stable -> woody gewijzigt naar stable -> sarge. Als je testing zou neer zetten in je sources.list wordt je systeem geupdate naar de nieuwe testing bij de upgrade en ik vermoed dat je toch gewoon de stable distro wilt draaien.
    Bedankt voor de info!

Ik draai nu Woody. En toen ik firefox wilde installeren deed ik "apt-get install mozilla-firefox", maar
    toen kon die hem niet vinden. Het bleek dat firefox zich onder "testing" bevond, dus toen heb ik
    idd 'stable' gewijzigd in 'testing' ... misschien niet zo'n hele slimme zet...

Dus als ik nu gewoon alles upgrade (na stable in sarge te hebben gewijzigd) zou het probleem verholpen moeten zijn. Ik zal het proberen.

BTW: sarge is nu dus nog in de testfase... hoeveel kwaad kan het om die distro te gebruiken dan?

- edit -

Ik heb net alleen 'fileutils' geupdate (vanuit de testing, sarge, distro ge-apt-get dus,
    en 'df' geeft weer de normale output! Het werkt dus!

[ Bericht 3% gewijzigd door yozd op 16-07-2004 12:00:57 (update) ]
      vrijdag 16 juli 2004 @ 16:46:30 #156
    28498 smoking2000
    dpkg-reconfigure reality
    pi_20667327
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2004 11:36 schreef yozd het volgende:
    [..]
    BTW: sarge is nu dus nog in de testfase... hoeveel kwaad kan het om die distro te gebruiken dan?
    Testfase idd, maar draait super, al tijden op mn test server, en de laptop van m'n moeder.

Laat je niet te veel beinvloeden door de namen van de verschillende Debian distro's.

Het geeft meer aan in welke fase van ontwikkeling het zit, dan over de stabiliteit, want stabiel is 't (bijna) altijd.

Zo nu en dan is er een broken dependency, maar die ben ik al tijden met Sarge niet tegengekomen, wel onder Unstable.

Upgraden naar Sarge is de moeite waard als je je systeem als desktop gebruikt, want in Sarge zitten namelijk KDE 3.2, en GNOME 2.4 (GNOME 2.6 is bijna klaar voor merge into testing), Samba 3 en nog nog meer leuke speeltjes.

Dus kwaad kan het niet, of je het nu al wilt is een tweede.
    pi_20715907
    Okee, ik kom er niet uit.

Ik zou graag met 1 druk op de knop een aantal acties achter elkaar willen uitvoeren:

<shift>t
    ~d >7d
    ;
    s
    =.old-mail

Heb alleen geen enkel idee hoe ik dit in een keybinding (keymacro?) moet zetten, iemand enig idee?

Dit markeert overigens alle mail ouder dan 7 dagen, kopieert het naar .old-mail en smijt het origineel weg, erg handig om het 1 en ander een beetje snetjes georganiseerd te houden.
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
      maandag 19 juli 2004 @ 20:25:43 #158
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_20729219
    ik weet hoe ik .tar.gz files moet uitpakken, maar hoe maak ik ze ? kan dat ook in 1 commando? of moet je tar en gzip appart doen?
    pi_20729830
    quote:
    Op maandag 19 juli 2004 20:25 schreef Afwezig het volgende:
    ik weet hoe ik .tar.gz files moet uitpakken, maar hoe maak ik ze ? kan dat ook in 1 commando? of moet je tar en gzip appart doen?
    Met gnu tar is er de -z flag voor gzip compressie. Dus tar zcvf backup.tar.gz /mijndata (z = compressie, c = create, v = verbose of view en f = output file).

Daarnaast heb je ook nog de -j flag voor bzip2. Bv tar jcvf backup.tar.bz2 /mijndata.

Voor je eigen compressie programma kun je --use-compress-program gebruiken.

Verder raad ik het lezen van de tar manual aan, daar staat het allemaal in
      dinsdag 20 juli 2004 @ 10:58:25 #160
    35482 LeisureSuitLarry
    a.k.a. KenSentMe
    pi_20738622
    quote:
    Op donderdag 15 juli 2004 11:21 schreef devzero het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zul je die moeten activeren dmv van iets als
    LoadModule dav_module libexec/apache2/mod_dav.so in je httpd.conf te zetten (maar waarschijnlijk staat die regel er al als comment dmv #. Dan even # weghalen). Daarna apache herstarten bv apachectl -k graceful. Vergeet niet om het goede path te nemen, deze is van freebsd.

DAV zelf instellen moet je zelf maar uitzoeken, dat weet ik niet
    Dankje, die LoadModule werkt. Nu staat in de documentatie van Apache 2 dat ik Dav op moet nemen in een container. Nou kom ik via de Apache2 manual er niet helemaal uit hoe die containers werken. Hoe kan ik van een bepaalde map op mn server een WebDAV server maken mbv die containers?
    pi_20739129
    quote:
    Op maandag 19 juli 2004 09:21 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    Ik zou graag met 1 druk op de knop een aantal acties achter elkaar willen uitvoeren:

<shift>t
    ~d >7d
    ;
    s
    =.old-mail
    Haa, een mutt-vraag!

Kan je geen exact antwoord geven, maar dit is hoe ik mijn spammetjes aan bmf voer:

macro index \es "<enter-command>unset wait_key\n<pipe-entry>bmf -S\n<enter-command>set wait_key\n<save-message>+spam\n"

Met dit in mijn .muttrc kan ik met een druk op Alt/Escape s de spam aan bmf voeren en wordt 'ie in mijn spambox opgeslagen. In de muttrc man-page kun je ws wel opzoeken wat voor actions je precies moet gebruiken voor wat jij wil.
    I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
    pi_20742256
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 10:58 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Nou kom ik via de Apache2 manual er niet helemaal uit hoe die containers werken.
    Zoals de naam al zegt is een container een "algemeen voorwerp" om dingen in op te bergen. In apache is dat dus niet de globale configuratie maar bv virtualhost-containers en location-containers. Zie bv Terms Used to Describe Directives
    quote:
    Hoe kan ik van een bepaalde map op mn server een WebDAV server maken mbv die containers?
    Zie de documentatie Apache Module mod_dav. Er wordt daar een simpel voorbeeld gegeven van een location-container (/foo, dus werkelijke dir is DOCUMENT_ROOT/foo). Voor het geval je onbekend bent met authenticatie met apache: Authentication, Authorization and Access Control.
    pi_20743088
    devzero, leuke sig hoor, maar ik ben helemaal niet gek!
    pi_20743476
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 14:28 schreef LintuxCx het volgende:
    devzero, leuke sig hoor, maar ik ben helemaal niet gek!
    dat er iemand het zou herkennen had ik niet verwacht, gefeliciteerd
    pi_20743994
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 11:21 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Haa, een mutt-vraag!
    u is Mutt-specialist?
    quote:
    Kan je geen exact antwoord geven,
    oh, nee dus
    quote:
    maar dit is hoe ik mijn spammetjes aan bmf voer:
    bmf?

gebeurt bij mij via Spamassassin en wat dingetjes in procmail
    quote:
    Met dit in mijn .muttrc kan ik met een druk op Alt/Escape s de spam aan bmf voeren en wordt 'ie in mijn spambox opgeslagen. In de muttrc man-page kun je ws wel opzoeken wat voor actions je precies moet gebruiken voor wat jij wil.
    waarschijnlijk wel, maar ik snap geen ruk van de manpages. ben ik waarschijnlijk te dom voor.

denk dat ik eens ga kijken op het irc channel dat op mutt.org genoemd wordt.

thanks anyway!
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_20744304
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 14:47 schreef devzero het volgende:
    dat er iemand het zou herkennen had ik niet verwacht, gefeliciteerd
    Gaaf, ik was zelf eerder bang dat ik de 34e persoon zou zijn die zo'n opmerking maakt. Maar op zich is die codering ook wel herkenbaar, dus ik waagde de gok even.
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 15:12 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    u is Mutt-specialist?
    Ben meer een specialist wannabe. Heb een kant en klare config van iemand gejat en aan mijn wensen aangepast, veel makkelijker.

bmf is een bayesian spamfilter, die moet dus zo af en toe gecorrigeerd worden. En het is wel zo handig als dat gewoon vanuit Mutt kan. Uit de manpages kan ik het ook niet echt halen, dus ik ben wel benieuwd of je wat vindt op IRC.
    pi_20750956
    okay, ik heb er ook 1!

Paar dagen het installeren van mijn ati drivers in linux opgegeven, maar ik kan het er niet bij laten, dus wilde vandaag toch weer beginnen, nieuwe install van Suse 9.1

Wat ik gedownload heb en geinstalleerd voordat ik wilde beginnen:
    -Kernel sources 2.6.4-52 (zelfde als me kernel)
    -GNU Make voor het make commando
    -gcc, binutils en glibc voor het compile gedeelte

Maar nu komt het, ik heb een mooie howto gevonden, en die wilde ik gaan volgen. Alleen als ik "make xconfig" of "make menuconfig" onder root in een terminal invoer. (directory /usr/src/linux)
    Krijg ik de volgende melding:

------
    HOSTCC scripts/basic/fixdep
    scripts/basic/fixdep.c:97:23: sys/types.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:98:22: sys/stat.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:99:22: sys/mman.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:100:20: unistd.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:101:19: fcntl.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:102:20: string.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:103:20: stdlib.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:104:19: stdio.h: No such file or directory
    In file included from /usr/lib/gcc-lib/i586-suse-linux/3.3.3/include/syslimits.h:7,
    from /usr/lib/gcc-lib/i586-suse-linux/3.3.3/include/limits.h:11,
    from scripts/basic/fixdep.c:105:
    /usr/lib/gcc-lib/i586-suse-linux/3.3.3/include/limits.h:122:75: limits.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:106:19: ctype.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c:107:24: netinet/in.h: No such file or directory
    scripts/basic/fixdep.c: In function `usage':
    scripts/basic/fixdep.c:121: warning: implicit declaration of function `fprintf'
    scripts/basic/fixdep.c:121: error: `stderr' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:121: error: (Each undeclared identifier is reported only once
    scripts/basic/fixdep.c:121: error: for each function it appears in.)
    scripts/basic/fixdep.c:122: warning: implicit declaration of function `exit'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `print_cmdline':
    scripts/basic/fixdep.c:127: warning: implicit declaration of function `printf'
    scripts/basic/fixdep.c: At top level:
    scripts/basic/fixdep.c:130: error: `NULL' undeclared here (not in a function)
    scripts/basic/fixdep.c: In function `grow_config':
    scripts/basic/fixdep.c:143: warning: implicit declaration of function `realloc'
    scripts/basic/fixdep.c:143: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
    scripts/basic/fixdep.c:144: error: `NULL' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:145: warning: implicit declaration of function `perror'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `is_defined_config':
    scripts/basic/fixdep.c:161: warning: implicit declaration of function `memcmp'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `define_config':
    scripts/basic/fixdep.c:174: warning: implicit declaration of function `memcpy'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `use_config':
    scripts/basic/fixdep.c:193: error: `PATH_MAX' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:207: warning: implicit declaration of function `tolower'
    scripts/basic/fixdep.c:193: warning: unused variable `s'
    scripts/basic/fixdep.c:212: error: parse error before "size_t"
    scripts/basic/fixdep.c:213: warning: function declaration isn't a prototype
    scripts/basic/fixdep.c: In function `parse_config_file':
    scripts/basic/fixdep.c:214: error: `map' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:214: error: `len' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:220: warning: implicit declaration of function `ntohl'
    scripts/basic/fixdep.c:231: warning: implicit declaration of function `isalnum'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `strrcmp':
    scripts/basic/fixdep.c:244: warning: implicit declaration of function `strlen'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `do_config_file':
    scripts/basic/fixdep.c:255: error: storage size of `st' isn't known
    scripts/basic/fixdep.c:259: warning: implicit declaration of function `open'
    scripts/basic/fixdep.c:259: error: `O_RDONLY' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:261: error: `stderr' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:265: warning: implicit declaration of function `fstat'
    scripts/basic/fixdep.c:267: warning: implicit declaration of function `close'
    scripts/basic/fixdep.c:270: warning: implicit declaration of function `mmap'
    scripts/basic/fixdep.c:270: error: `NULL' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:270: error: `PROT_READ' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:270: error: `MAP_PRIVATE' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:270: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
    scripts/basic/fixdep.c:279: warning: implicit declaration of function `munmap'
    scripts/basic/fixdep.c:255: warning: unused variable `st'
    scripts/basic/fixdep.c:284: error: parse error before "size_t"
    scripts/basic/fixdep.c:285: warning: function declaration isn't a prototype
    scripts/basic/fixdep.c: In function `parse_dep_file':
    scripts/basic/fixdep.c:286: error: `map' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:287: error: `len' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:289: error: `PATH_MAX' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:291: warning: implicit declaration of function `strchr'
    scripts/basic/fixdep.c:293: error: `stderr' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:289: warning: unused variable `s'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `print_deps':
    scripts/basic/fixdep.c:325: error: storage size of `st' isn't known
    scripts/basic/fixdep.c:329: error: `O_RDONLY' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:331: error: `stderr' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:341: error: `NULL' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:341: error: `PROT_READ' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:341: error: `MAP_PRIVATE' undeclared (first use in this function)
    scripts/basic/fixdep.c:341: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
    scripts/basic/fixdep.c:325: warning: unused variable `st'
    scripts/basic/fixdep.c: In function `traps':
    scripts/basic/fixdep.c:360: error: `stderr' undeclared (first use in this function)
    make[1]: *** [scripts/basic/fixdep] Error 1
    make: *** [scripts_basic] Error 2
    ---------
      dinsdag 20 juli 2004 @ 21:06:38 #168
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_20751280
    Ik gebruik FreeBSD. Ik wil mijn user rights een beetje op orde krijgen. Ik heb 2 groups en 15 users.

De user root en b.v. afwezig zitten in wheel.
    dan zijn er nog 13 gebruikers met allemaal een homedirectory met o.a. een public_html dir voor hun websites. Deze gebruikers zitten allemaal in de group endusers.

Ik wil eigenlijk dat deze users alleen maar commands kunnen uitvoeren in hun eigen home dir. Dus dat ze nergens bij /usr/ /etc/ en ga zo maar door kunnen, en dus geen bestanden kunnen uitlezen van elkaar.

Is er een manier of zoiets te verwezelijken ? Zijn daar howto's over geschreven? Mijn voormalige provider (servicez, voor de kenner) draaide Debian en had die zaakjes erg goed op orde, redelijk vergelijkbaar met zoals ik het beschrijf, alleen ik weer dus niet of alle eindgebruikers daar in een zelfde group zaten. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
    pi_20751655
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 20:53 schreef Markster het volgende:
    Paar dagen het installeren van mijn ati drivers in linux opgegeven, maar ik kan het er niet bij laten, dus wilde vandaag toch weer beginnen, nieuwe install van Suse 9.1
    Eerst 1 vraag vooraf: waarom zou je je de kernel gaan compileren voor je grafische kaart. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de module voor je ati radeon al is geinstalleerd.

Ik zeg niet dat je je kernel niet moet compileren. Ik denk dat het een goed idee is om alle overbodige drivers er uit te gooien. Maar als die module er al is, probeer dan eerst X aan de gang te krijgen.
    quote:
    -gcc, binutils en glibc voor het compile gedeelte
    Aan de fouten die je gaf, dacht ik dat je geen glibc hebt. Ik lees nu even snel op de suse site dat er 2 versies voor glibc zijn. Een "standaard" bedoeld voor "programmaas" en een development versie genaamd glibc-devel. In de package description stonden de header files die jij mist. Je kunt proberen om die te installeren (glibc-devel-2.3.3-97.i686.rpm voor suse 9.1).
    pi_20752150
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 21:06 schreef Afwezig het volgende:
    Ik wil eigenlijk dat deze users alleen maar commands kunnen uitvoeren in hun eigen home dir. Dus dat ze nergens bij /usr/ /etc/ en ga zo maar door kunnen, en dus geen bestanden kunnen uitlezen van elkaar.
    Wat je wil is een "restricted shell". Bv bash -r. Zie man bash voor de beperkingen van een restricted bash. Een andere mogelijkheid is chrootuid, een soort van chroot. Maar voor jouw geval krijg je daar alleen maar hoofdpijn van.

Want, waarom zou je mensen willen verbieden om /etc te lezen? Wil je niet alleen dat mensen niet in elkaars directory gaan kijken?
    quote:
    dan zijn er nog 13 gebruikers met allemaal een homedirectory met o.a. een public_html dir voor hun websites. Deze gebruikers zitten allemaal in de group endusers.
    Waarom niet iedere gebruiker in zijn eigen groep? Dus gebruiker jansen zit in groep jansen. Als je de "eigenaar" van apache ook lid maakt van de groep jansen kun je ervoor zorgen dat je als permissie voor de home-dir 750 (eigenaar jansen:jansen) kunt hebben, dat de andere gebruikers niet meer in die dir kunnen en de webserver toch bij de public_html dir kan.

Tip: sysctl security.bsd.see_other_uids=0 (zie ook /etc/sysctl.conf)

Dus kort antwoord: restricted shell
    Langer antwoord is meer een vraag: waarom zou je willen dat gerbuikers bv /etc niet kunnen lezen (of bv schrijven in /tmp?)
    pi_20752187
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 21:22 schreef devzero het volgende:

[..]

Eerst 1 vraag vooraf: waarom zou je je de kernel gaan compileren voor je grafische kaart. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de module voor je ati radeon al is geinstalleerd.
    Hmm het staat in alle howto's, omdat de drivers van ati zo k*t zijn.
    Ik download nu die devel, hoop dat dat het is
    pi_20752374
    okay, 1 stapje verder, alleen nu heeft ie het over
    -----------
    Unable to find the QT installation. Please make sure that the
    * QT development package is correctly installed and the QTDIR
    * environment variable is set to the correct location.
    -------------
      dinsdag 20 juli 2004 @ 22:04:20 #173
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_20752455
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 21:48 schreef devzero het volgende:

Dus kort antwoord: restricted shell
    Langer antwoord is meer een vraag: waarom zou je willen dat gerbuikers bv /etc niet kunnen lezen (of bv schrijven in /tmp?)
    Ik heb domme gebruikers, ze kunnen alleen maar kwaad doen en geen goed. Het is op m'n thuis bak, en de home space en de public_html is alleen om data op op te slaan Voor de rest moeten ze er eigenlijk vanaf blijven. Er zitten namelijk wel mensen tussen die het leuk vinden om door m'n configs te bladeren enzo, en dat vond ik wat minder leuk, want het is allemaal nogal knullig opgezet (ik ben een enorme newbie op beveiligingsgebied)

Maar ik ga even dat restricted shell verhaal opzoeken Bedankt voor de tip
    pi_20752492
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 22:00 schreef Markster het volgende:
    Unable to find the QT installation. Please make sure that the
    Voor het compileren van je kernel? en make menuconfig? (of heb je ook geen curses geinstalleerd )
    pi_20753096
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 22:06 schreef devzero het volgende:

[..]

Voor het compileren van je kernel? en make menuconfig? (of heb je ook geen curses geinstalleerd )
    Laat suse er ongelooflijk veel uit ofzo?
    Ik heb nu echt 6 paketten moeten downloaden, allemaal alleen om makexconfig in te kunnen komen
    Nu QT geinstalleerd, en QTdevel aan het downloaden.
      dinsdag 20 juli 2004 @ 22:52:36 #176
    32966 Flying_Vee
    Toyota Corolla G6R _O_
    pi_20753405
    Hoi,

Ik heb onlangs wat extra edo ram in m'n oude compaq deskpro 4000 geprikt.

als os is mandrake linux 8.2 geinstalleerd (werkte voorheen prima )

Nu kreeg ik als foutmelding Kernel Panic system will halt

okay ik dus rebooten.

nu krijg ik de melding

CRC error

- - halt

dus ik kijken of ik de boel kan fixen dmv boot diskette en bootable cd-rom, maar niks hoor steeds weer de melding tijdens het installeren,

CRC error

- - halt

ligt dit aan het geheugen ?? (wat ik wel vreemd zou vinden omdat ik dmv F1 het geheugen bij de eerste keer opstarten heb kunnen aanpassen in de bios )

mmm

Ik ga overmorgen (als ik dan tijd heb ) de edo's eruit halen rebooten bios veranderen en kijken of ik 'm weer zonder errors aan de praat kan krijgen.

ps ligt het aan mandrake dat ie extra geheugen dat de bios wel herkend maar de kernel niet ??
    "Censuur is de dood van de democratie"
    pi_20756137
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 22:52 schreef Flying_Vee het volgende:
    Nu kreeg ik als foutmelding Kernel Panic system will halt

CRC error

- - halt

CRC error

- - halt

ligt dit aan het geheugen ??
    Zou me niks verbazen. Run even memtest86 (zie Google) en je weet of de simmetjes betrouwbaar zijn. Ik gok van niet...
    pi_20757159
    yes, ik heb EINDELIJK me ati drivers aan de praat gekregen
    Is het normaal dat ik in YaST nog steeds hardware 3d support niet kan aanzetten?
    Hij is wel een stuk sneller dan voorheen in bijvoorbeeld mijn opengl screensavers.
    pi_20759578
    Ik hoop dat dit hie op de goede plek staat, ik waag het erop.
    Het volgende is het geval. Ik draai een script dat het volgende doet:
    1) verplaats het bestand <zoekterm>_<datumvangisteren>.dmp naar de directory old_dmp
    2) maak een nieuw bestand aan ( <zoekterm>_datum.dmp ).
    3) indien geen fouten zijn geconstateerd, verwijder het oude bestand uit de dir old_dmp

Ik probeer dat nu op te lossen door
    mv master* old_dmp (dat is toch de goede wildcard?)
    maar daar krijg ik mv: rename master% to old_dmp: No such file or directory te zien, terwijl er wel degelijk een bestand master_20040720.dmp staat.

In plaats van te verplaatsen mag het bestand ook gerenamed worden naar .old ofzo, dat maakt niet uit.
    Wie kan mij vertellen wat ik fout doe of hoe ik het anders kan doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door WheeleE op 21-07-2004 10:14:39 ]
    "...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
    "Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
    "It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
    pi_20761092
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 10:08 schreef WheeleE het volgende:
    Ik probeer dat nu op te lossen door
    mv master* old_dmp (dat is toch de goede wildcard?)
    Is de goede wildcard (je kunt ook master_*.dmp gebruiken).
    quote:
    maar daar krijg ik mv: rename master% to old_dmp: No such file or directory te zien, terwijl er wel degelijk een bestand master_20040720.dmp staat.
    is master% een type-fout?

Geef de output van ls -ld master* old_dump/ eens?
    nl,
    Als de file niet zou bestaan zou je de filemelding "no match" krijgen.
    Als de directory old_dump niet zou bestaan en er is maar 1 match voor master* dan krijgt die file de naam old_dump.
    old_dump bestaat niet en je hebt meerdere matches dan krijg je een "fout" van.

Als je overigens ipv een mv met wildcard iets doet als (sh, werkt niet in ?csh) for oldfile in master*.dmp; do mv $oldfile old_dump/${oldfile}; done werkt dat wel?
    pi_20763093
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 11:27 schreef devzero het volgende:

[..]

Is de goede wildcard (je kunt ook master_*.dmp gebruiken). [b]ik merk het, dat werk gewoon.
    [..]

is master% een type-fout?
    oeps...ja
    quote:
    Geef de output van ls -ld master* old_dump/ eens?
    $ pwd
    /backup/sybase
    $ ls -ld master* old_dump
    ls: old_dump not found
    -rw-r--r-- 1 sybase system 4636672 Jul 21 09:14 master_db_20040721.dmp
    quote:
    nl,
    Als de file niet zou bestaan zou je de filemelding "no match" krijgen.
    Als de directory old_dump niet zou bestaan en er is maar 1 match voor master* dan krijgt die file de naam old_dump.
    old_dump bestaat niet en je hebt meerdere matches dan krijg je een "fout" van.

Als je overigens ipv een mv met wildcard iets doet als (sh, werkt niet in ?csh) for oldfile in master*.dmp; do mv $oldfile old_dump/${oldfile}; done werkt dat wel?
    $ ls -als
    total 624456
    8 drwxrwx--- 3 sybase system 8192 Jul 21 12:53 .
    8 drwxr-xr-x 5 root system 8192 Apr 29 10:02 ..
    393568 -rw-r--r-- 1 sybase system 403009536 Jun 30 13:16 cms0900_20040630.dmp
    114168 -rw-r--r-- 1 sybase system 116903936 Jul 13 14:13 cms0909_20040713.dmp
    112168 -rw-r--r-- 1 sybase system 114853888 Jul 16 13:11 cms0910_20040716.dmp
    4528 -rw-r--r-- 1 sybase system 4636672 Jul 21 09:14 master_db_20040721.dmp
    8 drwxr-xr-x 2 sybase system 8192 Jul 21 12:43 old_dmp
    $ for oldfile in master*.dmp; do mv $oldfile old_dmp/${oldfile}; done
    $ ls -als
    total 619928
    8 drwxrwx--- 3 sybase system 8192 Jul 21 12:54 .
    8 drwxr-xr-x 5 root system 8192 Apr 29 10:02 ..
    393568 -rw-r--r-- 1 sybase system 403009536 Jun 30 13:16 cms0900_20040630.dmp
    114168 -rw-r--r-- 1 sybase system 116903936 Jul 13 14:13 cms0909_20040713.dmp
    112168 -rw-r--r-- 1 sybase system 114853888 Jul 16 13:11 cms0910_20040716.dmp
    8 drwxr-xr-x 2 sybase system 8192 Jul 21 12:54 old_dmp
    $ ls old_dmp
    master_db_20040721.dmp
    $
    Yep!

Nu proberen of ik dit ook via een ftp-sessie kan bewerstelligen.
    ik had nog niet verteld dat het allemaal wordt uitgevoerd vanaf een windows200pro-server 9de centrale onderhoudsserver zeg maar), dmv een ftp-connectie.
    "...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
    pi_20766597
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 12:56 schreef WheeleE het volgende:
    $ ls -ld master* old_dump
    ls: old_dump not found
    Sorry, typefoutje van mij. Moest old_dmp zijn
    quote:
    $ ls old_dmp
    master_db_20040721.dmp
    Raar dat dat wel werkt, en met een wildcard niet.
    quote:
    Nu proberen of ik dit ook via een ftp-sessie kan bewerstelligen.
    Een rename via ftp kan wel, maar ik betwijfel of je daar wildcards kunt gebruiken. Een for-loop zit zeker niet in ftp
    quote:
    ik had nog niet verteld dat het allemaal wordt uitgevoerd vanaf een windows200pro-server 9de centrale onderhoudsserver zeg maar), dmv een ftp-connectie.
    Wat is er mis met de crontab
    pi_20774212
    nog eventjes over me ati drivers/3d support, me screensavers zijn nu gewoon goed en vloeiend, maar enemy territory kan hardware openGL niet vinden.
    Ook kan ik in Yast nog steeds geen hardware 3d support aanzetten.

Ik heb deze howto http://blahserver.greatnow.com/atihowto.html gevolgd.
    Als ik op het plaatje kijk, heeft hij bij openGL renderen radeon staan, en ik nog steeeds mesa, wat doe ik fout?
    Iemand ideetje?
    pi_20775027
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 15:13 schreef devzero het volgende:

[..]

Sorry, typefoutje van mij. Moest old_dmp zijn
    [..]

Raar dat dat wel werkt, en met een wildcard niet.
    [..]

Een rename via ftp kan wel, maar ik betwijfel of je daar wildcards kunt gebruiken. Een for-loop zit zeker niet in ftp
    [..]

Wat is er mis met de crontab
    Helemaal niks, maar dan moet ik mijn pakket onderhoudsscript allemaal gaan omschrijven naar crontab. Voor 1 server vond ik dat wat zonde van mijn tijd, maar om het echt goed te laten verlopen kom ik daar niet onder uit vrees ik.
    De for-loop werkte echter prima als ik het commando gewoon op de server zelf uitvoerde. Bedankt daarvoor .
      donderdag 22 juli 2004 @ 11:57:34 #185
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_20784925
    Ik wil static routing instellen voor mijn FreeBSD doos op mijn router. Mijn router wil alleen niet een client host name van mijn server zien. (Al die windows bakken hebben standaard windows id's zoals : w-evfshuaqmiclu.

Daar heeft ie geen moeite mee, maar mijn FreeBSD doos pakt ie dus niet. En dat vind ik erg vervelend, want elke DHCP renew moet ik portmapping dan weer opnieuw instellen. Iemand enig idee hoe ik mijn FreeBSD doos een Client Host Name kan geven?
    pi_20789690
    Hoe kan ik in FreeBSD ervoor zorgen dat de standaard texteditor nano is en niet vi? Als ik bijvoorbeeld "crontab -e" doe, wordt nu vi gestart en dat vind ik geen prettig programma.
    pi_20789840
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 15:39 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Als ik bijvoorbeeld "crontab -e" doe, wordt nu vi gestart en dat vind ik geen prettig programma.
    quote:
    -e Edit the current crontab using the editor specified by the VISUAL or EDITOR environment variables.
    pi_20789988
    okay, ik wil linux er weer afgooien, en windows er terug opzetten, alleen nu heb ik al me documenten naar me reiser partitie gekopieerd, en me ntfs geformatteerd.
    Nou moeten al me documenten terug op de ntfs, maar hoe?
    Windows ziet de reiser niet, en linux mag niet op de ntfs schrijven?
    Heb geen zin om bijna 20gb aan data kwijt te raken en heb geen DVD brander
    pi_20790342
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 15:51 schreef Markster het volgende:
    okay, ik wil linux er weer afgooien, en windows er terug opzetten, alleen nu heb ik al me documenten naar me reiser partitie gekopieerd, en me ntfs geformatteerd.
    Nou moeten al me documenten terug op de ntfs, maar hoe?
    Windows ziet de reiser niet, en linux mag niet op de ntfs schrijven?
    Heb geen zin om bijna 20gb aan data kwijt te raken en heb geen DVD brander
    Gebruik FAT. Daar hebben Windows en Linux allebei geen problemen mee.
    pi_20790391
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 16:06 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Gebruik FAT. Daar hebben Windows en Linux allebei geen problemen mee.
    kan linux gewoon naar FAT schrijven?
    Hmm nu ik er over na denk, is het wel logisch omdat die het rechtensysteem niet kent van ntfs..
    Was FAT alweer helemaal uit het oog verloren, bedankt, ik ga het even proberen!
    pi_20790637
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 16:09 schreef Markster het volgende:

[..]

kan linux gewoon naar FAT schrijven?
    Hmm nu ik er over na denk, is het wel logisch omdat die het rechtensysteem niet kent van ntfs..
    Was FAT alweer helemaal uit het oog verloren, bedankt, ik ga het even proberen!
    Yep, linux/bsd heeft totaal geen probleem met lezen en schrijven naar FAT...
    * what you can't have you, can't resist *
    pi_20791886
    [overbodige opmerking]
    Vergeet niet dat je voor 20 GB fat32 ipv fat moet gebruiken onder windows. Voor linux/bsd is dat vfat.
    [/overbodige opmerking]
    pi_20793640
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 15:39 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Hoe kan ik in FreeBSD ervoor zorgen dat de standaard texteditor nano is en niet vi? Als ik bijvoorbeeld "crontab -e" doe, wordt nu vi gestart en dat vind ik geen prettig programma.
    In UNIX is vi de standaard dus het is zeker handig om wat standaard vi-commando's te leren. Je kunt op http://vh224401.truman.edu/~dbindner/mirror/ een reference card downloaden.
    Maar de info welke editor standaard gebruikt wordt staat in je ~/.profile.
    pi_20794384
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 19:12 schreef mbeis het volgende:

[..]

In UNIX is vi de standaard dus het is zeker handig om wat standaard vi-commando's te leren. Je kunt op http://vh224401.truman.edu/~dbindner/mirror/ een reference card downloaden.
    Maar de info welke editor standaard gebruikt wordt staat in je ~/.profile.
    Mja, ik ken er wel een paar: insert en quit enzo. Ik gebruik het echter enkel op mijn router/NAT omdat het praktisch onmogelijk is (voor een n00b als ik) om er een andere editor op te krijgen.

Andere editor configgen in bash:
    quote:
    export EDITOR="<path to editor>"
    Hier een handig linkje voor meer environment variables. Thx devzero.
    pi_20794647
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 19:55 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Hier een handig linkje voor meer environment variables. Thx devzero.
    Ik word altijd zo blij als mensen ook zelf gaan zoeken
    pi_20862335
    Ik heb op mijn SuSE 9.1 systeem

postfix met amavisd-new en clamav als virusscanner geinstalleerd.

alleen als ik nu test virusmailtjes ernaartoe verstuur heeft hij ze er niet tussenuit gefilterd.

moet er nog een speciale handeling gedaan worden om clamav met amavisd te laten werken?
    In de ban van de mods.
    pi_20864095
    laat maar

al gevonden...

kwestie van @BYPASS uitzetten in amavisd.conf
    In de ban van de mods.
      dinsdag 27 juli 2004 @ 09:53:25 #198
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20883653
    Ik krijg deze foutmeldingen:
    /etc/cron.daily/logrotate:

error: error getting file context /var/log/rpmpkgs: No data available
    error: error getting file context /var/log/messages: No data available

Nou heb ik dit wel gevonden als (mogelijke) uitleg:
    The file has no security context assigned, so logrotate is unable to get
    the context of the log prior to rotation in order to preserve it.

Alleen is het nog echt te vroeg voor mijn hersentjes om dit te vertalen naar het Nederlands...Weet iemand wat het probleem is?
    koekoek
    pi_20884101
    quote:
    Op dinsdag 27 juli 2004 09:53 schreef RichyRich het volgende:
    Ik krijg deze foutmeldingen:
    /etc/cron.daily/logrotate:

error: error getting file context /var/log/rpmpkgs: No data available
    error: error getting file context /var/log/messages: No data available

Nou heb ik dit wel gevonden als (mogelijke) uitleg:
    The file has no security context assigned, so logrotate is unable to get
    the context of the log prior to rotation in order to preserve it.

Alleen is het nog echt te vroeg voor mijn hersentjes om dit te vertalen naar het Nederlands...Weet iemand wat het probleem is?
    Ik neem aan dat je fedora + SElinux draait.

Logrotate (de gepatchde versie die jij hebt) bewaart de file context van de oorspronkelijke logfile en die is niet gezet. Heb je fixfiles gedraait? Meer in de SELinux faq http://people.redhat.com/(...)nderstanding-selinux
      dinsdag 27 juli 2004 @ 10:45:51 #200
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20884428
    SElinux staat op disabled...Daar kan ik dus helaas weinig mee
    koekoek
    pi_20910706
    [OpenBSD]

Misschien dat ik me wat dingen op de hals gehaald heb die ik eigenlijk niet wil, maar bij mij is het issue de volgende:
    Ik heb gisteren een kale 2-proc server geleverd en heb hierop OpenBSD 3.5 "geinstalleerd" (Staat nu alleen minimum op, packages moeten nog.)
    Nu was ik de docs nog eens goed aan het lezen om te achterhalen welke packages ik moest hebben om raid aan de praat te krijgen, stuit mijn blik op het feit dat
    OpenBSD 3.5 nog geen smp heeft

Mijn vraag is nu: Kan ik beter openBSD eraf flikkeren en bijvoorbeeld een Debian installeren omdat daarbij de Multi processor ondersteuning wel goed schijnt te zijn, of zijn er manier om openBSD zover te krijgen om de multiprocessor daadwerkelijk te gebruiken. (Of heb ik gewoon domweg iets over het hoofd gezien?)
    Het geheel moet een mysql server worden die enkel via ssl/ssh te bereiken is (db connecties ook).
      vrijdag 30 juli 2004 @ 11:45:59 #202
    18407 RichyRich
    hop hop hop
    pi_20950729
    Ff snel vraagje:

df -h
    /dev/sda1 230G 199G 19G 91% /backup

Hoe kan dit en belangrijker, hoe krijg ik de missende 10 gb weer terug?
    koekoek
    pi_20963637
    *tvp*
      vrijdag 30 juli 2004 @ 22:10:57 #204
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_20963777
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 11:45 schreef RichyRich het volgende:
    Ff snel vraagje:

df -h

Ik neem aan dat dit EXT2 is? Er wordt standaard een aantal % diskruimte gereserveerd voor "root" en om fragmentatie van het filesystem tegen te gaan. Oftewel: tegen de tijd dat users niet meer kunnen schrijven, blijft er nog een paar procent over voor root/system-processes.

Als het een system-FS is, kan je het beter zo laten, als het voor backups is, waar toch alleen serieel geschreven wordt, en dus ook geen "root-reserve" nodig is, kan je dit bij het maken van het filesystem instellen.
    mkfs.ext2 -m 0 /dev/sda1 # uit m'n hoofd

[ Bericht 15% gewijzigd door RemcoDelft op 30-07-2004 22:17:57 ]
    censuur :O
      vrijdag 30 juli 2004 @ 22:16:03 #205
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_20963894
    Anyway, mijn vraag....:
    Ik heb een 3Com/DELL pcmcia netwerkkaartje, model 3CCFE575CT-D1 ...
    Deze deed het prima in m'n 1 GHz P3. Nu zit-ie in m'n Armada 1500c (Mobile Celeron 400 MHz), met Linux Gentoo.
    Probleem: hij kapt er na een paar minuten tot een half uur mee....... Dit doet-ie ook vanaf de Gentoo boot-CD. Echter, onder Knoppix werkt-ie probleemloos! Zelfde module (3C59x), zelfde hardware.
    Ik kan met de volle snelheid (11.15 Mbyte/s) downloaden, zolang-ie het doet...
    Iemand suggesties?
    censuur :O
    pi_20968386
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 22:10 schreef RemcoDelft het volgende:
    Als het een system-FS is, kan je het beter zo laten, als het voor backups is, waar toch alleen serieel geschreven wordt, en dus ook geen "root-reserve" nodig is, kan je dit bij het maken van het filesystem instellen.
    mkfs.ext2 -m 0 /dev/sda1 # uit m'n hoofd
    Of met tune2fs (zie de manpage) de reserved block count aanpassen, dan hoef je niet het filesystem opnieuw aan te maken...
      zaterdag 31 juli 2004 @ 10:23:49 #207
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_20970894
    Ik heb een serieus probleem met mijn FreeBSD installatie. Ik heb eerder een topic geopend waarin ik problemen had met de installatie van FreeBSD (deze crashte voor dat hij in /stand/sysinstall kwam). Ik heb inmiddels de oorzaak gevonden. Zodra ik in de BIOS mijn SATA controller op de "Enchanced Mode" zet, en SATA+PATA selecteer, wil FreeBSD niet meer verder. Als ik dat uitzet, heeft mijn schijf voor FreeBSD de volgende 'locatie': /dev/ad4s2a. Als ik deze functie aan zet, heeft mijn FreeBSD schijf de locatie: /dev/ad0s2a. En dan pikt FreeBSD hem wel. Als deze functie aan zet, geeft FreeBSD aan dat hij het 'root filesystem' niet kan vinden, en geeft mij de optie om dit handmatig in te voeren. Als ik dan ufs:/dev/ad4s2a invoer, loopt hij alsnog vast.

Ik boot FreeBSD dus nu in de zogenaamde "compatibility mode" van mijn moederbord, en dan boot FreeBSD dus wel. Het probleem is echter dat hij mijn SATA schijven nu niet ziet, en ik dus ruim 300GB aan data niet kan aanspreken. Dus als iemand een oplossing weet

Systeem specs:
    P4 2,6 GHz
    Asus P4P800
    Maxtor ATA 80 GB (2 partities, 1 FreeBSD 10GB, 1 NTFS 70GB)
    Maxtor SATA 200 GB (1 partitie, FAT32)
    Maxtor SATA 120 GB (1 partitie, FAT32)
    HyperThreading uit
    Niet overclocked
    NEC1300 DVD/CD brander
    Lite-On DVD/CD speler
    pi_20997321
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 14:52 schreef Roönaän het volgende:
    quote:
    As of June, 2004, SMP (Symmetric MultiProcessor) support has been merged into the main OpenBSD development branch. At this time, the i386 and amd64 platforms supports SMP, but hopefully others, including macppc, sparc, and sparc64 will ultimately support SMP.
    bron
    pi_20998458
    quote:
    Op zondag 1 augustus 2004 21:14 schreef devzero het volgende:

[..]

[..]

bron
    bron
    quote:
    SMP support
    OpenBSD/i386 -current (NOT 3.5-release/-stable) supports most SMP (Symmetrical MultiProcessor) systems. To support SMP operation, a separate SMP kernel (bsd.mp) is included with the installation file sets.
    As this is a new feature, developers will want to see what hardware does and doesn't work when running SMP, so it is even more important to send a dmesg after install.
    En om nu op een server een nog niet release/stable neer te planten lijkt me niet helemaal super... Of ik interpreteer dingen verkeerd uit deze tekst

edit: bd.sm zit ook niet in de installset van 3.5/i386 vandaar dat ik me afvroeg hoe ik het dan aan de praat ging krijgen en toch stabiel te blijven.
    pi_20998952
    quote:
    Op zondag 1 augustus 2004 21:59 schreef Roönaän het volgende:
    En om nu op een server een nog niet release/stable neer te planten lijkt me niet helemaal super... Of ik interpreteer dingen verkeerd uit deze tekst
    Voor een productie machine zou ik het niet aanraden, hoewel current meestal (mjah) stabiel draait. Aangezien het nu in de current zit, zal het binnenkort waaarschijnlijk wel in de release komen; maar hij zit nog maar kort in de current, dus misschien toch maar aan FreeBSD of linux denken?
    pi_21010313
    Ik zit weer met een Linux/Suse probleempje

Ik heb op mn machine al Suse 9.0 staan, nu heb ik op een andere harddisk 9.1 gezet (wilde de verschillen vergelijken etc...). Nu start mijn systeem echter de Suse 9.1 op (hda) en in GRUB zie ik de andere Suse 9.0 niet terug.

Ik heb geprobeerd menu.lst in /boot/grub (9.1) aan te passen en dan overal waar hda staat gewoon hdb in te vullen. Dit werkt helaas niet. Mijn Grub ziet er nu als volgt uit:

### Suse 9.1 (werkt wel)
    title Linux
    kernel (hd0,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hda2 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
    initrd (hd0,1)/boot/initrd

### Suse 9.0 (werkt niet)
    title Suse 9.0
    kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hdb1 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
    initrd (hd1,0)/boot/initrd

Als ik met deze instellingen Suse 9.0 probeer op te starten, krijg ik de volgende foutmelding:

fsck failed (blabla)

Dan kom ik in een 'maintanance mode' waarin ik alleen kan inloggen met root-wachtwoord en alleen de console heb. Ik zit dan wel in Suse 9.0.

Wat moet ik doen om die twee normaal naast elkaar te laten lopen.
    pi_21026470
    quote:
    Op zondag 1 augustus 2004 21:59 schreef Roönaän het volgende:
    edit: bd.sm zit ook niet in de installset van 3.5/i386 vandaar dat ik me afvroeg hoe ik het dan aan de praat ging krijgen en toch stabiel te blijven.
    Niet. Linux of FreeBSD nemen denk ik. Of met één processor genoeg nemen natuurlijk.
    pi_21026566
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 22:16 schreef RemcoDelft het volgende:
    Zelfde module (3C59x), zelfde hardware.
    Kernel het zelfde (denk bv ook aan de pmcia module) ? Kernel configuratie het zelfde?
    pi_21026743
    quote:
    Op vrijdag 30 juli 2004 11:45 schreef RichyRich het volgende:
    Ff snel vraagje:

df -h

Als je een journalling filesystem gebruikt (ext3, reiser, xfs, jfs, ...) dan verlies je die 10GB door het journal. ext2 (zonder journal) wilde nogal eens corrupted raken bij een uncleane boot, bij een fs met journal heb je daar minder last van. En het is makkelijker te repareren. Je moet zelf maar kiezen dus.
    pi_21026994
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2004 14:52 schreef Roönaän het volgende:
    [OpenBSD]

Misschien dat ik me wat dingen op de hals gehaald heb die ik eigenlijk niet wil, maar bij mij is het issue de volgende:
    Ik heb gisteren een kale 2-proc server geleverd en heb hierop OpenBSD 3.5 "geinstalleerd" (Staat nu alleen minimum op, packages moeten nog.)
    Nu was ik de docs nog eens goed aan het lezen om te achterhalen welke packages ik moest hebben om raid aan de praat te krijgen, stuit mijn blik op het feit dat

Mijn vraag is nu: Kan ik beter openBSD eraf flikkeren en bijvoorbeeld een Debian installeren omdat daarbij de Multi processor ondersteuning wel goed schijnt te zijn, of zijn er manier om openBSD zover te krijgen om de multiprocessor daadwerkelijk te gebruiken. (Of heb ik gewoon domweg iets over het hoofd gezien?)
    Het geheel moet een mysql server worden die enkel via ssl/ssh te bereiken is (db connecties ook).
    http://www.openbsd.org/smp.html
    quote:
    http://www.openbsd.org/smp.html
    As of June, 2004, SMP (Symmetric MultiProcessor) support has been merged into the main OpenBSD development branch. At this time, the i386 and amd64 platforms supports SMP, but hopefully others, including macppc, sparc, and sparc64 will ultimately support SMP.
    Zou wel moeten lukken dus. FreeBSD heeft iig SMP-support: ik draai het op mijn dual CPU-server en beide CPU's worden gebruikt. Je moet hiervoor wel even een custom kernel bakken, maar da's simpel (gebruik het handbook!).
    pi_21028938
    quote:
    Op dinsdag 3 augustus 2004 10:19 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Zou wel moeten lukken dus. FreeBSD heeft iig SMP-support: ik draai het op mijn dual CPU-server en beide CPU's worden gebruikt. Je moet hiervoor wel even een custom kernel bakken, maar da's simpel (gebruik het handbook!).
    Het probleem zit er in dat SMP wel in OpenBSD's current branch zit maar niet in de release of stable branch. De vraag is dus of je het aandurft om een current branch te gebruiken voor een productie server. FreeBSD heeft idd al sinds de 3 serie SMP support
    pi_21029188
    quote:
    Op dinsdag 3 augustus 2004 10:04 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Als je een journalling filesystem gebruikt (ext3, reiser, xfs, jfs, ...) dan verlies je die 10GB door het journal.
    Da's wel een erg groot journal...
    pi_21030594
    In een review over de verschillende filesystems, was de reviewer tevreden over ReiserFS omdat het voor een partitie van 860GB, nog iets meer dan 800GB overliet voor gebruik.
    pi_21033009
    Kan je in de knoppix life cd, de cpu-speed instellen?

Ik heb hier een laptop met een hyperactieve cpufan. Graag zou ik de cpu-speed omlaag gooien om de fan te stillen en de notebook te gebruiken voor presentaties.

(hitte komt niet door de zomer, als de laptop langer dan 4 minuten aanstaan onder wat voor condities dan ook, de fan gaat aan op max speed en nog steeds voelt de bodem warm)
    pi_21033677
    Ronaan: http://carlthompson.net/Software/CPUSpeed, dunno of het werkt: ik heb het nog nooit gebruikt. Ik heb het even voor je opgegoogled.
    pi_21038545
    CPUSpeed 1.1 (enige beschikbaar van die site) compiled niet. Kan aan de standaard gcc liggen van bij knoppix, maar lijkt me dat die toch voldoende up to date zou moeten zijn. jammerz. Straks nog even op mijn fedora-machine proberen.
    pi_21047335
    Het zou toch wel moeten werken. Eventueel met een zelf-gecompilede kernel, ik weet alleen niet hoe je die dan moet booten icm de Knoppix-CD.
    pi_21048112
    quote:
    Op dinsdag 3 augustus 2004 13:24 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    In een review over de verschillende filesystems, was de reviewer tevreden over ReiserFS omdat het voor een partitie van 860GB, nog iets meer dan 800GB overliet voor gebruik.
    Hebben ze ext3 ook in die test meegenomen? Ik heb hier ext3 filesystems, op de systemen waar ik de grootte kan zien komt die op 32MB. (Op mijn 2.6 server is het bestand verborgen)

In ieder geval staat het volgende in de mke2fs man-page:

size=journal-size
    Create an internal journal (i.e., stored inside the filesystem) of size journal-size megabytes. The size of the journal must be at least 1024 filesystem blocks (i.e., 1MB if using 1k blocks, 4MB if using 4k blocks, etc.) and may be no more than 102,400 filesystem blocks.

Ziet er naar uit dat je wel een erg grote blocksize moet hebben, wil je een journal van ook maar een halve GB hebben!
    pi_21059747
    ik wil op mijn Debian-dingetje graag een ftp-server installeren, zodat ik (en anderen) gemakkelijk bij mijn mp3 verzameling kunnen.

vraag: welk ftp-programma is het beste?
    vraag: hoe doe ik dat goed configureren?

---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_21059994
    beste is natuurlijk glftpd, maar misschien makkelijker is vsftpd of warftpd

kleine howto glftpd:

General
    Commands/Notes/Tips/Info
    1. Grab latest glftpd.
    http://www.glftpd.com
    http://pftp.suxx.sk/glftpd
    2. Decompress the file. tar zxvf glftp-XXX.x.xx.tgz -C /
    3. Start the installation.
    /glftpd/installgl.sh
    4. You'll need a DSA-key. (replace MyServer with your sitename) /glftpd/create_server_key.sh MyServer
    5. Edit /etc/glftpd.conf Make sure you do it properly, else it wont work.

You also need to specify if user must use TLS, or if you let them choose. (Usage is recommended)
    Add your choice somewhere in glftpd.conf.

Option #1 - 100% TLS - User must use TLS to connect: Option #2 - 50% TLS - User decide:
    userrejectsecure !*
    userrejectinsecure *
    denydiruncrypted *
    denydatauncrypted * userrejectsecure !*
    userrejectinsecure !*
    denydiruncrypted !*
    denydatauncrypted !*

6. Add the following to the end of your glftpd entry in /etc/(x)inetd.conf
    -z cert=/glftpd/ftpd-dsa.pem
    7. Restart (x)inetd killall -HUP inetd (if using inetd)
    xinetd restart (if using xinetd)
    8. Login to site using the glftpd account on localhost username: glftpd
    password: glftpd

9. Create your own account site adduser username password *@*.*.*.*
    site change username flags +17
    10. Change password on glftpd account site passwd newpass
    11. Enjoy your newly created ftpd!

Requirements: inetd/xinetd and openssl
      donderdag 5 augustus 2004 @ 09:37:27 #226
    42782 QuietGuy
    opscheppende pats-nerd
    pi_21069696
    Vraagje, hoe meet je dit soort dingen: Hoe warm word jou pc met dit weer? op linux, als je geen GUI hebt?
    pi_21069698
    quote:
    Op woensdag 4 augustus 2004 20:41 schreef spydar het volgende:
    beste is natuurlijk glftpd, maar misschien makkelijker is vsftpd of warftpd

kleine howto glftpd:

[..]
    De meeste gebruikte ftp-server is dacht ik Proftp
    pi_21070038
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 09:37 schreef BarBaar het volgende:

[..]

De meeste gebruikte ftp-server is dacht ik Proftp
    daar zocht ik eigenlijk ook een goede uitleg over. apt-get install proftpd installeert het geheel, maar een nette config lukt me nog niet..

spydar, toch bedankt voor de copy-paste actie
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
      donderdag 5 augustus 2004 @ 10:20:32 #229
    42782 QuietGuy
    opscheppende pats-nerd
    pi_21070389
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 10:00 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    [..]
    apt-get install proftpd installeert het geheel
    Je gebruikt dus debian. ik gebruik zelf de ftpd die je installeert met apt-get install ftpd
    pi_21070760
    quote:

[..]

daar zocht ik eigenlijk ook een goede uitleg over. apt-get install proftpd installeert het geheel, maar een nette config lukt me nog niet..

Daar is google voor

Zoeken op proftpd howto of proftpd config
    pi_21072378
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 09:37 schreef QuietGuy het volgende:
    Vraagje, hoe meet je dit soort dingen: Hoe warm word jou pc met dit weer? op linux, als je geen GUI hebt?
    lm-sensors, doed.
    pi_21072433
    Ik gebruik Pure-FTPd, die ondersteunt virtual users. Maar ProFTPd werkt ook wel. Je zou evt Webmin kunnen installeren om het te configureren, maar beter is om gewoon een beetje te googlen en manpages te lezen.
    pi_21080111
    ik gebruik sendmail als mailserver
    nu heb ik voor domein1 en domein2 info@domein1.nl en info@domein2.nl

ik heb voor domein1 de user infodomein1nl an voor domein2 infodomein2nl aangemaakt.

is er een manier om voor domein1 en domein2 alle 2 username info te gebruiken (wel elk eigen mailbox)
    In de ban van de mods.
    pi_21081146
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 11:58 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Ik gebruik Pure-FTPd, die ondersteunt virtual users. Maar ProFTPd werkt ook wel. Je zou evt Webmin kunnen installeren om het te configureren, maar beter is om gewoon een beetje te googlen en manpages te lezen.
    mwah webmin is nie echt handig maakt j systeem ongelovelijk traag
    pi_21081201
    quote:

[..]

probeer anders gentoo forums

http://forums.gentoo.org/search.php
    pi_21092244
    subtiel tikje
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 16:54 schreef rihago het volgende:

ik heb voor domein1 de user infodomein1nl an voor domein2 infodomein2nl aangemaakt.

is er een manier om voor domein1 en domein2 alle 2 username info te gebruiken (wel elk eigen mailbox)
    In de ban van de mods.
    pi_21093209
    Nieuwe versie van SpamAssassin is uit:
    (non-ASF) SpamAssassin 2.64 was released on 2004-08-04 to address a potential DoS attack vulnerability in older (non-ASF) versions.

Kan iemand mij vertellen wat non-ASF is en wat het inhoudt?
    koekoek
    pi_21099129
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 17:41 schreef spydar het volgende:

[..]

mwah webmin is nie echt handig maakt j systeem ongelovelijk traag
    Ik vind het wel handig hoor. Hoe zit het dan met dat performanceverlies? Wanneer treedt dat op? Als je gaat Webminnen of zodra het webmin-proces start?
    pi_21099640
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 11:58 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    ga dat webmin eens proefrijden, anders het hele weekend kutten om proftpd aan de praat te krijgen
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_21102172
    of je kijkt op freshmeat.net over een gui voor proftpd heeft

linkje: http://freshmeat.net/sear(...)ojects&Go.x=0&Go.y=0
    pi_21102605
    quote:
    Op vrijdag 6 augustus 2004 17:45 schreef spydar het volgende:
    of je kijkt op freshmeat.net over een gui voor proftpd heeft

linkje: http://freshmeat.net/sear(...)ojects&Go.x=0&Go.y=0
    hmmz...waarom ben ik daar zelf niet opgekomen?

mag ik u zoenen?
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_21111699
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2004 16:54 schreef rihago het volgende:

Ik begrijp je niet. Je hebt 1 mx machine voor beide domeinen en je gebruikt virtusertable om info@domain1.nl te mappen op infodomain1nl?

Maar dan jouw vraag: wil je op 1 machine 1 account info met 2 mailboxes of wil je 2 machines met ieder een eigen user info?
    pi_21150066
    quote:
    Op maandag 2 augustus 2004 13:51 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
    Ik zit weer met een Linux/Suse probleempje

Ik heb op mn machine al Suse 9.0 staan, nu heb ik op een andere harddisk 9.1 gezet (wilde de verschillen vergelijken etc...). Nu start mijn systeem echter de Suse 9.1 op (hda) en in GRUB zie ik de andere Suse 9.0 niet terug.

Ik heb geprobeerd menu.lst in /boot/grub (9.1) aan te passen en dan overal waar hda staat gewoon hdb in te vullen. Dit werkt helaas niet. Mijn Grub ziet er nu als volgt uit:

### Suse 9.1 (werkt wel)
    title Linux
    kernel (hd0,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hda2 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
    initrd (hd0,1)/boot/initrd

### Suse 9.0 (werkt niet)
    title Suse 9.0
    kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hdb1 splash=silent desktop resume=/dev/hdb2
    initrd (hd1,0)/boot/initrd

Als ik met deze instellingen Suse 9.0 probeer op te starten, krijg ik de volgende foutmelding:

fsck failed (blabla)

Dan kom ik in een 'maintanance mode' waarin ik alleen kan inloggen met root-wachtwoord en alleen de console heb. Ik zit dan wel in Suse 9.0.

Een kickje, beetje overspoeld door andere vragen....
    pi_21151427
    quote:
    Een duidelijkere post plaatsen, met bijvoorbeeld de reden die SuSE geeft voor de boot in single user mode...
    pi_21151447
    quote:
    quote:
    Twee keer hetzelfde, dat viel me op.

Verders ken ik Grub niet
    pi_21151570
    quote:
    Op maandag 9 augustus 2004 12:26 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Een duidelijkere post plaatsen, met bijvoorbeeld de reden die SuSE geeft voor de boot in single user mode...
    Oke, ik zie tijdens het opstarten dat bij fsck een keer failed komt te staan, maar ik kan deze regel niet weer oproepen omdat hij te snel voorbij gaat. Kan ik als ik ben ingelogd nog naar boven 'scrollen'?
    pi_21151614
    quote:
    Nu start mijn systeem echter de Suse 9.1 op (hda) en in GRUB zie ik de andere Suse 9.0 niet terug.

..knip..

Ik neem aan dat je de disks hebt omgewisseld? Dus 9.0 was eerst hda en nu hdb en op je "nieuwe" disk heb je 9.1 gezet en die staat nu als hda? Heb je dan ook je /etc/fstab van 9.0 aangepast, anders verwijst die nl nu naar de nieuwe disk. Even met vi je 9.0 fstab aanpassen (alle verwijzingen naar hda->hdb) .
    pi_21151648
    quote:
    Op maandag 9 augustus 2004 12:34 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de disks hebt omgewisseld? Dus 9.0 was eerst hda en nu hdb en op je "nieuwe" disk heb je 9.1 gezet en die staat nu als hda? Heb je dan ook je /etc/fstab van 9.0 aangepast, anders verwijst die nl nu naar de nieuwe disk. Even met vi je 9.0 fstab aanpassen (alle verwijzingen naar hda->hdb) .
    Nee, ik heb de 9.1 op een bestaande lege hd geinstalleerd.
    pi_21151660
    quote:
    Op maandag 9 augustus 2004 12:26 schreef BarBaar het volgende:
    Twee keer hetzelfde, dat viel me op.
    Wat doet die resume optie eigenlijk, heeft toch met hibernation te maken Zolang de root maar goed staat
    pi_21155279
    quote:
    Op maandag 9 augustus 2004 12:37 schreef devzero het volgende:

[..]

Wat doet die resume optie eigenlijk, heeft toch met hibernation te maken Zolang de root maar goed staat
    Dat heb ik ook niet kunnen vinden. Ik heb wel even gekeken hoe de menu.lst er uitziet in de 'oude'(9.0) Suse. Het verschil met die hierboven is alleen dat het resume-deel wordt vervangen door 'showopts'. Als ik dit ook doe, is er echter geen vervandering.
    pi_21156768
    Die resume= is voor kernel-level suspend-to-disk inderdaad. Als je die functionaliteit werkelijk gaat gebruiken is het sterk aan te raden hiervoor niet dezelfde partitie te gebruiken. Als je dat wel doet, zorg er dan iig voor dat je na een 9.1 suspend niet 9.0 boot zonder eerst nog een keer de 9.1 sessie opnieuw te booten...

Maar de oorzaak van het probleem kan het verder niet zijn. En ja, er kan foute info in de /etc/fstab staan op zich. Je moet gewoon even goed kijken welke partities voor beiden de root zijn en zien of die in zowel fstab als menu.lst nog kloppen.
    pi_21175861
    Ik ben nu gewoon alles opnieuw aan het installeren, dan gaat het hoop ik allemaal goed.

Toch bedankt
      woensdag 11 augustus 2004 @ 11:54:19 #253
    54452 Risp
    Pushit on me
    pi_21203138
    Hey op het moment heb ik gentoo en windows xp draaien. Alleen wil ik xp opnieuw installeren maar heb geen zin om gentoo opnieuw te installeren zeker omdat het nog goed draait. Ik heb het geinstalleerd zoals op de gentoo site staat: dus met een bootpartitie van 32 mb. Hoe zorg ik nou dat ik na het installeren van xp toch weer gebruik kan maken van gentoo? Ik heb al wat rondgezocht maar ik werd er niet veel wijzer van, iets van livecd gentoo erin en dan grub runnen. Alleen heb ik geen flauw idee wat ik met grub moet doen. BvD
    "Came out to watch you play, why are you running away?"
    "I thought that you were hiding, and you thought that I had run away"
    -- Maynard James Keenan
    pi_21203745
    risp waarschijnlijk moet je fixboot en fixmbr uitvoeren
      woensdag 11 augustus 2004 @ 13:25:28 #255
    54452 Risp
    Pushit on me
    pi_21205482
    huh dat zit toch op de windows xp cd? als ik dat doe maakt hij het mbr zo dat ik nog alleen maar windows xp kan opstarten en dat wil ik dus juist niet!
    "Came out to watch you play, why are you running away?"
    "I thought that you were hiding, and you thought that I had run away"
    -- Maynard James Keenan
    pi_21206470
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 12:18 schreef spydar het volgende:
    risp waarschijnlijk moet je fixboot en fixmbr uitvoeren
    [edit]
    Ik heb nix gezegd, spydar.
    [/edit]

@ Risp: je kunt gewoon Windows opnieuw installeren, en dan booten vanaf de Gentoo LiveCD. Dan moet je je bestaande Gentoo-install chrooten (zoals vermeld in de Gentoo-manual) en kun je grub of Lilo runnen zodat de bootloader weer wordt hersteld.

[ Bericht 11% gewijzigd door F.U.B.A.R op 11-08-2004 14:54:08 (Mea culpa, mea maxima culpa) ]
    pi_21206999
    fubar volgens mij ondersteund grub die commando's ook
    pi_21403981
    Ik wil graag Linux installeren, maar weet niet goed hoe te beginnen. De drempel is voor mij erg hoog. Op advies van RX-Shorty (zie Installatie Linux heb ik Vmware gedownload, maar ik snap daar nix van.

Als ik de C partitie weg haal is het dan gewoon een kwestie van klikkerkdeklik tijdens de installatie of moeten er nog moeilijke beslissingen worden genomen?
      donderdag 19 augustus 2004 @ 19:28:19 #259
    30106 Hiawatha
    pi_21406011
    quote:
    Op donderdag 19 augustus 2004 17:59 schreef Computerleek het volgende:
    Ik wil graag Linux installeren, maar weet niet goed hoe te beginnen. De drempel is voor mij erg hoog. Op advies van RX-Shorty (zie Installatie Linux heb ik Vmware gedownload, maar ik snap daar nix van.

Als ik de C partitie weg haal is het dan gewoon een kwestie van klikkerkdeklik tijdens de installatie of moeten er nog moeilijke beslissingen worden genomen?
    Als je er nog geen ervaring mee hebt, maar toch wil proberen is het 't verstandigst als je linux op een aparte machine installeert. Heb je die niet, dan een apart partitie, maar VMware is idd makkelijker en veiliger. Wat snap je precies niet aan VMware? Welke versie heb je?
    pi_21406476
    Dat Vmware kom ik niet uit. Ik heb nog wel een oude harde schijf liggen die wel gewist kan worden. Ga ik het daar mee proberen. Bedankt.
      donderdag 19 augustus 2004 @ 19:53:03 #261
    30106 Hiawatha
    pi_21406591
    quote:
    Op donderdag 19 augustus 2004 19:48 schreef Computerleek het volgende:
    Dat Vmware kom ik niet uit. Ik heb nog wel een oude harde schijf liggen die wel gewist kan worden. Ga ik het daar mee proberen. Bedankt.
    Da's beter. Zorg ervoor dat alles dat je binnen Linux doet verwijst naar die extra HD. Linux is doet namelijk niet aan "Are you sure?" vraagjes. Tik je in dat je Windows HD geformateerd moet worden en druk je op enter, dan is 2 seconde later die disk leeg. Let dus goed op met wat je doet!!!!
    pi_21408785
    Ok bedankt. Ik ga het dit weekend proberen.
    pi_21413202
    quote:
    Op donderdag 19 augustus 2004 19:48 schreef Computerleek het volgende:
    VMware is toch simpel? Je maakt met dat programma gewoon een tweede PC aan. Wat snap je niet?
    pi_21424113
    in welke config file van webalizer stond de taal ook al weer?
    ik had een tijd terug namelijk een config file gevonden waarin ik alleen maar 'webalizer' hoefde te vervangen door 'webalizer-dutch' om 'm in het nederlands te krijgen (uiterraard wel het nederlandse pakket geinstalleerd) ik ben die conig nu alleen kwijt.

weet iemand welke ik bedoel?
    pi_21424818
    quote:
    Op vrijdag 20 augustus 2004 14:56 schreef danko het volgende:
    in welke config file van webalizer stond de taal ook al weer?
    Volgens mij kun je de taal alleen bij compile-time opgeven dmv --with-language=language. Je had een webalizer met de nederlandse taal, en die heette webalizer-dutch.
    pi_21424922
    dus kmoet webalizer er opnieuw opzette ofzo...?
    pi_21429344
    quote:
    Op vrijdag 20 augustus 2004 15:28 schreef danko het volgende:
    dus kmoet webalizer er opnieuw opzette ofzo...?
    Opnieuw compilen met
    quote:
    ./configure --with-language=...
    pi_21437140
    ik heb het gevonden, na dat je webalizer hebt geinstalleerd moet je webalizer-dutch-2.01.10-11mdk.i586.rpm installeren vervolgens in /etc/webmin/webalizer het bestandje config aanpassen
    hier zet je 'webalizer=webalizer-dutch' in in plaat van ''webalizer=webalizer'
    eerst was dit config bestandje er niet maar na een keer opnieuw installeren van webalizer ineens wel. als je geen webmin hebt zal dat bestandje er wel ergens zijn alleen weet ik dan niet waas.
    de inhoud van het bestandje is niets meer dan
    quote:
    su_shell=1
    auto=apache,squid
    webalizer=webalizer-dutch
    dus misschien kan je het zelf aanmaken als je het niet hebt ofzo...
    pi_21437288
    quote:
    Op zaterdag 21 augustus 2004 00:13 schreef danko het volgende:
    ik heb het gevonden, na dat je webalizer hebt geinstalleerd moet je webalizer-dutch-2.01.10-11mdk.i586.rpm installeren vervolgens in /etc/webmin/webalizer het
    En daar zit waarschijnlijk een executable in gecompileerd met --with-language=dutch en genaamd webalizer-dutch. Als je de srpm of een tar.gz pakt zou je het zelf ook kunnen doen
    pi_21440325
    ff snel vraagje over disk quota's
    in webmin kan ik zien dat een user over zijn 'Hard Block Limit' quota heen is (deze is ook rood gekleurd) maar de gebruiker kan nog steeds vrij uploaden.

hoe kan dit?
    ik wil namelijk dat de oser bij overschrijfing van een soft quota een waarschijwing krijgt en bij overschrijding van een hard quota gewoon simpelweg niet meer kan uploaden, alleen verwijderen.
    pi_21476619
    dat met die quota's werkt nu wel, maar hoe kan ik de gebruiker een bericht sturen dat hij bijvoorbeeld over zijn limiet is? bij de beschrijving van de module quota staat dat het het gebruik je users in de gaten houd en er een limiet aan vast zet, als users er over heen gaan krijgen ze een waarschuwing maar waar stel ik die waarschuwing in? moet dat bij de quota's of bij proftpd?

ik wil dus dat de user in z'n ftp-programma niet alleen te zien krijgt dat hij niet meer kan uploaden maar ook waarom niet.
      dinsdag 24 augustus 2004 @ 17:30:31 #272
    16851 Afwezig
    Tuig van de richel
    pi_21513040
    Ik wil in FreeBSD een programmatje in de background draaien als m'n SSH sessie ook voorbij is .. iemand enig idee hoe je dat doet?
      woensdag 25 augustus 2004 @ 10:15:22 #273
    30106 Hiawatha
    pi_21528370
    quote:
    Op dinsdag 24 augustus 2004 17:30 schreef Afwezig het volgende:
    Ik wil in FreeBSD een programmatje in de background draaien als m'n SSH sessie ook voorbij is .. iemand enig idee hoe je dat doet?
    programma starten met een & erachter. Als je em wilt starten op het moment dat je uitlogt:
    bash: starten vanuit een ~/.bash_logout
    tcsh: starten vanuit een ~/.logout
    pi_21528492
    quote:
    Op dinsdag 24 augustus 2004 17:30 schreef Afwezig het volgende:
    Voor je het programmaatje uitvoert, start je "screen". Daarmee kun je verschillende terminals aanmaken (CTRL + A + C), en van de een naar de andere switchen (CTRL + A + P/N). Als je wilt disconnecten en proces wilt laten doorgaan, doe je CTRL + A + D, en dan kun je uitloggen.
    De volgende keer log je terug in en typ je "screen -r" en dan kom je in je vorige sessie.
    pi_21550277
    Mogguh

Gisteravond heb ik een nieuwe server (PowerEdge 2300) in m'n netwerkje gehangen en Debain erop gezet, so far so good.

Nu zit ik op m'n werk en wil ik dus op dat ding komen (putty), inloggen op de server die direct aan het internet hangt: geen probleem.

Hoe kom ik nu achter het interne ip van die nieuwe server?
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
      donderdag 26 augustus 2004 @ 08:56:48 #276
    2863 bigben04
    FC Den Haag ole ole!
    pi_21550667
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 07:42 schreef E.r.w.i.n het volgende:
    Mogguh

Gisteravond heb ik een nieuwe server (PowerEdge 2300) in m'n netwerkje gehangen en Debian erop gezet, so far so good.

Nu zit ik op m'n werk en wil ik dus op dat ding komen (putty), inloggen op de server die direct aan het internet hangt: geen probleem.

Hoe kom ik nu achter het interne ip van die nieuwe server?
    Ligt eraan hoe 'ie z'n IP krijgt. Ik neem aan dat als je het niet weet, dat het via DHCP gaat. In dat geval zou je op de router/DHCP server kunnen kijken welke IP-adressen momenteel uitgedeeld zijn, daar moet 'ie tussen zitten (ik weet niet hoeveel systemen eraan hangen maar vast niet zoveel dat je ze niet een voor een uit zou kunnen proberen )
    Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
    pi_21550737
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 08:56 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe 'ie z'n IP krijgt. Ik neem aan dat als je het niet weet, dat het via DHCP gaat. In dat geval zou je op de router/DHCP server kunnen kijken welke IP-adressen momenteel uitgedeeld zijn, daar moet 'ie tussen zitten (ik weet niet hoeveel systemen eraan hangen maar vast niet zoveel dat je ze niet een voor een uit zou kunnen proberen )
    Jep, dat gebeurt volautomatisch via DHCP dat op server A (die aan het internet hangt) draait. Hoe kan ik dus op die server zietn welke IP's uitgedeeld zijn, het is er namelijk maar eentje.
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
      donderdag 26 augustus 2004 @ 09:11:05 #278
    2863 bigben04
    FC Den Haag ole ole!
    pi_21550801
    Volgens http://www.troubleshooters.com/linux/dhcp.htm zou je (mits je dhcpd gebruikt) in het bestand /etc/dhcpd.leases de uitgegeven IP's moeten kunnen zien.

/edit: als het bestand daar niet staat kan het afhankelijk van je distributie ergens anders staan. Gebruik dan 'locate dhcpd.leases' om het bestand te vinden. Eventueel eerst als root 'updatedb' draaien om de locate-database bij te werken.
    pi_21550850
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 09:11 schreef bigben04 het volgende:
    Volgens http://www.troubleshooters.com/linux/dhcp.htm zou je (mits je dhcpd gebruikt) in het bestand /etc/dhcpd.leases de uitgegeven IP's moeten kunnen zien.

/edit: als het bestand daar niet staat kan het afhankelijk van je distributie ergens anders staan. Gebruik dan 'locate dhcpd.leases' om het bestand te vinden. Eventueel eerst als root 'updatedb' draaien om de locate-database bij te werken.
    Gevonden, thanks!
    ---
    Just one note
    Could make me float
    Could make me float away
    pi_21550968
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 09:16 schreef E.r.w.i.n het volgende:

[..]

Gevonden, thanks!
    Ik weet niks van Debian, maar het lijkt me dat je voortaan gewoon ifconfig kan gebruiken...
    koekoek
      donderdag 26 augustus 2004 @ 09:35:38 #281
    2863 bigben04
    FC Den Haag ole ole!
    pi_21551032
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 09:30 schreef RichyRich het volgende:

[..]

Ik weet niks van Debian, maar het lijkt me dat je voortaan gewoon ifconfig kan gebruiken...
    Als je op de PC bent ingelogd waarvan je het IP-adres wil weten wel, maar in dit geval ging het erom dat 'ie via een andere server z'n netwerk binnenkwam en het IP van de nieuwe server (nog) niet wist.
    pi_21551371
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 09:35 schreef bigben04 het volgende:

[..]

Als je op de PC bent ingelogd waarvan je het IP-adres wil weten wel, maar in dit geval ging het erom dat 'ie via een andere server z'n netwerk binnenkwam en het IP van de nieuwe server (nog) niet wist.
    Ah ok, dat begreep ik dan niet uit zijn verhaaltje...

Ik heb niks gezegd
    koekoek
      donderdag 26 augustus 2004 @ 11:32:56 #283
    78498 classpc
    I don't like change
    pi_21552922
    Vraagje.
    Is Gentoo een goeie Linux voor mijn Pentium 1 fileserver?
    Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
      donderdag 26 augustus 2004 @ 13:31:40 #284
    78498 classpc
    I don't like change
    pi_21555528
    En toen was het stil...
    De Unix-Guru's waren geshokt van de vraag van classpc..

Maar ik heb in ieder geval de x86 universal iso van Gentoo gedownload van linuxiso.org .
    Alleen ziet hij hem nu als WinRAR bestand.
    Daarom kan ik de iso ook niet openen met nero en branden op cd.
    Heeft iemand ideeën?
    Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
    pi_21557331
    quote:
    Op woensdag 25 augustus 2004 10:15 schreef Hiawatha het volgende:
    programma starten met een & erachter. Als je em wilt starten op het moment dat je uitlogt:
    En vergeet nohup niet. Zie man voor werking.
    pi_21557484
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 11:32 schreef classpc het volgende:
    Vraagje.
    Geen idee. Probeer het eens. In tegenstelling tot de windows vs linux flametopics is het hier van
    "je moet gebruiken wat je bevalt". Wat sommige wel als nadeel van gentoo vinden voor wat oudere hardware is dat je veel moet compileren. Zolang je geen resource vretende grafische dingen gaat doen draaien (lijkt me sterk voor een fileserver) draaien de meeste distributies prima op een pentium 1.
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 13:31 schreef classpc het volgende:
    Maar ik heb in ieder geval de x86 universal iso van Gentoo gedownload van linuxiso.org .
    Alleen ziet hij hem nu als WinRAR bestand.
    Wat voor extensie heeft ie? Rar of Iso? Als je hem hernoemt naar iso herkent nero hem dan wel?
      donderdag 26 augustus 2004 @ 15:25:02 #287
    78498 classpc
    I don't like change
    pi_21557890
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 15:05 schreef devzero het volgende:
    Wat voor extensie heeft ie? Rar of Iso? Als je hem hernoemt naar iso herkent nero hem dan wel?
    Rar.
    Ik kan de extensie zelf ook niet wijzigen.
    Ik heb hem ook hernoemd naar iso maar dan wordt het gewoon .iso in de bestandsnaam erbij.
    In dit geval install-x86-universal-2004.1.iso.rar
    pi_21558077
    zou je inderdaad wel met een linux distro aan de gang gaan als je niet weet hoe je "Hide extensions for known filetypes" kunt uitvinken
      donderdag 26 augustus 2004 @ 15:39:59 #289
    78498 classpc
    I don't like change
    pi_21558235
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 15:33 schreef markvleth het volgende:
    zou je inderdaad wel met een linux distro aan de gang gaan als je niet weet hoe je "Hide extensions for known filetypes" kunt uitvinken
    Nee, ik heb de handleiding niet doorgewerkt zoals jij.
    pi_21558699
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 11:32 schreef classpc het volgende:
    Vraagje.
    Als je je fileserver niet voor iets nuttigs wilt gebruiken en alle CPU-cycles aan compilen wilt besteden wel.
    Tenzij je distcc gebruikt om andere PC's in je netwerk alles te laten compilen, zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb Gentoo op mijn P166 geprobeerd: het bootstrappen alleen al duurde 5 dagen en eindigde met een error. Toen heb ik er maar Debian op gezet. Dat was met een paar uur al klaar.

De ISO die je trouwens downloadt, moet je gewoon in Nero fikken: File -> Burn image. Controleer voor je dat doet wel eerst de MD5sum om zeker te zijn dat je de file goed gedownload hebt.
      donderdag 26 augustus 2004 @ 16:42:59 #291
    78498 classpc
    I don't like change
    pi_21559737
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 16:02 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Als je je fileserver niet voor iets nuttigs wilt gebruiken en alle CPU-cycles aan compilen wilt besteden wel.
    Tenzij je distcc gebruikt om andere PC's in je netwerk alles te laten compilen, zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb Gentoo op mijn P166 geprobeerd: het bootstrappen alleen al duurde 5 dagen en eindigde met een error. Toen heb ik er maar Debian op gezet. Dat was met een paar uur al klaar.

De ISO die je trouwens downloadt, moet je gewoon in Nero fikken: File -> Burn image. Controleer voor je dat doet wel eerst de MD5sum om zeker te zijn dat je de file goed gedownload hebt.
    Hij is inmiddels gebrand, en werkt goed.
    Ik zal Debian ook nog wel even proberen.
    pi_21627653
    bestaat er voor linux een programma dat m'n webcam kan aansturen en streamen via internet.
    dit moet wel gaan vanuit de console.
    dus niet via de grafische omgeving...
    pi_21678617
    Heb je al eens op google gezocht? De eerste hit die ik kreeg was the Video for Linux resources page.

Als je dan ook nog realmedia wil kun je 1 extra keyword gebruiken en dan vindt je de wat oudere pagina YoLinux Tutorial - Video Streaming with Real Media/Video (maar blijkbaar is de realmedia server nog steeds gratis, alleen een nieuwere versie).
    pi_21682127
    Hoe werkt "find" nu eigenlijk? Ik kan wel vrij simpele dingen doen zoals alle files kleiner dan 15KB zoeken en verwijderen, maar filenames zoeken met uitgebreide expressies lukt niet. Hoe doe ik onderstaand commando met find?
    quote:
    ls -al *.[0-99].??
      woensdag 1 september 2004 @ 13:21:13 #295
    42782 QuietGuy
    opscheppende pats-nerd
    pi_21682243
    quote:
    Op donderdag 26 augustus 2004 15:33 schreef markvleth het volgende:
    Dus als je een van de duizenden instellingen in windows niet weet te vinden moet je niet aan linux beginnen? Er zijn mensen die linux kunnen dromen en níets van windows afweten.

Dit soort rare flames zie ik dan ook niet graag hier...
    pi_21682375
    Mja, maar Linux is toch veel meer dan Windows een OS waar je dingen zelf moet uitzoeken. Als je "Hide extensions for known filetypes" niet kunt uitvinken, heb je volgens mij niet goed gezocht. Dan kan Linux wel meer problemen opleveren.
    pi_21682927
    Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??
    In de ban van de mods.
      woensdag 1 september 2004 @ 18:13:22 #298
    2863 bigben04
    FC Den Haag ole ole!
    pi_21688539
    quote:
    Op woensdag 1 september 2004 13:53 schreef rihago het volgende:
    Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??
    Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik gebruik Courier-Imap en dat bevalt goed.
    pi_21690552
    quote:
    Op woensdag 1 september 2004 13:15 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    ls -al *.[0-99].??
    Kun je dat niet gewoon met find -name '*.[0-99].??' doen?

(Let wel op de quotes, die zijn wel nodig ja....)
    pi_21690696
    Thx LinuxCx, ik gebruikte de foute quotes blijkbaar: ` ipv '.
    pi_21692468
    quote:
    Op woensdag 1 september 2004 19:44 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Thx LinuxCx, ik gebruikte de foute quotes blijkbaar: ` ipv '.
    Oeps... ` is iets heel anders ja. " had evt. wel gekund. ' en " zijn redelijk gelijk - het grootste/enige verschil is dat je tussen "deze quotes" naar variablen kunt verwijzen, tussen 'enkele quotes' kan dat niet.

En `deze quotes` doen heel wat anders - het commando dat tussen die quotes staat uitvoeren en de uitvoer geven. echo `ls` doet dus min of meer hetzelfde als gewoon ls.

* LintuxCx hoopt nu niet het al bekende uit te zitten leggen....

[edit] Oh leuk, ik heb nog het laatste woord ook.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')