abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21385081
Na alle positieve verhalen wil ik Linux eens erbij installeren. Ik heb een beetje informatie ingewonnen en Mandrake schijnt makkelijk te zijn. Die heb ik dus gedownload en met veel moeite gebrand. Nu schijnt het zo te zijn dat je Linux en Windows op 1 harde schijf kan zetten. Wat moet ik doen zodat Mandrake erbij geïnstalleerd en m'n Windows met rust wordt gelaten? Loop ik nog risico's dat het mis kan gaan?
pi_21385202
Als je HDD op voorhand in partities is gedeeld, is het geen probleem. Als je je Windows-partitie moet resizen, is het gevaarlijker.

[edit]
Bootloader installatie-instructies, daarmee installeer je een bootloader: een menu dat na het booten verschijnt en de keuze tussen de OS'en aangeeft.
[/edit]
pi_21385443
Bedankt voor jullie links.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Alleen... het is voor mij net Chinees wat daar staat.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Overigens heb ik alleen een C-schijf. Ziet Mandrake uit zichzelf waar nog een plekje vrij is op de harde schijf om zichzelf in te installeren?
pi_21385517
Ik denk niet dat je Mandrake op een Windows-schijf kunt zetten. Je zult je huidige schijf moeten herpatitioneren. Of een 2e HDD erbij hangen (makkelijker). Dan maak je twee partities voor Linux: 1 gewone (ext3, reiser, xfs, ...) en één voor de swap (200 - 300MB). En dan kun je aan de slag.
pi_21385561
ik wil me als linux noob er graag mee bemoeien, maar was het niet zo dat je voor swap altijd twee keer je ram geheugen nam?
pi_21385633
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 23:05 schreef markvleth het volgende:
ik wil me als linux noob er graag mee bemoeien, maar was het niet zo dat je voor swap altijd twee keer je ram geheugen nam?
Mwoah, krijg je niet vol denk ik. Ik heb 512MB RAM en 286MB swap en het lukt me echt nooit.
pi_21385675
Ik heb geen flauw idee hoe ik moet partitioneren. Wat dan misschien een beter idee is, om m'n documenten op een cd-rom te branden en de harde schijf te formatten en dan beginnen. Dan is de schijf leeg en heeft Mandrake de hele harde schijf voor zichzelf.
pi_21386069
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 23:09 schreef Computerleek het volgende:
Ik heb geen flauw idee hoe ik moet partitioneren. Wat dan misschien een beter idee is, om m'n documenten op een cd-rom te branden en de harde schijf te formatten en dan beginnen. Dan is de schijf leeg en heeft Mandrake de hele harde schijf voor zichzelf.
Wat je ook kan proberen om te zien hoe linux werkt is VMWare installeren.

Dan creeer je een virtuele pc in Windows.
Dus dan krijg je een venstertje in Windows wat in princiepe een pc is.
Hierdoor verneuk je je Windows eigenlijk nooit.

Download het hier: www.vmware.com

En als je zo'n venster (virtuele pc) start stop je gewoon cd 1 van mandrake erin en hij gaat installeren.

Dit is de beste manier om linux een keer te zien.
Estoy loco...Porque soy la manera que soy...
  woensdag 18 augustus 2004 @ 23:25:07 #10
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_21386136
De doelpartities kun je zelf aangeven. als je dit zelf doet is er weinig aan de hand, automatisch wil nog wel eens over je windows partities heengaan.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
.

Nog een extra tip; kijk uit met je bootloader.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
.
pi_21386533
Het is allemaal wat gecompliceerder dan ik gedacht had. Ik zal eerst eens een boek kopen hoe het moet en jullie hier niet meer mee lastig vallen. In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties!
  donderdag 19 augustus 2004 @ 00:01:15 #13
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_21387172
partition magic, resize je de win partitie , en dan kun ej onder de installatie de swap en linux partitie aanmaken
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
pi_21388748
en vergeet Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel2] niet voor je unix/linux vragen
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop