De Inspectie heeft de bij de Amsterdamse crisisopvang betrokken psychiatrische inrichtingen ontboden. Zij zal ze morgen wijzen op hun verantwoordelijkheden.
Vorige maand noemde minister Borst (Volksgezondheid) in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer onvoldoende samenwerking tussen de inrichtingen en de slechte organisatie van de crisisopvang als belangrijke oorzaken van de problemen in Amsterdam. Ook de Inspectie heeft daarop gewezen in haar jaarrapport over 2000.
De Inspectie zal morgen aandringen op onverwijlde en volledige uitvoering van het akkoord dat de bij de crisisopvang betrokken partijen in januari 2000 sloten om deze beter te laten functioneren en de gestoorden zoveel mogelijk in de eigen regio te kunnen opvangen. In 2000 moesten zelfs meer gestoorden te lang in een politiecel wachten dan in 1999, zo constateerde de inspectie.
De capaciteit van de crisisopvang wordt vóór 1 september met acht plaatsen uitgebreid, zo heeft minister Borst de Kamer geschreven. Daartoe was al eerder dit jaar besloten op verzoek van inrichtingen en zorgkantoor.
Volgens de minister hebben die haar de garantie gegeven dat met deze uitbreiding niemand meer onnodig lang in een politiecel, dat wil zeggen langer dan zes uur, op een plaats hoeft te wachten.
bron:NRC
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soms is een politiecel beter
Door onze redacteur Jaco Alberts
De rechter beval afgelopen zondag een Amsterdamse kliniek een gestoorde patiënt op te nemen. Absurd, vindt de leiding.
AMSTERDAM, 14 AUG. Het beeld is tamelijk absurd: een politiebusje dat een psychiatrische patiënt aflevert bij de Valeriuskliniek in Amsterdam. Politieagenten begeleiden de gestoorde persoon naar de grote hal met de kleurige, gebrandschilderde ramen. Waar de netten in het trappenhuis de bezoeker eraan herinneren dat het hier om een psychiatrisch ziekenhuis gaat. Verplichte opname, ook al is er in de hele kliniek geen plaats te vinden. Zo heeft de rechtbank besloten. Het beeld is niet alleen absurd, maar ook onrealistisch, zegt waarnemend eerste geneeskundige Hein Kramer van de Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Buitenamstel, waar de Valeriuskliniek onder valt. ,,Ook al zou Onze-Lieve-Heer bevelen dat we een patiënt moeten opnemen, we zouden het niet kunnen. Op een bepaald moment is het medisch onverantwoord om nog een patiënt op de crisisafdeling te plaatsen.'' Wie ook beveelt, Buitenamstel zal het bevel ook in de toekomst naast zich neerleggen.
Kramer laat de crisisafdeling zien met vijftien bedden op de eerste verdieping. De komst van een bezoeker kondigt hij eerst aan, om de vaak verwarde patiënten geen onnodige schrik aan te jagen. De meeste bewoners verdwijnen onmiddellijk in hun kamers. Als ze daar al niet zijn, want een van de patiënten ligt vastgebonden op een bed, een ander zit vastgebonden op een stoel. Uit gebrek aan isoleerruimtes, zegt Kramer. ,,We moeten creatief zijn.'' Een jonge vrouw schuifelt nog door de troosteloze gang. Ze vraagt of ze een vegetarische maaltijd kan krijgen.
Een grote deur biedt toegang tot vier isoleercellen, maar die gaat om privacyredenen niet open. Drie zijn bezet. Eén blijft altijd leeg, voor een noodsituatie in de kliniek. ,,Ons wordt nu gevraagd om een noodsituatie te creëren'', zegt Kramer, ,,waarbij personeel en andere patiënten ernstig gevaar kunnen lopen. Mensen vliegen elkaar aan, ze zijn vaak erg achterdochtig. Ik heb wel meegemaakt dat een patiënt in de gang zat en plotseling riep: jij moet niet aan mijn maag zitten, en vervolgens die ander aanviel. Gevolg van een psychose.''
Ook de vrijdag opgepakte psychiatrische patiënt voor wie de burgemeester had bevolen dat Buitenamstel hem moest opnemen, was zeer impulsief. ,,Ik heb het rapport over zijn gedrag gelezen. Die kun je niet in een groep behandelen, die moest onmiddellijk worden gesepareerd. Dat kan de melkboer ook nog wel bedenken.'' Lege isoleercellen waren er niet en telefoontjes naar de 43 andere instellingen in het land leverden niets op. ,,In zo'n geval is zo'n patient beter af in een politiecel'', zegt Kramer. ,,Daar krijgt hij elke twee uur bezoek van een psychiater.''
De Amsterdamse politie was het niet met de weigering van de Valeriuskliniek eens. Het kwam tot een ongebruikelijk kort geding, op zondag in het stadhuis. Burgemeester Cohen die zijn bevel genegeerd zag, wilde dat de rechter het ziekenhuis zou dwingen de patiënt op te nemen en de rechter gaf hem gelijk. Maar terwijl de advocaten van beide partijen in het stadhuis de degens nog aan het kruisen waren, hadden medewerkers van de Valeriuskliniek om één uur beet: er kwam een plaats vrij in een kliniek in Alkmaar.
Ook al geeft het kort geding de psychiatrie de gelegenheid haar problemen nog eens over het voetlicht te brengen, bij Buitenamstel zijn ze er niet blij mee: ,,Zo'n kort geding is desastreus voor de samenwerking'', zegt Marian Nijsen, lid van de Raad van Bestuur van Buitenamstel, een fusie van een Riagg en een psychiatrisch ziekenhuis met zo'n duizend medewerkers in Amsterdam. En samenwerking met politie en gemeente, zo betoogt ze, is ,,cruciaal in zo'n complexe problematiek''.
In januari vorig jaar sloten de drie grote Amsterdamse psychiatrische organisaties met de gemeente en politie het `Amstel Zorg Akkoord'. Nijsen geeft toe dat niet alle afspraken zijn nagekomen, zoals de zeven extra bedden voor acute opname die er in oktober zouden zijn. De plannen werden al snel weer door de werkelijkheid achterhaald. En die werkelijkheid, zegt Nijsen, is dat het aantal gedwongen opnames – `inbewaringstellingen' – de afgelopen jaren explosief is toegenomen. In Amsterdam moesten in 2000 ongeveer 600 patiënten gedwongen worden opgenomen, een aantal dat ook dit jaar zal worden gehaald. Rond 1995 was dat nog minder dan de helft.
Tot voor twee tot drie maanden lukte het nog telkens om elders in Nederland een plaats te vinden als Amsterdam vol zat, maar dat is nu voorbij. Ook elders groeit het probleem. En dat terwijl er allerlei maatregelen zijn genomen om te anticiperen op de groei van het aantal inbewaringstellingen. Zo besloot Buitenamstel in de zomer een deeltijdafdeling voor patiënten met lichtere psychische problemen tijdelijk te sluiten om het personeel in te zetten op de gesloten afdelingen. ,,Dat hebben we verkeerd ingeschat'', zegt Kramer: ,,We blijken niet in staat bij dit soort incidenten de benodigde capaciteit in te zetten.''
Een van de grote problemen waarmee de psychiatrie kampt is de doorstroming, of liever gezegd de verstoppingen bij andere onderdelen van de gezondheidszorg. Alleen al in Amsterdam zijn onlangs 200 verpleeghuisbedden opgeheven als gevolg van gebrek aan personeel. Dat geeft grote druk op de crisisopvang, zegt Kramer, met schrijnende gevolgen: ,,Hoogbejaarde mensen die aan het einde van hun leven nog met een inbewaringstelling hier binnenkomen. Meneer X die wacht op een opname in een verpleegtehuis, maar intussen zijn vrouw gaat slaan. Fysiek is hij daar nauwelijks toe in staat, maar je kunt moeilijk tegen zijn vrouw zeggen: u bent nu al 55 jaar getrouwd, hou het nog maar even vol. Zo iemand krijgt een inbewaringstelling. Afgelopen jaar gebeurde dat nog met een man van 101 jaar.''
Volgens Kramer gaat het daarbij niet om incidenten, maar gebeurt het steeds vaker, tientallen keren per jaar. ,,En dan heb ik het nog even niet over oude mensen die in hun eigen urine en ontlasting moeten liggen. Daarvan zeggen we: dat is niet erg genoeg.'' En de druk op de crisisopvang zal nog verder toenemen. Ook de zogenoemde maatschappelijke opvang zoals het Leger des Heils en andere sociale pensions kampen met geld- en personeelsgebrek en moeten afdelingen sluiten. Kramer: ,,Als die mensen in problemen komen, komen ze in gróte problemen. Ze hebben geen uitbundig contact met familie en belanden op straat. En als ze dan verward zijn, volgt een inbewaringstelling.''
Zo stroomt het water naar het laagste putje, betoogt Kramer. Want de psychiatrie is het enige onderdeel van de gezondheidzorg dat een wettelijke opnameverplichting kent. Al discussieert men over vergelijkbare verplichtingen voor onder meer algemene ziekenhuizen, zo ver is het nog niet. Intussen probeert de Amsterdamse psychiatrie noodmaatregelen te nemen: vanaf 27 augustus komen er acht tijdelijke bedden beschikbaar voor crisisopvang in Amsterdam. Daar mogen patienten dan 48 uur verblijven voordat ze naar een reguliere kliniek gaan.
Op de crisisafdeling van de Valeriuskliniek staat een deur op een kier. Binnen zit een nog jonge man voor zich uit te staren: ,,Ernstig dement, grote gedragsproblemen, een erfelijke kwestie'', zegt Kramer. ,,Hij hoort eigenlijk in een verpleegtehuis.'' En waarom mogen we hem dan wél zien? ,,Hij is nu al vergeten dat we binnen waren.'
wederom bron:NRC
------------------------------------------------------
Wat is jullie mening hierover?
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 15-08-2001 14:48]
Psychiatrische patiënten horen niet in een politiecel, dus moet er voor andere, voldoende, opvang gezorgt worden.
Bezuinigen op allerhande opvangmogelijkheden resulteert er altijd in dat de eerstehulp (politie, ziekenhuis etc) opgescheept wordt met gevallen die daar niet thuis horen.
Overigens ben ik van mening dat psychiatrische patiënten die voor overlast zorgen wel wat sneller mogen worden opgesloten dan nu het geval is.
Het moet voor artsen makkelijker worden psychiatrisch patiënten die onder dwang zijn opgenomen ook met dwang te behandelen. De PvdA gaat dat binnenkort via een wetswijziging voorstellen in de Tweede Kamer, zo heeft Kamerlid Van der Hoek woensdag bevestigd.
Nu mogen behandelend artsen, meestal een geneesheer-directeur, alleen overgaan tot dwangbehandeling als er een 'ernstig gevaar' bestaat voor de patiënt of omgeving. Van der Hoek wil dat dit criterium wordt teruggebracht naar 'gevaar'.
© ANP
=============================================================
Hé wat grappig. Zo zie je maar dat ik ook PVDA standpunten heb, of omgekeerd
quote:En dat dat toch moet blijken in een topic over verstandsverbijstering
Op woensdag 15 augustus 2001 10:19 schreef R@b het volgende:
Hé wat grappig. Zo zie je maar dat ik ook PVDA standpunten heb, of omgekeerd
V.
quote:Voor de gespleten persoonlijkheden onder ons...
Op woensdag 15 augustus 2001 12:23 schreef Gia het volgende:
Ik ben het met het bericht helemaal eens, maar waarom moet het er twee keer staan? Is dat voor de duidelijkheid?
Een schizofreen is nooit alleen
V.
quote:Defineer jij 'overlast' eens sluitend. Voor je het weet word je door de overheid tot psychiatrische patiënt bestempeld als je iets teveel herrie maakt. Geef de macht geen misbruikbaar instrument in handen.
Op dinsdag 14 augustus 2001 16:45 schreef R@b het volgende:
Overigens ben ik van mening dat psychiatrische patiënten die voor overlast zorgen wel wat sneller mogen worden opgesloten dan nu het geval is.
quote:Ach laat ik eens een PVDA standpunt citeren
Op woensdag 15 augustus 2001 12:29 schreef Ringo het volgende:[..]
Defineer jij 'overlast' eens sluitend. Voor je het weet word je door de overheid tot psychiatrische patiënt bestempeld als je iets teveel herrie maakt. Geef de macht geen misbruikbaar instrument in handen.
quote:Als ik naast een malloot woont die 's nachts voor hevige lawaaioverlast zorgt, omdat hij psychisch niet helemaal in orde is, dan mogen ze hem wat mij betreft opsluiten.
Nu mogen behandelend artsen, meestal een geneesheer-directeur, alleen overgaan tot dwangbehandeling als er een 'ernstig gevaar' bestaat voor de patiënt of omgeving. Van der Hoek wil dat dit criterium wordt teruggebracht naar 'gevaar'.
quote:En kijk eens hoe we ons oordeel klaar hebben over wat er met psychiatrische patienten moet gebeuren maar dat we niet eens weten wat de ziektebeelden inhouden!!!
Op woensdag 15 augustus 2001 12:29 schreef Verbal het volgende:[..]
Voor de gespleten persoonlijkheden onder ons...
Een schizofreen is nooit alleen
V.
( Ik weet het beter-mode ON)
Schizofrenie is iets anders dan de Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis ( MPD/MPS)!!!!!!!!!!!!!
( Ik weet het beter-mode OFF)
quote:Lekker genuanceerd weer...
Op woensdag 15 augustus 2001 13:00 schreef R@b het volgende:
Als ik naast een malloot woont die 's nachts voor hevige lawaaioverlast zorgt, omdat hij psychisch niet helemaal in orde is, dan mogen ze hem wat mij betreft opsluiten.
Gelukkig maar voor jou he? Dat ze die persoon waar jij last van hebt gewoon kunnen wegstoppen!
quote:Ik laat mij bij het citeren van een cabaret-tekst niet in de weg staan door daadwerkelijke medische info, sorry. Ik wet het verschil ook wel, maar:
Op woensdag 15 augustus 2001 14:34 schreef Vintersorg het volgende:[..]
En kijk eens hoe we ons oordeel klaar hebben over wat er met psychiatrische patienten moet gebeuren maar dat we niet eens weten wat de ziektebeelden inhouden!!!
( Ik weet het beter-mode ON)
Schizofrenie is iets anders dan de Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis ( MPD/MPS)!!!!!!!!!!!!!
( Ik weet het beter-mode OFF)
Een MPD-patiënt
is nooit alleen
bekt niet zo, he?
Tssssk
V.
quote:Sorry, was een foutje, er was een vervolg-bericht, maar heb dezelfde 2 keer geplaatst, ik zal het even corrigeren.
Op woensdag 15 augustus 2001 12:23 schreef Gia het volgende:
Ik ben het met het bericht helemaal eens, maar waarom moet het er twee keer staan? Is dat voor de duidelijkheid?
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 15-08-2001 15:27]
quote:Dan laat jij je toch lekker tolerant iedere nacht wakker houden door een dwaas die de hele buurt bij elkaar schreeuwt?.
Op woensdag 15 augustus 2001 14:37 schreef Vintersorg het volgende:[..]
Lekker genuanceerd weer...
Gelukkig maar voor jou he? Dat ze die persoon waar jij last van hebt gewoon kunnen wegstoppen!
Mij niet gezien, als ik zoiets doe mogen ze mij ook opsluiten.
quote:Vintersorg,
Op woensdag 15 augustus 2001 14:37 schreef Vintersorg het volgende:[..]
Lekker genuanceerd weer...
Het is steeds hetzelfde verhaal in de gezondheidszorg (en in het onderwijs); waar gaat al dat geld naartoe?
Ik krijg steeds meer de indruk dat van al het geld wat in het medische circuit circuleert, slechts een beperkt gedeelte op een zinvolle wijze wordt ingezet.
Of het nu om thuishulp, psychiatrie, gewone zorg of wat dan ook gaat, overal is te weinig personeel, is te weinig geld enzovoort enzovoort.
Je kunt natuurlijk lekker gaan roepen dat het allemaal zo erg is (goedkoop scoren dames en heren politici), maar doe er wat aan! Met andere woorden, schop mevrouw Borst *eindelijk* eens weg en licht de boel eens goed door. De centen moeten bij de mensen terechtkomen die het echte werk doen, niet allerlei managementtuig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |