Een hekel aan mijzelf. Met vlagen, vooral aan mijn lichaam of als ik wat eet. Dan voel ik me een mislukkeling en zwak. Ik was de afgelopen 3 maanden trots dat ik at, zelfs chips en nu kijk ik erop terug en walg ik van mezelf dat ik de kracht niet had om niet te eten.quote:Op maandag 14 juni 2004 13:44 schreef Frenkie het volgende:
Zo respect. Wat een duidelijke post.
Een ex-vriendinnetje had (heeft?) ook anorexia en ik herken alles. Het niet slapen, veels te veel sporten en jezelf niks, maar dan ook niks gunnen..
Zij had ook een bloedhekel aan zichzelf. Heb jij dat ook? Dat lijkt me echt ontzettend kut namelijk!
Wat valt er over te geven als je niets eet?quote:Op maandag 14 juni 2004 13:50 schreef SEMTEX het volgende:
Mensen met anorexia geven toch ook over?
ja stomme vraag hoor, maar volgens mij was dat een belangrijk detail.
Dit heb ik niet geschreven maar ik ken het meisje wel. Zij is al een tijdje opgenomen in Amerika. Ik vind de brief wel mooi omdat het zo goed laat zien hoe ziek ze is.quote:Dear Ana,
I offer you my soul, my heart and my bodily functions. I give you all my earthly possessions.
I seek your wisdom, your faith and your feather weight. I pledge to obtain the ability to float, to lower my weight to the single digits, I pledge to stare into space, to fear food, and to see obese images in the mirror. I will worship you and pledge to be a faithful servant until death does us part.
If I cheat on you and procreate with Ronald McDonald, Dave Thomas, the colonel or that cute little dog. I will kneel over my toilet and thrust my fingers deep in my throat and pray for your forgiveness.
Please Ana, don't give up on me. I'm so weak, I know, but only you with your strength inside me will I become a woman worthy of love and respect. I'm begging for you not to give up, I'm pleading with my shallow breathes and my pale skin. I bleed for you, suffer leg pains, headaches and fainting spells. My love for you makes me dizzy and confused I don't know whether I'm coming or going. Men run when they see the love I have for you and never return. But they aren't important to me all thats important is that you love me.
If you stay with me, I will worship you daily, I will run miles a day, come rain, snow, bitter cold or searing heat I will run from the pain and in fright. I will do 1,000 sit ups a day and lie to my family about what I eat and how I feel. I will stop weeping when I feel your warm arms embrace my shivering body. I will numb the hunger pains with razor blades and your strength.
Today, I renew our friendship and resolve to be faithful to you year long, life long. I begin each year with a 3 day fast in honor of you. If you give me the strength to fade away I will love you and worship you forever.
When I'm finally faded to nothing, when you've given me the gift of ending this torturous life. I will float on to the next world and be thin and beautiful payment for my undying love for you in this world.
I ask only one more thing you, please Ana, remove me from this hell, from this world ASAP. Please take away this hatred for my pain and allow me to be free and light.
Love Always, Worthless One
Ow dat is dan anders dan bij mijn ex. Die at niet omdat ze zichzelf geen eten gunde. Die had echt onwijs de schurft aan zichzelf. En om zichzelf te "straffen" at ze gewoon niet. Toen wij wat hadden at ze trouwens wel (en veel), maar slapen deed ze nog steeds amper en ze liet haar lichaam echt afzien (te veel en te zwaar sporten).quote:Op maandag 14 juni 2004 13:48 schreef Silmarwen het volgende:
Een hekel aan mijzelf. Met vlagen, vooral aan mijn lichaam of als ik wat eet. Dan voel ik me een mislukkeling en zwak. Ik was de afgelopen 3 maanden trots dat ik at, zelfs chips en nu kijk ik erop terug en walg ik van mezelf dat ik de kracht niet had om niet te eten.
Nee bij mij gaat het echt meer om de controle het gevoel iets wel te kunnen. Is nog stedsminachting maar meer minachting omdat ik vind dat ik alles niet goed genoeg doe. Ik moet alles altijd het beste kunnen overal perfect in zijn. En dat kan niet. Dat geeft ene gevoel van machteloosheid en anorexia geeft me controle terug. Terwijl het geen controle is. Ik heb geen controle mijn anorexia heeft controle over mij. Ik heb niets te zeggen, mijn anorexia bepaalt wat ik doe. En hoe erg ik dat niet wil ik kan maar niet winnen en als ik win is dat van korte duur.quote:Op maandag 14 juni 2004 14:00 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Ow dat is dan anders dan bij mijn ex. Die at niet omdat ze zichzelf geen eten gunde. Die had echt onwijs de schurft aan zichzelf. En om zichzelf te "straffen" at ze gewoon niet. Toen wij wat hadden at ze trouwens wel (en veel), maar slapen deed ze nog steeds amper en ze liet haar lichaam echt afzien (te veel en te zwaar sporten).
Dank jequote:Op maandag 14 juni 2004 13:41 schreef Maerycke het volgende:
Herkenbaar... Heel veel sterkte
Dat is niet waar. Mensen met anorexia geven zelfs nog het weinige over wat ze eten. Dan ben je niet goed geinformeerd.quote:Op maandag 14 juni 2004 13:52 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Wat valt er over te geven als je niets eet?
Nee dus mensen met boulimia geven over, weinig mensen met anorexia geven eigenlijk over. Dat is meer echt meer voor boulimia.
[..]
Dit heb ik niet geschreven maar ik ken het meisje wel. Zij is al een tijdje opgenomen in Amerika. Ik vind de brief wel mooi omdat het zo goed laat zien hoe ziek ze is.
Hallo ik heb anorexia... En van alle meisjes die ik nu zo langzamerhand ken met anorexia, en dat zijn er een stuk of 15, geven er maar 3 over.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:06 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Mensen met anorexia geven zelfs nog het weinige over wat ze eten. Dan ben je niet goed geinformeerd.
Beste Silmarwen, probeer je discussie niet te laten verzanden in een welles-nietes discussie. Dat zou zonde zijn.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:13 schreef Silmarwen het volgende:
Hallo ik heb anorexia... En van alle meisjes die ik nu zo langzamerhand ken met anorexia, en dat zijn er een stuk of 15, geven er maar 3 over.
De rest sport het eraf of gaat compenseren door niets eten of laxeren.
Dus misschien ben jij niet goed geinformeerd?
Er is geen vaste standaard voor anorexia of boulimia. Juist door het opleggen van vaste labels krijg je dat meisjes gaan denken dat ze niet echt een probleem hebben omdat ze niet kotsen, maar een laxeermiddel gebruiken, want dan is het niet anorexia. Er zijn ontzettend veel vormen van eetproblemen en hoe je het ook noemt: het blijft voortkomen uit dezelfde dingen, al uiten de symptomen zich bij iedereen anders.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:06 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Mensen met anorexia geven zelfs nog het weinige over wat ze eten. Dan ben je niet goed geinformeerd.
Dit is wat ik vind op een site over anorexia:quote:Op maandag 14 juni 2004 15:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Hallo ik heb anorexia... En van alle meisjes die ik nu zo langzamerhand ken met anorexia, en dat zijn er een stuk of 15, geven er maar 3 over.
De rest sport het eraf of gaat compenseren door niets eten of laxeren.
Dus misschien ben jij niet goed geinformeerd?
Meerdere dingen op een gestapelt.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:20 schreef innovative het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat je ineens een terugval hebt gehad? Tegenslag waardoor je het gevoel had de controle kwijt te zijn, of zomaar spontaan?
In ieder geval, ik wens je heel erg veel sterkte.
Ben ik ook weer wat wijzerquote:Op maandag 14 juni 2004 15:20 schreef Ripley het volgende:
[..]
Er is geen vaste standaard voor anorexia of boulimia. Juist door het opleggen van vaste labels krijg je dat meisjes gaan denken dat ze niet echt een probleem hebben omdat ze niet kotsen, maar een laxeermiddel gebruiken, want dan is het niet anorexia. Er zijn ontzettend veel vormen van eetproblemen en hoe je het ook noemt: het blijft voortkomen uit dezelfde dingen, al uiten de symptomen zich bij iedereen anders.
Dat dit symptomen zijn vana norexia betekent niet dat je elk symptoom moet kunnen aanvinken natuurlijk.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:21 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
lijst
ik wellus-nietus niet. Ik vind het interessant om te weten te komen dat er dus nog meer verschillende 'soorten' anorexia zijn. Ik dacht altijd dat mensen metr anorexia altijd kotsten.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:22 schreef DarkElf het volgende:
Semmie? punt is duidelijk.
wellus nietus heeft geen zin toch?
Dat staat op de site van sabn ja. Dat zijn punten waar je ana kunt voldoen maar je hoeft niet aan elk punt te voldoen. Ik kom regelmatig op sabn.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:21 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Sorry dat ik er zo over mierenneuk, maar er is zo'n groot schemergebied wat betreft eetziekten. Heel veel jonge meisjes hongeren nl. 'wel eens', maar zodra je idd gaat overgeven, gaat laxeren en je zelfbeeld helemaal scheef is, heb je naar mijn idee echt professionele hulp nodig en kun je anorexia echt een serieuze ziekte gaan noemen waar je van moet genezen.
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik kritisch ben hierover, want er wordt soms maar wat gediagnosticeerd hier in R&P
Nee, 2 waren zelfs al genoeg, stond er.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:24 schreef Ripley het volgende:
[..]
Dat dit symptomen zijn vana norexia betekent niet dat je elk symptoom moet kunnen aanvinken natuurlijk.
Daarom: mijn excuses als ik te kritisch overkwamquote:Ben het wel met je eens dat er hier niet op los gediagnosticeerd worden en dat dat een kwalijke zaak is, en dat veel meisjes een periode lang hongeren en toch niet doorschieten in de ernst van anorexia of boulimia. Alleen, je moet iets ook niet direct bagatelliseren omdat het niet aan het standaardbeeld van een bepaald eetprobleem voldoet.
Krijg je er ook hulp voor? Ik hoop van wel, want uiteindelijk is dit niet gezond voor je lichaam natuurlijk.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dat staat op de site van sabn ja. Dat zijn punten waar je ana kunt voldoen maar je hoeft niet aan elk punt te voldoen. Ik kom regelmatig op sabn.
Maar hoezo over gediagnotiseerd. Niemand hier heeft gezegd dat ik anorexia heb
Dat heeft mijn huisarts me wel goed duidelijk gemaakt.
Nogmaals mijn excuses danquote:Ik blijf je reactie nogal fel vinden.
Nope ik heb nu een bmi van 22 wat normaal is. Als je anorexia krijgt wanneer je dik bent kun je dus wel al anorexia hebben zonder dun te zijn. Er zijn ook veel meisjes die steeds wisselen van anorexia naar boulimia of bed en dus normaal gewicht hebben alleen veel jojo-en door 3 maanden niets te eten en vervolgens 2 weken alles te eten.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:28 schreef DarkElf het volgende:
sterker nog: iemand (die er verstand van heeft) heeft me niet zolang geleden verteld dat je bijv helemaal niet dun hoeft te zijn om anorexia te hebben. Wist ik ook niet.
Dat heb ik ook gezien ja. Ik dacht ook altijd dat mensen met anorexia zichzelf blijvend als dikkerd in de spiegel blijven zien, maar deze vrouw had zelf door hoe mager ze was geworden en hoe ongezond dat voor haar was, maar kon er simpelweg niet meer mee stoppen.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:30 schreef Aventura het volgende:
Wat heftig zeg, heb ik dit nu aangewakkerd door mijn topic over die pro-ana sites?
Wel onbegrijpelijk voor mij. Jullie (de meiden met eetstoornis) praten allemaal zo openhartig en redelijk en objectief over je stoornis. Alsof je het over iemand anders hebt. Zo vreemd! Je bent intelligent genoeg om te begrijpen dat er iets niet goed zit en dan no niet bij machte zijn er iets aan te doen. Maarja, daarom is het ook een aandoening. Gisteren zag ik op tv een 38-jarige anorexia-overlever. Dat was wel uniek dat ze zo oud was geworden...Ze liets zich ook naakt filmen zodat ze als schrikbeeld zou dienen voor anderen. Ze vertelde over haar veruineerde lichaam (kapot gebit, onvruchbaar, doof, hartproblemen en broze botten). En dan toch zo doorgaan. Voot mij onbegrijpelijk, maar het moet absoluut een hel zijn.
ik kan alleen maar zeggen tegen degenen met een eetstoornis, heel veel sterkte..
Praten over jezelf alsof het iemand anders is maakt het wat makkelijker. Is gewoone en afstand creeeren tussen emoties en feiten. Muurtje dus.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:30 schreef Aventura het volgende:
Wat heftig zeg, heb ik dit nu aangewakkerd door mijn topic over die pro-ana sites?
Wel onbegrijpelijk voor mij. Jullie (de meiden met eetstoornis) praten allemaal zo openhartig en redelijk en objectief over je stoornis. Alsof je het over iemand anders hebt. Zo vreemd! Je bent intelligent genoeg om te begrijpen dat er iets niet goed zit en dan no niet bij machte zijn er iets aan te doen. Maarja, daarom is het ook een aandoening. Gisteren zag ik op tv een 38-jarige anorexia-overlever. Dat was wel uniek dat ze zo oud was geworden...Ze liets zich ook naakt filmen zodat ze als schrikbeeld zou dienen voor anderen. Ze vertelde over haar veruineerde lichaam (kapot gebit, onvruchbaar, doof, hartproblemen en broze botten). En dan toch zo doorgaan. Voot mij onbegrijpelijk, maar het moet absoluut een hel zijn.
ik kan alleen maar zeggen tegen degenen met een eetstoornis, heel veel sterkte..
Maakt niet uit hoor verderquote:Op maandag 14 juni 2004 15:30 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Krijg je er ook hulp voor? Ik hoop van wel, want uiteindelijk is dit niet gezond voor je lichaam natuurlijk.
[..]
Nogmaals mijn excuses dan![]()
Mijn zusje heeft in haar slechtste periode haaruitval gehad, haar tanden en nagels braken af, ze kreeg inderdaad hartproblemen etc. Nu gaat het al een hele tijd veel beter en haar haar ziet er beter uit en haar nagels ook, maar je tanden groeien natuurlijk niet zomaar aan en je hart heeft toch een flinke optater gehad. Maar dat kan op dat moment natuurlijk niet zoveel schelen.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:30 schreef Aventura het volgende:
Ze vertelde over haar veruineerde lichaam (kapot gebit, onvruchbaar, doof, hartproblemen en broze botten).
Omdat de kwaal zichzelf overneemt en je dan ms wel tot inzicht gekomen bent in je bovenkamer ,maar je lijf niet meer meewerkt, denk ik?quote:Op maandag 14 juni 2004 15:30 schreef Aventura het volgende:
Wel onbegrijpelijk voor mij. Jullie (de meiden met eetstoornis) praten allemaal zo openhartig en redelijk en objectief over je stoornis. Alsof je het over iemand anders hebt. Zo vreemd! Je bent intelligent genoeg om te begrijpen dat er iets niet goed zit en dan toch niet bij machte zijn er iets aan te doen. Maarja, daarom is het ook een aandoening. Gisteren zag ik op tv een 38-jarige anorexia-overlever. Dat was wel uniek dat ze zo oud was geworden...Ze liet zich ook naakt filmen zodat ze als schrikbeeld zou dienen voor anderen. Ze vertelde over haar veruineerde lichaam (kapot gebit, onvruchtbaar, doof, hartproblemen, broze botten). Tijdnes de opname viel ze ook neer en verloor het bewustzijn, maar dat was normaal en gebeurde wel vaker, ze kon ook elk moment sterven volgens haar arts. En dan toch zo doorgaan. Voor mij onbegrijpelijk, maar het moet absoluut een hel zijn.
Inderdaad, bij mijn zusje was het zo dat ze aan tafel last kreeg van het overgeven van een soort maagzuur als ze wat at, alsof haar lichaam eten afstootte.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:40 schreef milagro het volgende:
[..]
Omdat de kwaal zichzelf overneemt en je dan ms wel tot inzicht gekomen bent in je bovenkamer ,maar je lijf niet meer meewerkt, denk ik?
Je lichaam kán op een gegeven moment niet eens meer eten verdragen.
Dat kan, maar hoef t niet.quote:Op maandag 14 juni 2004 13:50 schreef SEMTEX het volgende:
Mensen met anorexia geven toch ook over?
ja stomme vraag hoor, maar volgens mij was dat een belangrijk detail.
Ik ben dus niet dun. Echt niet. Ik ben normaal. Maar goed ik zie mezelf als super dik en ik baal enorm dat alles niet strak zit. Ik ben in korte tijd veel afgevallen en dus zit alles los. Ik word er echt gek van. Maar ik zit wel steeds, damn hier vet daar vet overal vet. Ben sinds vorige week al weer 2 kilo kwijt. Als ik nu 10 kilo afval heb ik echt ondergewicht mijn gewicht is volgens de schema's precies goed al hoewel ik me dat niet kan voorstellen want ik ben echt niet slank. En dat klinkt weer raar omdat ik dat zeg maar het is serieus niet zo.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:47 schreef milagro het volgende:
Een collegaatje van me begon te lijnen.
"Ik wil net zo'n figuur als jij, wat weeg jij , dan ga ik er 2 kilo onder zitten dan heb ik nog speling"
Zo begon ze en op het laatst was ze ook dunner dan ik, alleen dat zag ze dus niet.
Zij was veel forser van 'frame' dus die 53 kilo bij mijn toonde niet dun, ik had en heb geen uitstekende ribben of heupbeenderen, bij haar was dat wel zeer extreem.
maar dan toch voor de spiegel staan in de toiletruimte en "kijk dan, hie rkan nog wat af, en hier"
ze at niets behalve muscle power.
1 keer zondigde ze met een blokje kaas en dat kwam er meteen uit
Is dat bij jou ook zo, Silmarwen, dat je dus echt niet zíet dat je zo dunt, je weet het omdat men dat tegen je zegt, maar zie je het ook?
Dat herken ik zelf ook. Ik ben zwaar gebouwd en nu ik slank ben (weer in een anorectische periode) kan ik mijn botten zien, maar toch blijf ik doorgaan met afvallen. Dat komt omdat mijn billen en benen nog wel stevig zijn in verhouding tot mijn lijf.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:47 schreef milagro het volgende:
Een collegaatje van me begon te lijnen.
"Ik wil net zo'n figuur als jij, wat weeg jij , dan ga ik er 2 kilo onder zitten dan heb ik nog speling"
Zo begon ze en op het laatst was ze ook dunner dan ik, alleen dat zag ze dus niet.
Zij was veel forser van 'frame' dus die 53 kilo bij mijn toonde niet dun, ik had en heb geen uitstekende ribben of heupbeenderen, bij haar was dat wel zeer extreem.
Niets zeggen en er gewoon zijn, dat is het belangrijkste want in alles wat je zegt wordt idd een excuus gezocht.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:55 schreef milagro het volgende:
Ik kan en ga dit niet beoordelen.
Uit ervaring met die collega weet ik dat ze alles als een stimulans zag door te gaan.
Noemde je haar precies goed, dan was dat een teken dat ze op de goede weg zat.
Noemde je haar te dun, dan was dat een bevestiging dat het werkte
Noemde je haar te dik, dan nu ja..dat laat zich raden.
Pas toen ze zwanger wilde raken, ging de knop om.
Precies, die benen of heupen zullen in verhouding altijd steviger zijn, hoeveel je ook afvalt.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:52 schreef miendobbelsteen het volgende:
[..]
Dat herken ik zelf ook. Ik ben zwaar gebouwd en nu ik slank ben (weer in een anorectische periode) kan ik mijn botten zien, maar toch blijf ik doorgaan met afvallen. Dat komt omdat mijn billen en benen nog wel stevig zijn in verhouding tot mijn lijf.
Er zijn anorecten die helemaal niet zien hoe dun ze zijn en er zijn er die wel zien dat ze op bep. plekken van hun lijf mager zijn, maar omdat ze bv. in verhouding stevigere benen / billen hebben is dat toch een reden om door te schieten.
Ik kon er niet zijn, hoor, ik ergerde me dood aan de ene kant, en maakt me zorgen aan de andere kant , maakte me kwaad op haar omdat ik me zorgen maakte en zij alleen maar kon lachen erom.quote:Op maandag 14 juni 2004 15:57 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Niets zeggen en er gewoon zijn, dat is het belangrijkste want in alles wat je zegt wordt idd een excuus gezocht.
zo'n poeder drankje dat bodybuilders nemen als ze snel afmoeten vallen voor een wedstrijd of zo.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:01 schreef DarkElf het volgende:
muscle power? wat is dat?
Ja dat kan ik me goed voorstellen ja. Mijn ouders werden er ook gek van. Ik vond dat zij aan het zeiken waren en zij eiste dat ik moest eten en dat werkt enkel averechts. Ik ging daardoor gemene dingen zeggen, hun de schuld geven, wat nergens op sloeg.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:01 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik kon er niet zijn, hoor, ik ergerde me dood aan de ene kant, en maakt me zorgen aan de andere kant , maakte me kwaad op haar omdat ik me zorgen maakte en zij alleen maar kon lachen erom.
Zij was een eng dun, werd niet meer ongesteld, en ik kon dat niet aanzien omdat ik haargraag mocht, zei ik daar dus wat van, anderen ook, haar man, smeken gewoon en zij maar lachen.. heel typisch, heel frustrerend.
ah klinkt gezondquote:Op maandag 14 juni 2004 16:03 schreef milagro het volgende:
[..]
zo'n poeder drankje dat bodybuilders nemen als ze snel afmoeten vallen voor een wedstrijd of zo.
dat mag je maar een week of 2 gebruiken, zij leefde er maanden op en de incidentele appel, waarbij ze over 1 partje de hele dag deed.
bij veel ziektes en stoornissen geldt dat niet per se alle symptomen zich hoeven voor te doen, maar "slechts" een bepaald deel er van. ik zie niet in waarom dat in dit geval niet zo zou zijnquote:Op maandag 14 juni 2004 15:21 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dit is wat ik vind op een site over anorexia:
Je denk voortdurend aan eten en calorieën.
Je plant je voedselopname heel zorgvuldig en raakt in paniek wanneer je je daar niet aan kunt houden.
Je weegt jezelf veelvuldig, vaak meerdere keren per dag.
Je raak in paniek wanneer je bent aangekomen, al is het maar een paar pond.
Je voelt je sterk wanneer je niet eet.
Je stemming wordt grotendeels bepaald door wat je eet en wat je weegt.
Wanneer je volgens jezelf teveel of 'verboden' voedsel eet, wil je dit zo snel mogelijk kwijt raken.
Je gebruikt hiervoor laxeermiddelen, of
je probeert het eten met overgeven er weer uit te gooien.
Je doet veel aan lichaamsbeweging en raak in paniek als je naar jou idee niet genoeg hebt gesport.
Je probeert sociale situaties waarin gegeten wordt te vermijden en verzint smoesjes om daar niet naar toe te hoeven gaan.
Je hebt last van de lichamelijke verschijnselen die genoemd worden onder het kopje "Hoe herken ik iemand die anorexia heeft".
Je denkt of houdt jezelf voor dat er niets met je aan de hand is, ook al kun je bijna nergens anders aan denken.
Sorry dat ik er zo over mierenneuk, maar er is zo'n groot schemergebied wat betreft eetziekten. Heel veel jonge meisjes hongeren nl. 'wel eens', maar zodra je idd gaat overgeven, gaat laxeren en je zelfbeeld helemaal scheef is, heb je naar mijn idee echt professionele hulp nodig en kun je anorexia echt een serieuze ziekte gaan noemen waar je van moet genezen.
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik kritisch ben hierover, want er wordt soms maar wat gediagnosticeerd hier in R&P
Ik heb mijn ongelijk ook allang toegegeven hoorquote:Op maandag 14 juni 2004 16:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
bij veel ziektes en stoornissen geldt dat niet per se alle symptomen zich hoeven voor te doen, maar "slechts" een bepaald deel er van. ik zie niet in waarom dat in dit geval niet zo zou zijn
ik zag het later jaquote:Op maandag 14 juni 2004 16:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb mijn ongelijk ook allang toegegeven hoor
Ja, daarom waren wij zo blij met dat boek dat ik noemde. Mijn zusje moest eigenlijk worden opgenomen in ene kliniek, maar mijn moeder heeft samen met de dokter en haar werk een schema opgesteld waarmee ze haar thuis geholpen hebben. Mijn moeder had echt engelengeduld, zo knap vind ik dat.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:03 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja dat kan ik me goed voorstellen ja. Mijn ouders werden er ook gek van. Ik vond dat zij aan het zeiken waren en zij eiste dat ik moest eten en dat werkt enkel averechts. Ik ging daardoor gemene dingen zeggen, hun de schuld geven, wat nergens op sloeg.
Het lijkt me erg lastig om om te gaan met iemand die an heeft
Ja, een soort jaloezie dat zij dunner was dan ik. Dat ik ook hier niet de beste in was. En aan de andere kant ook de ongerustheid voor je zusje, omdat ik zag dat het echt heel slecht met haar ging en ik haar wilde helpen. En tegelijkertijd dus wel precies zo willen zijn. Een heel dubbel gevoel.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:25 schreef milagro het volgende:
Je bedoelt dat je de prestatie van je zus niet kon evenaren, Rip?
Dat is helaas waar: het enige wat helpt is therapie, want inderdaad: wat je ook zegt, men haalt er toch uit wat men zelf wil horen. Heel moeilijk, zowel voor degene met de eetstoornis die zich onbegrepen voelt als voor de omgeving die machteloos toekijkt.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:04 schreef milagro het volgende:
alles wat je zegt of doet, werkt averechts.
aandachtr geven, straffen, negeren, alles.
ik denk dat je als naaste, emotioneel betrokkenen weinig tot niets kunt betekenen.
Ach ja, die goeie ouwe tijdquote:Op maandag 14 juni 2004 16:29 schreef DarkElf het volgende:
lijkt me heel moeilijk ripley.
gelukkig maarquote:Op maandag 14 juni 2004 16:31 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ach ja, die goeie ouwe tijd
Momenteel gaat het een stuk beter hoor, met mijn zusjeook.
Ja, inderdaad. Maar je kunt het iemand niet door haar strot duwen. Of wel, en dat ze het er dan weer uitkotst. Bovendien ging het bij mijn zusje wel heel erg snel, binnen een paar maanden was ze al heel erg dun, terwijl je dan als ouder nog zoekt naar de manier waarop je zo'n persoon kan begrijpen en aanpakken. Ik heb in ieder geval alle respect voor mijn moeder, want ik geloof dat als zij niet zo kordaat en geduldig had gereageerd mijn zusje er lang niet zo goed aan toe zou zijn.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:31 schreef milagro het volgende:
Ik kan me er niets bij voorstellen.Ik probeer het te begrijpen maar ik weet dat het me op den duur alleen maar irriteert, kwaad maakt.
Mijn nichtje is ook zo dun, en zat ook maar met haar eten te schuiven.. gelukkig heeft m'n schoonzus een en ander al vroeg in de peiling gehad en kon tijdig íngrijpen.
Ik verbaas me dan ook over sommige moeders, die het niet of laat in de gaten hebben.
Ik weet dat AP meester zijn in bedriegen en liegen op dat vlak, maar toch, je zíet je kind toch afvallen en sjoemelen met eten..
Dat snap ik ook niet nee. Mijn moeder koopt zelf het eten, en we gebruikten iig 2 maaltijden samen, dus wat je at zag ze zelf wel. En als je altijd na het eten naar het toilet gaat valt dat ook wel op ja.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:37 schreef milagro het volgende:
Nee dat bedoel ik ook niet.
Ik zag eens op tv een reportage, waar een moeder dus gewoon niet wist dat haar dochter niet at, ja okay ze was dun en zo, maar ziek?
Dat begrijp ik dus niet.
Ja, maar wat kun je dan doen als moeder? Dwingen helpt niet, want dan eten ze het op (als je geluk hebt) en braken het net zo hard uit (en daar heb je geen wc voor nodig...)quote:Op maandag 14 juni 2004 16:31 schreef milagro het volgende:
Ik kan me er niets bij voorstellen.Ik probeer het te begrijpen maar ik weet dat het me op den duur alleen maar irriteert, kwaad maakt.
Mijn nichtje is ook zo dun, en zat ook maar met haar eten te schuiven.. gelukkig heeft m'n schoonzus een en ander al vroeg in de peiling gehad en kon tijdig íngrijpen.
Ik verbaas me dan ook over sommige moeders, die het niet of laat in de gaten hebben.
Ik weet dat AP meester zijn in bedriegen en liegen op dat vlak, maar toch, je zíet je kind toch afvallen en sjoemelen met eten..
Vreselijk lijkt me dat. Mijn ouders hadden het gelukkig behoorlijk snel door, maar hebben wel een tijdje lopen zoeken naar een oplossing. Gewoon zeggen dat iemand moet gaan eten etc. helpt idd niet, maar dat is wel je eerste instinct. En uit de machteloosheid kun je in eerste instantie ook best wel eens heel boos worden.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:06 schreef thaleia het volgende:
Ik denk dat het vaak juist (niet altijd, voordat iemand over me heenvalt) kinderen zijn van ouders die dat soort dingen helemaal niet opmerken. Aandachtstekort (nee, niet dat die dames het doen om aandacht te trekken, maar door emotioneel tekortkomen kun je wel slecht in je vel komen te zitten en op een of ander gebied een stoornis ontwikkelen). Een vriendin van me heeft haar ouders echt met krijsen en schreeuwen moeten duidelijk maken dat haar jongste zusje elk moment een hartstilstand kon gaan krijgen en dat ze al hun medewerking nodig had om zusjelief in een kliniek te krijgen. Die lui waren alleen maar met zichzelf bezig en zagen gewoon niet hoe ernstig dochterlief eraan toe was.
Ik geloof minder of je hoort er idd nauwelijks iets over.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:18 schreef milagro het volgende:
Krijgen jongens het eigenlijk
Daar hoor je iig nooit over.
Ja, er is een kleine groep jongens die het krijgt. Het is zeldzamer, maar je hoort er langzamerhand meer van. Ik heb zelfs ooit gehoord van een jongetje die het kreeg in de kleuterleeftijd. Hetgeen al aangeeft dat het niet (alleen) om uiterlijk gaat, maar vooral ook een geestelijke kwestie is.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:18 schreef milagro het volgende:
Krijgen jongens het eigenlijk
Daar hoor je iig nooit over.
5% dus, en een andere manier van uiten zo lijkt het.quote:Let op anorexia bij jongens
Gepubliceerd op woensdag 03 september 2003
Anorexia nervosa is vooral bekend als een ziekte, die jonge meisjes treft. Ouders weten ervan en letten op hun dochters. Maar de aandoening komt steeds vaker voor bij jongens, zo waarschuwen Britse doktoren. Ook de meeste informatie is gericht op meisjes.
Uit de laatste onderzoeken in Nederland blijkt dat 5 procent van de patiënten man is. Dit is een kleine groep. Maar in Engeland meldt de helft van alle klinieken dat er een verborgen groep jongens bestaat. Zij lijden aan deze aandoening, maar dit wordt vaak niet of te laat herkend.
Onderschatting
De gemiddelde leeftijd van jongens die last hebben van eetstoornissen ligt op 11 jaar. Toch worden jongens, soms vanaf 8 jaar, getroffen door deze aandoeningen. Zeven van de tien specialisten zegt dat de ziekte onder jongens vaak onderschat wordt en dat huisartsen vaak de symptomen over het hoofd zien.
Jonge jongens krijgen vaak interesse in sporten, jongens met anorexia ook. Alleen gaan zij vaak obsessief sporten. Het verschil tussen enthousiaste deelname en obsessief gedrag is voor ouders en huisartsen vaak moeilijk te zien.
Gewichtsverlies
Door lichaamsbeweging kan gewichtsverlies onopgemerkt blijven, mensen verwachten dat de jongens er door afvallen. Pas als het gewichtsverlies extreem wordt, beginnen ouders zich af te vragen of er iets mis is. Mensen verwachten het gewoon niet.
Op de website This Is London beschrijft de 15-jarige George Ramsay hoe hij onder anorexia nervosa leed. In de zomer van 2000 besloot hij fit te worden, nadat ze hem ‘dikkie’ hadden genoemd op school. George woog toen 60 kilo. Hij ging sporten en zijn ouders waren erg blij. Maar met de kerst woog hij nog maar 47 kilo.
Professionele hulp
In mei stuurden zijn ouders hem naar een kliniek omdat George nog maar 41 kilo woog. Zij moeder vertelt dat hij er vreselijk uitzag. “Ze zeiden dat als hij niet zou eten, hij dood zou gaan, “ aldus moeder Annette. “Ik wil alle ouders zeggen dat het van levensbelang is dat ze snel professionele hulp inschakelen, zodra ze denken dat hun kind een eetstoornis heeft.”
George werd, zoals veel jongens met anorexia, in eerste instantie geprezen voor zijn gewichtsverlies. “Ik voelde me geweldig,” zei George. Maar na een paar maanden ging het minder goed. “Mijn energieniveau was nul en ik sliep de halve dag. I had het vermoeden dat er iets mis was, maar dacht niet aan een eetstoornis. Ik wilde beter worden en ik dacht ook dat ik moest eten, maar het was moeilijk. Ik voelde me zo schuldig.”
In Nederland lijden ongeveer 21.000 mensen aan een eetstoornis. Per jaar melden zich drieduizend mensen voor professionele hulp. Dit kan via een huisarts, maar kijk ook eens op de site van Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa (SABN).
(bronnen: This is London, BBC News, SABN)
© 2003 Neos.nl, in opdracht van Planet Internet
Ja, kleuterleeftijd...quote:Op maandag 14 juni 2004 17:24 schreef Ripley het volgende:
Ik heb zelfs ooit gehoord van een jongetje die het kreeg in de kleuterleeftijd. Hetgeen al aangeeft dat het niet (alleen) om uiterlijk gaat, maar vooral ook een geestelijke kwestie is.
Truequote:Op maandag 14 juni 2004 19:08 schreef DarkElf het volgende:
even een compliment voor alle gevoelige en persoonlijke informatie die mensen hier posten.
erg knap.
True.quote:Op maandag 14 juni 2004 22:56 schreef Moonah het volgende:
Toeps, eerlijk gezegd viel jouw eetgedrag (tenminste, wat je daarover post) me al op.
Je bent er wel erg veel en erg bewust mee bezig.
Daar ben ik het ook mee eens. Ik zelf heb ook wel gekke dingen zoals oneven cijfers, ik kan daar niet tegen en alles moet recht staan. Ik moet gewoon perse overal controle op hebben en dat gaat niet.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:04 schreef catena het volgende:
Krijg je ook angstgevoelens als je wel wat eet?
Mooi verhaal trouwens... Zelf heb ik ocd een obssesieve compulsieve dwangstoornis. Ik ben er van overtuigd dat de eetziektes boulimia en anorexia in het zelfde rijtje thuis horen als ocd. Bij alle drie die stoornissen speelt controlle en angst een grote rol. Een vriendin van mij heeft boulimia en we begrijpen elkaar heel goed, ondanks dat we een andere stoornis hebben.
Om het geheel een klein beetje te relativeren.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:55 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb gisteren met Knut gesproken en we hebben afgesproken dat als ik onder de 65 kom en ik niet kan of wil stoppen dat ik naar de huisarts ga. Hij is zo lief
En slapen gaat ook weer lastig, gisteren tot half 2 wakker gelegen.
En normaal slapen we om 12 uur al welquote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:05 schreef Knut het volgende:
[..]
Om het geheel een klein beetje te relativeren.
Ik heb met je afgesproken dat we naar de huisarts gaan als ik het te erg vind worden of als je de 65 kilo hebt bereikt.
de 65 is niet een doel of deadline voor het geheel.
En we gingen pas rond een uur of 1 slapen schat.
Ik ben er als je me nodig hebt en ik ben blij dat je zo eerlijk bent..
We waren om 12 uur thuis lieverdquote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:07 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En normaal slapen we om 12 uur al wel![]()
stiekum is voor mij 65 kilo wel het doel, maar je hebt gelijk i know
IIG je bent er voor me en dat is al heel wat!
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 10:32 schreef milagro het volgende:
jullie zitten nu toch niet naast elkaar, hè
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet uitmaakt hoeveel je weegt voor jou gevoel zal het altijd teveel zijn. Het is natuurlijk wel zo dat je voor je gezondheid maar beter niet onder een bepaald gewicht kan komen.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:55 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook mee eens. Ik zelf heb ook wel gekke dingen zoals oneven cijfers, ik kan daar niet tegen en alles moet recht staan. Ik moet gewoon perse overal controle op hebben en dat gaat niet.
Trouwens ik was vergeten dat je het ook 24 uur per dag koud hebt als je niet eet. Ik had nachten dat ik met 2 kruiken sliep omdat ik het zo koud had en nu ook, het is 24 graden en ik heb blauwe aremn.
Ik weeg trouwens 72 kilo en ben 1.81. Ik vind het wel moeilijk om al die kilo's te lezen. 60 kilo en minder, dat wil ik graag maar ikw eetd at het fout is.
Ik heb gisteren met Knut gesproken en we hebben afgesproken dat als ik onder de 65 kom en ik niet kan of wil stoppen dat ik naar de huisarts ga. Hij is zo lief
En slapen gaat ook weer lastig, gisteren tot half 2 wakker gelegen.
Ik vind het trouwens echt fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Maar misschien kunnen we afspreken geen gewichten of bmi's te typen. Doen ze op SABN ook niet omdat dat, nou ja, een verlangen opwekt en dat is eigenlijk niet zo ok.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |