abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19878842
Wat is naar jullie mening de meest beroemde of beruchte moordzaak ooit? (historisch gezien)

Ikzelf denk aan de misdadige moord op de Tsaar van Rusland, zijn vrouw, kinderen en bedienden.

En jullie?
pi_19878910
De moorden van Jack the Ripper scoren ook wel hoog
  maandag 14 juni 2004 @ 13:15:01 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_19878930
De geschiedenis hangt van moord en doodslag aan elkaar dus er even één uithalen is een futiele oefening:

De moord op W. van Oranje
De moord op de gebroeders De Wit
De moord op Floris V
De moord op Kennedy
De moord op Martin Luther King

Hoe bepaal je welke erger is dan de ander?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 14 juni 2004 @ 13:15:31 #4
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19878944
Jack The Ripper is de eerste naam die in me opkomt...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_19878967
Ehm de holocaust misschien....
  maandag 14 juni 2004 @ 13:16:30 #6
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19878981
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De geschiedenis hangt van moord en doodslag aan elkaar dus er even één uithalen is een futiele oefening:

De moord op W. van Oranje
De moord op de gebroeders De Wit
De moord op Floris V
De moord op Kennedy
De moord op Martin Luther King

Hoe bepaal je welke erger is dan de ander?
welke erger is is ook niet de vraag
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_19879001
Jack de ripper
Willem van Oranje
Martin Luther king
Kennedy
Pim Fortuyn
  maandag 14 juni 2004 @ 13:17:08 #8
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19879011
trouwens, is 'moordzaak' hier hetzelfde als 'moord' ?
pi_19879041
Pff, dat zijn er zoveel. Jack The Ripper wordt vaak genoemd, hoewel er nog veel ergere moordzaken zijn. En je hebt idd seriemoordenaars en hun slachtoffers, waarbij de moordenaar uiteindelijk de meeste bekendheid oogst, en je hebt het vermoorden van bekende mensen.

Charles Manson -> Sharon Tate is een best bekende combi...
  maandag 14 juni 2004 @ 13:18:02 #10
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19879042
Julius Caesar
pi_19879064
Ik vind de moord op JFK enorm intrigerend. Het nadeel is alleen dat men er nooit echt achter zal komen hoe alles nu zat. Het is natuurlijk 1 grote doofpotaffaire.
Vooral die foto van LH Oswald vond ik echt zo slecht. Zal even kijken of ik 'm kan vinden.

deze dus

[ Bericht 15% gewijzigd door Man_Made_God op 14-06-2004 13:25:04 (foto) ]
  maandag 14 juni 2004 @ 13:19:26 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19879088
JFK
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 14 juni 2004 @ 13:22:07 #13
97450 Kimsy
* jeuj *
pi_19879180
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:18 schreef Man_Made_God het volgende:
Ik vind de moord op JFK enorm intrigerend. Het nadeel is alleen dat men er nooit echt achter zal komen hoe alles nu zat. Het is natuurlijk 1 grote doofpotaffaire.
Vooral die foto van LH Oswald vond ik echt zo slecht. Zal even kijken of ik 'm kan vinden.
Tja, Amerika staat bekend als de grote doofpot he
pi_19879318
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:22 schreef Kimsy het volgende:

[..]

Tja, Amerika staat bekend als de grote doofpot he
ja precies. Ik heb wel eens gehoord dat zaken van FBI en de documenten van JFK na 50/100 jaar ofzo openbaar worden? Daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar, ook al is de kans groot natuurlijk dat er weinig tot niets nieuws uitkomt.
pi_19879319
Als we het over JFK hebben: Abraham Lincoln.
pi_19879372
Kennedy
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 14 juni 2004 @ 13:29:11 #17
33189 RM-rf
1/998001
pi_19879410
de moord op de Tsaar is niet echt een 'zaak', volgens mij heeft er nooit politieonderzoek naar plaats gevonden en was het voornamelijk een kwestie van propaganda.

beroemde moordzaken zijn volgens mij eerder de Jack the Ripper-zaak.

vervolgens moet je ook een vermelding maken van Edgar Allen Poe; en de moord op Mary Rogers,
door Poe gebruikt voor zijn 'The Mystery of Marie Roget':
Mary rodgers was een jongedame uit New York die in 1841 dood gevonden werd bij een grot in een natuurgebied van Hoboken, 3 dagen daarvoor was zij weggegaan bij haar 'verloofde', de man met wie zij op dat moment uitging.
de lijkschouwer gaf aan dat wurging de doodsoorzaak was en vond sporen van sexueel misbruik.

meerdere jongemannen werden verdacht en de pers ging volop op zoek naar allerhande sporen.
De toenmalige verloofde werd ook verdacht en deze pleegde door de verdenkingen en rouw om zijn vriendin uiteindelijk zelfmoord in dezelfde grot als waar Mary Rodgers gevonden werd.

Later kwam er een getuigenis van een Baker op haar sterfbed, deze gaf toe dat Mary Rodgers het slachtoffer geworden was van een mislukte abortus, en bij deze poging zelf om het leven gekomen is, zij was door de betrokkenen achtergelaten bij de grot zodat deze zelf niet vervolgd zouden worden.

Poe gebruikte het verhaal ook als een vertelling over morele waarden en de clash tussen natuur en de mens, de grote stad.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_19880138
Interessante bijdrages tot nu toe, en lv merkt goed op dat het inderdaad moeilijk is om de ene zaak met de ander te vergelijken.

Misschien had ik mijn OP slecht toegelicht. Mijn uitgangspunt bij dit topic waren moorden die de loop van de geschiedenis veranderd hebben. Goed voorbeeld zijn idd de genoemde Abraham Lincon, Ceasar en misschien zelfs JFK.
pi_19880338
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:52 schreef _The_General_ het volgende:
Misschien had ik mijn OP slecht toegelicht. Mijn uitgangspunt bij dit topic waren moorden die de loop van de geschiedenis veranderd hebben. Goed voorbeeld zijn idd de genoemde Abraham Lincon, Ceasar en misschien zelfs JFK.
Dat bleek er idd niet uit

Pim Fortuyn tot op kleine hoogte ook wel... Willem van Oranje lijkt me er ook bijhoren.
pi_19880389
De moord op Erzherzog Franz-Ferdinand en zijn vrouw Sophie natuurlijk! In 1914 in Sarajevo.
pi_19880446
Julius Caesar
JFK
Aartshertog Franz Ferdinand
Tsaar Nicolaas II
Jezus Christus
pi_19880522
De moord op Aartshertog Franz Ferdinand is idd een moord geweest met erge gevolgen. Jezus Christus is een interessante aandraging, door zijn dood zijn religies ontstaan, oorlogen gevoerd etc..
pi_19880614
Gandhi was waarschijnlijk al te oud om in de door jou bedoelde context nog mee te tellen he?
pi_19880797
Hij mag van mij zeker meetellen, maar ik weet niet of hij wereldwijd zo'n grootte inpact heeft gehad?
  maandag 14 juni 2004 @ 14:16:59 #25
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_19880845
De moord op Sergej Kirov hoort er volgens mij ook tussen.

Eerst carriere gemaakt in de Communistische Partij. Vertrouwensman van Stalin zelf, ze gingen dacht ik zelfs samen op vakantie. Stalin wist echter dat Kirov erg populair was binnen de CP en wilde zodoende meer controle over Kirov uitoefenen. Hij vroeg Kirov om zich bij hem te voegen in Moskou, Kirov weigerde en bleef in Leningrad. Op een partijcongres had Kirov kritiek op Stalin's plannen en werd daarvoor door de aanwezige leden van de Partij flink toegejuicht. Stalin zag dat Kirov een mogelijke bedreiging voor zijn macht was en wilde maatregelen.

Op 1 December 1934 werd Sergej Kirov vermoord door een jonge agent van de NKVD, Nikolajev. Dit was zeer waarschijnlijk in opdracht van Stalin, maar deze wilde de wereld doen geloven dat Nikolajev een radartje was in een groot complot om de Sovjet-regering omver te werpen en dat hij zelf Kirov immer nog als een zoon zag. De beschuldigingen van het complot mondde uit in de arrestatie en executie van onder andere Kamenev, Zinovjev en later in 1940 ook Leon Trotsky, die door Stalin werd aangewezen als leider van het complot.
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
pi_19881102
quote:
Op maandag 14 juni 2004 14:15 schreef _The_General_ het volgende:
Hij mag van mij zeker meetellen, maar ik weet niet of hij wereldwijd zo'n grootte inpact heeft gehad?
Dat bedoel ik, Gandhi was al te oud om nog impact te kunnen hebben door een moord.

Mijn favo ( ) blijft echt Franz-Ferdinand
  maandag 14 juni 2004 @ 14:28:43 #27
33189 RM-rf
1/998001
pi_19881170
De moord op prins Ernst Eduard von Rath door Herschel Grynszpan op 7 november 1938
von Rath was secretaris van de duitse ambassadeur in Parijs.
Grynszpan was een 17 jarige joodse jongen wiens familie gevlucht was uit duitsland en aan de poolse grens geinterneerd was.
Hij wilde wraak hiervoor en ging naar de duitse ambassade om de ambassadeur neer te schieten, hij werd niet toegelaten tot de ambassadeur, of mogelijk in een vergissing, schoot hij Von Rath neer.

Hitler stuurde een eigen lijfarts (Karl Brandt), Von Rath leek te herstellen, maar stierf vervolgens alsnog, nogal plotseling (en verdenking gaan hierbij sterk uit naar de arts die door Hitler was gestuurd)

Vervolgens greep propaganda-chef Goebbels dit aan om een georganiseerde pogrom op te zetten, mannen van de SA werden in burgerkleding opgedragen synagogen en Joodse bezittingen aan te vallen en in de brand te steken:
De Reichskristallnacht van 9/10 november 1938.

Hiernaast gaat er een zeer sterk gerucht dat beiden, zowel Grynszpan, alswel Von Rath beide actief waren in de homosexuele scene van Parijs en mogelijk elkaar gekend hebben, en dat de moord niet zozeer politiek gemotiveerd was, maar een meer persoonlijke aard droeg.

een interessant (duitstalige) onderzoek hiernaar, en naar mogelijke planning van de kristallnacht, waarvoor ook duidelijke aanwijzingen zijn, bv de in zomer 1938 aangevangen vergroting van concentratiekamp Dachau en kort hiervoor het tranport van gevangen naar andere kampen, zodar voor november 1938 tegen de 10.000 plaatsen vrij waren, die kort na 10 november 1938 gevuld werden met rijkere duitse joden.
http://www.falsifikation.ch/grynszpan/grynszpan.html

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 14-06-2004 14:42:55 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 14 juni 2004 @ 14:38:26 #28
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_19881444
Yitzhak Rabin,
JFK,
Ché Guevara
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
pi_19881657
Ik zie niet in waarom de moord op JFK zo belangrijk is.
  maandag 14 juni 2004 @ 14:56:58 #30
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_19881946
Een bekende interessante moordzaak (hoewel misschien vanuit cultuur-historisch oogpunt minder van toepassing) is die van Richard Loeb en Nathan Leopold in 1924. Bekend als de Leopold/Loeb zaak.

Deze twee rijke, arrogante jongens pleegden een moord met als enige motief te zien of ze er mee weg zouden komen. Erg interessant verhaal over de donkere kant van de psyche.

hier komen ze de rechtszaal binnen:

Interessante site over het onderwerp: http://www.law.umkc.edu/f(...)leoploeb/leopold.htm

[ Bericht 3% gewijzigd door _The_General_ op 14-06-2004 15:27:48 (img tag gemaakt) ]
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  dinsdag 15 juni 2004 @ 20:43:11 #31
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_19919483
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:18 schreef Man_Made_God het volgende:
Oh? Vertel? Wat weet jij wat anderen niet weten? Waarom zou er een complot / doofpot zijn en niet gewoon één gek met een geweer?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_20065261
Tis alweer 2 jaar geleden,maar bij geschiedenis heb ik toen zon film gezien rondom de moord op Kennedy. En er was ontzettend veel bewijs dat Oswald vrijpleitte en de CIA verdacht maakte.

Zoals:
- Kennedy stond op slechte voet met de CIA vanwege het mislukken van de inval bij de varkensbaai, Kennedy had niet de juiste luchtsteun gegeven ofzo
- Kennedy had een of andere hoge baas laten ontslaan van ofwel de CIA ofwel de FBI, en toevallig was de broer van die gast burgemeester van Dallas. En die burgemeester heeft de dag van tevoren de route verandert en laten lopen langs de plek waar Kennedy werd neergeschoten
- Vele ooggetuigen hebben verklaard een schot te horen vanaf een heuvel en vele hebben daar ook iemand zien wegrennen. En dat was dus niet de plek waar Oswald zat, die zou in zon flat hebben gezeten
- Op een foto vlak voor de aanslag staat Oswald gewoon nog beneden het flatgebouw, hij zou in enkele seconden naar de zesde verdieping moeten zijn geraced, erg sterk als je het mij vraagt
- De CIA gaf een foto vrij van Oswald waar hij met een geweer staat, na later ondezoek bleek deze foto gesoept te zijn
- Een kritische onderzoeker van de moord op Kennedy (dacht aan de CIA) werd beroofd van al zijn aanwijzingen en zn kantoor werd overhoop gehaald.

Dit zij slechts enkele punten die Oswald vrijpleiten en de CIA beschuldigen er zijn er nog wel meer maar die ben ik in de loop der tijd ff vergeten.
Een complot door de CIA lijkt me dan ook zeker geen uitgesloten mogelijkheid, nog sterkr het zou me echt helemaal niks verbazen wanneer de CIA erachter zat
pi_20065417
Tis alweer 2 jaar geleden,maar bij geschiedenis heb ik toen zon film gezien rondom de moord op Kennedy.

Is dit toevallig JFK, door Oliver Stone? Dat is een extra-slechte film. Gelukkig heeft iemand die niets beters te doen had, ontkrachtingen verzameld:

http://www.jfk-online.com/jfk100menu.html

Zoals:
- Kennedy stond op slechte voet met de CIA vanwege het mislukken van de inval bij de varkensbaai, Kennedy had niet de juiste luchtsteun gegeven ofzo

- Kennedy had een of andere hoge baas laten ontslaan van ofwel de CIA ofwel de FBI, en toevallig was de broer van die gast burgemeester van Dallas. En die burgemeester heeft de dag van tevoren de route verandert en laten lopen langs de plek waar Kennedy werd neergeschoten
Allan Dulles. Die goed bevriend bleef met de Kennedies gedurende de gehele ambtsperiode. Overigens is die route niet veranderd.

- Vele ooggetuigen hebben verklaard een schot te horen vanaf een heuvel en vele hebben daar ook iemand zien wegrennen. En dat was dus niet de plek waar Oswald zat, die zou in zon flat hebben gezeten
Dealey Plaza was een gigantische ''echo chamber''. Voorts lopen de getuigenverklaringen nogal uiteen, zie voornoemde website.

- Op een foto vlak voor de aanslag staat Oswald gewoon nog beneden het flatgebouw, hij zou in enkele seconden naar de zesde verdieping moeten zijn geraced, erg sterk als je het mij vraagt
Helaas, dat is Bily Lovelady. Die zelf heeft getuigd dat hij het was.

- De CIA gaf een foto vrij van Oswald waar hij met een geweer staat, na later ondezoek bleek deze foto gesoept te zijn.
Veel onderzoekers beweren inmiddels iets anders. Overigens zegt dit nog niets over de schuld van LHO.
pi_20065666
Allan Dulles. Die goed bevriend bleef met de Kennedies gedurende de gehele ambtsperiode. Overigens is die route niet veranderd.

Ik weet haast 100% zeker dat die route wel veranderd is, heb het laatst ook nog eens gehoord op een discovery documentaire.

- De CIA gaf een foto vrij van Oswald waar hij met een geweer staat, na later ondezoek bleek deze foto gesoept te zijn.
Veel onderzoekers beweren inmiddels iets anders. Overigens zegt dit nog niets over de schuld van LHO.

Maar de meeste gaan er nog steeds vanuit dat die nep is, in die film hadden ze ook ingezoomd op het plaatje en je zag dat er echt foute overgangen inzaten.

Met de rest van je tegenargumenten ben ik het wel min of meer eens, en volgens mij is het idd die film die jij zo slecht vind. (Ik vond hem ook niet echt fantastisch )
Maar overeind blijft staan dat de relatie tussen CIA en Kennedy slecht was.
pi_20065789
Lees dit artikel maar eens:

http://kanaal13.hitzaterdag.nl/content/view/49/49/

Heel goed naar mijn mening
  maandag 21 juni 2004 @ 14:57:25 #36
33189 RM-rf
1/998001
pi_20065872
quote:
Op maandag 21 juni 2004 14:49 schreef rechtsheeftvoorrang het volgende:
Ik weet haast 100% zeker dat die route wel veranderd is, heb het laatst ook nog eens gehoord op een discovery documentaire.
er was een foute route afgedrukt in een krant, die heeft dat bericht een dag later gerectificeerd:
dit is door Garrison aangegrepen om beweringen te doen over de veranderde route, echter het is duidelijk aangetoond dat de route zelf nooit is gewijzigd (een andere krant drukte wel de juiste route af, bovendien was de andere route juist veel onveiliger en onmogelijk, aangezien de colonne dan een behoorlijke draai moest maken en over een 10 centimeter hoge stoeprand moest rijden)

ook wat betreft de foto heeft Johan DeWitt gelijk, algemeen wordt aangenomen dat hij zeker niet gefaked is, maar origineel,
alhoewel er een aantal vragen blijven en je er uren over kunt discussieren:

de zaak is specifiek al vaker besproken, o.m. hier:
Filmpje van de moord op kennedy.
[poll] Wie heeft volgens jou J.F. Kennedy vermoord

veel van je argumenten komen daar al ter sprake, zoals het onderzoek van Garrison (waarop de Stone-film JFK lichtelijk gebaseerd is) en de Select-commissie (een officiele commissie in de 70'er jaren die tot de eindconclussie kwam dat er een grote mogelijkheid was van een complot rondom de moord)
pi_20065958
Die van OJ Simpson
Cuore Sportivo
  maandag 21 juni 2004 @ 15:01:45 #38
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_20066002
Ook ik ga voor de moord op Franz Ferdinand als moord met de meeste impact.
De moord op JFK is waarschijnlijk de moord die de meeste complottheorieën in de wereld bracht.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_20072239
Ik was laatste tijd bezig met boek van Cornwall over the Ripper, dus daar moet ik wel gelijk aan denken.

[mierenneukmodus] Het is trouwens beroemdste, niet meest beroemde[/mierenneukmodus]
Sanity is (not) statistical
pi_20081226
Kain en Abel, of drijf ik dan door?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_20088854
quote:
Op maandag 21 juni 2004 19:07 schreef Maeghan het volgende:
[mierenneukmodus] Het is trouwens beroemdste, niet meest beroemde[/mierenneukmodus]
Dan miereneuk ik even mee

Het is OF "De meest beroemde moordzaak" OF "De beroemdste moordzaak".

pi_20104524
Moordaanslag op Franz Ferdinand : resultaat 1e wereldoorlog.

Moord op een langharige hippie die beweerde over water te kunnen lopen: resultaat 2000 jaar godsdienstwaanzin.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_20241612
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:14 schreef Balthar het volgende:

Moord op een langharige hippie die beweerde over water te kunnen lopen: resultaat 2000 jaar godsdienstwaanzin.
Dat was juridisch gezien geen moord.
Maar als je tegen de strafrechtelijke doodstraf bent of van mening bent dat jezus christus een schijnproces heeft gehad kan ik best begrijpen dat je dit als moord beschouwt.

In de nederlandse geschiedenis is toch de moord op Willem van Oranje wel een van de bekendste moordzaken denk ik.
In de wereld.. Jack the ripper? JFK? 11/9 ?
Nu ook in vanillesmaak
pi_20241666
JFK is de meest geruchtmakende moord, met een behoorlijke afstand zelfs denk ik.

In Nederland Willem van Oranje, Bonifatius en Pim Fortuyn.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20241843
Er schiet me nog eentje te binnen, John Lennon..
Nu ook in vanillesmaak
pi_20242232
Lijkt me duidelijk.

De slachtpartij van de gebroeders de Wit.
De moord op Kennedy.
Jack the Ripper.

En met afstand de moord op Willem van Oranje.
  maandag 28 juni 2004 @ 16:25:43 #47
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_20253761
De eerste 2 die mij te binnenschoten waren Kennedy en Jack the Ripper eigenlijk.
  maandag 28 juni 2004 @ 16:26:52 #48
63890 bugeye
Fok verlaten heeft :'(
pi_20253799
De moord op John Lennon vind ik de meest beroemde moordzaak
Ik zit niet langer meer hier.... snik....
  maandag 28 juni 2004 @ 16:28:56 #49
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20253853
Julius Caesar de meest invloedrijke, het luidde het einde in van de Republiek.
Abel (mocht je erin geloven )
Kennedy? Over 50 jaar weet men amper wie hij is.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 28 juni 2004 @ 16:30:52 #50
54772 Silmarwen
pi_20253904
quote:
Op maandag 28 juni 2004 16:28 schreef Dagonet het volgende:
Julius Caesar de meest invloedrijke, het luidde het einde in van de Republiek.
Abel (mocht je erin geloven )
Kennedy? Over 50 jaar weet men amper wie hij is.
Cleopatra dan....

Daar zijn ook erg veel theorieen over.
  maandag 28 juni 2004 @ 16:32:27 #51
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_20253944
zaak van OJ Simpson
pi_20254024
De moord op Jezus is ook wel redelijk bekend me dunkt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 28 juni 2004 @ 17:23:58 #53
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_20255477
quote:
Op maandag 28 juni 2004 16:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
De moord op Jezus is ook wel redelijk bekend me dunkt.
Moord is de vraag, niet een executie
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 28 juni 2004 @ 17:40:30 #54
54772 Silmarwen
pi_20255980
quote:
Op maandag 28 juni 2004 17:23 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Moord is de vraag, niet een executie
Volgens de oude priester in onze kerk was Jezus vermoord door de joden hoor
pi_20256071
quote:
Op maandag 28 juni 2004 17:40 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Volgens de oude priester in onze kerk was Jezus vermoord door de joden hoor
Schotse Katholieken?
pi_20256684
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:17 schreef Abbadon het volgende:
trouwens, is 'moordzaak' hier hetzelfde als 'moord' ?
Nou, volgens mij niet echt. Als het gewoon duidelijk is wie de dader is en er is verder weinig discussie daarover, is er weinig "zaak"achtig aan lijkt me.
Dat is bij Kennedy bijvoorbeeld niet het geval, en aangezien deze voor veel mensen nog goed in het geheugen ligt, plus de vele mediaaandacht die er aan is gegeven, maakt dat waarschijnlijk toch wel de meest beroemde op dit moment.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  maandag 28 juni 2004 @ 18:31:16 #57
33189 RM-rf
1/998001
pi_20257002
quote:
Op maandag 28 juni 2004 18:12 schreef sweek het volgende:

Dat is bij Kennedy bijvoorbeeld niet het geval, en aangezien deze voor veel mensen nog goed in het geheugen ligt, plus de vele mediaaandacht die er aan is gegeven, maakt dat waarschijnlijk toch wel de meest beroemde op dit moment.
Bij Kennedy is één van de best onderzochte moorden en al het feitelijk bewijsmateriaal wijst duidelijk in de richting van de kort na de moord gearresteerde Oswald.
Het rapport van de Warren Commision wordt breeduit geloofd als zijnde een uiterst correct en volledig onderzoek

Wat je echter wel zag is dat er dusdanig ver ge-'mythologiseerd' is dat er bijna een wens is om naar complotten te zoeken, door de politieke situatie (eind jaren zestig, de studentenopstanden, de situatie in Vietnam en een algehele onvrede in Amerika over de regering) is juist die moord telkens weer aangegrepen door alternatieve 'onderzoekers' die op zoek waren naar eigenroem:

te beginnen met Garrison, een alcoholistische overspannen openbaar aanklager met huwelijksproblemen, de studentenbeweging, later kwam het zelfs in het Huis van Afgevaardigden (Het Select-commitee)
vaak zie je eraan dat die juist de twijfelachttige verklaringen aangrepen om op zoek te gaan naar complotten.

Dat de Kennedy-moord nog steeds leeft is voornamelijk een gevolg van de politieke onrust erna, waardoor de Kennedy-regering een mythe kreeg van 'toen bestond er nog onschuld'
  woensdag 30 juni 2004 @ 03:57:46 #58
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_20298182
Wereldwijd gezien ga ik voor JFK. Meteen daarna gevolgd door John Lennon. Aangezien deze laatste moorden in het tijdperk van de massacommunicatie gepleegd zijn, is de individulele impact veel groter geweest voor de gehele wereld.
Belangrijker is de vraag: "Welke moord heeft de grootste gevolgen met zich mee gebracht?" M.a.w. zou de wereld er anders uitzien indien betr. persoon niet om het leven zou zijn gebracht. De moord op Franz Ferdinand is enkel een excuus. zonder zijn dood zou de 1e WO eveneens zijn uitgebroken.
Misschien dat de moord op Leon Trotski van invloed is geweest. Dat is echter van toepassing op de moderne maatschappij.
De executie van Jezus van Nazareth heeft volgens mij de grootste gevolgen met zich meegebracht. Indien hij niet aan het kruis zou zijn gestorven, maar als grootvader op zijn brits met stro, dan had het huidige christendom niet bestaan.
Geen kruistochten, geen inquisitie, geen kerk, geen Tempeliers, geen Martin Luther, geen IRA en ga zo maar door.
Wellicht zouden we nog steeds Pinksteren en Kerstmis met dennebomen hebben, aangezien dit van origine niet christelijke (maar Europese) feestdagen zijn. Misschien zou daar de Ramadan bijkomen of het Loofhuttenfeest en zouden we in het jaar 5764 (Joods Nieuwjaar) leven.
Het is natuurlijk niet altijd feest, maar zonder Christus zou de wereld er anders hebben uit gezien. Dat kun je van Ceasar, Lincoln, JFK, King of Rabin niet zeggen.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_20301845
JFK, OJ en Lennon zijn al genoemd

Jimmy Hoffa wil ik er nog aan toe voegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')