abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19856218
Allochtonen zoeken vaak op de verkeerde plekken naar werk. Dat blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group. Vooral allochtonen op mbo- en hbo-niveau hebben niet het goede netwerk om op de juiste functies te kunnen solliciteren. Ze belanden daarvoor vaak in banen waarvoor ze zijn overgekwalificeerd. Werkgevers slaan de plank mis door nadrukkelijk te vragen naar allochtone sollicitanten. Dat schrikt volgens onderzoekers allochtonen af.

Bron: Brabants Dagblad

Dat laatste 'de positieve discriminatie op de arbeidsmarkt' daar kunnen we beter vanaf volgens mij. Werkgevers moeten zich niet gaan binden aan quotas, maar bij elke sollicitatie gewoon de beste kandidaat aannemen. Ongeacht welke etnische achtergrond deze kandidaat heeft of welk geslacht. Ik kan me goed voorstellen dat allochtonen niet gaan solliciteren op een vacature waarin nadrukkelijk wordt gevraagd naar een allochtoon. Dan voel je je al snel een excuus-allochtoon of een opvulsel zodat het bedrijf voldoet aan haar quota.

Het eerste over dat netwerk begrijp ik dan weer niet goed. Bij een vacature staat er nog bij welk niveau er wordt gevraagd. Als je een HBO diploma hebt, dan solliciteer je toch op HBO-banen en als dat niet lukt dan zoek je eventueel lager gekwalificeerde banen.

Daarom:

- Afschaffen quota's die voorzien in een x-percentage allochtonen in 'n onderneming.
- Meer aandacht bij uitzendbureaus en arbeidsbureaus voor allochtonen die 'onder hun niveau' solliciteren. Laat ze eerst eens solliciteren bij banen op hun niveau en mocht dat niet lukken dan kunnen ze onder hun niveau solliciteren (wat ook geldt voor Nederlanders die op zoek zijn naar een baan overigens).
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 13 juni 2004 @ 14:49:32 #2
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_19856266
Die Prem zei laatst bij Dit Was Het Nieuws: "Ze leren hen [allochtonen] waar de sociale dienst is en hoe je een WW kunt aanvragen ipv de weg wijzen naar de effectenbeurs of het uitzendbureau"

Zit wel wat in.
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2004 @ 14:51:12 #3
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_19856300
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:47 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Allochtonen zoeken vaak op de verkeerde plekken naar werk. Dat blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group. Vooral allochtonen op mbo- en hbo-niveau hebben niet het goede netwerk om op de juiste functies te kunnen solliciteren. Ze belanden daarvoor vaak in banen waarvoor ze zijn overgekwalificeerd. Werkgevers slaan de plank mis door nadrukkelijk te vragen naar allochtone sollicitanten. Dat schrikt volgens onderzoekers allochtonen af.

Het eerste over dat netwerk begrijp ik dan weer niet goed. Bij een vacature staat er nog bij welk niveau er wordt gevraagd. Als je een HBO diploma hebt, dan solliciteer je toch op HBO-banen en als dat niet lukt dan zoek je eventueel lager gekwalificeerde banen.

Daarom:

- Afschaffen quota's die voorzien in een x-percentage allochtonen in 'n onderneming.
- Meer aandacht bij uitzendbureaus en arbeidsbureaus voor allochtonen die 'onder hun niveau' solliciteren. Laat ze eerst eens solliciteren bij banen op hun niveau en mocht dat niet lukken dan kunnen ze onder hun niveau solliciteren (wat ook geldt voor Nederlanders die op zoek zijn naar een baan overigens).
En vervolgens komen er weer topics dat *de* allochtonen te lui zijn om te werken .

Overigens:

NWS--> WGR
pi_19856310
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:49 schreef -DailaLama- het volgende:
Die Prem zei laatst bij Dit Was Het Nieuws: "Ze leren hen [allochtonen] waar de sociale dienst is en hoe je een WW kunt aanvragen ipv de weg wijzen naar de effectenbeurs of het uitzendbureau"

Zit wel wat in.
Dat is jarenlang het beleid geweest van de Nederlandse overheid inderdaad, figuren als Hans Dijkstal denken nog steeds zo en die nemen dan zitting in bijvoorbeeld de commissie PaVEM, dat biedt dan weer sombere perspectieven.

Ik zie liever dat men wat druk er achter zet om mensen aan het werk te helpen, als dat er alleen de weg wordt gewezen naar de sociale dienst of dat men mensen op een post gaat neerzetten waarvoor ze overgekwalificeerd zijn. Dat laatste zou pas moeten gebeuren als iemand binnen een bepaalde periode geen werk op zijn niveau heeft gevonden. Niet alleen allochtonen, maar ook Nederlanders met een HBO-diploma die zonder werk zitten.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_19856323
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:51 schreef Loedertje het volgende:

[..]

En vervolgens komen er weer topics dat *de* allochtonen te lui zijn om te werken .

Overigens:

NWS--> WGR
pi_19856991
Dit is een mooie aanzet voor een politieke discussie
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_19857014
quote:
Op zondag 13 juni 2004 15:23 schreef _-rally-_ het volgende:
Dit is een mooie aanzet voor een politieke discussie
Het lijkt hier net een flipperkast.
pi_19862203
Allochtonen willen juist wel werken
Maar omdat de werkgevers Racisten zijn worden ze niet aangenomen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_19862214
quote:
Op zondag 13 juni 2004 19:25 schreef Meki het volgende:
Lezen is zo enorm moeilijk he
  zondag 13 juni 2004 @ 19:26:03 #10
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_19862220
quote:
Op zondag 13 juni 2004 15:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Het lijkt hier net een flipperkast.
Ik kon het al niet meer vinden.

Allochtonen solliciteren in hun vrije tijd. Schopje UVT?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_19862260
quote:
Het is altijd de schuld ve ander .

Werkgevers zijn bereid goede mensen weg te sturen omdat die een 'verkeerde' huidskleur hebben .
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_19862450
quote:
Op zondag 13 juni 2004 19:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Schopje ONZ lijkt me toepasselijker.
Want? Dit bericht klopt niet? Jij weet het beter als de Intelligence Group? Verklaar je nader of blijf gewoon koest.
  zondag 13 juni 2004 @ 21:44:31 #14
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_19865764
quote:
Hoezo kort door de bocht
Krekker is de bom!
pi_19866161
ik denk niet dat het alleen ligt aan alleen dat allochtonen geen netwerken hebben waarop ze kunnen bouwen, maar ook ondere andere vanwege het feit dat een allochtoon niet in een bedrijfscultuur past, vanwege het feit dat 99% autochtoon is in het bedrijf, maar de komende tweede en derde generatie allochtonen zal denk ik door hun in de toekomst afnemen.
long time no see
pi_19871103
Doet me denken aan deze column over leeftijdsdiscriminatie.. komt op hetzelfde neer

Leeftijdsdiscriminatie

De bemoeizucht van de overheid als het gaat om discriminatie lijkt geen grenzen te kennen. Ging het voorheen om geslacht, ras, sexuele voorkeur en geloof, inmiddels moet je ook oppassen voordat je onterecht onderscheid maakt op handicap. En alsof dat allemaal nog niet betuttelend genoeg is ligt momenteel bij de Tweede Kamer een wetsontwerp waarin leeftijdsdiscriminatie, onder meer op de arbeidsmarkt, verboden wordt. Te jong of te oud (waarschijnlijk met name dat laatste) mag geen reden meer zijn voor afwijzing voor baan of bv huurwoning.

Het lijkt me stug dat ouderen erop vooruit zullen gaan met de voorgestelde wet. Volgens de overheid is het heel fatsoenlijk als je mensen dwingt met anderen om te gaan en draagt dat bij tot een betere samenleving. Waarschijnlijk draagt het eerder bij aan een moralistische hypocriete samenleving waarbij de overheid (en bevriende clubs) wel op leeftijd mogen discrimineren en de rest niet. De rest probeert creatief door te discrimineren terwijl men zich bij hoog en laag uitspreekt tegen discriminatie. De leugenachtige maatschappij komt zo weer een stapje dichterbij.

Bedrijven en verhuurders die lekker willen doorgaan voor zichzelf te bepalen met wie ze omgaan moeten hun creatiefste beentje voorzetten. Hoe voorkomt een werkgever of verhuurder dat er zich onverhoopt een oudje aandient die zijn huis wil huren of zijn vacature wil vervullen? Waar een wil is, is vast een weg. Je plaatst bv alleen advertenties in jongerenbladen (wat eigenlijk ook niet mag) of vermeldt in je personeelsadvertentie dat er veel gevloekt wordt op de werkvloer. Daar kunnen veel ouderen niet tegen schijnt het. Tja, als je van de wet niet de waarheid mag zeggen in je eigen voordeel kun je maar beter liegen in je eigen voordeel.

Wie al niet wilde omgaan met deze nieuwe verdrukte groep heeft er van de overheid een extra reden bijgekregen. Want een werkgever die een ouder persoon aanneemt weet nu dat hij later eventueel door zijn nieuwe aanwinst vanwege leeftijdsdiscriminatie kan worden aangeklaagd. Bijvoorbeeld wanneer hij een jongere medewerker promotie laat maken (aan zoiets ontkom je nu eenmaal niet als werkgever) en de oudere werknemer zich schandelijk "gediscrimineerd" voelt. Zo'n werknemer houdt een extra risico in zich en kan volgens hem maar beter sollicitant blijven met wat kunst- en (v)lieg-afwijswerk. De ironie is dat door al die anti-disciminatiewetgeving juist een blanke, heterosexuele, christelijke (of atheďstische) vrijgezelle man van een jaar of dertig een aantrekkelijke werknemer is geworden. Volgens veel progressieven nou net de meest verachtelijke menselijke variant die mogelijk is. Zolang je personeelsbestand voornamelijk uit dat soort mannen bestaat loop je weinig risico op discriminatievervolging (en mogelijk ander gezeur). Deze heren zullen hem nooit succesvol kunnen aanklagen wegens discriminatie met onze huidige overheid aan het roer.

En zo zien we weer dat goede bedoelingen, met name die waarbij dwang in het spel is, vaak tot tegengestelde resultaten leiden. Was het de overheid erom te doen ouderen aan een baan te helpen, het resultaat zou wel eens kunnen zijn dat die kans op een baan juist kleiner wordt. Als de overheid bepaalde groepen werknemers privileges geeft dan zijn ze daarmee voor werkgevers minder aantrekkelijk geworden. Het is dan straks wellicht moeilijker om ze buiten de deur te houden maar het loont wel meer. Werkgevers en verhuurders hebben hun eigen manieren om het recht op vrije associatie te bewaken. Laten we hopen dat het lukt, hoewel het jammer is voor de oudere werkzoekende.

Om oudere mensen een grotere kans op een baan te bieden (en andere verdrukte groepen) kan men het beste het ontslagrecht versoepelen en het minimumloon en de algemeen bindend verklaarde CAO's afschaffen. Zo kan iedereen vrij onderhandelen over werk en wordt het interessant deze groepen een baan aan te bieden. De enige andere manier ligt in een voorstel van de SP: verplicht bedrijven bepaalde mensen aan te nemen. Da's inderdaad een oplossing, maar vereist tevens een totalitaire maatschappij. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de eerste optie.

Frank Karsten
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_19911469
quote:
Das grappig, ik ben ook buitenlander en werk al 8 jaar onafgebroken. Ben nog nooit afgewezen voor een sollicitatie. Raar hoor....
pi_19912236
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 15:40 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Das grappig, ik ben ook buitenlander en werk al 8 jaar onafgebroken. Ben nog nooit afgewezen voor een sollicitatie. Raar hoor....
Maar dat past niet in de slachtoffer rol waarin bepaalde mensen zich wensen te manouvreren. Ik heb genoeg prima allochtone collega's (gehad), die net als mijn autochtone collega's niet werden / worden ontslagen zolang ze hun werk maar fatsoenlijk deden / doen. Allochtone en autochtone medewerkers die denken de hele dag een nauwelijks wat uit te hoeven voeren mogen doorgaans snel vertrekken. Beide uiten vaak hun ongenoegen, waarbij echter door de allochtone ex-werknemer nogal snel met woorden als racisme en discriminatie wordt gesmeten. Tsja, het is natuurlijk makkelijker dan de schuld bij jezelf te zoeken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 15 juni 2004 @ 16:57:41 #19
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_19913731
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 15:40 schreef LaTiNo het volgende:

[..]

Wanneer allochtonen gemiddeld vaker worden afgewezen dan autochtonen wil dit niet zeggen dat elke allochtoon per definitie 1x moet zijn afgewezen, dus ik weet niet wat je nou met deze opmerking wilt zeggen
Krekker is de bom!
  dinsdag 15 juni 2004 @ 17:10:13 #20
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_19914102
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 16:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar dat past niet in de slachtoffer rol waarin bepaalde mensen zich wensen te manouvreren. Ik heb genoeg prima allochtone collega's (gehad), die net als mijn autochtone collega's niet werden / worden ontslagen zolang ze hun werk maar fatsoenlijk deden / doen. Allochtone en autochtone medewerkers die denken de hele dag een nauwelijks wat uit te hoeven voeren mogen doorgaans snel vertrekken. Beide uiten vaak hun ongenoegen, waarbij echter door de allochtone ex-werknemer nogal snel met woorden als racisme en discriminatie wordt gesmeten. Tsja, het is natuurlijk makkelijker dan de schuld bij jezelf te zoeken.
Dat er soms onterecht met termen als racisme en discriminatie wordt gesmeten wil niet automatisch betekenen dat racisme en discriminatie nog alleen maar voorkomen in sprookjesboeken.

Hoe vaak het ras v/d ander daadwerkelijk invloed heeft gehad is zeker wat betreft afwijzing bij sollicitaties zeer moeilijk te meten. Ten eerste omdat men wanneer dit het geval is geweest, niet eerlijk zal zeggen dat afkomst een rol heeft gespeeld. Ten tweede omdat er bij sollicitaties wordt gekeken naar de persoon in zijn geheel. Hier kan afkomst zelfs zonder dat de gene die de sollicitatie afneemt bewust discrimineert op afkomst, samen met heleboel ander factoren ook een rol bij spelen.

Ik heb trouwens zo'n gevoel dat bij vlotte welbespraakte mensen het verschil tussen allochtoon en autochtoon mbt de kans dat zij door een sollicitatie heen komen, een stuk kleiner zijn dan bij minder vlotte welbespraakte allochtonen versus autochtonen. Misschien dat het gebrek aan 'vlotheid' eerder de buitenlandse afkomst benadrukt? Zelfs al beheerst men de Nederlandse taal technisch gezien goed. Maar goed, dit is puur een gevoel dat ik zelf heb, verder nog niet wetenschappelijk onderbouwd
Krekker is de bom!
  dinsdag 15 juni 2004 @ 18:35:01 #21
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_19916047
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:47 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De voornaamste redenen waarom allochtonen niet altijd even adequaat zouden solliciteren is omdat de hulp hierbij vaak ontbreekt. Je kan niet van mensen uit een aanzienlijk andere cultuur verwachten dat ze precies weten hoe de ongeschreven regels met betrekking tot dit soort zaken in elkaar steken.
Afrika Paprika
pi_19916256
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 18:35 schreef LuQas het volgende:

[..]

De voornaamste redenen waarom allochtonen niet altijd even adequaat zouden solliciteren is omdat de hulp hierbij vaak ontbreekt. Je kan niet van mensen uit een aanzienlijk andere cultuur verwachten dat ze precies weten hoe de ongeschreven regels met betrekking tot dit soort zaken in elkaar steken.
Ja dat mag je wel verwachten ... zeker als ze en Nederlandse uitkering genieten !
  dinsdag 15 juni 2004 @ 18:52:46 #23
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_19916514
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 18:44 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Ja dat mag je wel verwachten ... zeker als ze en Nederlandse uitkering genieten !
Ach wat een onzin. Als je je bedenkt dat er zelfs voor autochtone hele cursussen en handboeken gemaakt worden over hoe te solliciteren...
Afrika Paprika
  dinsdag 15 juni 2004 @ 18:54:36 #24
16715 Mylene
*schatje*
pi_19916563
Het is gewoon de schuld van Fortuyn. Gelukkig ligt die clown al onder de grond. Anders zou de schade niet te overzien zijn .
pi_19917420
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 18:35 schreef LuQas het volgende:

[..]

Onzin, er is hulp zat, sollicitatietrainingen voor minderheden te over, boeken genoeg over hoe je moet solliciteren en banen genoeg. Mijn vrouw sprak ook geen woord Nederlands toen ze hier binnenkwam, noch toen ze naar een baan ging zoeken, maar ze had wel binnen twee weken werk en nu na twee tijdelijke baantjes, gewoon een vaste aanstelling.

Het kan dus prima, ze moeten gewoon willen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')