Er kan wel worden bekeken hoe ijverig de Nederlandse regering de bewijzen heeft geaccepteerd.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:28 schreef Captain_Chaos het volgende:
We gaan alleen wel even in een parlemantaire enquete zaken oplossen waarvan de Amerikaanse overheid geen woord los laat. Ik ben benieuwd hoeveel keer we gaan horen dat men 'het zich niet kan herinneren' of dat 'het best mogelijk is dat hen dat is overkomen'.
...en of de Tweede Kamer is voorgelogen over de motieven om de oorlog te steunen..quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er kan wel worden bekeken hoe ijverig de Nederlandse regering de bewijzen heeft geaccepteerd.
De Nederlandse overheid kan moeilijk alles gaan natrekken (niet eens mogelijk). Je moet gewoon sommige dingen aannemen van je bondgenoten. Daarom ben ik ook van mening dat een onderzoek hier niks uithaalt en het gewoon in Amerika moet gebeuren.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er kan wel worden bekeken hoe ijverig de Nederlandse regering de bewijzen heeft geaccepteerd.
De afweging om de oorlog te beginnen is door de 2e kamer gemaakt. Als de motivering fout was, dan heeft de tweede kamer gefaald.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
...en of de Tweede Kamer is voorgelogen over de motieven om de oorlog te steunen..
Een onderzoek is niet overbodig. Ik durf wel aan te nemen dat Nederland geen onderzoek kan doen naar het bewijs, maar onderzoek naar het gebeuren, moet kunnen. En moet.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:47 schreef UnderWorld_ het volgende:
De Nederlandse overheid kan moeilijk alles gaan natrekken (niet eens mogelijk). Je moet gewoon sommige dingen aannemen van je bondgenoten. Daarom ben ik ook van mening dat een onderzoek hier niks uithaalt en het gewoon in Amerika moet gebeuren.
De Tweede Kamer mocht niet alle informatie zien.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:47 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
De afweging om de oorlog te beginnen is door de 2e kamer gemaakt. Als de motivering fout was, dan heeft de tweede kamer gefaald.
De Tweede Kamer oordeelt op basis van de door de Regering aangedragen informatie. Het achterhouden van informatie, dan wel het verdraaien van informatie kan tot een andere afweging door de kamer leiden.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:47 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
De afweging om de oorlog te beginnen is door de 2e kamer gemaakt. Als de motivering fout was, dan heeft de tweede kamer gefaald.
Idd, en anders is er gewoon geblunderd.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
... en dus doel van een onderzoek...quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Idd, en anders is er gewoon geblunderd.
Een onderzoek is in zoverre onzin omdat je weet dat er geen WMD's zijn gevonden. De informatie die vooraf aanwezig was, was dus onjuist. Er is dus bewijs van derden te makkelijk geaccepteerd, daarnaast is er ook gebruik gemaakt van eigen onderzoek. In hoeverre is daar geblunderd, is de hoofdvraag.
Een motie van wantrouwen was een optie, waarom is die niet uitgeoefend?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
De Tweede Kamer mocht niet alle informatie zien.
Dan laat deze "affaire" wel zien dat we volgende keer niet zo naief moeten zijn, en dat we niet meer blindelings op bondgenoten kunnen vertrouwen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:47 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
De Nederlandse overheid kan moeilijk alles gaan natrekken (niet eens mogelijk). Je moet gewoon sommige dingen aannemen van je bondgenoten.
Het enige alternatief is internationale samenwerking opzeggen. Dat lijkt me niet de goede weg. We hebben bondgenoten nodig in deze globale wereld.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 22:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dan laat deze "affaire" wel zien dat we volgende keer niet zo naief moeten zijn, en dat we niet meer blindelings op bondgenoten kunnen vertrouwen.
quote:Op zaterdag 12 juni 2004 22:05 schreef Monidique het volgende:
Wat 'n rare zienswijze, Underworld, we moeten dus óf alles accepteren óf niet meer samenwerken. Hoe zwart-wit.
Like, huh?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 21:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
... en dus doel van een onderzoek...
Kafka zou dol op je redenering zijn geweest SK
Er is geen grijs gebied. Er bestaat geen mogelijkheid om de informatie te controleren. Die is er niet. Geen. Als bondgenoten dus gezamelijk zaken regelen, dan moet je vertrouwen hebben in de intelligence van je bondgenoot. Als je dat vertrouwen niet kan opbrengen, dan moet je niet met die bondgenoot samenwerken.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 22:05 schreef Monidique het volgende:
Wat 'n rare zienswijze, Underworld, we moeten dus óf alles accepteren óf niet meer samenwerken. Hoe zwart-wit.
Dat is uiteindelijk de consequentie dan, maar ik denk dat dat er nog genoeg samenwerkingsmogelijkheden zijn op basis van gecontroleerde duidelijke feiten.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 22:13 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Er is geen grijs gebied. Er bestaat geen mogelijkheid om de informatie te controleren. Die is er niet. Geen. Als bondgenoten dus gezamelijk zaken regelen, dan moet je vertrouwen hebben in de intelligence van je bondgenoot. Als je dat vertrouwen niet kan opbrengen, dan moet je niet met die bondgenoot samenwerken.
Research is niet afhankelijk van de grootte van een land.quote:We zijn simpelweg te klein om zelf research te doen.
Hoe wil je gaan controleren dat een informant de waarheid spreekt? Hoe wil je controleren dat een ambtenaar van je bondgenoot werkelijk het correcte feit heeft geconstateert? Zulke dingen kan je niet controleren. Je bent dus afhankelijk van je bondgenoot.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 22:46 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is uiteindelijk de consequentie dan, maar ik denk dat dat er nog genoeg samenwerkingsmogelijkheden zijn op basis van gecontroleerde duidelijke feiten.
Of je moet buitenproportionele middelen in research steken natuurlijk. De AIVD richt zich voornamelijk op directe gevaren voor Nederland (mogelijk terrorisme). Ik zie niet in hoe de AIVD de middelen moet vrijmaken om een dossier over Irak op te bouwen (de kosten zijn enorm).quote:[..]
Research is niet afhankelijk van de grootte van een land.
Waarom? En zelfs als dat waar is, dan ben je nog niet verplicht om blind alles te geloven en blind achter je bondgenoot aan te lopen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 23:02 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Hoe wil je gaan controleren dat een informant de waarheid spreekt? Hoe wil je controleren dat een ambtenaar van je bondgenoot werkelijk het correcte feit heeft geconstateert? Zulke dingen kan je niet controleren. Je bent dus afhankelijk van je bondgenoot.
Ik zeg niet dat je het verplicht bent, ik zeg alleen dat je het niet kan controleren. Dus je moet het óf wel aannemen óf niet aannemen. Je kan immers geen verschil maken tussen de verschillende bewijsstukken (je kan niks natrekken)quote:Op zaterdag 12 juni 2004 23:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? En zelfs als dat waar is, dan ben je nog niet verplicht om blind alles te geloven en blind achter je bondgenoot aan te lopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |