abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19830449
Wat is de ziekte van crohn

de ziekte van crohn is eigenlijk een beetje iets vaags. maar kort uitgelegd is het dit. je lichaam heeft een afweersysteem voor ziektes. mensen met de ziekte van crohn hebben deze afweer een stukje hoger dan normale mensen, hierdoor ziet worden gezonde organen in het lichaam aan gezien als vijandelijk en het lichaam probeert dit uit te schakelijken. meestal is dit de dunne darm maar het kan overal in je lichaam voorkomen. gevolg een fikse infectie, fistel of absess

links
http://www.crohn-colitis.nl/
http://www.crohnsite.be
http://crohn.2link.be
http://crohn.startkabel.nl/

Vorige deel

http://forum.fok.nl/topic/551817

en we gaan weer verder...
Dit keer zonder signature
pi_19830509
quote:
Nog iets: ik was gister even helemaal klacht vrij, geen moeheid of kramp. Maar vandaag moest ik een presentatie houden voor onze werkgroep en daar word je soms nogal zenuwachtig van
NB_TD,

mag ik vragen hoe lang jij al met klachten loopt??
pi_19831599
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 10:51 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

NB_TD,

mag ik vragen hoe lang jij al met klachten loopt??
Nou ..................ik denk zelf al heel lang, alhoewel ik eerst helemaal niet wist dat het Crohn was! Het begon eigenlijk toen ik pijn kreeg tijdens het eten (vaak ook kippevel en gelijk helemaal koud worden), ik dacht aan maagpijn dus heb ik een tijdje Losec gebruikt. Vervolgens was de pijn een tijdje weer weg. Maar na een paar maanden kwam dit weer terug; ik dacht weer aan mn maag natuurlijk Zo is het ongeveer het hele jaar gegaan. Totdat ik echter niet meer rechtop kon zitten tijdens het eten en ik liep constant met diarree. Toen heb ik mn huisarts gebeld dat er iets niet helemaal klopte. Naja onderzoekje echo gaf de verdikking aan in mn darm en de colonscopie bevestigde dat ik Crohn had................................................
Pluk de dag voordat anderen van je plukken
  zaterdag 12 juni 2004 @ 13:03:58 #4
8030 ConQuestador
Alfa Romeo 156 GTA
pi_19832745
crohn heb ik niet geloof ik. Maar ik heb paar jaar geleden wel week lang enorme pijn in mijn buik gehad. Naar ziekenhuis geweest voor blinde darm controle, dit bleek niet de oorzaak. Ik werd naar huis gestuurd met de opmerking dat het wel een opstandige darm zou zijn. Na een paar dagen ging het langzaam aan over.

Nu heb ik weer buikpijn in mijn onderbuik. al een paar dagen, maar het wordt steeds wat erger (het is nu al constant). Diaree heb ik geen last van, maar ik moet wel 2 keer per dag naar de wc (normaal maar 1 keer). Het grootste probleem is dat ik zometeen op reunie moet, en eigenlijk geen zin heb om daar rond te lopen met buikpijn
pi_19832906
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 13:03 schreef ConQuestador het volgende:
crohn heb ik niet geloof ik. Maar ik heb paar jaar geleden wel week lang enorme pijn in mijn buik gehad. Naar ziekenhuis geweest voor blinde darm controle, dit bleek niet de oorzaak. Ik werd naar huis gestuurd met de opmerking dat het wel een opstandige darm zou zijn. Na een paar dagen ging het langzaam aan over.

Nu heb ik weer buikpijn in mijn onderbuik. al een paar dagen, maar het wordt steeds wat erger (het is nu al constant). Diaree heb ik geen last van, maar ik moet wel 2 keer per dag naar de wc (normaal maar 1 keer). Het grootste probleem is dat ik zometeen op reunie moet, en eigenlijk geen zin heb om daar rond te lopen met buikpijn
Ja dat begrijp ik. Bij mij dachten ze ook in eerste instantie aan appendicits, dus onstoken blinde darm. Maar die pijn is veel heviger dan wat ik nu meemaak.
Ik had in het begin ook helemaal geen last van diarree. Gewone ontlasting alleen die pijnscheuten iedere keer. Een paarweken gaat het weer over en vervolgens komt het weer de kop op steken. Naja toen die diarree drbij kwam voor 3 weken was het echt ernstig geworden. Eigenlijk ben ik veel te laat naar de huisarts gegaan Maar ja ik was ook al bang voor een endoscopie, dus daarom bleef ik de tijd maar rekken...

Maar heeft iemand hier ook altijd zo last van kippenvel als die pijn in de buik op komt zetten? De haren op mn arm gaan echt recht overeind staan ook al is het nog zo warm. Zelfs op vakantie had ik er vaak last van met 30 graden
pi_19833971
quote:
crohn heb ik niet geloof ik.
zo is het bij mij ook begonnen .. 4 jaar geleden .. paar keer bloed bij ontlasting.. (ging vanzelf over) 2 jaar geleden heb ik een absess gehad... en nu verschrikkelijke buikpijn...
quote:
Maar heeft iemand hier ook altijd zo last van kippenvel als die pijn in de buik op komt zetten?
gelukkig niet.. keb alleen aan de pijn al genoeg...
quote:
Zo is het ongeveer het hele jaar gegaan.
maar je had dus elke dag pijn... ik loop nu ook al een half jaar met pijn.. en dan ook elke dag... kan zowat nix aktiefs gaan doen.. want dan krijg ik weer pijn..

wordt zo zat van die pijn.. bah...
pi_19834065
Ja het is echt irritant. Soms is de pijn wat meer soms wat minder. Maar vooral op de universiteit is het lastig. Tijdens je werkgroep ga je niet zomaar even voorover bukken omdat de pijn te hevig wordt Het staat zo raar en de meesten begrijpen dan niet echt waarom je zo naar voren gebukt zit. Ze denken gelijk aan iets ernstigs: ' moeten we de ambulance bellen? '

Ik wil niet dat iedereen zo;n zielig beeld van mij krijgt, dus blijf ik rechtop zitten en doen alsof er niks aan de hand is, terwijl ik verga van de pijn
pi_19836222
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 14:07 schreef NB_TD het volgende:

Ik wil niet dat iedereen zo;n zielig beeld van mij krijgt, dus blijf ik rechtop zitten en doen alsof er niks aan de hand is, terwijl ik verga van de pijn
pff een jaar zeg je dat je er al last van had... ik heb er nu meer dan een half jaar last van .. en en het meer dan zat.. keb echt van die dagen er tussen zitten dat ik helemaal het bed niet meer uit kom.. zo'n last heb ik.. kan al slecht tegen buikpijn...
pi_19840400
Hebben jullie zelf het idee dat je klachten hebt gekregen als gevolg van een stressvolle levensgebeurtenis? Zowel Crohn en Colitis worden gezien als min of meer psychosomatische ziekten.
Voor mezelf heb ik achteraf wel het idee dat dit voor mij het geval was.
pi_19840587
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:09 schreef sol1tair het volgende:
Hebben jullie zelf het idee dat je klachten hebt gekregen als gevolg van een stressvolle levensgebeurtenis? Zowel Crohn en Colitis worden gezien als min of meer psychosomatische ziekten.
Voor mezelf heb ik achteraf wel het idee dat dit voor mij het geval was.
Vooral stress dus bij mij.

Ik ben een binnenvetter, en dat triggered Crohn.
Op zich logisch, een ander krijgt hoofdpijn of verkrampte spieren, pijn in de maag, bij mij slaat het op mijn zwakke plek, i.e. de darmen.

Bij (liefdes)verdriet, 11 september destijds, emotionele zaken dus vooral, dan kan ik er op rekenen

Zelden last door hetgeen ik eet of drink (of ik moet melk drinken of vanalles door elkaar of veel junkfood, maar dat doe ik dus niet)
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_19840858
quote:

Op zich logisch, een ander krijgt hoofdpijn of verkrampte spieren, pijn in de maag, bij mij slaat het op mijn zwakke plek, i.e. de darmen.

Bij (liefdes)verdriet, 11 september destijds, emotionele zaken dus vooral, dan kan ik er op rekenen

Zelden last door hetgeen ik eet of drink (of ik moet melk drinken of vanalles door elkaar of veel junkfood, maar dat doe ik dus niet)
same here....

denk dat ik crohn alleen maar krijg door stress...

ik kan mezelf echt helemaal binnen opvreten.. terwijl je aan de buitenkant nix ziet.. dan ben ik net zo vrolijk als altijd. maar binnen in mijzelf is het dan 1 grote bende... ik maak me om de kleinste dingen te druk.

eten heb ik ook geen last van... de slechte dingen (waar sommige mensen zonder crohn last van hebben) krijg ik geen last van .. heel appart...
pi_19840892
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:14 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook. Ik ben ook een binnenvetter en de laatste jaren zijn er genoeg stressvolle gebeurtenissen geweest zoals een scheiding, ontslag en nu al weer dreigend ontslag.
Met eten ben ik niet veel verder gekomen dan melk en rood vlees. Als ik rood vlees heb gegeten betaal ik een dag daarna de prijs hiervoor. Soms gaat het dan dus echt de hele dag door.
Verder heb ik ook een tijdje gehad dat ik niet lang kon blijven staan, dan kreeg ik echt last van m'n darmen. Ik heb ook een tijdje geprobeerd hard te lopen, maar dat gaat dus echt niet ... meestal moest ik na een kilometer naar de wc en dan was ik dus te laat
Verder ben ik ook maar constant moe ... gek wordt ik ervan.
pi_19841764
moe ben ik altijd, dus daar ben ik aan gewend, weet niet hoe het is om het níet te zijn.
net zoals de rugpijn (Bechterew) ik weet niet beter meer
pi_19842944
Voor mij is het ook al een tijd geleden dat ik me echt fit heb gevoeld, dus ik weet eigenlijk ook niet beter meer ... maar ik weet toch wel dat ik me beter zou moeten kunnen voelen.
pi_19855173
Ik ga hier weer even offtopic.
Ze hebben wel eens eerder rectaal wat ingebracht bij mij maar toen begon het na 10 centimeter al te steken! Echt felle steken. Ik heb nooit last als ik op de wc zit ofzo. En ik heb ook nooit bloed bij de ontlasting. Als ze het buisje dan wegtrekt houdt het ook op met steken...
Is dat normaal dat het begon te steken, welke kant ze ook opdrukten
Ik kijk hier door alleen al tegen het onderzoek van de dikke darm op....

Beetje rare vraag, maar weet iemand dit?
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_19855464
weet niet.

ms een kleinere slang laten gebruiken, ze hebben ze in verschillende maten
ms had je wel aanmbeien toen.
ms waren het zenuwen
ms heeft de een last van steken en de ander niet, zonder aanwijsbare reden.
pi_19855647
Bij mijn eerste onderzoek ramde ze ook iets in m'n aars wat flink pijn deed. Daarvoor moest ik eerst laxeren d.m.v. een klysma wat al een brandend gevoel veroorzaakt had.
Daardoor zag ik ook op tegen het dikke darm onderzoek, in het begin deed dit echter nauwelijks zeer. Ik zou zeggen neem een roesje en dan valt het vast en zeker mee.
pi_19855800
Ik ben nog maar 21, komen aambeien dan al echt voor?
Het is daar gewoon heel gevoelig, dat weet ik uit ervaring met dit soort onderzoeken.
Na zo'n onderzoek blijf je het ook een paar uurtjes voelen (geen pijn ofzo)
Het voelt net of er iets scheurt als ze daar drukken tijdens zo'n onderzoek........
............
pi_19855838
Jullie hebben daar dus geen last van

Het gaat deze keer trouwens om rontgenfoto's, dus dan spuiten ze bariumpap in.
Ik neem aan dat ze dan ook niet zo diep hoeven, ik neem ook aan dat ze zoiets voorzichtig inbrengen
pi_19855871
Oh ja, en die pijn is er pas als ze het 10 cm plusminus ingebracht hebben.
Dan kun je echt niet verder
pi_19855921
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:29 schreef vdo28 het volgende:
Jullie hebben daar dus geen last van

Het gaat deze keer trouwens om rontgenfoto's, dus dan spuiten ze bariumpap in.
Ik neem aan dat ze dan ook niet zo diep hoeven, ik neem ook aan dat ze zoiets voorzichtig inbrengen
zoals ik al eerder zei, al sje nu geen erge buikpijnen hebt, geeft bariumpap je vooral een onprettig vol gevoel.

lucht inbrengen is pijnlijker omdat de darm zich dan steeds strekt, zoals een lege fietsband waar je lucht inpomt.
al doen ze het natuurlijk met beleid.

maar de pijn is vooral daar wanneer je darmen erg ontstoken zijn, anders is het 'gewoon' onaangenaam, zeg maar .
pi_19855949
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:28 schreef vdo28 het volgende:
Ik ben nog maar 21, komen aambeien dan al echt voor?
Het is daar gewoon heel gevoelig, dat weet ik uit ervaring met dit soort onderzoeken.
Na zo'n onderzoek blijf je het ook een paar uurtjes voelen (geen pijn ofzo)
Het voelt net of er iets scheurt als ze daar drukken tijdens zo'n onderzoek........
............
aambeien hebben niets met leeftijd te maken.
je krijgt ze o.a. door een teveel zittend bestaan, te veel persen bij het poepen.
pi_19855984
Maar als mijn darmen daar (na die 10cm) onstoken is, wat voor symptomen geeft dat dan?
  zondag 13 juni 2004 @ 14:38:25 #24
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_19856036
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 10:46 schreef Ericjuh het volgende:
mensen met de ziekte van crohn hebben deze afweer een stukje hoger dan normale mensen, hierdoor ziet worden gezonde organen in het lichaam aan gezien als vijandelijk en het lichaam probeert dit uit te schakelijken.
Dit heet ook wel een 'auto-immuunsysteem', en is kenbaar aan een gigantische hoeveelheid eosinen in het bloed. In de medische wereld heet dat 'Eosinofile enteritis'.

Eerder had ik een cyste die later verwijderd was. Maar helaas maakte m'n lichaam een auto-immuunsysteem tegen die cyste aan. Mijn ziekte, Primaire Scleroserende Cholangitis (PSC), is met grote zekerheid door die auto-immuunsysteem aangewakkert. Dubbel pech dus.
"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_19856047
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:35 schreef vdo28 het volgende:
Maar als mijn darmen daar (na die 10cm) onstoken is, wat voor symptomen geeft dat dan?
pijn.
maar pijn is subjectief natuurlijk.

als mijn darmen ontstoken zijn, is het dus altijd heel erg ontstoken, veel bloedverlies etc. en dus de pijn van een onderzoek heel erg en ik kreeg geen roesje, vandaar.

de 2 keren dat mijn darmen rustig waren en ik een onderzoek kreeg, viel de pijn mee, het was gewoon onprettig maar niet echt pijnlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')