omdat het een nieuw medicijn was kreeg ik er een videoband bij en daar staat op dat het een behandeling met infliximab is. bij de videoband zit een infofolder en daar staat op een bandeling met remicadequote:weet je hoe dat nieuwe medicijn heet?
quote:Stress verergert het ook
ik denk dat de crohn echt bij mij opspeeld bij stress, maar voor de zekerheid heeft de dokter mij toch maar een dieetiste aanbevolen. volgens haar kan ik gewoon alles eten, als ik er zelf maar een goed gevoel bij heb. krijg ik dus last van wat eten dan moet ik idd dat in het vervolg vermijden.quote:Let een beetje op met het eten
ik weet niet wat de reden is dat je hem een tijd niet gezien hebt. maar ik heb dus sinds een half jaar elke dag pijn. en in dat half jaar is mijn leven echt verandert. ik ben gewoon een kasplantje geworden. enigste wat ik doe is naar school gaan en als ik thuis kom dan klim ik met pijn naar mijn kamer, of ik kijk dan tv, ga computeren of ik ga slapen...quote:already long time ago that I've seen him, maar eeh
er zit ook een nare bijwerking aan dat medicijn.. ik weet niet precies, maar volgens de dokter ben je heel vatbaar/vlambaar voor tbc op dat moment. nu heb ik dan ook gelijk een prik voor tbc gehad.quote:weet je hoe dat nieuwe medicijn heet?
quote:Aangezien gevallen van tuberculose werden gemeld bij patiënten die behandeld werden met Remicade, zult u onderzocht worden op tuberculose voordat u met Remicade begint. Het onderzoek bestaat uit een gedetailleerde medische voorgeschiedenis en het is zeer belangrijk dat u uw arts vertelt of u ooit tuberculose heeft gehad of u ooit in contact gekomen bent met iemand die tuberculose heeft gehad. U zult bovendien een huidtest voor de tuberculinereactie ondergaan en er zal een röntgenfoto van de borstkas gemaakt worden. Uw arts moet op uw waarschuwingskaart vermelden wanneer deze testen uitgevoerd zijn.
dit is trouwens grappig dat je het zegt.quote:Helpt een aspirine/ibuprofen niet?
Dat wist ik allemaal niet.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 18:52 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
dit is trouwens grappig dat je het zegt.
een paar weken geleden had ik ook veel pijn en toen zat ik aan de prednisolon, en in de bijsluiter stond dat je geen pijnstillers mag gebruiken als je dat slikt. maar omdat ik toen een dag weg wou had ik geen zin aan pijn, dus ik vroeg aan de dokter of ik ibuprofen mocht slikken.. en die dokter werd me toch opeens kwaad.. hij kon namelijk niet begrijpen dat ibuprofen zo bij de drogist te halen was. het was ook een verschrikkelijk slecht middel zegt hij. je kreeg er namelijk bloedingen van in je maag en het werkte heel slecht op de dunne darm.... een paar weken daarvoor slikte ik ibuprofen nog als snoepjes... maar sinds de dag dat de dokter dat zei heb ik gen ibuprofen meer aangeraakt..
over aspirine zul je wel paracetamol bedoelen. afgelopen week heb ik idd veel pijn gehad en toen wou ik ook een paracetamol, als je in het ziekenhuis ligt moet je dat altijd aan de zusters vragen. dus ik naar de zustere en zeggen van "zuster, heb je nog een aspirine voor mij".. vervolgens kijk dat mens je opeens vaag aan... en de meeste zeggen dan "ik mag je geen aspirine geven, maar ik denk dat je paracetamol bedoelt.. en dat is absoluut geen aspirine"...
dacht ik dus in het begin ook, maar nu weet ik dus dat mijn hele leven gaat veranderen, alles wat ik doe moet ik in de achter hoofd houden dat ik ziek kan worden. ik kan smorgen fit uit bed stappen en savonds dood ziek naar bed gaanquote:Vreselijke ziekte, maar ik vond het niet shocking.
dat is misschien wel 1 voordeel aan de ziekte van crohn. niemand kan zeggen wat verkeerd is. ene krijg al problemen als hij 1 stukje chocolade eet. de andere krijg helemaal geen problemen met eten. ik hoop dat ik de laaste groep hoor.. want keb echt geen zin om eten aan de kant te zettenquote:Ik zou het nooit kunnen omdat je bepaalede zaken niet mag eten.
beetje rare reactie.. maar goed.. ik weet niet precies hoe oud je bent.. maar je bent vatbaar voor de ziekte van 15 jaar t/m 30 jaar.. val je daartussen .. dan kun je morgen zo dood ziek wakker worden..quote:Zou ik gewoon niet doen en anders een kogel.
oghh .. dat liefdesverdrietquote:Was voor mijn ex wellicht ook beter geweest
dat is dus een fout wat de meeste mensen maken. als je een spiegel van paracetamol opbouwt (dus als je het vaker dan 1 x slikt op een dag) dan werken paracetmol verschrikkelijk goed als "pijnstillers"quote:aar hebben ze dan niet een of andere pijnstiller voor je?
studeer je iets medice?? of wist je dat gewoon??quote:aspirine werkt bloedverdunnend,
helemaal met je eens.. ziekte van crohn vergaat idd je wereld niet.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:00 schreef Hanneke1983 het volgende:
Crohn is inderdaad een rotziekte, maar sorry dat ik het moet zeggen...maar je leven vergaat niet. Met Crohn kun je nog best veel. Het is niet zo dat je dan meteen huis-gebonden bent ofzo....En wees daar dankbaar voor.
(ik heb het nu over een lichte tot midden vorm.
met een ernstige vorm, die jij niet hebt, want je hebt 10 cm ontsteking, ben je wel stukke zwaarder beperkt)
helemaal niet sorry dat je het zegt... zo dacht ik er ook in het begin over. helaas wordt je heel snel moe van pijn.. en als je pijn hebt dan ga je er je leven om heen bouwen.. en dat heb ik gedaan (misschien verkeerd van mij)quote:maar sorry dat ik het moet zeggen
dat had ik ook.. maar dat kwam volgens mij van de bijwerkingen van prednisolon..quote:Wat mij nogal eens opbreekt is het constante moe zijn, lack of energy.
yep dat heb ik dus ook..quote:ik slik zoveel shitzooi nu , plofkop, stemmingswisselingen, slapeloosheid, mega irri dus
Inderdaad, je wordt er verre van vrolijk van als het opspeelt, maar als je er "geen" last van hebt, kun je tenminste wel lopen, fietsen, zwemmen, kortom actief zijn dus. Dat is fijn als je dat nog kunt. Dan kun je nog een beetje meegaan met alle andere mensen die wel gezond zijn. Dan voel je je nog wat meer in de maatschappij opgenomen....Snap je wat ik zeggen wil?quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:05 schreef milagro het volgende:
dat is ook zo, Hanneke, je leven vergaat zeer zeker niet.
Het is als het opspeelt, erg naar, zeer pijnlijk, maar wanneer het relatief rustig is kan je lopen, fietsen, zwemmen, zingen, dansen, zien, horen, naar buiten, sexen, alles dus.
Wat mij nogal eens opbreekt is het constante moe zijn, lack of energy.
Werken, alleen met 2 kids en dan die moeheid, en toch regelmatige opspelende Crohn breekt me nu na een kleine 20 jaar wel op, moet ik toegeven en dat laatste doe ik niet graag
en nu zijn het vooral de vele bijwerkingen van de medicatie, ik slik zoveel shitzooi nu , plofkop, stemmingswisselingen, slapeloosheid, mega irri dus
maar er zijn ergere dingen, aandoeningen, relativeren dus
En toch...heb jij een midden vorm, kun je nagaan als mensen de ernstigste vorm hebben. Relativeren is goed in zo'n situatie!quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:06 schreef Ericjuh het volgende:
helemaal met je eens.. ziekte van crohn vergaat idd je wereld niet.
MAAR... de gevolgen van ziekte van crohn wordt je wel naar van (dus dunne darm ontsteking) somme mensen hebben nergens last van .. sommige mensen zijn alleen aan de dunne.. er zijn ook mensen (zoals ik) die constant buikpijn hebben.
je hebt ook gelijk met de ontsteking, hij is idd niet echt groot (meer). ik ben namelijk al een tijd aan een hoge dossis prednisolon en die heeft er ook voor gezorgt dat er een hele verbetering bij mijn dunne darm is gekomen.
trouwens je hebt niet het meeste last van de infectie, je hebt het meest last van de vernauwing die je hebt. want als je eet moet het door die vernauwing heen en dat kan soms pijnelijk worden.
helemaal niet sorry dat je het zegt... zo dacht ik er ook in het begin over. helaas wordt je heel snel moe van pijn.. en als je pijn hebt dan ga je er je leven om heen bouwen.. en dat heb ik gedaan (misschien verkeerd van mij)
dat is nu het probleem bij crohn.. niemand weet wanneer het opspeelt.. je kunt er een jaar geen last van hebben .. maar het kan ookzijn dat je om de maand met een dikke infectie in het ziekenhuis ligt..quote:Inderdaad, je wordt er verre van vrolijk van als het opspeelt, maar als je er "geen" last van hebt, kun je tenminste wel lopen, fietsen, zwemmen, kortom actief zijn dus
ik weet pas sinds een half jaar dat ik het heb .. dus eigenlijk week ik nog niet of ik een middel vorm heb..quote:En toch...heb jij een midden vorm, kun je nagaan als mensen de ernstigste vorm hebben.
quote:omdat je je misschien aangevallen voelt
daarom open ik ook dit topic.. want ik heb gewoon gemerkt dat praten met andere mensen echt super goed helpt...quote:Helaas moet je er wel bij stil staan, dat het leven nog moeilijker is voor mensen als ze méérderen chronische ziektes hebben, en jij hebt er "maar" 1
schitterende reactie...quote:Wat ik wel minder vind, is dat mensen niet altijd je situatie willen begrijpen
dat valt mij toruwens ook op.quote:Ik heb namelijk ernstige crohn over een groot gebied in de dikke darm en daar heb ik om de paar uur even een zeurderige pijn.
Dat werken was dus geen kunnen maar vooral moeten (kids en ik kostwinner) en dát breekt me nu dus opquote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:18 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
Inderdaad, je wordt er verre van vrolijk van als het opspeelt, maar als je er "geen" last van hebt, kun je tenminste wel lopen, fietsen, zwemmen, kortom actief zijn dus. Dat is fijn als je dat nog kunt. Dan kun je nog een beetje meegaan met alle andere mensen die wel gezond zijn. Dan voel je je nog wat meer in de maatschappij opgenomen....Snap je wat ik zeggen wil?
Tja...die moeheid is vervelend...maar je KUNT nog werken!! Er zijn zoveel soorten moeheid....invaliderende moeheid....ook moeheid dat je niet meer kunt werken....
[..]
Ja ik wilde je nog een mailtje terug sturen maar nu zie ik je hier en dat is ook primaquote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:32 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hey NB_TDleuk jou weer tegen te komen
Is er al bekend hoeveel cm je had?
Ericjuh, dat kan inderdaad: een wisselende opspeling. Maar wat wil je daar mee zeggen?
Als jij 10 cm ontsteking hebt, noemen ze dat een midden vorm heb ik begrepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |