Luigi Bruins: ontluikend toptalent In de eerste competitiemaand ontpopt Excelsior zich tot een grote verrassing in de eredivisie. Tal van grote clubs volgen Luigi Bruins (19). Volgens zijn oude trainer Mario Been is hij een even groot talent als Sneijder en De Guzman.
Luigi Bruins lijkt alles te hebben om de top te bereiken, maar het grote talent voetbalt nog gewoon bij de club waar hij als F-pupil begon. ,,Bij Excelsior ben ik op mijn plek. Het is op mijn leeftijd weggegooide tijd om bij een grote club op de bank te zitten.''
Mario Been, die hem niet alleen trainde bij Excelsior-één maar destijds ook bij dat bewuste F-elftalletje, ziet hem niet lang meer bij de Rotterdamse club blijven.
,,Ik vind hem van hetzelfde niveau als Wesley Sneijer en Jonathan De Guzman,'' aldus de huidige NEC-coach. ,,Gevoelsmatig zeg ik dat hij na Excelsior naar een subtopper moet gaan, het liefst naar NEC natuurlijk.''
Maar of die tussenstop er komt? Been: ,,Ik kan me voorstellen dat een grotere club als AZ hem al haalt. Ik vind hem goed genoeg. Als ik zelf bij Feyenoord zat, haalde ik hem ook. Als ik zo'n groot talent zo dichtbij had, wist ik het wel. Maar bij Feyenoord moet je, geloof ik, vooral buitenlander zijn.''
![]()
Namens AZ zat scout Barry van Galen twee weken geleden op de tribune bij Excelsior-Heerenveen. Verderop had Rinus Israel namens Feyenoord plaatsgenomen en zo wordt Excelsior en vooral Bruins aan alle kanten gevolgd.
Bruins blijft nuchter onder de complimenten. ,,Iedereen werkt in zijn eigen tempo naar een zo hoog mogelijk niveau. Bij iemand als Robin van Persie is het snel gegaan. Ik heb er geen moeite mee als het bij mij langzamer gaat. Als Rotterdammer ben ik natuurlijk ook fan van Feyenoord, maar ik droom er niet van om daar te voetballen. Ik speel bij Excelsior, in de schaduw van Feyenoord, en daar voel ik me goed. Ik moet elke week spelen. Mooi dat ik dat nu in de eredivisie kan doen.''
Feyenoord wilde hem al eens naar het zuiden van de stad te halen. Toen was Bruins nog A-junior en leidde Henk van Stee de jeugdafdeling op Varkenoord. ,,Maar John Metgod, de trainer van Excelsior toen, en directeur Simon Kelder vonden het beter voor zijn ontwikkeling dat hij bij Excelsior in de A1 en in het tweede team kon spelen. In zijn belang hebben we Luigi toen daar gelaten,'' zegt Van Stee, tegenwoordig werkzaam bij Shaktar Donetsk in de Oekraïne.
Het volgende seizoen brak Bruins al door bij Excelsior-één en was de optie-Feyenoord niet interessant meer. Van Stee: ,,Dan kun je beter in de top van de eerste divisie spelen, al is niet iedereen het daarmee eens bij Feyenoord.''
Vorig seizoen mocht Bruins wel twee keer per week meetrainen in de Kuip. Maar zijn ouders zagen dat niet zitten. Hun zoon zat in het laatste jaar van het VWO. Feyenoord, waar inmiddels technisch directeur Mark Wotte en hoofd opleidingen Van Stee zijn vertrokken, kwam er niet meer op terug.
Bruins, geboren en getogen in het hart van Rotterdam, komt uit een een sportgekke familie. Ook zijn half-Italiaanse moeder voetbalde. ,,Ze was keepster. Ik heb haar talent, zegt mijn vader.''
Net als zijn ook op Woudestein geschoolde stadgenoten Robin van Persie, Mounir el Hamdaoui en Said Boutahar, leerde hij voetballen op straat. ,,We speelden vaak tussen de gebouwen en op pleintjes. Daar leer je de basistechniek. Puur voor de ontspanning trap ik nog wel eens een balletje op straat. ’’
Als Luigi Bruins een bal beroert, lijkt voetbal ineens heel simpel. Bijna achteloos legt de middenvelder de bal neer waar hij hem wil hebben. ,,Ik lijk nonchalant. Dat hoor ik vaker. Ook wordt er wel gezegd dat ik gemakzuchtig oog. Maar dat is nou eenmaal mijn spel.’’
De eredivisie heeft hem vleugels gegeven, zegt hij. ,,In de eerste divisie moet je vanaf je eigen zestien tot de zestien van de tegenstander knokken. Als iedereen zo kort op elkaar zit, is het moeilijk een oplossing te zoeken. Ik heb nu meer tijd.’’