abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:15:05 #1
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19751969
Nieuwe regels nodig voor fok fotowedstrijd??

In de slow chat van de foto wedstrijd is elke maand weer allerei discussie over de regels van de foto wedstrijd. Mijn inziens komt die doodat de regels niet duidelijk zijn. En soms domweg oneerlijk.

Derhalve heb ik eens nagedacht over hoe ik zou vinden hoe de regels zouden moeten zijn.

Regel 1) Degene die als eerste drie eindigen mogen/moeten allemaal twee nieuwe onderwerpen inleveren voor de volgende wedstrijd. Alle zes onderwerpen worden in een pol geplaats waarop gewoon gestemd kan worden dus niet blind. Het onderwerp met de meeste stemmen wordt het onderwerp van deze maand. De winnaars moeten binnen 2 dagen na het einde van de wedstrijd hun nieuwe onderwerpen ingeleverd hebben bij de wijdstrijdleiding. Vergeet een winnaar dit te doen dan zal de wedstrijdleiding zelf twee onderwerpen inleveren.

Regel 2) Photoshop is alleen toegestaan als niets aan de foto wordt toegevoegd of wordt weggehaald (croppen mag natuurlijk wel altijd) Verder is alles toegestaan. Uiteindelijk zal bij het stemmen op de foto’s blijken wat men wel gepast vindt en wat niet.

Deze regel zal voor veel mensen toch wat moeilijk te verkroppen zijn, echter is het onmogelijk om te controleren of foto’s geshopt zijn of niet. Hiermee is het verbieden ervan dus vrijwel zinloos.

Regel 3) Foto’s kunnen gedurende de wedstrijd maand ingeleverd worden. Echter worden ze pas na het laatste inlever moment voor iedereen zichtbaar met de naam van de maker. Het is dus niet de bedoeling dat je in de slow chat je wedstrijd foto laat zien. Andere foto’s of probeerseltjes kan je dus wel laten zien. Foto’s kunnen alleen ingeleverd worden door ze te mailen aan rewimo@fok.nl

Regel 4) Foto’s moeten voldoen aan de volgende voorwaarden. JPEG formaat en niet breeder dan 550 pixels.

Regel 5) De maker van de foto bepaalt zelf wat hij/zij inlevert en of de foto voldoet aan het onderwerp. Tijdens de stemronde kunnen de stemmers zelf weer bepalen of zij dit ook vinden.

Regel 6) Nadat alle foto’s zichtbaar zijn kan er gedurende 5 dagen op gestemd worden. Iedereen kan stemmen en geeft 5 foto’s punten aflopend van 5 naar 1 punt(en). Dit stemmen gebeurdt dmv een email aan de westrijdleiding en is dus blind.

Ik heb gekozen voor blindstemmen omdat de wedstrijd dan tot het eind spannend blijft. Echter kan ik me voorstellen dat dit wat weerstand ondervind. Wat mij betreft kan er dan ook gewoon open gestemd worden.

Met deze 6 regels ban je denk ik iedere discussie uit. Ik ben beniewd naar jullie mening en of aanvullingen. Wel hoop ik dat we uiteindelijk kunnen komen tot een set nieuwe en duidelijke regels, zodat we niet meer hoeven te praten over de regels maar over foto’s!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Rewimo op 09-06-2004 13:22:56 (e-mailadres verbeterd :)) ]
pi_19752200
Hmm, ik zal er eens over denken. Mijn eerste reactie is in ieder geval positief. Alleen denk ik dat de coördinator (Rewimo dus) bepaalt of een foto voldoet of niet. Uiteraard hangt dit erg af van het onderwerp en de interpretatie ervan. Voor de rest:
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:25:46 #3
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19752294
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:22 schreef dawg het volgende:
Alleen denk ik dat de coördinator (Rewimo dus) bepaalt of een foto voldoet of niet.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, of een foto voldoet is of niet os behoorlijk subjectief. Ik neem als voorbeeld de foto van het bankbiljet bij de wedstrijd herhaling. Ik vond die foto dus zelf niet voldoen, de wedstrijdleiding dus wel. Begrijp je wat ik bedoel?
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:26:11 #4
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19752308
goed initiatief op zich...hiermee is dat eeuwige gezeur over de regels iig uit het SC-topic verdwenen...want dat de discussie over de regels ooit op zal houden verwacht ik eigenlijk niet

wat betreft je regels, zie ik vooral de toegevoegde waarde van regel 3 niet...en het blind stemmen heeft voor mij ook weinig toegevoegde waarde...

wat mij betreft: zo min mogelijk regels, om een zo toegankelijk mogelijke wedstrijd te krijgen, met een ontspannen sfeer...een goede aanzet
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:27:38 #5
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19752341
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:25 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

Dat ben ik niet helemaal met je eens, of een foto voldoet is of niet os behoorlijk suggestief. Ik neem als voorbeeld de foto van het bankbiljet bij de wedstrijd herhaling. Ik vond die foto dus zelf niet voldoen, de wedstrijdleiding dus wel. Begrijp je wat ik bedoel?
suggestief? neem aan dat je 'subjectief' bedoelt?
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:29:50 #6
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_19752411
quote:
Regel 5) De maker van de foto bepaalt zelf wat hij/zij inlevert en of de foto voldoet aan het onderwerp. Tijdens de stemronde kunnen de stemmers zelf weer bepalen of zij dit ook vinden.
Vind ik een slechte regel. Dan kan je een supermooie foto inleveren die niets met het onderwerp te maken heeft. Bij het beoordelen zal je zien dat er mensen op die foto stemmen omdat het een mooie foto is. Er zijn zat mensen die niet goed naar het onderwerp kijken.
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_19752431
Regel1: maakt mij niet uit, ik hoef me daar gelukkig niet druk om te maken...

Regel2: wat betreft photoshop vind ik dat plaatselijke veranderingen niet moeten worden toegestaan, dus selecties maken en gebruiken, clonen, lagen maken en dan in de bovenste gaan gummen dat soort dingen. Veranderingen over de hele foto moeten toegestaan zijn. Dat zijn denk ik de huidige regels ongeveer.

Regel3: Ik wil wel wedstrijdfoto's in de slowchat kunnen gooien. Anders levert iedereen alleen maar lelijke plaatjes in bij de slowchat omdat ze anders niet meer voor het eigenlijke doel gebruikt kunnen worden. Ik heb bijvoorbeeld vaak dat ik twijfel tussen 3 foto's. 2 daarvan vallen dus af en die zou ik hier dus nergens kunnen laten zien terwijl het wellicht toch mooie foto's zijn. Ik denk dat dit het slowchat topic geen goed doet en ik vind dat altijd wel een leuk/leerzaam topic.

regel4: ok

regel5: ja ook mee eens

regel6: ik vindt het goed zoals het nu is, sommige mensen schrijven er nog een redenatie bij. Dat vind ik wel leuk/leerzaam om te lezen. Dus ik ben voor huidige opzet van stemmen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:30:51 #8
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19752433
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:27 schreef Abbadon het volgende:

[..]

suggestief? neem aan dat je 'subjectief' bedoelt?
Precies, zit op mijn werk en 3 dingen tegelijk doen is niet goed voor je taal gebruik
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:33:10 #9
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19752491
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:29 schreef portier het volgende:

[..]

Vind ik een slechte regel. Dan kan je een supermooie foto inleveren die niets met het onderwerp te maken heeft. Bij het beoordelen zal je zien dat er mensen op die foto stemmen omdat het een mooie foto is. Er zijn zat mensen die niet goed naar het onderwerp kijken.
ben ik met je eens
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:35:52 #10
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19752560
quote:

[..]

Ik schat de deelnemers/stemmers toch wat hoger in
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:38:22 #11
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19752633
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:35 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

wat mij betreft kun je de deelnemers/stemmers niet laag genoeg inschatten
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:39:40 #12
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19752663
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:26 schreef Abbadon het volgende:
goed initiatief op zich...hiermee is dat eeuwige gezeur over de regels iig uit het SC-topic verdwenen...want dat de discussie over de regels ooit op zal houden verwacht ik eigenlijk niet

wat betreft je regels, zie ik vooral de toegevoegde waarde van regel 3 niet...en het blind stemmen heeft voor mij ook weinig toegevoegde waarde...

wat mij betreft: zo min mogelijk regels, om een zo toegankelijk mogelijke wedstrijd te krijgen, met een ontspannen sfeer...een goede aanzet
Regel 3 is om te voorkomen dat men gaat "wennen" aan een foto die lang in het wedstrijd topic staat. Ik heb deze er ook meer ingezet om het allemaal wat spannender te maken. Bij een foto wedstrijd is het bijna nooit zo dat je al foto's kan zien zonder dat alle foto's die mee doen te zien zijn. Dit geldt ook voor het blind stemmen. Het voorkomt manipuleren en maakt de uitslag spannender.
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:40:19 #13
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19752687
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:38 schreef Abbadon het volgende:

[..]

wat mij betreft kun je de deelnemers/stemmers niet laag genoeg inschatten
Bedankt!! ik ben ook een deelnemer
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:41:45 #14
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_19752716
Het enigste waar ik het mee eens ben,is dat alles ananoniem moet gebeuren,en dat er niet zijdelings op een ander forum over de fotos gediscuuseerd kan worden.
Het onderwerp kan door fok bepaald worden,maar de stemming over het onderwerp mag wat mij betreft zo blijven.
En de ingezonde foto's moeten strikt aan het onderwerp voldoen.
Voor de rest zijn de regels van fok fotoforum duidelijk genoeg ,kwa termijn,en groote.

Een goede foto behoeft geen text.
Ach ik rommel maar wat aan.
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:48:06 #15
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19752893
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:40 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

Bedankt!! ik ben ook een deelnemer

ik deze maand niet
  woensdag 9 juni 2004 @ 14:04:18 #16
20641 portier
pi_19753443
quote:

[..]

Je zou het stemgedrag eens moeten bekijken .
GEILE VROUWPERSONEN!
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
  woensdag 9 juni 2004 @ 14:17:33 #17
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19753760
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 14:04 schreef portier het volgende:

[..]

Heb ik gedaan! en daar gaat het dus om wat de mensen mooi vinden, niet wat een klein groepje puristen mooi vindt. Soms schieten we ons doel voorbij!
  woensdag 9 juni 2004 @ 14:46:30 #18
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_19754495
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 14:04 schreef portier het volgende:

[..]

Ben ik met je eens,daarom vind ik het stemmen op nummer een goede maatregel,want ik krijg wel eens het idee dat een groepje dat elkaar redelijk kent op elkaar stemt.
Foto's zouden ook niet op voorhand besproken moeten kunnen worden.
Je zend jou foto in die jij de mooiste vind en het van juiste onderwerp is,een voudig klaar.
Ach ik rommel maar wat aan.
  woensdag 9 juni 2004 @ 14:52:17 #19
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19754706
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:15 schreef fr.oosje het volgende:
Regel 2) Photoshop is alleen toegestaan als niets aan de foto wordt toegevoegd of wordt weggehaald (croppen mag natuurlijk wel altijd) Verder is alles toegestaan. Uiteindelijk zal bij het stemmen op de foto’s blijken wat men wel gepast vindt en wat niet.

Deze regel zal voor veel mensen toch wat moeilijk te verkroppen zijn, echter is het onmogelijk om te controleren of foto’s geshopt zijn of niet. Hiermee is het verbieden ervan dus vrijwel zinloos.
Maar waarom dan wél verbieden dat er niets bij/af geshopt mag worden? Dat is immers ook onmogelijk te controleren. (Ik ben sowieso geen voorstander van photoshoppen, mede omdat ik het niet kan , maar je argument 'het is onmogelijk te controleren' geldt natuurlijk ook voor het wegpoetsen van dingen, en dat wil je wél verbieden...I'm confused )
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  woensdag 9 juni 2004 @ 14:56:30 #20
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19754870
quote:

[..]

quote:

[..]

Dat deden wij ook de eerste wedstrijd, en toen kwamen we erachter dat een foto die niet aan de eisen voldeed, 2e werd

Er stemmen een helehoop mensen die anders nooit in Fotografie komen. Zij stemmen puur alleen op de foto die ze het mooist vinden, ongeacht de regels. Als iedere deelnemer zelf mag bepalen of zijn/haar foto aan de regels voldoet kan je daar behoorlijk misbruik van maken natuurlijk.
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  woensdag 9 juni 2004 @ 16:05:05 #21
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_19757237
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 14:56 schreef Offy het volgende:

[..]

[..]

Dat deden wij ook de eerste wedstrijd, en toen kwamen we erachter dat een foto die niet aan de eisen voldeed, 2e werd

Er stemmen een helehoop mensen die anders nooit in Fotografie komen. Zij stemmen puur alleen op de foto die ze het mooist vinden, ongeacht de regels. Als iedere deelnemer zelf mag bepalen of zijn/haar foto aan de regels voldoet kan je daar behoorlijk misbruik van maken natuurlijk.
Maar wie bepaald dan wat er aan het onderwerp voldoet en wat niet, dat vind ik het probleem. Nogmaals het voorbeeld van het bankbiljet
  woensdag 9 juni 2004 @ 16:07:34 #22
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_19757288
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 16:05 schreef fr.oosje het volgende:

[..]

Maar wie bepaald dan wat er aan het onderwerp voldoet en wat niet, dat vind ik het probleem. Nogmaals het voorbeeld van het bankbiljet
De wedstrijdcoördinator + moderators...Dan kan jij altijd nog als stemmer zeggen dat je het er niet mee eens bent, en niet stemmen op die foto.
pi_19757421
Mbt de soep-regel ben ik het eens met luap. Wel veranderingen die op de hele foto effect hebben, niet plaatselijk. Eventueel een uitzondering voor doordrukken/burnen? Croppen mag natuurlijk wel. (dat gebruik ik zelf nooit, maar ik geloof dat er mensen zijn die het wel gebruiken)

En dat blind stemmen zou ik jammer vinden. Als ik het stemgedrag zo zie, heb ik niet het idee dat men elkaar erg beïnvloedt. Ik kijk zelf bijvoorbeeld pas naar de uitgebrachte stemmen nadat ik zelf eerst heb gestemd. En zou het jammer vinden van de feedback.
mooi he, alles
  woensdag 9 juni 2004 @ 16:12:57 #24
20641 portier
pi_19757444
Je kan nog zoveel regels invoeren, er blijft altijd gezeur. FOT-publiek is een verdomd lastig publiek .
Enige regel die ik wel ingevoerd zou zien worden is een regel die het slowchattopic wat inperkt. Dat topic is echt zn doel voorbijgeschoten. Het is meer een "hoi-doei-hoe gaat het" topic geworden dan een topic waar over foto's geluld wordt. En aangezien foto's toch alleen maar gemaild mogen worden valt zelfs dat deels weg en wordt het naast een "hoi-doei-hoe gaat het" topic ook nog eens een "plaats zoveel mogelijk foto's en wacht de reacties af zodat je weet welke je in moet sturen" topic.
Vind ik dan.
GEILE VROUWPERSONEN!
  woensdag 9 juni 2004 @ 16:14:18 #25
20641 portier
pi_19757478
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 16:12 schreef phileine het volgende:
En dat blind stemmen zou ik jammer vinden. Als ik het stemgedrag zo zie, heb ik niet het idee dat men elkaar erg beïnvloedt. Ik kijk zelf bijvoorbeeld pas naar de uitgebrachte stemmen nadat ik zelf eerst heb gestemd. En zou het jammer vinden van de feedback.
Veel mensen doen dat niet. En het gaat er ook om dat er mensen zijn die een naam zien en denken, die maakt altijd wel mooie foto's, laat ik daar maar op stemmen.
GEILE VROUWPERSONEN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')