abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19636306
quote:
RIJSWIJK - Oud-Tweede-Kamerlid Hans Hillen van het CDA wil dat de aftrek van de hypotheekrente wordt afgeschaft. Hillen is daarmee de eerste prominente CDA'er die openlijk pleit voor de afschaffing van deze belastingaftrek.

Hij vindt dat de hypotheekrenteaftrek een perverse uitwerking heeft op de samenleving, omdat de aftrek in zijn ogen vooral wordt gebruikt om extra te kunnen consumeren. Mensen betalen er een extra vakantie of een auto mee.

Hij wijst erop dat een eigen huis vroeger een spaarvoorziening was voor de oude dag. Hillen wil terug naar dat principe, zodat mensen hun eigen zorg kunnen betalen als zij op oudere leeftijd hun huis hebben afgelost. " Zodra we oud zijn en zorg nodig hebben, willen we het huis aan de kinderen nalaten en moet de samenleving voor onze zorg betalen."

Dat is volgens Hillen de wereld op zijn kop zetten. Hij vindt dat de huidige vijftigplussers goed voor zichzelf kunnen zorgen, zeker als zij een eigen huis hebben dat flink in waarde is gestegen. Bovendien hebben hun kinderen zo'n erfenis niet nodig, omdat ze zelf goed verdienen. "Benut dat afgeloste huis dan ook om je eigen zorgkosten te betalen."

De CDA'er vindt zijn eigen partij op dit punt kortzichtig. "De partij houdt vast aan iets wat een groot deel van haar eigen achterban niet eens begrijpt." Juist bij de achterban, zeker op het platteland, is sparen voor de oude dag nog wel gewoon.

Als meer mensen hun eigen zorgkosten betalen, komt er ook geld vrij om goede zorg te blijven realiseren voor lage inkomens. Hillen wijst erop dat door de vergrijzing er de komende jaren een grote druk op de collectieve zorgvoorzieningen komt.
we betalen al duizenden euros aan belasting . de hypotheekrente was een meevaller voor vele mensen en nu wilt CDA hem afschaffen zodat de koopkracht weer gaat dalen en als gevolg daarvan dat de economie slechter gaat

Wat vinden jullie ??
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  FOK!fotograaf vrijdag 4 juni 2004 @ 12:27:27 #2
13368 NiGeLaToR
pi_19636531
Je zal maar een huis gekocht hebben met in je achterhoofd de aftrekmogelijkheid. Dan baal je. Zal goed voor de huizenprijzen zijn (lager), maar de druk op huurhuizen wordt zo alleen nog maar weer groter!
pi_19636540
Schaffen ze dan ook de achterlijke overdrachtsbelasting (6% van de aankoopwaarde) en de OZB dan gelijk af (gebruikersdeel en eigenaarsdeel)?
Gaan ze verder dan ook de huiseigenaren tegemoetkomen?

Ik denk dat ik op bovenstaande vragen nee kan antwoorden...
pi_19636611
Ondanks dat er vele mensen in de problemen komen ben ik het wel eens met de stelling dat de hypotheekrente moet worden afgeschaft. Ten eerste komt er dan een hoop geld 'vrij' om het aan belangrijkere dingen uit te geven zoals gezondheidszorg. Ten tweede is het voor mij (alleen verdiener) nu onmogelijk om een huis te kopen omdat de prijzen gigantisch hoog liggen omdat door de aftrek de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Ten derde, als je koopt spaar je in principe voor je oude dag en bij huren krijg je toch ook geen voordelen. Het enige wat je krijgt is een forse huurverhoging ieder jaar. Ik wil wel kopen maar kan dat niet. Zo is het cirkeltje weer rond. Dus afschaffen die aftrek. Het hoeft wat mij betreft niet in 1 keer want ook ik begrijp dat er dan vele in problemen zullen komen, maar doe dat dan gespreid over een jaartje of 10 zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om hun huis te verkopen.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 12:32:37 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_19636636
Bron? Telegraaf?
pi_19636661
afschaffing is slecht voor de koopkracht..
in een zwakke economie is dat helemaal killing
bovendien neemt de doorstroom van mensen af, waardoor de "starterswoningen" niet meer zo snel vrijkomen...
pi_19636687
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 12:31 schreef geos het volgende:
Ondanks dat er vele mensen in de problemen komen ben ik het wel eens met de stelling dat de hypotheekrente moet worden afgeschaft. Ten eerste komt er dan een hoop geld 'vrij' om het aan belangrijkere dingen uit te geven zoals gezondheidszorg en/of aflossing van de staatsschuld. Ten tweede is het voor mij (alleen verdiener) nu onmogelijk om een huis te kopen omdat de prijzen gigantisch hoog liggen omdat door de aftrek de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Ten derde, als je koopt spaar je in principe voor je oude dag en bij huren krijg je toch ook geen voordelen. Het enige wat je krijgt is een forse huurverhoging ieder jaar. Ik wil wel kopen maar kan dat niet. Zo is het cirkeltje weer rond. Dus afschaffen die aftrek. Het hoeft wat mij betreft niet in 1 keer want ook ik begrijp dat er dan vele in problemen zullen komen, maar doe dat dan gespreid over een jaartje of 10 zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om hun huis te verkopen.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 12:35:12 #8
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_19636708
quote:
Hij vindt dat de hypotheekrenteaftrek een perverse uitwerking heeft op de samenleving, omdat de aftrek in zijn ogen vooral wordt gebruikt om extra te kunnen consumeren. Mensen betalen er een extra vakantie of een auto mee.
Hij leeft blijkbaar nog in 2003, want sinds 1 januari moet overwaarde van een huis in de volgende woning worden gestopt. Volledige hypotheek nemen met opnieuw volledige aftrek en vervolgens de overwaarde van de vorige woning verbrassen is er niet meer bij.

Neemt niet weg dat het bedrag dat jaarlijks in de H-aftrek omgaat grotendeels terecht komt bij de duurste 20% woningen in NL. De belastingen in Nederland kunnen fors omlaag wanneer deze vorm van aftrek (en natuurlijk de bijbehorende OZB en huurwaarde forfait) verdwijnen.
Verder heeft de aftrek mede bijgedragen aan de prijsstijgingen van de laatste jaren. De als koopsubsidie voor modale inkomens bedoelde aftrek heeft die huizen voor deze groep onbetaalbaar gemaakt.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_19636718
Het probleem is dat een heel groot percentage mensen die de laatste 7 jaar voor het eerst een huis gekocht hebben dan simpelweg in de financiele problemen gaan komen.

Terecht of niet, als je een huis kocht dan hield je rekening met het feit dat die rente aftrekbaar was. Haal je dat weg, belazer je,je eigen bevolking. Je kan niet iets zo fundamenteels plotseling afschaffen, je helpt zo gewoon een hoop jonge gezinnen naar de klote.

Net zoals het zo achterlijk is dat ze in een slechte economische periode zo'n 100.000 WAO'ers weer op de arbeidsmarkt willen gooien. Ook weer: terecht of niet, die mensen komen bijna niet aan een baan omdat ze of te oud zijn of teveel risico voor een werkgever zijn en te lang uit de arbeidsmarkt zijn. Wacht daar dan mee tot het economisch weer wat beter is in de arbeidsmarkt.

Echt waar. Er worden op zich geen slechte ideen opgenoemd, maar de timing is zo dom. Hoewel die hypotheekrenteaftrek niet afgeschaft moet worden, maar afgeslankt. Gewoon een grens stellen aan wat afgetrokken mag worden. De grens op het landelijk gemiddelde van een woning zetten of zo. 200.000 euro op dit moment geloof ik. Alles wat meer is, is dan niet af te trekken of zo. En dit uitterraard met de markt mee laten groeien. net als de ziekenfondsgrens of zo.
pi_19636722
quote:
Ondanks dat er vele mensen in de problemen komen ben ik het wel eens met de stelling dat de hypotheekrente moet worden afgeschaft. Ten eerste komt er dan een hoop geld 'vrij' om het aan belangrijkere dingen uit te geven zoals gezondheidszorg en of aflossing van de staatsschuld. Ten tweede is het voor mij (alleen verdiener) nu onmogelijk om een huis te kopen omdat de prijzen gigantisch hoog liggen omdat door de aftrek de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Ten derde, als je koopt spaar je in principe voor je oude dag en bij huren krijg je toch ook geen voordelen. Het enige wat je krijgt is een forse huurverhoging ieder jaar. Ik wil wel kopen maar kan dat niet. Zo is het cirkeltje weer rond. Dus afschaffen die aftrek. Het hoeft wat mij betreft niet in 1 keer want ook ik begrijp dat er dan vele in problemen zullen komen, maar doe dat dan gespreid over een jaartje of 10 zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om hun huis te verkopen.
pi_19636765
O! En laten we niet zo naief zijn dat huizen dan goedkoper worden want dat gebeurt niet. En zo ja, dan dupeer je dus het grootste deel van de bevolking die nu al een huis hebben.
pi_19636821
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 12:17 schreef Meki het volgende:

[..]

we betalen al duizenden euros aan belasting . de hypotheekrente was een meevaller voor vele mensen en nu wilt CDA hem afschaffen zodat de koopkracht weer gaat dalen en als gevolg daarvan dat de economie slechter gaat

Wat vinden jullie ??
Afschaffen in 50 jaar.
Elk jaar 1% minder. Dan merkt vrijwel niemand het.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 12:43:04 #13
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_19636886
quote:
Het probleem is dat een heel groot percentage mensen die de laatste 7 jaar voor het eerst een huis gekocht hebben dan simpelweg in de financiele problemen gaan komen.
Voor de doorsnee-huizenbezitter geldt dat er nog altijd meer van hun geld richting de "villa's met zwembad" gaat dan er via hypotheekrente-aftrek terugkomt. Afschaffen die villa-subsidie!
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_19636961
Oh!??

Nou ik heb gewoon eenrijtjeshuis met een opblaasbad hoor!

Daarom zeg ik ook dat men gewoon een grens aan de aftrek moet stellen.
pi_19636976
Gewoon de aftrek afschaffen en dan extra BTW (20% tarief) heffen op de waarde van het huis. Dat zal ze leren, die huiseigenaren.
pi_19637079
quote:
Ten tweede is het voor mij (alleen verdiener) nu onmogelijk om een huis te kopen omdat de prijzen gigantisch hoog liggen omdat door de aftrek de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.
Ook de hypotheek verstrekkers houden rekening met de netto maandelijkse lasten(=aflossing+rente na aftrek) van een hypotheek bij toekenning van een bepaald bedrag. Als de rente aftrek wordt afgeschaft, dalen de prijzen misschien wel, maar doordat de netto maandelijkse lasten hoger worden, daalt ook de maximale hypotheeksom. Daar is je cirkeltje dus weer....
Als je nu met aftrek geen hypotheek kunt opbrengen, kun je het straks zonder ook niet. Overigens is het voor bijna iedereen mogelijk om een koophuis aan te schaffen. Hier in Den Haag staan genoeg appartementjes te koop voor minder dan ¤ 80.000, maar met die huizen nemen wij verwende blanken geen genoegen. */cynische modus* Je moet er toch niet aan denken dat je in zulke wijken je kinderen ziet opgroeien....
pi_19637083
Inkomstenbelastingtarieven omlaag. Dan gaat de hypotheekrente aftrek ook omlaag.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 13:00:52 #18
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_19637276
quote:
<knip>...gespreid over een jaartje of 10 zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om hun huis te verkopen.
Ja, laten we dan meteen ook maar:
- de houderschapsbelasting voor auto's en de brandstofaccijnzen gespreid over 10 jaar fors verhogen, zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om hun auto te verkopen.
- de huursubsidie gespreid over 10 jaar af te schaffen, zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om de huur op te zeggen en onder een brug te gaan wonen.
- Nog beter is om maar alles helemaal af te schaffen en de mensen gespreid over 10 jaar steeds meer op zichzelf aangewezen te laten zijn. Dus geen politie en wetten, zodat mensen de tijd hebben om eraan te wennen of om zelfmoord te plegen.

Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
pi_19637346
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 13:00 schreef Spotmatic het volgende:

[..]

Ja, laten we dan meteen ook maar:
- de houderschapsbelasting voor auto's en de brandstofaccijnzen gespreid over 10 jaar fors verhogen, zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om hun auto te verkopen.
- de huursubsidie gespreid over 10 jaar af te schaffen, zodat mensen de tijd hebben om er aan te wennen of om de huur op te zeggen en onder een brug te gaan wonen.
- Nog beter is om maar alles helemaal af te schaffen en de mensen gespreid over 10 jaar steeds meer op zichzelf aangewezen te laten zijn. Dus geen politie en wetten, zodat mensen de tijd hebben om eraan te wennen of om zelfmoord te plegen.

Merk ik hier een lichte vorm van cynisme?
  vrijdag 4 juni 2004 @ 13:06:44 #20
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_19637408
quote:
. Ten eerste komt er dan een hoop geld 'vrij' om het aan belangrijkere dingen uit te geven zoals gezondheidszorg.
tja...maar mag ik dan wel die 2 maal 6 % overdrachtsbelasting terug hebben ?Daar doe ik ongeveer 5 jaar over om dat terug te verdienen met de H-aftrek namelijk..
quote:
Ten tweede is het voor mij (alleen verdiener) nu onmogelijk om een huis te kopen omdat de prijzen gigantisch hoog liggen omdat door de aftrek de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.
Onmogelijk ? Misschien niet op de door jou gewenste plek. Maar er zijn in nederland echt nog wel betaalbare koopwoningen te vinden. Bovendien denk ik niet dat de H-aftrek dermate veel invloed heeft op de vraagprijzen, maar meer het aanbod en de extreem lage rentestand van het moment.
quote:
Ten derde, als je koopt spaar je in principe voor je oude dag en bij huren krijg je toch ook geen
voordelen
Nee, maar bij huren loop je ook geen risico. Als je dak kapot is bel je de verhuurder. Ik mag eerst gaan kijken of ik wel 10.000 euros heb of dat de bank me die wil lenen.

Ik denk dat de aftrek voorlopig nog niet afgeschaft gaat worden. Ik denk namelijk niet dat politieke partijen zitten te wachten op zelfmoord.
quote:
Gewoon de aftrek afschaffen en dan extra BTW (20% tarief) heffen op de waarde van het huis. Dat zal ze leren, die huiseigenaren
Wat moeten we leren dan ?
Echte diehards gebruiken postduiven
  vrijdag 4 juni 2004 @ 13:07:04 #21
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_19637420
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 13:03 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Merk ik hier een lichte vorm van cynisme?
Wel wat de woorden van Geos betreft: hij doet het namelijk af alsof het niks is. Zo van: "oh, dan verkopen ze hun huis maar". Vandaar de door mij gegeven voorbeelden om het absurde in zijn post te benadrukken
Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 13:34:29 #22
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_19638005
Als huiseigenaar ben ik natuurlijk bevooroordeeld. Maar ik zou het niet onredelijk vinden als er in ieder geval een maximum aan de aftrek komt. Mensen, die een huis van een miljoen euro of meer kopen, hebben m.i. die aftrek niet nodig. Een totale afschaf zou gespreid moeten verlopen, omdat de impact te groot is.

Ik ben wel benieuwd welke partij dit voor de verkiezingen nog durft te roepen, want het kost zeker stemmen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_19638114
Ik denk dat de huizenmarkt in elkaar zou zakken als de hypotheekrente aftrek in een keer afgeschaft zou worden. Want mensen kunnen de maandelijkse lasten niet meer opbrengen.
Daarom zal het hoe dan ook gefaseerd moeten gaan, als het al gaat gebeuren.
pi_19638628
Ik ben, zelfs als huizenbezitter, voor afschaffing van de rente aftrek. Puur en simpel om de reden dat ik het belachelijk vind dat een ander voor mijn huis zou moeten betalen.......
Wel moeten ook de overige belachelijke zaken als overdrachtsbelasting en OZB afgeschaft worden
death is just another state of mind
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:15:59 #25
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_19638991
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:02 schreef drugarth het volgende:
Ik ben, zelfs als huizenbezitter, voor afschaffing van de rente aftrek. Puur en simpel om de reden dat ik het belachelijk vind dat een ander voor mijn huis zou moeten betalen.......
Wel moeten ook de overige belachelijke zaken als overdrachtsbelasting en OZB afgeschaft worden
Voor alle duidelijkheid: ik ben ook een huizenbezitter en zou er geen traan om laten als de aftrek werd afgeschaft. Mijn hypotheek is zelfs zonder aftrek prima van één salaris op te brengen. Echter, het afschaffen van de OZB zal zeker niet gebeuren, en als het wel gebeurt dan zullen gemeenten er als de kippen bij zijn om andere belastingen te verhogen (bijvoorbeeld de zuiveringslasten en rioolrechten). Jaja, die gemeenten zijn geslepen!
pi_19639105
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:02 schreef drugarth het volgende:
Jij betaalt toch de rente. Je krijgt daar een stukje van terug (maximaal 52%). Dat wordt niet door anderen betaald, dat krijg je terug.
Anders volg ik de redenatie niet.
pi_19639219
Nou ik zal de afschaf zeker financieel merken (hoewel de hypotheek geen probleem zal worden), maar dat is nou eenmaal niet anders...nu moeten anderen er voor opdraaien, wat natuurlijk vreemd is.

En ja vertel me niets over gemeentes, die weten je centen inderdaad wel te vinden
pi_19639317
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:20 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Jij betaalt toch de rente. Je krijgt daar een stukje van terug (maximaal 52%). Dat wordt niet door anderen betaald, dat krijg je terug.
Anders volg ik de redenatie niet.
Ok ik zal het anders formuleren
Ik betaal inderdaad de rente over een lening die IK heb afgesloten, waarom zou iemand anders een stukje van de rente van deze lening (die IK ben aangegaan) moeten betalen......
Het wordt nu namelijk door anderen betaalt omdat het stukje dat ik terug krijg uit de gemeenschappelijke pot (belastinggeld) komt.
da's correcter geloof ik
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:35:37 #29
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_19639453
Nou ik kan nog heel wat jaartjes rente aftrekken voordat ik de door mij betaalde overdrachtsbelasting terug heb.

Overigens als je niet meer 52% mag aftrekken van de belasting dan zal de doorstroming op de huizenmarkt dus ook stil komen te liggen. Nou dan ben je als starter helemaal niet blij want daardoor is het aanbod nog kleiner dan die nu al is. En je weet wat schaarste doet met de prijs..
pi_19640203
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 14:29 schreef drugarth het volgende:

[..]

....Het wordt nu namelijk door anderen betaalt omdat het stukje dat ik terug krijg uit de gemeenschappelijke pot (belastinggeld) komt.
....
De bank waar je hypotheek loopt betaalt ook belasting (35%). Dat bestaat o.a. uit een deel van de rente die je betaald hebt aan de bank. Je krijgt het dan via de belasting toch gewoon terug.
Als "anderen" de bank is kun je het als een korting zien, gegeven door de bank, maar opgelegd door de overheid.
pi_19640877
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 15:01 schreef Yosomite het volgende:

[..]

De bank waar je hypotheek loopt betaalt ook belasting (35%). Dat bestaat o.a. uit een deel van de rente die je betaald hebt aan de bank. Je krijgt het dan via de belasting toch gewoon terug.
Als "anderen" de bank is kun je het als een korting zien, gegeven door de bank, maar opgelegd door de overheid.
niet geheel correct omdat :
- ik prima mijn geld bij buitenlandse banken zou kunnen lenen.
- wanneer de rente aftrek wordt afgeschaft, zal de rente die ik bij de bank betaal echt niet wijzigen, en dus ook de afdracht van de bank aan de overheid niet
  vrijdag 4 juni 2004 @ 15:44:09 #32
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_19641323
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 15:29 schreef drugarth het volgende:

[..]

- wanneer de rente aftrek wordt afgeschaft, zal de rente die ik bij de bank betaal echt niet wijzigen, en dus ook de afdracht van de bank aan de overheid niet

Als je steld dat de huizenprijzen zullen dalen door het afschaffen van de hypotheekrente aftrek zullen mensen ook minder hoeven te lenen. Dus dan id de afdracht aan de overheid door de banken dus ook weer minder.
pi_19641393
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 15:29 schreef drugarth het volgende:

[..]

- Buitenlandse banken willen zeer zeker een onderpand hebben. Voor zover ik weet is alleen voor EU ambtenaren die mogelijkheid aanwezig: de hypotheek wordt verstrekt door een Duitse bank en er zijn afspraken gemaakt met de EU.
- indien de rente afgeschaft wordt, kun je het inderdaad niet meer op deze manier zien. Maar zolang dat niet het geval is gaat dat heel goed.
En dat was de oorsprong van mijn idee om te reageren op je argument dat "anderen" je hypotheekrente teruggave financieren.
pi_19643415
Misschien heb ik het mis hoor, maar moeten we dan ook niet alle rente die bedrijven en overheden aftrekken niet afschaffen, want daar gebeurt dat ook op dacht ik.

Verliezen, giften, etc.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 18:57:38 #35
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_19646099
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 12:47 schreef giscard het volgende:
Gewoon de aftrek afschaffen en dan extra BTW (20% tarief) heffen op de waarde van het huis. Dat zal ze leren, die huiseigenaren.
Prima idee. De woningbouwcorporaties zullen die BTW verhoging uiteraard als voorschot willen ontvangen van hun klanten in de sociale woningbouwsecotr.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:04:47 #36
6536 dwerg
chagrijn
pi_19646237
Het is niet het standpunt van het CDA, het is het standpunt van Hans Hillen.

Hans Hillen, die niet eens meer in de Tweede Kamer zit, maar iets doet met zorgverzekeringen. Op Radio 2 was te horen dat dit zeker NIET het standpunt is van het CDA. De hypotheekrenteaftrek staat namelijk in het regeerakkoord, en daar wordt niet aan getornd.
I intend to live forever, or die trying.
pi_19647056
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 12:35 schreef D-FENS het volgende:
Neemt niet weg dat het bedrag dat jaarlijks in de H-aftrek omgaat grotendeels terecht komt bij de duurste 20% woningen in NL.
Wat op zich goed is voor de doorstroming, omdat er dan ook meer huizen vrijkomen in de midden prijsklasse en daardoor dus ook de lage prijsklasse.
quote:
Verder heeft de aftrek mede bijgedragen aan de prijsstijgingen van de laatste jaren. De als koopsubsidie voor modale inkomens bedoelde aftrek heeft die huizen voor deze groep onbetaalbaar gemaakt.
Dat verhaal klinkt aannemelijk, maar waarom zijn in sommige landen (zoals Spanje) de huizenprijzen nog sterker gestegen dan hier, terwijl ze daar geen belasting teruggave kennen? Tis dus niet zeker of onze prijsstijging komt door ons belastingsysteem.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:01:21 #38
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_19647595
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 19:40 schreef Lucille het volgende:

[..]

Wat op zich goed is voor de doorstroming, omdat er dan ook meer huizen vrijkomen in de midden prijsklasse en daardoor dus ook de lage prijsklasse.
[..]

Dat verhaal klinkt aannemelijk, maar waarom zijn in sommige landen (zoals Spanje) de huizenprijzen nog sterker gestegen dan hier, terwijl ze daar geen belasting teruggave kennen? Tis dus niet zeker of onze prijsstijging komt door ons belastingsysteem.
Je vergeet de geldontwaarding van onder andere de peseta over de afgelopen decennia; dat maakt de 'relatieve' prijsstijgingen wel verklaarbaar.

De prijsstijging in NL zal deels te maken hebben met het belastingvoordeel. Afschaffing van de belastingaftrek zal mijns insziens desastreuze gevolgen hebben voor de huizenmarkt.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_19648091
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:01 schreef sooty het volgende:

[..]

Je vergeet de geldontwaarding van onder andere de peseta over de afgelopen decennia; dat maakt de 'relatieve' prijsstijgingen wel verklaarbaar.

De prijsstijging in NL zal deels te maken hebben met het belastingvoordeel. Afschaffing van de belastingaftrek zal mijns insziens desastreuze gevolgen hebben voor de huizenmarkt.
De prijzen van huizen zijn juist duurder geworden in een korte periode (5 tot 10 jaar), en dat terwijl de peseta juist redelijk stabiel was.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:29:25 #40
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_19648328
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:21 schreef Lucille het volgende:

[..]

De prijzen van huizen zijn juist duurder geworden in een korte periode (5 tot 10 jaar), en dat terwijl de peseta juist redelijk stabiel was.
Ik ken die cijfers niet. En ik ging ervan uit dat je praatte over een periode van 30 jaar.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_19652262
Je betaalt al Tienduizenden euro s aan belasting
je moet ook nog woningforfait betalen
de belasting neemt Nederland in de maling
en waar gaat de belasting heen ??
pi_19653914
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 23:12 schreef Meki het volgende:
Je betaalt al Tienduizenden euro s aan belasting
je moet ook nog woningforfait betalen
de belasting neemt Nederland in de maling
en waar gaat de belasting heen ??
naar alle israelische organisaties, dat weet je toch wel. Gewoon om de palestijnen te onderdrukken, puur vanwege de fun. En om Amrika te pleasen.
pi_19725251
quote:
'Breed debat over aftrek hypotheekrente'
DEN HAAG - Fractievoorzitter Halsema van GroenLinks wil dat er deze kabinetsperiode een brede maatschappelijke discussie komt over de toekomst van de hypotheekrenteaftrek. Die moet geleid worden door een commissie onder voorzitterschap van een prominent uit de grootste politieke partij, het CDA. Halsema denkt aan de econoom Bovenberg, overigens een dissident in het CDA.

Volgens Halsema is de tijd rijp voor een groot debat over de hypotheekrenteaftrek, omdat die de afgelopen weken uit "onverwachte hoek" ter discussie is gesteld. Dat gebeurde onder meer door de Nederlandse Vereniging van Banken, de OESO en oud-CDA-kamerlid Hillen.

In het verleden werden vergelijkbare Brede Maatschappelijke Discussies gevoerd over biotechnologie en kernenergie
  dinsdag 8 juni 2004 @ 13:29:55 #44
26341 Mariposa
Telt af...
pi_19725832
Het is in ieder geval iets dat er een debat komt (als er dan maar concrete dingen uitkomen)

Maar ik denk dat het vrij noodzakelijk is, snel (1 a 2 jaar) met een regeling of overgangsregeling oid te komen. Want anders kan het nog wel eens zo zijn dat de Europese Commissie of het Parlement Nederland gaat dwingen. Ik heb veel liever een schappelijke overgangsregeling dan in één keer de stekker uit de hypotheekrente-aftrek. Gelukkig kunnen wij de rente ook zonder teruggaaf betalen op één salaris, maar ik denk dat dat voor veel andere jonge huizenbezitters niet zo is.

Ik ben benieuwd wat er uit dat debat komt (waarschijnlijk niets)
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_19726054
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 13:29 schreef Mariposa het volgende:
Het is in ieder geval iets dat er een debat komt (als er dan maar concrete dingen uitkomen)

Maar ik denk dat het vrij noodzakelijk is, snel (1 a 2 jaar) met een regeling of overgangsregeling oid te komen. Want anders kan het nog wel eens zo zijn dat de Europese Commissie of het Parlement Nederland gaat dwingen. Ik heb veel liever een schappelijke overgangsregeling dan in één keer de stekker uit de hypotheekrente-aftrek. Gelukkig kunnen wij de rente ook zonder teruggaaf betalen op één salaris, maar ik denk dat dat voor veel andere jonge huizenbezitters niet zo is.

Ik ben benieuwd wat er uit dat debat komt (waarschijnlijk niets)

waarschijnlijk niks
komt het live op Ned 2 ??
  dinsdag 8 juni 2004 @ 14:14:08 #46
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_19727047
Dat de hypotheekrente aftrek moet verdwijnen dat is duidelijk.
Maar deze meneer Hillen heeft geen flauw benul waar hij het over heeft, want rente over concumptie goederen kun je al jaren niet meer af trekken.
Het feit dat hij wil dat mensen voor hun eigen zorg op moeten dragen door dan maar dat huis op te eten is ook je reinste flauwekul. Je draagt immers heel je leven 16 of 17% van je salaris van aan de AWBZ dat is dan wel voor mensen die nu in verpleeghuizen ed zitten, maar in mijn ogen genoeg om zorg te waarborgen voor jezelf ook als je wat ouder wordt.

Ik ben ervoor om deze meneer te lynchen
Kannie ook geen domme dingen meer zeggen.
pi_19729535
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 14:14 schreef doemaardrie het volgende:
Maar deze meneer Hillen heeft geen flauw benul waar hij het over heeft, want rente over concumptie goederen kun je al jaren niet meer af trekken.
Denk eerder dat jij geen benul hebt van wat je zegt. Dat je rente van consumptief krediet al lang niet meer af kunt trekken weet Hillen en de rest van Nederland ook wel. Geen idee waarom je daarover begint
  dinsdag 8 juni 2004 @ 22:17:38 #48
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_19739195
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 15:44 schreef supercreep het volgende:

[..]

Denk eerder dat jij geen benul hebt van wat je zegt. Dat je rente van consumptief krediet al lang niet meer af kunt trekken weet Hillen en de rest van Nederland ook wel. Geen idee waarom je daarover begint
Niet goed gelezen staat lekkerlijk in artikel? ......... de hyptheek rente aftrek zorgt ervoor dat mensen extra gaan consumeren.

Een extra vakantie of een auto.
pi_19848849
Extra consumeren is weer goed voor de economie!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_19851037
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 22:17 schreef doemaardrie het volgende:

[..]

Niet goed gelezen staat lekkerlijk in artikel? ......... de hyptheek rente aftrek zorgt ervoor dat mensen extra gaan consumeren.

Een extra vakantie of een auto.
Dat staat er wel, maar het lijkt mij met de nieuwe hypotheekregels al een beetje onzin. Je mag tenslotte alleen nog maar de hypotheek voor je huis aftrekken.

Het enige wat ze nog moeten doen is aflossingsvrije hypotheken verbieden.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')