Het gaat er niet om of het goed is of niet.quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:46 schreef vdo28 het volgende:
Het gaat om je stofwisseling en de vertering van eten.
En op een lege maag zoveel vette voeding is niet erg goed te noemen....
Als je na achten nog gaat eten dan zet je lichaam het niet meer om in energie maar in reservestoffen daarom ben ik het niet met je eens, op het ene moment van de dag reageert je lichaam anders oop voedseldanop een anderquote:Op donderdag 3 juni 2004 10:38 schreef HTT-Thalan het volgende:
We hadden het hier op het werk toevallig net over katers. En over je ochtend-na-de-drank gewoontes. 1 van de mijne is dat cola drinken, voor vocht en cafeine. Nu weet ik heus wel dat je in zo'n geval beter water kan drinken.
Nu beweert/gelooft mijn collegaatje hier echter dat je sommige dingen maar beter niet smorgens kan eten/drinken, omdat het slecht zou zijn.
Naar mijn idee maakt het echt niet uit wanneer je iets eet. Een hamburger is smorgens toch niet slechter of minder slecht voor je gezondheid als savonds? en Rauwkost en Yoghurt zijn smorgens toch niet beter voor je dan savonds?
Volgens mij is de bevatting over wat je smorgens al of niet 'kan' eten, meer een maatschappelijk iets dan een gezondheidskwestie, afzonderlijk van het feit dat je natuurlijk iets binnen moet krijgen om je stofwisseling 'op te starten' na het slapen.
Wat vinden jullie daarvan?
Kippers!!quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:42 schreef Roellio het volgende:
Black pudding.
That's the spirit!quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:08 schreef MrMoon het volgende:
of het moet op latere leeftijd komen nou ja dan merk ik het wel
Dat komt doordat je lichaam behoefte heeft aan zout....quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:37 schreef Deetch het volgende:
Na een zuipfest heb ik de volgende ochtend helemaal geen zin in gezond eten. Mijn lichaam wil dan vette frikandllen en een gebakken ei met gesmolten kaas.
Melk met een bruine boterham met kaas word dan ook niet door mijn lichaam geaccepteerd en resulteerd in een brakheid tot de volgende dag terwijl een vette hap mij weer helemaal op peil brengt voor het einde van de middag.
Misschien is het wel slecht voor je maar ik voel me er beter bij en dat is belangrijker in mijn ogen.
Bullshit. Je beweert eerst dat je bij het ontbijt de energie moet opdoen voor de hele dag, om dat vervolgens weer tegen te spreken (alsof er zoveel energie zit in een broodje kaas)quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:50 schreef vdo28 het volgende:
Je ontbijt moet je de energie leveren voor de komende dag, dus dan kun je beter een gezond ontbijt nuttigen.....
Spreek je jezelf wéér tegen! Wanneer je als ontbijt warm zou eten heeft het toch veel langer de tijd om te verteren?!quote:Warm eten kun je het best tussen de middag doen omdat je eten dan word verteerd tijdens de rest van de dag.
Weer onzin. Je maag is zó klaar met je eten, vertering van een maaltijd door maagzuur neemt ongeveer een uur in beslag, waarna het voedsel in de darm terecht komt waar de bruikbare stoffen eruit worden gefilterd. Dit kan ettelijke uren in beslag nemen maar tenzij jij om half acht gaat slapen lukt dat dus nog wel voor je naar bed gaat hoor.. Bovendien stopt je spijsvertering niet helemaal als je slaapt (hoewel hij wel vertraagt) dus van "opstarten" kan geen sprake zijn. Meer "versnellen".quote:Als je s'avonds warm eet (doe ik ook gewoon) kan je eten niet meer verteren voor het slapen gaan wat niet erg goed is. (ook niet erg slecht)
quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:19 schreef SadKingBilly het volgende:
[..]
Bullshit. Je beweert eerst dat je bij het ontbijt de energie moet opdoen voor de hele dag, om dat vervolgens weer tegen te spreken (alsof er zoveel energie zit in een broodje kaas)
Wanneer je veel energie wil opdoen moet je dingen eten waar die energie in zit. Zoals warm eten.
Nee dat is geen onzin dat klopt, ik weet niet of je weet wat energie is! Energie in de vorm van eten betekend koolhydraatrijk eten. Dus vooral brood. Als je warm gaat eten als ontbijt is je stofwisseling nog niet op gang en de vertering ook niet. Brood is koolhydraatrijk en gemakkelijker te verwerken. In dit geval begon ts over bijv. een broodje hamburger als ontbijt. Deze heeft veel vetten en suikers wat zeker niet goed is s'morgens.
[..]
Spreek je jezelf wéér tegen! Wanneer je als ontbijt warm zou eten heeft het toch veel langer de tijd om te verteren?!
Ja maar een te zware belasting op je spijsvertering op dat moment
[..]
Weer onzin. Je maag is zó klaar met je eten, vertering van een maaltijd door maagzuur neemt ongeveer een uur in beslag, waarna het voedsel in de darm terecht komt waar de bruikbare stoffen eruit worden gefilterd. Dit kan ettelijke uren in beslag nemen maar tenzij jij om half acht gaat slapen lukt dat dus nog wel voor je naar bed gaat hoor.. Bovendien stopt je spijsvertering niet helemaal als je slaapt (hoewel hij wel vertraagt) dus van "opstarten" kan geen sprake zijn. Meer "versnellen".
Incorrect, Je maaltijd doet er vaak wel 2-3 uur over voordat het de dunne darm bereikt, en dan moet het het hele darmstelsel nog door
De mijne ookquote:Op donderdag 3 juni 2004 12:20 schreef schatje het volgende:
Mijn opa en oma eten tussen de middag altijd warm en 's avond een boterham.
Zeker. én rijst, én aardappelen, én een flinke verzameling andere voedingsmiddelen zoals bv linzen.. Bovendien worden veel vetten rechtstreeks omgezet in koolhydraten.quote:Nee dat is geen onzin dat klopt, ik weet niet of je weet wat energie is! Energie in de vorm van eten betekend koolhydraatrijk eten. Dus vooral brood.
En die kómen ook niet op gang, dacht je? Natuurlijk is een boterham makkelijker te verteren dan een biefstuk; maar als je de rest van mijn post goed gelezen hebt weet je daar de oplossing voor.quote:Als je warm gaat eten als ontbijt is je stofwisseling nog niet op gang en de vertering ook niet.
Hierin ga ik volledig met je mee, maar het wil niet zeggen dat het heiligmakend is..quote:Brood is koolhydraatrijk en gemakkelijker te verwerken.
Net zomin als het zeker niet slecht is. Hoeveel vet, dacht je, zit er in ontbijtspek? Of in de halvarine die veel mensen zo rijkelijk op hun brood smeren? Vet is een zeer belangrijk onderdeel van onze voeding.quote:In dit geval begon ts over bijv. een broodje hamburger als ontbijt. Deze heeft veel vetten en suikers wat zeker niet goed is s'morgens.
Vet is zeker belangrijk, maar gedoseerd, een stukje ontbijtspek op brood is heel wat anders dan s'morgens een broodje hamburger waar gegarandeerd saus op zit.quote:Net zomin als het zeker niet slecht is. Hoeveel vet, dacht je, zit er in ontbijtspek? Of in de halvarine die veel mensen zo rijkelijk op hun brood smeren? Vet is een zeer belangrijk onderdeel van onze voeding.
Rode sauzen zijn niet slecht.quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:43 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Vet is zeker belangrijk, maar gedoseerd, een stukje ontbijtspek op brood is heel wat anders dan s'morgens een broodje hamburger waar gegarandeerd saus op zit.
Wat betreft dat warm eten, idd aardappelen en rijst zijn koolhydraatrijk.
Maar dan moet je duidelijk vast stellen wat je verstaat onder warm eten.
Tuurlijk als ontbijt een paar aardappelen met groenten dat zou kunnen, maar dat is heel wat anders dan een pizza of iets dergelijks.
Het ligt er maar net aan wat je na achten nog allemaal gaat doen, en niet iedereen duikt dezelfde tijd zijn bed in.quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:58 schreef Urukusaki het volgende:
[..]
Als je na achten nog gaat eten dan zet je lichaam het niet meer om in energie maar in reservestoffen daarom ben ik het niet met je eens, op het ene moment van de dag reageert je lichaam anders oop voedseldanop een ander![]()
Als je slaapt worden alle voedingsstoffen uit je eten juist beter opgenomen in je lichaam. Logisch ook, aangezien je rustig ligt en bijna niets verbruikt als je slaapt (als je iets actiefs gaat doen wel). Dutje na het eten kan dus ook helemaal geen kwaad, en 's avonds warm eten is ook iet verkeerd.quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:50 schreef vdo28 het volgende:
Je ontbijt moet je de energie leveren voor de komende dag, dus dan kun je beter een gezond ontbijt nuttigen.....
Warm eten kun je het best tussen de middag doen omdat je eten dan word verteerd tijdens de rest van de dag. Als je s'avonds warm eet (doe ik ook gewoon) kan je eten niet meer verteren voor het slapen gaan wat niet erg goed is. (ook niet erg slecht)
Je neemt je voeding dan wel goed op idd. Als je af wilt vallen moet je de laatste uren voor het slapen dus vooral niets eten. Als je wilt groeien (zoals bodybuilders of sumoworstelaars) juist wel. Ik wil groeien, dus ik ga altijd wel uitgebreid snaaien voor het etenquote:Op donderdag 3 juni 2004 15:35 schreef Elefes het volgende:
Dutje na het eten kan dus ook helemaal geen kwaad, en 's avonds warm eten is ook iet verkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |